EURÓPSKA  
KOMISIA  
V Bruseli 8. 4. 2021  
COM(2021) 157 final  
2021/0083 (NLE)  
Návrh  
ROZHODNUTIE RADY  
o podpise v mene Únie a predbežnom uplatňovaní Dohody o leteckej doprave medzi  
Katarským štátom na jednej strane a Európskou úniou a jej členskými štátmi na strane  
druhej  
SK  
SK  
DÔVODOVÁ SPRÁVA  
1.  
KONTEXT NÁVRHU  
Dôvody a ciele návrhu  
Dohodu o leteckej doprave medzi Katarským štátom (ďalej len „Katar“) a Európskou úniou a  
jej členskými štátmi prerokovala Komisia na základe poverenia Radou 7. júna 2016.  
Letecké dopravné služby medzi Úniou a Katarom v súčasnosti existujú a fungujú na základe  
dvojstranných dohôd medzi jednotlivými členskými štátmi a Katarom.  
Súčasťou vonkajšej politiky Únie v oblasti letectva je rokovať o komplexných dohodách  
o leteckých dopravných službách v prípade, že sa preukázala pridaná hodnota a hospodárske  
výhody takýchto dohôd. Účelom tejto dohody je najmä:  
– zaručiť spravodlivú hospodársku súťaž, nediskrimináciu, transparentnosť a rovnaké  
podmienky pre hospodárske subjekty,  
– postupne otvárať trh v zmysle prístupu k tratiam a kapacitám,  
– zlepšiť dopravné spojenia v prospech spotrebiteľov a hospodárstva.  
Všeobecný kontext  
V smerniciach na rokovania je stanovený všeobecný cieľ rokovať o komplexnej dohode  
o leteckej doprave s cieľom postupne a recipročne otvoriť prístup na trh, zlepšiť regulačnú  
spoluprácu a zbližovanie a zabezpečiť spravodlivú hospodársku súťaž a transparentnosť.  
V súlade so smernicami na rokovania obe strany parafovali návrh dohody s Katarom 4. marca  
2019.  
Súlad s existujúcimi ustanoveniami v tejto oblasti politiky  
Uzavretie dohody EÚ o leteckej doprave je kľúčovým prvkom rozvoja vonkajšej politiky EÚ  
v oblasti letectva, ako sa uvádza v oznámeniach Komisie COM(2012) 556 final s názvom  
„Vonkajšia politika EÚ v oblasti letectva – riešenie budúcich úloh“ a COM(2015) 598 final s  
názvom „Stratégia v oblasti letectva pre Európu“. Katar je jedným z najrýchlejšie rastúcich  
trhov mimo EÚ, kde sa počet cestujúcich zvýšil na približne 6 miliónov (Eurostat 2019).  
Takmer všetky členské štáty už udelili úplný prístup na trh na základe existujúcich  
dvojstranných dohôd o leteckých dopravných službách s Katarom. V týchto dohodách však  
chýbajú primerané ustanovenia o základných prvkoch na zabránenie zneužívaniu  
liberalizovaného trhu, ako je spravodlivá hospodárska súťaž, transparentnosť alebo sociálne  
záležitosti.  
Súlad s existujúcimi ustanoveniami v oblasti návrhu  
Ustanovenia tejto dohody majú prednosť pred príslušnými ustanoveniami existujúcich  
dvojstranných dohôd o leteckých dopravných službách medzi členskými štátmi a Katarom.  
Existujúce dopravné práva, ktoré vznikli na základe týchto dvojstranných dohôd a ktoré nie sú  
predmetom tejto dohody, sa však môžu naďalej uplatňovať, pokiaľ nedochádza k  
diskriminácii medzi členskými štátmi a ich štátnymi príslušníkmi.  
SK  
1
SK  
Nariadením (EÚ) 2019/712 o ochrane hospodárskej súťaže v leteckej doprave sa zabezpečuje,  
že všetky opatrenia prijaté na jeho základe musia dodržiavať medzinárodné povinnosti  
vrátane záväzkov podľa tejto dohody.  
2.  
