Dôvodová správa A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisovv znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a Jana Hanuliaková.
Cieľom návrhu zákona je zefektívniť poskytnutie sociálneho poradenstva občanom so zdravotným znevýhodnením a ich rodinným príslušníkom pri riešení ich sociálnych, ekonomických a spoločenských záujmov a potrieb, a tým kompenzovať dôsledky zdravotného znevýhodnenia.
Už v súčasnosti majú obce podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy povinnosť poskytovať základné sociálne poradenstvo v zmysle zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, avšak toto poskytovanie nereflektuje na potreby prijímateľov sociálnej služby. V rámci zverejnených kontrol pri preverovaní plnenia povinností poskytovateľa sociálnych služieb zo strany Inšpekcie v sociálnych veciach Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR je často konštatované, že dokonca ani zariadenia sociálnych služieb neposkytujú sociálne poradenstvo adekvátne a efektívne. Rodinní príslušníci osôb so zdravotným znevýhodnením ani samotné zdravotne znevýhodnené osobynemajú informáciena koho sa môžuobrátiť napríklad v oblasti peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a tiež nemajú informácie na aké príspevky majú nárok,či už pre seba alebo pre svoje dieťa. Keďže v súčasnosti nemajú osoby so zdravotným znevýhodnením alebo ich rodinní príslušníci dostatok informácií, nemôžu sa začleniť do spoločnosti tak úspešne, ako osoby bez zdravotného znevýhodnenia.
Pre ľudí so zdravotným znevýhodnením je účasť na spoločenskom živote často výrazne obmedzená rôznymi prekážkami a práve efektívne poradenstvo a poskytovanie informácií o riešení ich problému môže byť účinným nástrojom na to, ako tieto nepriaznivé sociálne situácie prekonať.Návrh zákona reaguje na potrebu zlepšenia poskytovania základného sociálneho poradenstva zo strany obcí tak, aby pomohli osobám so zdravotným znevýhodnením tieto nepriaznivé sociálne situácie prekonať.Je dôležité, aby ľudia so zdravotným znevýhodnením mali prístup k informáciám ohľadom práce, vzdelávania, kompenzácií, zdravotníctva a iným aspektom života, pretože napomáhajú k lepšiemu začleneniu do spoločnosti. Aby mohli zdravotne znevýhodnení osoby žiť na rovnakom základe ako ľudia bez zdravotného znevýhodnenia, potrebujú informácie, ktoré im momentálne prostredníctvom plnohodnotného sociálneho poradenstva štát neposkytuje.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Dohovor OSN o právach ľudí so zdravotným postihnutím definuje osoby so zdravotným postihnutím ako osoby s dlhodobými telesnými, mentálnymi, intelektuálnymi alebo zmyslovými postihnutiami , ktoré v súčinnosti s rôznymi prekážkami môžu brániť ich plnému a účinnému zapojeniu do spoločnosti na rovnakom základe s ostatnými.Vznik a existencia zdravotného postihnutia predstavuje sociálnu udalosť, ktorá zásadným spôsobom ovplyvňuje život každého človeka, pričom dopad tejto situácie pociťujú nielen osoby so zdravotným postihnutím, ale aj ich rodiny. Z tohto dôvodu sa rozširujú dôvody, kvôli ktorým môže byť fyzická osoba v nepriaznivej sociálnej situácie tak, že môže ísť o ohrozenie fyzickej osoby sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti sa spoločensky začleniť a samostatne riešiť svoje problémy nielen pre ťažké zdravotné postihnutie alebo nepriaznivý zdravotný stav, ale aj pre zdravotné postihnutie.
Pri poskytovaní základného sociálneho poradenstva zo strany obce sa explicitne uvádza, že ide aj o poskytovanie informácií o možnostiach poskytnutia peňažného príspevku na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia. V prípadoch, ak je prijímateľom sociálnej služby osoba so zdravotným postihnutím, osoba s ťažkým zdravotným postihnutím alebo osoba s nepriaznivým zdravotným stavom, môže obec poskytnúť informácie v rámci základného sociálneho poradenstva aj rodinným príslušníkom takejto osoby. V tomto prípade sa za rodinného príslušníka sa považuje manžel, manželka, rodič a nezaopatrené dieťa.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. októbra 2024