Správa o výsledku kontroly  
2023  
Kontrola vybraných výdavkov  
Úradu pre územné plánovanie  
a výstavbu Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky  
ÚÚPV SR je ústredným orgánom štátnej správy pre územné plánovanie (okrem ekologických aspektov), výstavbu  
a vyvlastnenie. Pôsobí na základe zákona o organizácii činnosti vlády a organizácií ústrednej správy v znení  
neskorších predpisov.  
Ambíciou ÚÚPV SR na rok 2023 bolo o. i. obstarať nový digitálny portál, pripraviť elektronické formuláre, pomocou  
ktorých všetci účastníci naplnia svoju povinnosť ohlasovania, podávania, vyjadrovania sa a povoľovania  
v procesoch územného plánovania a výstavby, začať s prácami na overenie konceptu Digitálnej dvojičky, rozvíjať  
integritu úradu v oblasti boja s korupciou a protispoločenskou činnosťou, pracovať na všetkých potrebných  
vyhláškach. Takisto plánoval intenzívnu komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí.  
Aktuálne prebieha legislatívny proces týkajúci sa zmeny zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom  
poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov. Jedným z hlavných cieľov novely je odloženie účinnosti  
zákona o výstavbe o jeden rok, tzn. do 01.04.2025.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom Národnej rady SR č.  
39/1993 Z. z. o NKÚ SR v znení neskorších predpisov a štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Prečo sme kontrolovali  
ÚÚPV SR vznikol 1. júna 2022 a s účinnosťou od 1.januára 2023 má všetky právomoci v oblasti územného  
plánovania, stavebného poriadku a vyvlastňovania. NKÚ SR sa chcel oboznámiť s jeho fungovaním, pričom účelom  
kontroly bolo zistiť, ako tento ústredný orgán štátnej správy dodržiava všeobecne záväzné právne predpisy pri  
hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom štátu v jeho správe.  
Čo sme zistili  
Prierezovým kontrolným zistením vo všetkých kontrolovaných oblastiach bolo netransparentné konanie  
ÚÚPV SR a nefunkčný vnútorný kontrolný systém. ÚÚPV SR nezabezpečil prehľadnosť, kontrolovateľnosť a  
preskúmateľnosť vykonaných úkonov. Úkony ÚÚPV SR podstatne sťažili kontrolovateľnosť jednotlivých oblastí  
predmetu kontroly, robili ich ťažko kontrolovateľnými až nekontrolovateľnými. Konanie ÚÚPV SR bolo nečitateľné,  
neprehľadné a vzbudzovalo pochybnosti o pravých dôvodoch ním vykonaných jednotlivých krokov.  
Výkon základnej finančnej kontroly vykazoval významné nedostatky.  
ÚÚPV SR obstaral 13 služobných motorových vozidiel v celkovej cene 509 927,94 eur, pričom pri ich  
obstaraní významne porušil zákon o verejnom obstarávaní, zákon o finančnej kontrole a audite, zákon  
o rozpočtových pravidlách, zákon o archívoch a registratúrach; limity výdavkov na obstaranie osobných  
automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami stanovené  
v Nariadení vlády SR o limitoch výdavkov nedodržal. ÚÚPV SR nakúpil pre generálnych riaditeľov viac  
služobných motorových vozidiel, ako mal vytvorených funkcií (sekcií). Pri používaní verejných prostriedkov  
ÚÚPV SR nezachovával hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. ÚÚPV SR použil verejné  
prostriedky nad rámec oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu čerpaniu a porušil finančnú disciplínu v sume  
6 955,83 eur bez DPH. V prípade nákupu troch služobných motorových vozidiel BMW v sume 233 600 eur  
kontrola identifikovala plytvanie verejnými zdrojmi.  
Zabezpečenie poskytovania poradenských služieb v oblasti verejného obstarávania nezrealizoval v súlade  
so zákonom o verejnom obstarávaní. Tiež porušil zákon o finančnej kontrole a audite. Nepreukázal plnenie  
zmluvných podmienok tak, ako boli stanovené v uzatvorenej Zmluve o poskytnutí služieb.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
ÚÚPV SR uzatvoril nevypovedateľnú zmluvu o nájme nebytových priestorov v budove Lakeside park 2  
na dobu určitú, t. j. do 31. 12. 2032 v sume 9 779 668,88 eur. Jej podpisom sa dobrovoľne zaviazal na plnenie  
budúcich záväzkov vo vzťahu k indexácii nájomného, pričom takéto dojednanie bolo absolútne nevýhodné  
pre ÚÚPV SR (reflektovanie nárastu nájmu od 1. 1. 2024). Nájomná zmluva obsahovala progresívne  
ustanovenie v prospech prenajímateľa, kedy mal byť nájom indexovaný za prvých 15 mesiacov trvania  
Zmluvy 2 x podľa kľúča/vzorca dojednaného v Zmluve. V uzatvorenej zmluve ÚÚPV SR vylúčil následky,  
ktoré spája zákon s nezverejnením Dodatku v crz.  
