1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
v tom: MPSVR SR 07C
2 277 700
3 900 000
3 900 000
3 900 000
MPSVR SR 07E
71 782
107 672
107 672
107 672
z toho:
- vplyv na ŠR
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
3
0
0
0
- vplyv na ŠR
3
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
52 800
79 200
79 200
79 200
- vplyv na ŠR
52 800
79 200
79 200
79 200
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
2
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
v tom: MPSVR SR 07C
2 277 700
3 900 000
3 900 000
3 900 000
MPSVR SR 07E
71 782
107 672
107 672
107 672
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky vyplývajúce z predmetného materiálu nie pre rok 2024 zabezpečené v rozpočte kapitoly MPSVR SR. Pre roky 2025 2027 je potrebné zabezpečiť finančné prostriedky v návrhu rozpočtu na príslušné roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
S cieľom zvýšiť mieru pomoci štátu obyvateľstvu v prípade krízovej životnej situácie alebo mimoriadnej nepriaznivej sociálnej situácie, a v prípade opakovaných mimoriadnych situácií akou sú napr. živelná pohroma, katastrofa, havária alebo teroristický útok, pri ktorých došlo k rozsiahlym škodám na majetku alebo zdraví obyvateľstva sa navrhuje
-zvýšiť sumu dotácie na podporu humanitárnej pomoci pre fyzickú osobu zo súčasných 800 eur na 1500 eur.
-umožniť poskytnutie dotácie na podporu humanitárnej pomoci v priebehu rozpočtového roka aj opakovane, ak dôjde k vyhláseniu mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu,
-umožniť v prípade značných škôd na majetku v rámci tej istej vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu poskytnutie dotácie maximálne do sumy 3 000 eur, pričom limit na jednu žiadosť sa navrhuje maximálne 1 500 eur.
Vzhľadom na vývoj súčasnej situácie a pre zabezpečenie flexibilného posudzovania a poskytovania dotácií na podporu humanitárnej pomoci je zároveň potrebné navýšenie počtu zamestnancov v počte 3.
Zároveň sa navrhuje zvýšiť maximálnu sumu dotácie na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí pre aktivity a činnosti zamerané na predchádzanie a podporu riešenia domáceho násilia a iného ohrozenia správaním iných fyzických osôb z 20 000 eur na 150 000 eur v príslušnom rozpočtovom roku, v záujme posilnenia ochrany ľudských práv obetí domáceho a partnerského násilia, a to poskytovaním bezpečného ubytovania, psychologického a právneho poradenstva, pomoci pri traume, psychoterapie a podpornej terapie ako aj špecializovaných pedagogických služieb pre deti, ktoré buď obeťami alebo svedkami násilia.
3
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Počet žiadostí o dotáciu na humanitárnu pomoci (fyzická osoba)
1 671
1 671
1 671
1 671
Počet zamestnancov potrebných na zabezpečenie procesu posudzovania a poskytovania dotácií na podporu humanitárnej pomoci
3
3
3
3
Počet žiadostí o dotáciu na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí (zariadenia)
12
12
12
12
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Finančný vplyv na výdavky MPSVR SR v €
V rámci finančnej kvantifikácie sa brali do úvahy uvedené faktory:
Počet žiadostí o dotáciu na podporu humanitárnej pomoci pre fyzické osoby, na ktoré bola poskytnutá dotácia (mimoriadna situácia) 1 671 v prípade zemetrasenia, v prípade zdvojnásobnenia sumy dotácie ako aj jej možného opakovania sa predpokladá zvýšenie čerpania FP v roku 2024 v objeme 1 500 000 eur a v rokoch 2025 2027 v objeme 2 500 000 eur.
Počet zamestnancov potrebných na zabezpečenie posudzovania a poskytovania dotácií na podporu humanitárnej pomoci v počte 3, z toho jeden na sekcii ekonomicky a dvaja na sekcii sociálnej a rodinnej politiky MPSVR SR po dobu 8 mesiacov, 2 990,9 eur (celková cena práce) na jedného zamestnanca vrátane odvodov do zdravotnej a sociálnej poisťovni, čo predstavuje v celkovom prepočte alokáciu na rok 2024 v objeme 71 782 eur , pre rok 2025 až 2027 v objeme 107 672 eur.
