N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IX. volebné obdobie
N á v r h
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky
Rastislava KRÁTKEHO
n a p r i j a t i e
uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k uzneseniu Európskeho parlamentu z 11. apríla 2024 o začlenení práva na umelé prerušenie tehotenstva do Charty základných práv Európskej Únie
Bratislava apríl 2024
P r e d k l a d á :
Návrh na uznesenie:
Rastislav KRÁTKY v.r
1. Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky
2. Odôvodnenie
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Návrh
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z ... 2024,
k uzneseniu Európskeho parlamentu z 11. apríla 2024 o začlenení práva na umelé prerušenie tehotenstva do Charty základných práv Európskej Únie
Národná rada Slovenskej republiky:
A) so zreteľom na
1.Ústavu Slovenskej republiky, ktorá konštatuje, že: „Každý právo na život a ľudský život je hodný ochrany už pred narodením.”,
2.Deklaráciu Národnej rady Slovenskej republiky o zvrchovanosti členských štátov Európskej únie a štátov kandidujúcich na členstvo v Európskej únii v kultúrno-etických otázkach schválenú Národnou radou Slovenskej republiky uznesením z 30. januára 2002 č. 1853,
3.článok 168 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý sa týka verejného zdravia, osobitne so zreteľom na ods. 7 tohto článku, ktorý upravuje, že: „Pri činnosti Únie sa rešpektuje zodpovednosť členských štátov za vymedzenie ich zdravotnej politiky, za organizáciu a poskytovanie zdravotníckych služieb a zdravotnej starostlivosti.”,
4.Všeobecnú deklaráciu ľudských práv, ktorá zakotvuje, že „Každý právo na život.“,
5.Deklaráciu práv dieťaťa, ktorá v preambule ustanovuje, že: „Dieťa z dôvodu svojej fyzickej i duševnej nezrelosti potrebuje osobitné záruky a starostlivosť, vrátane primeranej právnej ochrany, pred aj po narodení.“,
6.Dohovor o právach dieťaťa, ktorý v preambule cituje Deklaráciu práv dieťaťa v tom, že: „Dieťa z dôvodu svojej fyzickej i duševnej nezrelosti potrebuje osobitné
záruky a starostlivosť, vrátane primeranej právnej ochrany, pred aj po narodení.“;
B) vnímajúc, že
v Medzinárodnom pakte o občianskych a politických právach a Všeobecnej deklarácii ľudských práv sa hovorí o práve na život „každej ľudskej bytosti“, pričom nič nenasvedčuje záveru, že by autori týchto dokumentov zamýšľali vylúčiť z právnej ochrany deti pred ich narodením;
C) vyjadruje znepokojenie
nad opakovanými snahami Európskeho parlamentu začleniť právo na umelé prerušenie tehotenstva do Charty základných práv Európskej Únie, a to napriek tomu, že predmetná iniciatíva porušuje princíp subsidiarity a členské štáty takúto iniciatívu zo strany Európskeho parlamentu opakovane odmietajú;
D) pripomína
Európskemu parlamentu ako aj všetkým parlamentom členských štátov Európskej únie, ktorých považuje za svojich blízkych partnerov, že otázky týkajúce sa zdravotnej politiky v kompetencii národných štátov - členov Európskej únie, preto považuje návrh uznesenia Európskeho parlamentu o začlenení práva na umelé prerušenie tehotenstva do Charty základných práv za nerešpektujúci princíp subsidiarity a prekračujúci kompetencie Európskeho parlamentu;
E) oceňuje
zdržanlivosť Európskeho súdu pre ľudské práva, ktorý napriek svojmu vplyvu na postoje štátov v otázkach súvisiacich s nenarodeným dieťaťom vo svojej rozhodovacej činnosti pojem „každý“ (teda aj nenarodené dieťa) vysvetľuje vždy vo svetle vnútroštátnej právnej úpravy;
F) vyzýva
vládu Slovenskej republiky a osobitne premiéra Slovenskej republiky, aby sa rázne ohradil a vymedzil voči predmetnému uzneseniu Európskeho parlamentu, a aby sa na zasadnutí Európskej rady vyslovil proti iniciovaniu konventu na účely revízie Charty základných práv EÚ tak, ako to vo svojom uznesení z 11. apríla 2024 požaduje Európsky parlament;
G) zaväzuje
vládu Slovenskej republiky informovať Národnú radu Slovenskej republiky o záveroch zasadnutia Európskej rady týkajúcich sa rokovania o požiadavke vyplývajúcej z uznesenia Európskeho parlamentu z 11. apríla 2024 o začlenení práva na umelé prerušenie tehotenstva do Charty základných práv EÚ;
H. ukladá
predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky zaslať uznesenie Európskemu parlamentu a parlamentom členských krajín Európskej únie.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Navrhuje sa prijatie uznesenia Národnou radou Slovenskej republiky, ktorým poslanci Národnej rady Slovenskej republiky dôrazne vyjadrujú znepokojenie a odmietajú snahy Európskeho parlamentu o začlenenie práva na umelé prerušenie tehotenstva do Charty základných práv EÚ.
Medzi základné právne princípy fungovania Európskej únie i Slovenskej republiky patrí zásada právneho štátu a zásada subsidiarity. Článok 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní Európskej únie jasne ustanovuje do kompetencie koho pôsobnosti patria otázky zdravotníckej politiky a zdravotníckych služieb. Zdravotná starostlivosť „vrátane sexuálneho a reprodukčného zdravia“ spadá pod výlučnú právomoc národných štátov.
Nerešpektovanie ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie môže oslabiť inštitucionálne fungovanie celej európskej integrácie. Je preto dôležité, aby orgány Európskej únie konali iba to, čo im právna úprava (či už vnútroštátna, alebo národná) dovoľuje.