1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Výhradným a jediným cieľom pripravovaného návrhu zákona je posun účinnosti ustanovení o zmenách v zaručenej konverzii zavedených zákonom č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (ďalej len „zákon č. 325/2022 Z. z.“) z 1. októbra 2024 na 1. októbra 2026, teda o dva roky.
Zákonom č. 325/2022 Z. z. boli schválené zmeny v oblasti zaručenej konverzii za účelom zjednodušiť výkon zaručenej konverzie pre osoby, ktoré zaručenú konverziu vykonávajú, a ktorých výsledkom byť posilnenie dôveryhodnosti výstupov zo zaručenej konverzie. Tieto zmeny si vyžadujú úpravu aktuálneho technického riešenia centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzie, ktorej správcom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Vzhľadom na aktuálny stav implementácie týchto zmien sa navrhuje posun účinnosti schválených zmien na 1. októbra 2026. Posunutie účinnosti sa navrhuje taktiež z dôvodu zabezpečenia postupného a kontinuálneho nábehu všetkých oprávnených osôb na nový systém centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzie.
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, ani na limit verejných výdavkov. Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy a nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, a na služby verejnej správy pre občana.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 30. septembra 2024.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
apríl 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2024
2.Definovanie problému
Zákonom č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. (ďalej len „zákon č. 325/2022 Z. z.“), boli schválené zmeny v oblasti zaručenej konverzie za účelom zjednodušiť výkon zaručenej konverzie pre osoby, ktoré zaručenú konverziu vykonávajú, a ktorých výsledkom byť posilnenie dôveryhodnosti výstupov zo zaručenej konverzie. Tieto zmeny si vyžadujú úpravu aktuálneho technického riešenia centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzie, ktorej správcom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Vzhľadom na aktuálny stav projektu, ktorým sa zabezpečiť obstaranie nového komplexného technického riešenia, vrátane zabezpečenia jeho zmluvnej podpory a ďalšieho rozvoja sa navrhuje posunúť účinnosť schválených zmien o dva roky, tzn. na 1. októbra 2026. Posunutie účinnosti sa navrhuje taktiež z dôvodu zabezpečenia postupného a kontinuálneho nábehu všetkých oprávnených osôb na nový systém centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzie.
3.Ciele a výsledný stav
Výhradným a jediným cieľom pripravovaného návrhu je posun účinnosti ustanovení o zmenách v zaručenej konverzii zavedených zákonom č. 325/2022 Z. z. s účinnosťou od 1. októbra 2024.
4.Dotknuté subjekty
-Fyzické osoby;
-Fyzické osoby – podnikatelia;
-Právnické osoby;
-Orgány verejnej moci.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Nulový variant: V prípade, že sa nepristúpi k novelizácii právnej úpravy, bude vykonávanie zaručenej konverzie po 1. októbri 2024 v právnom vákuu, keďže vzhľadom na nemožnosť včasnej implementácie zmien účinných od 1. októbra 2024 nebude môcť osoba oprávnená postupovať pri vykonávaní zaručenej konverzie v súlade s ustanoveniami účinnými od 1. októbra 2024.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
3
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
K preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu by malo dôjsť pri nasledujúcej novelizácii zákona o e-Governmente, najneskôr však 3 roky od účinnosti predkladaného návrhu. Vzhľadom na navrhovanú účinnosť 30. septembra 2024 by k preskúmaniu účelnosti malo dôjsť najneskôr v roku 2027 na základe získaných poznatkov z aplikačnej praxe. Kritériom preskúmania účelnosti budú výsledky kontrol dodržiavania povinností vyplývajúcich zo zákona o e-Governmente a podnety zo strany osôb vykonávajúcich zaručenú konverziu k aplikácii postupu vykonávania zaručenej konverzie podľa zákona v praxi.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
4
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona nezakladá žiadny z posudzovaných vplyvov.
Zmeny súvisiace s úpravami v oblasti zaručenej konverzie boli zavedené zákonom č. 325/2022 Z. z., avšak vzhľadom na nedostatok informácií v čase predkladania materiálu nebolo možné identifikovať a vyčísliť vplyvy týchto zmien. V doložke vplyvov k predmetnému materiálu (
Dokumenty : Parlamentné tlače : Parlamentná tlač
1037 - Národná rada Slovenskej republiky (nrsr.sk)
) sa uvádza, že vplyvy bude možné bližšie identifikovať
pri predkladaní novely vyhlášky Ministerstva investícií regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 70/2021 Z. z. o zaručenej konverzii. Uvedená vyhláška zatiaľ nebola predložená do legislatívneho procesu, a to najmä vzhľadom na aktuálny stav implementácie navrhovaných zmien a jej spracovanie sa očakáva v roku 2025.
Vo vzťahu k podnikateľom ako dotknutým subjektom (bod č. 4) predkladateľ za to, že síce posunutím termínu účinnosti o dva roky sa podnikateľom a ostatným osobám oprávneným vykonávať zaručenú konverziu (prevažne advokátom), okrem notárov, ktorí podľa § 39 ods. 5 zákona č. 325/2022 Z. z. využívajú vlastný informačný systém Notárskej komory Slovenskej republiky, oddiali využívanie nového komplexného technického riešenia týkajúceho sa zaručenej konverzie, ktorého cieľom je okrem iného zjednodušiť vykonávanie zaručenej konverzie, avšak aktuálne využívaný systém naďalej funguje a podnikatelia ho môžu používať do doby spustenia nového informačného systému Centrálnej evidencie záznamov o vykonanej zaručenej konverzii.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Ľubica Kašíková, LL.M
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
Pribinova 25
811 09 Bratislava
Tel.: +421 2 2092 8318
email: lubica.kasikova@mirri.gov.sk
12.Zdroje
Interné kapacity predkladateľa a organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti (Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby).
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
k návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z.
1. Navrhovateľ zákona: Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve
- čl. 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie;
b) v sekundárnom práve
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (Ú. v. EÚ L 257, 28.8.2014),
- gestorom právneho aktu je Národný bezpečnostný úrad;
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
- návrh zákona nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
Bezpredmetné. Nové smernice sa nepreberajú, nové nariadenia alebo rozhodnutia sa neimplementujú.
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
Nebolo začaté konanie.
6
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
Bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
7
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa posun účinnosti ustanovení o zmenách v zaručenej konverzii z 1. októbra 2024 o dva roky, t.j. na 1. októbra 2026.
Cieľom zmien zavedených zákonom č. 325/2022 Z. z. je najmä posilniť dôveryhodnosť novovzniknutých dokumentov, odbúrať administratívnu náročnosť spojenú s vedením „lokálnych“ evidencií a vytváraním osvedčovacích doložiek a ustanoviť jedno dôveryhodné miesto overenia záznamu o vykonanej konverzii. V praktickej rovine toto riešenie odbúra potrebu autorizácie záznamu o zaručenej konverzii, a tým aj potenciálne problémy v komunikácii a verifikačných procesoch na strane centrálnej evidencie. Z hľadiska procesu výkonu zaručenej konverzie sa pravidlá nemenia, rozdiel bude najmä v postupnosti krokov a vytváraní výsledného novovzniknutého dokumentu. V tomto smere je dôležité poznamenať, že záznam bude vytváraný priamo v centrálnej evidencii, pričom po vytvorení záznamu bude do osvedčovacej doložky poskytnutý údaj o jednoznačnom identifikátore záznamu danej zaručenej konverzie. Tým sa v praktickej rovine docieli, že novovzniknutý dokument vznikne až ak bude záznam korektne zaznamenaný v centrálnej evidencii.
Vzhľadom na zásadný dopad uvedených zmien a s ohľadom na aktuálny stav projektu, ktorým sa zabezpečiť obstaranie nového komplexného technického riešenia, vrátane zabezpečenia jeho zmluvnej podpory a ďalšieho rozvoja, sa navrhuje posunúť účinnosť schválených zmien o dva roky, tzn. na 1. októbra 2026. Dlhší časový priestor je potrebný aj pre oboznámenie sa s novým systémom zo strany osôb oprávnených vykonávať zaručenú konverziu a postupný prechod na využívanie tohto systému v praxi pri vykonávaní zaručenej konverzie.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 30. septembra 2024.
V Bratislave 22. mája 2024
Robert Fico v.r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Richard Raši v.r.
minister investícií,
regionálneho rozvoja a informatizácie
Slovenskej republiky