Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov predkladá ...............
Cieľom návrhu je upraviť viaceré problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe, ktoré majú snahu zabrániť zneužívaniu označenia „Horská záchranná služba“ a znaku Horskej záchrannej služby. V praxi často dochádza k aplikačným a výkladovým problémom vo vzťahu k možnosti pohybu príslušníkov Horskej záchrannej služby a iných osôb pri výcviku v teréne chránených území bez predchádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody. Pravidelný výcvik príslušníkov Horskej záchrannej služby, ako aj osôb odborne spôsobilých na výkon záchrannej činnosti, je jedným z predpokladov úspešného výkonu záchrany v horách. Zároveň sa detailnejšie špecifikujú úlohy a oprávnenia Horskej záchrannej služby aby sa predchádzalo nesprávnym výkladom.
Návrhom sa upravuje použitie finančných prostriedkov získaných za výkon záchrannej činnosti, ich použitie je viazané na rozpočtový rok. Reklasifikovaním týchto prostriedkov na prostriedky podľa § 22 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy by umožnilo Horskej záchrannej službe efektívnejšie realizovanie výdavkov.
Návrhom sa ďalej upravia pravidlá registrácie a členstva v Národnej asociácii horských vodcov Slovenskej republiky a zakotví disciplinárna právomoc k osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť. Zároveň sa rozširuje rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách a podmienky vykonávania horskej vodcovskej činnosti.
Návrhom sa zriaďuje stavovská organizácie Asociácia horských záchranárov, ktorej úlohou je vykonávať odbornú spôsobilosť mimo horských oblastí s použitím lanových techník a ktorá bude hájiť záujmy svojich členov.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona rovnako nebude mať negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I.
§ 1 a 2
Vypúšťa sa doteraz zavedená legislatívna skratka „horská služba“, po ktorej vypustení sa bude v celom zákone používať termín „Horská záchranná služba“ v príslušnom tvare. Dôvodom je najmä snaha zabrániť aplikačným problémom, ktoré boli v doterajšej praxi zaznamenané, a to zameniteľnosť Horskej záchrannej služby s rôznymi subjektami venujúcimi sa záchrannej činnosti v horách, ktoré v názve používajú označenie „horská služba“. Obdobne, bez zavádzania legislatívnych skratiek, je riešená i právna úprava vo vzťahu k Policajnému zboru a Hasičskému a záchrannému zboru
§ 2 ods. 6 až 8
Účelom doplnenia nových ustanovení do § 2 je zabrániť zneužívaniu označenia „Horská záchranná služba“ a znaku Horskej záchrannej služby, a to zavedením výslovného zákazu jeho používania osobami, ktoré nevykonávajú úlohy horskej služby. Zneužitie označenia a znaku Horskej záchrannej služby byť priestupkom, resp. iným správnym deliktom podľa § 13 a § 14 zákona o Horskej záchrannej službe. S cieľom dostatočne presného definovania predmetu ochrany pri vymedzení skutkovej podstaty priestupku a iného správneho deliktu, je znak vyobrazený v prílohe zákona.
§ 2a
Z dôvodu bezpečnosti sa zavádza pre povinnosť osoby, ktoré pri záchrannej činnosti mimo pôsobnosť Horskej záchrannej služby používajú lanovú techniku, absolvovať odbornú prípravu a skúšku.
§ 2b ods. 4
Ustanovenia predstavujú komplexnú úpravu právneho rámca pre uplatňovanie disciplinárnej pôsobnosti asociáciou. Zákon definuje dva nové orgány asociácie, a to disciplinárna komisia a odvolacia komisia, ktoré budú príslušné na disciplinárne konania členov asociácie a registrovaných osôb a určuje ich zloženie a pôsobnosť. V súlade so slobodou usadiť sa a slobodou poskytovať služby zaručujú mobilitu podnikov a odborníkov v rámci sa na účely zvýšenia bezpečnosti sprevádzaných osôb zavádza disciplinárne konanie aj voči osobám s odbornou spôsobilosťou podľa tohto zákona, ktorá nie členmi asociácie alebo
osobám, ktoré majú uznanú odbornú spôsobilosť podľa v Smernici Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (horskí vodcovia z krajín EÚ) inštitút registrovanej osoby, ktoré sa registráciou v asociácii nestanú členmi, ale majú právo na území Slovenskej republiky vykonávať činnosť horského vodcu, sa dobrovoľne zaväzujú sa riadiť metodikou a bezpečnostnými pokynmi asociácie.
