1
STRATEGICKÉ ZÁMERY
činnosti Sociálnej poisťovne na obdobie rokov 2024 - 2029
Marec 2024
2
OBSAH
3
Strategické zámery činnosti Sociálnej poisťovne (ďalej aj ako „poisťovňa“) na obdobie rokov 2024 - 2029 predstavujú základný riadiaci dokument rozvoja poisťovne, ktorý obsahuje jej základné hodnoty a strategickú víziu. Je vypracovaný v súlade s Metodikou a inštitucionálnym rámcom tvorby verejných stratégií schválenými uznesením vlády Slovenskej republiky č.197/2017 a nadväzuje na Strategické zámery činnosti Sociálnej poisťovne na obdobie rokov 2022 2027, ktoré boli schválené vládou Slovenskej republiky dňa 28. septembra 2022 a Národnou radou Slovenskej republiky dňa 30. novembra 2022 ako dokument, v ktorom definované základné a dlhodobé ciele poisťovne na obdobie šiestich rokov.
Poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia zriadená na výkon sociálneho poistenia podľa zákona č.461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Vykonáva dôchodkové poistenie, nemocenské poistenie, úrazové poistenie, garančné poistenie a poistenie v nezamestnanosti a osobitné sociálne poistenie. Podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov poisťovňa vykonáva činnosti spojené s výkonom starobného dôchodkového sporenia.
Poisťovňa začala vykonávať činnosť 1. januára 1995. Je právnym nástupcom bývalej Národnej poisťovne. Od roku 1995 sa stala výlučným nositeľom dôchodkového poistenia a nemocenského poistenia, od roku 2002 aj poistenia zodpovednosti zamestnávateľa za škodu pri pracovnom úraze a chorobe z povolania.
Po realizácii reformy sociálneho poistenia od roku 2004 sa stal súčasťou sociálneho poistenia aj systém úrazového poistenia, poistenia v nezamestnanosti a garančného poistenia.
Po vstupe Slovenskej republiky do Európskej únie od 1. mája 2004 uplatňuje poisťovňa pri výkone sociálneho poistenia nariadenia Európskej únie v oblasti koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia, plní funkciu prístupového bodu na elektronickú výmenu údajov a funkciu príslušnej inštitúcie, inštitúcie miesta bydliska, inštitúcie miesta pobytu, styčného orgánu a kontaktnej inštitúcie na komunikáciu v rámci Európskej únie. Súčasne zabezpečuje úlohy súvisiace s prevodom dôchodkových práv vo vzťahu k dôchodkovému systému Európskej únie.
Od roku 2005 zabezpečuje plnenie úloh aj v starobnom dôchodkovom sporení (najmä registrácia zmlúv o starobnom dôchodkovom sporení, výber a vymáhanie povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, postúpenie príspevkov dôchodkovým správcovským spoločnostiam).
Od roku 2015 je správcom Centrálneho informačného ponukového systému, ktorý slúži na sprostredkovanie ponúk dôchodkov pre sporiteľov a súčasne plní aj funkciu databázy údajov pre všetky dotknuté subjekty v oblasti starobného dôchodkového sporenia, vrátane vyplácaných dôchodkov.
V súvislosti s procesom rekodifikácie procesného civilného práva od 1. júla 2016 došlo k rozšíreniu pôsobnosti poisťovne, v rámci ktorej sa zaviedla tzv. dvojinštančnosť konania aj vo veciach dôchodkových dávok, úrazovej a pozostalostnej úrazovej renty.
K zabezpečeniu zvýšenia plnenia odvodových povinností odvádzateľov poistného významne prispela aj schválená novela zákona o sociálnom poistení s účinnosťou od 1. júla 2017, ktorá umožňuje poisťovni vymáhať pohľadávky na poistnom, dávkach, náhradách škody, pokutách a penále vo vlastnej réžii, a to novou, vlastnou formou vymáhania v rámci tzv. správneho výkonu.
