1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
310
VLÁDNY NÁVRH
ZÁKON
z .... 2024
o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Základné ustanovenia
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a)právne vzťahy pri poskytovaní príspevku 3 písm. a)] a príspevku na finančný nástroj 3 písm. b)],
b)postup a podmienky poskytnutia príspevku a príspevku na finančný nástroj a vykonávania finančného nástroja,
c)práva a povinnosti osôb v súvislosti s poskytovaním príspevku a príspevku na finančný nástroj a vykonávaním finančného nástroja,
d)pôsobnosť orgánov štátnej správy pri poskytovaní príspevku a príspevku na finančný nástroj a vykonávaní finančného nástroja a
e)zodpovednosť za porušenie podmienok poskytnutia príspevku a príspevku na finančný nástroj a vykonávania finančného nástroja.
§ 2
Všeobecné princípy
Pri poskytovaní príspevku a príspevku na finančný nástroj sa uplatňuje princíp partnerstva a zdieľaného riadenia,1) princíp nediskriminácie, princíp transparentnosti, princíp hospodárnosti,2) princíp efektívnosti,3) princíp účinnosti,4) princíp účelnosti,5) princíp
1) Čl. 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení.
2) Čl. 33 ods. 1 písm. a) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) 2018/1046 z 18. júla 2018 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie, o zmene nariadení (EÚ) č. 1296/2013, (EÚ) č. 1301/2013, (EÚ) č. 1303/2013, (EÚ) č. 1304/2013, (EÚ) č. 1309/2013, (EÚ) č. 1316/2013, (EÚ) č. 223/2014, (EÚ) č. 283/2014 a rozhodnutia č. 541/2014/EÚ a o zrušení nariadenia (EÚ, Euratom) č. 966/2012 (Ú. v. EÚ L 193, 30.7.2018) v platnom znení.
§ 2 písm. l) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2
právneho štátu a zákaz konfliktu záujmov.
§ 3
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)príspevkom finančné prostriedky poskytované v programovom období 2023 - 2027 z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka6) a zo štátneho rozpočtu určené na financovanie intervencií7) v záujme rozvoja vidieka mimo integrovaného administratívneho a kontrolného systému8) v rámci Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023 2027 (ďalej len „strategický plán“), ktoré sa poskytujú vo forme nenávratného finančného príspevku na realizáciu projektu na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len „zmluva o príspevku“) alebo rozhodnutia podľa § 9 ods. 2,
b)príspevkom na finančný nástroj finančné prostriedky poskytované v programovom období 2023 - 2027 z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a zo štátneho rozpočtu určené na financovanie intervencií v záujme rozvoja vidieka mimo integrovaného administratívneho a kontrolného systému v rámci strategického plánu, ktoré sa poskytujú vo forme návratného finančného príspevku alebo vo forme kombinácie návratného finančného príspevku a nenávratného finančného príspevku na základe zmluvy o financovaní podľa § 27,
c)projektom súhrn aktivít na dosiahnutie určených cieľov a výsledkov, na ktoré sa vzťahuje poskytnutie príspevku, ktoré predkladá žiadateľ v žiadosti o poskytnutie príspevku (ďalej len „žiadosť“), a ktoré realizuje prijímateľ sám alebo s partnerom v súlade so zmluvou o príspevku alebo rozhodnutím podľa § 9 ods. 2,
d)platbou prevod príspevku alebo jeho časti alebo prevod príspevku na finančný nástroj alebo jeho časti,
e)pohľadávkou z príspevku pohľadávka štátu v správe Pôdohospodárskej platobnej agentúry9) (ďalej len „platobná agentúra“) na vrátenie príspevku alebo jeho časti, na náhradu škody alebo na vydanie bezdôvodného obohatenia, ktorá vznikla na základe porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov zisteného postupom podľa osobitného predpisu10) alebo zisteného porušenia zmluvy o príspevku alebo rozhodnutia podľa § 9 ods. 2 zo strany prijímateľa,
f)pohľadávkou z príspevku na finančný nástroj pohľadávka štátu v správe poskytovateľa príspevku na finančný nástroj na vrátenie príspevku na finančný nástroj alebo jeho časti,
3) Čl. 33 ods. 1 písm. b) nariadenia (EÚ, Euratom) 2018/1046 v platnom znení.
§ 2 písm. m) zákona č. 357/2015 Z. z.
4) Čl. 33 ods. 1 písm. c) nariadenia (EÚ, Euratom) 2018/1046 v platnom znení.
§ 2 písm. n) zákona č. 357/2015 Z. z.
5) § 2 písm. o) zákona č. 357/2015 Z. z.
6) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. EÚ L 435, 6.12.2021) v platnom znení.
7) Čl. 3 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
8) Čl. 65 ods. 2 a 3 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
9) § 9 zákona č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10) Zákon č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3
na náhradu škody alebo na vydanie bezdôvodného obohatenia, ktorá vznikla na základe porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov zisteného postupom podľa osobitného predpisu10) alebo zisteného porušenia zmluvy o financovaní podľa § 27 zo strany prijímateľa príspevku na finančný nástroj,
g)pohľadávkou z rozhodnutia pohľadávka štátu z právoplatného rozhodnutia platobnej agentúry podľa § 35 ods. 3 alebo ods. 4, alebo § 36 ods. 2, z právoplatného rozhodnutia platobnej agentúry o porušení finančnej disciplíny alebo z právoplatného rozhodnutia súdu; pohľadávkou z rozhodnutia je aj pohľadávka z príspevku alebo pohľadávka z príspevku na finančný nástroj potvrdená právoplatným rozhodnutím súdu,
h)finančným nástrojom mechanizmus podľa osobitných predpisov,11)
i)vykonávaním finančného nástroja súhrn činností na základe zmluvy o financovaní podľa § 27, ktoré smerujú k poskytnutiu finančných prostriedkov z finančného nástroja konečnému prijímateľovi,
j)prijímateľom príspevku na finančný nástroj právnická osoba, ktorej poskytovateľ príspevku na finančný nástroj poskytol príspevok na finančný nástroj na základe zmluvy o financovaní podľa § 27,
k)orgánom vykonávajúcim finančný nástroj prijímateľ príspevku na finančný nástroj alebo finančný sprostredkovateľ,
l)finančným sprostredkovateľom banka alebo pobočka zahraničnej banky pôsobiaca na území Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu,12) ktorú prijímateľ príspevku na finančný nástroj poveril vykonávaním časti finančného nástroja na základe zmluvy s finančným sprostredkovateľom podľa § 28,
m)konečným prijímateľom osoba podľa osobitných predpisov,13)
n)ochranou finančných záujmov Európskej únie14) súbor procesov a opatrení zameraných na predchádzanie, odhaľovanie, vyšetrovanie a postihovanie nezrovnalostí,15) vrátane prijímania nápravných opatrení vo forme finančných úprav16) a vysporiadania finančných vzťahov a iných nápravných opatrení,17) kontrola zákonnosti a správnosti projektov financovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka, zabezpečenie účinnej ochrany proti podvodom a zavádzanie účinných, odrádzajúcich a primeraných sankcií,
o)systémom riadenia a kontroly18) súhrn pravidiel, postupov a činností súvisiacich s poskytovaním a financovaním príspevku a príspevku na finančný nástroj; systém riadenia a kontroly zahŕňa systém riadenia, systém finančného riadenia a systém riadenia finančných nástrojov,
p)systémom riadenia súhrn pravidiel, postupov a činností, ktoré sa uplatňujú pri poskytovaní príspevku, najmä pri vyhlasovaní výzvy na predkladanie žiadostí podľa § 10,
11) Čl. 2 ods. 16 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom, rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. L 231, 30.6.2021) v platnom znení.
Čl. 80 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
12) § 2 ods. 1 a 8 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13) Čl. 2 ods. 18 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
14) Čl. 59 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
15) Čl. 2 písm. a) nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
16) Čl. 57 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
17) Čl. 63 nariadenia (EÚ, Euratom) 2018/1046 v platnom znení.
18) Čl. 59 ods. 2 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
4
výzvy na predkladanie projektových zámerov podľa § 11, výzvy na predkladanie obsahových námetov podľa § 12, konaní o žiadosti podľa § 13, pri opravných prostriedkoch, finančnej kontrole,19) realizácii projektov a pri posudzovaní konfliktu záujmov,
q)systémom finančného riadenia súhrn pravidiel, postupov a činností financovania príspevku a príspevku na finančný nástroj, ktorý zahŕňa finančné plánovanie a rozpočtovanie, riadenie a realizáciu toku finančných prostriedkov, účtovanie, výkazníctvo a monitorovanie finančných tokov, certifikáciu a vysporiadanie finančných vzťahov voči Slovenskej republike a voči Európskej komisii (ďalej len „Komisia“),
r)systémom riadenia finančných nástrojov súhrn pravidiel, postupov a činností, ktorý sa uplatňuje pri poskytovaní príspevku na finančný nástroj,
s)žiadateľom osoba, ktorá žiada o poskytnutie príspevku do nadobudnutia účinnosti zmluvy o príspevku alebo právoplatnosti rozhodnutia podľa § 9 ods. 2, alebo osoba, ktorá predkladá projektový zámer alebo obsahový námet,
t)prijímateľom osoba odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy o príspevku alebo právoplatnosti rozhodnutia podľa § 9 ods. 2,
u)partnerom osoba, ktorá sa spolupodieľa na príprave projektu so žiadateľom a na realizácii projektu s prijímateľom podľa písomnej zmluvy uzavretej medzi ňou a žiadateľom alebo ktorá sa spolupodieľa na realizácii projektu s prijímateľom podľa písomnej zmluvy uzavretej medzi ňou a žiadateľom,
v)užívateľom osoba, ktorej prijímateľ alebo partner poskytuje finančné prostriedky z príspevku na základe predchádzajúceho súhlasu platobnej agentúry a v súlade s písomnou zmluvou uzavretou medzi prijímateľom a užívateľom alebo partnerom a užívateľom alebo iným právnym vzťahom medzi prijímateľom a užívateľom alebo partnerom a užívateľom,
w)cieľovou skupinou skupina osôb, v ktorej prospech sa realizuje projekt,
x)stratégiou miestneho rozvoja20) rozvojový dokument, ktorý sa vzťahuje na územie miestnej akčnej skupiny,21) prostredníctvom ktorého sa plnia ciele a uspokojujú miestne potreby a prispieva sa k plneniu cieľov strategického plánu,
y)kritériami pre výber projektov podmienky oprávnenosti22) a kritériá výberu.23)
Pôsobnosť orgánov
§ 4
Riadiaci orgán strategického plánu
(1) Riadiacim orgánom strategického plánu (ďalej len „riadiaci orgán“) je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo pôdohospodárstva“).
(2) Riadiaci orgán pri poskytovaní príspevku
a)riadi a usmerňuje poskytovanie príspevku,
b)je orgánom finančného riadenia, ktorý vykonáva finančné riadenie príspevku,
c)plní úlohy príslušného orgánu podľa osobitných predpisov,24)
19) § 2 písm. b) zákona č. 357/2015 Z. z.
20) Čl. 32 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
21) Čl. 33 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
22) Čl. 111 písm. d) nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
23) Čl. 79 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
24) Napríklad čl. 134, 139 a 140 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení, čl. 8 a 90 nariadenia (EÚ)
5
d)vypracúva a schvaľuje systém riadenia a systém finančného riadenia a ich zmeny,
e)udeľuje platobnej agentúre súhlas podľa § 5 ods. 3,
f)schvaľuje stratégiu miestneho rozvoja a udeľuje štatút miestnej akčnej skupiny podľa § 8 ods. 2,
g)schvaľuje výzvu podľa § 10 a výzvu na predkladanie projektových zámerov podľa § 11 pred jej vyhlásením platobnou agentúrou,
h)udeľuje platobnej agentúre súhlas na zmenu výzvy podľa § 10 ods. 5 a 8 a na zrušenie výzvy podľa § 10 ods. 9,
i)vyhlasuje výzvu na predkladanie obsahových námetov a koná o obsahovom námete podľa § 12,
j)udeľuje platobnej agentúre súhlas na postup podľa § 15 pri konkrétnej výzve,
k)je odvolacím orgánom proti rozhodnutiam platobnej agentúry vydaným podľa § 34 ods. 2, § 35 ods. 3 a 4 a § 36 ods. 2,
l)je oprávnený požadovať od platobnej agentúry, žiadateľa, prijímateľa, partnera alebo iných osôb súčinnosť a tieto osoby sú povinné požadovanú súčinnosť poskytnúť,
m)plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a osobitného predpisu.25)
(3) Riadiaci orgán pri poskytovaní príspevku na finančný nástroj
a)koordinuje a usmerňuje subjekty zapojené do poskytovania príspevku na finančný nástroj,
b)vypracúva a schvaľuje systém riadenia finančných nástrojov a jeho zmenu,
c)je poskytovateľom príspevku na finančný nástroj,
d)uzatvára zmluvu o financovaní podľa § 27 s prijímateľom príspevku na finančný nástroj,
e)vykonáva finančnú úpravu a vysporiadava finančné vzťahy podľa § 33,
f)je správcom pohľadávky z príspevku na finančný nástroj a pohľadávky z rozhodnutia, ktorá sa týka finančného nástroja,
g)plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a osobitných prepisov.26)
(4) Riadiaci orgán môže písomnou zmluvou poveriť sprostredkovateľský orgán vykonávaním svojich úloh podľa odseku 2 písm. f) a m); zodpovednosť riadiaceho orgánu za realizáciu strategického plánu tým nie je dotknutá.
§ 5
Platobná agentúra
(1) Platobná agentúra je poskytovateľom príspevku.
(2) Platobná agentúra pri poskytovaní príspevku
a)vyhlasuje výzvu podľa § 10,
b)vyhlasuje výzvu na predkladanie projektových zámerov a koná o projektovom zámere podľa § 11,
c)koná o žiadostiach a rozhoduje o poskytnutí príspevku,
d)uzatvára zmluvu o príspevku,
2021/2116 v platnom znení, čl. 1, 2 a 5 vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2022/128 z 21. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia (EÚ) Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 vzhľadom na platobné agentúry a ostatné orgány, finančné riadenie, schvaľovanie účtov, kontroly, zábezpeky a transparentnosť (Ú. v. EÚ L 20, 31.1.2022) v platnom znení.
