1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky. Nedávna tragédia na Liptove, kde sa matka v náručí s 9-ročným dieťaťom v zúfalstve postavila pred idúci vlak, poukázala bolestným spôsobom na dlho zanedbávanú a mimoriadne ťažkú situáciu rodín a osobitne jednorodičovských domácností, ktoré sa starajú o zdravotne znevýhodnené deti. Rodičia detí so zdravotným znevýhodnením potrebujú viac finančných prostriedkov na zabezpečenie špeciálnej starostlivosti, liečby, terapií či pomôcok, čo nepochybne má výrazný dopad na rodinný rozpočet. Počet osôb s preukazom ŤZP je približne 400 tisíc, teda viac ako 7 percent populácie SR. Počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie je podľa poslednej štatistiky Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny 68 688 (údaj z februára 2024) – teda menej než pätina z celkového počtu držiteľov preukazu ŤZP. Oficiálna štatistika neuvádza, koľko opatrovaných osôb z tohto počtu sú deti. Môžeme ale predpokladať, že ide o menšinu z celkového počtu opatrovaných osôb.
Opatrovanie zdravotne znevýhodnených osôb je dôležitou a citlivou témou, ktorá si vyžaduje nielen pochopenie ich individuálnych potrieb, osobitne, ak ide o deti, ale aj potrieb osôb, ktoré sa o takéto deti starajú a primeranú podporu zo strany štátu a spoločnosti. Aktuálne Slovenská republika investuje, alebo plánuje nemalé investície do vecí, ktoré nie sú životne dôležité pre občanov (napr. SR má zakontrahovaných postačujúcich 14 stíhačiek a napriek tomu plánuje nákup ďalších štyroch stíhačiek F16 navyše, alebo zriadenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu SR, alebo aj neprimerane vysoké navýšenie paušálnych náhrad premiéra a členov vlády a pod.). Štát sa musí v prvom rade adekvátne postarať o najnutnejšie potreby tých najzraniteľnejších, teda rodín so zdravotne znevýhodnenými nezaopatrenými deťmi, ktoré si nijakým spôsobom nevedia pomôcť sami. Vyspelosť spoločnosti sa meria podľa toho, ako sa vie postarať o tých najslabších. Navyše, máme vo vedení štátu politické strany, ktoré sa odvolávajú na svoj sociálny pilier a pomoc slabším, takže pomoc tejto skupine ľudí musí byť pre vládnu koalíciu samozrejmosťou. Z vyššie uvedených dôvodov sa v predkladanom návrhu zákona zvyšuje peňažný príspevok na opatrovanie detí o 200 eur, t.j. zo súčasnej sumy 100 eur na 300 eur. Rozdiel oproti súčasnej právnej úprave spočíva v tom, že sa strojnásobuje príspevok na opatrovanie v prípade opatrovania fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak ide o dieťa, alebo viacero nezaopatrených detí. Pre vylúčenie pochybností, návrhom zákona sa nezasahuje do základnej výšky príspevku na opatrovanie.
2
Návrh zákona má negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a súčasne má pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu ako aj pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤK Čl. I
V každej vyspelej spoločnosti je dôležitá podpora rodín. Zvlášť, ak ide o rodiny so zdravotne znevýhodnenými deťmi. Navrhuje sa sumu navýšenia príspevku na opatrovanie v prípade opatrovania fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak touto osobou je dieťa, alebo viacero nezaopatrených detí, strojnásobiť.
Podľa súčasnej právnej úpravy v § 40 ods. 10 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov možno sumu peňažného príspevku na opatrovanie zvýšiť o 100 eur mesačne, ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím jedno, alebo viacero nezaopatrených detí. V predkladanom návrhu zákona sa suma 100 eur navrhuje nahradiť sumou 300 eur.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. augusta 2024.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.