1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“), predkladá Ministerstvo vnútra SR na základe úlohy B.5. vyplývajúcej z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 252 zo 6. apríla 2022 k návrhu na určenie gestorských ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci zodpovedných za prebratie a aplikáciu smerníc a na základe úlohy C. 26 uznesenia vlády č. 122/2024 zo dňa 29. februára 2024 k udržateľnosti výroby automobilov v Slovenskej republike v kontexte prechodu na výrobu elektromobilov a k vybraným problémom rozvoja elektromobility.
Cieľom návrhu zákona je primárne transpozícia novej Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1883 z 20. októbra 2021 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania a o zrušení smernice Rady 2009/50/ES (Ú. v. L 382, 28.10.2021) (ďalej len „smernica (EÚ) 2021/1883) do národnej legislatívy.
V čl. I predkladaného návrhu zákona sa v dôsledku prijatia smernica (EÚ) 2021/1883 zavádza niekoľko zmien v rámci pobytovej agendy, ktorých cieľom je zatraktívnenie modrých kariet (vysokokvalifikovaného zamestnania) pre potreby jej využívania na našom trhu práce. Návrh zákona rozširuje rozsah pôsobnosti o niektoré nové kategórie osôb, ako napr. osoby s udeleným azylom alebo s doplnkovou ochranou, o sezónnych pracovníkov alebo pracovníkov v rámci vnútropodnikového presunu. Návrh zákona zjednodušuje niektoré podmienky prijatia vysokokvalifikovaných zamestnancov na územie Slovenskej republiky, zavádza uznanie odbornej kvalifikácie (okrem vysokoškolského vzdelania) ako kritéria na vydanie modrej karty, čím rozširuje možnosti získania modrej karty aj u zručných pracovníkov na základe ich vysokej kvalifikácie, resp. odbornej praxe. Návrh zákona ďalej upravuje výšku platového prahu v rámci mesačného príjmu vysokokvalifikovaného zamestnanca (znižuje ju), ktorý je potrebné dosiahnuť na získanie modrej karty, upravuje niektoré dôvody na zamietnutie žiadosti o modrú kartu, na odňatie modrej karty alebo na jej neobnovenie. Návrh zákona tiež uľahčuje podmienky mobility vysokokvalifikovaných zamestnancov a ich rodinných príslušníkov v rámci územia všetkých členských štátov a tiež upravuje podmienky na získanie dlhodobého pobytu na základe modrej karty.
V návrhu zákona zohľadnené aj požiadavky z rokovaní Medzirezortnej pracovnej skupiny pre koordináciu zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín.
Súčasťou návrhu zákona aj ustanovenia zohľadňujúce odporúčania schengenskej hodnotiacej komisie z hodnotenia Slovenskej republiky v roku 2019, týkajúce sa oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín z územia Slovenskej republiky. Tieto ustanovenia boli v roku 2022 súčasťou návrhu zákona, ktorý dňa 08.11.2022 nebol schválený plénom Národnej rady Slovenskej republiky (číslo tlače 1100). V rámci schengenského hodnotenia boli Slovenskej republike vytýkané postupy aplikované v súčasnej praxi, ktorých zmenu považuje schengenská hodnotiaca komisia za nevyhnutnú, pričom povinne zaviazala Slovenskú republiku odstrániť vytýkané nedostatky. Na základe uvedeného sa rozširuje definícia nežiaducej osoby, nanovo sa upravuje začiatok plynutia lehoty zákazu vstupu, a to aj pre občanov Únie a ich rodinných príslušníkov, dopĺňa sa možnosť vyhotoviť záznam v
2
Schengenskom informačnom systéme aj o rodinnom príslušníkovi občana Únie a upravujú sa ustanovenia o administratívnom vyhostení a zaistení.
V súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1240 z 12. septembra 2018, ktorým sa zriaďuje Európsky systém pre cestovné informácie a povolenia (ETIAS) a ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1077/2011, (EÚ) č. 515/2014, (EÚ) 2016/399, (EÚ) 2016/1624 a (EÚ) 2017/2226 (Ú. v. L 236, 19.9.2018) v platnom znení, sa ustanovuje kompetencia Ministerstva vnútra SR na rozhodovanie o cestovných povoleniach a v tejto súvislosti sa rozširujú údaje v informačných systémoch Policajného zboru.
Návrh zákona rieši aj požiadavky aplikačnej praxe, kde okrem iného ustanovuje príslušnosť Ministerstva vnútra SR na uznávanie cestovných dokladov iných štátov sveta, ukladá povinnosť štátnym príslušníkom tretích krajín preukázať sa pri vycestovaní z územia Slovenskej republiky platným cestovným dokladom rovnako ako pri vstupe na naše územie, navrhujú sa nové dôvody na neudelenie národného víza a zavádza sa možnosť podať žiadosť o udelenie národného víza aj prostredníctvom externého poskytovateľa služieb, ktorého určí Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR.
Ďalšími navrhovanými zmenami súvisiacimi s aplikačnou praxou napríklad zmeny postupov v prípade podávania žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania podľa § 23 ods. 1 zákona o pobyte cudzincov (jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie), kde sa navrhuje skrátenie hornej hranice lehoty určenej na rozhodovanie správneho orgánu o žiadostiach o udelenie tohto druhu pobytu z doterajších 90 dní na 60 dní a zároveň zrušenie doterajšej povinnosti správneho orgánu vydávať doklad „Dodatočné údaje o zamestnaní“. Navrhuje sa vypustenie povinnosti preukazovať finančné zabezpečenie pobytu pri podaní žiadosti o udelenie jednotného povolenia na pobyt a zamestnanie (túto skutočnosť preukáže zamestnávateľ v rámci konania na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny formou pracovnej zmluvy alebo prísľubu na zamestnanie). Navrhuje sa nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania, ktorý umožní štátnemu príslušníkovi pri podaní žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania uhradiť do 20 dní nedoplatky a pohľadávky zo svojho podnikania, ak ich neuhradil dovtedy, inak sa žiadosť zamietne. V novele zákona sa ďalej navrhuje možnosť podať žiadosť o udelenie prechodného pobytu a trvalého pobytu na 5 rokov na policajnom útvare aj pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko na území Slovenskej republiky, a zároveň budú všetci títo žiadatelia oprávnení zdržiavať sa na území Slovenskej republiky do rozhodnutia o tejto žiadosti, ak podali úplnú žiadosť. V súlade s čl. 12 Smernice Rady 2001/55/ES z 20. júla 2001 o minimálnych štandardoch na poskytovanie dočasnej ochrany v prípade hromadného prílevu vysídlených osôb a o opatreniach na podporu rovnováhy úsilia medzi členskými štátmi pri prijímaní takýchto osôb a znášaní z toho vyplývajúcich dôsledkov sa osobám, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko, poskytuje možnosť vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť počas doby trvania dočasnej ochrany. V prípade žiadosti o dlhodobý pobyt sa zavádza podmienka splnenia tzv. integračných podmienok pre udelenie dlhodobého pobytu cudzincom.
Rozširujú sa dôvody, kedy policajný útvar nevydá potvrdenie o možnosti zotrvať na území Slovenskej republiky, a to v prípade, ak nebude možné jednoznačne zistiť totožnosť nelegálneho migranta. Týmto sa Slovenská republika z hľadiska migrácie stane menej atraktívna, čo by malo znížiť počet nelegálnych cudzincov a aj administratívnu záťaž policajných útvarov. V súvislosti s riešením nelegálnej migrácie sa tiež navrhuje zavedenie oprávnenia policajta v súvislosti s predvedením cudzinca podľa § 79, v konaní o administratívnom vyhostení, v konaní o zaistení alebo v konaní o zákaze vstupu cudzinca vykonať prehliadku telefónneho prístroja, telekomunikačného, audiovizuálneho alebo
3
obdobného zariadenia alebo elektronického nosiča, ktoré cudzinec pri sebe, s cieľom čo najrýchlejšie zistiť jeho totožnosť a štátnu príslušnosť. Týmto úkonom sa následne urýchli preukázanie existencie prekážok administratívneho vyhostenia a možnosť zotrvať na území Slovenskej republiky, čím sa zároveň odstráni právna neistota týchto osôb.
