1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe povinnosti vyplývajúcej z Vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) zo 14. júla 2023, ktorým sa mení vykonávacie rozhodnutie Rady z 13. júla 2021 o schválení a posúdení Plánu obnovy a odolnosti SR, konkrétne z Reformy 1, čiastkové opatrenie 3: Podpora tepelných čerpadiel v rámci Komponentu 19 REPowerEU Plánu obnovy a odolnosti SR.
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť odstránenie legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel.
V návrhu zákona sa zavádza výnimka pre odbery podzemných vôd na účely využitia ich tepelného potenciálu formou oslobodenia od platenia platieb a poplatkov podľa § 78 a 79 vodného zákona. Vodný zákon stanovuje platby a poplatky za užívanie vôd, ktorých účelom je spoplatniť odber podzemných vôd alebo vypúšťanie odpadových vôd do podzemných alebo povrchových vôd. Zmyslom platieb a poplatkov je stanoviť primeraný príspevok za rozličné spôsoby nakladania s vodami, okrem iného aj v záujme zabezpečenia príspevku na náklady súvisiace s ochranou vodných zdrojov a realizáciou opatrení na zlepšovanie resp. udržanie stavu vôd.
Plánom Európskej komisie (ďalej len „EK“) je zdvojnásobiť mieru zavádzania tepelných čerpadiel v nasledujúcich piatich rokoch. Zároveň EK vyzvala členské štáty, aby v plnej miere využili opatrenia, ktoré by znížili bariéry pri prechode na čistú energiu, ako je využívanie tepelných čerpadiel. Najvyššiu efektívnosť a najvyššie úspory primárnej energie je možné dosiahnuť práve pri systémoch tepelných čerpadiel voda-voda.
V Slovenskej republike v súčasnosti je zavedená povinnosť platiť platby a poplatky za využívanie vôd pri využívaní tepelných čerpadiel systému voda-voda, ktoré majú podľa zákona slúžiť ako finančná náhrada za užívanie vôd. Tieto poplatky príjmom Slovenského vodohospodárskeho podniku, štátny podnik.
Navrhovanou legislatívnou úpravou sa pre tepelné čerpadlá typu voda-voda zavádza oslobodenie od povinnosti odvádzať platby a poplatky za využívanie tepelného potenciálu podzemných vôd. Súčasne sa navrhovanou legislatívnou úpravou zabezpečuje splnenie environmentálnych cieľov, ktoré vyplývajú zo Smernice 2000/60/ES Európskeho parlamentu a Rady z 23. októbra 2000, ktorou sa stanovuje rámec pôsobnosti pre opatrenia spoločenstva v oblasti vodného hospodárstva (Ú. v. ES L 327, 22.12.2000; Mimoriadne vydanie Ú. V. EÚ, kap. 15/zv. 005) v platnom znení a tiež základných cieľov vodného zákona, kde voda ako životne dôležitá zložka životného prostredia je nenahraditeľná surovina a prírodné bohatstvo, ktorá strategický význam pre bezpečnosť štátu, a ktorej nedostatok môže spôsobiť ohrozenie života a zdravia obyvateľstva alebo ohroziť plnenie základných funkcií štátu. V návrhu zákona sa primerane upravujú ustanovenia § 2, § 17, § 21, § 27, § 37, § 52, § 53, § 61, § 67, § 73, § 77, § 79.
Zároveň je potrebné zdôrazniť, že podzemné vody prednostne určené na zásobovanie obyvateľstva pitnou vodou a na účely, na ktoré je použitie pitnej vody ustanovené osobitným predpisom, zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Iné použitie podzemných vôd je možné iba pri zachovaní ich prednostného určenia a bez negatívneho vplyvu na stav vodného útvaru.
2
Návrh zákona pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a nemá vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy na občana, sociálne vplyvy a vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Definíciu bolo potrebné upraviť vzhľadom na potrebu podpory využitia obnoviteľných zdrojov tepelných čerpadiel (TP) § 79 vodného zákona.
K bodu 2
Úprava vyplynula z dôvodu duplicity s Ústavou SR.
K bodu 3
Zavedením výnimky pre spoplatnenie pri odbere podzemných vôd na využitie tepelného potenciálu, ktorá vyplynula z prílohy Vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) zo 14. júla 2023, ktorým sa mení vykonávacie rozhodnutie Rady z 13. júla 2021 o schválení a posúdení Plánu obnovy a odolnosti SR, konkrétne z Reformy 1, čiastkové opatrenie 3: Podpora tepelných čerpadiel v rámci Komponentu 19 REPowerEU Plánu obnovy a odolnosti SR, bolo potrebné doplniť aj vzhľadom na úpravu § 79 vodného zákona zadefinovať pojem tepelný potenciál.
