D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Stachura a František Majerský.
Cieľom návrhu zákona je cizelovať existujúce ustanovenia zákona, podľa ktorého je súčasťou zdravotného výkonu aj objednanie pacienta na konkrétny dátum a čas 4 písm. a) zákona č. 577/2004 Z. z.). Tento stav sa v aplikačnej praxi často zneužíva tak, že pacienti sa objednávajú prostredníctvom špecializovaných portálov, ktorým platia poplatky za „sprostredkovanie služby“. Výsledkom situácie je, že pacienti zaťažovaní poplatkami za sprostredkovanie termínu na objednanie, čím dochádza k skrytému porušovaniu právnej normy.
Cieľom návrhu zákona je zároveň aj reflektovať na potreby manažmentu zdravotnej starostlivosti tak, ako je tomu v rozvinutých krajinách, aby poskytovatelia zdravotnej starostlivosti vo väčšej miere objednávali pacienta na konkrétny dátum a čas. Za týmto účelom budú musieť preto vyčleniť minimálne 35% času zo svojich ordinačných hodín.
Predkladaná norma definovanie nový pojem manažment zdravotnej starostlivosti. Ustanovuje, že náklady, ktoré s ním spojené nemôžu byť prenesené zo strany poskytovateľa na pacienta, čo len podporuje súčasné legislatívne ukotvenie. Zároveň predkladaná norma umožňuje zdravotným poisťovniam uhrádzať predmetný výkon z fondu kvality zdravia, ktorý je zriadený v súlade s osobitným predpisom.
Návrh zákona nepredpokladá žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, očakáva sa pozitívny vplyv v sociálnej oblasti pre občana a zároveň nepredstavuje vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
K čl. I. bodu 1:
k odseku 1a 2: Zavádza sa pojem manažment zdravotnej starostlivosti, ktorý dosiaľ v legislatíve absentoval. Jeho zavedenie si vynútila potreba aplikačnej praxe.
k odseku 3: Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je oprávnený, využívať na služby manažovania zdravotnej starostlivosti aj služby tretích strán. Náklady, ktoré mu s týmto vzniknú, však nesmie preniesť na pacienta.
k odseku 4: Predmetné ustanovenie chráni poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, v prípade, ak by niekto bez ich vedomia sprostredkovával služby manažmentu pacienta, keďže prípadné sankcie za porušenie zákona by znášal poskytovateľ. Za týmto účelom preto v prípade, ak by došlo k tejto skutočnosti a služba by pacientovi nebola poskytnutá, poskytovateľ by sa vyvinil z prípadného správneho deliktu / pokuty.
k odseku 5: Cieľom je zvýšenie počtu objednaných pacientov na konkrétny dátum a čas. Preto poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je povinný vyčleniť minimálne 35% zo svojich ordinačných hodín na objednanie pacientov na konkrétny dátum a čas.
k odseku 6: Služby manažmentu zdravotnej starostlivosti sa netýkajú poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti, ako ani tých poskytovateľov, ktorí nemajú uzatvorenú zmluvu so žiadnou zdravotnou poisťovňou.
k odseku 7: Hoci náklady za služby manažmentu zdravotnej starostlivosti nemôžu byť prenesené na pacienta, môžu ich uhrádzať zdravotné poisťovne, a to výlučne poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, a to z fondu kvality zdravia, v rámci podporných programov zdravia, ktorý zriaďujú v súlade s osobitným predpisom. Ide o právo a nie povinnosť zdravotnej poisťovne tieto náklady uhrádzať.
K čl. II, bodu 1:
Definuje sa nová povinnosť pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorou jezverejnenie informácie o čase určenom na manažovanie zdravotnej starostlivosti.
K čl. III, bodu 1:
Norma definuje nový druh pokuty, ktorý sa týka porušenia povinností na základe tohoto zákona. Výška pokuty bola navrhnutá tak, aby plnila funkciu individuálnej a generálnej prevencie a zároveň zverila správnemu orgánu dostatočnú diskrečnú právomoc pri jej ukladaní.
K čl. IV
Navrhuje sa účinnosť zákona k 1. január 2025.