V čl. II. návrhu novely zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 zvyšuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 4 eurá) zo 6 na 10 (podľa zákona č. 530/2023 Z. z.). Táto zmena súvisí so zavedením automatického zasielania dokladu o pobyte priamo na adresu zadanú cudzincom, zatiaľ čo v súčasnosti sa doklady o pobyte vydávajú aj osobne na oddeleniach cudzineckej polície PZ. Uvedenou zmenou sa zníži administratívna záťaž policajných útvarov ako aj žiadateľov o vydanie dokladu. Taktiež sa zjednocuje forma výberu správnych poplatkov zastupiteľskými úradmi Slovenskej republiky v zahraničí s formou výberu správnych poplatkov na území Slovenskej republiky tak, aby mohli zastupiteľské úrady Slovenskej republiky v zahraničí vyberať správne poplatky aj prostredníctvom platobnej karty. Taktiež sa dopĺňa možnosť platiť poplatok pri podaní žiadosti o udelenie národného víza aj prostredníctvom externého poskytovateľa služieb určeného Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR.
V čl. III návrhu novely zákona sa navrhuje zmena zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky. Dopĺňa sa položková skladba registra obyvateľov a registra fyzických osôb. V súvislosti so zabezpečením plnenia povinností vyplývajúcich z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (Ú. v. L 295, 21.11.2018) sa do uvedených registrov zavádza nový typ osoby cezhraničný používateľ elektronických služieb. Súčasne sa z dôvodu možnosti stotožnenia existujúcich typov osôb s novo zavádzaným cezhraničným používateľom elektronických služieb zavádza nový identifikátor. Tento identifikátor bude súčasne identifikátorom, ktorý bude uvádzaný na autentifikačných prostriedkoch, ktoré bude vydávať Slovenská republika. Z dôvodu, že informačné systémy, ktorých správcom je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, nezapisujú údaje do registra fyzických osôb priamo, ale prostredníctvom registra obyvateľov, dopĺňa so do registra obyvateľov aj typ osoby cudzinec bez pobytu na území Slovenskej republiky.
V súvislosti s transpozíciou smernice (EÚ) 2021/1883 sa v čl. IV návrhu zákona novelizuje zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“), ktorý v piatej časti upravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny s výkonom práce na území Slovenskej republiky. V zákone o službách zamestnanosti sa navrhujú zmeny a doplnenia podmienok pri vydávaní a rušení potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a to najmä zníženie mzdového prahu z 1,5-násobku na 1,2-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky so zavedením výnimky z tohto mzdového prahu pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí ukončili vysokoškolské vzdelanie najviac tri roky pred podaním žiadosti o vydanie modrej karty EÚ. Pre výkon vykvalifikovaného zamestnania bude postačujúce vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa, pri vybraných zamestnaniach z oblasti informačných a komunikačných technológii budú postačovať vyššie odborné zručnosti, ktoré sa preukazujú odbornou praxou vykonávanou vo vysokokvalifikovanom zamestnaní. Predlžuje sa obdobie, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu zo štyroch na päť rokov. Pri vydávaní potvrdenia úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nevykonáva test trhu práce. Upravujú sa podmienky zamestnávania v rámci dlhodobej mobility pre držiteľa modrej karty vydanej v
4
inom členskom štáte a pre držiteľa modrej karty SR najmenej 12 mesiacov bez potreby vydania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, s cieľom jeho jednoduchšieho prístupu na trh práce v SR. Zároveň sa upravuje rovnaké právne postavenie držiteľa modrej karty pre vedenie v evidencii uchádzačov o zamestnanie ako občana Slovenskej republiky v súvislosti s úpravou v smernici (EÚ) 2021/1883.
