1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá Ministerstvo financií Slovenskej republiky na základe uznesenia Vlády Slovenskej republiky č. 252 zo 6. apríla 2022 úloha B.3.
Cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti (Ú. v. EÚ L 430, 2.12.2021).
Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy, či poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v Európskej únii. Uvedené poistenie významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel, a teda aj na vnútorný trh. Preto je kľúčovým cieľom činnosti Európskej únie v oblasti finančných služieb posilnenie a konsolidácia vnútorného trhu poistenia motorových vozidiel.
Európska komisia v roku 2017 vykonala hodnotenie fungovania smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/103/ES zo 16. septembra 2009 o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti (kodifikované znenie) (Ú. v. L 263, 7.10.2009) vrátane jej efektívnosti, účinnosti a súdržnosti s ostatnými politikami EÚ. Z hodnotenia vyplynulo, že uvedená smernica funguje celkovo dobre a netreba vykonať zmeny väčšieho rozsahu. Boli však identifikované štyri oblasti, v ktorých by boli vhodné cielené zmeny a to v odškodňovaní poškodených v dôsledku nehôd v prípade, že dotknutá poisťovňa je platobne neschopná, v minimálnych povinných výškach poistného krytia, v kontrole poistenia vozidiel členskými štátmi a v používaní potvrdení o minulých nárokoch na odškodnenie poistených novou poisťovňou.
Na základe uvedených zistení bola prijatá smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti (Ú. v. L 430, 2.12.2021), ktorej transpozíciu do právneho poriadku Slovenskej republiky má za cieľ zabezpečiť predkladaný návrh zákona.
Súčasťou návrhu zákona aj legislatívne úpravy na základe podnetov z aplikačnej praxe, ktorých cieľom je zlepšiť fungovanie systému povinne zmluvného poistenia za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a zvýšiť ochranu poškodených osôb v dôsledku nehody spôsobenej motorovým vozidlom.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
2
Prijatie navrhovaného zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy a vplyvy na rozpočet verejnej správy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti (Ú. v. EÚ L 430, 2. 12.2021).
Termín začiatku a ukončenia PPK
07.06.2023 - 16.06.2023
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
december 2023
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
-absencia jednotného postupu v rámci členských štátov pri odškodňovaní poškodených v poistení zodpovednosti v prípade platobnej neschopnosti poisťovateľa,
-neuznávanie dokladov preukazujúcich škodový priebeh poistenia zodpovednosti pri určovaní zliav v systéme bonus/malus pri výpočte výšky poistného medzi poisťovňami,
-neprimerané uplatňovanie si regresov poisťovateľov voči poisteným.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
-transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti (Ú. v. L 430, 2. 12.2021) (ďalej len „smernica 2021/2118“),
-upravenie pojmu „motorové vozidlo“,
-zabezpečenie účinnejšej a efektívnejšej ochrany poškodených v prípadoch, keď motorové vozidlo, ktorým bola spôsobená škoda, je poistené u poisťovateľa, ktorý je v konkurznom konaní alebo v likvidácii,
-zavedenie povinnosti poisťovateľov zohľadňovať pri určovaní výšky poistného celkový škodový priebeh poistenia zodpovednosti na základe dokladu, ktorý bude jednotný pre všetky štáty EÚ,
-precizovanie náhrad, na ktoré vznikne poisťovateľovi právo voči poistenému v zákone stanovených prípadoch.
4.Dotknuté subjekty
4
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Slovenská kancelária poisťovateľov
Poisťovne poskytujúce poistenie zodpovednosti
Držitelia, vlastníci a prevádzkovatelia motorových vozidiel
Organizátori motoristických pretekov
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Alternatíva č. 0
Zachovanie doterajšej právnej úpravy
Netransponovanie smernice 2021/2118 do právneho poriadku Slovenskej republiky by mohlo byť Európskou komisiou považované za nesplnenie povinností vyplývajúcich Slovenskej republiky z primárneho práva Európskej únie (Zmluva o Európskej únii a Zmluva o fungovaní Európskej únie) a následne by Európska komisia na základe článku 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie mohla predložiť toto svoje zistenie Súdnemu dvoru Európskej únie v rámci tzv. infringement proceeding.
