Predkladacia správa
Materiál „Návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Komplexnou dohodou o leteckej doprave medzi členskými štátmi Združenia národov Juhovýchodnej Ázie a Európskou úniou a jej členskými štátmi (ďalej len „Dohoda“)“ sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Dohodu vyrokovala Komisia na základe oprávnenia získaného od Rady v roku 2016 na rokovanie o dohode o leteckej doprave na úrovni so združením národov Juhovýchodnej Ázie (ďalej len „ASEAN“). Rokovania boli ukončené v júni 2021. Dohoda podlieha ratifikácií, prijatiu alebo schváleniu v súlade s príslušnými postupmi strán Dohody so špeciálnymi ustanoveniami platnými pre Malajziu. Dohoda začína platiť dňom podpisu 17. októbra 2022. Ako ďalší krok strany začnú ratifikačný proces v súlade s ich príslušnými postupmi na uvedenie Dohody do platnosti.
Dôležitým impulzom na začatie rokovaní bolo zvyšovanie významu ekonomických a obchodných vzťahov, ako aj nárast turizmu medzi jednotlivými členskými štátmi a ASEAN. Uzavretie Dohody je kľúčovým prvkom rozvoja vonkajšej politiky v oblasti letectva, ako sa uvádza v oznámeniach Komisie COM(2012) 556 final s názvom „Vonkajšia politika v oblasti letectva riešenie budúcich úloh“ a COM(2015) 598 final s názvom „Stratégia v oblasti letectva pre Európu“. ASEAN je globálna ekonomická veľmoc s rýchlo rastúcim trhom leteckej dopravy. V roku 2019 to bol 9. najväčší trh pre nákladnú dopravu a 16. najväčší trh pre cestujúcich s viac ako 8 miliónmi cestujúcich. Daná Dohoda poskytuje rovnaké podmienky a očakáva sa, že prinesie nové príležitosti v oblasti leteckej dopravy a hospodárske výhody pre obe strany, kde nahrádza viac ako 140 dvojstranných dohôd o leteckých službách, čím poskytuje jednotný súbor pravidiel a znižuje byrokraciu. Na členské štáty bez bilaterálnych dohôd so štátmi ASEAN sa teraz vzťahuje aj moderný právny rámec. Všetci leteckí dopravcovia budú môcť prevádzkovať priame lety z ktoréhokoľvek letiska v na všetky letiská v štátoch ASEAN a rovnako leteckí dopravcovia štátov ASEAN budú môcť obsluhovať destinácie z krajín ASEAN do EÚ. V zmysle danej Dohody leteckí dopravcovia budú môcť lietať 14 osobných služieb týždenne do alebo z každého členského štátu a ľubovoľný počet nákladných služieb cez tieto dva regióny a mimo nich do ktorejkoľvek tretej krajiny („prepravné práva piatej slobody“). Dohoda obsahuje moderné a spravodlivé ustanovenia o hospodárskej súťaži na riešenie deformácií trhu. Obe strany tiež uznali dôležitosť environmentálnych a sociálnych záležitostí, dohodli sa na spolupráci na nich a na zlepšení svojich príslušných sociálnych a pracovných zákonov a politík.
Ustanovenia Dohody po ratifikácií všetkými členskými štátmi Európskej únie a štátmi ASEAN nahradia príslušné ustanovenia existujúcich bilaterálnych dohôd medzi členskými štátmi Európskej únie a štátmi ASEAN.
Dohoda je mnohostrannou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, a preto podlieha pred jej ratifikáciou súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky. Zároveň je Dohoda mnohostrannou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa
článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon a ktorá po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom, prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
Predkladaný materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, stav životného prostredia ani na informatizáciu spoločnosti. Materiál nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Materiál bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania a na rokovanie vlády Slovenskej republiky bol predložený bez rozporov. Materiál bol schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 383 zo dňa 9. augusta 2023.