B. Osobitná časť
K bodu 1 [§ 60 ods. 11]
Navrhuje sa zaviesť dobrovoľný systém zdieľania dôchodkových práv pre dve osoby spoločne sa starajúce o nezaopatrené dieťa. Definícia nezaopatreného dieťaťa sa použije zo zákona o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení. Realizácia zdieľania dôchodkových práv sa vykonáva na úrovni spoločného posúdenia obdobia dôchodkového poistenia a získania osobného mzdového bodu na úrovni priemeru osôb, ktoré dobrovoľne uzavreli dohodu o zdieľaní dôchodkových práv. K bodu 2 [§ 64a a § 64b]
Navrhuje sa definovať zákonné požiadavky na dohodu o zdieľaní dôchodkových práv a spôsob podania žiadosti o registráciu dohody o zdieľaní dôchodkových práv.
Navrhuje sa, aby žiadosť o registráciu dohody predkladali účastníci dohody Sociálnej poisťovni, ktorá vedie register dohôd o zdieľaní dôchodkových práv.
Navrhuje sa okruh skutočností, ktoré môžu spôsobiť zánik dohody o zdieľaní dôchodkových práv a zároveň právne účinky zániku dohody.
Navrhuje sa, aby právne účinky dohody o zdieľaní dôchodkových práv nastali až po registrácii dohody v registri dohôd, ktorý má viesť Sociálna poisťovňa. Ustanovenia precizujú postup registrácie žiadosti dohody, lehoty na registráciu dohody a zdôvodnenie odmietnutia registrácie dohody zo strany Sociálnej poisťovne.
K bodu 3 [§ 138 ods. 7]
Navrhuje sa nové znenie predovšetkým §138 ods. 7 písm. a) tak, aby mesačný vymeriavací základ, z ktorého štát platí poistné na dôchodkové poistenie za fyzickú osobu uvedenú v § 15 ods. 1 písm. a) a b) v období, v ktorom sa jej poskytuje materské, a za fyzickú osobu uvedenú v § 15 ods. 1 písm. c) a d), bol na úrovni súčinu čísla 30,4167 a denného vymeriavacieho základu podľa § 55 alebo § 57 tejto osoby zisteného pri vzniku nároku na materské. Stanovuje sa aj minimálna hodnota, ktorá je 60 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý platí poistné na dôchodkové poistenie, ktorá sa uplatní tak v prípade, keby bola suma na základe výpočtu podľa prvej vety nižšia ako táto suma, ako aj v prípade, ak dotknutej osobe nevznikol nárok na materské a tým pádom nie je možné výpočet podľa prvej vety použiť.
Zároveň sa navrhuje, aby mesačný vymeriavací základ, z ktorého štát platí poistné do rezervného fondu solidarity za fyzickú osobu uvedenú v § 15 ods. 1 písm. a) a b) v období, v ktorom sa jej poskytuje materské, a za fyzickú osobu uvedenú v § 15 ods. 1 písm. c) a d), zostal na úrovni 60 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu, ktorý platil v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý platí poistné do rezervného fondu solidarity.
Navrhovaná novela sa nedotýka ustanovenia §138 ods. 7 písm. b).