Alternatíva č.1
Prijatie navrhovanej právnej úpravy
Splnenie záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich z harmonizácie práva v rámci Európskej únie, ktorými sa zabezpečí zvýšená ochrana poškodených v dôsledku poistných udalostí spôsobených prevádzkou motorových vozidiel.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
Vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Prvýkrát dôjde k preskúmaniu účelnosti navrhovaného zákona do 23. decembra 2028, kedy sa posúdi kapacita financovania a finančných potrieb garančného fondu v súvislosti s jeho potencionálnymi záväzkami, pričom sa zohľadní riziko platobnej neschopnosti poisťovateľov motorových vozidiel na slovenskom trhu.
Do 23.decembra 2030 dôjde k preskúmaniu účinnosti systémov výmeny informácií na účely kontrol poistenia zodpovednosti v cezhraničných situáciách vrátane posúdenia realizovateľnosti využívania existujúcich systémov výmeny informácií. Zároveň sa preskúma účelnosť používania systémov poisťovateľov, pri ktorými na výšku poistného vplyv zohľadňovanie škodového priebehu poistenia zodpovednosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
5
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Okrem pozitívnych sociálnych vplyvov uvedených v analýze sociálnych vplyvov, ktoré návrh zákona prinesie, je možné predpokladať, že navrhovaná úprava regresov v § 12 by sa mohla premietnuť do zanedbateľného zvýšenia poistného. Poisťovne však štandardne každoročne navyšujú poistné, pretože do jeho výšky zohľadňujú množstvo rôznych faktorov, o ktorých poistený nemá žiadnu vedomosť. Zvýšenie poistného z týchto dôvodov nepovažujeme za obzvlášť významné v porovnaní s jeho nárastom z iných dôvodov (napr. inflácia, ceny náhradných dielov, ceny opráv ...).
V súvislosti s transpozíciou čl. 16a smernice 2021/2118, ktorý dáva členským štátom možnosť rozhodnúť sa či zavedú alebo nezavedú certifikované „nezávislé nástroje na porovnávanie cien poistenia motorových vozidiel“ bola vybraná možnosť nezavádzať štátom certifikované porovnávacie nástroje. V bode 33 recitálu k smernici 2021/2118 sa totiž uvádza: „Členské štáty by mali mať možnosť vybrať si, aby certifikovali nástroje, ktoré spotrebiteľom umožňujú porovnávať ceny, sadzby a poistné krytie medzi poskytovateľmi poistenia motorových vozidiel, ktoré spĺňajú podmienky stanovené v smernici 2009/103/ES. Ak tieto nástroje riadne certifikované, mohli by sa označiť ako „nezávislé nástroje na porovnávanie cien poistenia motorových vozidiel“. Členské štáty by tiež mali mať možnosť zaviesť verejné nástroje na porovnávanie cien, ktoré prevádzkuje orgán verejnej moci.“
6
V prípade využitia tejto možnosť, by sa musel vytvoriť verejný informačný systém, ktorý by obsahoval všetky údaje potrebné pre porovnávanie cien poistného. Zároveň by musel byť systematicky prevádzkovaný tak, aby údaje v ňom boli v každom momente aktuálne. Jeho zriadenie a nepretržité prevádzkovanie by malo podstatný negatívny dopad na verejné financie (štátny rozpočet) a zároveň by finančne a aj administratívne zaťažoval podnikateľské prostredie (poisťovne), ktoré by sa museli podieľať na jeho vytvorení a následne priebežnej aktualizácii zverejňovaných údajov.
Na tento účel prevádzkované rôzne internetové portály, na ktorých si môžu spotrebitelia bezplatne porovnať ceny, sadzby a poistné podmienky všetkých poskytovateľov povinne zmluvného poistenia. Zároveň majú aj možnosť priamo na týchto portáloch uzavrieť si poistenie u poisťovateľa podľa vlastného výberu, a preto nie je nevyhnutné v podmienkach Slovenskej republiky zavádzať takéto nástroje na porovnávanie cien zákonom.
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v súvislosti s návrhom na zvýšenie intervalu, v ktorom môže okresný úrad uložiť pokutu za nesplnenie povinnosti uvedenej v tomto zákona (t. j. podľa § 19 ods. 1 zákona za neuzavretie poistnej zmluvy), sa neuvádza z dôvodu, že vopred nie je známe koľko pokút bude každoročne uložených a aká bude ich výška. Pri ukladaní pokuty totiž okresný úrad berie do úvahy závažnosť porušenia zákonom stanovenej povinnosti, dĺžku trvania protiprávneho stavu ako aj na druh motorového vozidla, ktoré nebolo poistené. Zároveň nie je možné odhadnúť koľko bude v správnom konaní právoplatne uložených pokút v danom roku jednotlivými okresnými úradmi.
