VEREJNÝ OCHRANCA PRÁV  
Výročná správa Národného preventívneho mechanizmu  
za rok 2023  
Národnej rade Slovenskej republiky  
predkladá:  
Róbert Dobrovodský  
verejný ochranca práv  
Bratislava marec 2024  
2
Podľa § 23 ods. 2 zákona č. 564/2001 Z. z.  
o verejnom ochrancovi práv v znení  
neskorších predpisov verejný ochranca  
práv každoročne vypracúva osobitnú  
správu o priebehu a výsledkoch návštev  
národného preventívneho mechanizmu  
podľa medzinárodných zmlúv, ktorými je  
Slovenská republika viazaná.1  
Na tento účel poskytnú verejnému  
ochrancovi  
vykonávajúce  
práv  
súčinnosť  
úlohy  
orgány  
národného  
preventívneho mechanizmu - komisár pre  
deti a komisár pre osoby so zdravotným  
postihnutím.2  
V súlade  
s
citovaným  
ustanovením  
predkladám Národnej rade Slovenskej  
republiky  
Výročnú správu Národného preventívneho  
mechanizmu za rok 2023.  
1
Dohovor proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu  
(vyhláška ministra zahraničných vecí č. 143/1988 Zb.) v znení Opčného protokolu k Dohovoru proti mučeniu  
a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (Oznámenie Ministerstva  
zahraničných vecí a európskych záležitostí SR č. 448/2023 Z. z.)  
2 § 23 ods. 2 druhá veta zákona č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov, zákon  
č. 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.  
3
4
5
 
6
1 Úvod  
Vážení poslanci a vážené poslankyne,  
sme veľmi radi, že po dlhých rokovaniach sa v roku 2023 aj naša krajina zaviazala k silnejšej  
ochrane ľudských práv prostredníctvom ratifikácie Opčného protokolu k Dohovoru proti  
mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu  
(ďalej len „Opčný protokol“). Ratifikácia Opčného protokolu predstavuje veľký krok  
v neposlednom rade aj preto, že Slovenskú republiku zaviazal k vytvoreniu tzv. Národného  
preventívneho mechanizmu (ďalej len „NPM”).  
NPM je v Slovenskej republike inovatívnym prvkom, ktorý nám umožní systematicky  
monitorovať podmienky na miestach, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby  
obmedzené na slobode. Naším cieľom je zabezpečiť, aby tieto osoby mali dôstojné  
a bezpečné prostredie a aby sa v týchto miestach, pokiaľ možno čo najviac, znížilo riziko  
mučenia a iného krutého, neľudského alebo ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania.  
Myslíme si, že medzinárodného záväzku vytvoriť NPM sa Slovenská republika zhostila  
s veľkou zodpovednosťou a ratifikáciou Opčného protokolu potvrdila našu dlhoročnú snahu  
o transparentnosť, spravodlivosť a zachovanie ľudskej dôstojnosti aj na miestach, na ktorých  
by sme sa mnohokrát ocitnúť nechceli.  
Svojou vytrvalou prácou chceme svietiť do tmavých kútov tejto spoločnosti a veríme, že  
spoločne dosiahneme pozitívne zmeny v životoch tých, ktorí sú najviac zraniteľní. NPM  
vnímame ako dôležitý priestor na predkladanie systémových odporúčaní a šírenie príkladov  
dobrej praxe.  
V neposlednom rade považujeme vznik NPM za potvrdenie toho, že naša práca v teréne je  
nesmierne dôležitá. Domnievame sa, že takýmto spôsobom možno poznať a vnímať skutočné  
ľudskoprávne problémy ľudí na Slovensku. A takto zároveň môžeme exekutíve ukázať, že sa  
osobne zaujímame o jej správanie sa k ľuďom.  
Po ratifikácii Opčného protokolu je našou úlohou čo najlepšie, v rámci našich kompetencií,  
napĺňať mandát NPM a súčasne zladiť náš spoločný postup, keďže úlohy NPM boli  
zákonodarcom rozdelené medzi tri existujúce ľudskoprávne inštitúcie. Aj na základe toho  
všetky tri inštitúcie intenzívne spolupracujú a zrealizovali už niekoľko spoločných pracovných  
stretnutí a školení.  
Róbert Dobrovodský  
verejný ochranca práv  
Zuzana Stavrovská  
komisárka pre osoby  
so zdravotným postihnutím  
Jozef Mikloško  
komisár pre deti  
7
 
8
2 Národný preventívny mechanizmus  
2.1 Právny základ  
2.1.1 Opčný protokol k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému  
alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu  
Povinnosť zriadiť NPM vyplýva z Opčného protokolu, ktorý Slovenská republika ratifikovala  
4. júla 2023 a do účinnosti vstúpil 19. októbra 2023.  
Opčný protokol bol členskými štátmi Organizácie Spojených národov (ďalej len „OSN“)  
dojednaný na podklade Dohovoru OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo  
ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len "Dohovor OSN proti mučeniu").  
Z čl. 2 a 16 Dohovoru OSN proti mučeniu vyplýva zmluvným štátom záväzok prijať účinné  
zákonodarné, správne, súdne alebo iné opatrenia na zabránenie mučeniu3 na celom území,  
ktoré je pod ich jurisdikciou, ako aj zabrániť ďalším činom krutého, neľudského alebo  
ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania, ktoré nepatria pod definíciu mučenia, ak  
takéto činy spáchal verejný činiteľ alebo iná osoba konajúca z úradného poverenia alebo z ich  
podnetu alebo s ich výslovným alebo tichým súhlasom.  
Ratifikáciou Opčného protokolu zmluvné štáty na tieto záväzky nadviazali s presvedčením, že  
na naplnenie cieľov Dohovoru OSN proti mučeniu je potrebné podniknúť ďalšie kroky a posilniť  
ochranu osôb obmedzených na slobode proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo  
ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „zlé zaobchádzanie“).  
Opčný protokol preto zavádza systém pravidelných preventívnych návštev, ktoré sú  
vykonávané medzinárodným a národným, resp. národnými orgánmi. Na zabezpečenie  
preventívneho cieľa systematických návštev pristúpili zmluvné štáty k zámerne širokej  
definícii miest kde je obmedzená osobná sloboda, ako aj samotného inštitútu obmedzenia  
osobnej slobody.  
Miesto, kde je obmedzená osobná sloboda, Opčný protokol definuje ako akékoľvek miesto  
pod jurisdikciou a kontrolou štátu, kde sú alebo môžu byť prítomné osoby obmedzené na  
slobode, a to buď na základe príkazu vydaného orgánom verejnej moci, na jeho podnet alebo  
s jeho súhlasom či vedomím.4  
Obmedzenie osobnej slobody Opčný protokol definuje ako akúkoľvek formu zadržania alebo  
umiestnenia osoby do verejného alebo súkromného opatrovníckeho zariadenia, na základe  
3 Mučenie je v čl. 1 Dohovoru OSN proti mučeniu definované ako akékoľvek konanie, ktorým je človeku úmyselne  
pôsobená silná bolesť alebo telesné alebo duševné utrpenie s cieľom získať od neho alebo od tretej osoby  
informácie alebo priznanie, potrestať ho za konanie, ktorého sa dopustil on alebo tretia osoba alebo z ktorého sú  
podozriví alebo s cieľom zastrašiť alebo prinútiť jeho alebo tretiu osobu alebo z akéhokoľvek iného dôvodu  
založeného na diskriminácii akéhokoľvek druhu, keď takú bolesť alebo utrpenie pôsobí verejný činiteľ alebo iná  
osoba konajúca z úradného poverenia alebo z ich podnetu alebo s ich výslovným alebo tichým súhlasom.  
4 Čl. 4 Opčného protokolu.  
9
 