Úvod
4
Od 1. apríla 2020 Sociálna poisťovňa vyberá spolu s poistným na sociálne poistenie aj poistné na príspevok za prácu v obecnej polícii podľa zákona č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení zákona č. 393/2019 Z. z. a s účinnosťou od 1. marca 2022 aj poistné na financovanie podpory v čase skrátenej práce.
Rámec výkonu sociálneho poistenia Sociálnej poisťovne je stanovený právnymi predpismi, konkrétne zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov . Tento zákon definuje práva a povinnosti Sociálnej poisťovne a jej klientov, ako aj procesy, postupy a podmienky týkajúce sa sociálneho poistenia.
Základné prvky rámca výkonu sociálneho poistenia zahŕňajú:
Výber poistného: poisťovňa spravuje výber poistného na sociálne poistenie od svojich klientov, zamestnávateľov a ďalších povinných subjektov a vymáha pohľadávky.
Získavanie a spracovanie informácií: poisťovňa získava informácie od svojich klientov, zamestnávateľov a iných zainteresovaných strán, ako aj od ďalších inštitúcií a orgánov, aby mohla vykonávať svoje povinnosti týkajúce sa priznávania a výplaty dávok.
Priznávanie dávok: Na základe poskytnutých informácií a stanovených kritérií poisťovňa priznáva dávky sociálneho poistenia, a to dôchodkové dávky, nemocenské dávky, úrazové dávky, dávku v nezamestnanosti a garančnú dávku..
Výplata dávok: Po priznaní dávok poisťovňa zabezpečuje ich výplatu svojim klientom v súlade s platnými pravidlami a termínmi.
Kontrola: poisťovňa vykonáva kontrolu dodržiavania platných pravidiel a zákonných povinností týkajúcich sa sociálneho poistenia.
Koordinácia systémov sociálneho zabezpečenia v rámci Európskej únie podľa koordinačných nariadení EÚ, na základe ktorých rozhoduje o nárokoch migrujúcich osôb, zabezpečuje aj prevod dôchodkových práv úradníkov a zamestnancov inštitúcií a orgánov EÚ.
Komunikácia a informačná podpora: poisťovňa komunikuje s klientmi, zamestnávateľmi a ďalšími zainteresovanými stranami (napr. inštitúcie verejnej moci) a poskytuje im informačnú podporu týkajúcu sa sociálneho poistenia a príslušných práv a povinností.
Funkcie, ktorými Sociálna poisťovňa zo zákona disponuje uvedené na obrázku č.1, pričom základnou činnosťou je výkon sociálneho poistenia, ktorý je primárnou funkciou poisťovne a je kompozíciou viacerých funkcii.
OBRÁZOK Č. 1: FUNKCIE SOCIÁLNEJ POISŤOVNE
5
Základné charakteristiky činnosti poisťovne uvádza nasledujúca tabuľka.
TABUĽKA Č. 1ZÁKLADNÉ CHARAKTERISTIKY ČINNOSTI POISŤOVNE
2020
2021
2022
2023
Počet platiteľov poistného (priemerný mesačný počet platiteľov poistného v kategórii zamestnávateľ, samostatne zárobkovo činná osoba a dobrovoľne poistená osoba v danom roku)
417 484
424 927
424 492
431 089
Počet poistencov (priemerný mesačný počet v danom roku)
2 810 603
2 815 159
2 758 917
2 744 937
Počet poberateľov dávok (priemerný mesačný počet v danom roku)
1 695 078
1 716 531
1 663 706
1 659 264
Počet dávok (priemerný mesačný počet v danom roku)
2 058 143
2 076 994
2 023 224
2 016 619
Vyplatené dávky (mesačný priemer v eur)
805 044 128
829 304 230
855 209 917
1 044 971 324
Vybrané poistné (mesačný priemer v eur)
763 989 167
829 711 750
915 526 166
979 504 083
Evidenčný počet zamestnancov (stav k 31.12.)
5397
5 430
5 432
5 341
6
Názov dokumentu
Strategické zámery činnosti Sociálnej poisťovne na obdobie rokov 2024 – 2029
Zadávateľ dokumentu
Ing. Michal Tariška, generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne
Schvaľovateľ dokumentu
Vláda Slovenskej republiky a Národná rada Slovenskej republiky
Kontext vzniku dokumentu
Úloha tvorby Strategických zámerov činnosti Sociálnej poisťovne je zakotvená § 122 ods. 4 písm. c) štvrtý bod zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 677/2006 Z. z.. Reflektuje aktuálne vnútorné podmienky poisťovne a strategické dokumenty štátu.