Pri v súčasnosti platnom zákone boli pokuty stanovené v intervale od 16,60 eur do 3.319,40 eur. Predložený návrh zákona zvyšuje tento interval od 50 eur do 5.000 eur.
V tabuľke sa uvádza prehľad o počte právoplatne uložených pokút s celkovými sumami za roky 2020-2022:
ROK
POČET (ks)
CELKOVÁ SUMA (eur)
2020
4.609
474.113
2021
5.342
578.286
2022
4.647
653.175
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Daša Kučerová – oddelenie poisťovníctva
dasa.kucerova@mfsr.sk
, tel. 02/5958 2543
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Údaje poskytnuté Ministerstvom vnútra SR týkajúce sa pokút uložených za neuzavretie poistnej zmluvy v poistení zodpovednosti podľa § 19 zákona.
Odhad predkladateľa o výške nákladov Slovenskej kancelárie poisťovateľov a o výške nákladov poisťovní, ktoré môžu vzniknúť v súvislosti s prijatím návrhu zákona.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 092_2/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Stanovisko komisie
(predbežné pripomienkové konanie)
k materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
I. Úvod: Ministerstvo financií Slovenskej republiky dňa 7. júna 2023 predložilo na opätovné PPK materiál Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
7
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie vplyvu predkladaného materiálu aj na MSP v bode 9 Doložky vybraných vplyvov.
Neakceptované
V bode 9 doložky je vyznačený vplyv na MSP ako žiadny. Pokiaľ ide o podnikateľské subjekty poisťovne, ktorých sa návrh zákona prioritne týka, tieto nemôžeme považovať za malé a stredné podniky.
Komisia žiada predkladateľa dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.2.
Odôvodnenie: V analýze je potrebné doplniť k reguláciám č. 2, 3 a 9 zdroj expertného odhadu výšky nepriamych
finančných nákladov na plnenie týchto regulácií. A zdroje expertného odhadu trvania povinností regulácií č. 5, 6, 7 a 8. Ak tieto odhady vznikli na základe konzultácií v rámci internej pracovnej skupiny so Slovenskou asociáciou poisťovní a SKP, bude potrebné tam doplniť túto skutočnosť.
Akceptované
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Z vloženého § 24d vo vlastnom materiály vyplýva ďalšia regulácia podnikateľského prostredia,
ktorú je potrebné doplniť do kalkulačky a analýzy. Ide o povinnosť poskytovania náhradného poistného plnenia(ods. 3).
Neakceptované
Poskytnutie náhradného poistného plnenia nie je pre kanceláriu novou povinnosťou. Táto povinnosť bola a naďalej aj je upravená v § 24 ods. 5 zákona. Znenie § 24d ods. 3 je iba precizovaním časti textu, ktorý sa návrhom zákona vypúšťa z § 24 ods. 5 a vkladá sa do § 24d ods. 3.
Komisia žiada predkladateľa o uvedenie odôvodnenia netransponovania dobrovoľného ustanovenia smernice (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, a to konkrétne čl. 1 odsek 16 „Článok 16a, Nástroje na porovnávanie cien poistenia motorových vozidiel“ v bode 10 Poznámky Doložky vybraných vplyvov.
Odôvodnenie: MH SR ustupuje od názoru, že ide o goldplating v smernici (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021,
a to konkrétne čl. 1 odsek 16 „Článok 16a, Nástroje na porovnávanie cien poistenia motorových vozidiel“, ale je potrebné odôvodnenie netransponovaného ustanovenia popísať v časti 10 Poznámky (odôvodnenie v stanovisku Komisie z predloženej Doložky vybraných vplyvov bude postačujúce).
Akceptované
K sociálnym vplyvom
Komisia predkladateľa žiada, aby zvážil všetky možné sociálne vplyvy návrhu zákona. V doložke vybraných vplyvov identifikoval iba pozitívne sociálne vplyvy, ale vzhľadom na nižšie uvedené sa Komisia domnieva, že návrh by mohol mať aj negatívne sociálne vplyvy. Súčasne Komisia predkladateľa žiada, aby v tomto zmysle upravil aj analýzu sociálnych vplyvov.