K bodu 4
Úprava vyplynula z dôvodu, že sa zaviedol nový pojem „tepelný potenciál“, ktorý nahradil pojem „energetický potenciál“. Energetickým potenciálom vôd nie je len schopnosť poskytnúť tepelnú energiu pre využitie tepelnými čerpadlami ale najmä vplyv dynamiky a regulačného efektu vodných tokov v správe správcu vodného toku prevádzkovaných nad týmto odberom povrchových vôd na výrobu elektrickej energie (viď NV SR č. 755/2004 Z. z. § 5). Zjednodušene možno povedať, že energetickým potenciálom vôd sa v súčasnosti rozumie mechanická energie vody využívaná na výrobu elektrickej energie. V súčasnosti pod pojmom energetický potenciál rozumieme, že ide výhradne o výrobu elektrickej energie z vôd (konkrétne ide o regulovanú vodohospodársku službu, ktorej cenu reguluje Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a týka sa Vodného diela Žilina v správe VV, š. p.
K bodu 5 a 6
Ustanovenie § 21 ods. 1 upravuje rozdelenie povolení na prípady užívania povrchových vôd a na prípady užívania podzemných vôd a na ostatné prípady, ktoré sa týkajú užívania povrchových vôd a podzemných vôd. Povinnosť mať povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa rozšírila aj na výkon niektorých činností, ktoré môžu významne ovplyvniť vodné pomery, napr. odberom tepelného potenciálu vôd bez ich priameho odberu. Uvedené sa navrhuje z dôvodu zvýšenia účinnosti ochrany vôd.
K bodu 7
4
Bolo potrebné doplniť vzhľadom na potrebu podpory využitia obnoviteľných zdrojov TP § 79. Doba platnosti povolenia na 10 rokov sa stanovila z dôvodu návratnosti vstupných realizačných nákladov/investície.
K bodu 8
Úprava vyplynula z dôvodu, že sa zaviedol nový pojem „tepelný potenciál“, ktorý nahradil pojem „energetický potenciál“. Doplnenie bolo potrebné vzhľadom na potrebu podpory využitia obnoviteľných zdrojov TP § 79, ktoré môžu využívať tepelný potenciál aj z povrchových vôd.
K bodu 9
Ustanovenie vychádza z doterajšej aplikačnej praxe, podľa ktorej pri povoľovaní odberu podzemnej vody s uvedenými limitmi sa vyžaduje odborný hydrogeologický posudok [§ 2 ods. 5 písm. e) zákona č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon)].
Aj pri podpore TP je potrebné dodržiavať podmienky environmentálnych cieľov určených pre útvary podzemných vôd, útvary povrchových vôd a chránené územia.
K bodu 10
Ustanovenie § 27 ods. 1 písm. g), bolo nahradené a doplnené zmenou v § 52 ods. 1 písmeno l).
V nadväznosti bol súhlas § 27 ods. 1 písm. g), nahradený na potrebou povolenia podľa § 21 odseku 1 písmeno b) nový bod 5.
K bodu 11
Aj pri podpore TP je potrebné dodržiavať podmienky environmentálnych cieľov určených pre útvary podzemných vôd, útvary povrchových vôd a chránené územia.
K bodu 12
Aj pri podpore TP je potrebné dodržiavať podmienky environmentálnych cieľov určených pre útvary podzemných vôd, útvary povrchových vôd a chránené územia, na ktoré môže mať vplyv prevádzka takýchto vodných stavieb.
K bodu 13
Úprava v súvislosti s bodom 9, zohľadnenie vypustenia písmena g) v § 61 písm. a) a § 73 ods. 16 a 18.
K bodu 14
Upresnenie výkonu dozornej činnosti vyplynulo z aplikačnej praxe.
K bodu 15
5
Podľa § 14 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) účastníkom konania je ten, o koho právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach sa konať alebo koho práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté. V zmysle Čl. 4 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky podzemné vody, ako aj vodné toky vo vlastníctve Slovenskej republiky. Z aplikačnej praxe vyplynulo, že vo vodoprávnych konaniach podľa vodného zákona absentuje oprávnenie štátu, ako účastníka konania a vlastníka podzemných a geotermálnych vôd, účinne hájiť záujmy, vyplývajúce z jeho vlastníctva.
K bodu 16
Určuje sa zodpovednosť za porušenie povinnosti podľa tohto zákona.
K bodu 17
Legislatívna zmena vyplynula z Vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) zo 14. júla 2023, ktorým sa mení vykonávacie rozhodnutie Rady z 13. júla 2021 o schválení a posúdení Plánu obnovy a odolnosti SR, konkrétne z Reformy 1, čiastkové opatrenie 3: Podpora tepelných čerpadiel v rámci Komponentu 19 REPowerEU Plánu obnovy a odolnosti SR.
Za účelom odstránenia legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel sa ruší povinnosť uhrádzať poplatky za odber podzemnej vody pri ich využívaní.
K Čl. II
Účinnosť vyplýva z prílohy Vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) zo 14. júla 2023, ktorým sa mení vykonávacie rozhodnutie Rady z 13. júla 2021 o schválení a posúdení Plánu obnovy a odolnosti SR, konkrétne z Reformy 1, čiastkové opatrenie 3: Podpora tepelných čerpadiel v rámci Komponentu 19 REPowerEU Plánu obnovy a odolnosti SR, kde sa vyslovene uvádza termín plnenia: Implementácia tejto reformy sa dokončí do 3. štvrťroka 2024.
V Bratislave dňa 22. mája 2024
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Tomáš Taraba, v. r.
podpredseda vlády a minister životného prostredia
Slovenskej republiky