 
 
príkazu akéhokoľvek súdneho, správneho alebo iného orgánu, ktoré táto osoba nemôže  
opustiť z vlastnej vôle.5  
Miestami, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode, môžu  
byť teda, okrem typických zariadení ako sú ústavy na výkon trestu odňatia slobody a ústavy  
na výkon väzby, napr. aj  
tranzitné zóny v rámci hraničných priechodov, medzinárodných prístavov  
a na letiskách,  
prostriedky používané na transport osôb obmedzených na slobode,  
domovy sociálnych služieb prevádzkované štátom alebo podliehajúce štátnej regulácii,  
detské domovy.  
Na medzinárodnej úrovni plní úlohy preventívneho mechanizmu Podvýbor na prevenciu  
mučenia, a iného krutého, neľudského alebo ponižujúceho zaobchádzania alebo  
trestania (ďalej len „SPT“).6  
SPT navštevuje miesta, kde je v zmysle Opčného protokolu obmedzená osobná sloboda  
a následne zmluvným štátom dáva odporúčania ako najlepšie predchádzať zlému  
zaobchádzaniu. Aby SPT mohlo návštevy vykonávať efektívne, majú zmluvné štáty (okrem  
iného) povinnosť umožniť členom SPT neobmedzený prístup do všetkých miest, kde sa  
nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode a rozprávať sa s nimi  
alebo s kýmkoľvek s kým SPT uzná za vhodné.  
Ak je to potrebné, SPT tiež radí a pomáha zmluvným štátom pri ustanovení NPM, udržiava  
s ním priamy, a ak je to potrebné, dôverný kontakt, poskytuje NPM školenia a technickú pomoc  
s cieľom posilnenia jeho spôsobilostí. SPT tiež radí a pomáha NPM pri hodnotení potrieb  
a prostriedkov nevyhnutných pre posilnenie ochrany osôb obmedzených na slobode pred zlým  
zaobchádzaním.7  
Na národnej úrovni má plniť preventívnu funkciu NPM. Opčný protokol preto od zmluvných  
štátov vyžaduje zriadiť, určiť, alebo zachovať orgán príp. viacero orgánov, ktoré pôsobia  
preventívne a predchádzajú tak konaniu, ktoré by mohlo byť charakterizované ako zlé  
zaobchádzanie.8  
2.1.2 Čo je to NPM  
NPM je nezávislý orgán s čisto preventívnou funkciou. Úlohou NPM je prostredníctvom  
pravidelných, systematických návštev kontrolovať zaobchádzanie s osobami, ktoré sú  
obmedzené na slobode, s cieľom posilniť ich ochranu pred zlým zaobchádzaním. Cieľom NPM  
teda nie je vyšetrovať alebo rozhodovať o individuálnych sťažnostiach týkajúcich sa zlého  
zaobchádzania, ale identifikovať riziko zlého zaobchádzania vychádzajúce  
zo systémových nedostatkov a rutinných postupov a snažiť sa zlému zaobchádzaniu  
zamedziť na systémovej úrovni tak, aby sa jeho výskytu zabránilo aj do budúcnosti.9  
5 Id.  
6 Čl. 2 a nasl. Opčného protokolu.  
7 Čl. 11 Opčného protokolu.  
10  
 
Aby NPM mohol riadne fungovať, Opčný protokol obsahuje niekoľko základných kritérií, ktoré  
by mechanizmus mal spĺňať po inštitucionálnej ako aj po kompetenčnej stránke. Podľa  
Opčného protokolu má byť NPM funkčne nezávislý. Nezávislosťou majú disponovať aj jeho  
zamestnanci. Zamestnanci a experti spolupracujúci s NPM majú mať súčasne potrebnú  
spôsobilosť a profesionálne znalosti. Opčný protokol ďalej apeluje na zmluvné štáty, aby sa  
usilovali o vyváženosť pohlaví a primerané zastúpenie etnických a menšinových skupín  
v krajine a zaväzuje ich, aby na fungovanie NPM vyčlenili dostatočné finančné zdroje.10  
Okrem týchto kritérií Opčný protokol vymenúva aj zoznam oprávnení, ktorými by mal NPM  
disponovať na zabezpečenie riadneho výkonu svojho mandátu. Týmito oprávneniami sú  
najmä:11  
prístup ku všetkým informáciám ohľadne počtu osôb obmedzených na slobode, ako aj  
počtu miest obmedzenia osobnej slobody a ich polohy,  
prístup ku všetkým informáciám týkajúcim sa zaobchádzania s týmito osobami, ako aj  
podmienok ich zadržania,  
vstup do všetkých miest zadržania a k ich zariadeniu a vybaveniu,  
príležitosť uskutočniť súkromné rozhovory s osobami obmedzenými na slobode bez  
svedkov, buď osobne alebo, ak je to potrebné, s tlmočníkom, ako aj s akoukoľvek inou  
osobou, o ktorej sa NPM domnieva, že môže poskytnúť relevantné informácie,  
nezávislosť vo výbere miest, ktoré chce NPM navštíviť a osôb, s ktorými chce  
uskutočniť rozhovor,  
právo mať kontakty s SPT, zasielať mu informácie a stretávať sa s ním.  
Na tieto oprávnenia nadväzuje povinnosť zmluvného štátu zaoberať sa odporúčaniami, ktoré  
mu NPM navrhne a viesť s ním dialóg, ako navrhnuté odporúčania implementovať.12  
Ako teda vyplýva z uvedených informácií, hlavnou úlohou NPM je vykonávanie systematických  
návštev na miestach, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na  
slobode a s tým súvisiace predkladanie odporúčaní relevantným orgánom a inštitúciám, ako  
sú napr. ministerstvá, polícia, zriaďovateľ a vedenie zariadení. Dôležitou súčasťou mandátu  
NPM je aj pripomienkovanie existujúcich zákonov a legislatívnych návrhov.  
Vykonaním návštevy, spísaním správy a návrhom odporúčaní sa ale úloha NPM nekončí.  
Nemenej dôležitú časť mandátu NPM tvorí spolupráca so všetkými relevantnými aktérmi  
v oblasti prevencie zlého zaobchádzania. Táto spolupráca zahŕňa napr. organizovanie rôznych  
vzdelávacích aktivít, konferencií, stretnutí za okrúhlym stolom a iných stretnutí.  
V oblasti vzdelávania sa NPM venuje rôznym školeniam, edukačným a iným aktivitám,  
s cieľom rozširovať vedomie o tom, čo je to zlé zaobchádzanie a ako mu predchádzať. Cieľom  
týchto aktivít je, okrem iného, zabezpečiť aby vzdelávanie osôb, ktoré prichádzajú do kontaktu  
s osobami obmedzenými na slobode (napr. bezpečnostné zložky, zdravotnícky personál,  
10 Čl. 18 Opčného protokolu.  
11 Čl. 20 Opčného protokolu.  
12 Čl. 22 Opčného protokolu.  
11  
sociálni pracovníci, zamestnanci detských domovov, atď.) bolo v dostatočnej miere  
orientované na prevenciu zlého zaobchádzania.13  
Prostredníctvom stretnutí, konferencií a stretnutí za okrúhlym stolom NPM vedie aktívny dialóg  
s príslušnými orgánmi verejnej moci, zriaďovateľmi a vedúcimi zariadení ako aj s občianskou  
spoločnosťou, s cieľom zdieľať poznatky a posilniť účinnosť prevencie.  
Monitorovací tím sa pri výkone monitoringu riadi Istanbulským protokolom,14 ktorý bol ako  
metodická príručka vydaný v roku 2001 Úradom vysokého komisára OSN pre ľudské práva  
a ktorý bol zrevidovaný v roku 2022.  
Podľa tohto protokolu, na naplnenie úloh, vyplývajúcich z uvedených medzinárodných  
dohovorov, monitorovací tím musí vykonávať svoj mandát bez akýchkoľvek obmedzení,  
stimulov, nátlakov, zastrašovania, nevhodných vplyvov alebo zásahov, priamych alebo  
nepriamych, alebo bez oprávnenému vystaveniu sa občianskoprávnej, trestnoprávnej alebo  
inej zodpovednosti.15  
2.1.3 NPM na Slovensku  
NPM je na Slovensku zriadený od 1. mája 2023, t. j. od momentu, kedy do účinnosti vstúpila  
novela zákona o verejnom ochrancovi práv, ako aj zákona o komisárovi pre deti a komisárovi  
pre osoby so zdravotným postihnutím.16  
Slovenská republika sa rozhodla kompetenciu NPM rozdeliť medzi trojicu už existujúcich  
orgánov, ktoré plnia im zverené úlohy v oblasti ochrany a podpory ľudských práv. Ide  
o verejného ochrancu práv, komisára pre deti a komisárku pre osoby so zdravotným  
postihnutím. Súčasne sa zákonodarca rozhodol rozdeliť ich pôsobnosť vo vzťahu k jednotlivým  
zariadeniam.  
V zmysle relevantnej právnej úpravy, verejný ochranca práv, pri plnení úloh NPM vykonáva  
systematické návštevy v:17  
zariadeniach, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody alebo detencia,  
azylových zariadeniach a  
iných miestach, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na  
slobode orgánmi verejnej moci, najmä v celách policajného zaistenia a zariadeniach  
na zaistenie cudzincov.  
alebo ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania (vydanie z roku 2022), Úrad vysokého komisára OSN pre ľudské  
práva.  
15 Istanbulský protokol, str. 28.  
16  
Zákon č. 110/2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení  
neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.  
17 § 3 ods. 3 zákona č. 564/2001 Z. z. zákon o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov.  
12  
 
Podľa novelizovaného znenia zákona o komisároch18 je pôsobnosť medzi komisárov  
vo vzťahu k postaveniu NPM rozdelená s ohľadom na ich špecializáciu, t. j. podľa miest, kde  
sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať deti, resp. osoby so zdravotným postihnutím.  
Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím, pri plnení úloh NPM, vykonáva  
systematické návštevy v:19  
zariadeniach, v ktorých sa vykonáva ochranné liečenie,  
miestach, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby so zdravotným  
postihnutím obmedzené na slobode orgánmi verejnej moci alebo v dôsledku  
odkázanosti na poskytovanie starostlivosti, najmä v zdravotníckych zariadeniach,  
zariadeniach sociálnych služieb a iných zariadeniach poskytujúcich podobnú  
starostlivosť, vrátane zariadení bez registrácie podľa osobitného predpisu.  
Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím je na základe tohto vymedzenia oprávnená  
vykonávať svoje právomoci aj voči súkromným subjektom, pokiaľ sú prevádzkovateľom  
zariadenia, na ktoré sa rozšírená pôsobnosť komisárky vzťahuje.  
NPM tím fungujúci v rámci Úradu komisára pre deti vykonáva systematické návštevy v:20  
špeciálnych výchovných zariadeniach a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí  
a sociálnej kurately,  
iných miestach, kde sa nachádzajú deti alebo sa môžu nachádzať deti obmedzené na  
slobode orgánmi verejnej moci alebo v dôsledku odkázanosti na poskytovanie  
starostlivosti.  
Do prvej kategórie patria zariadenia ako napr. diagnostické centrá, reedukačné centrá,  
liečebno-výchovné sanatóriá, centrá pre deti a rodiny, zariadenia ústavnej zdravotnej  
starostlivosti alebo resocializačné zariadenia.  
Do druhej skupiny miest, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať deti obmedzené na  
slobode, patria napr. ústav na výkon trestu odňatia slobody pre mladistvých, ústavy na výkon  
väzby, útvary policajného zaistenia pre cudzincov, cely policajného zaistenia a určené  
priestory, azylové zariadenia a miesta, kde sa vykonáva karanténa alebo izolácia maloletých  
osôb.  
2.1.4 Koordinácia  
Vzhľadom na rozdelenie mandátu NPM medzi tri inštitúcie, vznikla aj potreba zabezpečiť  
jednotnú implementáciu Opčného protokolu a jednotné fungovanie NPM. Zákonodarca preto  
zveril verejnému ochrancovi práv koordinačnú právomoc.21  
V súvislosti s koordinačnou právomocou verejného ochrancu práv však súčasná právna  
úprava obsahuje iba pomerne vágne ustanovenie, v zmysle ktorého verejný ochranca práv  
18  
Zákon č. 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov.  
19 § 10 ods. 2 písm. h) zákona č. 176/2015 Z. z.  
20 § 4 ods. 2 písm. h) zákona č. 176/2015 Z. z.  
21 § 3 ods. 2 zákona č. 564/2001 Z. z.  
13  
 
ako koordinačný orgán NPM vydáva závery, správy, odporúčania, vrátane osobitnej správy  
o priebehu a výsledkoch návštev zariadení alebo miest podľa § 3 ods. 3 zákona o verejnom  
ochrancovi práv a komunikuje s príslušným medzinárodným zmluvným orgánom.22  
Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa vedúci predstavitelia všetkých troch inštitúcií dohodli, že  
koordinačná úloha verejného ochrancu práv bude zahŕňať predovšetkým reprezentovanie  
NPM navonok vo vzťahu k Národnej rade Slovenskej republiky, medzinárodným orgánom ako  
napr. SPT, Výbor Rady Európy na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho  
zaobchádzania alebo trestania (ďalej len „Výbor CPT), Organizácií pre bezpečnosť  
a spoluprácu v Európe (ďalej len „OBSE“), Rade Európy atď., ako aj organizovanie spoločných  
školení a iných podujatí. Jednotlivé inštitúcie si zároveň zachovajú autonómiu pri stanovovaní  
svojich priorít v oblasti vykonávania systematických návštev NPM, spracovávania metodických  
postupov, ako aj záverov z jednotlivých návštev.  
Hoci všetky tri inštitúcie fungujú na základe vzájomného rešpektu a dôvery, koordinačná  
činnosť sa už teraz ukazuje ako jedna z najväčších výziev. Z časti aj preto, že verejnému  
ochrancovi práv neboli na vykonávanie tejto úlohy poskytnuté žiadne dodatočné finančné  
zdroje.  
Okrem toho je potrebné zohľadniť aj to, že v prípade rozdelenia mandátu NPM medzi viaceré  
inštitúcie, môže prísť k situácii, keď ich vedúci predstavitelia budú fungovanie NPM a jeho  
mandát chápať odlišne. Zákonodarca síce myslel aj na dve situácie, kedy by mohol medzi  
jednotlivými inštitúciami vzniknúť spor kto má v konkrétnom zariadení vykonať systematickú  
návštevu.23 Tieto dva prípady ale nemusia byť jedinou situáciou, pri ktorej môže medzi  
jednotlivými inštitúciami prísť ku kolízii.  
Zákon napríklad nijako nerieši ako postupovať pri zosúlaďovaní štandardov posudzovania  
zlého zaobchádzania, metodického postupu pri vykonávaní systematických návštev alebo  
iných kompetenčných sporoch. Bude mať v týchto prípadoch rozhodujúce slovo verejný  
ochranca práv alebo iná z inštitúcií, ktorým bol mandát NPM zverený, alebo to bude celkom  
iný, štvrtý orgán, príp. bude zavedená nejaká forma hlasovania? Zákon a ani dôvodová správa  
na túto otázku neposkytujú nijakú odpoveď.  
Z tohto dôvodu považujeme za dôležité, aby bol rozsah koordinačných právomocí  
v legislatíve bližšie určený a aby inštitúcia, ktorá túto úlohu zabezpečuje, dostala aj  
dostatočné finančné zdroje.  
22 § 22a ods. 1 zákona č. 564/2001 Z. z.  
23 § 22a ods. 3 a 4 zákona č. 564/2001 Z. z.  
14  
2.2 Pracovná metóda  
NPM tímy pôsobiace v KVOP (ďalej len “NPM KVOP”), na Úrade komisára pre osoby  
so zdravotným postihnutím (ďalej len “NPM ÚKPZP”) ako aj NPM tím pôsobiaci v Úrade  
komisára pre deti (ďalej len “NPM ÚKPD”) vykonávajú systematické návštevy zásadne  
neohlásene.  
Všetky tri inštitúcie zároveň návštevy vykonávajú na základe vopred stanoveného ročného  
plánu, ktorý zohľadňuje kritériá ako sú geografická poloha zariadenia, jeho veľkosť  
a ľudskoprávne otázky známe z predchádzajúcej praxe. V prípade niektorých zariadení aj na  
základe kritérií ako sú napr. stupeň stráženia a rozdelenie osôb obmedzených na slobode  
podľa pohlavia alebo podľa veku. Plány sú súčasne zostavované tak, aby bolo možné  
zohľadniť aj aktuálnu dynamiku vývoja ľudskoprávnych otázok v jednotlivých zariadeniach  
a podľa potreby niektoré zariadenia do plánu dodatočne zaradiť.  
Cieľom týchto plánov je zabezpečiť vykonanie návštev vo všetkých miestach kde sa  
nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode bez výnimky  
a opakovane.  
Keďže Opčný protokol a ani iné medzinárodné dokumenty24 neobsahujú žiadnu konkrétnu  
metodiku zisťovania rizikových faktorov a základných príčin, ktoré vedú k zlému  
zaobchádzaniu alebo k jeho opakovanému výskytu v budúcnosti, každý NPM tím má  
vypracovanú internú metodiku vykonávania systematických návštev adaptovanú na miesta  
spadajúce do jeho pôsobnosti. Okrem uvedených informácií jednotlivé metodiky zahŕňajú aj  
praktické informácie ako napr. postupovať pri organizácii monitoringu, zahŕňajú tiež základné  
zásady, ktoré je potrebné pri monitoringu dodržiavať, oblasti, na ktoré sa pri monitoringu  
zamerať a príp. súbor vzorových otázok pre jednotlivých respondentov.  
NPM KVOP sa primárne zameriava na oblasti, pri ktorých môže existovať najväčšie riziko  
zlého zaobchádzania. Týmito oblasťami sú predovšetkým:  
materiálne podmienky, hygiena, kapacitná naplnenosť zariadenia,  
kontakt osôb obmedzených na slobode s vonkajším svetom,  
zaobchádzanie s osobami obmedzenými na slobode, vrátane používania  
donucovacích prostriedkov a ukladania disciplinárnych trestov,  
prístup k právnej pomoci,  
prístup k zdravotnej starostlivosti.  
Monitorovacie otázky NPM ÚKPZP, ktorými sa jednotlivé zariadenia monitorujú, sú rozdelené  
do nasledujúcich tematických okruhov:  
príjem pacienta/klienta,  
obmedzovacie prostriedky/prostriedky telesného obmedzenia,  
elektrokonvulzívna terapia (pre psychiatrické zariadenia),  
podmienky v zariadení a bežná rutina,  
kontakt s vonkajším okolím,  
24 Napr. Dohovor OSN proti mučeniu, Európsky Dohovor o ľudských právach, Istanbulský protokol.  
15  
 
