1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Dagmar Kramplovej, Milana Garaja a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom tohto návrhu je zvýšiť transparentnosť financovania mimovládnych neziskových organizácií, ktoré predstavuje kľúčový prvok pre posilnenie dôvery verejnosti voči mimovládnym neziskovým organizáciám formou zverejňovania informácií o daroch a darcoch, ak ich výška presiahne jednorázovo alebo v kumulatíve zákonom zadefinovanú hodnotu. Zverejňovanie informácií o daroch a príspevkoch prináša viacero výhod:
Dôveryhodnosť a transparentnosť:
Verejnosť právo byť informovaná, odkiaľ pochádzajú finančné prostriedky mimovládnych neziskových organizácií pôsobiacich vo verejnom priestore. Zverejnenie príspevkov, darov a pôžičiek umožní sledovať, aké zdroje mimovládne neziskové organizácie získavajú a akým spôsobom s nimi hospodária. Tento krok zvyšuje transparentnosť a dôveryhodnosť činnosti mimovládnych neziskových organizácií.
Lepšia kontrola toku finančných prostriedkov:
Zverejňovanie detailných informácií o príspevkoch, daroch a pôžičkách umožní efektívnejšiu kontrolu a sledovanie toku finančných prostriedkov. Verejnosť aj orgány dozoru budú mať lepší prehľad o tom, ako sa tieto finančné prostriedky využívajú, a budú schopní identifikovať prípadné nezrovnalosti či nevhodné použitie finančných prostriedkov. Nemenej dôležitým faktorom je, že predmetný návrh posilňuje ochranu spoločnosti pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochranu pred financovaním terorizmu prostredníctvom potenciálnych finančných tokov v procese hospodárenia mimovládnych neziskových organizácií.
Zvýšený tlak na zodpovedné hospodárenie:
Verejnosť prostredníctvom zverejnených informácií o financovaní motivuje mimovládne neziskové organizácie k zodpovednejšiemu a transparentnejšiemu hospodáreniu. Vedie to k lepšiemu riadeniu finančných prostriedkov a zodpovednému nakladaniu s darovanými či požičanými prostriedkami.
Podpora dôvery a zapojenia verejnosti:
Verejnosť a zainteresované strany budú mať možnosť lepšie porozumieť misii a činnosti mimovládnych neziskových organizácií prostredníctvom transparentného zverejňovania informácií o ich financovaní. Tento prístup môže podporiť dôveru a zapojenie verejnosti, ktorá bude mať jasnejší obraz o tom, ako sú ich príspevky využívané.
2
Zverejňovanie týchto informácií je teda krokom smerom k väčšej transparentnosti, kontrole a dôvere voči mimovládnym neziskovým organizáciám. Ide o opatrenie, ktoré je v prospech nielen samotných mimovládnych neziskových organizácií, ale aj verejnosti a širšieho spoločenstva, pretože prispieva k transparentnejšiemu a zodpovednejšiemu fungovaniu mimovládneho sektora.
Návrh zákona pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Zlepšenie kontroly financovania sektora a sankcie za nesplnenie povinností plynúcich z právnych predpisov predstavujú potenciálne pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Z dôvodu rozšírenia zverejňovacích povinností dotknutých subjektov možno od verejnosti očakávať výraznejšiu a lepšiu kontrolu nad financovaním resp. finančnými operáciami dotknutých subjektov. Návrh zákona zavádza nové povinnosti pre mimovládne neziskové organizácie, čo za vplyv negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie tie však zavádzané v dôsledku dosiahnutia vyššej transparentnosti a kontroly finančných operácií. Návrh zákona nemá priame sociálne vplyvy, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 2.
K bodu 2
Navrhuje sa rozšírenie nedobrovoľného zrušenia neziskovej organizácie v prípade porušenia niektorého z nových ustanovení podľa § 6c ods. 2 alebo 5 zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ustanovenie je poslednou z alternatív postihu za nezaplatenie pokuty v určenej lehote alebo nesplnenie si zákonom stanovených povinností.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 4.
K bodu 4
Navrhuje sa rozšírenie obsahu výročnej správy neziskovej organizácie z dôvodu zabezpečenia vyššej miery transparentnosti a zodpovednosti v oblasti financovania neziskových organizácií. Zámerom zavedenia povinnosti je zverejňovať informácie o darcoch, prispievateľoch a veriteľoch, ktorých dary, príspevky či pôžičky jednotlivo alebo v úhrne za kalendárny rok presiahnu sumu 5 000 eur. Návrh je reakciou na rastúce požiadavky verejnosti na prehľadnosť a kontrolu pôvodu finančných prostriedkov adresovaných mimovládnym neziskovým organizáciám. Návrh stanovuje minimálne požiadavky zverejnenia, pričom zachováva požiadavky ochrany osobných údajov podľa osobitných právnych predpisov.
