Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu novely zákona v čl. I je zosúladiť zákon o pobyte cudzincov s odporúčaniami Schengenskej hodnotiacej komisie z hodnotenia Slovenskej republiky v roku 2019, týkajúce sa oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín z územia Slovenskej republiky. V rámci hodnotenia boli Slovenskej republike vytýkané niektoré legislatívne úpravy, ako aj konkrétne postupy aplikované v súčasnej praxi, ktorých zmenu považuje Schengenská hodnotiaca komisia za nevyhnutnú, pričom Slovenskú republiku povinne zaviazala odstrániť vytýkané nedostatky. Slovenská republika na základe uvedených odporúčaní v návrhu novely zákona odstraňuje vytýkané nedostatky a zavádza tomu zodpovedajúce legislatívne úpravy a postupy v aplikačnej praxi.
Čo sa týka transpozície novej smernice (EÚ) 2021/1883, táto bola vypracovaná z dôvodu potreby zatraktívnenia modrej karty pre cieľovú skupinu vysokokvalifikovaných zamestnancov, prilákanie talentov na trh práce a zjednodušenia podmienok pobytu na území členských štátov, ako aj z dôvodu preukázania nefunkčnosti, resp. nevyužívania modrej karty vydávanej podľa predchádzajúcej smernice o modrých kartách. Uvedená smernica zavádza niekoľko zmien, ktoré boli zapracované do predkladaného návrhu zákona. Návrh zákona rozširuje rozsah pôsobnosti o niektoré nové kategórie osôb, ako napr. osoby s udeleným azylom alebo doplnkovou ochranou. Návrh zákona ďalej zjednodušuje niektoré podmienky prijatia vysokokvalifikovaných zamestnancov na naše územie, v prípade vybraných zamestnaní z oblasti informačných a komunikačných technológii zavádza akceptáciu vyšších odborných zručností (nielen vysokoškolské vzdelanie) ako kritéria na vydanie modrej karty, čím rozširuje možnosti získania modrej karty u týchto IT pracovníkov. Ďalej upravuje výšku platového prahu (znižuje ju) v rámci mesačnej mzdy vysokokvalifikovaných zamestnancov potrebnej na získanie modrej karty, upravuje niektoré dôvody na zamietnutie žiadosti o modrú kartu, na odňatie modrej karty alebo na jej neobnovenie. Návrh zákona tiež uľahčuje podmienky zlučovania rodín, podmienky mobility v niektorých prípadoch vysokokvalifikovaných zamestnancov a ich rodinných príslušníkov v rámci územia všetkých členských štátov a tiež upravuje podmienky na získanie dlhodobého pobytu na základe modrej karty.
Návrh zákona reflektuje tiež povinnosť implementácie nariadenia (EÚ) 2018/1240 v platnom znení, v súvislosti s ktorou sa zavádza nový systém poskytovania cestovného povolenia pre štátnych príslušníkov tretích krajín oslobodených od vízovej povinnosti, ako aj ďalšie vymedzené kategórie cudzincov. Ide o elektronický systém, v rámci ktorého sa umožní posúdiť, či prítomnosť konkrétnych osôb na území členských štátov nepredstavuje bezpečnostné riziko, riziko z hľadiska nelegálnej migrácie alebo vysoké epidemiologické riziko. Toto riziko sa eliminuje tým spôsobom, že štátni príslušníci tretích krajín povinne vyplnia pred svojím vycestovaním na územie členských štátov elektronický formulár žiadosti, v ktorom uvedú základné údaje týkajúce sa ich totožnosti, cestovného dokladu, informácií o mieste pobytu, kontaktných údajov, stupňa vzdelania a typu povolania a podobne. Následne sa tieto osoby preveria formou lustrácií ešte pred ich príchodom na hraničné priechody na vonkajšej hranici. Systém ETIAS tak prispeje aj k zjednodušeniu hraničných kontrol vykonávaných na hraničných priechodoch na vonkajšej hranici. Systém ETIAS bude prepojený so všetkými členskými štátmi a bude tiež slúžiť ako platforma na výmenu informácií.
V rámci znižovania administratívnej záťaže pre žiadateľov o udelenie pobytu návrh zákona upravuje podmienky a náležitosti potrebné k podaniu žiadosti o udelenie pobytu. S cieľom zefektívniť konanie sa jednoznačnejšie definujú a menia niektoré procedurálne postupy policajného útvaru. Zároveň návrh zákona prináša ďalšie úpravy a doplnenia, ktorých potreba vyplynula z aplikačnej praxe.
V čl. II. návrhu novely zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 týkajúcej sa vydávania dokladov o pobyte upravuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 4 €). Návrhom uvedeného postupu sa zníži administratívna záťaž a prispeje sa k odbúraniu byrokracie, pretože žiadatelia nebudú nútení opakovane navštevovať policajné útvary z dôvodu prevzatia si nového dokladu o pobyte.