1
TABUĽKA ZHODY
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
SMERNICA RADY 92/13/EHS z 25. februára 1992, ktorou sa koordinujú zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia o uplatňovaní právnych predpisov spoločenstva, o postupoch verejného obstarávania subjektov pôsobiacich vo vodnom, energetickom, dopravnom a telekomunikačnom sektore (Ú. v. ES L 76, 23.3.1992, s. 14) v platnom znení
1. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým a menia a dopĺňajú niektoré zákony
(gestor : Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky)
2. Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(gestor : Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Článok
Text
Spôsob transp.
Číslo
Článok
Text
Zhoda
Poznámky
Identifikácia goldplatingu
Identifikácia oblasti gold- platingu a vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu*
Č: 1
O: 1
V: 4
Pokiaľ ide o zákazky, ktoré patria do rozsahu pôsobnosti smernice
2014/25/EÚ alebo smernice 2014/23/EÚ, členské štáty prijmú opatrenia
potrebné na zabezpečenie toho, aby sa rozhodnutia prijaté obstarávateľmi mohli účinne a predovšetkým čo najskôr preskúmať v súlade
s podmienkami stanovenými v článkoch 2 2f tejto smernice z dôvodu,
N
2
§: 167
O: 1,2
§ 167
Dohľad nad verejným obstarávaním
(1) Úrad vykonáva dohľad nad dodržiavaním povinností verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo osoby podľa
§ 8
(ďalej len „kontrolovaný“) ustanovených týmto zákonom a inými právnymi predpismi upravujúcimi verejné obstarávanie. Pri výkone dohľadu úrad sleduje aj plnenie povinností uložených rozhodnutiami úradu.
(2) Úrad pri výkone dohľadu
a) vydáva oznámenia o súlade alebo nesúlade predložených dokumentov s týmto zákonom podľa § 168,
b) vydáva rozhodnutia podľa tejto hlavy,
c) ukladá sankcie za priestupky a iné správne delikty podľa tohto zákona,
Ú
GP-N
2
Č: 1
O: 2
V: 1
Č: 1
O: 3
že týmito rozhodnutiami sa porušilo právo Únie v oblasti obstarávania
alebo vnútroštátne právne predpisy, ktorými sa toto právo transponuje.
Členské štáty môžu požadovať, aby dotknutá osoba požiadala
o preskúmanie najskôr obstarávateľa.
Členské štáty zabezpečia, aby si postupy preskúmania mohla na
základe podrobných pravidiel, ktoré môžu stanoviť členské štáty,
uplatniť každá osoba, ktorá alebo mala záujem o získanie určitej
zákazky a ktorá bola poškodená alebo existuje riziko poškodenia
údajným porušením.
D
N
2
1
1
1
2
§: 10
O: 2
Č: I
§: 170
O: 1
Č: I
§: 170
O: 1
Č: I
§: 170
O: 2
§: 170
O: 3
d) vykonáva iné činnosti podľa tejto hlavy.
(2) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ musia dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
(1) Námietky je oprávnený podať
a) uchádzač,
b) záujemca, ktorého práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného,
c) účastník.
(1) Námietky je oprávnený podať
a) uchádzač,
b) záujemca, ktorého práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom kontrolovaného,
c) účastník.
(2) Podaniu námietok nemusí predchádzať doručenie žiadosti kontrolovanému o preskúmanie postupu, či o nápravu v postupe.
(3) Osoba podľa odseku 1 môže pred uzavretím zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, pred ukončením súťaže návrhov, pred zadaním zákazky na základe rámcovej dohody alebo pred ukončením
Ú
Ú
GP-N
GP-N
3
2
§:177
O: 1
postupu inovatívneho partnerstva podať námietky proti
a) oznámeniu o zámere uzavrieť zmluvu alebo koncesnú zmluvu, proti podmienkam uvedeným v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení použitom ako výzva na súťaž, v oznámení o koncesii, v oznámení o vyhlásení súťaže návrhov a vo výzve na predkladanie ponúk pri podlimitnej zákazke,
b) podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť, ponuky alebo návrhu poskytnutých kontrolovaným,
c) výberu záujemcov v užšej súťaži, v rokovacom konaní so zverejnením, v súťažnom dialógu, v inovatívnom partnerstve, pri zadávaní koncesie a v súťaži návrhov,
d) vylúčeniu,
e) nezaradeniu do dynamického nákupného systému alebo kvalifikačného systému,
f) vyhodnoteniu ponúk alebo návrhov,
g) úkonu kontrolovaného inému ako uvedenému v písmenách a) až f).
