DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Tamara Stohlová
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Bezpredmetné.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Cieľom predkladaného návrhu je vytvoriť efektívny mechanizmus, ktorým by bolo možné
zabezpečiť návratnosť finančných prostriedkov za zvýšenie trhovej ceny sanovanej
nehnuteľnosti. Za uvedeným účelom bude mať príslušné ministerstvo ako záložný veriteľ
oprávnenie pri prvom prevode sanovanej nehnuteľnosti požadovať finančnú náhradu
spočívajúcu v rozdiele medzi trhovou cenou sanovanej nehnuteľnosti pred a po vykonaní
sanácie. Navrhovaná právna úprava sa javí ako nevyhnutná nakoľko reaguje na dlhodobý a nedoriešený problém aplikačnej praxe, a tým je neoprávnené obohacovanie sa vlastníkov nehnuteľností (,ktorí nie pôvodcami) v súkromnom vlastníctve vo vzťahu k štátom vynaloženým verejným prostriedkom na ich sanovanie, pretože sanácia environmentálnych záťaží spravidla pozitívny vplyv na zvýšenie trhovej ceny sanovanej nehnuteľnosti. Vyššie uvedené je preto možné považovať za formu nepriamej štátnej pomoci či neoprávneného obohacovania sa týchto osôb.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy:
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a to navýšením jeho príjmov. Konkrétne pôjde o zvýšenie príjmov rozpočtu verejnej správy zaplatením finančnej náhrady z navýšenia trhovej ceny nehnuteľnosti, na ktorej štát vykoná sanáciu z verejných prostriedkov. Dnes tak štát vykonáva kompletnú sanáciu environmentálne záťaže nachádzajúcej sa na nehnuteľnosti v súkromnom vlastníctve z verejných prostriedkov bez nároku na akúkoľvek finančnú náhradu, čím v praxi dochádza k neoprávnenému obohacovaniu sa vlastníkov týchto nehnuteľností (ktorí nie pôvodcami) v súkromnom
vlastníctve, pretože sanácia environmentálnych záťaží spravidla pozitívny vplyv na zvýšenie trhovej ceny sanovanej nehnuteľnosti.
Návrh efektívne rieši problém aplikačnej praxe tak, že vlastník štátom sanovanej nehnuteľnosti
(ktorý nie je pôvodcom environmentálnej záťaže) bude povinný zaplatiť štátu finančnú náhradu
spočívajúcu v rozdiele medzi trhovou cenou sanovanej nehnuteľnosti pred a po vykonaní
sanácie, čím sa zároveň zvýšia príjmy rozpočtu verejnej správy a čiastočne sa tak vykompenzujú náklady, ktoré štát vynakladá na samotnú sanáciu.
Pre vlastníka nepôjde o negatívny vplyv na jeho hospodárenie, nakoľko suma, ktorú bude povinný vyplatiť štátu, vychádza len zo zvýšenia trhovej ceny pozemku po vykonanej sanácii.
A.4. Alternatívne riešenia
Nulovou alternatívou je ponechanie status quo, v ktorom štát z verejných prostriedkov vykoná vlastníkovi nehnuteľnosti (,ktorý nie je pôvodcom environmentálnej záťaže) sanáciu environmentálnej záťaže nachádzajúcej sa na jeho nehnuteľnosti. Štát tým efektívne zvýši hodnotu nehnuteľnosti v súkromnom vlastníctve, a to bez akejkoľvek kompenzácie za túto službu. Ponechanie tohto nastavenia je neférové a vytvára priestor pre špekulácie, nakoľko pre vlastníka predmetnej sanovanej nehnuteľnosti ide o prínosnú situáciu, ktorá mu umožňuje nehnuteľnosť ďalej so ziskom zhodnotiť a to predajom alebo jeho ďalším využitím.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.