Cieľ tvorby dokumentu
Účelom Strategických zámerov činnosti Sociálnej poisťovne je identifikácia základných dlhodobých cieľov rozvoja poisťovne, spôsoby ich dosiahnutia a alokácia zdrojov nevyhnutných na ich uskutočnenie v rámci celej organizačnej štruktúry poisťovne, ktoré budú napĺňané konkrétnymi opatreniami, projektovými a líniovými úlohami.
Kategorizácia dokumentu
V zmysle členenia strategických dokumentov vytváraných v podmienkach subjektov verejnej správy Slovenskej republiky ide o stratégiu vrcholovú, rozvojovú, strednodobú, odvetvovú.
Súvisiace dokumenty
-Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
-Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
-Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
-Vyhláška č. 401/2023 Z. z. o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy.
-Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
-Plán obnovy a odolnosti.
-Vízia a stratégia rozvoja Slovenska do roku 2030.
-Národný investičný plán Slovenskej republiky na roky 2018 – 2030.
-Národná koncepcia informatizácie verejnej správy SR.
-Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030.
-Efektívne služby Sociálnej poisťovne v oblasti sociálneho poistenia, Reformný zámer.
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia.
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, ktorým sa stanovuje postup pre vykonávanie nariadenia /ES) č. 883/2004.
-Nariadenie Rady (EHS, Euratom, ESUO) č. 259/1968 z 29. februára 1968, ktorým sa ustanovuje Služobný poriadok a podmienky zamestnávania ostatných zamestnancov Európskych spoločenstiev a osobitné pravidlá, ktoré sa dočasne uplatňujú na úradníkov Komisie.
1.Základné informácie o strategických zámeroch
7
-Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2023 - 2027
Vymedzenie problematiky
Východisko identifikácie súčasnej situácie vo vnútornom a vonkajšom prostredí poisťovne tvorí matica silných a slabých stránok, príležitostí a ohrození. Táto tzv. SWOT analýza hodnotí faktory vnútorného prostredia poisťovne (silné a slabé stránky) a faktory vonkajšieho prostredia (príležitosti a ohrozenia). Prehľadne vystihuje základné problémy aj pozitíva poisťovne. Identifikuje kľúčové faktory vonkajšieho prostredia, ktoré významnou mierou pôsobia na činnosti poisťovne.
TABUĽKA Č. 2SWOT ANALÝZA
Silné stránky
Slabé stránky
využívanie portálu elektronických služieb
odbornosť a stabilita ľudských zdrojov
zabezpečenie základných zdrojov na financovanie bežných výdavkov
vytvorenie kapacitného modelu poisťovne
proporcionalita pokrytia územia regionálnymi štruktúrami poisťovne
vlastné kapacity na vymáhanie pohľadávok poisťovne
vôľa realizovať rozvojové aktivity v rámci poisťovne
proaktívna komunikácia poisťovne navonok
nízka flexibilita pri zmenách v interných procesoch a systémoch poisťovne
absencia kvalitných analytických údajov pre manažérske rozhodovanie
procesy s nízkou mierou automatizácie a digitalizácie
morálna amortizácia, nedostatočná integrácia informačných systémov a IT služieb
zastaraný hardware a software, chýbajúca podpora
nízka flexibilita riadenia personálnych kapacít
pretrvávanie kultúry byrokracie
absencia komplexného prístupu k vzdelávaniu zamestnancov
Príležitosti
Ohrozenia
plán obnovy a odolnosti – aplikovanie životných situácií ako aj sanácia investičného dlhu poisťovne
trendy elektronizácie služieb a zavádzanie proklientskych a proaktívnych služieb
disponibilita finančných prostriedkov Európskej únie podporujúcich rozvojové aktivity
zdieľanie referenčných dát inštitúciami verejného sektora
využitie moderných prvkov manažmentu ľudských zdrojov
možnosti zvyšovania efektívnosti prostredníctvom transformácie organizačného usporiadania poisťovne
udržiavanie a rozširovanie adekvátneho, dostatočne personálne a technicky vybaveného odborného bezpečnostného pracoviska SP
zabezpečenia kapitálových zdrojov z externého prostredia
časté legislatívne zmeny, krátke legisvakačné doby
zvyšujúce sa výdavkové zaťaženie fondov poisťovne ako aj blokujúce externé a interné kapacity
komplikované a zdĺhavé procesy verejného obstarávania
nepredvídateľné krízové turbulencie v národnom hospodárstve
nepredvídateľnosť rastu cien tovarov, služieb a práce
zvyšujúci sa počet incidentov v oblasti kybernetickej bezpečnosti
šírenie škodlivých kódov, útoky sociálneho inžinierstva, útoky smerujúce na zneprístupnenie služieb a zneužívanie zraniteľností
nedostatok kvalifikovaných a skúsených odborníkov v rôznych oblastiach sociálneho zabezpečenia a IT sektore
vysoká morálna a technická opotrebovanosť dlhodobého nehmotného a hmotného majetku
2. Definícia a analýza riešenej problematiky
2.1.
8
Silné stránky tvoria vhodné východisko a námety na ďalšie rozvojové opatrenia poisťovne. Realizované riešenia elektronických služieb1 v ostatnom období najaktuálnejšími dôkazmi postupujúcej elektronizácie a zvyšovania proklientskej orientácie služieb poisťovne.
Poisťovňa vo výkone svojej agendy špecifické postavenie na trhu práce. Nakoľko je inštitúciou s jedinečnými agendami, budovanie odbornosti je kľúčovou témou rozvoja zamestnancov. Vysoká miera odbornosti prispieva k stabilite zamestnancov. Na fluktuácii mierne nad 8% sa podpisujú najmä odchody zamestnancov do dôchodku a odborná náročnosť práce. Pravidelná valorizácia miezd zabezpečila zlepšenie mzdovej konkurencieschopnosti poisťovne.
Pozitívne vnímame skutočnosť, že poisťovňa je schopná pokrývať bežné výdavky a vytvára zdroje aj na kapitálové výdavky. Efektívne využívanie týchto zdrojov je predmetom strategického rozvoja a efektívnej prevádzky.
Procesy poisťovne (najmä agendové2) identifikované a štandardizované, čo vytvára dobré predpoklady pre ďalšiu optimalizáciu a informatizáciu týchto procesov. Začiatkom roka 2020 bol odovzdaný do používania tzv. kapacitný model vybraných procesov poisťovne, najmä na pobočkách. Umožňuje vyhodnocovať potrebu ľudskej práce v závislosti od dynamiky vývoja záťaže v jednotlivých agendách. Model je pravidelne validovaný a metodicky spresňovaný, aby bol využiteľný pri flexibilnom využívaní ľudských zdrojov najmä v čase mimoriadnych situácií, čo sa nám osvedčilo najmä v posledných rokoch. Poisťovňa v rámci svojej teritoriálnej štruktúry vhodne pokrýva územie Slovenskej republiky tak, aby prostredníctvom svojich 36 pobočiek a 45 vysunutých pracovísk bola dostatočne blízko klientom, ktorí potrebujú využiť kontaktné služby.
Zavedením inštitútu vymáhania pohľadávok z úradnej moci sa dlžníkom vytvoril priestor na efektívnejšie a rýchlejšie oddlženie, nakoľko okrem vymáhanej istiny nie povinní znášať akékoľvek ďalšie trovy exekúcie a zároveň si poisťovňa vytvorila povesť veriteľa s nekompromisným postojom k porušovaniu zákonných povinností zo strany dlžníkov, o čom svedčí aj dlhodobá úspešnosť tohto osobitného procesu vymáhania.