(1) Rozhodnutie podľa § 174 a rozhodnutie podľa § 175, ktoré je právoplatné, môže z vlastného podnetu preskúmať predseda úradu. Ak predmetom rozhodnutia podľa prvej vety je preskúmanie postupu zadávania zákazky, koncesie alebo rámcovej dohody úplne alebo sčasti financovanej z prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov74aa) v programovom období 2014 2020 predseda úradu toto rozhodnutie preskúma na základe podnetu riadiaceho orgánu,74a)
4
Č: 1
O: 5
Členské štáty môžu požadovať, aby dotknutá osoba požiadala
o preskúmanie najskôr obstarávateľa. V takom prípade členské štáty
zabezpečia, aby podanie takejto žiadosti o preskúmanie viedlo k okamžitému odloženiu možnosti uzavrieť zmluvu.
Členské štáty rozhodnú o vhodných komunikačných prostriedkoch
vrátane faxu alebo elektronických prostriedkov, ktoré sa použijú na
D
2
§: 181
O: 1
orgánu auditu74b) alebo certifikačného orgánu.74c)
(1) Uchádzač, záujemca, účastník alebo osoba, ktorá mohla mať záujem o získanie konkrétnej nadlimitnej zákazky alebo nadlimitnej koncesie a ktorej práva alebo právom chránené záujmy boli alebo mohli byť dotknuté postupom verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa (ďalej len „oprávnená osoba“), môže po uzavretí zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody podať návrh na určenie neplatnosti zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody súdom.
n.a.
5
Č: 2
O: 1
P: a, b, c,
podanie žiadosti o preskúmanie uvedenej v prvom pododseku.
Odloženie uvedené v prvom pododseku sa neskončí pred uplynutím
lehoty najmenej 10 kalendárnych dní, ktorá začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, keď obstarávateľ poslal svoju odpoveď faxom alebo
elektronickými prostriedkami, alebo v prípade využitia iných komunikačných prostriedkov pred uplynutím lehoty najmenej 15 kalendárnych
dní, ktorá začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, keď obstarávateľ
poslal svoju odpoveď, alebo pred uplynutím lehoty najmenej 10 kalendárnych dní, ktorá začína plynúť dňom nasledujúcim po dni doručenia
odpovede
1. Členské štáty zabezpečia, aby prijaté opatrenia týkajúce sa
postupov preskúmavania uvedené v článku 1 zahŕňali právomoci:
N
1
Č: I
§: 173
O: 11
(11) Ak ide o námietkové konanie, môže úrad vydať predbežné opatrenie, ktorým pozastaví konanie kontrolovaného od doručenia predbežného opatrenia najdlhšie do uplynutia lehoty podľa § 175 ods. 5. Rozhodnutím o predbežnom opatrení môže
Ú
GP-N
6
buď
a)prijať, pri prvej príležitosti a prostredníctvom predbežného konania,
dočasné opatrenia s cieľom nápravy údajného porušenia práva alebo
zabránenia ďalšiemu poškodeniu dotknutých záujmov, vrátane opatrení na prerušenie alebo zabezpečenie prerušenia postupu verejného
obstarávania alebo vykonávania akéhokoľvek rozhodnutia prijatého
obstarávateľom; a
b)zrušiť alebo zabezpečiť zrušenie protiprávnych rozhodnutí, vrátane
odstránenia diskriminačných technických, hospodárskych alebo
finančných kritérií v texte zmluvy, periodických oznamoch, oznámeniach o existencii systému kvalifikácie, výzvach na predkladanie
1
Č: I
§: 175
O: 1,2,3,4
úrad rozhodnúť, že lehoty, ktoré určil kontrolovaný, a lehoty kontrolovanému neplynú. Proti rozhodnutiu o predbežnom opatrení nemožno podať opravný prostriedok. Vydanie predbežného opatrenia nemá vplyv na povinnosti kontrolovaného pri dohľade nad verejným obstarávaním podľa tohto zákona. Úrad bezodkladne zverejní informáciu o vydaní predbežného opatrenia a informáciu o tom, že rozhodol, že lehoty podľa druhej vety neplynú, na svojom webovom sídle.
