Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
29. február – 8. marca 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
marec 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
apríl 2024
2.Definovanie problému
Doplnenie prílohy č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 139/1998 Z.z.“) o štyri omamné látky I. skupiny na základe rozhodnutia prijatého na 66. zasadnutí Komisie Úradu OSN pre omamné látky a kriminalitu (ďalej len „UNODC“, United Nations Office on Drugs and Crime), o 1 omamnú látku I. skupiny a 3 psychotropné látky I. skupiny na základe rozhodnutia prijatého na 67. zasadnutí UNODC. Rozhodnutie UNODC bolo prijaté na základe hodnotenia odborného výboru pre drogovú závislosť Svetovej zdravotníckej organizácie a Medzinárodného výboru pre kontrolu omamných látok.
Zároveň na základe podnetu Ministerstva vnútra SR a Policajného zboru SR sa navrhuje zaradiť jednu omamnú látku I. skupiny a desať psychotropných látok I. skupiny do prílohy č.1.
Navrhujú sa aj spresnenia v paragrafovom znení zákona, ktoré si vyžiadala každodenná prax.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je doplniť prílohu č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov o štyri omamné látky I. skupiny na základe rozhodnutia prijatého na 66. zasadnutí Komisie UNODC, o 1 omamnú látku I. skupiny a 3 psychotropné látky I. skupiny na základe rozhodnutia prijatého na 67. zasadnutí UNODC. Rozhodnutie UNODC bolo prijaté na základe hodnotenia odborného výboru pre drogovú závislosť Svetovej zdravotníckej organizácie a Medzinárodného výboru pre kontrolu omamných látok.
Zároveň na základe podnetu Ministerstva vnútra SR a Policajného zboru SR sa navrhuje zaradiť jednu omamnú látku I. skupiny a desať psychotropných látok I. skupiny do prílohy č.1.
Zaradením nových psychoaktívnych látok je umožniť trestno-právne postihovať činnosť subjektov zameraných na nezákonnú výrobu, distribúciu a predaj omamných látok a psychotropných látok.
Ďalším cieľom návrhu zákona je splniť uznesenie vlády SR č. 75 zo dňa 22. februára 2023, ktoré bolo prijaté k návrhu zákona o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky navrhuje aj spresnenia v paragrafovom znení zákona, ktoré si vyžiadala každodenná prax.
4.Dotknuté subjekty
Nové omamné a psychotropné látky, ktoré sa dopĺňajú do prílohy č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. nemajú vlastnosti liečiva a nie sú obsiahnuté v žiadnom lieku preto sa dopĺňajú do skupiny I omamných alebo psychotropných látok. Dotknutými subjektami sú výrobcovia, distribútori a predajcovia, ktorých činnosť po doplnení nových omamných a psychotropných látok do prílohy č. 1 zákona č. 139/1998 Z. z. bude nezákonná a bude podliehať trestnoprávnej zodpovednosti, okrem výroby, dovozu, vývozu, výdaju, tranzitu a veľkodistribúcie na účely výskumnej, výučbovej a expertíznej činnosti, ktorá podlieha vydaniu povolenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami.
5.Alternatívne riešenia
Alternatíva 0: zachovanie súčasného stavu nezaradením nových psychoaktívnych látok medzi omamné látky alebo psychotropné látky by nebolo možné vyvodiť trestno-právnu zodpovednosť za ich nezákonnú výrobu, distribúciu a predaj.
Alternatíva 1: zvolená alternatíva zaradením nových psychoaktívnych látok medzi omamné látky alebo psychotropné látky do skupiny I bude možné vyvodiť trestno-právnu zodpovednosť za ich nezákonnú výrobu, distribúciu a predaj.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie a so záväzkami Slovenskej republiky vyplývajúcimi s ratifikáciou medzinárodných dohovorov OSN vzťahujúcich sa na omamné látky a psychotropné látky.
8.Preskúmanie účelnosti
Kritériom preskúmania je dodržanie Jednotného dohovoru OSN o omamných látkach z roku 1961, Dohovoru OSN o psychotropných látkach .z roku 1971 a Dohovoru OSN o boji proti nedovolenému obchodovaniu s omamnými látkami a psychotropnými látkami z roku 1988. Preskúmanie účelnosti sa vykoná po piatich rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Vyznačené pozitívne sociálne vplyvy ťažko kvantifikovateľné, preto predkladateľ novely zákona vypracoval analýzu sociálnych vplyvov kvalitatívne.