riešenie konfliktov a sťažností,  
pracovné podmienky zamestnancov.  
NPM ÚKPD sa pri monitoringu zameriava najmä na nasledujúce oblasti, a to s dôrazom na  
predchádzanie možnému zlému zaobchádzaniu s deťmi:  
spôsob umiestnenia dieťaťa do zariadenia a adaptačná fáza,  
kvalita vzťahovej väzby v zariadení,  
kontakt s okolitým svetom,  
mechanizmus riešenia sťažností,  
režim dňa,  
materiálne a personálne zabezpečenie zariadenia.  
V rámci všetkých troch inštitúcií systematická NPM návšteva zahŕňa prípravu, samotný výkon,  
ako aj následné navrhovanie odporúčaní po monitorovacej návšteve. Monitorovacia návšteva  
konkrétne zahŕňa úvodný rozhovor s vedením zariadenia, prehliadku zariadenia, súkromné  
rozhovory s osobami obmedzenými na slobode, zamestnancami zariadenia alebo s inými  
osobami, ktoré si NPM tím vyberie, pozorovania, vyhotovovanie fotodokumentácie, analýzu  
registrov a inej relevantnej dokumentácie a záverečný rozhovor s vedením. Všetky zdroje  
informácií sa krížovo kontrolujú, aby sa zabezpečilo, že zistenia sú objektívne  
a spoľahlivé.  
Po výkone systematickej návštevy, zozbieraní a analýze všetkých podkladov, NPM vydáva  
individuálnu správu, ktorá v zásade obsahuje opis podmienok v zariadení, štandardy  
posudzovania zlého zaobchádzania a na to nadväzujúce zistenia a odporúčania pre všetky  
dotknuté subjekty, ktorými sú spravidla vedenie zariadenia, jeho zriaďovateľ a vecne a miestne  
príslušné orgány verejnej moci. Cieľom opatrení/odporúčaní je adresovať rizikové faktory  
a základné príčiny, ktoré vedú k zlému zaobchádzaniu tak, aby sa zabránilo ich výskytu alebo  
opakovanému výskytu v budúcnosti a v súlade s účelom Opčného protokolu sa zameriavajú  
primárne na systémové otázky.  
Individuálne správy zo systematických návštev, ako aj odpovede dotknutých subjektov sú  
zverejňované na webových sídlach jednotlivých inštitúcií zabezpečujúcich úlohy NPM.  
Osobitná správa NPM je zverejňovaná iba na webovom sídle NPM KVOP.  
webové sídlo NPM ÚKPZP: www.komisar.sk,  
webové sídlo NPM ÚKPD: www.komisarpredeti.sk.  
16  
2.3 Organizačná štruktúra  
2.3.1 Verejný ochranca práv  
Na zabezpečenie uskutočňovania úloh NPM bol počet zamestnancov Kancelárie verejného  
ochrancu práv (ďalej len „KVOP“) navýšený o šesť osôb. V nadväznosti na to bol zmenený  
organizačný poriadok  
a
v
KVOP bol vytvorený samostatný odbor dohľadu  
nad obmedzovaním osobnej slobody. Začiatok fungovania NPM v oblasti personálneho  
zabezpečenia realizovala KVOP preložením existujúcich zamestnancov, ktorí sa venovali  
individuálnym podnetom v miestach, kde je obmedzená osobná sloboda a ich kvalitnému  
zaškoleniu v spolupráci s partnerskými ombudsmanskými inštitúciami v Česku, Poľsku  
a Maďarsku. Odbor má v súčasnosti päť zamestnancov na plný úväzok, z toho štyria sú  
v stálej štátnej službe a jeden v dočasnej štátnej službe.  
Všetci zamestnanci sú právnici, s niekoľkoročnými pracovnými skúsenosťami v oblasti  
ochrany ľudských práv. Verejný ochranca práv plánuje NPM tím dopĺňať o externých  
odborníkov, ktorí sa v zmysle medzinárodných odporúčaní budú, spolu s právnikmi odboru  
dohľadu nad obmedzovaním osobnej slobody, zúčastňovať na systematických návštevách  
a následne spolupracovať aj na spracovávaní individuálnych správ z návštev. Ide  
predovšetkým o rôzne lekárske profesie, ako všeobecný lekár, traumatológ, psychológ,  
psychiater, zdravotná sestra, ale aj o iné profesie, ako napr. sociálni pracovníci.  
V KVOP riadi odbor dohľadu nad obmedzovaním osobnej slobody Mag. iur. Katarína Trnková,  
LL.M.  
2.3.2 Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím  
Agende NPM sa na Úrade komisára pre osoby so zdravotným postihnutím (ďalej len „ÚKPZP“)  
venuje nová organizačná jednotka. Táto organizačná jednotka disponuje šiestimi pracovnými  
miestami, z ktorých sú tri určené pre ľudí s právnickým vzdelaním, dve miesta pre ľudí  
so vzdelaním v oblasti v sociálnej práce a jedno miesto je vyčlenené pre tajomníka NPM  
(sekretariát).  
Ďalšou výzvou je vytvorenie zoznamu externých expertných spolupracovníkov, s ktorými NPM  
spolupracuje v súlade s Istanbulským protokolom.25 Do tohto zoznamu budú postupne  
pribúdať odborníci z rôznych posudzovaných oblastí, ako psychiatri, všeobecní lekári,  
zdravotné sestry, psychológovia, ale napríklad aj experti na inkluzívne vzdelávanie  
či informačné technológie.  
Na ÚKPZP riadi NPM tím JUDr. Kristína Čahojová.  
25 Ibidem.  
17  
 
 
 