25) § 5 ods. 1 druhá veta, ods. 2 písm. c), d) a f) až j) zákona č. 280/2017 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26) Napríklad čl. 58 62 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení, čl. 80 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
6
e)vykonáva platby prijímateľovi na základe žiadosti o platbu podľa § 29 ods. 1,
f)je správcom pohľadávky z príspevku a pohľadávky z rozhodnutia, ktorá sa týka príspevku,
g)vykonáva finančnú úpravu a vysporiadava finančné vzťahy podľa § 33,
h)rozhoduje v konaní podľa § 35 a 36,
i)rozhoduje v konaní o porušení finančnej disciplíny podľa osobitného predpisu,27)
j)ukladá a vymáha odvody, pokuty a penále podľa osobitného predpisu28) za porušenie finančnej disciplíny prijímateľa pri nakladaní s finančnými prostriedkami Európskej únie a s finančnými prostriedkami štátneho rozpočtu na financovanie strategického plánu poskytnutými platobnou agentúrou z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka,
k)plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a osobitných predpisov.29)
(3) Platobná agentúra môže s predchádzajúcim súhlasom riadiaceho orgánu písomnou zmluvou poveriť sprostredkovateľský orgán vykonávaním svojich úloh podľa odseku 2 okrem písmen e) a g) až j) v rozsahu, ktorý je určený v tejto zmluve.
§ 6
Orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie
(1) Orgánom zabezpečujúcim ochranu finančných záujmov Európskej únie je Úrad vlády Slovenskej republiky.
(2) Orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie
a)koordinuje ochranu finančných záujmov Európskej únie vykonávanú subjektmi verejnej správy, usmerňuje ich činnosť a spolupracuje s nimi v tejto oblasti,
b)zhromažďuje údaje o nezrovnalostiach od subjektov verejnej správy,
c)oznamuje nezrovnalosti Komisii podľa osobitných predpisov30) na základe údajov poskytnutých od subjektov verejnej správy,
d)je koordinačným útvarom pre boj proti podvodom31) a poskytuje súčinnosť pri administratívnom vyšetrovaní,32)
e)zabezpečuje, koordinuje a monitoruje výmenu informácií medzi subjektmi verejnej správy a vo vzťahu k orgánom Európskej únie, ak ide o podozrenie z podvodu alebo iného protiprávneho konania pri poskytovaní príspevku alebo príspevku na finančný nástroj alebo pri vykonávaní finančného nástroja,
f)vykonáva kontrolu podľa osobitného predpisu33) na účely ochrany finančných záujmov Európskej únie,
g)plní ďalšie úlohy v oblasti ochrany finančných záujmov Európskej únie.
27) Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
28) Čl. 30 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2022/128 v platnom znení.
29) Napríklad čl. 9 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení, § 10 ods. 2 písm. c) a d), ods. 3 a 4 zákona č. 280/2017 Z. z.
30) Čl. 50 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
31) Čl. 12a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 883/2013 z 11. septembra 2013 o vyšetrovaniach vykonávaných Európskym úradom pre boj proti podvodom (OLAF), ktorým sa zrušuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1073/1999 a nariadenie Rady (Euratom) č. 1074/1999 (Ú. v. EÚ L 248, 18.9.2013) v platnom znení.
32) Nariadenie (EÚ, Euratom) č. 883/2013 v platnom znení.
33) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
7
(3) Orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie postupuje pri plnení úloh podľa odseku 2 nezávisle.
(4) Orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie je pri plnení svojich úloh podľa odseku 2 oprávnený požadovať súčinnosť od riadiaceho orgánu, platobnej agentúry, sprostredkovateľského orgánu, certifikačného orgánu,34) miestnej akčnej skupiny, prijímateľa, poskytovateľa príspevku na finančný nástroj, prijímateľa príspevku na finančný nástroj, finančného sprostredkovateľa, konečného prijímateľa, partnera a užívateľa. Osoby podľa prvej vety sú povinné požadovanú súčinnosť poskytnúť.
§ 7
Sprostredkovateľský orgán
(1) Sprostredkovateľský orgán je subjekt verejnej správy alebo iná právnická osoba, ktorá odborné, personálne a materiálne predpoklady na plnenie úloh zverených jej riadiacim orgánom podľa § 4 ods. 4 alebo platobnou agentúrou podľa § 5 ods. 3.
(2) Sprostredkovateľský orgán plní úlohy na základe písomnej zmluvy uzavretej s riadiacim orgánom alebo platobnou agentúrou podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka. Sprostredkovateľský orgán zodpovedá za činnosti vykonávané podľa prvej vety orgánu, ktorý ho ich vykonávaním poveril.
(3) Na sprostredkovateľský orgán sa vzťahujú práva a povinnosti riadiaceho orgánu alebo platobnej agentúry ustanovené týmto zákonom v rozsahu dohodnutom v písomnej zmluve podľa odseku 2.
§ 8
Miestna akčná skupina
(1) Miestna akčná skupina je právnickou osobou podľa osobitného predpisu,35) ktorej je schválená stratégia miestneho rozvoja a udelený štatút miestnej akčnej skupiny podľa odseku 2. Miestna akčná skupina je zoskupenie zástupcov verejných a súkromných miestnych spoločensko-hospodárskych záujmov, v ktorom na úrovni rozhodovania nemajú orgány verejnej moci ani záujmová skupina viac ako 49 % hlasovacích práv.
(2) O schválení stratégie miestneho rozvoja a udelení štatútu miestnej akčnej skupiny rozhoduje riadiaci orgán; ustanovenia § 9 a 10, § 13 a 14, § 16 až 19 sa použijú primerane.
Postup pri poskytovaní príspevku
§ 9
Všeobecné ustanovenia
(1) Príspevok sa poskytuje na základe písomnej zmluvy o príspevku uzavretej so žiadateľom, ktorej návrh zasiela platobná agentúra žiadateľovi, ktorého žiadosť bola schválená v konaní podľa § 13 18. Poskytnutie príspevku na základe zmluvy o príspevku je viazané na splnenie podmienok dohodnutých v zmluve o príspevku.
(2) Ak žiadateľ a poskytovateľ príspevku na technickú pomoc z Európskeho
34) Čl. 12 nariadenia (EÚ) 2021/2116 v platnom znení.
35) Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.
8
poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka36) (ďalej len „technická pomoc“) je istá osoba alebo ak sa príspevok poskytuje podľa osobitného predpisu,37) príspevok sa poskytuje na základe rozhodnutia o schválení žiadosti, ktoré vydáva riadiaci orgán pre technickú pomoc alebo platobná agentúra; zmluva o príspevku sa v tomto prípade neuzatvára. Na náležitosti rozhodnutia o schválení žiadosti sa vzťahuje § 13 ods. 10 12. Rozhodnutie o schválení žiadosti obsahuje práva a povinnosti prijímateľa a riadiaceho orgánu pre technickú pomoc alebo platobnej agentúry pri realizácii projektu.
(3) Právny nárok na poskytnutie príspevku vzniká splnením podmienok zmluvy o príspevku. Ak sa podľa odseku 2 zmluva o príspevku neuzatvára, právny nárok na poskytnutie príspevku vzniká splnením podmienok právoplatného rozhodnutia podľa odseku 2.
(4) Súhrnná výška príspevkov poskytovaných v rámci jednej výzvy podľa § 10 nesmie presiahnuť výšku finančných prostriedkov určených na vyčerpanie v tejto výzve, ak § 15 neustanovuje inak.
(5) Na poskytnutie príspevku sa nevzťahuje správny poriadok okrem § 15, § 24 25a, § 27, § 47 ods. 6 a § 52 správneho poriadku.
(6) Príspevok, ktorým môže byť poskytnutá štátna pomoc alebo minimálna pomoc, možno poskytnúť, len ak splnené pravidlá v oblasti štátnej pomoci alebo minimálnej pomoci.
