1
DÔVODOVÁ SPRÁVA A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Prevod podielu na výnose dane z príjmov fyzických obcí samosprávam je v mesiaci máj nižší z dôvodu vratiek, ktoré si uplatňujú daňovníci v termíne zúčtovania DPFO a ktoré im daňová správa poukazuje v mesiaci apríl. V roku 2024 je tento problém výraznejší, pretože v apríli sa budú realizovať vratky živnostníkom, ktorí si uplatnia jednorazovo daňový bonus za rok 2023. Dôvodom je, že v roku 2022 bola schválená legislatívna zmena v zákone 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (zvýšenie daňového bonusu), ktorá mala negatívny vplyv na výšku výnosu DPFO. Uvedená situácia môže spôsobiť problémy s hotovosťou samospráv v danom mesiaci a môže narušiť plynulosť ich peňažných tokov.
Obciam a vyšším územným celkom sa teda do konca mája poskytne celá suma dane z príjmov právnických osôb určená zákonom na rok 2024, po odpočítaní už poskytnutých mesačných splátok. Takto sa obciam poskytne suma 157 697 000 eur a vyšším územným celkom suma 67 585 000 eur.
Cieľom novelizácie zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy je zmierniť negatívny dopad na daňové príjmy v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov ako dôsledok zvýšenia daňového bonusu v zákone o dani z príjmov. Doplnenou úpravou sa umožní obciam a vyšším územným celkom do konca roka 2024 použiť na krytie výdavkov bežného rozpočtu aj zdroje rezervného fondu.
Návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Materiál nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na sociálnu oblasť, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Navrhuje sa, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu potreby neodkladného riešenia likvidity samospráv na úhradu ich bežných výdavkov.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu právneho predpisu nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DÔVODOVÁ SPRÁVA Navrhuje sa poskytnúť obciam a vyšším územným celkom sumu zvýšenia podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb zo zdrojov z príjmov z dane z príjmov právnických osôb v roku 2024 už do 31. mája 2024. Obciam a vyšším územným celkom sa teda v mesiaci máj poskytne celá suma dane z príjmov právnických osôb určená zákonom na rok 2024, po odpočítaní už poskytnutých mesačných splátok. Takto sa obciam poskytne suma 157 697 000 eur a vyšším územným celkom suma 67 585 000 eur.
Navrhovanou doplnenou úpravou sa v podmienkach územnej samosprávy do konca roka 2024 nebudú musieť uplatňovať princípy o zostavovaní bežného rozpočtu ustanovené v § 10 ods. 7 vo vzťahu k použitiu rezervného fondu na úhradu výdavkov bežného rozpočtu. Rovnako počas tohto obdobia obce a vyššie územné celky nebudú povinní uplatniť ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 o vykonávaní zmien rozpočtu v priebehu roka s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu na konci rozpočtového roka. Navrhované doplnené ustanovenia sa však neuplatnia pri zostavení rozpočtu na roky 2025 až 2027.
Navrhuje sa, aby tento návrh zákona nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu potreby neodkladného riešenia likvidity samospráv na úhradu ich bežných výdavkov.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 11. apríla 2024.
Robert Fico v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ladislav Kamenický v.r.
minister financií Slovenskej republiky