Správa o výsledku kontroly  
2023  
Systém poskytovania a uhrádzania  
finančných prostriedkov za  
ubytovanie odídencov z Ukrajiny  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, ktoré riadilo proces poskytovania príspevku za ubytovanie odídenca  
podľa zákona o azyle, a vybranú vzorku subjektov, ktoré tieto príspevky vyplácali: mesto Nitra, mesto Levice, obec  
Nitrianske Hrnčiarovce, mesto Žilina, mesto Čadca, obec Oščadnica, mesto Prešov, mesto Poprad, obec Veľká  
Lomnica, mestská časť Košice – Staré mesto, mesto Michalovce, obec Budimír a mestská časť Bratislava –  
Ružinov.  
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, ktoré poskytovalo príspevok za ubytovanie odídenca podľa zákona  
o podpore cestovného ruchu osobám poskytujúcim ubytovanie v ubytovacích zariadeniach.  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Kontrolovaným obdobím bol rok 2022. Pred kontrolou sme identifikovali riziko nekonania kontrolovaných  
subjektov v súlade so všeobecne záväznými predpismi, nevyhovujúce nastavenie procesov spracovania  
a vyplácania žiadostí o poskytnutie príspevku a nefunkčný kontrolný systém. Všetky tieto riziká sa v rôznej miere  
v kontrolovaných subjektoch potvrdili. Kontrolu vykonalo celkom 17 kontrolórov s viacročnou praxou na NKÚ SR.  
SR prijala rozsiahly počet opatrení s dopadom na štátny rozpočet, ktorými uľahčila pobyt odídencov z Ukrajiny na  
Slovensku. Jedným z týchto opatrení je aj poskytovanie a uhrádzanie finančných prostriedkov za ubytovanie  
odídencov z Ukrajiny. Príspevok je poskytovaný oprávneným osobám, ktoré ubytovanie odídencom poskytujú vo  
vlastných zariadeniach a nehnuteľnostiach bezodplatne. Celkovo bolo v roku 2022 vyplatených na príspevok za  
ubytovanie odídenca 70,19 mil. eur, z toho suma 54,55 mil. eur bola poskytnutá MV SR oprávneným osobám za  
ubytovanie 51 614 odídencov a suma 15,64 mil. eur MD SR osobám poskytujúcim ubytovanie za ubytovanie 22  
857 odídencov. Z hľadiska hospodárnosti a účelnosti vynakladania verejných prostriedkov je dôležité, aby tento  
systém bol funkčný a adresne doručoval pomoc odídencom z Ukrajiny v zákonom stanovených termínoch.  
Hlavným cieľom poskytovania a uhrádzania finančných prostriedkov za ubytovanie odídencov z Ukrajiny  
je uľahčiť pobyt odídencov z Ukrajiny na Slovensku a finančne podporiť tie oprávnené osoby, ktoré  
poskytujú ubytovanie vo vlastných zariadeniach a nehnuteľnostiach bezodplatne ako formu podpory a  
pomoci. Týmto systémom štát prakticky rieši nedostatok ubytovacích kapacít v správe majetku štátu, ktoré  
by inak musel pre týchto odídencov zabezpečiť.  
Poskytovaním príspevku za ubytovanie odídenca z Ukrajiny sa podporujú vlastníci nehnuteľností na  
území SR (aj občania SR), ktorí poskytujú bývanie odídencom.  
K úspešnému poskytovaniu príspevku oprávneným osobám, resp. osobám poskytujúcim ubytovanie  
odídencom významne prispela spolupráca MV SR, MD SR a Úradu geodézie, kartografie a katastra  
SR pri overovaní údajov o odídencoch, oprávnených osobách a osobách poskytujúcich ubytovanie a  
využitie IS REGOB pri ich overovaní. IS REGOB v rozhodujúcej miere automatizovanou kontrolou  
zabránil neoprávnenému vyplácaniu finančných prostriedkov z verejných zdrojov.  
MV SR v niektorých prípadoch pri realizácií platobných príkazov porušilo zákon o finančnej kontrole  
a audite a nedodržalo zákonné lehoty pri zasielaní finančných prostriedkov na úhradu príspevku  
obciam. MD SR v tretine prípadov nedodržalo zákonné lehoty na vyplatenie príspevku osobám  
poskytujúcim ubytovanie v ich ubytovacích zariadeniach.  
MV SR a MD SR vyplatili príspevok všetkým oprávneným osobám, resp. osobám poskytujúcim  
ubytovanie, ktoré mali nárok na príspevok a splnili zákonné podmienky na jeho poskytnutie, pričom  
k duplicitnému vyplateniu tej istej osobe z ich strán nedošlo.  
Najväčším problémom obcí bolo hodnoverné preukázanie evidencie odídencov, ktorí boli povinní  
raz mesačne oznámiť obci, že im oprávnená osoba poskytuje ubytovanie. Hlavným dôvodom bola  
absencia jednotného vzoru (formulára) evidencie o oznámení poskytovania ubytovania odídencovi,  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
ktorý by platil pre celé územie SR, a v ktorom by bolo presne stanovené, aké náležitosti má obsahovať.  
V praxi vznikali situácie, kedy zamestnanci obcí nevedeli, ako viesť predmetnú evidenciu a postupovali  
podľa svojho uváženia; napr. zamestnanci sa podpisovali za samotných odídencov, odídenec  
podpisoval viacerých odídencov naraz, chýbali podpisy odídencov, chýbali dátumy v oznámeniach  
a pod.  
Poskytovatelia príspevku nevykonali v roku 2022 kontrolu oprávnenosti vyplatených príspevkov  
za ubytovanie odídenca u oprávnených osôb, resp. osôb poskytujúcich ubytovanie.  
Verejne dostupná databáza vyplatených verejných zdrojov oprávneným osobám, resp. osobám  
poskytujúcim ubytovanie, ktorá by posilňovala princíp transparentnosti a verejnej kontroly, neexistuje.  
Čo odporúčame  
NKÚ SR navrhol Výboru Národnej rady SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj, aby v súvislosti so  
zabezpečením ubytovania odídencov z Ukrajiny zaviazal MD SR iniciovať vytvorenie verejnej informačnej  
platformy/aplikácie, ktorá by v reálnom čase poskytovala údaje o ubytovacích kapacitách vlastníkov  
nehnuteľností ako aj údaje o výške poskytnutých finančných prostriedkov zo strany štátu jednotlivým osobám  
poskytujúcim ubytovanie odídencom.  
NKÚ SR kontrolovaným subjektom navrhol tieto odporúčania.  
MV SR boli v súvislosti s poskytovaním a uhrádzaním finančných prostriedkov za ubytovanie odídencov z Ukrajiny  
určené nasledovné odporúčania: doplniť úlohy súvisiace s vyplácaním príspevku do organizačného poriadku,  
vypracovať jednotný formulár oznamovacej povinnosti odídenca, vypracovať internú smernicu pre proces  
vyplácania príspevku, novelizovať v zákone o azyle povinnosť odídenca raz mesačne osobne oznámiť obci, že mu  
oprávnená osoba poskytla ubytovanie na dvakrát mesačne a povinnosť vykonávať kontrolu splnenia podmienok na  
poskytnutie príspevku namiesto terajšieho oprávnenia vykonávať kontrolu.  