PRÁVNY ZÁKLAD, SUBSIDIARITA A PROPORCIONALITA  
Právny základ  
Článok 100 ods. 2 v spojení s článkom 218 ods. 5 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.  
Subsidiarita (v prípade inej ako výlučnej právomoci)  
Ustanovenia tejto dohody budú mať prednosť pred príslušnými ustanoveniami existujúcich  
dohôd, ktoré uzavreli jednotlivé členské štáty. Dohodou sa pre všetkých leteckých dopravcov  
Európskej únie súčasne vytvárajú rovnaké a jednotné podmienky prístupu na trh a ustanovujú  
sa nové mechanizmy regulačnej spolupráce a zbližovania medzi Európskou úniou a Katarom  
v oblastiach, ktoré sú dôležité pre bezpečné, zabezpečené a efektívne fungovanie leteckých  
dopravných služieb. Tieto mechanizmy možno dosiahnuť len na úrovni Únie.  
Ciele návrhu sa lepšie dosiahnu opatreniami Únie z týchto dôvodov.  
Dohoda umožňuje súčasné rozšírenie v nej obsiahnutých podmienok na 27 členských štátov  
uplatnením rovnakých predpisov bez rozdielu a predstavuje prínos pre všetkých leteckých  
dopravcov Únie bez ohľadu na ich štátnu príslušnosť. Obsahuje komplexné ustanovenia o  
dotáciách, protisúťažných praktikách a transparentnosti a robustné mechanizmy na ich  
presadzovanie, čím prispieva k rovnakým podmienkam pre letecké dopravné služby medzi  
EÚ a Katarom a medzi EÚ a inými destináciami, napríklad v Ázii, ktorá sa vykonáva cez  
Katar.  
Dohodou sa ďalej pre všetkých leteckých dopravcov Únie zabezpečuje prístup k obchodným  
príležitostiam, ako sú napríklad možnosti týkajúce sa pozemnej obsluhy, spoločných letových  
kódov, intermodality, ako aj možnosť voľne určovať ceny, a odstraňuje sa požiadavka, aby  
leteckí dopravcovia Únie spolupracovali s miestnym garantom pri zriaďovaní pobočiek v  
Katare. Obsahuje aj ustanovenia o sociálnych záležitostiach v súlade s ustanoveniami  
zahrnutými v medzinárodných obchodných dohodách EÚ, ktoré zaväzujú zmluvné strany  
zlepšiť sociálne a pracovné politiky v súlade so svojimi medzinárodnými záväzkami, najmä v  
kontexte Medzinárodnej organizácie práce (MOP).  
Po uplynutí prechodného obdobia budú môcť leteckí dopravcovia bez obmedzení poskytovať  
služby osobnej a nákladnej dopravy z akéhokoľvek miesta v Európskej únii do Kataru v  
medziach jedného regulačného rámca dohody, čo v súčasnosti nie je možné. Leteckí  
dopravcovia budú mať takisto možnosť poskytovať niektoré služby určené len na prepravu  
nákladu aj do iných miest pri splnení geografických obmedzení a obmedzení početnosti letov.  
Postupné rušenie obmedzení prístupu na trh medzi Úniou a Katarom nielenže priláka nových  
účastníkov na trh a vytvorí príležitosti na lietanie na letiská s nedostatočným počtom letov, ale  
uľahčí aj konsolidáciu medzi leteckými dopravcami Únie.  
SK  
2
SK  
Proporcionalita  
Zriadi sa spoločný výbor na prerokovanie záležitostí týkajúcich sa vykonávania tejto dohody.  
Spoločný výbor bude podporovať výmenu na úrovni expertov a môže zvážiť potenciálne  
oblasti ďalšieho rozvoja tejto dohody. Spoločný výbor budú tvoriť zástupcovia Komisie  
a členských štátov a zástupcovia Kataru.  
Členské štáty budú okrem toho pokračovať v plnení tradičných administratívnych úloh, ktoré  
vykonávajú v súvislosti s medzinárodnou leteckou dopravou, ale podľa spoločných jednotne  
uplatňovaných predpisov.  
Výber nástroja  
Medzinárodná dohoda.  
3.  
VÝSLEDKY  
HODNOTENÍ  
EX  
POST,  
KONZULTÁCIÍ  
SO  
ZAINTERESOVANÝMI STRANAMI A POSÚDENÍ VPLYVU  
Hodnotenia ex post/kontroly vhodnosti existujúcich právnych predpisov  
Neuplatňuje sa.  
Konzultácie so zainteresovanými stranami  
V súlade s článkom 218 ods. 4 ZFEÚ Komisia viedla rokovania po porade s osobitným  
výborom. Konzultácie prebehli počas rokovaní so zainteresovanými stranami z celého  
hodnotového reťazca letectva a sociálnymi partnermi predovšetkým vrátane odborových  
zväzov. Pripomienky v rámci tohto procesu sa zohľadnili.  
Získavanie a využívanie expertízy  
Neuplatňuje sa.  
Posúdenie vplyvu  
Neuplatňuje sa.  
Vhodnosť právnych predpisov a ich zjednodušenie  
Neuplatňuje sa.  
Základné práva  
Neuplatňuje sa.  
4.  
VPLYV NA ROZPOČET  
Návrh nemá žiadny vplyv na rozpočet Únie.  
SK  
3
SK  
5.  
INÉ PRVKY  
Zhrnutie navrhovaného opatrenia  
Dohoda pozostáva z hlavnej časti obsahujúcej hlavné zásady a dvoch príloh: prílohy I o  
prechodných ustanoveniach a prílohy II o geografickej pôsobnosti dopravných práv v rámci  
piatej slobody v prípade služieb určených len na prepravu nákladu.  
Od 1. januára 2021 sa už právo Únie na Spojené kráľovstvo neuplatňuje. Po dohode s  
Katarom sa preto z parafovaného znenia vypustili všetky zmienky o Spojenom kráľovstve a  
nahradili sa štandardnou doložkou o územnej pôsobnosti.  
SK  
4
SK  
2021/0083 (NLE)  
Návrh  
ROZHODNUTIE RADY  
o podpísaní v mene Únie a predbežnom uplatňovaní Dohody o leteckej doprave medzi  
Katarským štátom na jednej strane a Európskou úniou a jej členskými štátmi na strane  
druhej  
RADA EURÓPSKEJ ÚNIE,  
so zreteľom na Zmluvu o fungovaní Európskej únie, a najmä na jej článok 100 ods. 2 v  
spojení s článkom 218 ods. 5,  
so zreteľom na návrh Európskej komisie,  
keďže:  
(1)  
Rada 7. júna 2016 poverila Komisiu otvorením rokovaní s Katarským štátom o  
Dohode o leteckej doprave medzi Katarským štátom na jednej strane a Európskou  
úniou a jej členskými štátmi na strane druhej (ďalej len „dohoda“). Rokovania boli  
úspešne ukončené parafovaním dohody 4. marca 2019.  
(2)  
(3)  
Preto by sa dohoda mala podpísať v mene Únie s výhradou jej neskoršieho uzavretia.  
Dohoda by sa mala predbežne vykonávať,  
PRIJALA TOTO ROZHODNUTIE:  
Článok 1  
Týmto sa v mene Únie schvaľuje podpísanie Dohody o leteckej doprave medzi Katarským  
štátom na jednej strane a Európskou úniou a jej členskými štátmi na strane druhej s výhradou  
jej uzavretia.  
Text dohody je pripojený k tomuto rozhodnutiu.  
Článok 2  
Generálny sekretariát Rady udelí osobe, resp. osobám, ktoré určí vyjednávač dohody, plnú  
moc na podpis dohody s výhradou jej uzavretia.  
Článok 3  
Do nadobudnutia platnosti Únia túto dohodu uplatňuje predbežne v súlade s jej článkom 29  
ods. 3.  
SK  
5
SK  
Článok 4  
Toto rozhodnutie nadobúda účinnosť dňom jeho prijatia.  
V Bruseli  
Za Radu  
predseda  
SK  
6
SK