predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie vplyvu predkladaného materiálu aj na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov.
V bode 9 doložky je vyznačený vplyv na MSP ako žiadny. Pokiaľ ide o podnikateľské subjekty poisťovne, ktorých sa návrh zákona prioritne týka, tieto nemôžeme považovať za malé a stredné podniky.
Komisia žiada predkladateľa dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.2.
Odôvodnenie: V analýze je potrebné doplniť k reguláciám č. 2, 3 a 9 zdroj expertného odhadu výšky nepriamych finančných nákladov na plnenie týchto regulácií. A zdroje expertného odhadu trvania povinností regulácií č. 5, 6, 7 a 8. Ak tieto odhady vznikli na základe konzultácií v rámci internej pracovnej skupiny so Slovenskou asociáciou poisťovní a SKP, bude potrebné tam doplniť túto skutočnosť. Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Z vloženého § 24d vo vlastnom materiály vyplýva ďalšia regulácia podnikateľského prostredia, ktorú je potrebné doplniť do kalkulačky a analýzy. Ide o povinnosť poskytovania náhradného poistného plnenia(ods. 3). Poskytnutie náhradného poistného plnenia nie je pre kanceláriu novou povinnosťou. Táto povinnosť už bola a naďalej aj je upravená v § 24 ods. 5 zákona. Znenie § 24d ods. 3 je iba precizovaním časti textu, ktorý sa návrhom zákona vypúšťa z § 24 ods. 5 a vkladá sa do § 24d ods. 3.
Komisia žiada predkladateľa o uvedenie odôvodnenia netransponovania dobrovoľného ustanovenia smernice (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, a to konkrétne čl. 1 odsek 16 „Článok 16a, Nástroje na porovnávanie cien poistenia motorových vozidiel“ v bode 10 Poznámky Doložky vybraných vplyvov.
Odôvodnenie: MH SR ustupuje od názoru, že ide o goldplating v smernici (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, a to konkrétne čl. 1 odsek 16 „Článok 16a, Nástroje na porovnávanie cien poistenia motorových vozidiel“, ale je potrebné odôvodnenie netransponovaného ustanovenia popísať v časti 10 Poznámky (odôvodnenie v stanovisku Komisie z predloženej Doložky vybraných vplyvov bude postačujúce). K sociálnym vplyvom
Komisia predkladateľa žiada, aby zvážil všetky možné sociálne vplyvy návrhu zákona. V doložke vybraných vplyvov identifikoval iba pozitívne sociálne vplyvy, ale vzhľadom na nižšie uvedené sa Komisia domnieva, že návrh by mohol mať aj negatívne sociálne vplyvy. Súčasne Komisia predkladateľa žiada, aby v tomto zmysle upravil aj analýzu sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie: Návrh novely predpokladá podstatnú zmenu výšky náhrady, na ktorú poisťovateľovi vznikne právo (tzv. regres), ak poistený viedol motorové vozidlo pod vplyvom návykovej látky. V zmysle § 12 ods. 2) a 3) návrhu zákona by totiž záležalo na tom, či sa takéto konanie považuje za trestný čin alebo nie. O trestný čin ide, ak hladina alkoholu v krvi dosiahne 0,4762 mg/l alebo viac. Ak sa vodič dopustil trestného činu (min. 0,4762 mg/l), naďalej by platilo, že poisťovňa si môže uplatniť nárok na náhradu v plnej výške vyplateného poistného plnenia. V prípade, že sa vodič dopustil iba priestupku (menej ako 0,4762 mg/l), by však výška náhrady mohla dosiahnuť najviac 50 % vyplateného poistného plnenia. Obmedzenie výšky regresu 50 percentami vyplateného poistného plnenia by sa podľa § 12 ods. 3) návrhu zákona vzťahovalo aj na ďalšie udalosti - vedenie motorového vozidla bez vedomia jeho prevádzkovateľa, bez vodičského oprávnenia alebo v čase zákazu činnosti, neohlásenie dopravnej nehody, ktorá je poistnou udalosťou, atď.
Je fakt, že v tomto prípade by sa znížil negatívny vplyv regresu na poistených, čo je možné pokladať za pozitívny sociálny vplyv. Na druhej strane Slovenská asociácia poisťovní varuje, že zníženie možnej výšky uplatňovaných regresov sa pravdepodobne premietne do zvýšenia poistného za povinné zmluvné poistenie, čo by bolo potrebné vyhodnotiť ako negatívny sociálny vplyv. Navrhovaná zmena by tak mohla mať negatívny vplyv na všetkých majiteľov motorových vozidiel bez rozdielu - aj takých, ktorí dodržiavajú pravidlá cestnej premávky.
Na základe pripomienkového konania boli uvedené navrhované legislatívne zmeny vypustené z návrhu zákona.