V prípade ÚÚPV SR uzatvorenej Zmluvy o nájme nebytových priestorov a parkovacích miest v objekte  
Westend Square (zmluvne dohodnutá čiastka bola 118 369,83 eur) NKÚ SR identifikoval časový nesúlad,  
rozpornosť údajov, ako aj formálnosť a otáznu realizáciu jednotlivých vykonaných úkonov ÚÚPV SR v rámci  
procesu výberu zmluvného partnera.  
Spôsob odmeňovania zamestnancov nebol vykonaný na základe stanovených kritérií, ale bol svojvoľný.  
Odmeny ÚÚPV SR poskytoval nadštandardne. Napríklad riaditeľka kancelárie predsedu úradu mala  
v mesiaci jún 2023 poskytnutú mimoriadnu odmenu až v sume 22 617 eur (na ÚÚPV SR pracovala od 1. 7.  
2022), GTSÚ v sume 11 208,60 eur (apríl, september 2023), zamestnankyni, ktorá pracovala na ÚÚPV SR  
od 1. 11. 2022 v sume 15 039 eur (júl 2023) a to bez riadneho zdôvodnenia.  
ÚÚPV SR určoval osobné platy zamestnancov, pričom nepreukázal dôvody a podmienky, na základe  
ktorých ich určil.  
ÚÚPV SR nezohľadnil výnimočnosť dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a ich  
uzatváranie nebolo racionálne odôvodnené, teda pluralita dohôd v takom rozsahu signalizuje nesprávne  
nastavenú organizačnú štruktúru, ako aj rezervy v riadení a vyhodnotení potrieb zamestnávateľa.  
Nahrádzal štátnozamestnanecký/pracovný pomer dohodami (o vykonaní práce/pracovnej činnosti) a týmto  
spôsobom zabezpečoval základné úlohy vyplývajúce z predmetu činnosti zamestnávateľa. Zákonník práce  
pri zamestnávaní osôb pracujúcich v obdobnom pracovnom pomere opakovane porušoval. ÚÚPV SR  
použil verejné prostriedky nad rámec oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu čerpaniu a porušil finančnú  
disciplínu v sume 59 520 eur.  
Postup ÚÚPV SR pri preberaní prác/činností nebol v súlade s Protikorupčnou politikou Slovenskej  
republiky na roky 2019 2023, ktorá bola schválená Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 585/2018 z 12.  
decembra 2018, a tiež bol v rozpore so základnými princípmi vykonávania štátnej služby zo strany ÚÚPV  
SR. V zmysle Výkazov počtu odpracovaných hodín preberala v niektorých mesiacoch prácu/vykonané činnosti  
a realizovala základnú finančnú kontrolu osoba, ktorá bola v príbuzenskom vzťahu k osobe pracujúcej  
na DoPČ/DoVP.  
Osoba pracujúca na DoVP v deň, keď sa zúčastnila zahraničnej pracovnej cesty, v DoVP vykazovala osem  
odpracovaných hodín. Na služobnú cestu nebola ÚÚPV SR vyslaná. ÚÚPV SR použil verejné prostriedky  
nad rámec oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu čerpaniu a porušil finančnú disciplínu v sume 320 eur.  
Pri používaní verejných prostriedkov nezachovával hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.  
ÚÚPV SR pri zabezpečovaní služobných pracovných ciest nepreukázal, že zachovával hospodárnosť,  
efektívnosť a účinnosť použitia finančných prostriedkov. Taktiež nezabezpečil transparentnosť, teda  
predvídateľnosť, preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých vykonaných úkonov. Absentovali podklady  
k vyúčtovaniu zahraničnej pracovnej cesty niektorých účastníkov zahraničných pracovných ciest. ÚÚPV SR  
používal iba syntetický účet 335 Pohľadávky voči zamestnancom bez analytického členenia. Bolo  
problematické identifikovať, aké preddavky a v akom objeme ÚÚPV SR poskytoval zamestnancom.  
