D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe
v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej
rady Slovenskej republiky Vladimír Ledecký, Vladimíra Marcinková a Marián Viskupič.
Cieľom návrhu zákona je zmena zloženia Rady školy v reedukačných centrách a diagnostických centrách, ktoré by po presadení tejto zmeny podliehali väčšej transparentnosti.
Navrhuje sa, aby celkový počet členov Rady školy bol 13. Rada školy by podľa predloženého návrhu pozostávala z troch zvolených zástupcov pedagogických zamestnancov, jedného zvoleného zástupcu ostatných zamestnancov, jedného zástupcu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately menovaného orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, jedného zástupcu samosprávy menovaného starostom obce, v územnom obvode ktorej sa diagnostické centrum alebo reedukačné centrum nachádza, jedného zástupcu menovaného komisárom pre deti spomedzi kandidátov navrhnutých občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami poskytujúcimi všeobecne prospešné služby v oblasti presadzovania a ochrany práv detí alebo spomedzi zamestnancov Úradu komisára pre deti a šiestich delegovaných zástupcov zriaďovateľa.
Sledovanie najlepšieho záujmu dieťaťa musí byť prvoradé pri všetkých činnostiach, ktoré sa týkajú maloletých. Špecifickou skupinou maloletých mladiství, ktorí umiestnení v reedukačných centrách a diagnostických centrách. Musí byť prioritou štátu a jeho orgánov, aby výchovné procesy, ktoré vo vyššie uvedených centrách prebiehajú, do najväčšej možnej miery zväčšovali možnosti dieťaťa na následne bezproblémové začlenenie do života a nebol negatívne ovplyvnený ich fyzický ani psychický vývin.
Predkladanou novelou zákona jej navrhovatelia reagujú na zlý stav reedukačných a diagnostických centier na Slovensku, a to aj v kontexte správy Zhodnotenie generálnej prokuratúry Slovenskej republiky o stave zákonnosti v reedukačných centrách (január 2024). Viaceré z dlhodobo prítomných problémov v týchto zariadeniach, akými najmä násilie medzi mladistvými, vrátane sexuálneho násilia, ale aj násilie zo strany zamestnancov páchanom na mladistvých, neobjektívne a neopodstatnené predlžovanie pobytu maloletých v daných zariadeniach, nelegálne vykonávaná manuálna práca, či nevyhovujúce hygienické zabezpečenie zariadení, majú viacero príčin, pričom jednou z nich je aj nedostatočná externá kontrola týchto zariadení.
Jedným zo spôsobov, ako zvýšiť externú kontrolu týchto zariadení a docieliť väčšiu transparentnosť pri prijímaní rozhodnutí v daných zariadeniach, je zmena zloženia Rady školy. Zákon definuje Radu školy nasledovne: Rada školy, obecná školská rada a územná školská rada iniciatívne a poradné samosprávne orgány, ktoré vyjadrujú a presadzujú verejné záujmy a záujmy žiakov, rodičov, pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania. Plnia funkciu verejnej kontroly, posudzujú a vyjadrujú sa k činnosti škôl, školských zariadení, orgánov miestnej štátnej správy, orgánov obcí a
2
samosprávnych krajov z pohľadu školskej problematiky. Vychádzajúc z tejto definície by malo byť vo všeobecnom záujme, aby Rada školy v reedukačných centrách a diagnostických centrách fungovala a pôsobila transparentne.
Znížením počtu členov, ktorých deleguje samotný zriaďovateľ a nahradením týchto členov externými členmi, sa zvýši transparentnosť prijímania rozhodnutí a samotného fungovania Rady školy. Zároveň predkladatelia zákona majú za to, že najmä pracovníci sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a zástupcovia mimovládneho sektora, ktorí sa venujú práci s mládežou, vrátane maloletých so špeciálnymi výchovnými potrebami, vedia vyhodnotiť dopady rozhodnutí prijímaných na úrovni Rady školy s ohľadom na sledovanie najlepšieho záujmu maloletých, čo musí byť absolútnou prioritou.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na životné prostredie. Návrh zákona taktiež nemá vplyv na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
3
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
V súčasnom § 25 ods. 6 písm. c) sa používa zberný pojem „špeciálne výchovné
zariadenie. Podľa § 120 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je pojem „špeciálne výchovné zariadenie“ zberným pojmom pre tri druhy zariadení i) diagnostické centrum, ii) reedukačné centrum, iii) liečebno-výchovné sanatórium. Vzhľadom na to, že zámerom predkladateľa je upraviť špeciálny režim pre diagnostické centrá a pre reedukačné centrá, navrhuje sa ponechať v písmene c) iba liečebno-výchovné sanatóriá. Ďalej sa navrhuje doplnenie písmena d) ako špeciálna úprava pre diagnostické centrá a reedukačné centrá; navrhuje sa, aby v oboch spomenutých typoch zariadení v rade školy pôsobili traja zvolení zástupcovia pedagogických zamestnancov, jeden zvolený zástupca ostatných zamestnancov, jeden zástupca sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately menovaný orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, jeden zástupca samosprávy menovaný starostom obce v územnom obvode ktorej sa diagnostické centrum alebo reedukačné centrum nachádza, jeden zástupca menovaný komisárom pre deti spomedzi kandidátov navrhnutých občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami poskytujúcimi všeobecne prospešné služby v oblasti presadzovania a ochrany práv detí alebo spomedzi zamestnancov Úradu komisára pre deti a šiesti delegovaní zástupcovia zriaďovateľa.
K bodu 3
Navrhuje sa prechodné ustanovenie. Vzhľadom na to, že návrhom sa znižuje počet zvolených zástupcov pedagogických zamestnancov, navrhuje sa, že zanikne členstvo všetkým štyrom, a traja noví musia byť do 30. septembra 2024 zvolení nanovo. Ďalej sa navrhuje, aby v rovnakej lehote delegovali svojich zástupcov aj ďalšie subjekty, a síce orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, starosta obce a komisár pre deti.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. septembra 2024.