MD SR bolo odporučené prijať oficiálny interný dokument, ktorý bude popisovať komplexný postup poskytovania  
a uhrádzania finančných príspevkov a vedenia a ukladania dokumentácie za ubytovanie odídencov z Ukrajiny.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť systém poskytovania a uhrádzania finančných prostriedkov za ubytovanie  
odídencov z Ukrajiny, ako aj včasnosť a oprávnenosť ich uhrádzania.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. Preverili sme systém poskytovania príspevku za ubytovanie  
odídenca riadený z úrovne MV SR vrátane jeho interných postupov a vnútorný kontrolný systém súvisiaci  
s predmetom kontroly. Vo vybraných subjektoch sme kontrolovali činnosť obcí a miest pri overovaní povinných  
náležitostí zmlúv o poskytnutí ubytovania odídencom a výkazov o výške príspevku za ubytovanie odídencov za  
jednotlivé mesiace, ktoré im predkladali oprávnené osoby. Zároveň sme kontrolovali aj MD SR, ktoré vyplácalo  
príspevky osobám poskytujúcim ubytovanie v ubytovacom zariadení.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných  
právnych predpisov a interných predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov, analýza,  
rozhovory so zamestnancami kontrolovaných subjektov, konkrétne ukážky spracovania jednotlivých údajov  
v informačných systémoch a iné. Výber vzorky bol realizovaný na základe úsudku kontrolóra a kontrolovaným  
obdobím bol rok 2022.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Hlavným cieľom poskytovania a uhrádzania finančných prostriedkov za ubytovanie odídencov z Ukrajiny je  
uľahčiť pobyt odídencov z Ukrajiny na Slovensku a finančne podporiť tie oprávnené osoby, ktoré im  
ubytovanie vo vlastných zariadeniach a nehnuteľnostiach poskytujú bezodplatne. Týmto systémom štát prakticky  
rieši nedostatok ubytovacích kapacít v správe majetku štátu, ktoré by inak musel pre týchto odídencov  
zabezpečiť.  
Podľa MV SR je súčasný systém stále najvyhovujúcejším spôsobom pomoci pre odídencov z hľadiska pomoci  
plynulého začleňovania sa do našej spoločnosti. Poskytovaním tohto príspevku sa pomáha aj občanom našej  
krajiny, ktorí by za iných okolností mohli mať s prenájmom nehnuteľností v niektorých oblastiach väčší problém.  
Hlavným výsledok je však pomoc ľuďom v núdzi a solidárnosť a nie finančná motivácia. Avšak z pohľadu  
občanov SR, ak títo nedokázali prenajať svoje nehnuteľnosti a zároveň prenájmom pomohli odídencom  
z Ukrajiny, tak je to spojenie prínosné pre obe strany.  
V porovnaní s jarnými mesiacmi roku 2022, MV SR eviduje medzimesačný pokles ubytovaných odídencov,  
a teda aj poskytovateľov ubytovania. Pokles súvisí jednak s návratom odídencov na Ukrajinu alebo vycestovaním  
do inej krajiny a ich vlastnou snahou o osamostatnenie sa.  
Celkovo bolo v roku 2022 vyplatených na príspevok za ubytovanie odídenca 70 198 343,93 eur, z toho suma  
54 554 520,00 eur bola poskytnutá MV SR a suma 15 643 823,93 eur bola poskytnutá MD SR.  
Za celý rok 2022 MV SR eviduje 51 614 individuálnych odídencov, ktorým oprávnené osoby poskytli ubytovanie  
a žiadali príspevok. Počet individuálnych odídencov sa menil v jednotlivých mesiacoch roka 2022, pričom najnižší  
počet odídencov 27 002 bol evidovaný v auguste 2022 a najvyšší počet odídencov 34 904 bol evidovaný v máji  
2022. V roku 2022 bol podľa údajov MD SR príspevok vyplatený osobám poskytujúcim ubytovanie za ubytovanie  
22 857 odídencov.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 1: Vynaložené finančné prostriedky na príspevok v roku 2022 (v eur)  
Právny rámec poskytovania príspevku  
V súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine vláda SR vo februári 2022 schválila poskytovanie dočasného  
útočiska štátnym občanom Ukrajiny a ich rodinným príslušníkom od 1. 3. 2022. V súčasnej dobe je vládou SR  
schválený termín poskytovania dočasného útočiska do 4. 3. 2024 a doba poskytovania príspevku  
do 31. 12. 2023.  
Národná rada SR v súvislosti s príchodom ukrajinských utečencov schválila v marci 2022 balík novelizácií  
viacerých zákonov tzv. Lex Ukrajina. V rámci tohto balíka bol novelizovaný aj zákon o azyle a o podpore  
cestovného ruchu, ktoré sú základné všeobecne záväzné právne predpisy upravujúce poskytovanie príspevku.  
Výšku jednotlivých príspevkov, dobu ich poskytovania, náležitosti zmluvy a podmienky poskytovania finančných  
prostriedkov ustanovila Vláda SR svojimi nariadeniami o poskytovaní príspevku.  
Systém poskytovania a uhrádzania príspevku za ubytovanie odídenca z Ukrajiny sa v podmienkach SR realizuje  
prostredníctvom dvoch ústredných orgánov štátnej správy. MV SR zabezpečuje poskytovanie príspevku  
oprávneným osobám prostredníctvom obcí a miest podľa zákona o azyle a MD SR zabezpečuje poskytovanie  
príspevku priamo osobám poskytujúcim ubytovanie podľa zákona o podpore cestovného ruchu.  
1
Príspevok poskytovaný Ministerstvom vnútra SR  
Vecným gestorom procesu vyplácania príspevku a koordinácie orgánov štátnej správy a územnej samosprávy je  
MV SR, ktoré zabezpečuje aj komunikáciu v oblasti poskytovania príspevku s občanmi, obcami a médiami.  
Za legislatívne nastavenie procesu poskytovania príspevku a určovania jeho výšky zodpovedá Migračný úrad  
MV SR.  
Príspevok z finančných prostriedkov MV SR je vyplácaný obcami a mestami na základe § 36a zákona o azyle  
oprávneným osobám, ktoré vlastnia nehnuteľnosti slúžiace na bývanie (rodinný dom, byt) v jej územnom obvode  
a ďalším oprávneným osobám, a to právnickým osobám, ktoré poskytujú bezodplatné ubytovanie odídencovi  
v nebytovej budove slúžiacej na krátkodobé ubytovanie, ktoré vlastnia alebo spravujú. Ďalšími oprávnenými  
osobami sú aj obec alebo vyšší územný celok, ak bezodplatne poskytujú ubytovanie odídencovi priamo alebo  
prostredníctvom rozpočtovej organizácie, alebo príspevkovej organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Ubytovanie musí spĺňať minimálne požiadavky v súlade s Vyhláškou MZ SR č. 259/2008 Z. z. Vlastníctvo  
k nehnuteľnostiam bolo overované prostredníctvom Úradu geodézie, kartografie a katastra SR.  
V rámci poskytovania príspevku MV SR spolupracovalo s MD SR a Úradom geodézie, kartografie a katastra  
SR. Spolupráca s MD SR vznikla z dôvodu potreby kontroly duplicitných požiadaviek na vyplatenie príspevkov  
za rovnaké oprávnené osoby v rovnakom čase. Spolupráca prispela k zníženiu administratívnej záťaže  
a zvýšeniu kvality kontroly a tým k zamedzeniu výskytu chýb a prípadných podvodov. Spolupráca s Úradom  
geodézie, kartografie a katastra SR ako ústredného orgánu štátnej správy na úseku katastra nehnuteľností  
vznikla odôvodnene na základe potreby kontroly vlastníckych vzťahov oprávnených osôb k nehnuteľnostiam,  
v ktorých ubytovávali odídencov.  
Pre transparentnejšie a zrozumiteľnejšie poskytovanie príspevkov oprávneným osobám vytvorilo MV SR  
manuály a vzory potrebných dokumentov, ktoré sprístupňovalo na svojom webovom sídle. MV SR dokumenty  
pravidelne aktualizovalo a zverejňovalo aktuálne vzory prehľadov o uplatnených príspevkoch, ako aj ďalšie  
dokumenty súvisiace s príspevkom na svojom webovom sídle. Uľahčil sa tým prístup k informáciám pre  
oprávnené osoby a odídencov a znížila sa personálna záťaž orgánov štátnej správy zapojených do poskytovania  
príspevku.  
Základným dokumentom upravujúcim právny vzťah medzi oprávnenou osobou a odídencom bola Zmluva  
o poskytnutí ubytovania odídencovi s prílohami, ktorými boli čestné vyhlásenie oprávnenej osoby a kópia  
dokladu o tolerovanom pobyte odídenca na území SR s označením „ODÍDENEC“ alebo s označením „DOČASNÉ  
ÚTOČISKO“. Každá zmluva aj jej povinné prílohy boli formulované dvojjazyčne, v slovenskom  
a ukrajinskom jazyku.  
Pri vyplácaní príspevkov podľa zákona o azyle a príslušného nariadenia vlády o poskytovaní príspevku mali  
kľúčovú úlohu obce, ktoré ako prvé prichádzali do kontaktu s ubytovateľmi a s jednotlivými odídencami.  
Oprávnená osoba predkladala príslušnej obci originál zmluvy o poskytnutí ubytovania odídencovi (najneskôr  
s prvým výkazom za ubytovanie odídenca). Následne (alebo spolu s originálom zmluvy o poskytnutí ubytovania  
odídencovi) oprávnená osoba predložila výkaz za ubytovanie odídenca príslušnej obci podľa miesta, kde sa  
nehnuteľnosť nachádza, do 5 pracovných dní po skončení kalendárneho mesiaca, v ktorom poskytla ubytovanie  
odídencovi. Obec vykonávala kontrolu splnenia zákonom stanovených podmienok na poskytnutie príspevku  
podľa jednotlivých zmlúv a výkazov. Vzhľadom na miestnu znalosť územia vykonávala obec aj kontrolu  
vlastníckych vzťahov k nehnuteľnostiam poskytnutým na ubytovanie. Všetky predložené výkazy spracovala do  
jedného prehľadu, ktorý v elektronickej podobe zaslala okresnému úradu do 15. dňa kalendárneho mesiaca  
nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa príspevok poskytoval. Okrem predloženia originálu zmluvy  
so všetkými náležitosťami a výkazu za ubytovanie odídenca oprávnenou osobou bolo potrebné, aby odídenec,  
ktorému oprávnená osoba poskytovala ubytovanie, oznámil raz mesačne obci, že mu oprávnená osoba  
skutočne poskytla ubytovanie. Obce viedli evidenciu týchto oznámení a predkladali ju okresným úradom.  
Poskytovali tiež asistenciu pri vypĺňaní výkazov o ubytovaní, ktoré následne predkladali MV SR prostredníctvom  
okresných úradov.  
NKÚ SR odporučil MV SR, aby iniciovalo úpravu podmienky hlásenia sa odídenca v zákone o azyle na  
dvakrát do mesiaca. Takáto zmena by obmedzila vznik špekulácií u odídencov a vytvorila by také podmienky,  
ktoré by zamedzili zneužitiu príspevku ako napr. zmena rôznych ubytovacích zariadení odídencami v krátkom  
čase, alebo poberanie podpory v rámci iných podporných programov pre utečencov v okolitých štátoch v rámci  
Schengenského priestoru.  
Okresné úrady prijímali, zbierali a sumarizovali prehľady ubytovaných odídencov podľa zákona o azyle od obcí,  
ktoré ich doručili do 15. kalendárneho dňa v mesiaci a následne uvedené prehľady nahrávali do IS REGOB,  
ktorý prehľady výkazov overil. Ak systém vygeneroval chyby v údajoch uvedených vo výkazoch, okresné úrady  
komunikovali s obcami za účelom ich odstránenia a zasielali prehľad s chybami naspäť na opravu. Ak sa chyby  
podarilo odstrániť, okresné úrady nahrali prehľady znova do IS REGOB. Okrem prehľadov ubytovaných  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
odídencov okresné úrady prijímali od obcí aj evidenciu odídencov, kde raz mesačne oznamovali, že im oprávnená  
osoba poskytla ubytovanie.  
Po nahraní prehľadov okresnými úradmi do technického riešenia MV SR vykonávalo kontrolu duplicitných  
požiadaviek alebo nedodržania zákonných limitov pre príspevky a vyhotovovalo závierku za jednotlivé mesiace.  
MV SR sa v tomto prípade rozhodlo vykonávať dvojitú kontrolu. Prvá kontrola prebiehala na úrovni obcí  
a druhá v spolupráci s Úradom geodézie, kartografie a katastra SR, ktorý podklad skontroloval  
prostredníctvom svojich informačných systémov a nezrovnalosti zaslal MV SR. MV SR následne zistené  
nezrovnalosti preverilo prostredníctvom „kataster portálu“, kde manuálne vyhľadalo, či oprávnená osoba bola  
skutočným vlastníkom prenajímanej nehnuteľnosti. Ak sa nepodarilo ani týmto spôsobom overiť vlastníka  
prenajímanej nehnuteľnosti, dožiadalo prostredníctvom okresného úradu obec na opakované preverenie  
rozhodujúcich skutočností. Následne MV SR dostávalo výstup k neidentifikovaným vlastníkom nehnuteľností. Ak  
po kontrole neboli zistené nedostatky, MV SR uskutočnilo výpočet príslušných čiastok závierky každého mesiaca.  
Zohľadňovalo pritom obdobie podľa príslušných ustanovení zákona o azyle a príslušných nariadení vlády SR pri  
stanovovaní sadzby ubytovania za jednu noc príslušného odídenca.  
Vypočítané sumy boli skompletizované do jedného prehľadu vyplatených súm po jednotlivých okresoch a obciach  
(tzv. výrezy). Tie tvorili finálnu závierku, na základe ktorej MV SR poskytovalo obciam sumu zodpovedajúcu  
príspevkom uplatneným oprávnenými osobami za príslušný kalendárny mesiac, za ktorý sa príspevok  
poskytoval. Obec následne vyplácala príspevok jednotlivým oprávneným osobám do 5 pracovných dní od  
prijatia sumy poukázanej MV SR.  
V rámci MV SR vo vzťahu k príspevku kontrolnú činnosť zabezpečovali jeho organizačné zložky MV SR, ktoré  
zabezpečovali celkový procesný chod poskytovania a uhrádzania príspevku. Samotná kontrola príspevku bola  
zabezpečená automatizovaným procesom prostredníctvom IS REGOB. Ak nastali chyby, ktoré identifikoval  
systém, dochádzalo k opakovanej kontrole a finančné príspevky neboli vyplatené.  
NKÚ SR na základe kontrolných zistení konštatuje, že pri realizácií platobných príkazov zo strany MV SR  
dochádzalo v niektorých prípadoch k porušeniu zákona o finančnej kontrole a audite a nariadenia MV SR  
č. 123/2016. Taktiež boli zistené prípady nesplnenia si povinnosti MV SR vyplácať príspevok obciam  
v lehote stanovenej zákonom o azyle. K prípadom nevyplatenia príspevku oprávneným osobám, ktoré splnili  
zákonné podmienky na jeho poskytnutie však nedošlo.  
Výšku jednotlivých príspevkov, dobu ich poskytovania, náležitosti zmluvy ako aj podmienky poskytovania  
finančných prostriedkov ustanovila vláda SR svojimi nariadeniami. Jednotlivé výšky príspevku pre oprávnené  
osoby podľa nariadení vlády SR znázorňuje Tabuľka č. 1. v prílohe.  
1.1 Využívanie informačného systému Registra obyvateľov na overovanie údajov  
MV SR na spracovanie a overovanie dát súvisiacich s príspevkom využívalo IS REGOB. Tento informačný  
systém verejnej správy obsahuje súbor údajov o obyvateľoch SR, na základe ktorých možno osobu identifikovať,  
zistiť jej pobyt a vzťahy k iným osobám, ako aj ďalšie administratívne údaje vymedzené v § 12  
ods. 1 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR. Cieľom použitia tohto  
systému bolo automaticky overiť údaje a zabrániť vzniku duplicít (tzv. prekryvov/prekrytí) a to ešte pred  
samotnou fázou vstupu dát do výkazu IS REGOB.  
IS REGOB bol vybratý MV SR na spracovanie agendy súvisiacej s príspevkom z dôvodu, že jeho úprava pre  
overovanie údajov v súvislosti s poskytovaním príspevku bola technicky jednoduchá a rýchla a na jeho využitie  
neboli žiadne legislatívne obmedzenia. Celkové výdavky na úpravu systému resp. nadstavbu IS REGOB  
v súvislosti vytvorením a aplikovaním funkcionality do praxe boli vo výške 123 741 eur s DPH. Dátová integrácia  
IS REGOB spolu s jeho nadstavbou bola pripravená pre potreby evidencie a kontroly prehľadov o ubytovaní  
odídencov zaslaných MV SR prostredníctvom okresných úradov. Umožňovala efektívne a rýchlo skontrolovať  
údaje o žiadateľoch príspevku, ako aj o odídencoch, ktorým malo byť poskytnuté ubytovanie. Systém zároveň  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
umožňoval automatickú kontrolu uplatnených nárokov z pohľadu dodržania zákonných podmienok ako napr.  
kontrolu duplicít, ubytovanie rovnakých osôb v rovnakom čase na iných miestach, kontrolu limitov výšky  
príspevku a obmedzení pri obytných priestoroch, kontrolu veku ubytovaných odídencov, kontrolu vlastníckych  
vzťahov k nehnuteľnosti a pod.  
IS REGOB vyhodnocoval a identifikoval vo svojom výstupe tieto duplicity samostatne a autonómne, pričom  
chybové údaje ktoré vykázal museli byť znova verifikované a opravené zadávateľom ešte pred samotnou  
realizáciou vyplatenia príspevku v danom kalendárnom mesiaci. Po vykonaní opráv boli vyhotovené tzv. opravné  
výkazy, v ktorých už IS REGOB po následnom spustení chyby neidentifikoval, čím umožnil ukončenie riadnej  
uzávierky výkazu daného mesiaca bez nedostatkov.  
Sekcia verejnej správy MV SR pravidelne komunikovala so všetkými okresnými úradmi a s obcami pri riešení  
akýchkoľvek problémov v súvislosti s vyplácaním príspevku. Cieľom bolo správne nastaviť všetky procesy tak,  
aby nevznikali žiadne rozpory alebo nedostatky v súvislosti s jeho vyplácaním. Riešenie nedostatkov  
v počiatočnej fáze zavedenia aplikácií do praxe sa vykonávalo na dennej báze medzi Sekciou verejnej správy  
MV SR a okresnými úradmi v celej SR. Vzájomná spolupráca a riešenie konkrétnych úloh pri vzniku konfliktných  
situácií ako aj monitorovania aplikovania nadstavby IS REGOB v praxi užívateľmi umožnila odstraňovanie chýb.  
IS REGOB slúžil aj pre potreby overovania údajov o ubytovávaných osobách pre MD SR, ako je to popísané  
v časti poskytovania príspevku v pôsobnosti MD SR.  
NKÚ SR kontrolou zistil, že zo strany MV SR a MD SR nebol duplicitne vyplatený príspevok tej istej  
oprávnenej osobe podľa zákona o azyle, resp. tej istej osobe poskytujúcej ubytovanie podľa zákona  
o podpore cestovného ruchu.  
1.2 Činnosť obcí pri vyplácaní príspevku  
Obec je oprávnená vykonávať kontrolu splnenia podmienok na poskytnutie príspevku podľa zákona o azyle.  
V praxi obce vykonávali overovali náležitosti zmlúv medzi odídencami a oprávnenými osobami, mesačné výkazy  
o ubytovaní utečencov a vykonávali evidenciu povinnosti odídencov raz mesačne oznámiť obci, že im oprávnená  
osoba poskytuje ubytovanie. Zároveň vykonávali ďalšie činnosti súvisiace s administráciou poskytovania  
príspevku. Kontrola poukázala na nedostatočnú kontrolu zo strany obcí pri overovaní splnenia podmienok  
na poskytnutie príspevku, pretože vo vybratej vzorke subjektov v niektorých prípadoch nevedeli obce svoje  
overenie splnenia podmienok preukázať. Zároveň bolo zistené, že niektoré obce prijaté výkazy od oprávnených  
osôb ani nezaregistrovali do registratúry, čo bolo ich povinnosťou podľa zákona o archívoch a registratúrach.  
NKÚ SR identifikoval nejednotné postupy obcí a miest vo vzťahu k oznamovacej povinnosti odídenca.  
Hlavným dôvodom bola absencia jednotného vzoru (formulára) evidencie o oznámení poskytovania ubytovania  
odídencovi, ktorý by platil pre celé územie SR a v ktorom by bolo presne stanovené, aké náležitosti má  
obsahovať. V praxi vznikali situácie, keď zamestnanci obcí nevedeli ako viesť predmetnú evidenciu a postupovali  
podľa svojho uváženia, napr. zamestnanci sa podpisovali za samotných odídencov, odídenec podpisoval  
viacerých odídencov naraz, chýbali podpisy odídencov, chýbali dátumy v oznámeniach a pod.  
Aj keď veľký počet ubytovávaných odídencov, časová náročnosť s evidenciou a preverovaním údajov od  
odídencov a oprávnených osôb, boli nadmernou záťažou pre mnohé obce a mestá, niektoré samosprávy dokázali  
vlastným úsilím zefektívniť tento proces.  
Ako príklad dobrej praxe je možné uviesť mesto Prešov, ktoré okrem zamestnancov vykonávajúcich túto  
činnosť, uzatvorilo dohodu o vykonaní práce s ďalšími tromi pracovníkmi, ktorí sa plnohodnotne venovali iba tejto  
problematike. Jeden z týchto pracovníkov bol ukrajinskej národnosti a ten zabezpečoval dennú službu pre  
potreby zákonnej povinnosti oznámenia odídencov o poskytovaní ubytovania. Tento pracovník kontroloval údaje  
v oznámeniach o ubytovaní spolu s predloženými dokladmi o tolerovanom pobyte na účel zistenia totožnosti  
odídenca. Týmto spôsobom si mesto zabezpečilo spoľahlivé overovanie údajov a v rámci kontroly mesta pri  
poskytovaní príspevku neboli zistené nedostatky.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Podobným príkladom je aj Mestská časť Bratislava-Ružinov, ktorá si vytvorila špeciálny evidenčný systém  
„Odídenci“ a zároveň vytvorila nové špeciálne pracovisko zriadené v blízkosti hlavného vchodu do miestneho  
úradu, vytvorila novú pracovnú pozíciu a prijala nového pracovníka pre túto problematiku. Evidencia odídencov  
v elektronickom systéme jej vzhľadom na množstvo odovzdávaných výkazov zabezpečilo zvládnutie agendy  
v požadovaných termínoch v zmysle zákona. Systém umožnil zapojenie žiadateľov do spracúvania údajov  
(vyplnením údajov cez web), zjednodušil kontrolu odovzdávaných údajov, vyhol sa opakujúcim sa chybovostiam  
a tým šetril čas jej pracovníkov pri spracúvaní údajov vo výkazoch za celú mestskú časť.  
Zmyslom tejto evidencie v elektronickom systéme v prvej fáze spracúvania výkazov je poskytnúť relevantné údaje  
na kontrolu odovzdávaných výkazov oprávnenými osobami v čo najkratšom čase (napr. informácia o platnosti  
zmluvy nemusia ju vyhľadávať priamo v papierových zmluvách, ale informácia je okamžitá a systém ani  
neumožni zadať výkaz do systému ak zmluva nie je platná). Systém umožňuje prenos už verifikovaných dát do  
celkového výkazu za mestskú časť (napr. listy vlastníctva, mená odídencov), nedochádza teda k chybám pri  
prepisovaní dát z papierovej podoby, čo mestskej časti mimoriadne šetrí čas pri spracovaní výkazov. Verifikáciu  
odovzdania podpísaných výkazov po vyplnení cez webstránku oprávnenou osobou vykonávali prostredníctvom  
čiarových kódov. V druhej fáze spracúvania výkazov je zmyslom aplikácie automatizované spracovanie výkazu  
o ubytovaných odídencoch v mestskej časti odovzdávaného na okresný úrad. Exportom spracovaných dát za  
jednotlivý mesiac sú dáta relevantné a verifikované. Tým sa zároveň mestská časť vyhýba prípadným chybám  
pri iných spôsoboch spracúvania údajov (napr. pomocou excelovských tabuliek, papierovej evidencii).  
Obce a mestá v SR vyplatili príspevok oprávneným osobám, ktorí ubytovali odídencov z prostriedkov  
MV SR za obdobie od 26. 2. 2022 do 31. 12. 2022 v celkovej sume 54 554 520 eur. Celková výška finančných  
prostriedkov vynaložených na príspevok s rozdelením podľa krajov je uvedená v Grafe č. 2.  
V rámci porovnania za celú SR bolo najviac finančných prostriedkov na príspevok vynaložených v Bratislavskom  
kraji a najmenej v Banskobystrickom kraji. Suma vyplateného príspevku pre fyzické osoby presahovala  
46 mil. eur a pre právnické osoby 8 mil. eur.  
Graf č. 2: Celková výška finančných prostriedkov na príspevok s rozdelením podľa krajov (v mil. eur)  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
2
Príspevok poskytovaný Ministerstvom dopravy SR  
Príspevok je vyplácaný z finančných prostriedkov MD SR na základe § 27k zákona o podpore cestovného ruchu  
za ubytovanie v ubytovacom zariadení na území SR (štátne ubytovacie zariadenia, rekreačné zariadenia, hotely,  
penzióny, chaty, ubytovne, internáty, kempy a pod.). Príspevok je vyplácaný fyzickým alebo právnickým osobám  
poskytujúcim ubytovanie v ubytovacom zariadení podľa § 10 živnostenského zákona.  
Výšku príspevku, dobu jeho poskytovania a náležitosti zmluvy o poskytnutí príspevku ustanovila vláda SR  
svojimi nariadeniami. Výšky príspevku určené nariadeniami vlády SR platnými v kontrolovanom období sú  
uvedené v tabuľke č. 2 v prílohe. Celkový objem vyplatených príspevkov MD SR za rok 2022 bol v sume  
15 643 823,93 eur, ktorá bola vyplatená na základe 2 644 akceptovaných žiadostí.  
V súvislosti s prílevom cudzincov na územie SR spôsobeným ozbrojeným konfliktom na Ukrajine Vláda SR uložila  
ministrovi dopravy a výstavby zabezpečiť a prevádzkovať informačný systém na účely koordinovania činností  
súvisiacich so sprostredkovaním ubytovania. Zároveň vláda SR uložila ostatným členom vlády a ostatným  
orgánom štátnej správy poskytnúť ministrovi dopravy a výstavby údaje týkajúce sa ubytovacích zariadení vo  
svojej pôsobnosti.  
MD SR využívalo neverejnú databázu dobrovoľných poskytovateľov ubytovania „BOOKIO.  
Poskytovateľmi sú komerčné subjekty alebo organizácie v pôsobnosti niektorého z orgánov štátnej správy, ktorí  
vyčlenili svoje zariadenia, alebo časť ich ubytovacích kapacít pre poskytovanie krátkodobého ubytovania  
odídencom. BOOKIO je zároveň rezervačný systém. MD SR zabezpečilo zriadenie prístupov do systému všetkým  
okresným úradom zabezpečujúcim ubytovanie pre odídencov a tiež preškolenie úradmi určených osôb. Zároveň  
MD SR pôsobí ako administrátor pre aktiváciu nových žiadostí o zaradenie do systému.  
V databáze BOOKIO boli priebežne ubytovacie zariadenia zverejňované. Účelom bolo vyprofilovať priestor,  
v ktorom bolo možné operatívne vyhľadávať a rezervovať ubytovanie pre prichádzajúcich odídencov, pričom  
v rámci filtrovania bolo možné hľadať napr. podľa mesta alebo minimálneho počtu lôžok. Možnosť priamo  
používať túto databázu bola prirodzenou požiadavkou aktívne distribuovať odídencov z priestorov  
veľkokapacitných centier viac do vnútrozemia a poskytnúť odídencom čím skôr pohodlnejšie podmienky  
krátkodobého až strednodobého ubytovania.  