(1)Ak úrad v preskúmaní úkonov kontrolovaného zistí, že postupom kontrolovaného bol porušený tento zákon a
a)ide o námietkové konanie, rozhodnutím nariadi vo vzťahu k zákazke alebo koncesii alebo ich časti odstrániť protiprávny stav, ak porušenie malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania,
b)ide o námietkové konanie, rozhodnutím nariadi zrušiť použitý postup zadávania zákazky alebo koncesie, postup zadávania časti zákazky alebo časti koncesie alebo súťaž návrhov, ak porušenie malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, alebo
c)ide o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy podľa § 169 ods. 1 písm. a), vydá rozhodnutie, v ktorom skonštatuje porušenie tohto zákona, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania a uvedie výpočet ustanovení tohto zákona, ku ktorých porušeniu došlo a ktorých porušenie malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania;
7
ponúk, zmluvných dokumentoch alebo akýchkoľvek iných dokumentoch týkajúcich sa príslušného postupu verejného obstarávania;
c)prijať pri prvej príležitosti, ak je to možné prostredníctvom predbežných postupov a ak je to potrebné definitívnym postupom k obsahu,
iné opatrenia, ako uvedené v písm. a) a b) s cieľom nápravy
každého zisteného porušenia práva a prevencie voči poškodeniu
záujmov dotknutých, zvlášť vydaním rozhodnutia o zaplatení určitej
sumy v prípadoch, keď nedošlo k náprave alebo nebolo zabránené
porušeniu.
tak postupuje aj vtedy, ak súd po uzavretí zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody právoplatným rozsudkom zruší rozhodnutie úradu vydané v konaní podľa § 169 ods. 1 písm. b) a vráti vec úradu na ďalšie konanie,
d) ide o preskúmanie úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy, vydá rozhodnutie, v ktorom skonštatuje porušenie tohto zákona, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania a uvedie výpočet ustanovení tohto zákona, ku ktorých porušeniu došlo a ktorých porušenie malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, a ak zistené porušenia zakladajú naplnenie skutkovej podstaty správnych deliktov podľa § 182 ods. 1 alebo ods. 2 uloží pokutu; pokutu možno uložiť, ak preskúmanie úkonov kontrolovaného začalo do troch rokov odo dňa, keď k porušeniam došlo.
(2) Úrad postupuje podľa § 175 ods. 1 písm. d) aj v prípade, ak v preskúmaní úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy zistí, že postupom kontrolovaného bol porušený tento zákon a toto porušenie nemalo vplyv na výsledok verejného obstarávania a zistené porušenia zakladajú naplnenie skutkovej podstaty podľa § 182 ods. 1 alebo ods. 2.
(3)Kontrolovaný môže v priebehu verejného obstarávania na základe vydaného rozhodnutia podľa odseku 1 písm. c) odstrániť protiprávny stav.
8
Č: 2
O: 3
Ak orgán prvého stupňa, ktorý je nezávislý od verejného obstarávateľa, preskúma rozhodnutie o zadaní zákazky, členské štáty zabezpečia, aby verejný obstarávateľ nemohol uzavrieť zmluvu, pokým orgán
zodpovedný za preskúmanie nerozhodne buď o žiadosti o uplatnenie
predbežných opatrení, alebo o žiadosti o preskúmanie. Toto pozastavenie sa neskončí skôr, ako uplynie odkladná lehota uvedená v článku
2a ods. 2 a v článku 2d ods. 4 a 5.
N
1
Č: I
§: 56
O: 3,4,5
(4)Ak úrad v námietkovom konaní nezistí porušenie tohto zákona, na ktoré poukazuje navrhovateľ v podaných námietkach a ktoré by mohlo ovplyvniť výsledok verejného obstarávania, námietky zamietne.
(3) Ak boli doručené námietky, verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu s úspešným uchádzačom alebo uchádzačmi, ak nastane jedna z týchto skutočností:
a) doručenie rozhodnutia úradu podľa § 174 ods. 1 verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi,
b) deň nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia úradu podľa § 175 ods. 3.
(4) Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu najskôr jedenásty deň odo dňa uverejnenia oznámenia podľa § 26 ods. 7 v európskom vestníku. Tým nie sú dotknuté ustanovenia odseku 3.