ÚÚPV SR na účel vyhotovenia knižnej publikácie – Digitálna dvojička a dodania kníh (zmluvná cena 60 0000  
eur bez DPH) a Videa – Digitálna dvojička (90 000 eur bez DPH) priamo oslovil singapurskú spoločnosť.  
Spôsob stanovenia cien nepreukázal, pričom zmluvná cena bola už priamo uvedená v nepodpísanom  
Zdôvodnení uzatvorenia Zmluvy o vykonaní diela „Knižná publikácia – Digitálna dvojička“ a dodaní kníh  
a Zmluva o vykonaní diela „Video – Digitálna dvojička“. Pri používaní verejných prostriedkov nezachovával  
hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. ÚÚPV SR porušil finančnú disciplínu v sume 60 000  
eur bez DPH. Pri zadaní zákazky porušoval zákon o verejnom obstarávaní a zákon o finančnej kontrole.  
ÚÚPV SR pri uzatvorení Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie obišiel  
zákon o verejnom obstarávaní. ÚÚPV SR zabezpečenie spolupráce v oblasti výskumu a vývoja digitálnej  
transformácie nezrealizoval v súlade so zásadami ZFEÚ, osobitne so zásadou transparentnosti. Nezabezpečil  
transparentnosť, teda predvídateľnosť, preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých úkonov, ale ani  
hospodárnosť výdavkov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Úhrada 8 163 000 eur TUKE bola vykonaná ÚÚPV SR bez doručenej faktúry (s akcentom na formu preddavku).  
ÚÚPV SR použil verejné prostriedky nad rámec zákonného oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu čerpaniu  
a porušil finančnú disciplínu v sume 8 163 000 eur.  
Zmluva o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie, s akcentom na použitú  
terminológiu, je nejednoznačná v nadväznosti na termíny a rozsah plnenia a takto nezrozumiteľným  
spôsobom pripúšťa rôzny výklad pri jej plnení.  
Čo odporúčame  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, aby  
zaviazal úrad predložiť správu o plnení, resp. splnení opatrení na odstránenie kontrolou zistených  
nedostatkov na rokovanie výboru v termíne do 30.09.2024,  
inicioval legislatívnu zmenu napr. zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, ktorá vymedzí  
kontrolnú právomoc výboru NR SR k Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a uloží mu povinnosť  
predkladať Výročnú správu a Správu o hospodárení úradu na ich prerokovanie do výboru.  
NKÚ SR odstupuje kontrolné zistenia na konanie Úradu vládneho auditu, Úradu pre verejné obstarávanie.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť dodržanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení  
s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom štátu v správe ÚÚPV SR.  
Rámec kontrolnej akcie  
Pri kontrole boli použité kontrolórske postupy a techniky so zameraním na preskúmanie dokladov a dokumentov,  
priame pozorovanie, analyzovanie a rozhovory so zamestnancami ÚÚPV SR. Zvolený bol prístup detailného  
preverovania vecnej a obsahovej správnosti dokladov. Výber vzorky bol realizovaný neštatistickou metódou  
na základe odborného úsudku kontrolórov.  
Kontrolované bolo obdobie od 1. 6. 2022 až 31. 7. 2023 a súvisiace obdobia. Predmetom kontroly bolo:  
1. Preverenie vybraných zmluvných vzťahov  
2. Preverenie vybraných výdavkov súvisiacich so služobnými cestami  
3. Preverenie vybraných výdavkov súvisiacich s odmeňovaním kmeňových a externých zamestnancov  
4. Preverenie výdavkov súvisiacich s vývojom a výskumom skenovania územia dronmi  
Výsledky kontrolnej akcie  
Preverenie vybraných zmluvných vzťahov  
NKÚ SR overil:  
zabezpečenie osobných motorových vozidiel,  
poskytovanie poradenských služieb v oblasti verejného obstarávania,  
zabezpečenie administratívnych priestorov ÚÚPV SR.  
Zabezpečenie osobných motorových vozidiel  
Napriek skutočnosti, že ÚÚPV SR vykonáva svoju činnosť už druhý rok, procesy v organizácii nemal/nie sú  
nastavené. Za vážny nedostatok považuje NKÚ SR absenciu kľúčových interných riadiacich aktov, akým je napr.  
smernica o verejnom obstarávaní, smernica o uzatváraní zmlúv.  
ÚÚPV SR obstaral 13 služobných motorových vozidiel. Jedno služobné motorové vozidlo (BMW) mal vo výpožičke  
od ÚPPV SR, ktorý neriadi ministerstvo a štyri služobné motorové vozidlá (Kia Ceed) mal prenajaté.  