Vzhľadom na vyššie uvedené zjednodušenie a uvoľnenie systému vydávania modrých kariet vyplývajúcich zo smernice (EÚ) 2021/1883 sa predpokladá zvýšený počet žiadateľov o vydanie modrej karty EÚ. Z dôvodu personálneho zabezpečenia sa vydávanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, presúva z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny na úrady práce sociálnych vecí a rodiny. Zároveň sa rozširuje pôsobnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny rušiť potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a viesť evidenciu o vydaných a zrušených potvrdeniach.
Návrh zákona predpokladá pozitívny a zároveň negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a zároveň negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv, žiadny vplyv na životné prostredie, pozitívny dopad na informatizáciu spoločnosti, pozitívny dopad na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a pozitívny a zároveň negatívny dopad na služby verejnej správy pre občana. Jednotlivé vplyvy uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Navrhuje sa delená účinnosť zákona s tým, že ustanovenia týkajúce sa Európskeho systému pre cestovné informácie a povolenia nadobudnú účinnosť po jeho spustení a účinnosť ustanovení o vykonaní jazykovej skúšky pri udeľovaní dlhodobého pobytu sa posunie o jeden rok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1883 z 20. októbra 2021 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania a o zrušení smernice Rady 2009/50/ES (Ú. v. EÚ L 382, 28.10.2021), ďalej len „smernica (EÚ) 2021/1883"
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1240 z 12. septembra 2018, ktorým sa zriaďuje Európsky systém pre cestovné informácie a povolenia (ETIAS) a ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1077/2011, (EÚ) č. 515/2014, (EÚ) 2016/399, (EÚ) 2016/1624 a (EÚ) 2017/2226 (Ú. v. L 236, 19.9.2018) v platnom znení, ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/1240 v platnom znení"
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1724 z 2. októbra 2018 o zriadení jednotnej digitálnej brány na poskytovanie prístupu k informáciám, postupom a asistenčným službám a službám riešenia problémov a o zmene nariadenia (EÚ) č. 1024/2012 (Ú. v. L 295, 21.11.2018) v platnom znení, ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/1724 v platnom znení"
Termín začiatku a ukončenia PPK
január 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
marec
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
marec 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
V rámci hodnotenia Slovenskej republiky Schengenskou hodnotiacou komisiou v roku 2019 boli identifikované nedostatky v legislatíve Slovenskej republiky ako aj v aplikačnej praxi, na základe čoho hodnotiaca komisia vypracovala konkrétne odporúčania na zmenu príslušnej legislatívy, ako aj niektorých postupov v oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín. Uvedené odporúčania zaväzujú Slovenskú republiku k náprave doterajšieho stavu, čo bolo splnené vypracovaním predloženého návrhu novely zákona.
Návrh novely zákona bolo potrebné vypracovať tiež z dôvodu transpozície smernice (EÚ) 2021/1883do národnej legislatívy.
Ďalším dôvodom na vypracovanie novely zákona je povinnosť implementácie nariadenia (EÚ) 2018/1240 v platnom znení. Napriek skutočnosti, že nariadenie (EÚ) 2018/1240 v platnom znení je priamo uplatniteľné v praxi, vznikla potreba zapracovať niektoré ustanovenia predmetného nariadenia priamo do zákona o pobyte cudzincov.
Dôvodom na novelizáciu zákona o pobyte cudzincov bola tiež potreba zjednodušenia a zefektívnenia postupov a odstránenie nedostatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe v súvislosti s problematikou pobytov a návratov cudzincov zdržiavajúcich sa na území Slovenskej republiky.
Novelou zákona sa tiež zabezpečí plnenie povinností vyplývajúcich z nariadenia (EÚ) 2018/1724 v platnom znení. Do registra fyzických osôb a do registra obyvateľov sa zavádza nový typ osoby cezhraničný používateľ elektronických služieb.
