1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) je v prvom rade implementáciou niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (Ú. v. L 150, 9.6.2023) v platnom znení (ďalej len „nariadenie MiCA“).
Nariadenie MiCA je prvým európskym komplexným harmonizovaným rámcom pre trhy s kryptoaktívami, ktorým sa upravuje ponúkanie kryptoaktív verejnosti, stanovujú sa osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a súvisiace služby a činnosti. Poskytovatelia služieb súvisiacich s kryptoaktívami budú po novom licencovanými subjektami.
Verejná ponuka kryptoaktív a ich prijatie na obchodovanie na obchodnej platforme nie v súčasnosti v slovenskom právnom poriadku špeciálne regulované. Takisto aj poskytovanie služieb súvisiacich s kryptoaktívami je regulované len veľmi okrajovo. Momentálne je poskytovanie služieb zmenárne virtuálnej meny a poskytovanie služieb peňaženky virtuálnej meny viazanou živnosťou podľa prílohy č. 2 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. Osoby poskytujúce tieto služby potom povinnými osobami podľa § 5 ods. 1 písm. o) a p) zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Hoci nariadenie MiCA bude priamo účinné, návrh zákona obsahuje niektoré ustanovenia, ktoré nevyhnutné k harmonizácii slovenského právneho poriadku s týmto nariadením. Je napríklad potrebné ustanoviť orgán dohľadu, ktorý bude dohliadať na dodržiavanie ustanovených povinností podľa nariadenia MiCA. Týmto príslušným orgánom s potrebnými právomocami bude Národná banka Slovenska, ktorá bude v súlade s nariadením MiCA oprávnená udeľovať povolenie emitentom tokenov naviazaných na aktíva a poskytovateľom služieb kryptoaktív. Národná banka Slovenska bude tiež oprávnená udeľovať sankcie za porušenie povinností vyplývajúcich z nariadenia MiCA. Cieľom niektorých ďalších ustanovení návrhu zákona týkajúcich sa napríklad rezervy aktív vydavateľov tokenov naviazaných na aktíva alebo tokenov elektronických peňazí je hladká aplikácia nariadenia MiCA v Slovenskej republike.
Súčasťou návrhu zákona budú aj novely ďalších zákonov súvisiace s implementáciou nariadenia MiCA, ďalej úpravy súvisiace so spresnením transpozície smerníc v oblasti bankovníctva a platobných služieb, ako aj legislatívne úpravy spočívajúce v spresnení niektorých platných ustanovení s cieľom reagovať na poznatky a skúsenosti z aplikačnej praxe.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, bude mať pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Implementácia niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (ďalej len „nariadenie MiCA“),
transpozícia čl. 146 nariadenia MiCA, ktorým sa novelizuje smernica 2013/36/EÚ z 26. júna 2013 o prístupe k činnosti úverových inštitúcií a prudenciálnom dohľade nad úverovými inštitúciami, o zmene smernice 2002/87/ES a o zrušení smerníc 2006/48/ES a 2006/49/ES,
spresnenie transpozície čl. 62 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2034 z 27. novembra 2019 o prudenciálnom dohľade nad investičnými spoločnosťami a o zmene smerníc 2002/87/ES, 2009/65/ES, 2011/61/ES, 2013/36/EÚ, 2014/59/EÚ a 2014/65/EÚ,
spresnenie transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/878 z 20. mája 2019, ktorou sa mení smernica 2013/36/EÚ, pokiaľ ide o oslobodené subjekty, finančné holdingové spoločnosti, zmiešané finančné holdingové spoločnosti, odmeňovanie, opatrenia a právomoci v oblasti dohľadu a opatrenia na zachovanie kapitálu,
spresnenie transpozície niektorých ustanovení smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2366 z 25. novembra 2015 o platobných službách na vnútornom trhu, ktorou sa menia smernice 2002/65/ES, 2009/110/ES a 2013/36/EÚ a nariadenie (EÚ) č. 1093/2010 a ktorou sa zrušuje smernica 2007/64/ES v platnom znení,
spresnenie transpozície niektorých ustanovení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/36/EÚ z 26. júna 2013 o prístupe k činnosti úverových inštitúcií a prudenciálnom dohľade nad úverovými inštitúciami, o zmene smernice 2002/87/ES a o zrušení smerníc 2006/48/ES a 2006/49/ES,
spresnenie transpozície niektorých ustanovení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/110/ES zo 16. septembra 2009 o začatí a vykonávaní činností a dohľade nad obozretným podnikaním inštitúcií elektronického peňažníctva, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 2005/60/ES a 2006/48/ES a zrušuje smernica 2000/46/ES v platnom znení,
spresnenie transpozície niektorých ustanovení smernice 2001/24/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 4. apríla 2001 o reorganizácii a likvidácii úverových inštitúcií.
