Nariadením (EÚ) 2019/712 o ochrane hospodárskej súťaže v leteckej doprave sa zabezpečuje,
že všetky opatrenia prijaté na jeho základe musia dodržiavať medzinárodné povinnosti
vrátane záväzkov podľa tejto dohody.
2.
PRÁVNY ZÁKLAD, SUBSIDIARITA A PROPORCIONALITA
Právny základ
•
Článok 100 ods. 2 v spojení s článkom 218 ods. 5 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
•
Subsidiarita (v prípade inej ako výlučnej právomoci)
Ustanovenia tejto dohody budú mať prednosť pred príslušnými ustanoveniami existujúcich
dohôd, ktoré uzavreli jednotlivé členské štáty. Dohodou sa pre všetkých leteckých dopravcov
Európskej únie súčasne vytvárajú rovnaké a jednotné podmienky prístupu na trh a ustanovujú
sa nové mechanizmy regulačnej spolupráce a zbližovania medzi Európskou úniou a Katarom
v oblastiach, ktoré sú dôležité pre bezpečné, zabezpečené a efektívne fungovanie leteckých
dopravných služieb. Tieto mechanizmy možno dosiahnuť len na úrovni Únie.
Ciele návrhu sa lepšie dosiahnu opatreniami Únie z týchto dôvodov.
Dohoda umožňuje súčasné rozšírenie v nej obsiahnutých podmienok na 27 členských štátov
uplatnením rovnakých predpisov bez rozdielu a predstavuje prínos pre všetkých leteckých
dopravcov Únie bez ohľadu na ich štátnu príslušnosť. Obsahuje komplexné ustanovenia o
dotáciách, protisúťažných praktikách a transparentnosti a robustné mechanizmy na ich
presadzovanie, čím prispieva k rovnakým podmienkam pre letecké dopravné služby medzi
EÚ a Katarom a medzi EÚ a inými destináciami, napríklad v Ázii, ktorá sa vykonáva cez
Katar.
Dohodou sa ďalej pre všetkých leteckých dopravcov Únie zabezpečuje prístup k obchodným
príležitostiam, ako sú napríklad možnosti týkajúce sa pozemnej obsluhy, spoločných letových
kódov, intermodality, ako aj možnosť voľne určovať ceny, a odstraňuje sa požiadavka, aby
leteckí dopravcovia Únie spolupracovali s miestnym garantom pri zriaďovaní pobočiek v
Katare. Obsahuje aj ustanovenia o sociálnych záležitostiach v súlade s ustanoveniami
zahrnutými v medzinárodných obchodných dohodách EÚ, ktoré zaväzujú zmluvné strany
zlepšiť sociálne a pracovné politiky v súlade so svojimi medzinárodnými záväzkami, najmä v
kontexte Medzinárodnej organizácie práce (MOP).
Po uplynutí prechodného obdobia budú môcť leteckí dopravcovia bez obmedzení poskytovať
služby osobnej a nákladnej dopravy z akéhokoľvek miesta v Európskej únii do Kataru v
medziach jedného regulačného rámca dohody, čo v súčasnosti nie je možné. Leteckí
dopravcovia budú mať takisto možnosť poskytovať niektoré služby určené len na prepravu
nákladu aj do iných miest pri splnení geografických obmedzení a obmedzení početnosti letov.
Postupné rušenie obmedzení prístupu na trh medzi Úniou a Katarom nielenže priláka nových
účastníkov na trh a vytvorí príležitosti na lietanie na letiská s nedostatočným počtom letov, ale
uľahčí aj konsolidáciu medzi leteckými dopravcami Únie.
SK
2
SK