3.Ciele a výsledný stav
6
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu novely zákona v čl. I je zosúladiť zákon o pobyte cudzincov s odporúčaniami Schengenskej hodnotiacej komisie z hodnotenia Slovenskej republiky v roku 2019, týkajúce sa oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín z územia Slovenskej republiky. V rámci hodnotenia boli Slovenskej republike vytýkané niektoré legislatívne úpravy, ako aj konkrétne postupy aplikované v súčasnej praxi, ktorých zmenu považuje Schengenská hodnotiaca komisia za nevyhnutnú, pričom Slovenskú republiku povinne zaviazala odstrániť vytýkané nedostatky. Slovenská republika na základe uvedených odporúčaní v návrhu novely zákona odstraňuje vytýkané nedostatky a zavádza tomu zodpovedajúce legislatívne úpravy a postupy v aplikačnej praxi.
Čo sa týka transpozície novej smernice (EÚ) 2021/1883, táto bola vypracovaná z dôvodu potreby zatraktívnenia modrej karty pre cieľovú skupinu vysokokvalifikovaných zamestnancov, prilákanie talentov na trh práce a zjednodušenia podmienok pobytu na území členských štátov, ako aj z dôvodu preukázania nefunkčnosti, resp. nevyužívania modrej karty vydávanej podľa predchádzajúcej smernice o modrých kartách. Uvedená smernica zavádza niekoľko zmien, ktoré boli zapracované do predkladaného návrhu zákona. Návrh zákona rozširuje rozsah pôsobnosti o niektoré nové kategórie osôb, ako napr. osoby s udeleným azylom alebo doplnkovou ochranou. Návrh zákona ďalej zjednodušuje niektoré podmienky prijatia vysokokvalifikovaných zamestnancov na naše územie, v prípade vybraných zamestnaní z oblasti informačných a komunikačných technológii zavádza akceptáciu vyšších odborných zručností (nielen vysokoškolské vzdelanie) ako kritéria na vydanie modrej karty, čím rozširuje možnosti získania modrej karty u týchto IT pracovníkov. Ďalej upravuje výšku platového prahu (znižuje ju) v rámci mesačnej mzdy vysokokvalifikovaných zamestnancov potrebnej na získanie modrej karty, upravuje niektoré dôvody na zamietnutie žiadosti o modrú kartu, na odňatie modrej karty alebo na jej neobnovenie. Návrh zákona tiež uľahčuje podmienky zlučovania rodín, podmienky mobility v niektorých prípadoch vysokokvalifikovaných zamestnancov a ich rodinných príslušníkov v rámci územia všetkých členských štátov a tiež upravuje podmienky na získanie dlhodobého pobytu na základe modrej karty.
Návrh zákona reflektuje tiež povinnosť implementácie nariadenia (EÚ) 2018/1240 v platnom znení, v súvislosti s ktorou sa zavádza nový systém poskytovania cestovného povolenia pre štátnych príslušníkov tretích krajín oslobodených od vízovej povinnosti, ako aj ďalšie vymedzené kategórie cudzincov. Ide o elektronický systém, v rámci ktorého sa umožní posúdiť, či prítomnosť konkrétnych osôb na území členských štátov nepredstavuje bezpečnostné riziko, riziko z hľadiska nelegálnej migrácie alebo vysoké epidemiologické riziko. Toto riziko sa eliminuje tým spôsobom, že štátni príslušníci tretích krajín povinne vyplnia pred svojím vycestovaním na územie členských štátov elektronický formulár žiadosti, v ktorom uvedú základné údaje týkajúce sa ich totožnosti, cestovného dokladu, informácií o mieste pobytu, kontaktných údajov, stupňa vzdelania a typu povolania a podobne. Následne sa tieto osoby preveria formou lustrácií ešte pred ich príchodom na hraničné priechody na vonkajšej hranici. Systém ETIAS tak prispeje aj k zjednodušeniu hraničných kontrol vykonávaných na hraničných priechodoch na vonkajšej hranici. Systém ETIAS bude prepojený so všetkými členskými štátmi a bude tiež slúžiť ako platforma na výmenu informácií.
V rámci znižovania administratívnej záťaže pre žiadateľov o udelenie pobytu návrh zákona upravuje podmienky a náležitosti potrebné k podaniu žiadosti o udelenie pobytu. S cieľom zefektívniť konanie sa jednoznačnejšie definujú a menia niektoré procedurálne postupy policajného útvaru. Zároveň návrh zákona prináša ďalšie úpravy a doplnenia, ktorých potreba vyplynula z aplikačnej praxe.
V čl. II. návrhu novely zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 týkajúcej sa vydávania dokladov o pobyte upravuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 4 €). Návrhom uvedeného postupu sa zníži administratívna záťaž a prispeje sa k odbúraniu byrokracie, pretože žiadatelia nebudú nútení opakovane navštevovať policajné útvary z dôvodu prevzatia si nového dokladu o pobyte.
V čl. III. návrhu novely zákona sa navrhuje zmena zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky, ktorou sa vytvárajú podmienky pre úpravu uvedených registrov v pôsobnosti MV SR, ako aj nasadenie nových služieb pre správcu komunikačnej časti autentifikačného modulu, prostredníctvom ktorých bude realizovaný zápis údajov o cezhraničných používateľoch elektronických služieb do uvedených registrov a prostredníctvom ktorých bude možné vyhľadávať a v prípade pozitívnej identifikácie záznamu pre iný typ osoby aj zápis osobitného druhu väzby, ktorým sa zabezpečí „previazanie“ údajov medzi rozdielnymi typmi osôb. Uvedené riešenie zabezpečuje nevyhnutné technické predpoklady pre ostatné orgány verejnej moci na sprístupnenie ich elektronických služieb aj pre cezhraničných používateľov elektronických služieb. Súčasne umožňuje naďalej poskytovať údaje z registra fyzických osôb odberateľom, ktorí neposkytujú elektronické služby pre cezhraničných používateľov, prípadne nepotrebujú odoberať novo zavádzané typy údajov bez potreby akýchkoľvek nákladov na úpravu integračného rozhrania, čím sa minimalizujú vplyvy na rozpočet verejnej správy.
7
V čl. IV. návrhu novely zákona sa v súvislosti s transpozíciou smernice (EÚ) 2021/1883 navrhuje taktiež novelizácia zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“), ktorý v piatej časti upravuje podmienky zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny s výkonom práce na území Slovenskej republiky. Navrhujú sa zmeny a doplnenia podmienok pri vydávaní a rušení potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a to najmä zníženie mzdového prahu z 1,5-násobku na 1,2-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky so zavedením výnimky z tohto mzdového prahu pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí ukončili vysokoškolské vzdelanie najviac tri roky pred podaním žiadosti o vydanie modrej karty EÚ. Pre výkon vysokokvalifikovaného zamestnania bude postačujúce vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa, pri vybraných zamestnaniach z oblasti informačných a komunikačných technológii budú postačovať vyššie odborné zručnosti, ktoré sa preukazujú odbornou praxou vykonávanou vo vysokokvalifikovanom zamestnaní. Upravujú sa podmienky zamestnávania v rámci dlhodobej mobility pre držiteľa modrej karty vydanej v inom členskom štáte EÚ s cieľom jeho jednoduchšieho prístupu na trh práce v SR.
V súlade s úpravou v smernici, v zmysle ktorej majú držitelia modrej karty nárok na rovnaké zaobchádzanie vo vzťahu k sociálnemu zabezpečeniu ako štátni príslušníci členského štátu, sa navrhuje upraviť rovnaké právne postavenie držiteľa modrej karty pre vedenie v evidencii uchádzačov o zamestnanie ako občana Slovenskej republiky. Z dôvodu personálneho zabezpečenia sa vydávanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, presúva z Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny na úrady práce sociálnych vecí a rodiny a rozširuje sa pôsobnosť úradov práce, sociálnych vecí a rodiny rušiť potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, a viesť evidenciu o vydaných a zrušených potvrdeniach.
Zároveň sa zefektívňuje proces udeľovania prechodného pobytu na účel zamestnania, vrátane vydávania modrej karty, a to predradením vyjadrenia úradu práce, sociálnych vecí a rodiny k možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, resp. voľného pracovného miesta ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu. Štátny príslušník tretej krajiny môže o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania, vrátane modrej karty, požiadať po vydaní súhlasného stanoviska úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, čo znamená väčšiu právnu istotu tak pre žiadateľa ako aj samotného zamestnávateľa. Taktiež sa navrhuje, aby zamestnávateľ mohol štátneho príslušníka tretej krajiny zamestnávať odo dňa prijatia jeho žiadosti o prechodný pobyt na účel zamestnania alebo žiadosti o vydanie modrej karty, spolu so všetkými náležitosťami, policajným útvarom alebo na zastupiteľskom úrade, čo významným spôsobom urýchľuje možnosť štátneho príslušníka tretej krajiny vstúpiť na slovenský trh práce.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
1.Priamo dotknutým subjektom fyzické osoby cudzinci, právnické osoby napr. podnikateľské subjekty, zamestnávajúce vysokokvalifikovaných pracovníkov, podnikateľské subjekty, ktorých konateľom je cudzinec, subjekty štátnej a verejnej správy zamestnávajúce vysokokvalifikovaných pracovníkov;
2.Priamo dotknutým subjektom je verejná správa Ministerstvo vnútra SR (príslušné policajné útvary); Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (príslušné úrady práce, sociálnych vecí a rodiny); Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR;
3.Priamo dotknutými subjektmi „odberatelia“ údajov z registra fyzických osôb, ktorí súčasne budú poskytovateľmi elektronických služieb pre cezhraničných používateľov elektronických služieb. Nepriamo dotknutými subjektmi budú všetci „odberatelia“ údajov z registra fyzických osôb, ktorí budú chcieť získavať a používať aj novo zavádzané položky.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
V rámci čl. I, II a IV návrhu novely zákona neboli alternatívne riešenia identifikované ani posudzované.
Dôvodom je skutočnosť, že závery hodnotenia Schengenskej hodnotiacej komisie nie je možné reflektovať iným spôsobom ako vypracovaním návrhu novely zákona o pobyte cudzincov, ktorým sa odstránia vytýkané nedostatky v rámci legislatívy ako aj postupov policajných útvarov v praxi.
Ďalším dôvodom je skutočnosť, že transpozícia smernice (EÚ) 2021/1883 je povinná a neexistuje iný spôsob jej zavedenia do národnej legislatívy, resp. jej uplatnenia v praxi.
8
Rovnako implementácia nariadenia (EÚ) 2018/1240 v platnom znení a nariadenia (EÚ) 2018/1724 v platnom znení je povinná a zavedenie ich častí do národnej legislatívy je nevyhnutné, pričom neexistuje iný spôsob ich uplatnenia v praxi.
V rámci čl. III návrhu novely zákona boli alternatívne riešenia posudzované.
Alternatívnym riešením by bolo nezapisovanie údajov o cezhraničných používateľoch elektronických služieb do registra fyzických osôb. V takomto prípade by spracovanie a uchovávanie uvedených údajov musel zabezpečiť Správca komunikačnej časti autentifikačného modulu. Takéto riešenie by bolo nesystémové a dlhodobo neudržateľné.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
K čl. I, II a IV návrhu novely zákona:
V prípade neprijatia záverov Schengenskej hodnotiacej komisie a nevykonania požadovaných legislatívnych zmien by sa Slovenská republika vystavila sporom a postihom zo strany orgánov EU, keďže závery Schengenskej hodnotiacej komisie a navrhované opatrenia sú pre Slovenskú republiku záväzné.
V prípade nevykonania transpozície smernice (EÚ) 2021/1883 do národnej legislatívy by sa Slovenská republika vystavila sporom a postihom zo strany orgánov EU, keďže transpozícia smerníc je pre Slovenskú republiku záväzná.
V prípade nevykonania implementácie nariadenia (EÚ) 2018/1240 v platnom znení by sa Slovenská republika vystavila sporom a postihom zo strany orgánov EU, keďže nariadenie je pre Slovenskú republiku záväzné v celom rozsahu.
V prípade neprijatia legislatívnych zmien v oblasti aplikačnej praxe nebude možné prispieť k zlepšeniu doterajších postupov, k odstráneniu nedostatkov, k zníženiu administratívnej záťaže a k odbúraniu byrokracie.
Čo sa týka čl. III návrhu novely zákona, nulový variant bude znamenať nesplnenie povinnosti vyplývajúcej Slovenskej republike z nariadenie (EÚ) 2018/1724 v platnom znení.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
1. smernica (EÚ) 2021/1883: vplyv na podnikateľské prostredie; vplyv na služby verejnej správy pre občana, vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
2. smernica Rady 2003/86/ES z 22. septembra 2003 o práve na zlúčenie rodiny: vplyv na služby verejnej správy pre občana
3. smernica Rady 2003/109/ES z 25. novembra 2003 o právnom postavení štátnych príslušníkov tretích krajín, ktoré osobami s dlhodobým pobytom v platnom znení: vplyv na služby verejnej správy pre občana,
4. smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/38/ES z 29. apríla 2004 o práve občanov Únie a ich rodinných príslušníkov voľne sa pohybovať a zdržiavať sa v rámci územia členských štátov, ktorá mení a dopĺňa nariadenie (EHS) 1612/68 a ruší smernice 64/221/EHS, 68/360/EHS, 72/194/EHS, 73/148/EHS, 75/34/EHS, 75/35/EHS, 90/364/EHS, 90/365/EHS a 93/96/EHS v platnom znení: bez vplyvu
5. smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES zo 16. decembra 2008 o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území: bez vplyvu
6. smernica Rady 2011/98/EÚ z 13. decembra 2011 o jednotnom postupe vybavovania žiadostí o jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie na území členského štátu pre štátnych príslušníkov tretích krajín a o
9
spoločnom súbore práv pracovníkov z tretích krajín s oprávneným pobytom v členskom štáte: vplyv na rozpočet verejnej správy,
7. smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci: vplyv na podnikateľské prostredie
8. smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/66/EÚ z 15. mája 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín v rámci vnútropodnikového presunu: vplyv na podnikateľské prostredie; vplyv na služby verejnej správy pre občana
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona a na základe kritérií stanovených pri tvorbe návrhu právneho predpisu.
Ide o kritéria ako napr. počet zamietnutých žiadostí o udelenie pobytu na účel podnikania, počet administratívnych vyhostení, počet vydaných dokladov o pobyte, počet nežiaducich osôb a pod. V súvislosti s transpozíciou smernice (EÚ) 2021/1883 bude zohľadňované kritérium počtu vydaných modrých kariet vysokokvalifikovaným pracovníkom. V rámci implementácie nariadenia (EÚ) 2018/1240 v platnom znení bude ukazovateľom počet vybavených žiadostí štátnych príslušníkov tretích krajín o cestovné povolenie v rámci ich vstupu na územie Slovenskej republiky.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Návrh novely zákona predpokladá pozitívny vplyv na štátny rozpočet v súvislosti so zavedením povinného doručenia dokladu o pobyte na adresu žiadateľa v každom jednom prípade. Znížením mzdového prahu z 1,5 násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR na 1,2 násobok sa predpokladá zvýšený záujem o modrú kartu zo strany štátnych príslušníkov tretej krajiny, čím možno očakávať zvýšený objem zaplatenej dane z príjmu