2.3.3 Komisár pre deti  
Úradu komisára pre deti (ďalej len ÚKPD“) boli zo strany štátu poskytnuté finančné zdroje na  
nových zamestnancov, ktorí majú na starosti výkon úloh NPM, a to v rozsahu troch plných  
pracovných úväzkov. Vzhľadom na počet zariadení, ktoré spadajú pod výkon komisára pre  
deti v rámci NPM, komisár pre deti považuje personálne zdroje na účinný výkon mandátu NPM  
za nie úplne dostatočné, keďže zariadenia (a iné miesta, kde sa nachádzajú deti obmedzené  
na slobode) je v zmysle príručiek k NPM potrebné monitorovať pravidelne, aby sa zabezpečil  
preventívny mechanizmus proti zlému zaobchádzaniu.  
Na ÚKPD tvorí NPM samostatný tím, pozostávajúci zo štyroch zamestnancov (odborných  
poradcov komisára pre deti) pracujúcich v pracovnom pomere na plný/skrátený úväzok  
a externých expertov (pracujúcich na základe dohody o pracovnej činnosti).  
Základný tím NPM tvoria štyria zamestnanci ÚKPD:  
dvaja právnici špecializujúci sa na oblasť rodinného práva, ochrany práv detí,  
sociálny pracovník, dlhodobo pôsobiaci na úseku sociálnoprávnej ochrany detí  
a sociálnej kurately,  
psychológ s praxou v oblasti práce s deťmi a rodinami v zariadeniach sociálno-právnej  
ochrany detí a sociálnej kurately.  
Experti pre NPM poskytujú najmä konzultačné služby, a súčasne môžu byť prítomní aj na  
samotných monitoringoch. Aktuálne sú v tíme NPM experti pre oblasť medzinárodného práva  
a posudzovania najlepších záujmov dieťaťa a pre oblasť sociálnoprávnej ochrany detí  
a sociálnej kurately, so skúsenosťami najmä zo zariadení ústavnej starostlivosti. Tím expertov  
sa má v budúcnosti rozšíriť o lekárov, psychológov a sociálnych pracovníkov.  
Na ÚKPD riadi NPM tím Mgr. Adrián Klimo, odborný poradca komisára pre deti.  
18  
 
3 Aktivity NPM  
3.1 Systematické návštevy  
Na ÚKPZP, ako aj na ÚKPD sa počas prvých mesiacov od zriadenia NPM venovali najmä  
organizačnej činnosti a príprave systematických návštev po odbornej a metodickej stránke.  
Na ÚKPZP a ÚKPD počas letných a jesenných mesiacov roka 2023 prebiehali výberové  
konania na novovytvorené miesta a prijímali sa noví zamestnanci, ktorí sa postupne  
oboznamovali s metodikou práce na úradoch, ako aj s novými kompetenciami.  
Zamestnanci ÚKPZP sa v roku 2023 tiež zúčastňovali, spolu s tímom ÚKPZP, na  
monitoringoch podľa Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím, pozorovali vedenie  
monitoringu v praxi a výsledné poznatky potom pretavili do tvorby úplne novej metodiky, ktorou  
ÚKPZP posudzuje dodržiavanie práv podľa Dohovoru OSN proti mučeniu.  
V rámci ÚKPD sa noví zamestnanci školili na rôznych interných poradách, ako aj za účasti  
externých odborníkov k novým kompetenciám NPM a prehlbovali odborné a praktické  
poznatky potrebné k výkonu NPM a tvorbe metodiky. Vznikajúci tím NPM absolvoval na jeseň  
2023 aj ohlásené návštevy niektorých zariadení, s cieľom zisťovania praktických informácií  
k lepšiemu určeniu oblastí, ktoré sa budú v rámci NPM monitorovať. Súčasťou prípravy tímu  
NPM na nové úlohy bolo aj oslovenie rôznych inštitúcií vykonávajúcich kontroly a dozor  
v zariadeniach, kde sa môžu nachádzať deti obmedzené na osobnej slobode, alebo odkázané  
na starostlivosť; ÚKPD sa dopytoval najmä na metódy a postupy pri kontrolách/dozoroch, ako  
aj na výsledky kontrolnej činnosti týchto inštitúcií za posledné obdobie.  
V KVOP sa NPM tím začal praktickému výkonu systematických návštev venovať od účinnosti  
domácej právnej úpravy. Zo začiatku išlo najmä o vykonávanie systematických návštev  
menších zariadení, ako sú napr. cely policajného zaistenia, alebo určené priestory. Takýto  
pomerne rýchly prechod na agendu NPM bol umožnený charakterom uvedených zariadení,  
existenciou personálneho substrátu, ako aj prienikom doterajšej činnosti verejného ochrancu  
práv s novými úlohami, ktoré mu pribudli v rámci NPM. Cieľom prvotných monitoringov bolo  
najmä praktické overenie možnosti uplatnenia existujúcich metodických podkladov a príprava  
členov NPM tímu na monitoring väčších zariadení, ako sú napr. útvary policajného zaistenia  
pre cudzincov, ústavy na výkon trestu odňatia slobody a ústavy na výkon väzby.  
3.1.1 Verejný ochranca práv  
V roku 2023 NPM KVOP vykonal trojdňovú neohlásenú návštevu v Útvare policajného  
zaistenia pre cudzincov Sečovce. Zameriaval sa na dodržiavanie práv osôb umiestnených  
v zariadení, konkrétne na zaobchádzanie so zaistenými cudzincami, využívanie donucovacích  
prostriedkov, umiestňovanie osôb do oddeleného režimu zaistenia, prístup k zárukám ochrany  
práv, prístup k zdravotnej starostlivosti a materiálne podmienky v zariadení.  
Medzi hlavné problémy, ktoré NPM KVOP počas návštevy identifikoval, patria reštriktívny  
režim s absenciou zmysluplných aktivít, nedodržiavanie zákonom stanovenej dĺžky  
vychádzok, nedostatok možností spojiť sa s rodinou, nedostatok informácií o možnostiach  
19  
 
 
 
