1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) v nadväznosti na nové nariadenia Európskej únie, ktoré upravujú novú Spoločnú poľnohospodársku politiku Európskej únie (ďalej len „poľnohospodárska politika“), a to s ohľadom na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka na roky 2023 – 2027.
Pre oblasť poľnohospodárskej politiky sa v roku 2023 začalo nové programové obdobie, ktorým dochádza k zmene viacerých pravidiel implementácie Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (ďalej len „poľnohospodársky fond“) a Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (ďalej len „záručný fond“), ktoré upravené v nových nariadeniach Európskej únie, predovšetkým v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení [ďalej len „nariadenie (EÚ) 2021/2115“] a nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení [ďalej len „nariadenie (EÚ) 2021/2116“], ktoré sú účinné od 7. decembra 2021. V rámci slovenského právneho poriadku je potrebné na tieto zmeny reagovať a nastaviť relevantné riadiace, implementačné a kontrolné mechanizmy v podmienkach Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť vnútroštátny právny základ nadväzujúci na príslušné nariadenia Európskej únie, ktoré upravujú novú poľnohospodársku politiku, a to s ohľadom na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka na roky 2023 2027. Návrh zákona ustanovuje postavenie a pôsobnosť jednotlivých orgánov štátnej správy v procese využívania finančných prostriedkov na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka na roky 2023 2027 z poľnohospodárskeho fondu. Návrh zákona okrem ustanovenia úloh jednotlivým subjektom zapojeným do implementácie ustanovuje základné princípy a procesy riadenia a kontroly poskytovania finančných prostriedkov vo forme nenávratnej finančnej pomoci (príspevok) a finančných prostriedkov vo forme návratnej finančnej pomoci alebo vo forme návratnej finančnej pomoci a nenávratnej finančnej pomoci (príspevok na finančný nástroj) na projektové intervencie v rámci Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 - 2027 (ďalej len „strategický plán“), ako aj poskytovania technickej pomoci z poľnohospodárskeho fondu (ďalej len „technická pomoc“). Návrh zákona tiež obsahuje procesné ustanovenia, ktoré sa vzťahujú na rozhodovanie o žiadosti o poskytnutie príspevku. Rovnako sa navrhuje aj úprava pre príspevok na finančný nástroj. Návrh zákona upravuje aj proces vysporiadania finančných vzťahov a konflikt záujmov.
Pri tvorbe návrhu zákona sa vychádzalo predovšetkým z doterajšej praxe, a teda z pravidiel a postupov, ktoré boli pre poskytovanie projektových podpôr v rámci Programu rozvoja vidieka Slovenskej republiky 2014 2022 ustanovené v zákone č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych investičných a štrukturálnych fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 292/2014 Z. z.“). Návrh zákona zásadne nemá za cieľ vytvárať nové procesy a postupy, ale na základe aplikačnej praxe a skúseností precizovať doterajšie procesy a postupy a upraviť to, čo v praxi pri poskytovaní príspevkov na projektové podpory spôsobovalo nejasnosti a komplikácie. Tento prístup sa zvolil aj preto, že nie je žiaduce, aby Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja
2
vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo pôdohospodárstva“) alebo Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len „platobná agentúra“) zaťažovali žiadateľov a prijímateľov „niečím novým a nepoznaným“. Pre úplnosť je potrebné dodať, že myšlienka samostatného zákona pre projektové intervencie v rámci strategického plánu bola konzultovaná aj s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktoré s týmto prístupom súhlasilo.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na limit verejných výdavkov, vplyv na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na služby verejnej správy pre občana a ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Čl. 4, čl. 38 44, čl. 107 109, čl. 325 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016).
b)v sekundárnom práve
-nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Ú. v. ES L 312, 23.12.1995; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 1), gestor: Úrad vlády Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 883/2013 z 11. septembra 2013 o vyšetrovaniach vykonávaných Európskym úradom pre boj proti podvodom (OLAF), ktorým sa zrušuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1073/1999 a nariadenie Rady (Euratom) č. 1074/1999 (Ú. v. L 248, 18.9.2013) v platnom znení, gestor: Úrad vlády Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. L 119, 4.5.2016), gestor: Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom, rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. L 231, 30.6.2021) v platnom znení, gestor: Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) 2018/1046 z 18. júla 2018 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie, o zmene nariadení (EÚ) č. 1296/2013, (EÚ) č. 1301/2013, (EÚ) č. 1303/2013, (EÚ) č. 1304/2013, (EÚ) č. 1309/2013, (EÚ) č. 1316/2013, (EÚ) č. 223/2014, (EÚ) č. 283/2014 a rozhodnutia č. 541/2014/EÚ a o zrušení nariadenia (EÚ, Euratom) č. 966/2012 (Ú. v. L 193, 30.7.2018) v platnom znení; gestor: Ministerstvo financií Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021,
4
ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2022/128 z 21. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia (EÚ) Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 vzhľadom na platobné agentúry a ostatné orgány, finančné riadenie, schvaľovanie účtov, kontroly, zábezpeky a transparentnosť (Ú. v. L 20, 31.1.2022) v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2024/205 z 18. decembra 2023, ktorým sa do nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 dopĺňajú osobitné ustanovenia o oznamovaní nezrovnalostí týkajúcich sa Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a ktorým sa zrušuje delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2015/1971 (Ú. v. EÚ L, 2024/205, 29.2.2024), gestor: nebol určený,
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2024/206 z 18. decembra 2023, ktorým sa stanovuje frekvencia a formát oznamovania nezrovnalostí podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 týkajúcich sa Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a ktorým sa zrušuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/1975 (Ú. v. EÚ L, 2024/206, 29.2.2024), gestor: nebol určený.
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení:
Predloženým návrhom zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa nepreberá právny akt Európskej únie.
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Proti Slovenskej republike nebolo začaté žiadne z uvedených konaní.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie
5
prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
Predloženým návrhom zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa nepreberá právny akt Európskej únie.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Implementované predpisy:
1. Nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Ú. v. ES L 312, 23.12.1995; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 1).
2. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 883/2013 z 11. septembra 2013 o vyšetrovaniach vykonávaných Európskym úradom pre boj proti podvodom (OLAF), ktorým sa zrušuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1073/1999 a nariadenie Rady (Euratom) č. 1074/1999 (Ú. v. EÚ L 248, 18.9.2013) v platnom znení.
3. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) 2018/1046 z 18. júla 2018 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie, o zmene nariadení (EÚ) č. 1296/2013, (EÚ) č. 1301/2013, (EÚ) č. 1303/2013, (EÚ) č. 1304/2013, (EÚ) č. 1309/2013, (EÚ) č. 1316/2013, (EÚ) č. 223/2014, (EÚ) č. 283/2014 a rozhodnutia č. 541/2014/EÚ a o zrušení nariadenia (EÚ, Euratom) č. 966/2012 (Ú. v. EÚ L 193, 30.7.2018) v platnom znení.
4. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom, rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. EÚ L 231, 30.6.2021) v platnom znení.
5. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení.
6. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. EÚ L 435, 6.12.2021) v platnom znení.
7. Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2022/128 z 21. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia (EÚ) Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 vzhľadom na platobné agentúry a ostatné orgány, finančné riadenie, schvaľovanie účtov, kontroly, zábezpeky a transparentnosť (Ú. v. EÚ L 20, 31.1.2022) v platnom znení.
8. Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2024/205 z 18. decembra 2023, ktorým sa do nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 dopĺňajú osobitné ustanovenia o oznamovaní nezrovnalostí týkajúcich sa Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a ktorým sa zrušuje delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2015/1971 (Ú. v. EÚ L, 2024/205, 29.2.2024).
9. Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2024/206 z 18. decembra 2023, ktorým sa stanovuje frekvencia a formát oznamovania nezrovnalostí podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 týkajúcich sa Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu a Európskeho
7
poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a ktorým sa zrušuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2015/1975 (Ú. v. EÚ L, 2024/206, 29.2.2024).
Termín začiatku a ukončenia PPK
29. november 2023 – 8. december 2023
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
apríl 2024
2.Definovanie problému
Pre oblasť Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie sa v roku 2023 začalo nové programové obdobie, ktorým dochádza k zmene viacerých pravidiel implementácie Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu, ktoré upravené v nových nariadeniach Európskej únie účinných od 7. decembra 2021. V rámci slovenského právneho poriadku je potrebné na tieto zmeny reagovať a nastaviť relevantné riadiace, implementačné a kontrolné mechanizmy v podmienkach Slovenskej republiky.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom predkladaného návrhu zákona je nastaviť právne prostredie pre implementáciu nariadení Európskej únie pre nové programové obdobie Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie na roky 2023 - 2027 v podmienkach Slovenskej republiky, a to s ohľadom na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka. Návrh zákona ustanovuje postavenie a právomoci jednotlivých orgánov verejnej správy v procese využívania finančných prostriedkov na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka. Predkladaný návrh zákona okrem ustanovenia úloh jednotlivých subjektov zapojených do implementácie ustanovuje základné princípy a procesy riadenia a kontroly poskytovania príspevku, vrátane návratnej formy pomoci a technickej pomoci, a obsahuje tiež procesné ustanovenia pri rozhodovaní o žiadosti o poskytnutie príspevku. Návrh zákona upravuje aj proces vysporiadania finančných vzťahov v prípade, ak je prijímateľ povinný vrátiť príspevok alebo jeho časť. Návrh zákona taktiež upravuje konflikt záujmov v procese poskytovania príspevku na projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka.
