6. § 21b ods. 5 písm. a) a ods. 14 písm. b), c) zákona č. 5/2004 Z. z. – Plnenie povinností zamestnávateľov týkajúcich sa sociálneho zabezpečenia, daní, pracovných práv, pracovných podmienok vyplýva z príslušných právnych predpisov SR. Štátni príslušníci tretej krajiny nemajú voľný vstup na slovenský trh práce a štát tento vstup reguluje tak, že prioritou je obsadzovať voľné pracovné miesta občanmi SR najmä vedenými v evidencii uchádzačov o zamestnanie a občanmi EÚ. Podmienka mať splnené vyššie uvedené zákonom stanovené povinnosti u zamestnávateľov ktorí majú záujem zamestnávať pracovnú silu z tretej krajiny je z dôvodu:
-zachovania čistoty podnikateľského prostredia a preventívnym spôsobom predchádzať záťaži správnych orgánov, ktoré následne konajú pri neplnení si povinností právnických osôb voči státu, čo predstavuje prínos pre štát,
-podnikateľské subjekty, ktoré si neplnia zákonom stanovené povinnosti by mali získať konkurenčnú výhodu zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny až po splnení si zákonom stanovených povinností.
-podľa príslušných právnych predpisov právnická osoba je v úpadku, ak je platobne neschopná alebo predlžená. Ak dlžník podá návrh na vyhlásenie konkurzu, predpokladá sa, že je v úpadku. Na základe uvedeného právnická osoba, ktorá je v konkurze alebo likvidácii nie je schopná splácať svoje záväzky aj voči zamestnancom a preto je logické a nevyhnutné, aby títo zamestnávatelia boli vylúčení z možnosti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny.
7.§ 125 ods. 12 veta 1 zákona 404/2011 Z. z. - V prípade, ak sa vyskytnú objektívne okolnosti či už na strane žiadateľa alebo na strane policajného útvaru, pre ktoré nie je možné dodržať stanovenú základnú lehotu na rozhodnutie o žiadosti, bude možné túto lehotu vo zvlášť zložitých prípadoch predĺžiť o 30 dní. Týmto spôsobom sa jednak vyhovie žiadateľovi v prípade, ak z objektívnych dôvodov nebude vedieť v základnej lehote splniť podmienky na udelenie pobytu, na druhej strane sa vyhovie policajnému útvaru, ktorý vo zvlášť zložitých prípadoch nebude môcť z objektívnych dôvodov v stanovenej lehote rozhodnúť.
8.§ 32 ods. 2 písm. g) zákona 404/2011 Z. z. - Povinnosť štátneho príslušníka tretej krajiny preukázať účel pobytu – doklad preukazujúci platný pobyt v členskom štáte. Splnenie podmienky udelenia prechodného pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie rodinného príslušníka osoby s udelenou modrou kartou v inom členskom štáte, je v súčasnosti možné preukázať iba predložením dokladu preukazujúceho platný pobyt v inom členskom štáte. V súčasnosti neexistuje európsky informačný systém, v ktorom sa budú tieto informácie dať jednoznačne preveriť. Z tohto dôvodu je nevyhnutné preukázať účel pobytu predložením požadovaného dokument k žiadosti o pobyt; ide o základnú podmienku na udelenie pobytu.
Povinnosť štátneho príslušníka tretej krajiny priložiť k žiadosti o pobyt farebnú fotografiu s rozmermi 3 x 3,5 cm zobrazujúcu jeho aktuálnu podobu. Ide o pozitívny dopad na služby verejnej správy pre občana. V súvislosti s digitalizáciou úkonov žiadatelia nebudú musieť k žiadosti o udelenie pobytu predložiť dve fotografie, nakoľko policajný útvar vyhotovuje digitálnu fotografiu žiadateľa. Z tohto dôvodu postačuje, ak žiadateľ predloží jednu fotografiu, ktorá sa prikladá k žiadosti o pobyt.
7. § 32 ods. 9 zákona 404/2011 Z. z. - Povinnosť štátneho príslušníka tretej krajiny predložiť doklad o zdravotnom poistení. Táto povinnosť vyplýva z potreby deklarovať, že štátny príslušník tretej krajiny má zabezpečené pokrytie výdavkov spojených so zdravotnou starostlivosťou počas jeho pobytu na území Slovenskej republiky a nestane sa tak záťažou pre systém sociálneho a zdravotného zabezpečenia.
8. k čl. 8 ods. 2 písm. a), c), d), g) - § 41 ods. 1 písm. b), c), d), g) zákona 404/2011 Z. z. – Policajný útvar zamietne žiadosť o obnovenie modrej karty alebo držiteľovi modrej karty modrú kartu odníme z dôvodov, ktoré sú v smernici uvedené ako možnosť. Dôvodom je predchádzanie rizika porušovania verejného poriadku, verejnej bezpečnosti alebo verejného zdravia, zneužívania účelu pobytu, alebo nesplnenie podmienok na obnovenie modrej karty. V tomto prípade sa však nevyhovie žiadosti držiteľa modrej karty, a teda ide o negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.
9. čl. 8 ods. 4 smernice nebol transponovaný do národnej legislatívy, čo znamená, že Slovenská republika nevyužila možnosť dobrovoľnej transpozície, a teda nebola udržaná požiadavka smernice v minimálnej miere. Uvedeným postupom vznikol goldplating s negatívnym vplyvom na služby verejnej správy pre občana, ktorému sa v dôsledku nevyužitia tejto výnimky odníme modrá karta EÚ alebo sa zamietne jeho žiadosť o jej obnovenie, ak držiteľ modrej karty EÚ dočasne, v každom prípade nie dlhšie než 12 mesiacov, nespĺňa kritériá prijatia stanovené v článku 5 ods. 1 písm. a), článku 5 ods. 3 alebo prípadne článku 5 ods. 4 alebo 5 v dôsledku choroby, zdravotného postihnutia alebo rodičovskej dovolenky.
10. Nebola využitá výnimka uvedená v čl. 5 ods. 4 smernice z dôvodu zamedzenia dumpingu v odmeňovaní držiteľov modrej karty. Goldplating bude mať pozitívny vplyv na výšku miezd občanov SR.
LEGENDA:
V stĺpci (1):
Č – článok
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
V stĺpci (3):
N – bežná transpozícia
O – transpozícia s možnosťou voľby
D – transpozícia podľa úvahy (dobrovoľná)
n.a. – transpozícia sa neuskutočňuje
V stĺpci (5):
Č – článok
§ – paragraf
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
V stĺpci (7):
Ú – úplná zhoda
Č – čiastočná zhoda
R – rozpor (v príp., že zatiaľ nedošlo k transp., ale príde k nej v budúcnosti)
N – neaplikovateľné