Navrhovaná právna úprava chráni zraniteľné skupiny, najmä deti a mladistvých, ktorí vo vyššom riziku stať sa páchateľmi alebo obeťami trestných činov a násilia v súvislosti s užívaním nových psychoaktívnych látok.
Návrh zákona pozitívny vplyv na znižovanie byrokracie, nakoľko pri vydávaní povolenia na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami sa doteraz predkladal kladný posudok príslušného orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie pracovných priestorov do prevádzky a stanovisko obce k začatiu činnosti. Nakoľko subjekty predkladajú orgánom príslušným na vydávanie povolenia na výrobu, veľkodistribúciu, poskytovanie lekárenskej starostlivosti, poskytovanie zdravotnej starostlivosti alebo na poskytovanie odborných veterinárnych činností kladný posudok príslušného orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie pracovných priestorov do prevádzky a stanovisko obce k začatiu činnosti, pri vydávaní povolenia na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami by sa jednalo o duplicitu predkladaných dokumentov a zbytočnú
administratívnu záťaž pre žiadateľa. Návrhom dôjde k zníženiu administratívnej záťaže ako pre žiadateľa, tak pre Ministerstvo zdravotníctva, ktoré je kompetentným orgánom na vydávanie povolení na zaobchádzanie s omamnými a psychotropnými látkami.
Ďalej v návrhu zákona navrhujeme, aby žiadateľ na pestovanie maku siateho nebol povinný uvádzať v žiadosti o vydanie povolenia na pestovanie maku siateho parcelné čísla, čím tak isto znižujeme administratívne zaťaženie.
11.Kontakt na spracovateľa
PharmDr. Martina Hromádková, riaditeľka odboru farmácie, Ministerstvo zdravotníctva SR
+421259373230
PharmDr. Jana Filová, vedúca oddelenia pre omamné látky a psychotropné látky, Ministerstvo zdravotníctva SR
+421259373440
12.Zdroje
Rozhodnutie prijaté na 66. a 67. zasadnutí Komisie UNODC
Ministerstvo vnútra SR a Policajný zbor SR
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 025/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi Doložke vybraných vplyvov v časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť telefonický kontakt kontaktnej osoby.
Odôvodnenie: Odporúča sa uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický
kontakt.
Vvhodnotenie pripomienky za MZ SR:
Akceptované, doplnené telefonické kontakty na obidve kontaktné osoby na MZ SR.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie pozitívnych a negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie v Doložke vybraných vplyvov.
Odôvodnenie: Materiál zakladá vplyvy na podnikateľské prostredie rozšírením alebo vypustením
obmedzení.
Pozitívny vplyv napríklad: V bode 4 a 6 8 ods. 3, nové znenie písmena d), vypustenie § 8 ods. 3 písm. e)) „Zároveň sa vypúšťa povinnosť predkladať kladný posudok príslušného orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie pracovných priestorov do prevádzky a stanovisko obce k začatiu činnosti.“
Negatívny vplyv napríklad: V bode 10 (§ 8 odsek 4 písm. c))
„K žiadosti o vydanie povolenia na výskum je potrebné, aby žiadateľ predložil úradne osvedčenú kópiu osvedčenia o spôsobilosti na vykonávanie výskumu a vývoja. Navrhuje sa, aby žiadateľ o vydanie tohto povolenia prikladal k žiadosti o vydanie povolenia aj opis projektu výskumu, v ktorom odôvodní výskum, ktorý žiada povoliť.“
A iné.
Komisia žiada predkladateľa o vypracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Materiál pozitívny vplyv vo vypustení povinnosti predkladať kladný posudok a
negatívne vplyvy rozširovaním obmedzenia, zvyšuje sa administratívna záťaž, dané negatívne vplyvy je potrebné opísať a kvantifikovať v Analýze vplyvov a kalkulačke nákladov.
