Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
umožňoval automatickú kontrolu uplatnených nárokov z pohľadu dodržania zákonných podmienok ako napr.
kontrolu duplicít, ubytovanie rovnakých osôb v rovnakom čase na iných miestach, kontrolu limitov výšky
príspevku a obmedzení pri obytných priestoroch, kontrolu veku ubytovaných odídencov, kontrolu vlastníckych
vzťahov k nehnuteľnosti a pod.
IS REGOB vyhodnocoval a identifikoval vo svojom výstupe tieto duplicity samostatne a autonómne, pričom
chybové údaje ktoré vykázal museli byť znova verifikované a opravené zadávateľom ešte pred samotnou
realizáciou vyplatenia príspevku v danom kalendárnom mesiaci. Po vykonaní opráv boli vyhotovené tzv. opravné
výkazy, v ktorých už IS REGOB po následnom spustení chyby neidentifikoval, čím umožnil ukončenie riadnej
uzávierky výkazu daného mesiaca bez nedostatkov.
Sekcia verejnej správy MV SR pravidelne komunikovala so všetkými okresnými úradmi a s obcami pri riešení
akýchkoľvek problémov v súvislosti s vyplácaním príspevku. Cieľom bolo správne nastaviť všetky procesy tak,
aby nevznikali žiadne rozpory alebo nedostatky v súvislosti s jeho vyplácaním. Riešenie nedostatkov
v počiatočnej fáze zavedenia aplikácií do praxe sa vykonávalo na dennej báze medzi Sekciou verejnej správy
MV SR a okresnými úradmi v celej SR. Vzájomná spolupráca a riešenie konkrétnych úloh pri vzniku konfliktných
situácií ako aj monitorovania aplikovania nadstavby IS REGOB v praxi užívateľmi umožnila odstraňovanie chýb.
IS REGOB slúžil aj pre potreby overovania údajov o ubytovávaných osobách pre MD SR, ako je to popísané
v časti poskytovania príspevku v pôsobnosti MD SR.
NKÚ SR kontrolou zistil, že zo strany MV SR a MD SR nebol duplicitne vyplatený príspevok tej istej
oprávnenej osobe podľa zákona o azyle, resp. tej istej osobe poskytujúcej ubytovanie podľa zákona
o podpore cestovného ruchu.
1.2 Činnosť obcí pri vyplácaní príspevku
Obec je oprávnená vykonávať kontrolu splnenia podmienok na poskytnutie príspevku podľa zákona o azyle.
V praxi obce vykonávali overovali náležitosti zmlúv medzi odídencami a oprávnenými osobami, mesačné výkazy
o ubytovaní utečencov a vykonávali evidenciu povinnosti odídencov raz mesačne oznámiť obci, že im oprávnená
osoba poskytuje ubytovanie. Zároveň vykonávali ďalšie činnosti súvisiace s administráciou poskytovania
príspevku. Kontrola poukázala na nedostatočnú kontrolu zo strany obcí pri overovaní splnenia podmienok
na poskytnutie príspevku, pretože vo vybratej vzorke subjektov v niektorých prípadoch nevedeli obce svoje
overenie splnenia podmienok preukázať. Zároveň bolo zistené, že niektoré obce prijaté výkazy od oprávnených
osôb ani nezaregistrovali do registratúry, čo bolo ich povinnosťou podľa zákona o archívoch a registratúrach.
NKÚ SR identifikoval nejednotné postupy obcí a miest vo vzťahu k oznamovacej povinnosti odídenca.
Hlavným dôvodom bola absencia jednotného vzoru (formulára) evidencie o oznámení poskytovania ubytovania
odídencovi, ktorý by platil pre celé územie SR a v ktorom by bolo presne stanovené, aké náležitosti má
obsahovať. V praxi vznikali situácie, keď zamestnanci obcí nevedeli ako viesť predmetnú evidenciu a postupovali
podľa svojho uváženia, napr. zamestnanci sa podpisovali za samotných odídencov, odídenec podpisoval
viacerých odídencov naraz, chýbali podpisy odídencov, chýbali dátumy v oznámeniach a pod.
Aj keď veľký počet ubytovávaných odídencov, časová náročnosť s evidenciou a preverovaním údajov od
odídencov a oprávnených osôb, boli nadmernou záťažou pre mnohé obce a mestá, niektoré samosprávy dokázali
vlastným úsilím zefektívniť tento proces.
Ako príklad dobrej praxe je možné uviesť mesto Prešov, ktoré okrem zamestnancov vykonávajúcich túto
činnosť, uzatvorilo dohodu o vykonaní práce s ďalšími tromi pracovníkmi, ktorí sa plnohodnotne venovali iba tejto
problematike. Jeden z týchto pracovníkov bol ukrajinskej národnosti a ten zabezpečoval dennú službu pre
potreby zákonnej povinnosti oznámenia odídencov o poskytovaní ubytovania. Tento pracovník kontroloval údaje
v oznámeniach o ubytovaní spolu s predloženými dokladmi o tolerovanom pobyte na účel zistenia totožnosti
odídenca. Týmto spôsobom si mesto zabezpečilo spoľahlivé overovanie údajov a v rámci kontroly mesta pri
poskytovaní príspevku neboli zistené nedostatky.
7