Slabé stránky predstavujú aktuálne problémy, ktoré v prípade dlhodobého neriešenia môžu spôsobiť výrazný pokles schopnosti poisťovne efektívne vykonávať zákonom zverené činnosti. Nedostatok analytických údajov a nedostatočné podmienky pre manažérske rozhodovanie, súčasne s nízkou mierou digitalizácie a procesnej automatizácie spôsobujú nepružnosť poisťovne pri zmenách v stave poskytovania služieb klientom.
Poisťovňa uplatňuje kombinovanú líniovú a teritoriálnu organizačnú štruktúru. V rámci teritoriálnej štruktúry všetky pobočky z pohľadu činnosti rovnocenné, čo znamená, že každá pobočka vykonáva rovnaké tzv.front-office (priamy kontakt so zákazníkom) a back-office činnosti (administratívne a spracovateľské činnosti) bez využívania efektov centralizácie. Manažérske rozpätie nadobúda často hodnoty pod päť zamestnancov. Chýbajú štandardizované kontrolingové a reportingové nástroje dizajnované v súlade s požiadavkami líniových manažérov na účely operatívneho, taktického a strategického rozhodovania.
Údaje, ktoré majú jednotlivé útvary k dispozícii, nie dostatočne zdieľané. Požiadavky na dodanie údajov sa riešia manuálnym dohľadávaním v rôznych informačných systémoch, resp. sa získavajú manuálnym zberom v štruktúrach ústredia a pobočiek. Rutinne vykonávané opakované procesy nie plne automatizované, digitalizované a nepodporujú pracovný proces, resp. v rámci neho prevláda použitie papierovej tlače.
Kultúra poisťovne je charakteristická vysokým stupňom formálnosti a byrokracie. Výsledkom je nedostatočné vnímanie poisťovne ako jednej značky. Formálnosť
1 Napríklad e-Služby, portál e-Formulárov, Elektronický účet poistenca (EÚP) a Elektronická práceneschopnosť (ePN) a podobne
2 Pod pojmom „agendové procesy“ sa rozumie procesy výkonu sociálneho poistenia ako základného poslania činnosti Sociálnej poisťovne
9
a hierarchizácia bez otvorenej komunikácie sa stáva bariérou tvorivosti a aktívneho prístupuk zlepšovaniu vo vnútri poisťovne.
Na rozdiel od faktorov vnútorného prostredia nemôže poisťovňa zmeniť faktory vonkajšieho prostredia. Príležitosti môže využívať na podporu svojho rozvoja a ohrozenia vyhodnocovať ako riziká pri identifikácii potreby rozvojových aktivít a ich realizácií.
Revízia existujúcich strategických cieľov
Strategické zámery činnosti Sociálnej poisťovne na roky 2022 2027, ktoré boli schválené vládou Slovenskej republiky dňa 28. septembra 2022 a Národnou radou Slovenskej republiky dňa 30. novembra 2022, boli zamerané na štyri strategické perspektívy (Dostupné elektronické a profesionálne služby, Informatizované procesy v modernej štruktúre, Efektívny manažment zdrojov na základe manažérskych údajov a Vhodné podmienky na zvyšovanie spokojnosti a výkonnosti zamestnancov).
V predchádzajúcom období došlo v rámci Strategických zámerov činností Sociálnej poisťovne pre obdobie 2022 - 2027 k realizácii vybraných parciálnych aktivít. Boli úspešne implementované viaceré opatrenia3 strategických cieľov:
zvyšovanie kvality koncových služieb formou e-služby a proklientsky zameraného osobného kontaktu
rozvoj proaktívnej komunikácie a zavedenie proaktívnych služieb
maximalizácia spokojnosti klientov systematicky hodnotenej overiteľnými nástrojmi
modernizácia, automatizácia a digitalizácia agendových činností
uplatňovanie moderných prístupov v organizačnom usporiadaní poisťovne
zabezpečenie analytických údajov na podporu rozhodovania
riadenie zmien štandardizovanými metódami
informatizácia podporných procesov
modernizácia systému personálnej práce
rozvoj kultúry Sociálnej poisťovne
maximalizácia spokojnosti zamestnancov systematicky hodnotenej merateľnými nástrojmi
modernizácia infraštruktúry ústredia a pobočkovej siete.
