1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marek Lackovič a Jana Hanuliaková predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona za cieľ zvýšiť súčasnú mieru transparentnosti pri obsadzovaní ubytovacích kapacít v rámci verejných zariadení sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov. Návrh zákona svojím obsahom vytvára povinnosť pre verejných poskytovateľov sociálnych služieb zverejňovať evidenciu žiadateľov o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby o ubytovacie miesto vo verejných zariadeniach sociálnych služieb prostredníctvom svojich webových sídiel, čím za cieľ zabezpečiť vyššiu mieru kontroly nad spravodlivým prideľovaním voľných ubytovacích kapacít.
Zároveň návrh stanovuje povinnosť pre zriaďovateľov tieto evidencie pravidelne aktualizovať, čím záujemcovia o sociálne služby získajú možnosť nahliadať do obsadenosti jednotlivých zariadení. Týmto krokom návrh cieli aj na zabezpečenie rovnomernejšej distribúcie čakateľov naprieč zariadeniami sociálnych služieb.
Návrh zákona tiež zjednocuje systém zverejňovania evidencie žiadateľov so zreteľom na to, že dodnes neexistuje jednotný model, ktorý by pri procese zaraďovania čakateľov do evidencie žiadateľov uplatňovali všetky obce a vyššie územné celky. V praxi vytvára súčasný model stav, keď obyvatelia niektorých vyšších územných celkov nemajú k dispozícií žiadny verejný zoznam čakateľov. V reakcii na to, návrh stanovuje minimálny štandard pri poskytovaní informácií o čakateľoch na celom území Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, rozhodnutiami Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a tiež pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
2
B. Osobitná časť
Čl. I
S cieľom zvýšenia miery transparentnosti sa v odseku 1 zavádza povinnosť pre verejných poskytovateľov sociálnych služieb, konkrétne poskytovanie ubytovania podľa § 34 39, zverejňovať na svojom webovom sídle evidenciu žiadateľov (čakateľov) o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní ubytovania, a to osobitne za každé zariadenie.
Rozsah zverejnených informácií ustanovuje odsek 2 demonštratívnym výpočtom, pričom ide o údaje nevyhnutné na identifikovanie poradia jednotlivých čakateľov.
V odseku 3 sa zavádza týždenný interval na aktualizovanie údajov v evidencii čakateľov. Zároveň sa stanovuje povinnosť, že ak verejný poskytovateľ sociálnej služby neeviduje pre príslušné zariadenie žiadnych čakateľov, túto skutočnosť oznámi vo zverejnenej evidencii.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť od 1. decembra 2024.