Zástupkyňa Lidl SR uviedla, že na základe skúseností s takouto daňou v iných štátoch by ako podnikateľský subjekt uvítali jednoduchý a zvládnuteľný systém (konkrétnu gramáž by bolo veľmi prácne zakaždým zisťovať/overovať) a tiež, aby nebolo veľa výnimiek – reakcia MF SR: SNN budú vymedzené kódmi KN, pričom pri koncentrátoch sa bude zohľadňovať, koľko hotového nápoja je možné vyrobiť.Zástupcovia AVNM, PKS, SPPK, SVNN nesúhlasia so zavedením dane zo sladených nápojov, ako aj s odôvodnením k zavedeniu tejto dane, že nealkoholické nápoje negatívne vplývajú na zdravie a zavedenie dane je efektívnym nástrojom na motiváciu spotrebiteľov k zdravšiemu životu redukciou spotreby sladených nápojov. Aj napriek poukazovaniu dopadov na verejné zdravie, sa nepreukázal priamy vplyv pri zavedení dane na obezitu.
Zástupcovia AVNM, PKS, SPPK, RÚZ SR, SZZV položili otázky a pripomienky týkajúce sa regulácie spotreby - ako chceme regulovať spotrebu. Problém nevidia v tom, že by bola nadspotreba, práveže sú informácie, že spotreba SNN klesá.
Zástupcovia Corporate Affairs Lead Danone CZ&SK, AVNM, SZZV, SVNN vzniesli otázku týkajúcu sa definovania predmetu dane, či predmetom dane budú len SNN alebo sa uvažuje nad širším konceptom (iné potraviny, mliečne nápoje ...).
Zástupcovia PKS, SPPK, RÚZ SR, SVNN, Klub 500 v súvislosti so zavedením dane zo SNN poukázali na dopady pre priemysel, na zamestnanosť, na verejné financie, vysokú infláciu cien potravín a tým vyššie ceny, cezhraničné nákupy...Zároveň poukázali na skutočnosť, že môže viesť k substitučným efektom nahrádzania cukru sladidlami, substitúcii výrobkov...
Zástupcovia SPPK, SZZV, Klub 500 uviedli, že podľa predbežnej informácie zavedenie dane zo SNN smeruje k zlepšeniu zdravotníctva, ale výnos zo zavedenia dane sa zatiaľ neplánuje použiť na tento účel.
MF SR k dôvodu zavedenia dane uviedlo, že zavedenie dane treba chápať aj v rámci konsolidačného úsilia. Ide o štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných ČŠ, ktorého cieľom je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít, ku ktorým patrí aj konzumácia sladených nápojov. MF SR sa pri zavedení dane opiera aj o stanovisko MZ SR, že akýkoľvek sladený nápoj má negatívny dopad na zdravie.
MZ SR jednoznačne podporuje zavedenie dane. K negatívnemu vplyvu spotreby sladených nápojov na zdravie uviedlo, že neexistuje SNN, ktorý by mal pozitívny vplyv na zdravie, a ktorý by nevyhnutne musel človek prijímať. Aj samotná WHO odporúča tieto nápoje zdaňovať, dosladenie nápoja v akomkoľvek množstve nie je zdraviu prospešné. Zároveň podľa dostupných informácií, tieto produkty v značnej miere prispievajú k obezite, hlavne u mladej generácie. Neexistuje žiadna štúdia, ktorá by povedala, že sladené nápoje majú pozitívny dopad.
MF SR k otázke regulácie spotreby uviedlo, že ide o nepriamu daň zo spotreby vyvolávajúcu negatívne externality, fiškálny nástroj, ktorého cieľom je možné prostredníctvom zvýšenia ceny regulovať spotrebu. Táto daň je štandardne zavedená aj v iných ČŠ.
MZ SR k pripomienke, že spotreba klesá uviedlo, že všetky sladené nápoje majú negatívny dopad na zdravie, ale nedá sa určiť presne, ktorý ako, v akej miere. Podľa zdravotného výboru OECD, zvyšuje sa incidencia detskej nadváhy a sladené nápoje k tomu v značnej miere prispievajú.
MF SR k definovaniu predmetu dane uviedlo, že SNN budú nielen nápoje sladené cukrom, ale aj akýmikoľvek inými sladidlami. Bude sa vychádzať zo zoznamu MZ SR A MPRV SR, nebudú sa zdaňovať tie, ktoré majú medikamentózne účely.
K rozšíreniu predmetu dane o iné sladidlá MF SR uviedlo, že by to mohlo viesť k substitúcii zmeny obsahu receptúry s cieľom vyhnúť sa dani. Predmet dane by mal byť definovaný čo najširšie aj v súlade so stanoviskom MZ SR, že akýkoľvek sladený nápoj je škodlivý a má na zdravie negatívny vplyv. Ak sa ukáže potreba na základe odbornej diskusie, je možné rozšíriť aj na iné produkty, v súčasnosti sa diskutuje len o dani zo sladených nápojov.
MF SR k uvedeným pripomienkam týkajúcich sa dopadov na priemysel, ceny, resp. iných vplyvov uviedlo, že zavedenie dane treba chápať aj v rámci konsolidačného úsilia. Cieľom je