Po revízii cieľov Strategických zámerov činnosti Sociálnej poisťovne na roky 2022 2027 je sledovaná kontinuita rozvoja poisťovne, pričom všetky doposiaľ nerealizované opatrenia ostávajú súčasťou Strategických zámerov činnosti Sociálnej poisťovne na roky 2024 2029 či ako samostatné opatrenia alebo ako súčasť iných opatrení. Z predchádzajúcich Strategických zámerov činnosti Sociálnej poisťovne na roky 2022 2027 neboli vynechané žiadne z kľúčových opatrení, ale došlo k ich prehodnoteniu, usporiadaniu a úprave termínov na základe prebiehajúcich verejných obstarávaní, zmeny financovania strategických projektov, úprave priorít novým manažmentom spoločnosti a pridaním princípov identity inštitúcie a kultúry.
Vývoj pri tzv. nulovom variante
Nulový variant strategických zámerov poisťovne predpokladá zachovanie súčasného stavu jej fungovania. Činnosti poisťovne by boli síce naďalej zabezpečené podľa princípu legality, realizovali by sa však iba nevyhnutné kroky na zabezpečenie procesného súladu s legislatívnymi zmenami vrátane metodickej a informatickej podpory. Nulový variant vytvára obraz o dopadoch, ktoré by nastali, ak by neboli uskutočňované strategické zámery poisťovne.
3 napr. Zavedenie elektronickej dočasnej pracovnej neschopnosti, rozvoj Elektronického účtu poistenca, spustenie nového webového sídla, vytvorenie projektovej kancelárie, vytvorenie dátovej kancelárie
2.3.
2.2.
10
Neimplementovaním opatrení v rámci strategického zámeru Dostupné profesionálne služby klientom by sa zastavilo skvalitňovanie služieb poisťovne v kontexte elektronizácie dát o našich klientoch a nezvyšovala by sa dostupnosť elektronických služieb, ktoré všeobecným trendom nielen z dôvodu dosahovania úspor, ale aj z dôvodu legislatívnej požiadavky implementácie e-Governmentu a zapojenia Sociálnej poisťovne do Projektu budovania prioritných životných situácií.
Kvalitné informácie v modernom spracovaní vo virtuálnom svete s vysokým zabezpečením sú dnes podmienkou pre úspešné fungovanie každej inštitúcie. Proaktívna komunikácia a včasné informovanie prostredníctvom všetkých dostupných kanálov za následok zníženie negatívnych dopadov nedostatočnej a dodatočnej komunikácie. Zavádzanie informačných a komunikačných technológií do procesov je nevyhnutnou podmienkou vytvárania efektívnej interkonektivity všetkých systémov.
V prípade nedostatočnej informatizácie by pretrvávali administratívne záťaže spojené s byrokraciou a ekologickou záťažou v spotrebe papiera a súvisiaceho spotrebného materiálu. Chýbajúca elektronizácia procesných činností spoločne s chýbajúcou integráciou informačných systémov by vytvárala zvyšujúce požiadavky na kontrolnú činnosť pri spracovaní údajov z papierových dokumentov. Spomalenie modernizácie služby Elektronický účet poistenca by v blízkej budúcnosti poškodzovalo meno poisťovne, nakoľko požiadavky klientov na základný elektronický komunikačný kanál inštitúcie s verejnosťou sa zmenili, pričom rozhodujúcim faktorom skúsenosti používateľov a tiež zvyšujúce sa požiadavky na elektronizáciu koncových služieb v kontexte životných situácií.
Všetky opatrenia súvisiace s vytváraním, spracovaním a využívaním údajov v prostredí poisťovne je potrebné definovať a uplatňovať podľa pravidla „čo nevieme merať, nevieme riadiť“. Ďalšou záťažou je komplikovaná dohľadateľnosť a transparentnosť údajov potrebných na zabezpečenie činností poisťovne.
Ak by neboli prijaté opatrenia zamerané na zamestnancov poisťovne, došlo by k zvyšovaniu miery absencií a fluktuácie, ako aj k zníženiu kvality služieb poskytovaných poisťovňou z dôvodu klesajúcej motivácie a nedostatočného rozvoja kompetencií zamestnancov. Taktiež je nevyhnutnou súčasťou zvyšovanie kvality prostredia poskytovaných služieb v podobe bezpečného prostredia s dôrazom na rešpektovanie environmentálnych požiadaviek súčasnosti.
