vedeného podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom INFR(2024)2042. Predmetné konanie je vedené z dôvodu nesplnenia povinností uložených v čl. 49, 51 a 52 aktu o digitálnych službách. Komisia zároveň vyzvala vládu Slovenskej republiky, aby doručila svoje pripomienky k uvedenej veci.Okrem toho, presadzovanie nariadenia (EÚ) 2019/1150 bolo doposiaľ v Slovenskej republike ponechané na súdy. Európska komisia aj v tejto súvislosti začala voči Slovenskej republike konanie o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní EÚ z dôvodu nezabezpečenia dostatočne primeraného a účinného presadzovania tohto nariadenia.
Doplnením vnútroštátnej právnej úpravy prostredníctvom predmetného návrhu zákona sa ustanoví právny základ pre účinné presadzovanie a verejnoprávny výkon dohľadu nad dodržiavaním povinností jednak podľa nariadenia (EÚ) 2022/2065, a taktiež podľa nariadenia (EÚ) 2019/1150.
Sankcia uložená Súdnym dvorom sa môže skladať z paušálnej pokuty, ktorá má sankcionovať pokračovanie porušenia a z denného penále, ktoré má motivovať dotknutý členský štát, aby porušovanie ukončil čo najskôr po vynesení rozsudku. Minimálna paušálna pokuta, ktorá môže byť uložená Slovenskej republike je 694 000 eur.
Ak nedôjde k schváleniu návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní, čím sa zabezpečí implementácia nariadenia, hrozí, že Slovenskej republike môže byť uložená peňažná pokuta, ktorá by spôsobila značné hospodárske škody. Zároveň, tým, že Slovenská republika nevie vykonávať dohľad nad aktom o digitálnych službách, nie je zabezpečená dostatočná ochrana jej obyvateľov pred nezákonným obsahom šíreným v rámci online platforiem a cez iných poskytovateľov online sprostredkovateľských služieb, čím sú okrem ich ľudských práv a slobôd či bezpečnosti ohrozené aj ich hospodárske záujmy.
Podľa oznámenia komisie C/2024/1123 je minimálna výška sankcie, ktorá môže byť uložená Slovenskej republike, 694 000 eur, pričom podľa ustálenej judikatúry sankcia má spôsobiť, aby sa s plnením začalo bezprostredne a aby sa zabezpečilo v najkratšej možnej lehote (rozsudok z 12. novembra 2019, Komisia/Írsko, C-261/18). V prípade Írska to bolo 5 miliónov eur aj napriek určenej minimálnej výške sankcie 1 840 000 eur. V zmysle článku 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, súd môže k pokute určiť navyše aj penále za každý deň neplnenia povinnosti odo dňa vydania rozsudku až do jeho splnenia, obvykle vo výške od 1 080 eur do 120 000 eur denne.
Posledným krokom pred začatím súdneho konania je zaslanie odôvodneného stanoviska, ktoré sa vydáva bezprostredne po formálnom oznámení, ktoré už Slovenská republika obdržala. Vzhľadom na obvyklú dvojmesačnú lehotu, stanovenú na splnenie povinnosti v odôvodnenom stanovisku, v prípade nepristúpenia k skrátenému legislatívnemu konaniu, je dôvodné predpokladať, že lehotu nebude možno stihnúť a hrozia hospodárske škody, keďže súd posudzuje stav v čase podania návrhu na začatie súdneho konania a splnenie povinnosti po začatí konania nemá za následok odpadnutie dôvodu konania ani zníženie základnej pokuty.
Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona.