1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Prevod podielu na výnose dane z príjmov fyzických obcí samosprávam je v mesiaci máj nižší z dôvodu vratiek, ktoré si uplatňujú daňovníci v termíne zúčtovania DPFO a ktoré im daňová správa poukazuje v mesiaci apríl. V roku 2024 je tento problém výraznejší, pretože v apríli sa budú realizovať vratky živnostníkom, ktorí si uplatnia jednorazovo daňový bonus za rok 2023. Dôvodom je, že v roku 2022 bola schválená legislatívna zmena v zákone 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (zvýšenie daňového bonusu), ktorá mala negatívny vplyv na výšku výnosu DPFO. Uvedená situácia môže spôsobiť problémy s hotovosťou samospráv v danom mesiaci a môže narušiť plynulosť ich peňažných tokov.
Obciam a vyšším územným celkom sa teda do konca mája poskytne celá suma dane z príjmov právnických osôb určená zákonom na rok 2024, po odpočítaní poskytnutých mesačných splátok. Takto sa obciam poskytne suma 157 697 000 eur a vyšším územným celkom suma 67 585 000 eur.
Cieľom novelizácie zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy je zmierniť negatívny dopad na daňové príjmy v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov ako dôsledok zvýšenia daňového bonusu v zákone o dani z príjmov. Doplnenou úpravou sa umožní obciam a vyšším územným celkom do konca roka 2024 použiť na krytie výdavkov bežného rozpočtu aj zdroje rezervného fondu.
Návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Materiál nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na sociálnu oblasť, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Navrhuje sa, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu potreby neodkladného riešenia likvidity samospráv na úhradu ich bežných výdavkov.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Cieľom materiálu je riešenie urgentnej situácie, v ktorej sa nachádza územná samospráva, z dôvodu výpadku príjmov z DPFO v mesiaci máj a navrhuje sa poskytnúť samosprávam zvýšený podiel na výnose dane z príjmov fyzických osôb (DPFO) zo zdrojov dane z príjmov právnických osôb (DPPO) pre rok 2024 do konca mája 2024 a zmierniť negatívny dopad na daňové príjmy v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov ako dôsledok zvýšenia daňového bonusu v zákone o dani z príjmov.
3.Ciele a výsledný stav
Obciam a vyšším územným celkom sa teda do konca mája poskytne celá suma dane z príjmov právnických osôb určená zákonom na rok 2024, po odpočítaní poskytnutých mesačných splátok. Ďalej sa obciam a vyšším územným celkom umožní do konca roku 2024 použiť na krytie výdavkov bežného rozpočtu aj zdroje rezervného fondu.
4.Dotknuté subjekty
Obce a VÚC
5.Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, teda neprijatie právneho predpisu, čo by znamenalo negatívny dopad na plynulosť úhrady bežných výdavkov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
3
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
12.Zdroje
zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu právneho predpisu nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. Osobitná časť:
K Čl. I
Navrhuje sa poskytnúť obciam a vyšším územným celkom sumu zvýšenia podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb zo zdrojov z príjmov z dane z príjmov právnických osôb v roku 2024 do 31. mája 2024. Obciam a vyšším územným celkom sa teda v mesiaci máj poskytne celá suma dane z príjmov právnických osôb určená zákonom na rok 2024, po odpočítaní poskytnutých mesačných splátok. Takto sa obciam poskytne suma 157 697 000 eur a vyšším územným celkom suma 67 585 000 eur.
K Čl. II
Navrhovanou doplnenou úpravou sa v podmienkach územnej samosprávy do konca roka 2024 nebudú musieť uplatňovať princípy o zostavovaní bežného rozpočtu ustanovené v § 10 ods. 7 vo vzťahu k použitiu rezervného fondu na úhradu výdavkov bežného rozpočtu. Rovnako počas tohto obdobia obce a vyššie územné celky nebudú povinní uplatniť ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 o vykonávaní zmien rozpočtu v priebehu roka s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu na konci rozpočtového roka. Navrhované doplnené ustanovenia sa však neuplatnia pri zostavení rozpočtu na roky 2025 až 2027.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu potreby neodkladného riešenia likvidity samospráv na úhradu ich bežných výdavkov.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 11. apríla 2024.
Robert Fico v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ladislav Kamenický v.r.
minister financií Slovenskej republiky