4.Dotknuté subjekty
Subjekty zapojené do implementácie Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka.
Žiadatelia a prijímatelia príspevku z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Absencia právneho predpisu by znamenala nemožnosť poskytovania nenávratného finančného príspevku pre prijímateľov a príspevku na finančný nástroj pre konečných prijímateľov z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v programovom období 2023 - 2027, čo by viedlo k nečerpaniu finančných prostriedkov alokovaných pre Slovensko z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v programovom období 2023 - 2027 vrátane národného spolufinancovania a následne k nesplneniu cieľov zameraných na zlepšenie udržateľného rozvoja pôdohospodárstva a vidieka na Slovensku určených v Strategickom pláne spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027, ktorý vláda Slovenskej republiky schválila dňa 10.2.2022, a následne Európska komisia dňa 24.11.2022.
8
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
8.Preskúmanie účelnosti
Účelnosť bude preskúmaná priebežne po nadobudnutí účinnosti na základe súboru ukazovateľov zahŕňajúcich počet prijímateľov a celkovú sumu podporených projektov, najmä v kontexte dvojročného preskúmania výkonnosti Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie v zmysle výkonnostného rámca ustanoveného v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
9
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, keďže sa predkladá aj s cieľom podporiť podnikanie v poľnohospodárstve prostredníctvom projektov zameraných na ich rozvoj.
Za negatívny vplyv na podnikateľské subjekty v spojitosti s predkladaným návrhom zákona možno považovať novú reguláciu „vykonávanie finančných nástrojov“, ktorá mení administratívne náklady podnikateľských subjektov ako konečných prijímateľov. Regulácia - uzavretie zmluvy na poskytnutie príspevku na finančný nástroj – spadá pod výnimku z mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Pre 4. programové obdobie Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie (2023-2027) bol vypracovaný Strategický plán spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027, ktorý pokrýva nielen intervencie v záujme rozvoja vidieka, ale aj priame platby a trhové podpory (s niektorými výnimkami, napríklad v rámci trhovo orientovaných výdavkov okrem školských programov). Spoločná poľnohospodárska politika Európskej únie bude naďalej založená na dvoch fondoch, t. j. priame platby spolu so sektorovými intervenciami budú financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (I. pilier Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie ) a intervencie na rozvoj vidieka budú financované z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (II. pilier Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie). V rámci Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie sa predpokladá podpora v celkovom objeme 4 306 913 828 eur, z toho zo zdrojov vo výške 3 398 602 578 eur a zo zdrojov ŠR v objeme 908 311 250 eur. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky uvedené finančné prostriedky zabezpečené v rozpočte kapitoly na celé 4. programové obdobie na roky 2023 2027. Návrh zákona sa týka (projektových) intervencií v záujme rozvoja vidieka, takže vplyv na rozpočet verejnej správy bol riešený v rámci Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 – 2027 (LP/2022/2 Strategický plán Spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023-2027 – návrh).
Predkladaným návrhom sa nepredpokladá žiadny vplyv na informatizáciu spoločnosti podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, pretože sa nevytvárajú ani nemenia konkrétne služby, informačné systémy a neukladajú sa ani nové povinnosti.
Predkladaným návrhom na nepredpokladajú vplyvy na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Ingrid Kociánová,
ingrid.kocianova@land.gov.sk
Poverená vykonávaním funkcie riaditeľky odboru Riadiaceho orgánu Programu rozvoja vidieka, sekcia rozvoja vidieka a priamych platieb
JUDr. Milan Sejna
milan.sejna@land.gov.sk
Oddelenie projektových podpôr Programu rozvoja vidieka, odbor Riadiaceho orgánu Programu rozvoja vidieka, sekcia rozvoja vidieka a priamych platieb
12.Zdroje
Podklady pre prípravu návrhu zákona vypracovali zamestnanci Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v spolupráci so zamestnancami Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Na prípravu zákona bola zriadená pracovná skupina pozostávajúca zo zástupcov relevantných organizačných útvarov Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ako aj relevantných útvarov Pôdohospodárskej platobnej agentúry, ktorí majú v súčasnosti v gescii implementáciu aktuálneho Programu rozvoja vidieka SR 2014 2022. Neformálna
10
komunikácia prebiehala aj s ministerstvami, ktoré sa podieľajú sa na implementácii európskych štrukturálnych a investičných fondov v programovom období 2014 – 2020.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 275/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať bod 5 Alternatívne riešenia.
Odôvodnenie: Bod 5 je v zmysle JM povinným údajom, predkladateľ uviesť minimálne nulový
variant t. j. stav, ak by sa návrh zmien predkladaných v návrhu zákona nerealizoval.
Vyhodnotenie: bod 5 Alternatívne riešenia: dopracované a doplnené.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie aj negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie v doložke vybraných vplyvov. (Vyznačenie mechanizmu sa však ponechá ako „nie“)
Odôvodnenie: Predkladateľ sám vyčísluje negatívny vplyv v súvislosti s uzavretím zmluvy na
poskytnutie príspevku na finančný nástroj
Vyhodnotenie: vyznačený negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie:
Komisia žiada predkladateľa, aby v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie presunul reguláciu uvedenú v časti 3.1 do časti 3.4.
Odôvodnenie: Regulácia - uzavretie zmluvy na poskytnutie príspevku na finančný nástroj spadá pod
výnimku z mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov a teda je potrebné, aby bola uvedená len v časti 3.4. Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Kvantifikácie aj kvalitatívny popis je preto potrebné presunúť z časti 3.1 do časti 3.4. analýzy.
Vyhodnotenie: predmetný kvalitatívny aj kvantitatívny popis presunutý do časti 3.4 analýzy.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia nesúhlasí s tvrdením predkladateľa, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. V §43 návrhu zákona je spomínaný Informačný a monitorovací systém, kde nie je jasné, ako a kedy bol alebo bude vybudovaný. Keďže ale ide o návrh nového zákona, Komisia za to, že tento systém nie je zatiaľ upravený/spomenutý v inej právnej norme a preto predstavuje pri tomto materiály vplyv na informatizáciu spoločnosti. Z uvedeného dôvodu je nutné vyznačiť pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a vypracovať analýzu vplyvov.
Vyhodnotenie: Predkladateľ nemôže akceptovať pripomienku. V § 43 návrhu zákona je spomínaný informačný systém a monitorovací systém, ktorým je tzv. AGIS PRV, ktorého správcom a prevádzkovateľom je Pôdohospodárska platobná agentúra. Tento systém bol upravený/spomenutý v inej právnej norme, a síce v § 49 ods. 5 zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Na základe uvedeného tak predkladateľ za to, že nie je potrebné vyznačiť pozitívny vplyv na informatizáciu a vypracovať analýzu vplyvov.
K vplyvom na životné prostredie
Vzhľadom na to, že v Doložke vybraných vplyvov vyznačené a popísané pozitívne vplyvy na životné prostredie, Komisia žiada vypracovať súvisiacu analýzu vplyvov.
Pokiaľ pri prekladanom materiály identifikované pozitívne alebo negatívne vplyvy, tak je podľa Jednotnej metodiky nevyhnutné vypracovať aj príslušnú analýzu. Komisia si je vedomá, že v súčasnosti niektoré vplyvy nie je možné kvantifikovať, je však potrebné ich v Analýze vplyvov na životné prostredie vecne popísať a uviesť v akej fáze a akým spôsobom budú vplyvy v neskoršej fáze kvantifikované.
11
Vyhodnotenie: V zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o posudzovaní vplyvov“) je Strategický plán spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027 strategickým dokumentom s celoštátnym dosahom. Strategický plán spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027 bol predmetom riadneho procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorý bol ukončený vydaným odporúčacím stanoviskom MŽP SR č. 2225/2023-11.1.1/pb, 2638/2023 zo dňa 16. 01. 2023. Všetky oprávnené činnosti podporované Strategickým plánom spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027 musia byť v súlade s ostatnými strategickými dokumentmi podľa zákona o posudzovaní vplyvov (napríklad územné plány), ktoré rovnako ako Strategický plán spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027 podliehajú konaniam podľa zákona o posudzovaní vplyvov, vrátane a činností uvedených v prílohe č. 8 zákona o posudzovaní vplyvov. Vzhľadom na uvedené, a vzhľadom na pripomienku Komisie dospel predkladateľ k záveru, že samotný zákon nebude mať vplyv na životné prostredie; tento vplyv bude mať Strategický plán spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027. Samotný zákon je normou ktorá upravuje podmienky a postupy pri poskytovaní príspevkov a príspevkov na finančný nástroj z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka v rámci (projektových) intervencií v záujme rozvoja vidieka, preto mení v bode 9 vplyvy na životné prostredie na žiadne.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
12
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
B. Iné poplatky
C. Sankcie a pokuty
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Spolu = A+B+C+D+E
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
G. Goldplating
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
13
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
14
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia.