(7) Žiadateľ sa v konaní podľa § 13 18 môže dať zastúpiť zástupcom, ktorého si zvolí, a to na základe písomného plnomocenstva alebo písomnej dohody o plnomocenstve s úradne osvedčeným podpisom splnomocniteľa podľa Notárskeho poriadku alebo osobitného predpisu,38) ktoré sa preukazujú platobnej agentúre. Zástupca podľa prvej vety musí byť procesne spôsobilý zastupovať žiadateľa a musí konať v jeho záujme.
§ 10
Výzva
(1) Výzvu, na základe ktorej sa podáva žiadosť, vyhlasuje platobná agentúra zverejnením na svojom webovom sídle po jej schválení riadiacim orgánom.
(2) Výzva obsahuje formálne náležitosti, ktorými sú najmä
a)dátum vyhlásenia výzvy,
b)dátum uzavretia výzvy alebo iná skutočnosť, na ktorej základe sa výzva uzavrie,
c)informácie o posudzovaných časových obdobiach, ak ide o výzvu s uzavretím na základe inej skutočnosti podľa písmena b),
d)predpokladaná lehota na vydanie rozhodnutia v konaní o žiadosti,
e)výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie,
f)požiadavky na podanie žiadosti riadne, včas a vo forme určenej platobnou agentúrou.
(3) Výzva obsahuje podmienky poskytnutia príspevku, ktorými sú
a)oprávnenosť žiadateľa,
36) Čl. 125 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
37) Čl. 76 ods. 3 písm. a) nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
38) Zákon č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách okresnými úradmi a obcami v znení neskorších predpisov.
9
b)oprávnenosť aktivít realizácie projektu,
c)oprávnenosť miesta realizácie projektu,
d)kritériá pre výber projektov.
(4) Výzva môže obsahovať ďalšie podmienky poskytnutia príspevku, ďalšie skutočnosti, ktoré sa týkajú poskytnutia príspevku alebo prílohy.
(5) Výzvu s určeným dátumom uzavretia môže platobná agentúra so súhlasom riadiaceho orgánu zmeniť do vydania prvého rozhodnutia o žiadosti, ak odsek 8 neustanovuje inak. Výzvu s uzavretím na základe inej skutočnosti môže platobná agentúra so súhlasom riadiaceho orgánu zmeniť do vydania prvého rozhodnutia o žiadosti od aktuálne posudzovaného časového obdobia výzvy s účinnosťou aj na všetky nasledujúce posudzované časové obdobia, ak odsek 8 neustanovuje inak; výzva sa vo vzťahu k skôr posudzovaným časovým obdobiam považuje za nezmenenú.
(6) Za prvé rozhodnutie o žiadosti podľa odseku 5 sa nepovažuje rozhodnutie o zastavení konania podľa § 14 ods. 1 okrem rozhodnutia podľa § 14 ods. 1 písm. d). Platobná agentúra nesmie zmenou výzvy podľa odseku 5 zúžiť rozsah oprávnených žiadateľov podľa odseku 3 písm. a).
(7) Platobná agentúra umožní žiadateľovi doplniť alebo zmeniť žiadosť podanú do účinnosti zmeny výzvy, ak ide o takú zmenu výzvy, ktorou môže byť podaná žiadosť dotknutá; platobná agentúra písomne upovedomí žiadateľa o možnosti doplniť alebo zmeniť žiadosť a určí mu na to primeranú lehotu, ktorá nesmie byť kratšia ako desať pracovných dní. Právoplatné rozhodnutie podľa tohto zákona, ktoré bolo vydané na základe výzvy s uzavretím na základe inej skutočnosti do účinnosti jej zmeny podľa odseku 5, nie je zmenou výzvy dotknuté.
(8) Platobná agentúra môže po zverejnení výzvy so súhlasom riadiaceho orgánu zmeniť formálne náležitosti výzvy. Platobná agentúra môže po zverejnení výzvy so súhlasom riadiaceho orgánu zmeniť ďalšie skutočnosti týkajúce sa poskytnutia príspevku alebo prílohy; ak by touto zmenou mohla byť skôr podaná žiadosť dotknutá, platobná agentúra postupuje podľa odsekov 5 až 7.
(9) Platobná agentúra môže po zverejnení výzvy so súhlasom riadiaceho orgánu výzvu zrušiť. Právoplatné rozhodnutie podľa tohto zákona, ktoré bolo vydané na základe výzvy nie je zrušením výzvy dotknuté. Konanie o žiadosti, ktorá bola podaná do zrušenia výzvy a o ktorej nebolo do zrušenia výzvy právoplatne rozhodnuté podľa § 13 alebo § 14, platobná agentúra zastaví.
(10) Zmenenú výzvu a zdôvodnenie jej zmeny zverejňuje platobná agentúra na svojom webovom sídle. Informáciu o zrušení výzvy a zdôvodnenie jej zrušenia zverejňuje platobná agentúra na svojom webovom sídle.
§ 11
Projektový zámer
(1) Pred vyhlásením výzvy podľa § 10 môže platobná agentúra vyhlásiť výzvu na predkladanie projektových zámerov. Platobná agentúra vyhlasuje výzvu na predkladanie projektových zámerov zverejnením na svojom webovom sídle po jej schválení riadiacim orgánom.
10
(2) Výzve podľa § 10 nemôže predchádzať výzva na predkladanie projektových zámerov, ak jej predchádza výzva na predkladanie obsahových námetov podľa § 12.
(3) Projektový zámer je súhrn informácií o projekte alebo viacerých projektoch požadovaných vo výzve na predkladanie projektových zámerov, ktoré žiadateľ navrhuje na realizáciu v prípade schválenia svojej žiadosti.
(4) Z projektového zámeru musí byť zrejmé najmä kto ho predkladá, na realizáciu akého projektu byť príspevok poskytnutý, kto bude realizovať projekt a aké ciele budú realizáciou projektu dosiahnuté. Projektový zámer musí byť predložený riadne, včas a vo forme určenej vo výzve na predkladanie projektových zámerov.
(5) Vo výzve na predkladanie projektových zámerov platobná agentúra určí rozsah informácií potrebných na posúdenie projektového zámeru a podmienky, ktorých splnenie musí žiadateľ preukázať. Na obsah výzvy na predkladanie projektových zámerov sa primerane vzťahuje § 10 ods. 2 až 4.
(6) Platobná agentúra po predložení projektového zámeru hodnotí, či projektový zámer spĺňa podmienky určené vo výzve na predkladanie projektových zámerov.
(7) Po vyhodnotení projektového zámeru platobná agentúra vypracuje hodnotiacu správu o projektovom zámere, ktorá obsahuje informáciu o tom, či projektový zámer spĺňa alebo nespĺňa podmienky určené vo výzve na predkladanie projektových zámerov. Ak žiadateľ nepodal projektový zámer riadne, včas alebo vo forme určenej vo výzve na predkladanie projektových zámerov, platobná agentúra projektový zámer žiadateľa písomne odmietne a hodnotiacu správu nevydá. Ak platobná agentúra pochybnosti o pravdivosti alebo úplnosti projektového zámeru, vydá hodnotiacu správu obsahujúcu informáciu o tom, že projektový zámer nespĺňa podmienky určené vo výzve na predkladanie projektových zámerov a uvedie dôvody nesplnenia podmienok.
(8) Hodnotiaca správa o projektovom zámere môže obsahovať aj odporúčania pre zapojenie partnera, užívateľa alebo iných osôb do prípravy a realizácie projektu alebo ďalšie odporúčania týkajúce sa prípravy a realizácie projektu.
(9) Platobná agentúra doručuje hodnotiacu správu o projektovom zámere žiadateľovi. Platobná agentúra je oprávnená určiť hodnotiacu správu o projektovom zámere ako ďalšiu podmienku poskytnutia príspevku podľa § 10 ods. 4.
