B.Osobitná časťK čl. I (zákon č. 575/2001 Z. z.)
K bodu 1
Cieľom predkladaného návrhu je zriadenie nového ostatného ústredného orgánu štátnej správy, Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku, a z tohto titulu sa navrhuje vypustiť všeobecné kompetenčné ustanovenie podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Problémom tohto ustanovenia je jeho potenciálna rozpornosť s čl. 102 ods. 1 písm. g) v spojitosti s čl. 111 Ústavy SR, podľa ktorého prezident SR vymenúva členov vlády a poveruje ich riadením ministerstiev. V zmysle týchto ustanovení Ústavy SR môže byť člen vlády poverený riadením ministerstva, nie ostatného ústredného orgánu štátnej správy. V zmysle tohto princípu je tak zrejmé, že keď Ústava SR neumožňuje, aby člen vlády riadil ostatný ústredný orgán štátnej správy, neumožňuje ani, aby riadil jeho útvary cez organizačný poriadok.
Zároveň sa vypustením tohto ustanovenia odstráni z kompetenčného zákona ustanovenie, ktoré bolo v odbornej literatúre identifikované ako potenciálne neústavné aj z iných dôvodov: „S ohľadom na fakt, že Ústava neurčuje počet podpredsedov vlády ani počet takých jej členov, ktorí neriadia ministerstvo, môže vznikať otázka, či § 1aaa kompetenčného zákona svojím súčasným znením nevylučuje, aby takýchto členov vlády bolo aj viac ako jeden. Keďže je Ústava nadradená bežným zákonom, nemožno dosť dobre pripustiť, aby akékoľvek zákonné ustanovenie bránilo predsedovi vlády navrhnúť a prezidentovi republiky vymenovať aj ďalších členov či podpredsedov vlády bez toho, aby boli zároveň poverení riadením ministerstva.“ (OROSZ, Ladislav; SVÁK, Ján a kol. Ústava Slovenskej republiky : Komentár. Zväzok II. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2022, s. 314).
K bodom 2, 8, 10, 11, 15, 16 a 20
Súvisiaca legislatívno-technická úprava.
K bodu 3
Doplnením ustanovenia § 2 o nový odsek 2 sa zavádza postavenie uvedených splnomocnencov vlády, ktorých postavenie je generálne upravené v § 2 ods. 1, ako stálych splnomocnencov vlády. Základná funkcia poradného orgánu vlády obom splnomocnencom vyplýva z ich štatútov, pričom postavenie stálych splnomocnencov / poradných orgánov, neobmedzí aj výkonné funkcie oboch splnomocnencov, ktoré opätovne v súlade s § 2 ods. 1 vyplývajú z ich štatútov. Postavenie oboch splnomocnencov vlády, tak ako v systéme plnenia záväzkov z medzinárodných zmlúv o ľudských právach a základných slobodách (čl. 7 ods. 5 a čl. 154c ods. 1 ústavy), tak aj v systéme vzťahov s Európskou úniou, odvíjajúcich sa od regulácie čl. 7 ods. 2 ústavy, je trvalé a nezastupiteľné. Splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity je na čele Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity, ktorý v zmysle § 24 ods. 6 zastáva práve pre uvedené vzťahy postavenie medzinárodného kontaktného bodu. Vzhľadom na trvalý charakter plnenia a presadzovania medzinárodných záväzkov z právnych systémov EÚ, OSN, RE, OBSE priamo aplikačná prax si vynútila, aby obaja splnomocnenci plnili úlohy aj v postavení stálych splnomocnencov, pričom splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity disponuje pri vykonávaní týchto záväzkov a verejných politík súčasne aj postavením správneho orgánu. Aj ďalší rozsah pôsobnosti oboch splnomocnencov vlády, vyplývajúci z ich štatútov, má trvalý a dlhodobý charakter, a to aj v rozmere vnútroštátneho práva, počínajúc čl. 12, 33 a 34 ústavy, cez spoločenské vzťahy regulované zákonom č. 365/20024 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých