DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Richard VAŠEČKA.
V uplynulých rokoch si medzi deťmi a mládežou získali veľkú popularitu nápoje s vysokým obsahom kofeínu a / alebo iných podporných látok, vrátane tzv. energetických nápojov. Takéto nápoje široko dostupné v predajniach potravín, čo bez problémov umožňuje prístup maloletých k takýmto nápojom a ich pravidelnému, nadmernému a inak rizikovému užívaniu.
Podľa odborníkov pritom konzumácia nápojov s vysokým obsahom kofeínu alebo iných látok s podobnými účinkami môže viesť k závislosti, ako aj viacerým zdravotným problémom. Z odborných výskumov vyplýva napríklad, že deti a mladiství konzumujú v energetických nápojoch viac kofeínu, ako je zdravé pre ich vývoj (American Academy of Pediatrics, 2011; Pohler, 2010). Časté pitie energetických nápojov stojí podľa výskumu za množstvom zdravotných problémov u detí a mladistvých, ktorými napríklad zvýšenie krvného tlaku a kardiovaskulárne problémy (America Academy of Pediatrics, 2011; Seifert, Schaechter, Hershorin & Lipshultz, 2011) arytmia (American Academy of Pediatrics, 2011, Gunja & Brown, 2012) diabetes (Seifert, Schaechter, Hershorin & Lipshultz, 2011) poruchy príjmu potravy (Seifert, Schaechter, Hershorin & Lipshultz, 2011) poruchy spánku (American Academy of Pediatrics, 2011; Koivusilta, Kuoppamäki & Rimpelä, 2016; Visram, Cheetham, Riby & al., 2016) a vyššia kazivosť zubov (American Academy of Pediatrics, 2011; Seifert, Schaechter, Hershorin & Lipshultz, 2011). Preukázaná je tiež určitá korelácia s fajčením, konzumáciou alkoholu a iných ľahkých drog.
Z vyššie uvedených dôvodov sa navrhuje zákaz predaja nápojov s obsahom kofeínu, taurínu alebo draslíka nad vymedzený limit osobám mladším ako 15 rokov.
Okrem vyššie uvedených rizík je tiež potrebné poukázať na vysoký obsah cukru, ktorý je v tzv. energetických nápojoch bežný a prispieva k zvýšenej miere výskytu obezity. Podľa tlačovej správy Národného centra zdravotníckych informácií zo dňa 04.03.2022 obezita postihuje aj najmladšie ročníky a podľa posledných štatistických údajov máme na Slovensku viac ako 12-tisíc obéznych detí evidovaných v rámci ambulancií všeobecnej starostlivosti o deti a dorast. Na uvedené zistenia sa odvoláva aj Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý participoval aj na znení Vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 75/2023 o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež vyhlásenej dňa 08.03.2023. Podľa uvedenej vyhlášky je v zariadení pre deti a mládež, v ktorom prebieha výchova a vzdelávanie detí a žiakov do 18 rokov veku možné doplnkové stravovanie (popri spoločnému stravovaniu), a to také, aby sortiment tovaru v bufetoch, automatoch a iných formách ambulantného predaja zriadeného v zariadení pre deti a mládež neobsahoval nápoje s pridaným cukrom nad 5 g/ 100 ml., nápoje s obsahom kofeínu, taurínu, chinínu a i. Aj z uvedeného vyplýva, že takéto nápoje pre deti a mládež škodlivé a je preto dôvodné, aby sa na ich predaj vzťahovala prísnejšia regulácia.
Obdobná právna úprava je účinná napr. v Poľsku, Lotyšsku a Litve (zákaz predaja energetických nápojov do 18 rokov) a pripravuje sa aj v Českej republike (do 15 rokov).
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I
K bodu 1.
Vzhľadom na vedecky preukázaný výskyt zdravotných komplikácií u detí a mladistvých súvisiaci s konzumáciu nápojov s vysokým obsahom kofeínu a iných látok s obdobnými účinkami, ako aj vzhľadom na zvýšené riziko vzniku závislostí sa navrhuje zákaz predaja nápojov s obsahom kofeínu, taurínu alebo draslíka nad vymedzený limit osobám do 15 rokov veku.
K bodu 2.
Navrhuje sa, aby bolo porušenie zákazu predaja nápojov s obsahom kofeínu, taurínu alebo draslíka nad určený limit vymedzené ako správny delikt.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. septembra 2024.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Richard VAŠEČKA
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)bezpredmetné,
c)bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
- úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana. negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko podnikateľské subjekty budú musieť nastaviť procesy tak, aby nedochádzalo k predaju vymedzených nápojov osobám vo veku do 15 rokov, pôjde však iba o zanedbateľný vplyv, nakoľko obdobné mechanizmy musia mať zavedené v súvislosti s predajom alkoholu a tabakových výrobkov. Návrh pozitívne sociálne vplyvy, ako aj pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, keďže prispieva k predchádzaniu závislostiam, zdravšiemu životnému štýlu a predchádzaniu ochoreniam. Očakáva sa tiež pozitívny vplyv na štátny rozpočet vzhľadom na úsporu v nákladoch na zdravotnú starostlivosť.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a Ministerstvu hospodárstva SR a stanovisko týchto ministerstiev tvorí súčasť predkladaného materiálu.