§ 12
Obsahový námet
(1) Pred vyhlásením výzvy podľa § 10 môže riadiaci orgán vyhlásiť výzvu na predkladanie obsahových námetov. Riadiaci orgán vyhlasuje výzvu na predkladanie obsahových námetov zverejnením na svojom webovom sídle.
(2) Výzve podľa § 10 nemôže predchádzať výzva na predkladanie obsahových námetov, ak jej predchádza výzva na predkladanie projektových zámerov podľa § 11.
(3) Obsahový námet je súhrn informácií o projekte alebo viacerých projektoch požadovaných vo výzve na predkladanie obsahových námetov, ktorý žiadateľ navrhuje na realizáciu v prípade schválenia svojej žiadosti.
11
(4) Z obsahového námetu musí byť zrejmé najmä kto ho predkladá, na realizáciu akého projektu byť príspevok poskytnutý, kto bude realizovať projekt a aké ciele budú realizáciou projektu dosiahnuté. Obsahový námet musí byť predložený riadne, včas a vo forme určenej vo výzve na predkladanie obsahových námetov.
(5) Vo výzve na predkladanie obsahových námetov riadiaci orgán určí rozsah informácií potrebných na posúdenie predloženého obsahového námetu a podmienky, ktorých splnenie musí žiadateľ preukázať. Na obsah výzvy na predkladanie obsahových námetov sa primerane vzťahuje § 10 ods. 2 až 4.
(6) Na zmenu a zrušenie výzvy na predkladanie obsahových námetov sa primerane vzťahuje § 10 ods. 5 až 10.
(7) Riadiaci orgán vyhodnotí, či obsahový námet spĺňa podmienky určené vo výzve na predkladanie obsahových námetov. Ak vzniknú pochybnosti o pravdivosti alebo úplnosti obsahového námetu, riadiaci orgán tieto pochybnosti oznámi žiadateľovi a vyzve ho, aby sa k nim vyjadril. Riadiaci orgán určí žiadateľovi primeranú lehotu na vyjadrenie, ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia riadiaceho orgánu, a poučí ho o následkoch spojených s neodstránením pochybností alebo nedodržaním určenej lehoty.
(8) Ak riadiaci orgán po vyhodnotení obsahového námetu zistí, že obsahový námet spĺňa podmienky určené vo výzve na predkladanie obsahových námetov, vydá oznámenie o schválení obsahového námetu.
(9) Riadiaci orgán vydá predbežné oznámenie o neschválení obsahového námetu, ak po vyhodnotení obsahového námetu zistí, že
a)obsahový námet nespĺňa podmienky určené vo výzve na predkladanie obsahových námetov alebo
b)pochybnosti o pravdivosti alebo úplnosti obsahového námetu neboli odstránené postupom podľa odseku 7 druhej a tretej vety.
(10) Predbežné oznámenie o neschválení obsahového námetu riadiaci orgán doručí žiadateľovi. V predbežnom oznámení o neschválení obsahového námetu riadiaci orgán uvedie dôvod neschválenia obsahového námetu, určí lehotu na podanie námietok proti predbežnému oznámeniu o neschválení obsahového námetu, ktorá nesmie byť kratšia ako desať pracovných dní odo dňa doručenia predbežného oznámenia o neschválení obsahového námetu, a poučí žiadateľa o následkoch nepodania námietok alebo nedodržania určenej lehoty.
(11) Ak riadiaci orgán uzná opodstatnenosť námietok podaných žiadateľom podľa odseku 10, vydá oznámenie o schválení obsahového námetu.
(12) Riadiaci orgán vydá oznámenie o neschválení obsahového námetu, ak
a)neuzná opodstatnenosť námietok podaných žiadateľom podľa odseku 10 alebo
b)žiadateľ neuplatní v určenej lehote námietky podľa odseku 10.
(13) Riadiaci orgán doručuje oznámenie o schválení alebo neschválení obsahového námetu žiadateľovi. Platobná agentúra je oprávnená určiť oznámenie o schválení obsahového námetu ako ďalšiu podmienku poskytnutia príspevku podľa § 10 ods. 4.
12
§ 13
Konanie o žiadosti
(1) Účastníkom konania o žiadosti je žiadateľ.
(2) Konanie o žiadosti sa začína doručením listinnej žiadosti alebo elektronickej žiadosti žiadateľa platobnej agentúre na základe vyhlásenej výzvy.
(3) Žiadateľ môže podať žiadosť v lehote na podávanie žiadosti určenej vo výzve.
(4) Žiadosť musí byť predložená riadne, včas a vo forme určenej platobnou agentúrou vo výzve.
(5) Platobná agentúra v konaní o žiadosti zisťuje, či splnené podmienky poskytnutia príspevku určené vo výzve.
(6) Ak v konaní o žiadosti platobná agentúra zistí pochybnosti o žiadosti, ktoré sa týkajú splnenia podmienok predloženia žiadosti riadne, včas a vo forme určenej vo výzve alebo splnenia podmienok poskytnutia príspevku, oznámi tieto pochybnosti žiadateľovi a vyzve ho, aby sa k nim vyjadril v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia oznámenia a poučí ho o následkoch spojených s neodstránením pochybností alebo nedodržaním určenej lehoty. Lehotu podľa prvej vety môže platobná agentúra primerane predĺžiť na základe písomnej žiadosti žiadateľa doručenej platobnej agentúre pred uplynutím lehoty podľa prvej vety; lehotu nemožno predlžovať opakovane.
(7) Žiadateľ môže nahliadať do svojho spisu a robiť si z neho výpisy, odpisy a kópie. Platobná agentúra je povinná urobiť opatrenia, aby sa postupom podľa prvej vety nesprístupnila utajovaná skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo alebo neporušila zákonom uložená alebo uznaná povinnosť mlčanlivosti alebo neohrozili finančné záujmy Slovenskej republiky alebo Európskej únie. Platobná agentúra poskytne žiadateľovi na jeho žiadosť kópiu z jeho spisu za úhradu materiálnych nákladov spojených so zhotovením kópie v listinnej podobe.
(8) Platobná agentúra rozhodne o schválení žiadosti, ak zistí, že žiadateľ splnil podmienky poskytnutia príspevku určené vo výzve.
(9) Platobná agentúra rozhodne o neschválení žiadosti, ak
a)žiadateľ nesplnil podmienky poskytnutia príspevku určené vo výzve alebo
b)nie je možné schváliť žiadosť z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov určených na vyčerpanie vo výzve na základe poradia žiadostí predložených v rámci výzvy alebo posudzovaného obdobia výzvy; poradie žiadostí sa určuje na základe aplikácie kritérií pre výber projektov v konaní o žiadosti.
(10) Rozhodnutie o žiadosti sa vyhotovuje písomne a obsahuje výrok, odôvodnenie a poučenie o opravnom prostriedku. Rozhodnutie o žiadosti ďalej obsahuje označenie platobnej agentúry, dátum vydania rozhodnutia a označenie žiadosti, ktorá bola predmetom konania. Rozhodnutie v listinnej podobe musí mať odtlačok úradnej pečiatky a podpis s uvedením mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby. Rozhodnutie v elektronickej podobe platobná agentúra autorizuje podľa § 23 zákona o e-Governmente a za dátum vydania rozhodnutia sa považuje dátum vyplývajúci z kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky pripojenej k autorizácii oprávnenou osobou.
