1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších prepisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Európu v dôsledku koronavírusu a vojny na Ukrajine zasiahlo množstvo kríz, či ekonomických, zdravotníckych alebo energetických, čo sa následne premietlo do vysokej inflácie. Štát svojim občanom doručil bezprecedentnú pomoc v miliardách eur. Jednou z najohrozenejších skupín obyvateľstva dlhodobo rodiny s deťmi a v období bezprecedentných kríz sa ich situácia ešte zhoršila.
Zvýšením daňového bonusu na 100 eur a ešte výraznejším dočasným zvýšením daňového bonusu na 140 eur v kombinácii so zvýšením prídavku na dieťa na 60 eur sa rodinám s deťmi doručila pomoc tzv. „200 eur na dieťa“. Objavili sa skupiny rodičov, ktorí nemajú nárok na celých 140 eur daňového bonusu, či z dôvodu nízkeho príjmu, práce na čiastočný pracovný úväzok, nekompletnej rodiny, kedy si daňový bonus nemohol uplatniť aj druhý rodič alebo poberania napr. materskej, ktorá sa doteraz na účel určenia sumy daňového bonusu neuplatňuje. To sa následne zmiernilo návrhom, aby sa pri ročnom zúčtovaní dane z príjmov bral do úvahy aj príjem druhého rodiča pokiaľ ide o vyplácanie daňového bonusu.
Suma daňového bonusu 140 eur sa v zmysle platného zákona o dani z príjmov bude vyplácať do 31. decembra 2024 a následne sa zníži od 1. januára 2025 na sumu 100 eur. Rodiny s deťmi by tak ročne prišli o sumu 12 x 40 eur = 480 eur ročne na jedno dieťa, ak si uplatňujú daňový bonus v plnej výške 140 eur mesačne.
Na základe vyššie uvedených dôvodov sa navrhuje nové rozdelenie pomoci rodinám s deťmi „200 eur na dieťa“, a to rovnakým pomerným prerozdelením medzi zásluhovú a solidárnu časť:
daňový bonus v sume 100 eur, aby si ho v plnej výške mohli uplatniť aj rodiny s deťmi s nižšími zdaniteľnými príjmami, a
prídavok na dieťa v sume 100 eur mesačne na nezaopatrené dieťa, ktorý sa nebude krátiť na základe dosahovaných príjmov, ale je pre všetkých rodičov rovnaký.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti, žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a ani žiadne vplyvy na služby pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a
2
medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Navrhuje sa zvýšenie sumy prídavku na dieťa zo súčasnej sumy 60 eur mesačne na sumu 100 eur mesačne.
K čl. II
Navrhuje sa zmena prechodných ustanovení tak, aby sa daňový bonus v sume 140 eur vyplácal do 30. júna 2024. Od 1. júla 2024 bude podľa § 33 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) suma daňového bonusu 100 eur mesačne a spolu s prídavkom na dieťa v sume 100 eur mesačne bude zachovaná pomoc pre rodiny s deťmi v úhrnnej sume 200 eur mesačne.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. júla 2024.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších prepisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) v primárnom práve (uviesť názov zmluvy a číslo článku)
- čl. 48, 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve (uviesť druh, inštitúciu, číslo, názov a dátum vydania právneho aktu vzťahujúceho sa na upravovanú problematiku)
-Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 166, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5 / zv. 5) v platnom znení, gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa stanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení, gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie (uviesť číslo a označenie relevantného rozhodnutia a stručne jeho výrok alebo relevantné právne vety)
-bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení,
-bezpredmetné
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa
4
čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy,
-bezpredmetné
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
-bezpredmetné
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších prepisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Koniec platnosti pomoci rodinám s deťmi vo výške 200 eur na mesiac k 31. decembru 2024 a nedostatok zdaniteľných príjmov na uplatnenie daňového bonusu v plnej sume.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je predĺženie pomoci rodinám s deťmi vo výške 200 na mesiac a nahradenie časti daňového bonusu zvýšeným prídavkom na dieťa.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Daňovníci, ktorí si uplatňujú nárok na daňový bonus
Zamestnávatelia
Správca dane
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny
Obce 2 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
Vyššie územné celky 3 zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
5
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Bezpredmetné
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
V roku 2026, po zverejnení príslušných štatistických údajov za rok 2025.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Počet osôb, ktoré si uplatňujú daňový bonus v plnej sume a životná úroveň rodín s deťmi.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
6
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže sa zvyšuje suma prídavku na dieťa. Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy však bude mať vyplácanie vyššej sumy prídavku na dieťa len tým rodičom, ktorí doteraz nemali nárok na plnú sumu 140 eur na dieťa a ktorí mali nárok na daňový bonus podľa § 52zzp ods. 4 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v sume 50 eur.
Podľa štatistík Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny bol vo februári 2024 počet poberateľov prídavku na dieťa 663 564.
https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/socialne-veci-statistiky/2024/2024-socialne-davky.html?page_id=1334696
Pri zvýšení výšky prídavku na dieťa zo 60 eur na 100 eur mesačne budú približné ročné negatívne vplyvy na štátny rozpočet vo výške 318 510 720 eur.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet obcí a vyšších územných celkov, keďže znížená suma daňového bonusu znamená vyššiu daň z príjmov. Vzhľadom na nedostatok údajov o aktuálnych sumách uplatňovaných daňových bonusov nie je možné určiť presnú výšku pozitívnych vplyvov na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Pri plnej zamestnanosti rodičov by priniesla taký istý výnos, v skutočnosti bude výnos o niekoľko desiatok miliónov eur nižší.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy najmä na hospodárenie obyvateľstva a sociálnu exklúziu.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.