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
15
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Predbežná informácia bola zverejnená v právnom informačnom systéme Slov-Lex dňa 19. 09. 2023:
Podklad pre konzultácie bol zverejnený na stránke MPRV SR dňa 27. 09. 2023:
https://www.mpsr.sk/aktualne/podklad-pre-konzultacie/18917/
Do prípravy právneho predpisu sa nezapojil žiadny subjekt.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Strategický plán spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023-2027 (ďalej len „strategický plán“) cieli na vyššiu podporu produkcie ovocia a zeleniny a produktov živočíšnej výroby, udržateľného hospodárenia, podporu malých a mladých poľnohospodárov, zvýšená podpora ide aj do oblastí so znevýhodnenými prírodnými podmienkami. Slovensko jednu z najvyšších koncentrácií veľkých poľnohospodárskych podnikov v rámci Európskej únie. Priemerná veľkosť poľnohospodárskeho podniku je 80,7 ha a priemerná veľkosť poľnohospodárskeho podniku podporeného z prostriedkov Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie je 101 ha, čo je 5 násobne viac ako priemer Európskej únie. Generačná obnova je nevyhnutná pre zachovanie poľnohospodárskej výroby. Vekový priemer pracovníkov v poľnohospodárstve je vyšší ako v ostatných odvetviach hospodárstva.
V II. pilieri Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie budú projekty pre tieto skupiny poľnohospodárov zvýhodnené bodovo alebo vyššou intenzitou pomoci (nižšou mierou spolufinancovania žiadateľa).
Projektové intervencie v záujme rozvoja vidieka v rámci strategického plánu pre uvedené skupiny poľnohospodárov budú napríklad produktívne investície v poľnohospodárskych podnikoch mladý poľnohospodár, investície do biohospodárstva, získavanie a udržanie mladých poľnohospodárov.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
16
Spoločná poľnohospodárska politika Európskej únie sa aplikuje vo všetkých členských štátoch Európskej únie. Členské štáty Európskej únie sa riadia rovnakým legislatívnym rámcom Európskej únie a majú možnosť prispôsobiť si strategický plán vlastným vnútorným podmienkam. V súčasnosti nie je možné vyhodnotiť vplyvy intervencií v záujme rozvoja vidieka spolufinancovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka na konkurencieschopnosť Slovenska v rámci Európskej únie.
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Jedným zo základných cieľov Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie je podpora investícií do potravinárstva, poľnohospodárstva, lesného hospodárstva a do rozvoja vidieka. Predpokladaná celková finančná alokácia z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka vo forme projektových intervencií v rámci strategického plánu predstavuje viac ako 626 mil. eur.
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Medzi cieľmi Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie je zaradený prierezový cieľ s alokáciou 30 mil. eur: Modernizácia sektora prostredníctvom podpory a spoločného využívania poznatkov, inovácií a digitalizácie v pôdohospodárstve a vo vidieckych oblastiach. V rámci tohto cieľa bude podporená aj modernizácia AKIS (Agricultural Knowledge and Innovation System Poľnohospodársky vedomostný a inovačný systém). AKIS tvorí hlavný pilier výmeny poznatkov v sektore poľnohospodárstva a spracovania výrobkov a lesného hospodárstva. Dôraz bude kladený na lepšie zapojenie vzdelávacích a výskumných inštitúcií a vyššiu kvalitu poskytovaného vzdelávania a poradenstva.
AKIS je prierezový cieľ a preto každá z intervencií by mala k jeho napĺňaniu prispievať. Špecificky a veľmi exaktne však bude podporovať vytváranie Inovatívnych partnerstiev (tzv. EIP), vzdelávacích projektov a poradenstva, t. j.: OS EIP - 14 mil. EUR; prenos inovácií a poznatkov vo forme vzdelávania - 10 mil. EUR; prenos inovácií a poznatkov formou poradenstva - 4 mil. EUR; AKIS (digitálna platforma - v rámci technickej pomoci) - 2 mil. EUR.
Z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka sa v rámci strategického plánu spolufinancuje osem typov intervencií v záujme rozvoja vidieka a technická pomoc, ktorou sa podporujú