1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
Nedávna tragédia na Liptove, kde sa matka v náručí s 9-ročným dieťaťom v zúfalstve postavila pred idúci vlak, poukázala bolestným spôsobom na dlho zanedbávanú a mimoriadne ťažkú situáciu rodín a osobitne jednorodičovských domácností, ktoré sa starajú o zdravotne znevýhodnené deti. Rodičia detí so zdravotným znevýhodnením potrebujú viac finančných prostriedkov na zabezpečenie špeciálnej starostlivosti, liečby, terapií či pomôcok, čo nepochybne výrazný dopad na rodinný rozpočet. Počet osôb s preukazom ŤZP je približne 400 tisíc, teda viac ako 7 percent populácie SR. Počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie je podľa poslednej štatistiky Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny 68 688 (údaj z februára 2024) teda menej než pätina z celkového počtu držiteľov preukazu ŤZP. Oficiálna štatistika neuvádza, koľko opatrovaných osôb z tohto počtu deti. Môžeme ale predpokladať, že ide o menšinu z celkového počtu opatrovaných osôb.
Opatrovanie zdravotne znevýhodnených osôb je dôležitou a citlivou témou, ktorá si vyžaduje nielen pochopenie ich individuálnych potrieb, osobitne, ak ide o deti, ale aj potrieb osôb, ktoré sa o takéto deti starajú a primeranú podporu zo strany štátu a spoločnosti. Aktuálne Slovenská republika investuje, alebo plánuje nemalé investície do vecí, ktoré nie životne dôležité pre občanov (napr. SR zakontrahovaných postačujúcich 14 stíhačiek a napriek tomu plánuje nákup ďalších štyroch stíhačiek F16 navyše, alebo zriadenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu SR, alebo aj neprimerane vysoké navýšenie paušálnych náhrad premiéra a členov vlády a pod.). Štát sa musí v prvom rade adekvátne postarať o najnutnejšie potreby tých najzraniteľnejších, teda rodín so zdravotne znevýhodnenými nezaopatrenými deťmi, ktoré si nijakým spôsobom nevedia pomôcť sami. Vyspelosť spoločnosti sa meria podľa toho, ako sa vie postarať o tých najslabších. Navyše, máme vo vedení štátu politické strany, ktoré sa odvolávajú na svoj sociálny pilier a pomoc slabším, takže pomoc tejto skupine ľudí musí byť pre vládnu koalíciu samozrejmosťou.
Z vyššie uvedených dôvodov sa v predkladanom návrhu zákona zvyšuje peňažný príspevok na opatrovanie detí o 200 eur, t.j. zo súčasnej sumy 100 eur na 300 eur. Rozdiel oproti súčasnej právnej úprave spočíva v tom, že sa strojnásobuje príspevok na opatrovanie v prípade opatrovania fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak ide o dieťa, alebo viacero nezaopatrených detí. Pre vylúčenie pochybností, návrhom zákona sa nezasahuje do základnej výšky príspevku na opatrovanie.
2
Návrh zákona má negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a súčasne má pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu ako aj pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
V každej vyspelej spoločnosti je dôležitá podpora rodín. Zvlášť, ak ide o rodiny so zdravotne znevýhodnenými deťmi. Navrhuje sa sumu navýšenia príspevku na opatrovanie v prípade opatrovania fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak touto osobou je dieťa, alebo viacero nezaopatrených detí, strojnásobiť.
Podľa súčasnej právnej úpravy v § 40 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov možno sumu peňažného príspevku na opatrovanie zvýšiť o 100 eur mesačne, ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím jedno, alebo viacero nezaopatrených detí. V predkladanom návrhu zákona sa suma 100 eur navrhuje nahradiť sumou 300 eur.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. augusta 2024.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
Navrhovateľ
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Problémom je nedostatočná výška podpory zo strany štátu, konkrétne v prípade žiadateľov o príspevok na opatrovanie, ktorí opatrujú jedno alebo viaceré nezaopatrené deti.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zvýšiť príspevok na opatrovanie v prípade opatrovania fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak ide o dieťa alebo viacero nezaopatrených detí, aby títo unikli pásmu ekonomickej chudoby a sociálneho vylúčenia.
Pozitívom navrhovanej úpravy je zníženie sociálneho vylúčenia opatrovateľov detí s nárokom na príspevok na opatrovanie.
4.Dotknuté subjekty
Návrh zákona sa týka všetkých rodičov a opatrovateľov poberajúcich príspevok na opatrovanie dieťaťa resp. detí so ťažkým zdravotným postihnutím v Slovenskej republike.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie by mohlo byť miernejšie zvýšenie príspevku na opatrovanie dieťaťa o 100 %, teda o 100 eur mesačne.
Nulový variant by znamenal, že sumy zvýšenia príspevku na opatrovanie detí by ostala rovnaká a mnohí z opatrovateľov by ostali v pásme chudoby, a to najmä z dôvodu, že musia opatrovať vlastné dieťa 24 hodín 7 dní v týždni, nemôžu pracovať a zarábať viac ako väčšina rodičov so zdravými deťmi, ktoré nevyžadujú špeciálnu opateru.
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti a zároveň vyhodnotenie vplyvov tejto právnej úpravy po troch rokoch od jej prijatia.
Ako kritérium navrhujeme prieskum spokojnosti u vybranej vzorky opatrovateľov detí.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
7
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu ako aj pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie.
Návrh zákona negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie je možné presne vyčísliť z dôvodu absencie požadovaných dát.
11.Kontakt na spracovateľa / súčinnosť
Navrhovateľ spracoval návrh zákona v súčinnosti s odbornými tímami hnutia SLOVENSKO.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené