1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Do legislatívneho procesu sa predkladá materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona sa predkladá za účelom zjednodušenia postupov pri výrube drevín, odstránenia zbytočného byrokratického zaťaženia obyvateľov, ako aj odstránenia zásadných nedostatkov v súčasnej právnej úprave, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe.
Návrhom zákona sa sleduje zabezpečenie sprehľadnenia krajiny, čo možno považovať za významné preventívne opatrenie na zníženie nebezpečných stretov človeka s medveďom hnedým (Ursus arctos), ako aj na zníženie škôd spôsobovaných zverou na poľnohospodárskych plodinách a ovocných sadoch.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie, podnikateľské prostredie, rozpočet verejnej správy, služby verejnej správy pre občana a informatizáciu spoločnosti. Ďalej návrh zákona nemá sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu týkajúcu sa doplnenia poznámky pod čiarou.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa zvyšujú hraničné rozmery obvodu kmeňa stromov a plošná výmera krovitých porastov, na ktorých výrub sa nebude vyžadovať vydanie súhlasu orgánom ochrany prírody a krajiny. Z pôvodnej hornej hranice obvodu kmeňa stromu do 40 cm sa horná hranica obvodu kmeňa stromu zvýšila do 80 cm. Z pôvodnej výmery súvislých krovitých porastov v zastavanom území obce do 10 m2 a za hranicami zastavaného územia obce do 20 m2 sa jednotne výmera súvislého krovitého porastu zvýšila na 100 m2, t. j. bez ohľadu na to, či ide o zastavané územie obce alebo nie.
K bodu 3
Vypustenie písmena c) súvisí s novou úpravou § 47 ods. 4 písm. a).
K bodu 4
Ustanovenie reflektuje na požiadavky vyplývajúce z aplikačnej praxe. Vložením predmetných slov do § 47 ods. 4 písm. d) dôjde k zavedeniu zákonnej výnimky, ak výrub drevín bude povolený orgánom štátnej správy podľa osobitných predpisov. V tomto prípade bude orgán ochrany prírody dotknutým orgánom štátnej správy a bude vydávať záväzné stanovisko pre príslušný povoľujúci orgán štátnej správy, s čím súvisí aj doplnenie poznámok pod čiarou. Navrhovaná právna úprava reflektuje na potrebu odstránenia duplicitného vydávania rozhodnutí v tej istej veci, čo je v rozpore so základnými zásadami a princípmi správneho konania.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu týkajúcu sa doplnenia poznámky pod čiarou.
K bodu 6
Ide o spresnenie textu zákonnej výnimky.
K bodu 7
Navrhovanou úpravou sa zavádza nová zákonná výnimka na výrub krovitých porastov, ak rastú vo viniciach, a to za účelom výsadby nového viniča. Pod pojmom ,,vinica“ s ohľadom na zavedenú poznámku pod čiarou treba rozumieť druh pozemku evidovaný v katastri nehnuteľností. Vzhľadom na charakteristiku využívania pozemku ide o druh pozemku s trvalým porastom viniča vrátane neproduktívnej plochy, ako aj o druh pozemku, ktorý je vhodný na pestovanie viniča, na ktorom bol vinič dočasne odstránený.
Navrhovanou úpravou sa zavádza aj nová zákonná výnimka na výrub krovitých porastov, ktorá reflektuje na potrebu čistenia terasových stupňov v ovocných sadoch a viniciach. Terasové stupne, ktoré definované ako svahom tvorené medziradie ovocných sadov a viníc,
3
v katastri nehnuteľností spravidla evidované ako druh pozemku ostatná plocha, pričom práve z tohto dôvodu bolo potrebné pre tieto prípady zaviesť osobitnú zákonnú výnimku. Potreba čistenia terasových stupňov úzko súvisí so zabezpečením efektívnosti užívania ovocných sadov a viníc, ako aj s predchádzaním vzniku škôd na týchto plodinách. Pod pojmom ,,ovocný sad“ s ohľadom na zavedenú poznámku pod čiarou treba rozumieť druh pozemku evidovaný v katastri nehnuteľností. Vzhľadom na charakteristiku využívania pozemku ide o druh pozemku s výmerou nad 0,3 ha, súvisle vysadený ovocnými stromami, ovocnými krami a ovocnými sadenicami na jednom mieste, jedným alebo viacerými ovocnými druhmi.
K bodu 8
Upravuje sa ustanovenie, ktoré neguje zákonom stanovené výnimky v § 47 ods. 4 písm. a), kedy sa súhlas na výrub drevín nevyžaduje. Navrhovanými zmenami došlo k zosúladeniu predmetného ustanovenia s definíciou významného krajinného prvku, a tým aj k sprehľadneniu použitých pojmov v zákone. Ďalej v dôsledku navrhovaných zmien bude možné aplikovať zákonnú výnimku ustanovenú v § 47 ods. 4 písm. a) aj v druhom a treťom stupni ochrany.
K bodu 9
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s úpravou v novelizačnom bode 3 (vypustenie písmena c) z § 47 odsek 4).
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona na deň jeho vyhlásenia.
V Dolnej Krupej 24. apríla 2024
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Tomáš Taraba v. r.
podpredseda vlády
a minister životného prostredia
Slovenskej republiky