Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/2008
Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Tina Gažovičová.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť podporný mechanizmus, ktorý uľahčí prípravu školy na vzdelávanie dieťaťa so zdravotným znevýhodnením.
Podľa súčasnej právnej úpravy dieťa so zdravotným znevýhodnením (ZZ) právo byť vzdelávané v spádovej materskej alebo spádovej základnej škole podľa trvalého bydliska. Avšak školy nemajú vždy vytvorené podmienky pre špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby dieťaťa so ZZ a v praxi sa stáva, že riaditeľ školy odmietne prijať do školy dieťa so ZZ s odôvodnením, že škola nemá na jeho vzdelávanie vhodné podmienky. Podľa súčasnej právnej úpravy sa zápis do
základnej školy uskutočňuje v apríli (§ 20, ods. 2 školského zákona), čo predstavuje krátky časový úsek, v ktorom sa príslušná škola môže na vzdelávanie dieťaťa so ZZ pripraviť a to obzvlášť, ak dieťa s podobnou diagnózou dovtedy v škole nevzdelávali.
Návrh zákona reaguje na tieto skúsenosti z praxe a dáva zákonným zástupcom dieťaťa so ZZ nástroj na to, aby so školou o nástupe dieťaťa so ZZ aktívne komunikovali s časovým predstihom. Tým sa obe strany začnú na nástup dieťaťa do školy pripravovať vopred. Získajú čas sa navzájom spoznať a začnú tvoriť podmienky vzdelávania tak, aby v čase zápisu obe strany boli na nástup pripravené.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na životné prostredie a nemá ani vplyvy na služby pre občana. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Návrhom sa do školského zákona dopĺňa nový § 145d, ktorý je zameraný na včasnú spoluprácu
medzi zákonnými zástupcami dieťaťa so zdravotným znevýhodnením (ZZ) a spádovou materskou alebo spádovou základnou školou podľa trvalého pobytu.
Návrh zákona dáva zákonným zástupcom dieťaťa so zdravotným znevýhodnením možnosť podať spádovej materskej škole alebo spádovej základnej škole ohlásenie o plánovanom nástupe dieťaťa so zdravotným znevýhodnením. Ohlásenie podáva v písomnej podobe, a to listinne alebo
elektronicky. Zákonní zástupcovia môžu túto možnosť využiť najskôr tri roky pred začiatkom školského roka, v ktorom dieťa začať plniť povinnú školskú dochádzku, povinné predprimárne
vzdelávanie alebo pred plánovaným nástupom dieťaťa do materskej školy.
Riaditeľ školy na základe ohlásenia o plánovanom nástupe začne pripravovať nástup dieťaťa so zdravotným znevýhodnením a to v spolupráci so zákonnými zástupcami, pedagogickými a odbornými zamestnancami školy a inými odborníkmi, ktorí s dieťaťom pracujú, napríklad zástupcom zariadenia poradenstva a prevencie, zástupcom poskytovateľa sociálnej služby včasnej
intervencie alebo všeobecným lekárom pre deti a dorast alebo lekárom so špecializáciou v
príslušnom špecializačnom odbore. Príprava nástupu sa zameriava na prípravu podmienok pre
výchovu a vzdelávanie dieťaťa s ohľadom na jeho zdravotné znevýhodnenie, jeho výchovno-
vzdelávacie potreby a individuálne osobitosti.
Súčasťou prípravy nástupu môže byť aj včasná príprava na poskytovanie podporných opatrení. Legislatívny návrh tak nadväzuje na reformu podporných opatrení, ktorá bola do školského zákona
zavedená v roku 2023. Do školského zákona boli pridané §145a a §145b, ktoré upresnili, čo
podporné opatrenia a ako sa postupuje pri ich predpisovaní. Zároveň bol do zákona č. 597/2003 Z.
z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení doplnený nový príspevok
na podporné opatrenia.
Predkladaná legislatívna iniciatíva v tomto smere rozširuje časové pôsobenie systému podporných opatrení. Umožňuje, aby zákonní zástupcovia spádovej škole pred nástupom predložili vyjadrenie na poskytnutie podporného opatrenia na základe ktorého bude môcť škola podať žiadosť o príspevok na podporné opatrenie aj v čase, keď dieťa ešte nie je v škole zapísané. Tento
postup je dôležitý pri časovo náročnejších podporných opatreniach, napríklad pri odstraňovaní
fyzických bariér v priestoroch školy (podporné opatrenie podľa § 145a, ods. 2, písm. r)).
Súčasťou ohlásenia o plánovanom nástupe je čestné vyhlásenie zákonného zástupcu, že úmysel
zapísať dieťa do spádovej školy. Ak sa zmení trvalý pobyt dieťaťa alebo iná relevantná skutočnosť,
pričom zákonný zástupca dieťaťa je povinný školu o tejto zmene bezodkladne informovať. Cieľom
týchto ustanovení je zabezpečiť, že sa nástup dieťaťa bude pripravovať iba v tých prípadoch, kedy
je skutočne plánovaný.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona k 1. septembru 2024, t.j. od nasledujúceho školského roka.