Poisťovňa musí v zmysle platnej legislatívy kontinuálne zabezpečovať v oblasti kybernetickej a informačnej bezpečnosti (KaIB) všetky nevyhnutné aktivity, ako je riadenie rizík, detekcia a riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov, vzdelávanie, šírenie, udržiavanie a zvyšovanie bezpečnostného povedomia.
11
3.Vízia a základné strategické smerovanie
Hierarchia a logika cieľov
Dlhodobo orientovaný rozvoj poisťovne tvorí sústava cieľov hierarchicky usporiadaná od dlhodobých po krátkodobé. Logickú hierarchiu cieľov poisťovne vyjadruje obrázok č. 2.
OBRÁZOK Č. 2: HIERARCHIA CIEĽOV SOCIÁLNEJ POISŤOVNE
Vízia predstavuje pozitívny obraz budúcnosti poisťovne, ktorý odráža predstavy a ašpirácie zainteresovaných subjektov. Načrtáva predstavu o budúcom smerovaní a postavení poisťovne v dlhodobom horizonte, presahujúcom jedno či viac období strategických zámerov.
Poslanie vyjadruje súčasný a budúci zmysel existencie poisťovne a jej funkcie. Poslanie odlišuje poisťovňu od ostatných inštitúcií verejnej správy. Poslanie poisťovne je zakotvené v právnych predpisoch Slovenskej republiky, ktoré upravujú právomoci a činnosť poisťovne.
Hlavné princípy reprezentujú všeobecné zásady a základné myšlienky platné pre tvorbu a naplnenie strategických zámerov činnosti poisťovne. Formulácie strategických zámerov, cieľov a opatrení budú rešpektovať hlavné princípy.
Strategické zámery stručným vyjadrením pozitívnych dopadov plnenia viacerých dlhodobých strategických cieľov. Strategické zámery dlhodobo stabilné, operatívne sa môžu dopĺňať a meniť opatrenia, ktoré ich napĺňajú. Strategické zámery ovplyvnené veľkým množstvom interných a externých faktorov. Z časového hľadiska ide o ciele strednodobého charakteru.
Strategické ciele vyjadrujú záväzok dosiahnuť konkrétny stav v plánovanom období. základňou na sledovanie postupu realizácie strategických zámerov. Strategické ciele dosahované prostredníctvom implementácie strategických opatrení a ich výstupov.
3.1.
12
Strategické opatrenia konkrétne rozvojové aktivity a ich výstupy, ktoré sa realizujú prostredníctvom projektov4 alebo líniovo riadených zmien. Projektovo riadené zmeny predstavujú základný prvok manažmentu strategických opatrení. Väčšina opatrení sa realizuje v rámci časového horizontu strategických zámerov. Strategické opatrenia podliehajú pravidelnej revízii z pohľadu prínosov pre naplnenie cieľa a z pohľadu zmien vo vnútornom a vonkajšom prostredí poisťovne.
Hierarchiu strategickej architektúry vysvetľujeme takto: Pomocou dostupných zdrojov poisťovňa získava schopnosti, ktoré slúžia pre dosiahnutie strategických zámerov. Strategické zámery realizujú princípy a ovplyvňujú ciele, ktoré si poisťovňa stanovuje. Každý cieľ je realizovaný niekoľkými strategickými opatreniami a výstupmi, zoradenými podľa priority a plánovanými v čase.
