1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
Tabuľka č. 1/BVplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky vyplývajúce z predmetného materiálu nie sú pre rok 2024 zabezpečené v rozpočte kapitoly MPSVR SR. Pre roky 2025 až 2027 je potrebné zabezpečiť finančné prostriedky v návrhu rozpočtu na príslušné roky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
S cieľom zvýšiť mieru pomoci štátu obyvateľstvu v prípade krízovej životnej situácie alebo mimoriadnej nepriaznivej sociálnej situácie, a v prípade opakovaných mimoriadnych situácií akou sú napr. živelná pohroma, katastrofa, havária alebo teroristický útok, pri ktorých došlo k rozsiahlym škodám na majetku alebo zdraví obyvateľstva sa navrhuje
-zvýšiť sumu dotácie na podporu humanitárnej pomoci pre fyzickú osobu zo súčasných 800 eur na 1500 eur.
-umožniť poskytnutie dotácie na podporu humanitárnej pomoci v priebehu rozpočtového roka aj opakovane, ak dôjde k vyhláseniu mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu,
-umožniť v prípade značných škôd na majetku v rámci tej istej vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu poskytnutie dotácie maximálne do sumy 3 000 eur, pričom limit na jednu žiadosť sa navrhuje maximálne 1 500 eur.
Vzhľadom na vývoj súčasnej situácie a pre zabezpečenie flexibilného posudzovania a poskytovania dotácií na podporu humanitárnej pomoci je zároveň potrebné navýšenie počtu zamestnancov v počte 3.
Zároveň sa navrhuje zvýšiť maximálnu sumu dotácie na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí pre aktivity a činnosti zamerané na predchádzanie a podporu riešenia domáceho násilia a iného ohrozenia správaním iných fyzických osôb z 20 000 eur na 150 000 eur v príslušnom rozpočtovom roku, v záujme posilnenia ochrany ľudských práv obetí domáceho a partnerského násilia, a to poskytovaním bezpečného ubytovania, psychologického a právneho poradenstva, pomoci pri traume, psychoterapie a podpornej terapie ako aj špecializovaných pedagogických služieb pre deti, ktoré sú buď obeťami alebo svedkami násilia.
3
.......................................................................................................................................................2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Počet žiadostí o dotáciu na humanitárnu pomoci (fyzická osoba)
Počet zamestnancov potrebných na zabezpečenie procesu posudzovania a poskytovania dotácií na podporu humanitárnej pomoci
Počet žiadostí o dotáciu na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí (zariadenia)
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Finančný vplyv na výdavky MPSVR SR v €
V rámci finančnej kvantifikácie sa brali do úvahy uvedené faktory:
•Počet žiadostí o dotáciu na podporu humanitárnej pomoci pre fyzické osoby, na ktoré bola poskytnutá dotácia (mimoriadna situácia) 1 671 v prípade zemetrasenia, v prípade zdvojnásobnenia sumy dotácie ako aj jej možného opakovania sa predpokladá zvýšenie čerpania FP v roku 2024 v objeme 1 500 000 eur a v rokoch 2025 až 2027 v objeme 2 500 000 eur.
•Počet zamestnancov potrebných na zabezpečenie posudzovania a poskytovania dotácií na podporu humanitárnej pomoci v počte 3, z toho jeden na sekcii ekonomicky a dvaja na sekcii sociálnej a rodinnej politiky MPSVR SR po dobu 8 mesiacov, 2 990,9 eur (celková cena práce) na jedného zamestnanca vrátane odvodov do zdravotnej a sociálnej poisťovni, čo predstavuje v celkovom prepočte alokáciu na rok 2024 v objeme 71 782 eur , pre rok 2025 až 2027 v objeme 107 672 eur.
4
•Predpokladaný celkový vplyv (vrátanie miezd na troch zamestnancov) na základe súčasného vývoja situácie v prípade poskytovania dotácie na podporu humanitárnej pomoci aj najmä v prípade mimoriadnych situácií spôsobených živelnými udalosťami bude v roku 2024 v objeme 1 571 782 eur a v rokoch 2025 až 2027 v objeme 2 607 672 eur,
•Počet zariadení 12, na ktoré sa poskytne dotácia na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí za účelom predchádzania a podpory riešenia domáceho násilia a iného ohrozenia správaním iných fyzických osôb.
•Situácia sa tak, ako v predošlých rokoch s financovaním bezpečných ženských domov (zariadení núdzového bývania) opätovne opakuje. V apríli 2024 končí podpora z Nórskych fondov, v kontexte ktorej mohli jednotlivé zariadenia udržať štandard týchto špecializovaných zariadení, no po apríli opätovne hrozí, že to bezpečné ženské domy, tak poradenské centrá nezvládnu a budú musieť obmedziť poskytovanie sociálnych služieb obetiam domáceho násilia, nakoľko sa doposiaľ nevytvoril mechanizmus, ktorý by tieto služby udržal. Nové služby v tejto oblasti vznikajú len veľmi ťažko, nakoľko nie je zabezpečené ich následné financovanie a aj tie, ktoré vznikli už dávnejšie v rokoch 2015 – 2017 sa len veľmi ťažko udržali a niektoré aj zanikli. Počas predchádzajúcich rokov sa stále nepodarilo vyriešiť situáciu dostatočného finančného zabezpečenia bezpečných ženských domov, ktoré sú v registroch zapísané ako zariadenia núdzového bývania, ale poskytujú služby, ktoré v zákone nie sú špecifikované, ale ktoré obete domáceho násilia pre riešenie ich zložitej situácie potrebujú. Vyžadujú to aj minimálne štandardy Rady Európy pre služby ženám zažívajúcim domáce násilie. Medzi obeťami domáceho násilia je množstvo žien, ktoré boli znásilňované a detí, ktoré si prešli peklom sexuálneho zneužívania.
•Predpokladaný vplyv bude v objeme 777 700 eur v roku 2024 a v rokoch 2025 až 2027 v objeme 1 400 000 eur.
Výška potrebných finančných prostriedkov
Aliancia žien – Cesta späť
z toho
-dotácia na podporu humanitárnej pomoci (fyzické osoby)
6
Tabuľka č. 31 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
7
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
8
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
10
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“