Keďže vývoj situácie na Ukrajine je nepredvídateľný a väčšina odídencov nevie jednoznačne určiť, akú dobu na  
Slovensku zotrvá, ubytovanie v hotelovom type je považované nielen zo strany štátu, ale aj samotných odídencov  
za dočasné a očakáva sa, že odídenci, ktorí sa v krajine integrujú budú sami vyhľadávať stabilnejšie formy  
bývania poskytujúce vyšší osobný komfort.  
MD SR sa písomne vyjadrilo, že v SR chýba centrálny evidenčný online systém všetkých poskytovateľov  
ubytovania, a to komerčných aj ubytovacích kapacít orgánov štátnej správy, resp. ich podriadených organizácií.  
V súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine a prílevom odídencov do SR sa táto potreba stala ešte  
markantnejšou. MD SR vníma akútnu potrebu disponovať v SR takouto platformou, čo potvrdili aj opakujúce sa  
požiadavky Ústredného krízového štábu v čase vypuknutia krízy na Ukrajine disponovať údajmi o aktuálnom  
počte ubytovacích zariadení a reálnom počte odídencov v nich.  
NKÚ SR kontrolou zistil, že MD SR nemalo vydaný interný predpis pre oblasť poskytovanie príspevku.  
Vydané boli iba príručky (manuály), ktoré boli určené pre jeho zamestnancov a popisovali postupnosť ich práce  
v jednotlivých etapách procesu poskytovania príspevku. Avšak príručky nemali charakter interného predpisu,  
ktorý by ukladal povinnosti a oprávnenia zamestnancom odborných útvarov kontrolovaného subjektu  
podieľajúcich sa na evidencii, schvaľovaní, vyplácaní a kontrole príspevku, ale mali skôr charakter neformálneho  
metodického pokynu.  
Poskytovanie príspevku z finančných prostriedkov MD SR sa vykonávalo na základe uzatvorených zmlúv medzi  
MD SR a osobami poskytujúcimi ubytovanie. Následne boli zmluvy zverejnené v Centrálnom registri zmlúv  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
v súlade so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám a notifikácia o zverejnení zmluvy odoslaná žiadateľovi,  
ktorý bol zároveň informovaný o možnosti predkladať svoje žiadosti.  
Osoby poskytujúce ubytovanie predkladali žiadosť fyzicky alebo elektronicky spolu s prílohami: záznamom  
o ubytovaní, potvrdení o tolerovanom pobyte a s čestným prehlásením. MD SR od 31. 3. 2022 do 30. 6. 2022  
taktiež neakceptovalo doručovanie zmlúv a žiadostí elektronicky, čím nepostupovalo v súlade so zákonom  
o e-Governmente, podľa ktorého je orgán verejnej moci povinný uplatňovať výkon verejnej moci  
elektronicky.  
Kontrolór overoval úplnosť vyplnenia a doloženia žiadosti, t. j. samotnú žiadosť, čestné prehlásenie, záznam  
o ubytovaní a kópie potvrdení o tolerovanom pobyte, ktoré boli neoddeliteľnou súčasťou záznamu. Lehota 30  
dní pre spracovanie žiadosti, ktorá musela spĺňať podmienky § 27k zákona o podpore cestovného ruchu,  
začala plynúť od doručenia úplnej žiadosti vrátane povinných príloh. V prípade doručenia nekompletnej žiadosti  
bola lehota na spracovanie prerušená až do odstránenia zistených nedostatkov. Žiadosť bola pred vyplatením  
podrobená základnej finančnej kontrole.  
V zmysle ustanovenia § 27k ods. 5 zákona o podpore cestovného ruchu MD SR vypláca príspevok do 30 dní  
odo dňa doručenia žiadosti o poskytnutie príspevku. NKÚ SR kontrolou zistil, že MD SR príspevok 1 020  
žiadostí v celkovej hodnote 5 274 553,95 eur nevyplatilo do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti o poskytnutie  
príspevku, čím došlo k porušeniu zákona o podpore cestovného ruchu a zároveň k nedodržaniu zmluvných  
podmienok z jeho strany. Priemerná doba meškania vyplatených príspevkov bola v priemere 11,81 dní.  
Z uvedeného vyplýva, že 34 % vyplatených finančných prostriedkov nebolo vyplatených MD SR v zákonom  
stanovenom termíne. Treba však uviesť, že nedošlo k prípadu nevyplatenia príspevku osobe, ktorá mala na  
príspevok nárok a splnila zákonné podmienky.  
MD SR je podľa zákona o podpore cestovného ruchu oprávnené vykonávať kontrolu poskytnutia príspevku.  
V praxi MD SR vykonávalo overovanie splnenia zákonných podmienok predkladaných žiadostí a ich náležitostí,  
ktoré boli predkladané osobami poskytujúcimi ubytovanie odídencom. V roku 2022 MD SR, ktoré má v rámci  
organizačnej štruktúry zriadený odbor kontroly, štátneho dozoru a dohľadu a oddelenie vnútorného auditu  
nevykonalo kontrolu priamo v ubytovacom zariadení, kde boli ubytovaní odídenci, ktorým bol poskytnutý  
príspevok. MD SR začalo vykonávať kontroly na mieste v konkrétnych ubytovacích zariadeniach začiatkom roka  
2023, pri ktorých bolo preverované, či odídenci boli skutočne ubytovaní podľa príslušných záznamov o ubytovaní.  
2.1 Overovanie údajov a duplicít pri prehľadoch Ministerstva dopravy SR  
MD SR nemalo k dispozícií informačný systém, ktorým by vedelo zaručiť kontrolu oprávnenosti žiadostí  
o príspevok osôb poskytujúcich ubytovanie podľa zákona o podpore cestovného ruchu. Z tohto dôvodu na  
základe ústnej dohody s MV SR kontrolu údajov a prípadných duplicít vykonávalo MV SR v rámci svojho  
technického riešenia IS REGOB. MD SR zasielalo na MV SR prehľady o ubytovaných odídencoch, obsahujúce  
údaje z predložených Záznamov o ubytovaní od žiadateľov. IS REGOB kontrolou prehľadov automaticky zistil  
duplicity. Za duplicitu sa považovalo to, keď systém automaticky zistil identifikátor odídenca, ktorému už bol  
v danom mesiaci vyplatený príspevok. Súčasne v nahratom prehľade bol tento identifikátor identifikovaný  
v duplicitách za jednotlivé dni, za ktoré bol predkladaný nárok za poskytnuté ubytovanie v konkrétnom zariadení.  
MV SR zaslalo MD SR spracovaný súbor s identifikovanými chybami a následne MD SR vyplatilo ubytovateľom  
iba tie nároky na príspevok z výkazu, ktoré neboli identifikované ako chybné. Vzniknuté nezrovnalosti MD SR  
riešilo priamo so žiadateľmi, ktorých požiadalo o opravu týchto údajov a opätovné predloženie upravenej žiadosti  
a záznamu o ubytovaní.  