právnej pomoci a celkovo o právnom režime, ktorý sa na zaistené osoby aplikuje. Rovnako  
NPM KVOP upozornil na nedostatočnú právnu úpravu v oblasti umiestňovania do oddeleného  
režimu zaistenia. Taktiež konštatoval nedostatočný prístup k informáciám o vnútornom  
poriadku zariadenia, ako aj o právach a povinnostiach, problematický prístup k lekárovi  
v zariadení, ako aj zákaz nosenia vlastného oblečenia či plošné odoberanie mobilných  
telefónov.  
Ako problematický bol vyhodnotený služobný zákrok, ktorý v zariadení vykonala jednotka  
Riaditeľstva hraničnej a cudzineckej polície Sobrance po tom, ako zo zariadenia ušlo niekoľko  
cudzincov. V tejto veci NPM KVOP zo strany Riaditeľstva hraničnej a cudzineckej polície  
Sobrance nebola poskytnutá dostatočná súčinnosť, pričom si tvrdenia viacerých cudzincov  
a príslušníkov Policajného zboru ohľadom použitia sily počas zásahu vzájomne odporovali.  
Výsledkom návštevy je 43 opatrení, ktoré sú adresované nielen samotnému zariadeniu, ale aj  
Prezídiu Policajného zboru a Ministerstvu vnútra SR, pretože v mnohých prípadoch sú zistené  
nedostatky systémového charakteru, ktoré sú do určitej miery spôsobené nedostatkom  
personálu a finančných prostriedkov.  
Kompletná správa z monitoringu NPM v Útvare policajného zaistenia pre cudzincov Sečovce26  
je zverejnená na webovom sídle Kancelárie verejného ochrancu práv.  
V roku 2023 NPM KVOP taktiež začal sériu návštev ciel policajného zaistenia a určených  
priestorov s cieľom posúdiť materiálne podmienky a zaobchádzanie s osobami obmedzenými  
na slobode. NPM KVOP navštívil policajné oddelenia v Bratislave (v mestských častiach  
Karlova Ves, Dúbravka, Devínska Nová Ves), Modre, Pezinku, Galante a Banskej  
Bystrici.  
Počas neohlásených návštev bolo identifikovaných viacero nedostatkov. V niektorých  
prípadoch boli zadržané osoby umiestnené v určených priestoroch neprimerane dlho,  
prípadne aj cez noc,27 v úradných záznamoch chýbali informácie o obmedzení osobnej  
slobody a zadržaným osobám nebolo umožnené ponechať si poučenie o ich právach  
a povinnostiach. V určených priestoroch, ktorých súčasťou nebola toaleta, chýbalo  
signalizačné zariadenie na privolanie policajta.  
V rámci materiálnych podmienok NPM KVOP na niektorých policajných oddeleniach našiel  
sanitárne zariadenia (toalety), ktoré boli v cele umiestnené bez dostatočného vizuálneho  
oddelenia od ostatného priestoru. V jednej z ciel policajného zaistenia bolo v lete  
vo večerných hodinách nameraných takmer 31 stupňov Celzia.  
NPM KVOP so znepokojením konštatuje, že na Obvodnom oddelení Policajného zboru  
v Devínskej Novej Vsi stále pretrváva nezákonná prax pripútavania osôb obmedzených na  
slobode k pevným objektom (radiátor, mreže) na chodbe, pričom táto prax je aj v rozpore  
s medzinárodnými odporúčaniami. Výbor CPT od roku 2000 opakovane vyzýva slovenské  
27 Určený priestor, na rozdiel od cely policajného zaistenia, spravidla nespĺňa podmienky materiálneho vybavenia  
pre dlhodobejší pobyt osoby (predovšetkým chýba toaleta, umývadlo s tečúcou vodou, posteľ). Určený priestor má  
slúžiť len na krátkodobé umiestnenie osôb medzi vykonávaním jednotlivých procesných úkonov trestného konania,  
či iných úkonov súvisiacich s dôvodmi obmedzenia osobnej slobody podľa § 42 zákona o Policajnom zbore.  
20  
úrady na prijatie efektívnych opatrení, ktoré by úplne odstránili nežiaducu prax pripútavania  
osôb obmedzených na slobode k predmetom pevne spojeným so stenami alebo k podobným  
objektom na policajných oddeleniach. Postup orgánu verejnej moci, ktorý nie je v súlade so  
zákonnými ustanoveniami, nemožno v demokratickom a právnom štáte ospravedlniť  
prevádzkovými, organizačnými, technickými, finančnými a ani žiadnymi inými inštitucionálnymi  
potrebami. Za nedostatočné kapacity nemôžu niesť dôsledky osoby obmedzené na slobode.  
3.1.2 Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím  
Dňa 5. novembra 2023 tím NPM uskutočnil neohlásený monitoring v nemocnici Modra, n. o.,  
špecializovanom zariadení a zariadení sociálnych služieb.  
Na začiatku návštevy komisárka, ako vedúca NPM ÚKPZP, oboznámila vedenie zariadenia  
s postavením a pôsobnosťou komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, s úlohou NPM  
ÚKPZP, s jeho postupom počas monitorovacej návštevy, kam patrí oboznámenie sa  
s požadovanou dokumentáciou zariadenia, pozorovanie, rozhovory so zamestnancami  
a klientami zariadenia a vyhotovovanie fotodokumentácie. Na konci monitorovacej návštevy  
bol uskutočnený rozhovor s vedením zariadenia, ktorému boli tlmočené tie najzávažnejšie  
zistenia.  
Podľa zistení monitorovacieho tímu sa v danom zariadení nachádzajú aj osoby, ktoré sú  
de iure v zariadení dobrovoľne, ale v skutočnosti sú obmedzené na slobode, keďže vyjadrovali  
vôľu zariadenie opustiť a táto ich vôľa nebola rešpektovaná. Taktiež monitorovací tím zistil  
závažné nedostatky vo výkone práce sociálnych pracovníčok, ktoré spočívali v nedostatkoch  
v individuálnych, rizikových či adaptačných plánov. Klientom bol obmedzovaný kontakt  
s vonkajším svetom a ich sloboda pohybu uzamykaním zariadenia, pričom v zariadení sa  
uskutočňovali aktivity iba veľmi sporadicky. Všetky tieto zistenia hodnotil monitorovací tím ako  
zlé zaobchádzanie, ktoré je Dohovorom OSN proti mučeniu zakázané.  
Bližšie podrobnosti sú uvedené v samostatnej správe, ktorá sa nachádza na webovej stránke  
Druhým monitoringom, ktorý tím NPM ÚKPZP v minulom roku zrealizoval, bol monitoring  
detskej psychiatrickej liečebne n. o. Hraň, a to v dňoch 11. až 13. decembra 2023.  
Čo sa týka samotného výsledku monitorovania v detskej psychiatrickej liečebni, tím NPM  
ÚKPZP zistil znepokojujúce informácie, týkajúce sa zaobchádzania s deťmi v tom zmysle, že  
dochádzalo aj k fyzickému násiliu na deťoch. Za zlé zaobchádzanie tím NPM ÚKPZP  
považoval, že ihneď po príjme boli deti paušálne na izolačnej izbe, bez možnosti akéhokoľvek  
kontaktu s deťmi či akéhokoľvek rozptýlenia. Izolácia bola taktiež zvýraznená strihaním dieťaťa  
po príchode. Iniciácia psychoterapeutických sedení sa striktne viazala na prvomesačné  
adaptačné obdobie. Aj ďalej sa však terapie realizovali len zriedkavo a nepravidelne,  
s približne dvoj až štvortýždňovým odstupom u minimálneho počtu pacientov (30 %).  
V zariadení neplatili jasné pravidlá fungovania, čo vyvolávalo u pacientov atmosféru strachu  
a obáv z kladenia otázok – mali pocit, že akonáhle sa začali pýtať na pravidlá alebo mali  
požiadavky, ich pobyt bol predlžovaný („za trest“). Za zlé zaobchádzanie tím NPM ÚKPZP  
ďalej považoval aj nemožnosť iniciovania akéhokoľvek kontaktu s okolitým svetom zo strany  
detských pacientov bez ohľadu na zdravotný stav a bez ohľadu na to, že niektoré deti by mohli  
21  
 
disponovať mobilnými telefónmi v určenom čase. Deti nemali možnosť kontaktovať svojich  
blízkych z pevnej linky zriadenia, ani opustiť zariadenie na priepustku. Ako ponižujúci bol  
nakoniec vyhodnotený celý systém zaobchádzania s deťmi v liečebni, zavŕšený nedostatkom  
ochrany intimity v dôsledku 24-hodinového monitorovania izieb kamerami so záznamom.  
Bližšie podrobnosti sú taktiež uvedené v samostatnej správe, ktorá sa nachádza na webovej  
stránke ÚKPZP: www.komisar.sk.  
3.1.3 Komisár pre deti  
NPM ÚKPD do konca roka 2023 zrealizoval jednu neohlásenú návštevu zariadenia – centra  
pre deti a rodiny Pezinok (ďalej len „CDR“). Návštevu vykonal na základe informácií získaných  
z činnosti komisára pre deti , v zmysle ktorých bolo identifikované podozrenie z možného zlého  
zaobchádzania.  
Na základe návštevy a zmonitorovania situácie v zariadení, NPM ÚKPD dospel k záveru  
o porušení viacerých právnych predpisov (najmä nedostatočné vedenie spisovej  
dokumentácie, neoprávnené obmedzenie styku rodičov s dieťaťom), pričom identifikoval aj zlé  
zaobchádzanie v zmysle Dohovoru OSN proti mučeniu. Bolo zistené, že CDR obmedzuje styk  
maloletého dieťaťa umiestneného do ústavnej starostlivosti CDR s biologickým rodičom na  
neurčitú dobu a odôvodňuje to potrebou adaptácie dieťaťa v prostredí CDR (resp.  
profesionálnej rodiny) aj vtedy, keď zo strany rodičov nehrozí akékoľvek nebezpečenstvo voči  
mal. dieťaťu. Uvedené postupy nemajú oporu v právnych predpisoch ani v interných  
predpisoch Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, dokonca sú v rozpore s viacerými  
právnymi predpismi.28  
Za zlé zaobchádzanie v zmysle doktríny sa považuje aj také konanie, ktoré by mohlo vyvolať  
u osoby pocity strachu, úzkosti, ako aj intenzívne psychické utrpenie. Postupmi CDR  
v obmedzovaní styku dieťaťa s rodičmi došlo na základe zistených skutočností k tak vážnej  
psychickej traume dieťaťa, že ho možno považovať za zlé zaobchádzanie v zmysle Dohovoru  
OSN proti mučeniu.  
NPM ÚKPD informoval zariadenie o porušení jednotlivých predpisov a zlom zaobchádzaní,  
ku ktorému dochádza a môže v budúcnosti dochádzať uplatňovaním takéhoto postupu  
a uviedol zariadeniu viaceré odporúčania k náprave, týkajúce sa dodržiavania fyzického  
kontaktu rodičov s deťmi aj v procese tzv. adaptačnej fázy dieťaťa v zariadení (profesionálnej  
rodine). Zároveň informoval Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny o potrebe pravidelných  
preškolení metodík zamestnancov CDR, s cieľom zabrániť opakovaniu danej situácie –  
zavedenie odporúčaní do praxe bude NPM ÚKPD tím sledovať aj v roku 2024.  
28 Článok 9 Dohovoru o právach dieťaťa, čl. 41 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, § 53 ods. 1 zákona č. 305/2005  
o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov, § 54 ods. 4 zákona č. 36/2005 o rodine o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov.  
22  
 