(5) Ak nie je potrebné podľa odseku 7 určiť dlhšiu lehotu, úspešný uchádzač alebo uchádzači povinní poskytnúť verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi riadnu súčinnosť potrebnú na uzavretie zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody tak, aby mohli byť uzavreté do desiatich pracovných dní odo dňa uplynutia lehoty podľa odsekov 2 4, ak boli na ich uzavretie písomne vyzvaní. Písomné vyzvanie na poskytnutie súčinnosti je možné zaslať úspešnému uchádzačovi alebo úspešným uchádzačom spolu s informáciou o výsledku vyhodnotenia ponúk alebo ako súčasť informácie o
Ú
GP-N
9
Č: 2
O: 3a
S výnimkou prípadov uvedených v odseku 3 a v článku 1 ods. 5
nemusia postupy preskúmania automaticky znamenať pozastavenie
postupov zadávania zákaziek, ktorých sa týkajú.
N
1
Č: I
§: 173
O: 11
výsledku vyhodnotenia ponúk. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu pred uzavretím zmluvy uskutočniť s úspešným uchádzačom alebo uchádzačmi rokovania výhradne o znížení zmluvnej ceny.
(6) Ak uchádzač alebo uchádzači odmietnu uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu alebo do desiatich pracovných dní odo dňa, keď boli na ich uzavretie vyzvaní neposkytnú súčinnosť podľa odseku 5, verejný obstarávateľ a obstarávateľ môžu uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa umiestnili na nasledujúcom mieste v poradí. Povinnosti verejného obstarávateľa a obstarávateľa podľa § 55 a 56 tým nie dotknuté.
(11) Ak ide o námietkové konanie, môže úrad vydať predbežné opatrenie, ktorým pozastaví konanie kontrolovaného od doručenia predbežného opatrenia najdlhšie do uplynutia lehoty podľa § 175 ods. 5. Rozhodnutím o predbežnom opatrení môže úrad rozhodnúť, že lehoty, ktoré určil kontrolovaný, a lehoty kontrolovanému neplynú. Proti rozhodnutiu o predbežnom opatrení nemožno podať opravný prostriedok. Vydanie predbežného opatrenia nemá vplyv na povinnosti kontrolovaného pri dohľade nad verejným obstarávaním podľa tohto zákona. Úrad bezodkladne zverejní informáciu o vydaní predbežného opatrenia a informáciu o tom, že rozhodol, že lehoty podľa druhej vety neplynú, na svojom webovom sídle.
Ú
GP-N
10
Č: 2
O: 4
Č: 2a
O: 1
Členské štáty môžu ustanoviť, aby orgán zodpovedný za postup
preskúmania mohol vziať do úvahy pravdepodobné dôsledky predbežných opatrení na všetky záujmy, ktoré by mohli byť poškodené, ako aj
na verejný záujem, a mohol rozhodnúť, že takéto opatrenia nenariadi
v prípade, ak by ich negatívne dôsledky mohli prevýšiť ich výhody.
Členské štáty prijmú potrebné ustanovenia, ktoré sú v súlade
s minimálnymi podmienkami ustanovenými v odseku 2 tohto článku
a v článku 2c a ktorými sa zabezpečí, že osoby uvedené v článku 1
ods. 3 majú dostatočný čas na účinné preskúmanie rozhodnutí pri zadávaní zákazky, ktoré prijali obstarávatelia.
D
N
1
1
Č: I
§: 173
O: 11
Č: I
§: 170
O: 4
(11) Ak ide o námietkové konanie, môže úrad vydať predbežné opatrenie, ktorým pozastaví konanie kontrolovaného od doručenia predbežného opatrenia najdlhšie do uplynutia lehoty podľa § 175 ods. 5. Rozhodnutím o predbežnom opatrení môže úrad rozhodnúť, že lehoty, ktoré určil kontrolovaný, a lehoty kontrolovanému neplynú. Proti rozhodnutiu o predbežnom opatrení nemožno podať opravný prostriedok. Vydanie predbežného opatrenia nemá vplyv na povinnosti kontrolovaného pri dohľade nad verejným obstarávaním podľa tohto zákona. Úrad bezodkladne zverejní informáciu o vydaní predbežného opatrenia a informáciu o tom, že rozhodol, že lehoty podľa druhej vety neplynú, na svojom webovom sídle.