Podľa údajov MD SR za obdobie február až december 2022 bol vyplatený príspevok osobám poskytujúcim  
ubytovanie za ubytovanie 22 857 odídencov. V 789 prípadoch nebol príspevok poskytnutý z dôvodu konfliktu  
duplicity. Percentuálne podiel neuznaných požiadaviek o príspevok z celkového počtu unikátnych odídencov tvoril  
3,45 %.  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prioritou spolupráce rezortu MV SR a MD SR bolo zamedzenie, resp. minimalizovanie vzniku rizika  
neoprávneného vyplácania finančných prostriedkov a potreba dbať na dodržiavanie princípov efektívnosti  
a hospodárnosti vynakladania verejných prostriedkov a zároveň overovať správnosť požiadaviek na vyplatenie  
príspevku žiadateľom.  
Týmto spôsobom bola zaručená automatická kontrola IS REGOB všetkých ubytovávaných osôb, ktoré boli  
ubytované v rámci podmienok stanovených zákonom o azyle a zákonom o podpore cestovného ruchu. Súčasne  
sa týmto zabraňovalo tzv. „pendlovaniu“ ubytovávaných medzi rôznymi ubytovacími zariadeniami, za ktoré by si  
rôzni poskytovatelia ubytovania nárokovali za rovnakú osobu, v rovnakom termíne príspevok v rámci celej SR  
viackrát.  
Záver  
Kontrolou bolo zistené, že napriek zložitej mimoriadnej situácii sa podarilo formou poskytovania príspevku za  
ubytovanie odídenca poskytnúť adresne pomoc odídencom z Ukrajiny. Významne k tomu prispela spolupráca  
MV SR s MD SR a Úradom geodézie, kartografie a katastra SR v oblasti overovania údajov o odídencoch,  
oprávnených osobách a osobách poskytujúcich ubytovanie. Informačný systém IS REGOB je kľúčovým  
prostriedkom v systéme poskytovania príspevku, ktorým sa zabránilo neoprávnenému vyplácaniu finančných  
prostriedkov štátu.  
Pozitívnym aspektom poskytovania príspevku bola finančná pomoc vlastníkom nehnuteľností - občanom SR,  
pre ktorých by bolo za iných okolností problematické v niektorých oblastiach prenajať svoje nehnuteľnosti.  
Najväčším nedostatkom v rámci kontroly bola činnosť obcí v procese overovania splnenia zákonných podmienok,  
na základe ktorých boli vyplácané príspevky. NKÚ SR identifikoval nejednotné postupy obcí a miest vo  
vzťahu k oznamovacej povinnosti odídenca. Hlavným dôvodom bola absencia jednotného vzoru (formulára)  
evidencie o oznámení poskytovania ubytovania odídencovi, ktorý by platil pre celé územie SR. V praxi vznikali  
situácie, keď zamestnanci obcí nevedeli ako viesť predmetnú evidenciu a postupovali podľa svojho uváženia  
napr. zamestnanci sa podpisovali za samotných odídencov, odídenec podpisoval viacerých odídencov naraz,  
chýbali podpisy odídencov, chýbali dátumy v oznámeniach a pod. Riešením tohto problému by bolo vydanie  
všeobecne záväzného právneho predpisu Ministerstva vnútra SR (právneho predpisu nižšej právnej sily), ktorý  
by upravil postup overovania splnenia zákonných podmienok na poskytovanie príspevku.  
SR nedisponuje dostatkom ubytovacích kapacít pre riešenie takýchto závažných mimoriadnych situácií  
a preto je súčasný systém ubytovania odídencov vyhovujúci pre všetky zúčastnené strany. V tejto zložitej situácii  
sa veľkým nedostatkom ukázala aj skutočnosť, že v SR chýba centrálny evidenčný online systém ubytovacích  
kapacít, a to komerčných a ubytovacích kapacít verejnej správy SR.  
Kontrolou bolo taktiež zistené, že v mimoriadnej situácii absentuje systém kontroly hospodárneho  
nakladania s finančnými prostriedkami. Poskytovateľ finančných prostriedkov musí preukázať v kontexte  
systému kontroly zodpovednosť a to napr. spôsobom, že náhodným výberom skontroluje oprávnenosť  
vyplatených príspevkov u oprávnených osôb, resp. osôb poskytujúcich ubytovanie.  
Aby sa zvýšila transparentnosť poskytovania príspevku, bolo by vhodné vytvorverejnú informačnú  
platformu/aplikáciu, ktorá by v reálnom čase poskytovala údaje o ubytovacích kapacitách vlastníkov  
nehnuteľností ako aj údaje o výške poskytnutých finančných prostriedkoch zo strany štátu jednotlivým  
osobám poskytujúcim ubytovanie odídencom.  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Vypracované protokoly o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnym orgánom kontrolovaných  
subjektov na oboznámenie sa s ich obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. MV SR predložil v námietkovom procese 7 námietok, avšak po  
stanovenom termíne a nie ku kontrolným zisteniam, ale k textu protokolu. NKÚ SR napriek tomu námietky preveril  
a v jednom prípade bola potvrdená jej čiastočná opodstatnenosť. Ani zo strany ostatných kontrolovaných  
subjektov neboli voči kontrolným zisteniam vznesené námietky. NKÚ SR uložil kontrolovaným subjektom prijať  
opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a predložiť správu o ich plnení. Plnenie opatrení bude  
NKÚ SR monitorovať a vyhodnocovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Ministerstvo vnútra SR  
Pribinova 2  
812 72 Bratislava  
Ministerstvo dopravy SR  
Námestie Slobody č. 6  
810 05 Bratislava  
Miestny úrad Ružinov  
Mierová 21  
827 05 Bratislava  
Mesto Michalovce  
Nám. osloboditeľov 1015/30  
071 01 Michalovce  
+421 56 68 64 210  
miroslav.dufinec@msumi.sk podatelna@kosice-city.sk  
MÚ Košice – Staré Mesto  
Hviezdoslavova 1008/7,  
040 01 Košice – Staré Mesto  
+421 55 6827130  
Mesto Prešov  
Mesto Žilina  
Mesto Nitra  
Hlavná 73  
080 01 Prešov  
Nám. obetí komunizmu 3350/1  
011 31 Žilina  
Štefánikova trieda 80/60  
Mesto Poprad  
Mesto Čadca  
Mesto Levice  
Nábrežie Jána Pavla II. 2802/3  
058 42 Poprad  
Námestie slobody 30  
022 01 Čadca  
Námestie hrdinov 1/1  
934 01 Levice  
Obec Budimír  
Budimír 19  
Obec Veľká Lomnica  
Tatranská 175/23  
Obec Nitrianske Hrnčiarovce  
Jelenecká 154/74  
0044 43 Budimír  
059 52 Veľká Lomnica  
951 01 Nitrianske Hrnčiarovce  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
IS REGOB  
MD SR  
MV SR  
Nariadenia vlády SR  
o poskytnutí príspevku  
za ubytovanie  
Informačný systém Registra obyvateľov SR  
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Nariadenie vlády SR č. 99/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie  
odídenca  
Nariadenie vlády SR č. 218/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie  
odídenca  
Nariadenie vlády SR č. 315/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie  
odídenca  
Nariadenie vlády SR č. 100/2022 Z. z. z 30.03.2022 o príspevku za poskytnutie  
ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine  
Nariadenie vlády SR č. 219/2022 Z. z. zo 16.06.2022 o príspevku za poskytnutie  
ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine  
Nariadenie vlády SR č. 321/2022 Z. z. z 28.09.2022 o príspevku za poskytovanie  
ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine  
Nariadenie vlády SR č. 415/2022 Z. z. z 30.11.2022 o príspevku za poskytovanie  
ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine  
Nariadenie MV SR  
č. 123/2016  
Nariadenie MV SR č. 123/2016 o zásadách hospodárenia a disponovaní  
s verejnými financiami a o finančnej kontrole v znení nariadení MV SR č. 152/2018,  
MV SR č. 22/2019, MV SR č. 50/2020, MV SR č. 112/2020 a MV SR č. 98/2022  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR  
príspevok  
Sekcia verejnej správy  
MV SR  
Príspevok za ubytovanie odídenca  
Sekcia verejnej správy Ministerstva vnútra Slovenskej republiky  
SR  
Slovenská republika  
Usmernenie  
Usmernenie MV SR č. SKR-COKP-2022/000771-001 až 005 Financovanie  
záchranných prác a vecného plnenia v súvislosti s vyhlásenou mimoriadnou  
situáciou „hromadný prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky“  
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach  
o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na  
byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia  
Vyhláška MZ SR  
č. 259/2008 Z. z.  