4
Predpokladaný celkový vplyv (vrátanie miezd na troch zamestnancov) na základe súčasného vývoja situácie v prípade poskytovania dotácie na podporu humanitárnej pomoci aj najmä v prípade mimoriadnych situácií spôsobených živelnými udalosťami bude v roku 2024 v objeme 1 571 782 eur a v rokoch 2025 2027 v objeme 2 607 672 eur,
Počet zariadení 12, na ktoré sa poskytne dotácia na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí za účelom predchádzania a podpory riešenia domáceho násilia a iného ohrozenia správaním iných fyzických osôb.
Situácia sa tak, ako v predošlých rokoch s financovaním bezpečných ženských domov (zariadení núdzového bývania) opätovne opakuje. V apríli 2024 končí podpora z Nórskych fondov, v kontexte ktorej mohli jednotlivé zariadenia udržať štandard týchto špecializovaných zariadení, no po apríli opätovne hrozí, že to bezpečné ženské domy, tak poradenské centrá nezvládnu a budú musieť obmedziť poskytovanie sociálnych služieb obetiam domáceho násilia, nakoľko sa doposiaľ nevytvoril mechanizmus, ktorý by tieto služby udržal. Nové služby v tejto oblasti vznikajú len veľmi ťažko, nakoľko nie je zabezpečené ich následné financovanie a aj tie, ktoré vznikli dávnejšie v rokoch 2015 2017 sa len veľmi ťažko udržali a niektoré aj zanikli. Počas predchádzajúcich rokov sa stále nepodarilo vyriešiť situáciu dostatočného finančného zabezpečenia bezpečných ženských domov, ktoré v registroch zapísané ako zariadenia núdzového bývania, ale poskytujú služby, ktoré v zákone nie špecifikované, ale ktoré obete domáceho násilia pre riešenie ich zložitej situácie potrebujú. Vyžadujú to aj minimálne štandardy Rady Európy pre služby ženám zažívajúcim domáce násilie. Medzi obeťami domáceho násilia je množstvo žien, ktoré boli znásilňované a detí, ktoré si prešli peklom sexuálneho zneužívania.
Predpokladaný vplyv bude v objeme 777 700 eur v roku 2024 a v rokoch 2025 2027 v objeme 1 400 000 eur.
Organizácia
Výška potrebných finančných prostriedkov
Centrum Slniečko,n,o.
38 000
My mamy
83 000
Fenestra
35 000
Hana
10 000
Pomoc rodine
30 000
Luna
119 400
Kália / Tenent
111 600
Žena v tiesni
32 500
CSS KA
41 000
Alej
99 800
Aliancia žien – Cesta späť
72 000
Budúcnosť, n.o.
32 000
Brána do života
73 400
Položky
2024
2025
2026
2027
07C Sociálna inklúzia
2 277 700
3 900 000
3 900 000
3 900 000
z toho
-dotácia na podporu humanitárnej pomoci (fyzické osoby)
1 500 000
2 500 000
2 500 000
2 500 000
5
-dotácia na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí
777 700
1 400 000
1 400 000
1 400 000
07E Tvorba a implementácia politík
71 782
107 672
107 672
107 672
Celkom
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
6
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
52 800
79 200
79 200
79 200
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
18 982
28 472
28 472
28 472
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
2 277 700
3 900 000
3 900 000
3 900 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
8
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
52 800
79 200
79 200
79 200
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
18 982
28 472
28 472
28 472
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
2 277 700
3 900 000
3 900 000
3 900 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
2 349 482
4 007 672
4 007 672
4 007 672
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
3
z toho vplyv na ŠR
3
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
2 200
z toho vplyv na ŠR
2 200
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
71 782
107 672
107 672
107 672
z toho vplyv na ŠR
52 800
79 200
79 200
79 200
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
52 800
79 200
79 200
79 200
z toho vplyv na ŠR
18 982
28 472
28 472
28 472
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac roka 2024, tento bude použitý vo výške 2 200 eur aj pre roky 2025 a 2027.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
10
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
11