DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban, Ivan Štefunko, Štefan Kišš, Ján Hargaš a poslankyňa Darina Luščíková
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
A.3.1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Vo všeobecnosti sa predpokladať mierny negatívny vplyv na saldo verejnej správy cez pokles výnosu dane z príjmov právnických osôb v krátkodobom horizonte, no v dlhodobom horizonte je toto riešenie bez vplyvov, keďže technické zhodnotenie si podnikateľský subjekt určitým spôsobom daňovo odpíše aj v súčasnosti. Pozitívne vplyvy na rozpočet predpokladáme najmä zo zvýšenej spotreby podnikov zameranej na modernizáciu a ekologizáciu.
Kvantifikácia vplyvu na rozpočet verejnej správy nebola vypracovaná vzhľadom na neexistenciu vhodnej databázy údajov.
A.3.2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
Novela predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Jednoduchším a rýchlejším odpísaním technického zhodnotenia majetku daňové subjekty ušetria na dani z príjmu právnických osôb a tieto prostriedky môžu využiť na ďalšiu reinvestíciu kapitálu, prostredníctvom investícií do ekologických riešení, či modernizácie majetku.
A.3.3. Sociálne vplyvy
-Vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
Novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, zvyšuje priestor pre podnikateľské subjekty na investície do pokročilejších technológií a zároveň stimuluje ekonomickú aktivitu, čo bude mať za následok rast produktivity práce a čiastočné zvyšovanie reálnych miezd a životnej úrovne.
-Vplyvy na sociálnu exklúziu
Navrhovaná zmena zákona nepredpokladá vplyvy na sociálnu exklúziu.
-Vplyvy na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
Predkladaná novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na zamestnanosť. Daňovým subjektom zostane viac prostriedkov, a teda budú mať viac možností rastu spolu so zameraním na tvorbu pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou. Zároveň zvýšením spotreby podnikov vznikne vyšší dopyt po službách a vo výrobe.
A.3.4. Vplyvy na životné prostredie
Novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na životné prostredie a prispieva tak k zelenej tranzícii. Predkladaný zákon podnietiť podnikateľské subjekty k modernizácii a investíciám do zelených riešení so zameraním na energetickú sebestačnosť. Zariadenia a budovy opotrebované alebo nespĺňajúce aktuálne štandardy aktuálne prispievajú k zvýšenej tvorbe emisií.
A.3.5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Navrhovaná zmena zákona nepredpokladá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
A.3.6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Navrhovaná novela nepredpokladá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.3.7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Navrhovaná novela zákona nepredpokladá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
A.4. Alternatívne riešenia
Existuje viacero alternatívnych riešení na podporu modernizácie majetku. Tými najbežnejšími priame platby či granty, zrýchlené odpisy aktív, znížené daňové sadzby, daňové úľavy, odpočty a superodpočty výdavkov, a ďalšie. Predložený návrh pracuje so širšou, nepriamou pomocou daňovým subjektom, prostredníctvom kratšej doby odpisovania majetku. Alternatívnym riešením je použitie mimoriadnych odpisov na vybrané druhy majetku ako ich použili v niektorých krajinách počas pandémie na zvýšenie výdavkov a spotreby. Ďalším riešením je priama pomoc vo forme dotácií, avšak je potrebné zdôrazniť, že toto riešenie by malo významnejšie negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a bolo by administratívne náročnejšie na realizáciu.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.
Návrh zákona bol takisto zaslaný na zhodnotenie a posúdenie vplyvov Rade pre rozpočtovú zodpovednosť.