Zákon o archívoch a  
registratúrach  
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých  
zákonov  
Zákon o azyle  
Zákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
Zákon o civilnej ochrane Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších  
predpisov  
Zákon o e-Governmente Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov  
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente)  
Zákon o finančnej  
kontrole a audite  
Zákon o podpore  
cestovného ruchu  
Zákon o slobodnom  
prístupe  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 211/2000 Z. z o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov  
k informáciám  
Zákon o živnostenskom Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení  
podnikaní  
neskorších predpisov  
13  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prílohy  
Tabuľka č. 1: Výšky príspevkov pre oprávnené osoby podľa jednotlivých nariadení vlády SR  
Nariadenie č. 315/2022 Z.  
Nariadenie č. 99/2022 Z. z. Nariadenie č. 218/2022 Z. z. zo 21.09.2022, ktorým sa  
z 30.03.2022  
Vyhlásené 31.03.2022  
z. zo 16.06.2022  
Vyhlásené 21.06.2022  
mení a dopĺňa nariadenie  
vlády SR  
MV SR  
podľa zákona o azyle  
č. 218/2022  
Príspevok sa poskytoval  
Príspevok sa poskytoval  
do 30.06.2022  
do 30.09.2022  
Príspevok sa poskytuje  
najdlhšie do 28.02.2023  
Výška príspevku na  
ubytovanie za jednu noc  
ubytovania odídenca podľa  
§ 36a ods. 2  
7 eur (nad 15 rokov)  
3,50 eur (do 15 rokov)  
8 eur (nad 15 rokov)  
4 eurá (do 15 rokov)  
10 eur (nad 15 rokov)  
5 eur (do 15 rokov)  
Výška príspevku na  
ubytovanie za jednu noc  
ubytovania odídenca podľa  
§ 36a ods. 4 a 5  
12 eur (nad 15 rokov)  
6 eur (do 15 rokov)  
12 eur (nad 15 rokov)  
6 eur (do 15 rokov)  
-
-
Maximálna výška príspevku  
podľa § 36a ods. 2  
od 570 eur do 1 430 eur  
od 710 eur do 1 790 eur  
v závislosti od počtu  
obytných miestností  
Zdroj: Úrad vlády SR, vlastné spracovanie NKÚ SR  
Stanovenie výšky príspevkov v týchto nariadeniach vychádzalo z priemernej ceny nájmov na Slovensku tak, aby:  
neroztrieštili komerčný trh nájomného bývania na Slovensku,  
nevytvorili diskriminačný rozdiel pre obyvateľov SR, ktorý by cenovou ponukou znevýhodnil ich ponuku  
majiteľov nehnuteľností voči dopytu zo strany odídencov,  
stanovili „stropy“ pre maximálne výšky príspevku odvodené od plochy ubytovania a počtu ubytovaných  
osôb.  
Tabuľka č. 2 Výšky príspevku určené nariadeniami vlády SR platnými v kontrolovanom období (v eur)  
Výška príspevku  
MD SR  
priemernej  
dennej ceny  
za lôžko +  
koef. 1,1  
avšak max / avšak max do  
od 15 rokov *  
priemernej  
dennej ceny  
za lôžko +  
koef. 1,1  
nákladov za  
lôžko + koef. lôžko + koef. lôžko max. /  
1,1 avšak  
max. / od 15  
rokov**  
nákladov za  
nákladov za  
nákladov za  
lôžko max. /  
do 15 rokov  
(žiadané  
podľa zákona o podpore  
cestovného ruchu  
od 15 do 15  
rokov rokov  
1,1 avšak  
max. / do 15  
rokov**  
od 15 rokov  
(žiadané  
spätne) ***  
Nariadenie/Obdobie  
spätne) ***  
/ 15 rokov *  
Nariadenie vlády SR č.  
100/2022 Z. z. (31.03.2022-  
30.06.2022)  
7,70 3,85  
14,30 7,15  
22,00 11,00  
Navýšené  
Nariadenie vlády SR č.  
219/2022 Z. z. (01.07.2022 -  
30.09.2022)  
Navýšené  
2,20  
1,10  
Nariadenie vlády SR č.  
321/2022 Z. z. ( 01.10.2022 -  
01.12.2022)  
24,20  
12,10  
Navýšené  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
Nariadenie vlády SR č.  
415/2022 Z. z., ktorým sa mení  
a dopĺňa nariadenie vlády SR  
č. 321/2022 Z. z. (02.12.2022 -  
28.02.2023)  
24,20  
12,10  
22,00  
11,00  
Zdroj: Úrad vlády SR, vlastné spracovanie NKÚ SR  
14  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
*nariadením vlády SR č. 321/2022 Z. z. bolo vyplácanie príspevku podmienené vykázaním priemernej dennej ceny za lôžko v roku  
2021 osobou poskytujúcou ubytovanie, zvýšenej koeficientom 1,1, maximálne však vo výške 24,20 eur (od 15 rokov) alebo 12,10 eur  
(do 15 rokov) za jednu noc ubytovania odídenca.  
**nariadením vlády SR č. 415/2022 Z. z. sa už nevykazovala priemerná denná cena za lôžko v roku 2021. Vyplatený príspevok bol  
stanovený vo výške nákladov za lôžko, zvýšený koeficientom 1,1, maximálne však vo výške 24,20 eur (od 15 rokov) alebo 12,10 eur (do  
15 rokov) za jednu noc ubytovania odídenca.  
*** nariadením vlády SR č. 415/2022 Z. z. došlo taktiež k zmene podmienok vyplácania výšky príspevku osobe poskytujúcej ubytovanie  
od 1. júla 2022 do 30. septembra 2022, ktorá nepožiadala o príspevok podľa predpisu účinného v čase poskytnutia ubytovania odídencovi  
15