Ide zároveň o snahu o zníženie možného zneužitia neziskových organizácií pre nezákonné činnosti, ako je pranie špinavých peňazí či financovanie terorizmu. Podrobný prehľad o konkrétnych príspevkových či darcovských aktivitách podporuje etické a zodpovedné prispievanie a darcovstvo a zároveň umožňuje verejnosti lepšie pochopiť základy financovania a fungovania neziskových subjektov. Navrhovaná zmena tak prispieva k zvýšeniu dôvery verejnosti v neziskový sektor a posilňuje jeho legitimitu a nezávislosť.
K bodu 5
Navrhuje sa prechodné ustanovenie upravujúce časový rámec účinnosti zákona s ohľadom na možnosti dotknutých osôb ako aj zavedenie navrhovaných povinností do praxe.
4
K ČL. II
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 2.
K bodu 2
Navrhuje sa rozšírenie nedobrovoľného zrušenia nadácie v prípade porušenia niektorého z nových ustanovení podľa § 6c ods. 2 alebo 5 zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ustanovenie je poslednou z alternatív postihu za nezaplatenie pokuty v určenej lehote alebo nesplnenie si zákonom stanovených povinností.
K bodu 3
Zvyšuje sa suma v prípade prehľadu o darcoch v rámci výročnej správy na 5 000 eur a prehľad sa rozširuje o ďalšie identifikačné znaky darcu.
K bodu 4
Navrhuje sa rozšírenie obsahu výročnej správy nadácie z dôvodu zabezpečenia vyššej miery transparentnosti a zodpovednosti v oblasti financovania neziskových organizácií. Zámerom zavedenia povinnosti je zverejňovať informácie o prispievateľoch a veriteľoch, ktorých príspevky či pôžičky jednotlivo alebo v úhrne za kalendárny rok presiahnu sumu 5 000 eur. Návrh je reakciou na rastúce požiadavky verejnosti na prehľadnosť a kontrolu pôvodu finančných prostriedkov adresovaných mimovládnym neziskovým organizáciám. Návrh stanovuje minimálne požiadavky zverejnenia, pričom zachováva požiadavky ochrany osobných údajov podľa osobitných právnych predpisov.
Ide zároveň o snahu o zníženie možného zneužitia neziskových organizácií pre nezákonné činnosti, ako je pranie špinavých peňazí či financovanie terorizmu. Navrhovaná zmena tak prispieva k zvýšeniu dôvery verejnosti v neziskový sektor a posilňuje jeho legitimitu a nezávislosť.
K bodu 5
Vypúšťa sa ustanovenie týkajúce sa ochrany anonymity darcov z dôvodu potreby zabezpečenia vyššej úrovne verejnej kontroly nad finančnými zdrojmi, ktoré nadáciám poskytované. Transparentné zverejňovanie informácií o darcoch a výške ich darov zabezpečuje verejnú kontrolu nad zdrojmi financovania a prispieva k prevencii korupcie a konfliktu záujmov. Zrušením anonymity sa tiež zvyšuje zodpovednosť darcov a motivuje ich
5
k etickému správaniu. Vypustenie predmetného ustanovenia umožňuje verejnosti, dozorným orgánom a iným zainteresovaným stranám lepšie monitorovať a hodnotiť finančné toky smerujúce k nadáciám, čím sa zvyšuje celková transparentnosť a dôvera v sektor mimovládnych neziskových organizácií. Navrhovaná zmena je v súlade s trendmi posilňovania transparentnosti a integrity vo verejnom sektore.
K bodu 6
Navrhuje sa prechodné ustanovenie upravujúce časový rámec účinnosti zákona s ohľadom na možnosti dotknutých osôb ako aj zavedenie navrhovaných povinností do praxe.
K ČL. III
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 2.
K bodu 2
Navrhuje sa rozšírenie nedobrovoľného zrušenia neinvestičných fondov v prípade porušenia niektorého z nových ustanovení podľa § 6c ods. 2 alebo 5 zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ustanovenie je poslednou z alternatív postihu za nezaplatenie pokuty v určenej lehote alebo nesplnenie si zákonom stanovených povinností.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 4.
K bodu 4
Navrhuje sa rozšírenie obsahu výročnej správy neinvestičného fondu z dôvodu zabezpečenia vyššej miery transparentnosti a zodpovednosti v oblasti financovania neinvestičných fondov. Zámerom zavedenia povinnosti je zverejňovať informácie o darcoch, prispievateľoch a veriteľoch, ktorých dary, príspevky či pôžičky jednotlivo alebo v úhrne za kalendárny rok presiahnu sumu 5 000 eur. Návrh je reakciou na rastúce požiadavky verejnosti na prehľadnosť a kontrolu pôvodu finančných prostriedkov adresovaných mimovládnym neziskovým organizáciám. Návrh stanovuje minimálne požiadavky zverejnenia, pričom zachováva požiadavky ochrany osobných údajov podľa osobitných právnych predpisov.