§ 2b ods. 4 ôsma veta
Ide o upresnenie textu na konkrétne podmienky asociácie. Stanovy asociácie schvaľuje snem asociácie a sú základným dokumentom, podľa ktorého sa asociácia riadi.
§ 2ba
Členstvo v asociácii je založené na dobrovoľnom princípe. Členom asociácie sa môže stať fyzická osoba s požadovanou odbornou spôsobilosťou na základe písomnej žiadosti o zápis do zoznamu členov. Požiadavku odbornej spôsobilosť je možné splniť nadobudnutím odbornej spôsobilosti podľa § 11a zákona a v prípade odbornej spôsobilosti nadobudnutej v inom členskom štáte, preukázaním uznania odbornej spôsobilosti (asociáciou) podľa zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií v znení neskorších predpisov.
Za účelom zabezpečenia dodržiavania profesijných pravidiel pri výkone povolania horského vodcu osobami s odbornou spôsobilosťou, ktoré nie členom asociácie a osobami, ktoré majú uznanú odbornú spôsobilosť získanú v inom členskom štáte a nie členmi asociácie, sa zavádza inštitút registrovanej osoby. Právna úprava registrovanej osoby vychádza z ustanovení hlavy I článku 5 a 6 Smernice Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií. Hostiteľský štát, v tomto prípade Slovenská republika, na účely uľahčenia uplatňovania disciplinárnych ustanovení platných na svojom území a dodržiavania pravidiel odborných organizácií, v tomto prípade Národnej asociácie horských vodcov Slovenskej republiky, zavádza predmetnú registráciu. Dôvodom pre zavedenie tejto právnej úpravy skúsenosti z praxe, najmä absencia sankčného dosahu na osoby vykonávajúce horskú vodcovskú činnosť na základe uznania odbornej kvalifikácie bez členstva v asociácii.
§ 2c písm. j)
Úprava vzhľadom na postavenie asociácie a jej právomoci vo vzťahu k osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť.
§ 2c písm. k) až o)
Zákon rozširuje pôsobností asociácie vzhľadom na jej postavenie, ako člena Medzinárodnej únie národných asociácii horských vodcov (UIAGM / IFMGA), o vydávanie metodiky na vykonávanie odbornej spôsobilosti na výkon horskej vodcovskej činnosti, ktorá napomôže pri celom procese získania odbornej spôsobilosti.
V nadväznosti na verejný záujem zabezpečiť najvyššiu možnú kvalitu služieb poskytovaných horskými vodcami sa zavádza pôsobnosť asociácie vydávať pokyny upravujúce požiadavky na bezpečnosť pri horskej vodcovskej činnosti, ktorá sa v praxi ukázala ako nevyhnutná pre dosiahnutie bezpečnosti vodených osôb. Cieľom je zaviesť jednotnosť niektorých postupov pri výkone horskej vodcovskej činnosti a predchádzať prípadným pochybeniam na strane horských vodcov.
Rozšírením § 2c o povinnosť asociácie viesť zoznam svojich členov a registrovaných osôb, ktoré oprávnené na výkon činnosti horského vodcu a ich zverejňovanie na svojom webovom sídle, sa zabezpečí informovanie verejnosti o osobách oprávnených na výkon činnosti horského vodcu.
V súlade so zavedením právneho rámca na vyvodenie disciplinárnej zodpovednosti sa ustanovuje rozhodovanie o disciplinárnych opatreniach ako jedna z pôsobností asociácie.
§ 2ca
Ustanovenia predstavujú komplexnú úpravu disciplinárnej zodpovednosti členov a registrovaných osôb. Zároveň sa upravujú disciplinárne opatrenia, postup pri ich ukladaní ako aj režim odvolania dotknutých osôb.
§ 2d ods. 1 úvodná veta
S ohľadom na potreby praxe sa rozširuje rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách.
§ 2d ods. 1 písm. a)
Z dôvodu aplikačnej praxe sa bližšie špecifikuje, v akom teréne sa horská vodcovská činnosť uplatňuje, a to s cieľom, aby nedochádzalo ku kolízii vo výklade najmä vo vzťahu k obdobným činnostiam.