Odôvodnenie: Návrh novely predpokladá podstatnú zmenu výšky náhrady, na ktorú poisťovateľovi vznikne
právo (tzv. regres), ak poistený viedol motorové vozidlo pod vplyvom návykovej látky. V zmysle § 12 ods. 2) a 3) návrhu zákona by totiž záležalo na tom, či sa takéto konanie považuje za trestný čin alebo nie. O trestný čin ide, ak hladina alkoholu v krvi dosiahne 0,4762 mg/l alebo viac.
Ak sa vodič dopustil trestného činu (min. 0,4762 mg/l), naďalej by platilo, že poisťovňa si môže uplatniť nárok na náhradu v plnej výške vyplateného poistného plnenia. V prípade, že sa vodič dopustil iba priestupku (menej ako 0,4762 mg/l), by však výška náhrady mohla dosiahnuť najviac 50 % vyplateného poistného plnenia. Obmedzenie výšky regresu 50 percentami vyplateného poistného plnenia by sa podľa § 12 ods. 3) návrhu zákona vzťahovalo aj na ďalšie udalosti - vedenie motorového vozidla bez vedomia jeho prevádzkovateľa, bez vodičského oprávnenia alebo v čase zákazu činnosti, neohlásenie dopravnej nehody, ktorá je poistnou udalosťou, atď.
Je fakt, že v tomto prípade by sa znížil negatívny vplyv regresu na poistených, čo je možné pokladať za pozitívny sociálny vplyv. Na druhej strane Slovenská asociácia poisťovní varuje, že zníženie možnej výšky uplatňovaných regresov sa pravdepodobne premietne do zvýšenia poistného za povinné zmluvné poistenie, čo by bolo potrebné vyhodnotiť ako negatívny sociálny vplyv. Navrhovaná zmena by tak mohla mať negatívny vplyv na všetkých majiteľov motorových vozidiel bez rozdielu - aj takých, ktorí dodržiavajú pravidlá cestnej premávky.
Akceptované
Na základe pripomienkového konania boli uvedené navrhované legislatívne zmeny vypustené z návrhu zákona.
8
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
JUDr. Martin Semanco
predseda Komisie
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
9
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
212 500
0
D. Administratívne náklady
193 498
0
Spolu = A+B+C+D
405 998
0
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
405 998
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
10
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
1overovanie údajov v registri381/2001 § 8 ods. 3EÚ úplná harmonizácia01.08.24poisťovatelia 10 N 8 26482 641In (zvyšuje náklady)2zverejňovanie informácií o postupe pri zohľadňovaní škodového priebehu poistenia 381/2001§ 8 ods. 5EÚ úplná harmonizácia01.08.24poisťovatelia 10 N 6 25062 500In (zvyšuje náklady)3úprava šablón dokladu o škodovom priebehu poistenia381/2001§ 10 ods. 6EÚ úplná harmonizácia01.08.24poisťovatelia 10 N 10 000100 000In (zvyšuje náklady)4oznamovanie a overovanie údajov o motorovom vozidle381/2001§ 11 ods. 3EÚ úplná harmonizácia01.08.24poisťovatelia 10 N 11 019110 188In (zvyšuje náklady)5informovanie o uplatnení nároku na náhradné poistné plnenie381/2001§ 24d ods. 4EÚ úplná harmonizácia01.08.24SKP 1 N 5555In (zvyšuje náklady)6informovanie o poskytnutí/neposkytnutí poistného plnenia381/2001§ 24d ods. 5EÚ úplná harmonizácia01.08.24poisťovatelia 10 N 55551In (zvyšuje náklady)7informovanie o výške náhradného poistného plnenia381/2001§ 24d ods. 6EÚ úplná harmonizácia01.08.24SKP 1 N 5555In (zvyšuje náklady)8informovanie o vyhlásení konkurzu381/2001§ 24d ods. 12EÚ úplná harmonizácia01.08.24SKP 1 N 88In (zvyšuje náklady)9prevádzkovanie registra381/2001§ 25 ods. 1EÚ úplná harmonizácia01.08.24SKP 1 N 50 00050 000In (zvyšuje náklady)Počet subjektov MSPVplyv na 1 podnik. v Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v Druh vp