1
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre zdravotníctvo
11. schôdza výboru
Číslo: CDR-827/2024
43
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre zdravotníctvo
zo 7. mája 2024
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 275)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 275);
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 275);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 275) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
1. V čl. I, 1. bode, § 27 ods. 11 sa slovo „šesť“ nahrádza slovom „štyroch“.
Vzhľadom na obsahové zameranie a náročnosť doktorského študijného programu zubné lekárstvo v študijnom odbore zubné lekárstvo už počas prvých štyroch
2
semestrov štúdia sa považuje absolvovanie tejto časti štúdia za odborne dostačujúce pre výkon odborných pracovných činnosti v zdravotníckom povolaní zubný asistent.
2. V čl. I sa za 2. bod vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 34b ods. 1 písm. c) sa vypúšťa slovo „alebo“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívnotechnická úprava súvisiaca s pripojením nových bodov v § 34b ods. 1.
3. V čl. I, 4. bode, § 34b ods. 1 písm. e) a 5. bode § 34b ods. 2 sa slová dôkazu o ovládaní štátneho jazyka navrhnutého cudzincom“ nahrádzajú slovami „cudzincom navrhnutého dôkazu o ovládaní štátneho jazyka“.
Gramatická úprava.
4. V čl. I, 5. bode, § 34b ods. 3 písmeno b) znie:
„b) cudzincom navrhnutý dôkaz o ovládaní štátneho jazyka,“.
Gramatická úprava.
5. V čl. I 5. bode § 34b ods. 4 prvá veta znie: „Cudzincom navrhnutý dôkaz o ovládaní štátneho jazyka primerane k odborným pracovným činnostiam, ktoré bude cudzinec vykonávať, posudzuje ministerstvo zdravotníctva.“.
Gramatická úprava.
6. V čl. I 8. bode § 34b ods. 8 časť vety pred bodkočiarkou znie: „Ovládanie štátneho jazyka primerane k odborným pracovným činnostiam, ktoré bude cudzinec vykonávať, overuje ministerstvo zdravotníctva najmenej dvakrát ročne“.
Gramatická úprava.
7. V čl. I , 20. bode, § 39b ods. 13 písm. c) sa pred slovo „počas“ vkladá slovo „vždy“.
Gramatická úprava.
8. V čl. I 21. bode § 39b ods. 14 písm. a) sa slová „alebo písm. b) v špecializačnom odbore, v ktorom úspešne ukončil rezidentské štúdium u zamestnávateľa, ktorý podal žiadosť o zaradenie zdravotníckeho pracovníka do rezidentského štúdia“ nahrádzajú slovami „u poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti v samosprávnom kraji označenom v žiadosti o zaradenie zdravotníckeho pracovníka do rezidentského štúdia podľa odseku 6 písm. f) v špecializačnom odbore, v ktorom úspešne ukončil rezidentské štúdium“.
3
Odstraňuje sa obmedzenie, podľa ktorého, by bol absolvent rezidentského štúdia (iný ako všeobecný lekár pre dospelých) povinný poskytovať zdravotnú starostlivosť len u zamestnávateľa, ktorý podal žiadosť o zaradenie do rezidentského štúdia. Absolventovi sa umožňuje voľba poskytovateľa ústavnej zdravotnej starostlivosti v rámci vybraného samosprávneho kraja, čím sa v spojení s aplikáciou platného ustanovenia § 39b ods. 13 umožňuje absolventovi rezidentského štúdia výber medzi poskytovaním ústavnej alebo ambulantnej zdravotnej starostlivosti. Na absolventa špecializačného odboru všeobecné lekárstvo sa aj naďalej vzťahujú ustanovenia § 39b ods. 13.
9. V čl. I sa za bod 42. vkladajú nové body 43. a 44., ktoré znejú:
„43. V § 79 ods. 1 písmeno aj) znie:
„aj) poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín
55jat)
bez doplnkových ordinačných hodín
55jata)
týždenne, pričom
táto zdravotná starostlivosť musí byť poskytovaná najmenej dvakrát do týždňa najmenej do 15. hodiny, ak ide o poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých, alebo každý pracovný deň v kalendárnom týždni, z toho najmenej raz do týždňa do 18. hodiny, ak ide o poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast, ak samosprávny kraj neschválil poskytovateľovi, ktorý poskytuje všeobecnú zdravotnú starostlivosť, ordinačné hodiny v menšom rozsahu,55jatb); ak poskytovateľ všeobecnej ambulantnej starostlivosti neposkytuje zdravotnú starostlivosť v deň pracovného pokoja, považuje sa povinnosť podľa časti vety pred bodkočiarkou za splnenú, ak v ostatné dni tohto týždňa poskytuje zdravotnú starostlivosť podľa schválených ordinačných hodín,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 55jatb znie:
55jatb) § 46 ods. 1 písm. m) zákona č. 576/20004 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“.
44. V § 79 ods. 1 písmeno aw) znie:
aw) zabezpečiť, ak ide o organizátora, poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre dospelých v čase od 16. do 22. hodiny v pracovných dňoch a v čase od 7. do 22. hodiny v dňoch pracovného pokoja a v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast v čase od 16. do 20. hodiny v pracovných dňoch a v čase od 8. do 20. hodiny v dňoch pracovného pokoja,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 44 nadobúda účinnosť 1. júla 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
4
Predmetnou úpravou sa navrhuje povinnosť poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť počas každého pracovného dňa v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín bez doplnkových ordinačných hodín týždenne, pričom táto zdravotná starostlivosť musí byť poskytovaná najmenej raz do týždňa do 18. hodiny, a to z dôvodu, aby sa zvýšila dostupnosť poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast počas dňa. Zároveň sa dopĺňa ustanovenie, ktorým sa zavádza fikcia splnenia podmienky poskytovať všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast každý pracovný deň v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín týždenne aj v takých týždňoch, v rámci ktorých pripadne na niektorý z pracovných dní štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja, a to s cieľom zamedziť prípadným interpretačným nejasnostiam v súvislosti s novozavedenou podmienkou poskytovania všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast. Účelom doplnenej časti ustanovenia je upraviť, že ak na niektorý deň v týždni pripadne štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja (zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 241/1993 o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch v znení neskorších predpisov), bude sa považovať podmienka uložená poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast za splnenú, teda bude sa považovať za splnené, že v daný týždeň poskytoval všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast každý pracovný deň v týždni v rozsahu najmenej 35 ordinačných hodín týždenne, ak kvôli tomu, že na niektorý pracovný deň pripadol štátny sviatok alebo deň pracovného pokoja v tento deň všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast neposkytoval.
Ide o zosúladenie nadväzujúce na zmenu doby poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast upravenú v čl. II v bodoch 1 a 2.
10. V čl. I sa za 42. bod vkladá nový 43. bod, ktorý znie: 
„43. V § 79 ods. 1 písm. ze) sa za slová „podľa systému diagnosticko-terapeutických skupín“ vkladajú slová „a medicínskych služieb podľa osobitného zákona55cab)“. 
Poznámka pod čiarou k odkazu 55cab znie: 
55cab) § 2 ods. 1 zákona č. 540/2021 Z. z.“.“. 
  
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú. 
Okrem klasifikácie poskytnutej zdravotnej starostlivosti podľa klasifikačného systému diagnosticko-terapeutických skupín od platnosti zákona č. 540/2021 Z. z. o kategorizácii
5
ústavnej zdravotnej starostlivosti je pre zdravotnú poisťovňu dôležité aj to, aby sa dozvedela o tom, do akej medicínskej služby poskytovatelia zdravotnej starostlivosti klasifikovali hospitalizačný prípad. Preto je potrebné zabezpečiť povinnosť poskytovateľov vykazovať okrem iných údajov zdravotnej poisťovni aj medicínsku službu. 
11. Za 49. bod sa vkladá nový bod 50, ktorý znie:
„50. Za § 102av sa vkladá § 102ax, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 102ax
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným odo dňa vyhlásenia
Poskytovateľ všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti je povinný uviesť ordinačné hodiny do súladu s § 79 ods. 1 písm. aj) v znení účinnom od nadobudnutia účinnosti tohto zákona do 30. júna 2024.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Poskytovateľovi ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorého ordinačné hodiny nie v súlade s právnou úpravou podľa tohto zákona, sa poskytuje čas na požiadanie samosprávneho kraja o schválenie a potvrdenie ordinačných hodín tak, aby ich samosprávny kraj schválil najneskôr do 30. júna 2024.
12. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie: 
„Čl. II
Zákon č. 540/2021 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 518/2022 Z. z. a zákona č. 454/2023 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: 
1.V § 44 ods. 2 úvodná veta znie:  „Ministerstvo zdravotníctva vydá všeobecne záväzný právny predpis, ktorým”. 
 2. Za § 45a sa vkladá § 45b, ktorý vrátane nadpisu znie: 
„§ 45b
Prechodné ustanovenia k úprave účinnej dňom vyhlásenia
(1) Dohľad nad povinnosťami podľa tohto zákona v znení účinnom do nadobudnutia účinnosti tohto zákona úrad pre dohľad do 31. decembra 2025 nevykonáva.
6
(2) Zdravotná poisťovňa nie je povinná kontrolovať správnosť zaraďovania hospitalizačných prípadov do medicínskych služieb do 31. júla 2024.
(3) Lehoty podľa § 4 ods. 5 7, § 9 ods. 1, 4 a 5, § 11 ods. 2, § 15 ods. 10, § 16 ods. 5, § 17 ods. 3, § 18 ods. 2, § 31 ods. 1 sa do 31. decembra 2025 neuplatňujú.
(4) V roku 2025 ministerstvo zdravotníctva
a)vykoná vyhodnotenie siete podľa § 9 ods. 1 do 31. júla 2025 z údajov podľa § 3 ods. 1 písm. d), § 37 a 39 za rok 2023 a 2024,
b)vyhotoví návrh vyhodnotenia siete z údajov podľa § 37 a 39 za rok 2023 a 2024 na základe metodiky vyhodnotenia siete podľa § 44 ods. 1 písm. a) a zašle ho komisii pre tvorbu siete podľa § 9 ods. 4 do 15. júna 2025,
c)výsledky vyhodnotenia zverejní podľa § 9 ods. 5 do 31. júla 2025,
d)zverejní zoznam kategorizovaných nemocníc podľa § 11 ods. 2 do 31. októbra 2025.
(5) V roku 2025 ministerstvo zdravotníctva rozhodne o žiadostiach podľa § 12 14 doručených v období od 1. januára 2024 do 30. apríla 2025 a rozhodnutie doručí do 31. augusta 2025; zmeny v zozname kategorizovaných nemocníc podľa § 11 vyplývajúce z týchto rozhodnutí zverejní ministerstvo zdravotníctva na svojom webovom sídle do 31. októbra 2025.
(6) Žiadateľ môže meniť a dopĺňať žiadosť podľa § 12 14 do 30. apríla 2025, ak bola žiadosť doručená do 30. apríla 2024 a nebolo o nej rozhodnuté do nadobudnutia účinnosti tohto zákona; na účely prvej časti vety sa § 26 ods. 4 neuplatňuje.
(7) V roku 2025 ministerstvo zdravotníctva zverejní na účely kategorizácie ústavnej starostlivosti 4), vyhodnotenia siete 9) a kategorizácie nemocníc 10) za obdobie od 1. januára 2024 do 30. apríla 2025 rozhodnutie na svojom webovom sídle do 31. augusta 2025. Ak boli proti prvostupňovému rozhodnutiu podané námietky, ministerstvo zdravotníctva zverejní rozhodnutie o námietkach do 31. októbra 2025. Osobné údaje v rozhodnutiach sa na webovom sídle nezverejňujú.
(8) Ustanovenia § 38 ods. 4 a § 43 sa od 1. júla 2024 do 31. decembra 2024 neuplatňujú.
(9) Konanie o uložení pokuty podľa § 43 začaté a právoplatne neukončené do 30. júna 2024 sa zastavuje dňom účinnosti tohto zákona. Ak rozhodnutie o uložení pokuty nadobudlo právoplatnosť do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, ale pokuta nebola do nadobudnutia účinnosti tohto zákona uhradená, hľadí sa na takúto pokutu dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona ako na uhradenú.“.
Doterajší článok II. sa označuje ako čl. III, čo sa premietne aj do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Článok II nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne aj do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
V súvislosti s vložením nového článku II sa primerane upraví aj názov zákona.
7
Vyhlášku o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti je potrebné vydávať podľa potreby a to aj v priebehu roka, aby bolo možné v adekvátnom čase reagovať na potrebu zdravotných poisťovní a poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti. Účinnosť danej vyhlášky bude ustanovená priamo vo vyhláške tak, aby bol zohľadnený čas pre implementáciu daných zmien zo strany zdravotných poisťovní a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
K 1.1.2024 v zmysle zákona č. 540/2021 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov bola do praxe spustená Optimalizácia siete nemocníc („OSN“), tzv. kategorizácia ústavnej zdravotnej starostlivosti a nemocníc.  
Ministerstvo zdravotníctva v úzkej spolupráci so zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti v rámci implementácie reformy OSN počas roku 2024 postupne odhaľujú nezrovnalosti v zákone ako aj vykonávacích predpisoch. Zároveň sa prichádza na implementačné limitácie v rámci sektora a ministerstva, kedy je pre dlhodobý úspech reformy potreba alokovať na implementáciu viac času. Postupnou implementáciou sa umožní vyššia kvalita a akceptácia týchto zásadných zmien.  
V rámci predloženej novely zákonov sa dopĺňa povinnosť vykazovania medicínskych služieb ako nevyhnutnej súčasti vykazovania v rámci OSN. Zároveň sa v zákone č. 540/2021 Z. z. upravuje možnosť vydávať tzv. vyhlášku o kategorizácii aj v priebehu roka, predlžujú sa lehoty pri viacerých úkonoch o jeden rok aby boli odstránené implementačné nedostatky a boli dostupné kvalitnejšie dáta a odkladom účinnosti § 38 ods. 4 sa v prípade postupne identifikovaných nedostatkov vo vyhláške umožňuje zdravotným poisťovniam prechodne do 31.12.2024 flexibilnejšie zazmluvňovať medicínske programy. Zároveň sa ustanovuje, že do 31.12.2025 nebude Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vykonávať dohľad nad povinnosťami vyplývajúcimi zo zákona č. 540/2021 Z. z.
Úprava vyhlášky o kategorizácii ústavnej starostlivosti v spolupráci s odbornou verejnosťou si vyžaduje dlhší čas, v rámci ktorého sa opakovane revidujú jej časti na základe skúseností z jej používania v praxi. Návrh vytvára časový priestor, počas ktorého sa odstránia identifikované technické nedostatky a počas ktorého budú môcť zdravotné poisťovne v prípade potreby zazmluvniť medicínske služby a programy aj nad rámec právoplatných rozhodnutí MZ SR, aby bola zabezpečená dostupnosť zdravotnej starostlivosti
8
pre pacientov. Nakoľko v rámci prebiehajúcej implementácie Optimalizácie siete nemocníc boli v spolupráci so sektorom identifikované náročné nepredvídateľné technické prekážky, ktoré by mohli mať negatívny dopad na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Pre úspešnú implementáciu OSN je nevyhnutné vytvoriť dostatočný časový priestor pre odstránenie procesných nedostatkov reformy, ktoré vyplynuli po spustení reformy a pre jej správne zapracovanie do informačných systémov všetkých zainteresovaných subjektov. 
13. Za čl. I sa vkladajú nové čl. II a III, ktoré znejú:
„Čl. II
Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 350/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 518/2007 Z. z., zákona č. 662/2007 Z. z., zákona č. 489/2008 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 345/2009 Z. z., zákona č. 132/2010 Z. z., zákona č. 133/2010 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., zákona č. 172/2011 Z. z., zákona č. 313/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 160/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 365/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 53/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 422/2015 Z. z., zákona č. 428/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 167/2016 Z. z., zákona č. 317/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 61/2018 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 156/2018 Z. z., zákona č. 192/2018 Z. z., zákona č. 287/2018 Z. z., zákona č. 374/2018 Z. z., zákona č. 139/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 383/2019 Z. z., zákona č. 398/2019 Z. z., zákona č. 467/2019 Z. z., zákona č. 69/2020 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 165/2020 Z. z., zákona č. 319/2020 Z. z., zákona č. 392/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 82/2021 Z. z., zákona č. 133/2021 Z. z., zákona č. 213/2021 Z. z., zákona č. 252/2021 Z. z., zákona č. 358/2021 Z. z., zákona č. 532/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z., zákona č. 2/2022 Z. z., zákona č. 67/2022 Z. z., zákona č. 102/2022 Z. z., zákona č. 125/2022 Z. z., zákona č. 267/2022 Z. z., zákona č. 331/2022 Z. z., zákona č. 390/2022 Z. z., zákona č. 420/2022 Z. z., zákona č. 494/2022 Z. z., zákona č. 495/2022 Z. z., zákona č. 518/2022 Z. z., zákona č. 110/2023 Z. z., zákona č. 119/2023 Z. z., zákona č. 293/2023 Z. z. a zákona č. 529/2023 Z. z. a zákona č. 40/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 8a odsek 1 znie:
„(1) Ambulantná pohotovostná služba sa poskytuje ako
a) pevná ambulantná pohotovostná služba poskytovaná poskytovateľom, ktorý je oprávnený na základe vydaného povolenia
7c)
prevádzkovať
ambulanciu pevnej ambulantnej pohotovostnej služby (ďalej len „organizátor“)
9
1. pre dospelých v pracovných dňoch v čase od 16. do 22. hodiny a v dňoch pracovného pokoja v čase od 7. do 22. hodiny alebo
2. pre deti a dorast v pracovných dňoch v čase od 16. do 20. hodiny a v dňoch pracovného pokoja v čase od 8. do 20. hodiny,
b) doplnková ambulantná pohotovostná služba poskytovaná organizátorom, ktorý vydané povolenie7d) na prevádzkovanie ambulancie doplnkovej ambulantnej pohotovostnej služby
1. pre dospelých v rozsahu najmenej dvoch hodín nepretržite v pracovných dňoch v čase medzi 16. a 22. hodinou a v rozsahu najmenej dvoch hodín nepretržite v dňoch pracovného pokoja v čase medzi 7. a 22. hodinou, alebo
2. pre deti a dorast v rozsahu najmenej dvoch hodín nepretržite v pracovných dňoch v čase medzi 16. a 20. hodinou a v rozsahu najmenej dvoch hodín nepretržite v dňoch pracovného pokoja v čase medzi 8. a 20. hodinou.“.
2. V § 8a odsek 7 znie:
„(7) Ak organizátor informoval samosprávny kraj podľa odseku 6, poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby, ktoré organizátor nezabezpečil, sa zabezpečuje podľa rozpisu zabezpečenia poskytovania pevnej ambulantnej pohotovostnej služby určeného a zverejneného samosprávnym krajom v rozsahu, v ktorom nie je do 22. hodiny podľa odseku 1 písm. a) prvého bodu alebo do 20. hodiny podľa odseku 1 písm. a) druhého bodu, poskytovanie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby zabezpečené organizátorom.“.
3. Poznámka pod čiarou k odkazu 53aa znie: 53aa) § 79 ods. 1 písm. aj) zákona č. 578/2004 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“.
Čl. III
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení zákona č. zákona č. 720/2004 Z. z., zákona č. 347/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 342/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 661/2007 Z. z., zákona č. 81/2009 Z. z., zákona č. 402/2009 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., zákona č. 363/2011 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 365/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 53/2015 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 428/2015 Z. z., zákona č. 356/2016 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 374/2018 Z. z., zákona č. 139/2019 Z. z., zákona č. 125/2020 Z. z., zákona č. 392/2020 Z. z., zákona č. 393/2020 Z. z., zákona č. 133/2021 Z. z., zákona č. 532/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z. a zákona č. 267/2022 Z. z., zákona č. 420/2022 Z. z., zákona č. 423/2022 Z. z., zákona č. 518/2022 Z. z. a zákona č. 285/2023 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 38a ods. 6 písm. b) sa za slová „pohotovostná služba28a) vkladajú slová „pre dospelých alebo v čase medzi 16. a 20. hodinou v pracovných dňoch a v čase
10
medzi 8. a 20. hodinou v dňoch pracovného pokoja v okrese, v územnom obvode ktorého sa neposkytuje ambulantná pohotovostná služba pre deti a dorast“.“.
