Predkladacia správa
Vláda Slovenskej republiky predkladá Štátny záverečný účet podľa § 29 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Štátny záverečný účet prezentuje údaje o príjmoch, výdavkoch a výsledku rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy a o stave dlhu verejnej správy k 31. decembru rozpočtového roka v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu vykázané Európskej komisii. Ďalej obsahuje vyhodnotenie zamerania a opatrení rozpočtovej politiky, údaje o príjmoch, výdavkoch a výsledku hospodárenia štátneho rozpočtu na hotovostnej báze a iné údaje o plnení rozpočtu verejnej správy. Eurostat zverejnil výsledky všetkých členských krajín EÚ 22. apríla tohto roka a potvrdil predbežné údaje o deficite Slovenskej republiky na úrovni 4,9 % HDP a výšku dlhu na úrovni 68,83 mld. eur, čo predstavuje 56,0 % HDP. V pomere k HDP hrubý dlh medziročne klesol o 1,7 p. b, aj keď v absolútnych číslach vzrástol o 5,45 mld. eur.
Rozpočet na rok 2023 bol schválený zákonom č. 526/2022 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2023. Počítal s rastom HDP na úrovni 0,6 %. Hotovostný schodok štátneho rozpočtu bol schválený vo výške 8,34 mld. eur, výška schváleného rozpočtu príjmov 26,70 mld. eur a výdavkov 35,04 mld. eur. Skutočné plnenie príjmov štátneho rozpočtu bolo vo výške 23,69 mld. eur, výdavkov vo výške 31,36 mld. eur, čím bol vytvorený hotovostný schodok štátneho rozpočtu vo výške 7,67 mld. eur. Výsledný deficit verejných financií na úrovni je nižší oproti rozpočtu o 0,67 mld. eur.
Návrh štátneho záverečného účtu je nelegislatívnym materiálom, ktorý obsahuje faktografické údaje z účtovného a finančného výkazníctva štátnych rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií, štátnych fondov, subjektov územnej samosprávy a ďalších subjektov verejnej správy. V súlade s čl. 10 ods. 6 smernice Úradu vlády SR na prípravu a predkladanie materiálov na rokovanie vlády SR nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania. Nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Taktiež neobsahuje skutočnosti, ktoré sú predmetom utajenia podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 216/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú oblasti utajovaných skutočností. Je možné sprístupniť ho podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Podľa § 29 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy vláda predkladá návrh štátneho záverečného účtu národnej rade a Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky do 20. mája bežného roka.