Vvhodnotenie pripomienky za MZ SR:
Akceptované, v Doložke vybraných vplyvov boli vyznačené pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Zároveň bola vypracovaná Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačka nákladov. MZ SR identifikovalo, opísalo a kvantifikovalo nasledovné vplyvy na podnikateľské prostredie.
Pozitívne vplyvy:
-vypustenie povinnosti predkladať kladný posudok príslušného orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie pracovných priestorov do prevádzky pri vydaní nového rozhodnutia
-vypustenie povinnosti predkladať stanovisko obce k začatiu činnosti
-zrušenie povinnosti pre žiadateľa o vydanie povolenia na pestovanie maku siateho uvádzať parcelné čísla v čestnom prehlásení
Negatívne vplyvy:
-povinnosť žiadateľa predložiť opis projektu výskumu, v ktorom odôvodní výskum, ktorý žiada povoliť
-povinnosť pre držiteľa povolenia na pestovanie maku siateho a konopy uvádzať v oznamovacích povinnostiach pre MZ SR okrem osiatych plôch aj ich parcelné čísla
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Komisia upozorňuje predkladateľa, že v doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu sa v prípade, ak predkladateľ označí žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, rozpočtová zabezpečenosť neoznačuje. Zároveň Komisia upozorňuje, že vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení sa v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov posudzuje len pri zmenách v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
Vvhodnotenie pripomienky za MZ SR:
Akceptované, v Doložke vybraných vplyvov sme upravili materiál v zmysle pripomienky.
K sociálnym vplyvom
Je potrebné odstrániť nesúlad medzi hodnotením sociálnych vplyvov v bode 9 Vybrané vplyvy materiálu a v bode 10 Poznámky doložky vybraných vplyvov, ako aj nesúlad medzi hodnotením sociálnych vplyvov v doložke vybraných vplyvov a hodnotením sociálnych vplyvov vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Komisia odporúča ponechať označené pozitívne sociálne vplyvy a doplniť vypracovanú analýzu sociálnych vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov a neuvádzať, že sa jedná o marginálne vplyvy.
Odôvodnenie: Predkladateľ v bode 9 doložky vybraných vplyvov označil pozitívne sociálne vplyvy,
avšak nevypracoval separátnu analýzu sociálnych vplyvov, čo aj skonštatoval v bode 10 Poznámky doložky vybraných vplyvov. Ako dôvod nevypracovania analýzy sociálnych vplyvov sa v bode 10 uvádza komplikovanosť kvantifikácie vplyvov, čo nie je v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov, nakoľko vplyv môže byť v analýze popísaný aj kvalitatívne. Podľa
časti II. A, bodu 9. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov „V prípade vyznačenia pozitívnych alebo negatívnych vplyvov alebo pozitívnych aj negatívnych vplyvov, sa vypracuje analýza príslušných vplyvov, ktorá bude obsahovať bližšie vysvetlenie a popis.“. Zároveň predkladateľ vo všeobecnej časti dôvodovej správy konštatuje, že materiál zakladá marginálne sociálne vplyvy, avšak v bode 9 doložky vybraných vplyvov označil existenciu pozitívnych sociálnych vplyvov. Podľa časti II. A, bodu 9. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov „Ak predkladaný materiál nemá žiadny z vybraných vplyvov alebo je vplyv marginálny (zanedbateľný), predkladateľ označí krížikom žiadny vplyv.“ Na základe uvádzaného je potrebné sociálne vplyvy predloženého materiálu zhodnotiť v súlade s Jednotou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Zároveň, ak predkladateľ zato, že ide o vplyvy marginálne, je potrebné dôvod existencie zanedbateľných vplyvov uviesť v bode 10 Poznámky doložky vybraných vplyvov. Predpoklad, že by mohlo ísť iba o marginálne vplyvy však nie je celkom v súlade s tvrdením vo všeobecnej časti dôvodovej správy, kde sa uvádza, že návrh zákona má „výrazný potenciál prispieť k zvýšeniu sociálnej ochrany obyvateľstva“.
Vvhodnotenie pripomienky za MZ SR:
Akceptované. Zosúladenie hodnotenia sociálnych vplyvov v Doložke vybraných vplyvov v bode 9 a 10 ako aj vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Predkladateľ vypracoval Analýzu sociálnych vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 025/2024 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: