1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Európu v dôsledku koronavírusu a vojny na Ukrajine zasiahlo množstvo kríz, či ekonomických, zdravotníckych, alebo energetických, čo sa následne premietlo do vysokej inflácie. Štát svojim občanom doručil bezprecedentnú pomoc v miliardách eur. Jednou z najohrozenejších skupín obyvateľstva v tom čase boli rodiny s deťmi.
Zvýšením daňového bonusu na 100 eur a ešte výraznejším dočasným zvýšením daňového bonusu na 140 eur v kombinácii s bezprecedentným skokovým zvýšením prídavku na dieťa na 60 eur sa rodinám s deťmi doručila pomoc tzv. „200 eur na dieťa“. Zvýšila sa výrazne tak zásluhová časť pomoci štátu pre rodiny s deťmi daňový bonus, ako aj solidárna sociálna pomoc – prídavok na dieťa.
Suma daňového bonusu 140 eur sa v zmysle platného zákona o dani z príjmov bude vyplácať do 31. decembra 2024 a následne sa zníži od 1. januára 2025 na sumu 100 eur. Rodiny s deťmi by tak ročne prišli o sumu 12 x 40 eur = 480 eur ročne na jedno dieťa, ak si v súčasnosti uplatňujú daňový bonus v plnej výške 140 eur mesačne.
Vďaka tejto pomoci sa napriek ekonomickej kríze udržala kúpyschopnosť rodín a ich životná úroveň a tiež sa rodičom detí ako odmena za to, že vychovávajú ďalšie generácie a zároveň pracujú a vytvárajú hodnoty, znížilo ich daňové zaťaženie práce. Sekundárne, ale nie zanedbateľné pozitívum zvýšenia daňového bonusu zároveň predstavuje motivačný nástroj na boj s nelegálnym zamestnávaním, keďže sa zamestnancom, ktorí vykonávajú závislú prácu bez pracovnej zmluvy a vyhýbajú sa tak daňovo-odvodovej povinnosti voči štátu tento postup neoplatí, pretože tak prichádzajú o možnosť uplatnenia si daňového bonusu na deti.
Predkladateľ návrhu zákona pripomína prísľub Petra Pellegriniho, ktorý sa v jednej z predvolebných diskusií nechal počuť, že by predĺženie súčasne platného daňového bonusu podporil.
Na základe vyššie uvedených dôvodov sa navrhuje predĺženie platnosti daňového bonusu vo výške 140 eur aj po 31. decembri 2024, a to bez časového obmedzenia.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti, žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani žiadne vplyvy na služby pre občana.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa úprava § 33 ods. 1 tak, aby sa zachovala suma daňového bonusu vo výške, v akej sa vyplácala v rokoch 2023 a 2024 podľa § 52zzp zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
V čase predloženia tohto návrhu zákona platia prechodné ustanovenia podľa § 52zzp zákona, v zmysle ktorých je suma daňového bonusu:
a)50 eur mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 18 rokov veku, alebo
b)140 eur mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 18 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku.
Súčasne platí, že daňovník si smie uplatňovať daňový bonus v predmetnej výške len do 31. decembra 2024. Od 1. januára 2025 sa podľa súčasného znenia zákona znižuje suma daňového bonusu, ktorá má byť:
a)50 eur mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 15 rokov veku, alebo
b)140 eur mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov veku.
Okrem zníženia samotnej sumy daňového bonusu zo 140 eur na 100 eur sa mení aj veková hranica dieťaťa, na ktoré je možné si ho uplatniť, a to z 15 rokov na 18 rokov veku.
Predloženým návrhom zákona sa navrhuje zachovať súčasnú právnu úpravu tak, že jej účinnosť sa predlžuje aj po 31. decembri 2024. V zmysle navrhovanej právnej úpravy bude možné uplatniť daňový bonus vo výške 50 eur mesačne, ak vyživované dieťa dovŕšilo 18 rokov veku a 140 eur mesačne, ak vyživované dieťa nedovŕšilo 18 rokov veku.
K bodu 2
Prechodné ustanovenia k novej právnej úprave § 33 ods. 1, ktorými sa upravuje postup daňovníka od 1. januára 2025 pri uplatňovaní daňového bonusu.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2025.
4
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) v primárnom práve (uviesť názov zmluvy a číslo článku)
- čl. 48, 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve (uviesť druh, inštitúciu, číslo, názov a dátum vydania právneho aktu vzťahujúceho sa na upravovanú problematiku)
- Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 166, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5 / zv. 5) v platnom znení, gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa stanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení, gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie (uviesť číslo a označenie relevantného rozhodnutia a stručne jeho výrok alebo relevantné právne vety)
- bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení,
- bezpredmetné
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy,
- bezpredmetné
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
- bezpredmetné
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
6
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
7
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Koniec platnosti pomoci rodinám s deťmi vo výške 200 eur na mesiac k 31. decembru 2024.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je predĺženie pomoci rodinám s deťmi vo výške 200 eur na mesiac, ktorá pozostáva z daňového bonusu vo výške 140 eur mesačne a prídavku na dieťa vo výške 60 eur mesačne.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Daňovníci, ktorí si uplatňujú nárok na daňový bonus
Zamestnávatelia
Správca dane
Obce 2 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
Vyššie územné celky 3 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Bezpredmetné
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
V roku 2026, po zverejnení príslušných štatistických údajov za rok 2025.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Životná úroveň rodín s deťmi.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže aj po 31. decembri 2024 ostane zachovaná suma daňového bonusu vo výške 140 eur.
Vzhľadom na nedostatok údajov o aktuálnych sumách uplatňovaných daňových bonusov nie je možné určiť presnú výšku dopadov na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy najmä na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu a boj proti nelegálnemu zamestnávaniu.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
9
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.