13
(11) Rozhodnutie o schválení žiadosti vo výroku obsahuje výšku schváleného príspevku a môže obsahovať podmienky, ktorých splnenie musí žiadateľ preukázať pred uzatvorením zmluvy o príspevku vrátane lehoty, v ktorej tak musí urobiť. Rozhodnutie o žiadosti vydané podľa odseku 8 alebo odseku 9 písm. b) musí obsahovať vo výroku počet získaných bodov, ktoré získal projekt žiadateľa, a počet bodov toho projektu, ktorý bol umiestnený ako posledný na hranici finančných možností výzvy, ak rozhodnutie bolo vydané na základe výzvy s určeným dátumom uzavretia.
(12) Poučenie o opravnom prostriedku obsahuje údaj o možnosti podať opravný prostriedok proti rozhodnutiu o žiadosti, lehotu, v ktorej možno podať opravný prostriedok, orgán, ktorému sa podáva opravný prostriedok, a spôsob, akým možno opravný prostriedok podať. Poučenie o opravnom prostriedku obsahuje aj údaj, či a za akých podmienok možno rozhodnutie o žiadosti preskúmať súdom.
§ 14
Zastavenie konania
(1) Platobná agentúra konanie o žiadosti zastaví, ak
a)žiadateľ vzal žiadosť späť pred vydaním rozhodnutia o žiadosti,
b)žiadateľ zomrel, bol vyhlásený za mŕtveho alebo zanikol bez právneho nástupcu,
c)žiadateľ nepredložil žiadosť riadne, včas a vo forme určenej vo výzve alebo pretrvávajú pochybnosti o splnení podmienok doručenia žiadosti riadne, včas a vo forme určenej vo výzve,
d)zistí pochybnosti o splnení podmienok poskytnutia príspevku a žiadateľ tieto pochybnosti neodstránil v určenej lehote, hoci bol o možnosti zastavenia konania poučený podľa § 13 ods. 6 prvej vety, alebo
e)tak ustanovuje tento zákon.
(2) Rozhodnutie o zastavení konania podľa odseku 1 písm. b) sa len vyznačí v spise.
(3) Ak dôjde k zastaveniu konania o žiadosti, žiadateľ môže podať žiadosť opätovne, len ak ide o dôvod zastavenia konania podľa odseku 1 písm. a), ktorý súvisí so zmenou výzvy podľa § 10 ods. 5, a ktorej zmena bola zverejnená po vydaní rozhodnutia o zastavení konania podľa odseku 1 písm. a).
(4) Na náležitosti rozhodnutia o zastavení konania sa primerane vzťahuje § 13 ods. 10 až 12.
§ 15
Konanie o zmene rozhodnutia o neschválení žiadosti
(1) Platobná agentúra môže z vlastného podnetu zmeniť právoplatné rozhodnutie o neschválení žiadosti a rozhodnúť o jej schválení, ak
a)žiadosť nebolo možné schváliť z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov určených na vyčerpanie vo výzve podľa § 13 ods. 9 písm. b),
b)disponuje dostatočnými finančnými prostriedkami určenými na zabezpečenie financovania projektu, ktorý bol predmetom žiadosti,
c)žiadateľ preukázateľne spĺňa podmienky poskytnutia príspevku určené vo výzve,
d)žiadateľ so zmenou rozhodnutia súhlasí a
e)táto možnosť je určená vo výzve.
14
(2) Platobná agentúra nemôže zmeniť právoplatné rozhodnutie o neschválení žiadosti podľa odseku 1, ak od uplynutia lehoty na podanie žiadosti určenej vo výzve podľa § 10, na základe ktorej došlo k vydaniu rozhodnutia podľa § 13 ods. 9 písm. b), do udelenia súhlasu riadiaceho orgánu podľa § 4 ods. 2 písm. j) uplynuli viac ako dva roky.
(3) Konanie o zmene rozhodnutia o neschválení žiadosti sa začína z vlastného podnetu platobnej agentúry; o tejto skutočnosti platobná agentúra písomne upovedomí žiadateľa.
(4) Pred zmenou rozhodnutia o neschválení žiadosti platobná agentúra požiada žiadateľa o vyslovenie súhlasu podľa odseku 1 písm. d) a ak je to potrebné, požiada žiadateľa o preukázanie skutočností podľa odseku 1 písm. c). Platobná agentúra určí žiadateľovi na vyslovenie súhlasu a preukázanie skutočností podľa prvej vety primeranú lehotu, ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti podľa prvej vety a poučí ho, že ak v určenej lehote nepreukáže skutočnosti podľa odseku 1 písm. c) alebo nevysloví súhlas so zmenou rozhodnutia podľa odseku 1 písm. d), konanie zastaví.
(5) Platobná agentúra je pri rozhodovaní o zmene rozhodnutia o neschválení žiadosti viazaná poradím žiadostí určeným na základe aplikácie kritérií pre výber projektov v konaní podľa § 13, § 17 a 18.
(6) Platobná agentúra rozhodne o zmene právoplatného rozhodnutia o neschválení žiadosti na rozhodnutie o schválení žiadosti, ak splnené podmienky podľa odseku 1, inak konanie zastaví.
(7) Na náležitosti rozhodnutia o zmene rozhodnutia o neschválení žiadosti sa primerane vzťahuje § 13 ods. 10 až 12.
§ 16
Odvolanie
(1) Proti rozhodnutiu podľa tohto zákona môže žiadateľ podať odvolanie, ak odsek 7 neustanovuje inak alebo ak sa žiadateľ písomne práva na odvolanie nevzdal.
(2) Žiadateľ môže podať odvolanie písomne platobnej agentúre do desiatich pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia, ak odsek 4 neustanovuje inak.
(3) Dôvody odvolania a rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže žiadateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podanie odvolania.
(4) Ak žiadateľ v dôsledku nesprávneho poučenia alebo preto, že nebol poučený vôbec, podal odvolanie po lehote podľa odseku 2, považuje sa toto odvolanie za podané včas, ak ho žiadateľ podal najneskôr do jedného mesiaca odo dňa doručenia rozhodnutia, proti ktorému odvolanie smeruje.
(5) Odvolanie obsahuje
a)označenie žiadateľa,
b)označenie rozhodnutia, proti ktorému odvolanie smeruje,
c)dôvody podania odvolania,
d)čoho sa žiadateľ domáha,
e)dátum a podpis osoby podávajúcej odvolanie.
15
(6) Žiadateľ môže odvolanie vziať späť, a to písomným oznámením, ktoré musí byť doručené platobnej agentúre do vydania rozhodnutia o odvolaní. Ak žiadateľ vezme odvolanie späť, nemôže v tej istej veci podať nové odvolanie. Ak dôjde k späťvzatiu odvolania do vydania rozhodnutia o odvolaní, platobná agentúra konanie o odvolaní zastaví.
(7) Odvolanie nie je prípustné proti rozhodnutiu
a)o schválení žiadosti podľa § 13 ods. 8, ktorým bola žiadosť schválená v plnom rozsahu,
b)o zastavení konania podľa § 14 ods. 1,
c)o zmene rozhodnutia o neschválení žiadosti podľa § 15 ods. 6, ktorým bola žiadosť schválená v plnom rozsahu, alebo ktorým bolo konanie podľa § 15 zastavené,
d)o odvolaní podľa § 17 ods. 3 alebo ods. 4 alebo rozhodnutiu odvolacieho orgánu o zastavení konania o odvolaní podľa § 17 ods. 6 druhej vety,
e)mimo odvolacieho konania podľa § 18 ods. 5 alebo ods. 6.