§ 2d ods. 2
Navrhovaná právna úprava dopĺňa požiadavku osoby vykonávajúce činnosť horského vodcu o povinnosť byť členom asociácie alebo registrovanou osobou, ktorých zoznam zverejňuje asociácia na svojom webovom sídle.
§ 2d ods. 3
Vzhľadom na charakter horskej vodcovskej činnosti, ktorá podlieha tzv. „certifikačnému procesu“, t. j. procesu získania alebo uznania odbornej spôsobilosti, sa zavádza zákonná povinnosť vykonávať horskú vodcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou a zároveň zákonná povinnosť dodržiavať pokyny vydané asociáciou podľa § 2c písm. m). Cieľom je zvýšiť bezpečnosť osôb sprevádzaných horským vodcom.
§ 2g odsek 2
S prihliadnutím na potrebu praxe sa navrhuje rozšíriť rozsah horskej sprievodcovskej činnosti o výcvik sprevádzaných osôb na lavínových kurzoch, kurzoch zameraných na bezpečný pohyb v horách ako napr. kurzy základného pohybu na snežniciach, kurzy prežitia v horách alebo kurzy orientácie a navigácie v teréne.
Rozšírenie o kurzy je len v rámci zákonom stanovaných kompetencií s ohľadom na obtiažnosť terénu a použitie len zákonom stanovenej a povolenej výstroje a výzbroje.
Vzhľadom na to, že v slovenských horách je veľké množstvo turistických trás, ktoré zaistené technickými prostriedkami, napr. v Slovenskom raji Suchá Belá alebo značený turistický chodník cez tiesňavu Kyseľ, rozširuje sa rozsah horskej sprievodcovskej činnosti aj o výcvik pohybu na trasách, ktoré zabezpečené technickými prostriedkami. Výcvik môže byť vedený len na trasách, ktoré spĺňajú podmienky STN 16869, musia byť prístupné pre širokú turistickú verejnosť a nie len pre odbornú verejnosť ako napr. horolezci. Výcvik musí byť vedený bez nutnosti použitia horolezeckého výstroja a horolezeckej výzbroje a iba s použitím tzv. „ferratového setu“.
§ 2h a 2i
Zriaďuje sa stavovská organizácia horských záchranárov, ktorá združuje odborne spôsobilé osoby na výkon záchrannej činnosti podľa tohto zákona, obdobne ako pri zdravotníckych záchranárov. Zároveň sa definuje štruktúra, zloženia ako aj pôsobnosť tejto asociácie.
§ 4 ods. 1 a 2
V praxi často dochádza k aplikačným a výkladovým problémom vo vzťahu k možnosti pohybu príslušníkov Horskej záchrannej služby (HZS) a iných osôb pri výcviku v teréne chránených území bez predchádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody. Pravidelný výcvik príslušníkov HZS, ako aj osôb odborne spôsobilých na výkon záchrannej činnosti, je jedným z predpokladov úspešného výkonu záchrany v horách a je zároveň imanentnou súčasťou plnenia základných úloh HZS. Zákon o ochrane prírody a krajiny ustanovuje možnosť pohybu v teréne chránených území bez prechádzajúceho súhlasu orgánu ochrany prírody v súvislosti s plnením úloh horskou služby. Vzhľadom na to, že v platnom znení § 4 zákona o HZS nie je úloha HZS spojená s uskutočňovaním výcviku príslušníkov a odborne spôsobilých osôb výslovne ustanovená, v praxi často dochádza k odlišnej interpretácii pojmu „úlohy horskej služby“ orgánmi ochrany prírody, ktorí podmieňujú uskutočňovanie výcviku v teréne chránených území svojím predchádzajúcim súhlasom. K uvedeným odlišnostiam v interpretácii úloh HZS dochádza i napriek tomu, že v platnom znení § 4 zákona o HZS je explicitne ustanovená ako jedná z úloh HZS výcvik psov na výkon záchrannej činnosti. V záujme dosiahnutia súladu pri aplikácii predpisov na úseku ochrany prírody a krajiny v súvislosti s výkonom úloh HZS sa navrhuje výcvik horských záchranárov explicitne vymedziť ako jednu z úloh HZS.
