Vyhodnotenie: Pripomienka akceptovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v oblasti pozitívnych vplyvov.
Odôvodnenie: Predkladateľ vyznačil v Doložke vybraných vplyvov pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Tieto vplyvy je potrebné uviesť v časti 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie, ak ich nie je možné kvantifikovať. Zároveň je potrebné doplniť v tabuľke č. 2 stĺpec „vplyv na 1 podnik v €“ a „vplyv na kategóriu
Vyhodnotenie: Pripomienka akceptovaná.
Komisia žiada predkladateľa o úpravu počtu dotknutých subjektov regulácie č. 1 v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Predkladateľ vychádzal pri určení počtu dotknutých subjektov z predpokladu, že v odvetví stavebníctva pracuje približne 2,5 % zamestnancov. Podľa najnovšej publikácie Štatistického úradu SR „Zamestnanosť a nezamestnanosť v SR za 3. štvrťrok 2022“ v odvetví stavebníctva pracuje približne 10 % zamestnancov. Komisia žiada predkladateľa, aby zohľadnil toto percento pri určení počtu dotknutých subjektov, ktorých by malo byť 17.
Pri odhade možného počtu dotknutých subjektov sa vychádzalo z odhadovaných podielov zamestnancov v stavebníctve podľa údajov zistených v rámci Informačného systému o priemerných zárobkoch. Odhadovaný počet prípadov cca 4 ročne považujeme za adekvátny. Návrh nepredpokladá poskytovanie mzdy, resp. jej časti všetkým zamestnancom v odvetví stavebníctva, ktorým nebola ich zamestnávateľom zaplatená mzda, ak je tento zamestnávateľ priamym subdodávateľom dodávateľa služby, ale iba o okruh zamestnancov, ktorí sa podieľali na stavebných prácach týkajúcich sa konštrukcie, opráv, údržby, prestavby alebo demolácie budov, najmä
a) hĺbenie (výkopy),
b) zemné práce (premiestňovanie zeminy),
c) vlastné stavebné práce,
d) montáž a demontáž prefabrikovaných dielcov,
e) interiérové alebo inštalačné práce,
f) úpravy,
g) renovačné práce,
h) opravy,
i) rozoberanie (demontáž),
j) demolačné práce,
k) údržba,
l) maliarske a čistiace práce v rámci údržby,
m) rekonštrukcie.
V danom prípade teda nejde o administratívny personál, vedúcich zamestnancov, iných zamestnancov, ktorí spadajú do stavebných odvetví (len z dôvodu, že zamestnávateľ má SKNACE z tohto odvetvia). Rovnako sa novela netýka zamestnancov, ktorí sú k zamestnávateľovi na tieto práce dočasne pridelení agentúrami dočasného zamestnávania podľa § 58 Zákonníka práce, pretože takáto právna úprava (povinnosť vyplatiť mzdu) platí na vnútroštátne situácie aj v súčasnosti. Do úvahy je teda potrebné zobral len časť zamestnancov z tohto odvetvia.
Predpokladáme nízky počet takýchto prípadov. Predpokladáme, že reálny počet prípadov, kedy zamestnanci vykonávajúci stavebné práce v rámci dodávky služby požiadajú o výplatu mzdy alebo jej časti dodávateľa služby, bude nízky, nakoľko dotknutí zamestnanci, ktorým nebola vyplatená splatná mzda, budú môcť naďalej žiadať o výplatu mzdy aj svojho zamestnávateľa a na dodávateľa služby sa vôbec nemusia obrátiť. Zároveň predpokladáme, že dodávatelia služby budú využívať aj možnosť neposkytovania mzdy, resp. jej časti z dôvodu preukázaného konania s náležitou starostlivosťou pri výbere subdodávateľa, a preto v pripomienke navrhované navýšenie počtu prípadov by nezodpovedalo novelou predpokladanej skutočnosti.
Vyhodnotenie: Pripomienka neakceptovaná.
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v oblasti negatívnych vplyvov – administratívnych povinností dodávateľa.
Odôvodnenie: Súčasťou predkladaného návrhu sú ďalšie administratívne povinnosti dodávateľa, ktoré predkladateľ nezahrnul do kalkulačky nákladov a Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. Ide o povinnosť poskytnutia potrebnej súčinnosti vyplývajúcu z § 130a ods. 3 a informačné povinnosti dodávateľa vyplývajúce z § 130a ods. 4. Tieto povinnosti je potrebné doplniť do kalkulačky nákladov a príslušnej analýzy.