3.2 Spolupráca na národnej a medzinárodnej úrovni  
3.2.1 Spoločné aktivity  
Dňa 5. apríla 2023 sa uskutočnilo prvé koordinačné stretnutie k implementácii NPM, spolu  
so zástupcami všetkých troch inštitúcií. Témami stretnutia boli kvalifikačné predpoklady  
nových zamestnancov, ktorí budú mať túto problematiku v náplni práce, štruktúra a zloženie  
monitorovacích tímov, ktoré budú vykonávať systematické monitorovacie návštevy, metodika,  
ktorou sa bude posudzovať dodržiavanie Dohovoru OSN proti mučeniu, ako aj vzdelávanie  
zamestnancov vykonávajúcich novú pôsobnosť.  
V rámci tvorby a zlepšovania metodiky sa uskutočnilo 11. októbra 2023 v Brne, v Českej  
republike, stretnutie zástupcov ÚKPZP, ÚKPD ako aj zástupcov KVOP so zástupcami  
Kancelárie verejného ochrancu práv Českej republiky, ktorého cieľom bola výmena informácií  
a skúsenosti v súvislosti s prípravou vykonávania novej pôsobnosti NPM.  
V novembri 2023 privítali zástupcovia všetkých troch NPM dvoch zástupcov SPT a dvoch  
zástupcov OBSE. Cieľom tohto stretnutia bolo vymeniť si kontakty a ponúknuť pomoc  
národným NPM zo strany SPT vo vzťahu k tvorbe nového mechanizmu v slovenských  
podmienkach.  
3.2.2 Samostatné aktivity  
Okrem už spomínaných spoločných aktivít sa jednotlivé NPM tímy venovali aj stretnutiam  
a nadväzovaniu spolupráce v rámci svojej vlastnej vecnej príslušnosti.  
Verejný ochranca práv a riaditeľka NPM KVOP sa 14. novembra 2023 zúčastnili stretnutia  
so zástupcami rakúskeho ombudsmana. Počas stretnutia sa oboznámili s činnosťou,  
štruktúrou a aktivitami rakúskeho NPM a vymenili si aj informácie ohľadne nadväzovania  
spolupráce s externými spolupracovníkmi. Rakúska strana pri tejto príležitosti navrhla  
verejnému ochrancovi práv a riaditeľke NPM KVOP možnosť zúčastniť sa ako pozorovatelia  
jedného z monitoringov vykonávaných v rámci činnosti ich NPM.  
Od 13. do 15. decembra 2023 sa verejný ochranca práv, vedúci sekcie ochrany základných  
práv a slobôd a celý NPM KVOP zúčastnili na školení vo Varšave, u poľského verejného  
ochrancu práv. Návšteva bola zameraná na získanie skúseností od našich poľských kolegov  
v oblasti vytvorenia NPM a vykonávania systematických návštev, primárne v zariadeniach,  
ktoré sú zverené do pôsobnosti verejného ochrancu práv. Riaditeľ poľského NPM a jeho  
zástupca nás podrobne oboznámili s metodológiou, frekvenciou návštev, počtom a zložením  
odborného tímu, ale tiež spracovávaním a prezentáciou výsledkov z jednotlivých kontrol. Mali  
sme tiež možnosť osobne navštíviť aj najväčšie väzenské zariadenie v Poľsku a priamo  
v teréne sa tak oboznámiť s postupmi realizácie samotných monitorovacích návštev.  
Počas rokovania so zástupcom poľského ombudsmana, ktorý dohliada nad NPM odborom,  
sme sa dozvedeli informácie o aktuálnom stave utečencov na bielorusko-poľských hraniciach.  
23  
 
 
 
Záver trojdňového programu zavŕšilo stretnutie so zástupcami OBSE, počas ktorého sme  
diskutovali o ich najnovších projektoch a spolupráci s poľským NPM, o možnostiach zúčastniť  
sa školení a nadviazali sme aj na témy, ktoré odzneli počas novembrovej návštevy OBSE  
v Bratislave.  
Na Úrade komisára pre osoby so zdravotným postihnutím sa riaditeľka NPM tímu v rámci  
tvorby metodiky a činnosti NPM zúčastnila na šiestom stretnutí národných NPM na európskej  
úrovni, ktoré sa uskutočnilo v dňoch 9. a 10. novembra 2023 v Kodani. Tohoročné stretnutie  
bolo venované téme duševného zdravia - a to tak v zariadeniach, kde sa nachádzajú ľudia  
obmedzení na slobode, ako sú napríklad väznice, ako aj téme výkonu monitoringu  
v psychiatrických zariadeniach a domovoch sociálnych služieb.  
Na Úrade komisára pre deti sa venovali nadväzovaniu spolupráce najmä na domácej úrovni.  
V tejto súvislosti nadviazali spoluprácu a súčinnosť najmä s Ústredím práce, sociálnych vecí  
a rodiny, s Generálnou prokuratúrou SR, s Úradom verejného zdravotníctva SR, s Úradom  
pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, s Ministerstvom práce, sociálnych vecí  
a rodiny SR (s Inšpekciou v sociálnych veciach) v oblasti  
ich kontrolnej/dozornej/monitorovacej činnosti a záverov tejto činnosti v zariadeniach,  
kde sa nachádzajú deti obmedzené na osobnej slobode, alebo kde alebo sa môžu  
nachádzať v dôsledku odkázanosti na poskytovanie starostlivosti za uplynulých päť  
rokov (ďalej len „zariadenia“),  
odporúčaní, prípadne iných procesných krokov, ktoré v tejto veci boli vykonané  
vo vzťahu ku kontrolovaným/dozorovaným/dohľadovaným zariadeniam,  
metodík upravujúcich postup kontroly/dozoru/dohľadu v zariadeniach.  
Rovnako tiež nadviazali spoluprácu s Asociáciou rodinných sudcov v oblasti odporúčaní na  
zlepšenie postavenia detí v oblasti predchádzania zlému zaobchádzaniu v zariadeniach.  
Okrem toho bola tiež nadviazaná spolupráca s Justičnou akadémiou SR ohľadom  
uskutočnených vzdelávacích seminárov/školení/iných vzdelávacích a osvetových podujatí  
vo vzťahu k mučeniu a zaobchádzaniu s maloletými deťmi.  
Získanie uvedených informácií a preskúmanie podkladov a záverov pomohlo NPM ÚKPD  
nastaviť metódy a postupy monitorovania zariadení v rámci NPM, určiť zameranie na málo  
riešené oblasti a naopak, aj na vysoko problematické oblasti, preskúmať aktuálny stav  
monitorovania práv detí s cieľom zefektívnenia práce tímu NPM ÚKPD pri výkone úloh NPM.  
24  
4 Priority na rok 2024  
4.1 Verejný ochranca práv  
Keďže mnohé zo zistení poukazujú na systémové problémy v podmienkach a zaobchádzaní  
s osobami obmedzenými na slobode, NPM KVOP plánuje v roku 2024 pokračovať  
predovšetkým vo výkone systematických návštev zariadení spadajúcich do pôsobnosti  
verejného ochrancu práv.  
S cieľom kontroly implementácie navrhovaných odporúčaní, NPM KVOP ďalej plánuje  
uskutočniť aj tzv. follow up (následné) návštevy miest, kde už bol monitoring NPM v minulosti  
vykonaný, a rovnako plánuje vykonať aj tematickú návštevu zameranú na odsúdených, ktorí  
vykonávajú doživotný trest odňatia slobody. Ďalším z cieľov je vypracovať súhrnnú správu  
zo systematických návštev v celách policajného zaistenia a v určených priestoroch  
s konkrétnymi odporúčaniami pre Ministerstvo vnútra SR a pre Prezídium Policajného zboru.  
Okrem týchto hlavných činností sa NPM KVOP plánuje zúčastňovať na školeniach  
a stretnutiach s partnerskými inštitúciami s cieľom čo najväčšieho prehĺbenia znalostí v oblasti  
predchádzania zlému zaobchádzaniu. V tejto súvislosti je napr. na marec 2024 naplánované  
školenie o používaní donucovacích prostriedkoch pre všetky tri NPM tímy.  
NPM KVOP tiež plánuje vypracovať systém edukačných aktivít a stretnutí (stretnutia  
za okrúhlym stolom, konferencie, atď.), v rámci ktorých bude možné prezentovať získané  
poznatky rôznemu publiku a rozširovať tak povedomie o ochrane ľudských práv, s dôrazom  
na prevenciu zlého zaobchádzania.  
V neposlednom rade sa NPM KVOP bude aj naďalej venovať koordinačným úlohám,  
vykonávaniu spoločných systematických návštev s NPM ÚKPZP a NPM ÚKPD ako aj  
organizácii spoločných aktivít.  
4.2 Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím  
V roku 2024 bude NPM ÚKPZP pokračovať vo výkone neohlásených monitorovacích návštev  
psychiatrických zariadení, a rovnako aj domovov sociálnych služieb. Po vypracovaní správy  
z monitorovacej návštevy dostane každé zariadenie možnosť zorganizovať ÚKPZP ústne  
prerokovanie tejto správy s možnosťou uskutočniť školenie „ušité na mieru“ problematike  
daného zariadenia.  
Čo sa týka výkonu monitoringov, pretože NPM má pomerne široký mandát, je potrebné sa  
v budúcnosti zamerať na niektoré kľúčové otázky a ciele, aby bolo možné na konci obdobia  
zistiť, akým spôsobom sa NPM priblížilo k plneniu svojich úloh. Z dlhoročnej monitorovacej  
činnosti ÚKPZP podľa Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím vyplynulo  
znepokojujúce zistenie, že pracovníci v zdravotníctve, ako aj pracovníci sociálnych služieb,  
často nerešpektujú vôľové prejavy klientov/pacientov v ich starostlivosti a dochádza de facto  
k nezákonnému obmedzovaniu osobnej slobody. Preto sa komisárka a NPM ÚKPZP v prvých  
rokoch svojej činnosti zamerajú špeciálne na prvý okruh svojej monitorovacej činnosti – príjem  
pacienta/klienta do zariadenia.  
25  
 