(8) Platobná agentúra odvolanie odmietne, ak
a)nie je podané oprávnenou osobou,
b)sa žiadateľ vzdal práva na podanie odvolania podľa odseku 1,
c)je podané po lehote podľa odseku 2, ak odsek 4 neustanovuje inak,
d)je podané po späťvzatí odvolania podľa odseku 6,
e)nie je podané písomne,
f)neobsahuje náležitosti podľa odseku 5 písm. b) až e),
g)smeruje len proti odôvodneniu rozhodnutia alebo
h)je podané proti rozhodnutiu, proti ktorému nie je odvolanie prípustné podľa odseku 7.
(9) Včas podané odvolanie, ktoré nebolo odmietnuté podľa odseku 8, odkladný účinok.
§ 17
Odvolacie konanie
(1) Platobná agentúra môže rozhodnúť o odvolaní, ak mu v plnom rozsahu vyhovie.
(2) Ak platobná agentúra v plnom rozsahu odvolaniu nevyhovie, predloží ho odvolaciemu orgánu, ktorým je generálny riaditeľ platobnej agentúry.
(3) Odvolací orgán preskúma napadnuté rozhodnutie v celom rozsahu a ak na to dôvody, rozhodnutie zmení, inak odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí.
(4) Odvolací orgán rozhodnutie zruší a vec vráti platobnej agentúre na nové konanie a rozhodnutie, ak zistenie skutkového stavu platobnou agentúrou bolo nedostačujúce na riadne posúdenie veci a rozhodnutie alebo ak je to vhodnejšie najmä z dôvodu rýchlosti a hospodárnosti konania. Platobná agentúra je právnym názorom odvolacieho orgánu viazaná.
(5) Odvolací orgán vydá rozhodnutie o odvolaní do 30 pracovných dní odo dňa predloženia odvolania odvolaciemu orgánu, vo zvlášť zložitých prípadoch najneskôr do 60 pracovných dní, pričom o tejto skutočnosti odvolací orgán upovedomí žiadateľa s uvedením dôvodov.
(6) Na náležitosti rozhodnutia o odvolaní sa primerane vzťahuje § 13 ods. 10 12. Na zastavenie konania o odvolaní sa primerane vzťahuje § 14.
16
(7) Odvolací orgán rozhoduje o odvolaní na návrh ním ustanovenej osobitnej komisie, ktorá preskúma napadnuté rozhodnutie.
(8) Rozhodnutie o odvolaní nadobúda právoplatnosť dňom doručenia žiadateľovi.
§ 18
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
(1) Rozhodnutie vydané v konaní o žiadosti podľa tohto zákona, ktoré je právoplatné, môže generálny riaditeľ platobnej agentúry z vlastného podnetu alebo podnetu žiadateľa preskúmať mimo odvolacieho konania okrem rozhodnutia odvolacieho orgánu o odvolaní podľa § 17 ods. 3 alebo ods. 4 alebo rozhodnutia odvolacieho orgánu o zastavení konania.
(2) Podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania sa podáva písomne platobnej agentúre. Žiadateľ môže podať podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania aj opakovane.
(3) Rozhodnutie o schválení žiadosti môže byť preskúmané mimo odvolacieho konania do zaslania návrhu na uzavretie zmluvy o príspevku podľa § 19 ods. 4. Konanie o preskúmaní rozhodnutia o neschválení žiadosti mimo odvolacieho konania alebo rozhodnutia o zastavení konania mimo odvolacieho konania možno začať najneskôr do dvoch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia.
(4) Konanie o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania sa začína doručením oznámenia generálneho riaditeľa platobnej agentúry o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania z vlastného podnetu žiadateľovi alebo doručením oznámenia generálneho riaditeľa platobnej agentúry o uznaní opodstatnenosti podnetu žiadateľa na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania žiadateľovi. Ak generálny riaditeľ platobnej agentúry neuzná opodstatnenosť podnetu žiadateľa, písomne ho o tejto skutočnosti upovedomí.
(5) Ak sa v konaní o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania zistí, že preskúmavané rozhodnutie bolo vydané v rozpore s týmto zákonom alebo osobitnými predpismi,39) generálny riaditeľ platobnej agentúry rozhodnutie zmení, inak konanie zastaví.
(6) Generálny riaditeľ platobnej agentúry preskúmavané rozhodnutie zruší a vec vráti platobnej agentúre na nové konanie a rozhodnutie, ak zistenie skutkového stavu platobnou agentúrou bolo nedostačujúce na riadne posúdenie veci a rozhodnutie alebo ak je to vhodnejšie najmä z dôvodu rýchlosti a hospodárnosti konania; platobná agentúra je v novom konaní viazaná právnym názorom generálneho riaditeľa platobnej agentúry.
(7) Pri zrušení alebo zmene rozhodnutia generálny riaditeľ platobnej agentúry dbá na to, aby práva nadobudnuté dobromyseľne boli čo najmenej dotknuté.
(8) Na náležitosti rozhodnutia generálneho riaditeľa platobnej agentúry mimo odvolacieho konania sa primerane vzťahuje § 13 ods. 10 až 12.
39) Napríklad zákon o štátnej pomoci, zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
17
(9) Generálny riaditeľ platobnej agentúry je povinný rozhodnúť mimo odvolacieho konania do 60 pracovných dní odo dňa začatia konania o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania, vo zvlášť zložitých prípadoch rozhodne najneskôr do 90 pracovných dní, pričom o tejto skutočnosti písomne upovedomí žiadateľa s uvedením dôvodov.
(10) Pri preskúmaní rozhodnutia v konaní o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania vychádza generálny riaditeľ platobnej agentúry z právneho stavu a skutkových okolností v čase vydania preskúmavaného rozhodnutia. Generálny riaditeľ platobnej agentúry nemôže rozhodnutie zmeniť, ak sa po jeho vydaní dodatočne zmenia rozhodujúce skutkové okolnosti alebo právne okolnosti, z ktorých preskúmavané rozhodnutie vychádza.
(11) Generálny riaditeľ platobnej agentúry rozhoduje na návrh ním ustanovenej osobitnej komisie, ktorá preskúma napadnuté rozhodnutie.
(12) Generálny riaditeľ platobnej agentúry doručí rozhodnutie o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania podľa odseku 5 alebo odseku 6 žiadateľovi.
(13) Generálny riaditeľ platobnej agentúry konanie o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania zastaví, ak žiadateľ zomrel, bol vyhlásený za mŕtveho alebo zanikol bez právneho nástupcu.
§ 19
Zmluva o príspevku
(1) Príspevok sa poskytuje prijímateľovi na základe a v súlade so zmluvou o príspevku uzavretou podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka.
(2) Zmluva o príspevku upravuje práva a povinnosti platobnej agentúry a prijímateľa v súvislosti s realizáciou projektu.
(3) Žiadateľ je povinný poskytnúť pred uzavretím zmluvy o príspevku platobnej agentúre súčinnosť v rozsahu potrebnom na uzavretie zmluvy o príspevku.
(4) Platobná agentúra zašle písomný návrh na uzavretie zmluvy o príspevku a určí lehotu na prijatie návrhu žiadateľovi,
a)ktorého žiadosť bola schválená rozhodnutím v konaní podľa § 13 až 18, ktoré nadobudlo právoplatnosť,
b)ktorý splnil podmienky určené vo výroku rozhodnutia o schválení žiadosti, ak boli podmienky vo výroku rozhodnutia určené,
c)ktorý splnil ďalšie predpoklady požadované platobnou agentúrou na uzavretie zmluvy o príspevku, ktoré vyplývajú z osobitných predpisov,40) a
d)ktorý poskytol potrebnú súčinnosť podľa odseku 3.