Ide zároveň o snahu o zníženie možného zneužitia neinvestičných fondov pre nezákonné činnosti, ako je pranie špinavých peňazí či financovanie terorizmu. Podrobný prehľad o konkrétnych príspevkových či darcovských aktivitách podporuje etické a
6
zodpovedné prispievanie a darcovstvo a zároveň umožňuje verejnosti lepšie pochopiť základy financovania a fungovania neziskových subjektov. Navrhovaná zmena tak prispieva k zvýšeniu dôvery verejnosti v neziskový sektor a posilňuje jeho legitimitu a nezávislosť.
K bodu 5
Vypúšťa sa ustanovenie týkajúce sa ochrany anonymity darcov z dôvodu potreby zabezpečenia vyššej úrovne verejnej kontroly nad finančnými zdrojmi, ktoré neinvestičným fondom poskytované. Transparentné zverejňovanie informácií o darcoch a výške ich darov zabezpečuje verejnú kontrolu nad zdrojmi financovania a prispieva k prevencii korupcie a konfliktu záujmov. Zrušením anonymity sa tiež zvyšuje zodpovednosť darcov a motivuje ich k etickému správaniu. Vypustenie predmetného ustanovenia umožňuje verejnosti, dozorným orgánom a iným zainteresovaným stranám lepšie monitorovať a hodnotiť finančné toky smerujúce k neinvestičným fondom, čím sa zvyšuje celková transparentnosť a dôvera v sektor mimovládnych neziskových organizácií. Navrhovaná zmena je v súlade s trendmi posilňovania transparentnosti a integrity vo verejnom sektore.
K bodu 6
Navrhuje sa prechodné ustanovenie upravujúce časový rámec účinnosti zákona s ohľadom na možnosti dotknutých osôb ako aj zavedenie navrhovaných povinností do praxe.
K ČL. IV
K bodu 1
V súvislosti s bodom 3 sa zavádza zodpovednosť a povinnosť štatutárneho orgánu občianskeho združenia schváliť a niesť zodpovednosť za výročnú správu občianskeho združenia ako aj za skutočnosti v nej obsiahnuté.
K bodu 2
Stanovuje sa právomoc Ministerstva vnútra Slovenskej republiky rozpustiť občianske združenie v prípade nesplnenia uloženej povinnosti Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky na uloženie výročnej správy do registra účtovných závierok tak, ako je to v prípade iných mimovládnych neziskových organizácií.
Ustanovenie ďalej navrhuje aj rozpustenie občianskeho združenia v prípade porušenia niektorého z nových ustanovení podľa § 6c ods. 2 alebo 5 zákona č. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pričom predmetná sankcia je poslednou z alternatív postihu za nezaplatenie pokuty v určenej lehote alebo nesplnenie si zákonom stanovených povinností.
7
K bodu 3
K § 16a
Stanovuje sa povinnosť občianskemu združeniu vypracovať výročnú správu v určenej lehote a zároveň sa vymedzujú jej obsahové náležitosti. Výročná správa je jedným z nástrojov verejnej kontroly občianskych združení, pričom jej verejná prístupnosť umožní väčšiu transparentnosť ich činností a hospodárenia. Z dôvodu maximálnej eliminácie administratívneho zaťaženia malých občianskych združení v kontexte navrhovaných legislatívnych úprav sa stanovuje príjmový limit pre povinnosť vypracovania výročnej správy občianskeho združenia.
K § 16b
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky ako orgán vykonávajúci dohľad nad činnosťou občianskych združení možnosť uložiť občianskemu združeniu pokutu v prípade, ak nezašle výročnú správu v stanovenej lehote. Pokutu podľa tohto zákona možno uložiť len ak je naplnená predmetná skutková podstata. V rozhodnutí o udelení pokuty Ministerstva vnútra Slovenskej republiky určí občianskemu združeniu primeranú lehotu na uloženie výročnej správy do verejného registra účtovných závierok. V kontexte navrhovaných legislatívnych úprav je výročná správa dôležitým zdrojom informácií o činnostiach dotknutých občianskych združení.
K § 16c
Určujú sa úlohy a dohľadný orgán, ktorým je Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
K bodu 4
Navrhuje sa prechodné ustanovenie upravujúce časový rámec účinnosti zákona s ohľadom na možnosti dotknutých osôb ako aj zavedenie navrhovaných povinností do praxe.
K ČL. V
K bodu 1
V súvislosti s bodom 3 sa zavádza zodpovednosť a povinnosť štatutárneho orgánu organizácie s medzinárodným prvkom schváliť a niesť zodpovednosť za výročnú správu organizácie s medzinárodným prvkom ako aj za skutočnosti v nej obsiahnuté.
K bodu 2
8
Stanovuje sa právomoc Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pozastaviť činnosť alebo odobrať povolenie vydané podľa § 3 ods. 1 zákona č. . 116/1985 Zb. o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v Československej socialistickej republike v znení neskorších predpisov v prípade nesplnenia uloženej povinnosti Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky na uloženie výročnej správy do registra účtovných závierok tak, ako je to v prípade iných mimovládnych neziskových organizácií.
Ustanovenie ďalej navrhuje aj pozastavenie činnosti alebo odobranie povolenia organizácii s medzinárodným prvkom v prípade porušenia niektorého z nových ustanovení podľa § 6c ods. 2 alebo 5 zákona č. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pričom predmetná sankcia je poslednou z alternatív postihu za nezaplatenie pokuty v určenej lehote alebo nesplnenie si zákonom stanovených povinností.
K bodu 3
K § 6b
Stanovuje sa povinnosť organizácii s medzinárodným prvkom vypracovať výročnú správu v určenej lehote a zároveň sa vymedzujú jej obsahové náležitosti. Výročná správa je jedným z nástrojov verejnej kontroly organizácií s medzinárodným prvkom, pričom jej verejná prístupnosť umožní väčšiu transparentnosť ich činností a hospodárenia. Z dôvodu maximálnej eliminácie administratívneho zaťaženia malých organizácií s medzinárodným prvkom v kontexte navrhovaných legislatívnych úprav sa stanovuje príjmový limit pre povinnosť vypracovania výročnej správy organizácii s medzinárodným prvkom.
K § 6c
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky ako orgán vykonávajúci dohľad nad činnosťou organizácií s medzinárodným prvkom možnosť uložiť organizácii s medzinárodným prvkom pokutu v prípade, ak nezašle výročnú správu v stanovenej lehote. Pokutu podľa tohto zákona možno uložiť len ak je naplnená predmetná skutková podstata. V rozhodnutí o udelení pokuty Ministerstva vnútra Slovenskej republiky určí organizácií s medzinárodným prvkom primeranú lehotu na uloženie výročnej správy do verejného registra účtovných závierok. V kontexte navrhovaných legislatívnych úprav je výročná správa dôležitým zdrojom informácií o činnostiach dotknutých organizácií s medzinárodným prvkom.
K § 6d
Určujú sa úlohy a dohľadný orgán, ktorým je Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
K bodu 4
9
Navrhuje sa prechodné ustanovenie upravujúce časový rámec účinnosti zákona s ohľadom na možnosti dotknutých osôb ako aj zavedenie navrhovaných povinností do praxe.
K ČL. VI
K bodu 1
Navrhuje sa zavedenie označovania mimovládnych neziskových organizácií prijímajúcich finančné prostriedky zo zahraničia presahujúcich 5 000 eur za kalendárny rok ako „organizácie so zahraničnou podporou“, ako aj špecifiká a pravidlá tohto označovania. Povinnosť registrovať sa ako „organizácia so zahraničnou podporou“ a oznamovacie povinnosti spojené s touto klasifikáciou zvyšujú transparentnosť a umožňujú verejnosti lepšie pochopiť zdroje financovania neziskových organizácií.
Navrhované ustanovenia zároveň stanovujú sankcie pre mimovládne neziskové organizácie, ktoré nesplnia svoje oznamovacie povinnosti, a poskytujú mechanizmy na odstránenie označenia v prípade, že organizácia prestane dostávať zahraničné financovanie v uvedenej výške. Tieto opatrenia zamerané na zabezpečenie dodržiavania pravidiel a na prevenciu zneužitia neziskových organizácií.
K ČL. VII
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025 vzhľadom na potrebnú legisvakančnú dobu pre prípravu a zabezpečenie nových povinností pre dotknuté subjekty.
10
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
vplyvy služieb verejnej správy na občana
X
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky:
Návrh zákona pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Zlepšenie kontroly financovania sektora a sankcie za nesplnenie povinností plynúcich z právnych predpisov predstavujú potenciálne pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Z dôvodu rozšírenia zverejňovacích povinností dotknutých subjektov možno od verejnosti očakávať výraznejšiu a lepšiu kontrolu nad financovaním resp. finančnými operáciami dotknutých subjektov. Návrh zákona zavádza nové povinnosti pre mimovládne neziskové organizácie, čo za vplyv negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie tie však zavádzané v dôsledku dosiahnutia vyššej transparentnosti a kontroly finančných operácií. Návrh zákona nemá priame sociálne vplyvy, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
A.4. Alternatívne riešenia:
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov:
Návrh zákona bol zaslaný na posúdenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky. Stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky bude doručené k návrhu dodatočne.
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.
Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.