§ 4 ods. 4 a § 11 ods. 3
Podľa doterajšej legislatívy sa príjmy Horskej záchrannej služby podľa § 11 ods. 3 a § 4 ods. 4 zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe považujú za prostriedky podľa § 17 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. a ich použitie je viazané na rozpočtový rok. Reklasifikovaním týchto prostriedkov na prostriedky podľa § 22 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy by umožnilo Horskej záchrannej službe efektívnejšie realizovanie výdavkov nakoľko prostriedky sa používajú na nákup materiálno-technického vybavenia, ktorého obstaranie je časovo náročné a hlavne v čase pred skončením rozpočtového obdobia, kedy je očakávaný najvyšší príjem za výkony Horskej záchrannej služby, je problematické. Navrhovaná úprava umožní v prípade potreby kumuláciu prostriedkov, a tým pádom prefinancovanie finančne náročnejších technológii potrebných k horskej záchrane, prípadne doplnenie vybavenia Horského špecializované modulu určeného na pátranie živých osôb v ruinách. Možnosť použiť prostriedky získané zo záchrannej činnosti v súlade s § 22 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. umožní efektívnejšie nakladanie s takto získanými prostriedkami, ktoré zákonne viazané na záchranné činnosti a materiál a zároveň nebude mať žiaden finančný vplyv na štátny rozpočet. Horská záchranná služba obstaráva špecializovaný materiál a zdravotnícku techniku, ktorých obstaranie je časovo náročné a vyvstáva problém, že obstaranie je limitované do skončenia rozpočtového obdobia a dodávatelia nie schopní tieto lehoty dodržať. Podobne pri rešpektovaní obdobia rozpočtového roka je veľmi obtiažne dodržiavať lehoty pri obstarávaní tovarov a služieb v súlade so zákonom č. 343/ 2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Sústreďovanie príjmov na samostatnom účte Horskej záchrannej službe umožní kumulovať prostriedky z roka na rok s následným použitím na obstaranie nákladnejších investícii. Ďalším dôležitým argumentom potreby aplikácie § 22 je skutočnosť že, príjmy plynúce z refakturácie prenájmu leteckej
techniky počas záchranných akcií si Horská záchranná služba po skončení roka nemôže refundovať, tak ako tomu je počas rozpočtového obdobia, čím sa zaťažuje rozpočet bežného roka na EK: 634004 - Prenájom dopravných prostriedkov. Aplikáciou § 22 budú môcť prostriedky prijaté na samostatný účet po skončení rozpočtového roka použité na úhradu výdavkov v nasledujúcom roku.
§ 11a ods. 8
Spresňujú sa pravidlá pri uznávaní odbornej spôsobilosti, pri rozdielových skúškach alebo pri uplatnení kompenzačných opatrení podľa zákona č. 422/2015 o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Týmto spôsobom sa zamedzuje, aby napr. platnosť dokumentov pri spomenutých úkonoch nebola dlhšia ako pri získaní odbornej spôsobilosti na výkon horskej vodcovskej a sprievodcovskej činnosti, čím by mohlo dôjsť k diskriminácií osôb, ktoré získali odbornú spôsobilosť podľa tohto zákona. Zároveň sa vytvára mechanizmus na úhradu nákladov, ktoré vznikajú pri zabezpečení spomínaných úkonov.
§ 12
Proces získavania odbornej spôsobilosti na výkon záchrannej činnosti sa rozširuje o absolvovanie vstupného testu, ktorý predchádza absolvovaniu špecializovanej prípravy. Vstupným testom sa overiť technická a kondičná spôsobilosť žiadateľov s cieľom vyselektovať v prvej fáze získavania odbornej spôsobilosti žiadateľov, ktorí nie pripravení absolvovať špecializovanú prípravu. Zároveň sa upravujú podmienky pri získavaní odbornej spôsobilosti pri záchrannej činnosti s použitím lanovej techniky mimo pôsobnosti Horskej záchrannej služby.
§ 13
Priestupky a iné správne delikty sa rozširujú o nedodržanie zákazu používať označenie „Horská záchranná služba“ podľa § 2 ods. 7 a o nedodržanie zákazu používať znak Horskej záchrannej služby podľa § 2 ods. 8.
