Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban, Ivan Štefunko, Štefan Kišš, Ján Hargaš a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Darina Luščíková.
Cieľom návrhu zákona je motivovať a podporiť daňové subjekty investovať do modernizácie a ekologizácie hmotného majetku so zameraním na podporu energetickej sebestačnosti. Komplexná obnova najmä budov spolu s ich modernizáciou poskytujú veľký priestor pre znižovanie emisií skleníkových plynov. Budovy zodpovedajú za 36 % emisií CO2 v a jedná sa o kľúčový sektor. Modernizácia potenciál v zlepšovaní energetickej efektívnosti, prispeje k zefektívneniu prevádzkových a výrobných procesov, a taktiež zvýši komfort a spokojnosť užívateľov.
Zámerom predkladateľov a predkladateľky je podporiť podnikateľov k stimulovaniu investícií a neodkladaniu spotreby do budúcnosti aj prostredníctvom zvýhodnenia odpisov, ktoré aplikovateľné pre všetky subjekty na trhu, na rozdiel od dotácií. Návrh reflektuje fakt, že v niektorých prípadoch sa technické zhodnotenie v rámci istého hmotného majetku odpisuje výrazne dlhšie ako je jeho životnosť.
Pod pojmom technické zhodnotenie hmotného majetku sa rozumejú výdavky na dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy, rekonštrukcie a modernizácie prevyšujúce pri jednotlivom hmotnom majetku 1 700 eur v úhrne za zdaňovacie obdobie. V súčasnosti sa vykonané technické zhodnotenie pripočíta k vstupnej cene majetku a uplatní sa ročný odpis. To znamená, že ak dôjde k technickému zhodnoteniu budovy, ktorá sa v súčasnosti odpisuje 40 rokov, toto technické zhodnotenie sa odpisuje spolu s ňou.
Navrhovaná úprava zákona zavádza režim, že ak by bolo na majetku, ktorý je odpisovaný, vykonané technické zhodnotenie, nebude v tomto prípade technické zhodnotenie nutne zvyšovať vstupnú cenu hmotného majetku. Daňovník si bude môcť vybrať, či takto vykonané technické zhodnotenie chce odpisovať samostatne podľa príslušnej odpisovej skupiny alebo podľa odpisovej skupiny majetku, na ktorom bolo technické zhodnotenie vykonané prostredníctvom zvýšenej vstupnej ceny toho konkrétneho hmotného majetku. Prenechávame na daňovníkoch nech si určia postup odpisovania, ktorý je pre nich výhodnejší. Ak poplatník využije takto nastavené odpisy technického zhodnotenia, môže tak v kratšej dobe majetok odpísať, čo bude viac v súlade s charakterom jeho majetku a životnosťou.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá negatívne, ale zároveň aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a tiež pozitívne
sociálne vplyvy. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na služby verejnej správy pre občana, informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I.
K bodu 1
Navrhuje sa úprava pri príjmoch zamestnanca pri motorovom vozidle používanom na služobné aj súkromné účely, a to v prípade ak na danom vozidle bolo vykonané technické zhodnotenie, tak o toto technické zhodnotenie sa nemusí nevyhnutne zvyšovať jeho vstupná alebo zostatková cena.
K bodu 2
Podľa navrhovanej úpravy sa za daňové výdavky budú považovať aj výdavky na technické zhodnotenie, ktoré budú odpisované ako hmotný majetok samostatne.
K bodu 3
Technické zhodnotenie prenajatého hmotného majetku sa bude môcť zaradiť do odpisovej skupiny podľa § 26 a odpisovať samostatne.
K bodu 4
Dopĺňa sa, že technické zhodnotenie nemusí byť súčasťou vstupnej ceny hmotného majetku ak sa daňovník rozhodne ho odpisovať ako hmotný majetok samostatne postupom podľa § 26.
K bodu 5
Upravuje sa tvrdenie, že technické zhodnotenie pri zrýchlenom spôsobe odpisovania automaticky zvyšuje zostatkovú cenu, nie je tomu tak, ak je toto technické zhodnotenie odpisované ako hmotný majetok samostatne postupom podľa § 26.
K bodu 6
Primerane k navrhovaným zmenám sa upravuje možnosť samostatného odpisovania technického zhodnotenia hmotného majetku pri rovnomernom spôsobe odpisovania.
K bodu 7 a 8
Upravuje sa možnosť samostatného odpisovania technického zhodnotenia pri zrýchlenom spôsobe odpisovania.
K bodu 9
Navrhuje sa úprava, podľa ktorej pri majetku v obstarávacej cene 1 700 eur a nižšej, ktorý bol technicky zhodnotený, nebude nevyhnutné pripočítať technické zhodnotenie k obstarávacej
cene, ale daňovník bude môcť výdavky na takéto technické zhodnotenie odpisovať samostatne
ako hmotný majetok zaradený do príslušnej odpisovej skupiny postupom podľa § 26.
K bodu 10
Nový odsek 6 explicitne poukazuje na možnosť daňovníka odpisovať technické zhodnotenie buď ako súčasť vstupnej ceny hmotného majetku, alebo samostatne postupom podľa § 26.
K bodu 11
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje, aby sa jednotlivé zmeny prvýkrát uplatnili na daňové priznania podané po 31. decembri 2024. Zároveň sa daňovníkom umožňuje zmenu spôsobu odpisovania vykonať a uplatniť v daňovom priznaní za rok 2024 podanom v roku 2025.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.