(4) Námietky musia byť doručené úradu a kontrolovanému najneskôr do desiatich dní odo dňa
a)uverejnenia oznámenia podľa odseku 3 písm. a) v európskom vestníku alebo uverejnenia výzvy podľa odseku 3 písm. a) vo vestníku,
b)poskytnutia dokumentov podľa odseku 3 písm. b),
c)doručenia oznámenia o výsledku výberu záujemcov, ak námietky smerujú proti výberu podľa odseku 3 písm. c),
d)doručenia oznámenia o vylúčení, ak námietky smerujú proti vylúčeniu,
e)doručenia oznámenia o nezaradení do dynamického nákupného systému alebo kvalifikačného systému, ak námietky smerujú proti nezaradeniu do dynamického nákupného systému alebo kvalifikačného systému,
Ú
Ú
GP-N
GP-N
11
Č: 2c
Ak členský štát ustanoví, že každá žiadosť o preskúmanie rozhodnutia
obstarávateľa prijatého v rámci alebo v súvislosti s postupom zadávania
zákazky, ktoré patrí do rozsahu pôsobnosti ►M3 smernice 2014/25/EÚ
alebo smernice 2014/23/EÚ ◄, musí byť podaná pred uplynutím stanovenej lehoty, táto lehota je najmenej 10
N
2
1
§: 177
O:1
Č: I
§: 170
O: 4
f)doručenia oznámenia o výsledku vyhodnotenia ponúk alebo návrhov, ak námietky smerujú proti vyhodnoteniu ponúk alebo návrhov,
g)vykonania úkonu kontrolovaného, ak námietky smerujú proti úkonu kontrolovaného inému ako uvedenému v odseku 3 písm. a) až f).
(1) Rozhodnutie podľa § 174 a rozhodnutie podľa § 175, ktoré je právoplatné, môže z vlastného podnetu preskúmať predseda úradu. Ak predmetom rozhodnutia podľa prvej vety je preskúmanie postupu zadávania zákazky, koncesie alebo rámcovej dohody úplne alebo sčasti financovanej z prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov74aa) v programovom období 2014 2020 predseda úradu toto rozhodnutie preskúma na základe podnetu riadiaceho orgánu,74a) orgánu auditu74b) alebo certifikačného orgánu.74c)
(4) Námietky musia byť doručené úradu a kontrolovanému najneskôr do desiatich dní odo dňa
a)uverejnenia oznámenia podľa odseku 3 písm. a) v európskom vestníku alebo uverejnenia výzvy podľa odseku 3 písm. a) vo vestníku,
b)poskytnutia dokumentov podľa odseku 3 písm. b),
c)doručenia oznámenia o výsledku výberu záujemcov, ak námietky smerujú proti výberu podľa odseku 3 písm. c),
d)doručenia oznámenia o vylúčení, ak námietky smerujú proti vylúčeniu,
Ú
GP-N
12
kalendárnych dní, pričom začína
plynúť dňom nasledujúcim po dni, keď sa rozhodnutie obstarávateľa
zaslalo uchádzačovi alebo záujemcovi faxom alebo elektronickými
prostriedkami, alebo pri využití iných komunikačných prostriedkov je
táto lehota najmenej 15 kalendárnych dní, pričom začína plynúť dňom
nasledujúcim po dni, keď bolo rozhodnutie obstarávateľa poslané uchádzačovi alebo záujemcovi, alebo je najmenej 10 kalendárnych dní,
pričom začína plynúť dňom nasledujúcim po dni doručenia rozhodnutia
obstarávateľa. K oznámeniu rozhodnutia obstarávateľa každému uchádzačovi alebo záujemcovi sa pripojí zhrnutie relevantných dôvodov.
V prípade žiadosti o preskúmanie týkajúcej sa rozhodnutí uvedených
e)doručenia oznámenia o nezaradení do dynamického nákupného systému alebo kvalifikačného systému, ak námietky smerujú proti nezaradeniu do dynamického nákupného systému alebo kvalifikačného systému,
f)doručenia oznámenia o výsledku vyhodnotenia ponúk alebo návrhov, ak námietky smerujú proti vyhodnoteniu ponúk alebo návrhov,
g)vykonania úkonu kontrolovaného, ak námietky smerujú proti úkonu kontrolovaného inému ako uvedenému v odseku 3 písm. a) až f).
13
v článku 2 ods. 1 písm. b) tejto smernice, ktoré nie sú predmetom
osobitného oznamovania, je lehota najmenej 10 kalendárnych dní odo
dňa uverejnenia dotknutého rozhodnutia.
Zoznam všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorými bola smernica transponovaná:
1.Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým a menia a dopĺňajú niektoré zákony
2.Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
* Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie: