Predkladacia správa
Materiál „Návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohodou o leteckej doprave medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Katarským štátom na strane druhej (ďalej len „Dohoda“) sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Dohodu vyrokovala Komisia na základe Rozhodnutia Rady zo dňa 7. júna 2016, ktorým, Rada udelila Komisii mandát na rokovania s Katarom s cieľom uzatvorenia leteckej Dohody. V zmysle smerníc o rokovaniach obe strany parafovali návrh Dohody dňa 4. marca 2019 a podpísaná zástupcami Európskej únie a Kataru bola dňa 18. 10. 2021. Súhlas s predbežným vykonávaním udelila prezidentka Slovenskej republiky dňa 17. 09. 2021 s tým, že Dohoda sa predbežne vykonáva od dátumu podpisu Dohody.
Dôležitým impulzom na začatie rokovaní bolo zvyšovanie významu ekonomických a obchodných vzťahov, ako aj nárast turizmu medzi jednotlivými členskými štátmi a Katarom. Uzavretie Dohody o leteckej doprave je kľúčovým prvkom rozvoja vonkajšej politiky v oblasti letectva, ako sa uvádza v oznámeniach Komisie COM(2012) 556 final s názvom „Vonkajšia politika v oblasti letectva riešenie budúcich úloh“ a COM(2015) 598 final s názvom „Stratégia v oblasti letectva pre Európu“. Katar je jedným z najrýchlejšie rastúcich trhov mimo EÚ, kde sa počet cestujúcich zvýšil na približne 6 miliónov ročne (Eurostat 2019). Takmer všetky členské štáty udelili úplný prístup na trh na základe existujúcich dvojstranných dohôd o leteckých dopravných službách s Katarom. V týchto Dohodách však chýbajú primerané ustanovenia o základných prvkoch na zabránenie zneužívaniu liberalizovaného trhu, ako je spravodlivá hospodárska súťaž, transparentnosť alebo sociálne záležitosti. Slovenská republika zároveň získa možnosť na potenciálne zriadenie pravidelného leteckého spojenia, keďže v súčasnosti nemáme uzatvorenú bilaterálnu Dohodu s Katarom.
Ustanovenia Dohody po ratifikácií všetkými členskými štátmi Európskej únie a Katarom nahradia príslušné ustanovenia existujúcich bilaterálnych dohôd medzi členskými štátmi Európskej únie a Katarom pričom existujúce prepravné práva, ktoré vznikli na základe existujúcich bilaterálnych dohôd medzi členskými štátmi Európskej únie a Katarom a ktoré nie predmetom danej leteckej Dohody, sa môžu i naďalej uplatňovať, pokiaľ sa nerozlišuje medzi leteckými dopravcami Spoločenstva na základe štátnej príslušnosti.
Dohoda je mnohostrannou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, a preto podlieha pred jej ratifikáciou súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky. Zároveň je Dohoda mnohostrannou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon a ktorá po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom, prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
Dohoda je v súlade so zahraničnými záujmami Slovenskej republiky a je vypracovaná v súlade s vnútroštátnymi právnymi predpismi Slovenskej republiky a všeobecnými zásadami
medzinárodného práva, ako aj záväzkami Slovenskej republiky vyplývajúcimi jej z iných medzinárodných dokumentov.
Predkladaný materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, stav životného prostredia ani na informatizáciu spoločnosti. Materiál nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Materiál bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a na rokovanie vlády Slovenskej republiky bol predložený bez rozporov. Návrh bol schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 203 zo dňa 3. mája 2023.