Vízia a poslanie Sociálnej poisťovne
Formulácia vízie poisťovne odráža základné dlhodobé hodnoty poisťovne. Vízia
je formulovaná nasledovne:
„Sociálna poisťovňa je rešpektovaná ako moderná a proklientsky orientovaná inštitúcia. Efektívnym vykonávaním zákonmi zverených činností dosahuje vysokú spokojnosť klientov a zamestnancov.“
Poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia, ktorej činnosť je financovaná z verejných zdrojov, preto pri formulovaní poslania musí rešpektovať princíp legality zakotvený v čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. To znamená, že poslanie poisťovne je potrebné identifikovať v právnych predpisoch, ktoré upravujú činnosť poisťovne. Na základe zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov formulujeme poslanie poisťovne nasledovne:
„Sociálna poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia, ktorá vykonáva sociálne poistenie a starobné dôchodkové sporenie v súlade s právnymi predpismi.“
Hlavné princípy
Prvý hlavný princíp strategických zámerov poisťovne je stotožnený s filozofiou e-Governmentu, ktorý predstavuje elektronický výkon verejnej moci. Tento princíp sa prioritne premieta v rámci strategických zámerov činnosti poisťovne. E-Government je založený na využívaní informačných a komunikačných technológií v záujme digitalizácie služieb
4 v prípade, že zmena spĺňa definíciu projektu podľa významnosti dopadov zmeny, časovej a finančnej náročnosti zmeny
3.2.
3.3.
OBRÁZOK Č. 3: HIERARCHIA STRATEGICKEJ ARCHITEKTÚRY
13
a životných situácií občana v prostredí verejnej správy a je spojený s organizačnými zmenami a novými zručnosťami.
Cieľom e-Governmentu je poskytovanie dostupnejších, komplexnejších a lepších služieb verejnej správy pri riešení vybraných životných situácií občanov prostredníctvom e-Služieb, zvýšenie transparentnosti a posilnenie verejnej politiky vo vzťahu k občanovi pri zachovaní správneho pomeru dostupnosti služieb vo virtuálnom, ako aj reálnom prostredí.
Poisťovňa bude pristupovať v rámci riešení vybraných komplexných životných situácií koordinovane s ostatnými verejnými a štátnymi inštitúciami. V tejto súvislosti bude potrebné zabezpečiť prehodnotenie a úpravu agendových procesov a ich zohľadnenie v rámci informačných systémov poisťovne tak, aby interné procesy prebiehali v čo najväčšej miere v elektronickej podobe „s minimom papiera“.
Súčasťou uplatňovania tohto princípu je aj manažment zdrojov, a to ľudských,
informačných, finančných aj majetkových. V neposlednom rade je nutné nastaviť aj interné pracovné prostredie, ako aj procesy vzdelávania zamestnancov na dosiahnutie výsledkov tak, aby reflektovali úlohu poisťovne v kontexte modernej a proaktívnej organizácie verejnej správy.
Druhým hlavným princípom v rámci strategických zámerov je tzv. proces kontinuálneho zlepšovania5 (CIP). Základným prvkom tohto princípu je neustále zlepšovanie sa pomocou kontinuálnych krokov v podobe štyroch krokov (plánovať, urobiť, kontrolovať, konať). Viď obrázok č. 4.
Prvý krok „Plánovať“ predstavuje plánovanie zmeny a identifikáciu príležitostí na zlepšenie. V druhom kroku „Urobiť“ dochádza k implementácii identifikovaných zmien. V ďalšom kroku „Kontrolovať“ je potrebné skontrolovať, či zmena priniesla požadovaný výsledok. V následnom kroku „Konať“ sa úspešná zmena reviduje a implementuje v ďalších procesoch v rámci organizácie. Posledným krokom je návrat k prvému kroku - hľadanie ďalších príležitostí na zlepšenie.
Všetky procesy poisťovne s presahmi na súvisiace procesy verejnej správy je nevyhnutné pravidelne posudzovať, prehodnocovať a upravovať vzhľadom na požiadavky meniaceho sa interného, ako aj externého prostredia, tak aby bolo možné efektívne a flexibilne reagovať na zmeny. Cieľom je implementovať koncept procesu kontinuálneho zlepšovania vo vzťahu ku všetkým aktivitám poisťovne, a tak dosiahnuť neustále zlepšovanie služieb poisťovne.
Poisťovňa pri implementácií nových IT riešení bude rešpektovať základné princípy pri realizácii projektov IT financovaných z verejných zdrojov a zdrojov Európskej únie, ktoré boli definované Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (ďalej