(5) Platobná agentúra a prijímateľ oprávnení odstúpiť od zmluvy o príspevku za podmienok dohodnutých v zmluve o príspevku alebo podľa § 344 351 Obchodného zákonníka. Platobná agentúra je oprávnená odstúpiť od zmluvy o príspevku aj podľa § 40 ods. 13 písm. b).
(6) V zmluve o príspevku možno dohodnúť zmluvnú pokutu za porušenie tých zmluvných
40) Zákon o štátnej pomoci.Zákon č.
315/2016 Z. z.
v znení neskorších predpisov.
18
povinností, za ktoré sa
a)neukladá sankcia podľa osobitného predpisu,41)
b)nevykoná finančná úprava podľa § 33 alebo
c)neuplatňuje postup podľa § 35, § 36 alebo § 38.
(7) Na účely podľa osobitného predpisu42) sa zmluva o príspevku považuje za zmluvu s viacerými čiastkovými plneniami.
§ 20
Postup pri poskytovaní príspevku na technickú pomoc
(1) Poskytovateľom príspevku na technickú pomoc je ministerstvo pôdohospodárstva; ministerstvo pôdohospodárstva plní úlohy riadiaceho orgánu pre technickú pomoc.
(2) Žiadateľ príspevku na technickú pomoc predkladá žiadosť o príspevok na technickú pomoc na základe výzvy poskytovateľa príspevku na technickú pomoc zverejnenej na jeho webovom sídle.
(3) Pri príprave projektu technickej pomoci môže poskytovateľ príspevku na technickú pomoc usmerňovať budúceho žiadateľa príspevku na technickú pomoc. Žiadateľ príspevku na technickú pomoc je povinný dodržiavať usmernenia poskytovateľa príspevku na technickú pomoc.
(4) Na výzvu podľa odseku 2 sa primerane vzťahuje § 10 ods. 2 až 10.
(5) Na konanie o žiadosti o príspevok na technickú pomoc sa primerane vzťahujú § 13, § 14 a 16 až 19.
(6) Príspevok na technickú pomoc sa poskytuje na zabezpečenie riadenia, implementácie, monitorovania, hodnotenia, informovanosti a kontroly strategického plánu.
(7) Žiadateľom príspevku na technickú pomoc je
a)riadiaci orgán,
b)príspevková organizácia alebo rozpočtová organizácia zriadená riadiacim orgánom, ktorá sa podieľa na vykonávaní strategického plánu,
c)platobná agentúra,
d)právnická osoba, ktorá je poverená plnením úloh národnej siete spoločnej poľnohospodárskej politiky.
§ 21
Miestny rozvoj LEADER
(1) Miestna akčná skupina môže v rámci vykonávania miestneho rozvoja LEADER43) primerane plniť úlohy platobnej agentúry podľa § 10 a § 13 ods. 1 až 6.
41) § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
42) § 2 ods. 3 zákona č. 315/2016 Z. z. v znení zákona č. 241/2019 Z. z.
43) Čl. 31 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
Čl. 3 ods. 15 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
19
(2) V rámci vykonávania miestneho rozvoja LEADER miestna akčná skupina vyhlasuje výzvu podľa § 10 zverejnením na svojom webovom sídle po jej schválení platobnou agentúrou. V konaní o žiadosti miestna akčná skupina po posúdení žiadosti v rámci miestneho rozvoja LEADER postupuje žiadosť platobnej agentúre na ďalšie konanie o žiadosti podľa § 13.
(3) Miestna akčná skupina v rámci vykonávania miestneho rozvoja LEADER môže plniť aj iné úlohy ako úlohy podľa odseku 1 alebo osobitného predpisu44) na základe písomnej dohody s riadiacim orgánom.
Postup pri poskytovaní príspevku na finančný nástroj
§ 22
Všeobecné ustanovenia
(1) Na poskytnutie príspevku na finančný nástroj, vykonávanie finančného nástroja a na vrátenie príspevku na finančný nástroj sa nevzťahujú § 9 až 19 a 29.
(2) Na poskytnutie príspevku na finančný nástroj sa nevzťahuje správny poriadok.
(3) Príspevok na finančný nástroj, ktorým môže byť poskytnutá štátna pomoc alebo minimálna pomoc, môže byť poskytnutý, len ak splnené pravidlá v oblasti štátnej pomoci alebo minimálnej pomoci.
(4) Finančný záväzok poskytovateľa príspevku na finančný nástroj nesmie prekročiť sumu poskytnutú alebo viazanú poskytovateľom príspevku na finančný nástroj v rámci príspevku na finančný nástroj podľa zmluvy o financovaní podľa § 27.
§ 23
Možnosti poskytnutia príspevku na finančný nástroj
(1) Poskytovateľ príspevku na finančný nástroj môže poskytnúť príspevok na finančný nástroj na existujúci finančný nástroj alebo novovytvorený finančný nástroj, ktorý je zriadený
na národnej, regionálnej, nadnárodnej alebo cezhraničnej úrovni, a ktorý je riadený poskytovateľom príspevku na finančný nástroj alebo za ktorý poskytovateľ príspevku na finančný nástroj zodpovedá.
(2) Poskytovateľ príspevku na finančný nástroj pri poskytnutí príspevku na finančný nástroj môže
a)investovať do vlastného imania orgánu vykonávajúceho finančný nástroj,
b)poskytnúť príspevok na finančný nástroj v podobe samostatného bloku financovania alebo na osobitný účet orgánu vykonávajúcemu finančný nástroj.
(3) Poskytovateľ príspevku na finančný nástroj môže priamo vybrať prijímateľa príspevku na finančný nástroj, ak sú splnené podmienky podľa osobitných predpisov.45)
44) Čl. 33 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
45) Čl. 59 ods. 3 nariadenia (EÚ) 2021/1060 v platnom znení.
Čl. 80 nariadenia (EÚ) 2021/2115 v platnom znení.
§ 1 ods. 4, 8, 10 alebo ods. 13 písm. q) zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
20
§ 24
Pravidlá poskytnutia príspevku na finančný nástroj a vykonávania finančného nástroja
(1) Poskytovateľ príspevku na finančný nástroj poskytuje príspevok na finančný nástroj prijímateľovi príspevku na finančný nástroj na základe zmluvy o financovaní podľa § 27.
(2) Prijímateľ príspevku na finančný nástroj žiada o poskytnutie príspevku na finančný nástroj po nadobudnutí účinnosti zmluvy o financovaní podľa § 27 prostredníctvom žiadosti o platbu.
(3) Ak prijímateľ príspevku na finančný nástroj vykonáva finančný nástroj priamo, poskytuje finančné prostriedky z finančného nástroja konečnému prijímateľovi na základe zmluvy podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka.
(4) Ak prijímateľ príspevku na finančný nástroj poverí vykonávaním časti finančného nástroja finančného sprostredkovateľa, poskytuje mu časť finančných prostriedkov alebo viaže časť finančných prostriedkov určených pre ručenie podľa § 303 312 Obchodného zákonníka na základe zmluvy s finančným sprostredkovateľom podľa § 28.
§ 25
Pravidlá použitia a vrátenia príspevku na finančný nástroj
(1) Prijímateľ príspevku na finančný nástroj je povinný používať príspevok na finančný nástroj v súlade so zmluvou o financovaní podľa § 27, investičnou stratégiou a strategickým plánom počas obdobia ustanoveného osobitnými predpismi.46)
(2) Finančný sprostredkovateľ