 
 
Čo sa týka zákonného mandátu na výkon monitoringov zariadení kde sa vykonáva ochranné  
liečenie, v spolupráci s Generálnou prokuratúrou SR bude NPM ÚKPZP realizovať monitoring  
týchto zariadení a zistené poznatky budú premietnuté do návrhov systematických riešení  
zodpovedným orgánom, čiže Ministerstvu zdravotníctva SR a Ministerstvu spravodlivosti SR.  
Ďalšími veľkými výzvami budú pre NPM ÚKPZP zisťovanie a monitorovanie situácie  
poskytovania psychiatrickej a psychologickej starostlivosti v zariadeniach, kde sú osoby  
so zdravotným postihnutím obmedzené na osobnej slobode, napríklad vo väzniciach alebo  
v azylových centrách.  
Nakoniec, pri riešení podnetov ÚKPZP často vyvstáva otázka zlého zaobchádzania s ľuďmi so  
zdravotným postihnutím pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v nemocniciach (v somatickej  
medicíne). Aj keď sa táto starostlivosť neposkytuje priamo v zariadení, ktoré obmedzuje  
slobodu, z dôvodu nekomunikácie zdravotníckeho pracovníka sa v praxi často deje, že je  
„nespolupracujúci“ človek pripútavaný, a je tak obmedzovaná jeho osobná sloboda. NPM  
ÚKPZP si z tohto dôvodu taktiež kladie za úlohu zmonitorovať situáciu v somatickej medicíne  
a navrhnúť riešenia zapojenia sociálnych pracovníkov priamo v nemocniciach.  
V roku 2024 má NPM ÚKPZP v pláne navštíviť aj miesta, ktorým už boli zaslané správy  
a uložené opatrenia s cieľom zistenia realizácie týchto opatrení v praxi. Zároveň bude každému  
zariadeniu ponúknutá možnosť konzultovať prípadné problémy, s ktorými môže zápoliť pri  
plnení uložených opatrení.  
V rámci vzdelávacej činnosti má NPM v pláne edukačné aktivity v spolupráci napríklad  
s Justičnou akadémiou SR, s ktorou ÚKPZP podpísal v roku 2023 Memorandum o spolupráci.  
Čo sa týka vnútorného fungovania NPM ÚKPZP, v roku 2024 bude potrebné zamerať sa  
taktiež na vnútorný rozvoj a budovanie kapacít, konkrétne dobudovanie silnej a stabilnej  
inštitúcie so zamestnancami, ktorí majú potrebné odborné znalosti – čiže doobsadenie voľných  
zamestnaneckých miest a materiálne dovybavenie tímu NPM ÚKPZP.  
4.3 Komisár pre deti  
NPM ÚKPD bude v roku 2024 primárne vykonávať systematické návštevy miest, ktoré spadajú  
do jeho kompetencie, s cieľom identifikovať možné riziká a odhaliť včasné príznaky toho, že  
situácia v zariadeniach môže prerásť do zlého zaobchádzania. Cieľom NPM ÚKPD nie je riešiť  
individuálne zlyhania, ale analyzovať základné príčiny porušovania práv detí. Zlé  
zaobchádzanie môže byť dôsledkom aj vonkajších faktorov, a preto v rámci NPM ÚKPD bude  
popri zistených nedostatkoch potrebné analyzovať aj právny rámec, kompetencie  
zainteresovaných subjektov a poukazovať na systémové nedostatky a odporúčať nápravy.  
V rámci monitorovacej činnosti sa NPM ÚKPD zameria aj na situáciu a podmienky detí  
v reedukačných zariadeniach, ktoré na základe informácií získaných z doterajšej činnosti  
komisára a od zainteresovaných štátnych inštitúcií neplnia svoj účel a dochádza v nich  
k hromadnému porušovaniu práv detí. NPM ÚKPD bude pracovať na identifikovaní  
systémových nedostatkov v týchto zariadeniach a odporúčať možnosti ich nápravy, a to aj  
v rámci novovytvorenej pracovnej skupiny pod vedením Ministerstva školstva, výskumu,  
vývoja a mládeže SR.  
26  
 
V rámci NPM ÚKPD má komisár v záujme využívať, ako jedny zo základných prostriedkov  
prevencie zlého zaobchádzania aj vzdelávanie a prednáškovú činnosť. V zmysle uvedených  
skutočností má NPM ÚKPD v pláne v roku 2024 začať participovať na vytváraní systému  
vzdelávania pre subjekty zainteresované v oblasti starostlivosti o deti umiestnené  
v zariadeniach. Vzdelávacia činnosť bude zameraná na rozširovanie príkladov dobrej praxe,  
ktoré budú v rámci NPM ÚKPD systematicky zbierané a analyzované, s cieľom ich  
implementácie do praxe.  
Medzi dlhodobé priority NPM ÚKPD patrí aj vytvorenie štandardov kvality vzťahov medzi deťmi  
a zamestnancami v jednotlivých zariadeniach a ich šírenie osvetovo ďalej, s cieľom  
predchádzania zlému zaobchádzaniu s deťmi.  
27