Doterajší čl. II sa označuje ako čl. IV.
Tento bod (článok II a článok III) nadobúda účinnosť 1. júla 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
V súvislosti s doplnením nových článkov sa upraví aj názov zákona.
Odôvodnenie k čl. II bodom 1. a 2.: Predmetnou úpravou sa navrhuje zmena doby poskytovania pevnej ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast poskytovanej poskytovateľom a doplnkovej ambulantnej pohotovostnej služby pre deti a dorast poskytovanej organizátorom (ďalej len „APS pre deti a dorast“) v pracovných dňoch v čase od 16. do 22. hodiny na dobu od 16. do 20. hodiny a v dňoch pracovného pokoja v čase od 7. do 22. hodiny na dobu od 8. do 20. hodiny.
V dôsledku súčasnej personálnej krízy primárnej pediatrie v Slovenskej republike je ohrozené zabezpečenie zdravotnej starostlivosti o deti a dorast primárnymi pediatrami v pediatrických ambulanciách podľa platných legislatívnych predpisov v Slovenskej republike. Primárni pediatri vzhľadom na svoj vek, zdravotný stav, chýbajúci počet a postupne rastúce odchody kolegov v dôchodkovom veku, nebudú schopní v ostávajúcom počte naďalej zabezpečovať zdravotnú starostlivosť na úrovni a podľa platnej legislatívy o 1,1 milióna detí v Slovenskej republike bez prijatia krízových stabilizačných opatrení.
Predmetný návrh je súčasťou súboru krízových opatrení vo všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast. Ako jedno z krízových opatrení za cieľ udržať samotné poskytovanie zdravotnej starostlivosti v pediatrických ambulanciách počas dňa a udržať dostupnosť ambulancií pohotovostnej služby pre deti a dorast v SR v rozsahu, ktorý rešpektuje súčasný krízový stav primárnej pediatrie a obmedzené personálne kapacity primárnych pediatrov v súčasnosti.
V situácii, kde takmer polovica všetkých primárnych pediatrov v Slovenskej republike je v dôchodkovom veku je zrejmé, že výkon APS pre deti a dorast je pre nich vysokým zaťažením. Títo lekári po službe opúšťajú ambulanciu pohotovostnej služby po 22. hodine a začínajú v nasledujúce ráno poskytovať zdravotnú starostlivosť pre detských pacientov vo svojich ambulanciách bez patričného oddychu.
11
Z tohto dôvodu je hlavným účelom predmetnej úpravy odbremeniť súčasných primárnych pediatrov tak, aby mali väčší priestor na odpočinok a boli schopní nasledujúci deň zabezpečiť zdravotnú starostlivosť o detských pacientov vo svojich pediatrických ambulanciách. Zdravotné problémy, ktoré so sebou prináša vek a starnutie, vyčerpanosť spojená so zabezpečením dennej starostlivosti v ambulancii a následne čas strávený poskytovaním ambulantnej pohotovostnej služby do 22h., objektívne dôvody ovplyvňujúce lekára v dôchodkovom veku prijať rozhodnutie o ukončení prevádzkovania svojej ambulancie.
Navrhovanou úpravou nedochádza k zmene zákonnej definície ambulantnej pohotovostnej služby, podľa ktorej je ambulantná pohotovostná služba definovaná ako zdravotná starostlivosť poskytovaná osobe, ktorá nie je v bezprostrednom ohrození života alebo v bezprostrednom ohrození niektorých jej základných životných funkcií.
Dôvodom účinnosti od 1. júla 2024 je poskytnutie dostatočného časového priestoru na informovanie verejnosti o zmene doby prevádzkovania ambulantných pohotovostných služieb pre deti a dorast na území Slovenskej republiky a zároveň poskytnutie dostatočnej lehoty pre poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast na úpravu ordinačných hodín a poskytnutie lehoty na zabezpečenie procesu schvaľovania žiadostí o schválenie ordinačných hodín príslušným orgánom.
C.p o v e r u j e
predsedu výboru, aby spracoval výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo zo 7. mája 2024 spolu s výsledkom rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky a predložil ju na schválenie gestorskému výboru.
Vladimír B a l á ž
predseda výboru
Jana Bittó Cigániková
overovateľka výboru
12