§ 16d
Úprava prechodného obdobia, do ktorého je možné vykonávať horskú vodcovskú činnosť osobou, ktorá nie je členom asociácie, a u ktorej sa vyžaduje registrácia v asociácii v súlade s navrhovanou právnou úpravou..
Príloha:
Je potrebné do prílohy zákona uviesť vyobrazenie znaku Horskej záchrannej služby.
K čl. II.
K zákonu č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
Podľa doterajšej legislatívy sa príjmy Horskej záchrannej služby podľa § 11 ods. 3 a § 4 ods. 4 zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe považujú za prostriedky podľa §
17 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. a ich použitie je viazané na rozpočtový rok. Reklasifikovaním týchto prostriedkov na prostriedky podľa § 22 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy by umožnilo Horskej záchrannej službe efektívnejšie realizovanie výdavkov nakoľko prostriedky sa používajú na nákup materiálno-technického vybavenia, ktorého obstaranie je časovo náročné a hlavne v čase pred skončením rozpočtového obdobia, kedy je očakávaný najvyšší príjem za výkony Horskej záchrannej služby, je problematické. Navrhovaná úprava umožní v prípade potreby kumuláciu prostriedkov, a tým pádom prefinancovanie finančne náročnejších technológii potrebných k horskej záchrane, prípadne doplnenie vybavenia Horského špecializované modulu určeného na pátranie živých osôb v ruinách. Možnosť použiť prostriedky získané zo záchrannej činnosti v súlade s § 22 ods. 4 zákona 523/2004 Z. z. umožní efektívnejšie nakladanie s takto získanými prostriedkami, ktoré zákonne viazané na záchranné činnosti a materiál a zároveň nebude mať žiaden finančný vplyv na štátny rozpočet. Horská záchranná služba obstaráva špecializovaný materiál a zdravotnícku techniku, ktorých obstaranie je časovo náročné a vyvstáva problém, že obstaranie je limitované do skončenia rozpočtového obdobia a dodávatelia nie schopní tieto lehoty dodržať. Podobne pri rešpektovaní obdobia rozpočtového roka je veľmi obtiažne dodržiavať lehoty pri obstarávaní tovarov a služieb v súlade so zákonom č. 343/ 2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Sústreďovanie príjmov na samostatnom účte Horskej záchrannej službe umožní kumulovať prostriedky z roka na rok s následným použitím na obstaranie nákladnejších investícii. Ďalším dôležitým argumentom potreby aplikácie § 22 je skutočnosť že, príjmy plynúce z refakturácie prenájmu leteckej techniky počas záchranných akcií si Horská záchranná služba po skončení roka nemôže refundovať, tak ako tomu je počas rozpočtového obdobia, čím sa zaťažuje rozpočet bežného roka na EK: 634004 - Prenájom dopravných prostriedkov. Aplikáciou § 22 budú môcť prostriedky prijaté na samostatný účet po skončení rozpočtového roka použité na úhradu výdavkov v nasledujúcom roku.
K čl. III
K zákonu č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
Úprava súvisiaca s legislatívnym ukotvením vyobrazenia znaku Horskej záchrannej služby a potrebou odlíšenia vyhotovenia alebo značenia vozidiel ostatných prevádzkovateľov od vozidiel horskej služby.
K čl. IV
K zákonu č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny:
Uvedeným návrhom sa vytvára legislatívny rámec a proces na určenie lokalít v treťom piatom stupni ochrany prírody pre činností vykonávané v súvislosti s vykonávaním horskej vodcovskej a horskej sprievodcovskej činnosti, ktoré regulované osobitným predpisom a ktoré sa vykonávajú výlučne v uvedených stupňoch ochrany prírody. Zároveň sa určujú aj lokality, v ktorých môžu športoví odborníci vzdelávať širokú verejnosť najmä v športoch ako horolezectvo alebo skialpinizmus. Táto úprava súvisí s faktom, že návštevné poriadky upravujú podrobnosti o povinnostiach návštevníkov, o rozsahu a spôsobe dopravy a o kultúrno-výchovnom využívaní národného parku ale nie o komerčných aktivitách na týchto územiach. Touto úpravou sa zabezpečí dlhodobá udržateľnosť uvedených činností s minimálnou administratívou pod plnou kontrolou orgánov ochrany prírody.
K č. V
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2025.