Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Iba jeden stupeň kontroly na projekte NUN Rázsochy
MZ SR v prípade realizácie projektu NUN Rázsochy bolo vykonávateľom a súčasne aj prijímateľom prostriedkov
z Plánu obnovy, tzn. že MZ SR malo kontrolovať samo seba. Ďalší stupeň kontroly na projekte NUN Rázsochy
chýbal. Projekt Univerzitnej nemocnice sv. Martina mal tento stupeň kontroly zachovaný, keďže MZ SR bol
vykonávateľ investície a prijímateľ bola Univerzitná nemocnica Martin.
MZ SR nedodržalo odporúčanie Útvaru hodnoty za peniaze
MZ SR tým, že organizačne zabezpečovalo realizáciu projektu NUN Rázsochy, nepostupovalo podľa odporúčaní
ÚHP, podľa ktorého na projektovú a realizačnú fázu mal dohliadať súkromný manažér na základe predpokladov
väčšej efektívnosti súkromného manažéra oproti plnému riadeniu štátom.
MZ SR neplnilo termíny zo zavedených krízových opatrení na projekt
NUN Rázsochy
Dňa 13. 7. 2022 MZ SR, ako objednávateľ, uzatvoril so zhotoviteľom, skupinou dodávateľov: Amberg Engineering
Slovakia, s r. o., a CED Consulting, s. r. o. Zmluvu o dielo a poskytnutí služieb, ktorej predmetom bolo
zabezpečenie komplexnej projektovej dokumentácie pre realizáciu projektu Rázsochy s počtom lôžok 653 a
možnosťou jej dodatočného rozšírenia o 500 lôžok. Celková cena diela podľa zmluvy o dielo bola 16 679 979,60
eur s DPH, pričom ku dňu 30. 9. 2023 bolo vyfakturované a uhradené 5 288 792,53 eur. V mesiaci júl 2022, po
zaradení projektu NUN Rázsochy do Plánu obnovy aj napriek identifikovaným problémom s implementáciou
projektu NUN Rázsochy, MZ SR neprijalo v tejto súvislosti opatrenia, ktoré by zastabilizovali nepriaznivú
situáciu. Úrad vlády SR, ako národná implementačná a koordinačná autorita, pri plnení úloh podľa zákona o
mechanizme v súvislosti s realizáciou projektu NUN Rázsochy identifikoval oblasti, v ktorých bola ohrozená
realizácia investícií a reforiem v lehote, účele a rozsahu určenom v Pláne obnovy. Z uvedeného dôvodu bolo
navrhnuté zavedenie krízových opatrení podľa ustanovenia § 10 zákona o mechanizme. Účelom predloženého
návrhu krízových opatrení bolo zabezpečenie včasnej, kvalitnej a úplnej realizácie investícií a reforiem
vyplývajúcich z Plánu obnovy pre oblasť zdravotníctva, vrátane včasného, kvalitného a úplného plnenia a
dosahovania míľnikov a cieľov, ktorých plnenie je legitímnou podmienkou žiadosti o vyplatenie finančného
príspevku, predkladaných EK. Predložený návrh krízových opatrení bol prerokovaný s MZ SR ako vykonávateľom
Plánu obnovy. Návrh krízových opatrení bol predložený na rokovanie vlády SR v súlade s ustanovením § 3 písm.
d) zákona o mechanizme, pričom schválený bol Uznesením vlády SR č. 34 z 25. 1. 2023. Na základe uvedeného
uznesenia bol minister zdravotníctva poverený vládou SR vykonaním krízových opatrení spôsobom a v lehotách
určených v predkladanom návrhu krízových opatrení pre MZ SR.
Na projekte NUN Rázsochy zabezpečovala procesy na MZ SR len jedna osoba
Zavedené krízové opatrenia mali odvrátiť negatívny stav implementácie projektu NUN Rázsochy. Najzávažnejšie
zistenie v rámci riadenia projektu bolo, že na MZ SR paralelne prebiehalo niekoľko náročných procesov, ako
kontrola rozsahu a správnosti projektovej dokumentácie, povoľovacie procesy, príprava stavebných postupov, ktoré
zastrešovala len jedna osoba. V čase realizácie projektu na MZ SR chýbal odborný útvar a odborné kapacity,
ktoré by boli poverené plniť takého vysoko odborné a náročné úlohy.
MZ SR chýbal komplexný harmonogram v súvislosti s implementáciou projektu
NUN Rázsochy
Národná implementačná a koordinačná autorita zaviazala MZ SR, aby vypracovalo komplexný harmonogram so
všetkými procesmi dodávateľa projektovej dokumentácie a inžinieringu, procesu EIA, verejného obstarávania,
štátnej expertízy, stavebného povolenia, podpisu zmluvy s dodávateľom stavby a zahájenia výstavby v grafickej
podobe tak, aby bol stotožnený so všetkými účastníkmi projektu. Krízové opatrenia sa týkali aj vedenia
projektového tímu Rázsochy, omeškanie termínov dodania projektovej dokumentácie, navýšenie celkovej
podlahovej plochy Rázsochy, ako aj nejasný vzťah AMBERG E. s.r.o. – CED C. s.r.o.
3