3
Termín začiatku a ukončenia PPK
7. 2. 2024 – 16. 2. 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
február 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Navrhovaná právna úprava reaguje na prijatie nariadenia MiCA. Hoci je toto nariadenie priamo účinné, niektoré jeho ustanovenia musia byť implementované do slovenského právneho poriadku prostredníctvom tohto návrhu zákona, aby sa dosiahla hladká aplikácia nariadenia MiCA v Slovenskej republike. Týka sa to napríklad určenia orgánu dohľadu, ktorý bude vykonávať dohľad nad dodržiavaním ustanovení nariadenia MiCA. Týmto orgánom je Národná banka Slovenska, ktorá bude oprávnená udeľovať povolenia verejne ponúkať tokeny naviazané na aktíva a žiadať o ich prijatie na obchodovanie, udeľovať povolenie poskytovateľom služieb kryptoaktív.
Návrh zákona obsahuje aj novely ďalších zákonov súvisiace s implementáciou nariadenia MiCA, ďalej úpravy súvisiace so spresnením transpozície smerníc v oblasti bankovníctva a platobných služieb, ako aj legislatívne úpravy spočívajúce v spresnení niektorých platných ustanovení s cieľom reagovať na poznatky a skúsenosti z aplikačnej praxe.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Hlavným cieľom návrhu je adaptovať slovenský právny poriadok na priamo účinné nariadenie MiCA. Táto povinnosť Slovenskej republiky vyplýva z jej členstva v Európskej únii.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Národná banka Slovenska, banky a pobočky zahraničných bánk na Slovensku, inštitúcie elektronických peňazí na Slovensku a iné finančné subjekty, ktoré budú oprávnené poskytovať služby kryptoaktív podľa nariadenia MiCA, osoby oprávnené poskytovať služby zmenárne virtuálnej meny alebo služby peňaženky virtuálnej meny. Zmeny v čl. XI sa dotknú aj platobných inštitúcií, limitovaných poskytovateľov, poskytovateľov platobných služieb v obmedzenom rozsahu a inštitúcií elektronických peňazí v obmedzenom rozsahu.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nulovým variantom je neimplementovanie nariadenia MiCA a netransponovanie čl. 146 nariadenia MiCA, ktorým sa novelizuje smernica 2013/36/EÚ, čím by Slovenská republika
4
nesplnila svoje povinnosti a vystavila sa tak nebezpečenstvu začatia konania podľa článku 258 Zmluvy o fungovaní (ZFEÚ) pre nesplnenie zmluvných povinností (infringement proceedings).
Vzhľadom na vyššie uvedené, alternatívne riešenia neboli zvažované.
K splnomocňovaciemu ustanoveniu na vydanie Opatrenia Národnej banky Slovenska uvádzame, že bez detailných, presných a správnych informácií o finančnom trhu nebude Národná banka Slovenska môcť účinne prispievať k stabilite finančného systému Slovenskej republiky, ako ani napĺňať ostatné svoje úlohy. Z tohto dôvodu ako aj z dôvodu, že iné formy zberu údajov podľa definovaných vzorov (tzv. agregátne) neposkytujú dostatočnú informáciu o trendoch a rizikách, alternatívne riešenia tejto oblasti nie sú. Na základe zásadnej pripomienky Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky bolo toto splnomocňovacie ustanovenie z návrhu zákona vypustené.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
-Podľa čl. I 4 ods. 2) návrhu zákona, ktorý implementuje čl. 81 ods. 7 nariadenia MiCA, Národná banka Slovenska môže vydať opatrenie, ktorým sa ustanovia kritériá na posúdenie vedomostí a schopností fyzických osôb poskytujúcich poradenstvo alebo informácie o kryptoaktívach alebo služby kryptoaktív v mene poskytovateľa služieb kryptoaktív, ako aj spôsob preukazovania splnenia ustanovených kritérií.
-Národná banka Slovenska vydá opatrenie, ktoré upresní vykazovacie povinnosti v súvislosti s nariadením MiCA (pozri čl. I - § 5 návrhu zákona).
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Podľa čl. 140 nariadenia MiCA do 30. júna 2027 Komisia vykoná hodnotenie a po konzultácii s orgánmi EBA a ESMA predloží Európskemu parlamentu a Rade správu o uplatňovaní nariadenia MiCA, vo vhodných prípadoch spolu s legislatívnym návrhom. Správa podľa prvej vety bude okrem iného obsahovať aj
-posúdenie fungovania trhov s kryptoaktívami v Únii vrátane vývoja trhu a trendov na trhu, pričom sa zohľadnia skúsenosti orgánov dohľadu, počet poskytovateľov služieb kryptoaktív, ktorým bolo udelené povolenie, a ich príslušný priemerný podiel na trhu;
-posúdenie úrovne ochrany držiteľov kryptoaktív a klientov poskytovateľov služieb kryptoaktív, najmä retailových držiteľov;
-posúdenie požiadaviek uplatniteľných na emitentov kryptoaktív a poskytovateľov služieb kryptoaktív a ich vplyvu na prevádzkovú odolnosť, integritu trhu, finančnú stabilitu a ochranu klientov a držiteľov kryptoaktív;
5
-hodnotenie uplatňovania článku 81 a možnosti zavedenia testov primeranosti do článkov 78, 79 a 80 s cieľom lepšie chrániť klientov poskytovateľov služieb kryptoaktív, najmä retailových držiteľov;
-posúdenie toho, či je rozsah služieb kryptoaktív, na ktoré sa vzťahuje toto nariadenie, primeraný a či je potrebná úprava vymedzenia pojmov stanovených v tomto nariadení, ako aj to, či je potrebné zahrnúť do rozsahu pôsobnosti tohto nariadenia akékoľvek ďalšie inovatívne formy kryptoaktív;
-vyhodnotenie toho, či treba vykonať nejaké zmeny opatrení stanovených v tomto nariadení na zabezpečenie ochrany klientov a držiteľov kryptoaktív, integrity trhu a finančnej stability;
Preskúmanie účelnosti návrhu zákona bude prebiehať paralelne s týmto preskúmaním účelnosti regulácie Európskej únie (nariadenia MiCA) vrátane 6 mesiacov po vydaní správy podľa prvej vety.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
6
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
Nariadenie MiCA zavádza dve nové kategórie licencovaných subjektov (emitent tokenov naviazaných na aktíva a poskytovateľ služieb kryptoaktív). Subjekty, ktoré emitujú tokeny naviazané na aktíva alebo poskytujú služby kryptoaktív, budú musieť vynaložiť náklady súvisiace s licenčným konaním. Nariadenie MiCA naviac zavádza novú kategóriu emitentov tokenov elektronických peňazí. Jedná sa o už licencované subjekty (banky a inštitúcie elektronických peňazí), ktoré budú po novom musieť plniť dodatočné podmienky dané nariadením, ak emitujú tokeny elektronických peňazí. Niektoré ďalšie podmienky budú musieť splniť aj osoby ponúkajúce kryptoaktíva podľa hlavy II nariadenia MiCA alebo osoby usilujúce sa o prijatie týchto kryptoaktív na obchodovanie. Vyššie uvedené náklady však pramenia z priamo uplatniteľného nariadenia MiCA, nie v tomto návrhu zákona upravené, to znamená, že nie vyvolané týmto návrhom zákona. Obdobne je to aj so sankciami a inými správnymi opatreniami, ktoré keďže vyplývajú priamo z nariadenia MiCA, nie obsahom tohto návrhu zákona, a preto nie je možné ich zahrnúť do doložky vybraných vplyvov.
Návrh zákona v čl. I 4 ods. 2 a § 5), ktorý je implementáciou nariadenia MiCA predpokladá, že Národná banka Slovenska
-vydá opatrenie, ktorým sa ustanovia kritériá na posúdenie vedomostí a schopností fyzických osôb poskytujúcich poradenstvo alebo informácie o kryptoaktívach alebo služby kryptoaktív v mene poskytovateľa služieb kryptoaktív, ako aj spôsob preukazovania splnenia ustanovených kritérií,
-vydá opatrenie, ktoré upresní vykazovacie povinnosti v súvislosti s nariadením MiCA.
Keďže presné znenie týchto opatrení v súčasnosti nie je známe, všetky prípadné vplyvy týchto budúcich opatrení nie predmetom tohto návrhu zákona a budú analyzované v rámci legislatívnych konaní k týmto opatreniam.
Súčasťou návrhu je v čl. V aj splnomocňovacie ustanovenie na vydanie Opatrenia Národnej banky Slovenska týkajúceho sa zberu údajov o úveroch od bánk a pobočiek zahraničných bánk na pravidelnej báze, pričom táto problematika bola diskutovaná s bankovým sektorom. Pretože rozsah, forma, spôsob a termíny predkladania údajov o úveroch a metodika na ich vypracúvanie bude bližšie špecifikovaná v opatrení, ktoré vydá Národná banka Slovenska, všetky vplyvy tohto opatrenia budú analyzované v rámci legislatívneho konania k tomuto opatreniu. Na základe zásadnej pripomienky Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky bolo toto splnomocňovacie ustanovenie z návrhu zákona vypustené.
Vzhľadom na to, že nariadenie MiCA obsahuje definíciu kryptoaktíva, je nutné zohľadniť túto novú definíciu kryptoaktíva, ako aj nahradiť pojem „virtuálna mena“ pojmom „kryptoaktívum“. Z tohto dôvodu je nutné upraviť existujúce informačné systémy
7
Finančného riaditeľstva SR. Je však nutné zdôrazniť, že podstata zdaňovania kryptoaktív zostáva rovnaká ako pri zdaňovaní virtuálnej meny, z tohto dôvodu ďalšie daňové vplyvy na podnikateľov a občanov neočakávame.
Vzhľadom na vyššie uvedené návrh zákona predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, predpokladá pozitívne aj negatívne vplyvy podnikateľské prostredie, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Anna Bartíková
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Nariadenie MiCA je prvým európskym komplexným harmonizovaným rámcom pre trhy s kryptoaktívami, ktorým sa upravuje ponúkanie kryptoaktív verejnosti, stanovujú sa osobitné pravidlá pre kryptoaktíva a súvisiace služby a činnosti. Poskytovatelia služieb súvisiacich s kryptoaktívami budú po novom licencovanými subjektami.
Verejná ponuka kryptoaktív a ich prijatie na obchodovanie na obchodnej platforme nie v súčasnosti v slovenskom právnom poriadku špeciálne regulované. Takisto je to aj v prípade poskytovania služieb súvisiacich s kryptoaktívami. Z tohto dôvodu nie dostupné potrebné údaje, štatistiky pre spracovanie relevantných analýz.
Pri určení počtu dotknutých subjektov sme vychádzali z údajov, ktoré nám poskytlo MV SR, o počte podnikateľských subjektov (za obdobie do 24.11.2023), ktoré majú živnostenské oprávnenie (vrátane pozastavených živnostenských oprávnení) na prevádzkovanie živnosti s predmetom podnikania poskytovanie služieb peňaženky virtuálnej meny (82a) a poskytovanie služieb zmenárne virtuálnej meny (82b).
Taktiež boli využité verejne dostupné údaje Národnej banky Slovenska o subjektoch finančného trhu (banky, pobočky zahraničných bánk).
Čo sa týka vplyvov na štátny rozpočet, kvantifikácia opatrenia na úpravu informačných systémov vychádza z údajov, ktoré vyčíslilo a dodalo Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky na základe vlastných údajov a výpočtov.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 016_1/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
8
K doložke vybraných
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie uplatňovania mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov v Doložke vybraných vplyvov.
Odôvodnenie: Návrh materiálu zavádza regulácie a náklady na ktoré vzťahuje mechanizmus
znižovania byrokracie a nákladov podľa Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná do Doložky vybraných vplyvov.
Komisia žiada predkladateľa o odstránenie označenia pozitívneho vplyvu na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov, keďže ani v priloženej Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie nie je možné identifikovať konkrétny pozitívny vplyv na MSP.
Vyjadrenie predkladateľa:
Vyčíslené pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie napr. pri reguláciách č. 9 a 11 majú pozitívne vplyvy na poskytovateľov platobných služieb v obmedzenom rozsahu pre jednotlivé druhy platobných služieb a na inštitúcie elektronických peňazí v obmedzenom rozsahu, pričom oba tieto typy spoločností môžu byť aj malými a strednými podnikateľmi.
Z tohto dôvodu s pripomienkou nesúhlasíme a ponechávame označenie pozitívneho vplyvu na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.2 a 3.4 a zároveň Kalkulačky nákladov
Odôvodnenie: Do analýzy je potrebné doplniť administratívne vplyvy vyplývajúce z § 5
Informačné povinnosti a z Čl. V. §20ab ods. 8 povinnosť poskytnúť informácie na požiadanie NBS. Ďalej je potrebné doplniť dôvod zvolenej frekvencie plnenia povinnosti k regulácií č. 8 a Komisia zároveň odporúča doplniť do tejto časti zdroje počtu subjektov ako uvedené v Doložke vybraných vplyvov v bode 12. Do časti 3.4 bude potrebné uviesť vplyvy týkajúce za pokút a sankcií (§ 8).
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola zapracovaná. Do Kalkulačky nákladov, ako aj do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie bola doplnená regulácia súvisiaca s § 20ab ods. 8 zákona o bankách. Takisto bolo do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnené vysvetlenie dôvodu zvolenej frekvencie plnenia povinnosti k regulácii č. 8 a zdroje počtu subjektov. V bode 10 Doložky vybraných vplyvov boli doplnené vysvetlenia k informačným povinnostiam (§ 5 čl. I) a k pokutám a sankciám (§ 8 čl. I).
Ku goldplatingu
K tabuľke zhody 07e_TZ_2015-2366_PPK: Pri transponovaní článku 32 ods. 1 veta 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2366 z 25. novembra 2015 sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu b) tým, že Slovenská republika stanovila podmienku splatného peňažného vkladu do základného imania poskytovateľa platobných služieb nad rámec smernice. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.
9
Odôvodnenie: Slovenská republika v predkladanom návrhu právneho predpisu v čl. XI §79a
ods. 2 stanovila podmienky nad rámec smernice 2015/2366. Smernica neustanovuje takúto podmienku; dochádza tým ku goldplatingu typu b).
Vyjadrenie predkladateľa:
Navrhovaným znením § 79a ods. 2 dochádza k zníženiu požiadavky na počiatočný kapitál na polovicu súčasného stavu. Smernica síce umožňuje neuplatňovať túto požiadavku, takýto stav by však z prudenciálneho hľadiska nebol žiaduci a nebol by ani v súlade s aplikačnou praxou NBS. Z tohto dôvodu nepovažujeme úpravu za goldplating.
K tabuľke zhody 07f_TZ_2009-110_PPK: Pri transponovaní článku 9 veta 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/110/ES zo 16. septembra 2009 sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu b) tým, že Slovenská republika stanovila podmienku splatného peňažného vkladu do základného imania inštitúcie elektronických peňazí nad rámec smernice. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.
Odôvodnenie: Slovenská republika v predkladanom návrhu právneho predpisu v čl. XI § 87
ods. 2 stanovila podmienky nad rámec smernice 2009/110. Smernica neustanovuje takúto podmienku; dochádza tým ku goldplatingu typu b).
Vyjadrenie predkladateľa:
Navrhovaným znením § 87 ods. 2 dochádza k zníženiu požiadavky na počiatočný kapitál na polovicu súčasného stavu. Smernica síce umožňuje neuplatňovať túto požiadavku, takýto stav by však z prudenciálneho hľadiska nebol žiaduci a nebol by ani v súlade s aplikačnou praxou NBS. Z tohto dôvodu nepovažujeme úpravu za goldplating.
K tabuľke zhody s nariadením (EÚ) 2023/1114: V čl. 148 nariadenia (EÚ) 2023/114 sa ustanovuje transpozičná lehota pre zmeny smerníc 2013/36/EÚ a smernice (EÚ) 2019/1937 na 30. december 2024, pričom slovenská právna úprava ustanovuje transpozičnú lehotu na 30.
jún 2024. V uvedenom prípade Komisia upozorňuje, že dochádza ku goldplatingu a to -
„skoršia transpozícia“, kedy sa ustanovuje v slovenskom právnom poriadku skoršia transpozícia pred termínom, ktorý ustanovuje smernica. V zmysle uvedeného Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody, pod tabuľkou zhody uviesť „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ a uvedené reflektovať v doložke vybraných vplyvov.
Vyjadrenie predkladateľa:
Návrh zákona v čl. XIII sa navrhuje účinnosť ustanovení, ktoré transponujú čl. 146 nariadenia MiCA (zmena Prílohy I smernice 2013/36/EÚ), v súlade s čl. 149 nariadenia MiCA na 30. decembra 2024, tzn. nedochádza k skoršej transpozícii. Z tohto dôvodu nedochádza ku goldplatingu. Preklep v príslušnej tabuľke zhody bol opravený.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
10
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
198 290
0
0
0
v tom: Ministerstvo financií SR / program 0EK 0D
198 290
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
198 290
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
198 290
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
198 290
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
-Ministerstvo financií SR / program 0EK 0D
198 290
0
0
0
11
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Plnenie návrhu zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov je podmienené úpravami informačných systémov Finančného riaditeľstva SR v predpokladanej sume 198 290 eur. Ide o:
- Integrovaný systém Finančnej správy správa daní (ISFS-SD) v sume 125 284 eur (podprogram medzirezortného programu 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu Ministerstvo financií SR, kapitálové výdavky, položka 718 rekonštrukcia a modernizácia),
- DR SCAN v sume 50 148 eur (podprogram medzirezortného programu 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu Ministerstvo financií SR, kapitálové výdavky, položka 718 rekonštrukcia a modernizácia),
- Portál finančnej správy (PFS) v sume 22 858 eur (podprogram medzirezortného programu 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu Ministerstvo financií SR, kapitálové výdavky, položka 710 Obstaranie kapitálových aktív).
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vzhľadom na to, že nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1114 z 31. mája 2023 o trhoch s kryptoaktívami a o zmene nariadení (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 1095/2010 a smerníc 2013/36/EÚ a (EÚ) 2019/1937 (ďalej len „nariadenie MiCA“) obsahuje definíciu kryptoaktíva, je nutné zohľadniť túto novú definíciu kryptoaktíva, ako aj nahradiť pojem „virtuálna mena“ pojmom „kryptoaktívum“. Z tohto dôvodu je nutné upraviť existujúce informačné systémy Finančného riaditeľstva SR. Je nutné zdôrazniť, že podstata zdaňovania kryptoaktív zostáva rovnaká ako pri zdaňovaní virtuálnej meny, z tohto dôvodu ďalšie vplyvy neočakávame.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
12
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia opatrenia na úpravu informačných systémov vychádza z údajov, ktoré vyčíslilo a dodalo Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky na základe vlastných údajov a výpočtov.
13
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
14
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
198 290
Obstarávanie kapitálových aktív (710) podprogram medzirezortného programu 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií SR)2
198 290
Rekonštrukcia a modernizácia (718) podprogram medzirezortného programu 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií SR)2
198 290
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
198 290
0
0
0
15
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
0
0
16
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
17
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
18
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ: Vláda Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
33 914
51 568
Spolu = A+B+C+D+E
33 914
51 568
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
33 853
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
61
51 568
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
19
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
oboznámenie sa s legislatívou
.../2024
čl. I
2. EÚ úplná harmonizácia
30.12.24
poskytovateľ služby zmenárne virtuálnej meny
556
16
8 807
In (zvyšuje náklady)
0
0
2
oboznámenie sa s legislatívou
.../2024
čl. I
2. EÚ úplná harmonizácia
30.12.24
poskytovateľ služby peňaženky virtuálnej meny
477
16
7 555
In (zvyšuje náklady)
0
0
3
oboznámenie sa s legislatívou
.../2024
čl. V
2. EÚ úplná harmonizácia
30.12.24
banky a pobočky zahraničných bánk
24
5
116
In (zvyšuje náklady)
0
0
4
súhlas na výkon funkcie osoby podľa osobitného predpisu
483/2001
§ 122yg
2. EÚ úplná harmonizácia
30.06.24
banky a pobočky zahraničných bánk
24
11
264
In (zvyšuje náklady)
0
0
5
oboznámenie sa s legislatívou
.../2024
čl. VI
2. EÚ úplná harmonizácia
01.01.25
poskytovateľ služby zmenárne virtuálnej meny a poskytovateľ služby peňaženky virtuálnej meny
1 033
8
8 537
In (zvyšuje náklady)
0
0
20
6
oboznámenie sa s legislatívou
.../2024
čl. VII
2. EÚ úplná harmonizácia
01.01.25
poskytovateľ služby zmenárne virtuálnej meny a poskytovateľ služby peňaženky virtuálnej meny
1 033
8
8 537
In (zvyšuje náklady)
0