Pri ich ÚÚPV SR obstaraní významne porušil zákon o verejnom obstarávaní, zákon o finančnej kontrole a audite,  
zákon o rozpočtových pravidlách, zákon o archívoch a registratúrach. Limity výdavkov na obstaranie osobných  
automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami, stanovené v Nariadení  
vlády SR o limitoch výdavkov, nedodržal. Nedodržaním stanoveného alebo určeného spôsobu nakladania  
s verejnými prostriedkami ÚÚPV SR porušil finančnú disciplínu v sume 6 955,83 eur bez DPH, keďže použil  
verejné prostriedky nad rámec oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu čerpaniu.  
Spoločným menovateľom zadávaných zákaziek bol nefunkčný vnútorný kontrolný systém.  
Z predloženej dokumentácie ÚÚPV SR bolo možné konštatovať nekonzistentnosť jeho konania. V rámci prípravy  
verejného obstarávania boli jednotlivé úkony realizované „ad hoc“. ÚÚPV SR nezdokumentoval celý priebeh  
predmetného verejného obstarávania tak, aby jeho úkony boli preskúmateľné. Významnou bola, okrem iného,  
absencia odôvodnenia potreby nákupu/zabezpečenia služobných motorových vozidiel (najmä ich počet,  
dôvodnosť stanovených požiadaviek na predmet obstarania), ako aj absencia identifikácie osôb, ktoré spracovali  
najmä opis predmetu zákazky a návrh zmluvy. Niektoré úkony vo verejnom obstarávaní boli vykonávané  
formálne.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Z predloženej dokumentácie nebolo v rámci stanovených požiadaviek zrejmé, akým spôsobom boli určené  
požiadavky napr. na najazdené km (požiadavky boli od max. 5 000 km až do max. 10 000 km), požiadavky týkajúce  
sa aktuálnosti modelu (ktoré boli taktiež rôzne – max. 12 mesiacov, alebo max. 6 mesiacov). Nebolo zrejmé, aké  
úvahy viedli ÚÚPV SR k tomu, že stanovil aj možnosť kúpy jazdených áut.  
V prípade nákupu troch luxusných automobilov BMW v sume 233 600 eur ÚÚPV SR uzatvoril zmluvu v rozpore  
s Výzvou na predkladanie ponúk (vo vzťahu k zmluvne nedodržanej dĺžke rázvoru a preberacím protokolom  
skrátenou dĺžkou záruky o 12 mesiacov). ÚÚPV SR nezdôvodnil potrebu kúpy doplnkovej výbavy  
automobilov BMW (s akcentom na nákup Sport výbavy a ťažné zariadenie s vysúvateľnou hlavou). Doplnková  
výbava nebola predmetom verejného obstarávania (opisu predmetu zákazky). ÚÚPV SR pri používaní verejných  
prostriedkov nezachoval hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia, konanie ÚÚPV SR hodnotí NKÚ SR  
ako plytvanie s verejnými zdrojmi.  
Niektoré úkony ÚÚPV SR vyvolávali pochybnosti. Napríklad v prípade zákazky týkajúcej sa nákupu siedmich  
kusov osobných automobilov pre ÚÚPV SR, kedy v zmysle Zápisu z vyhodnotenia ponúk týkajúcich sa nákupu  
služobných motorových vozidiel komisia na vyhodnotenie ponúk vyhodnocovala aj ponuku spoločnosti Orange  
Slovensko.  
Z predloženej dokumentácie nevyplývalo, že by sa ÚÚPV SR zaoberal existenciou prípadného konfliktu  
záujmov všetkých zainteresovaných osôb.  
V zmysle Výkazov o spotrebe a prevádzke jedného zo služobných motorových vozidiel BMW bolo vykázaných  
za mesiac apríl až september 13 497 km. Okrem dvoch služobných ciest nebol vyšpecifikovaný cieľ cesty (bola  
uvedená Bratislava, resp. Bratislava-okolie). Účel cesty bol uvedený „služobne“.  
Vykazovanie spotreby a prevádzky služobných motorových vozidiel bolo taktiež netransparentné, a to aj  
s akcentom na rezervy vo výkone základnej finančnej kontroly. Kontrolou nebolo možné overiť relevantnosť  
spotreby a prevádzky služobných motorových vozidiel. Okrem jedného služobného motorového vozidla  
(za mesiac máj a august 2023) bola vykázaná nadnormo-spotreba vo všetkých predložených Výkazoch  
o spotrebe a prevádzke služobného motorového vozidla.  
GTSÚ mal schválené používanie (v prelínajúcom sa období) dvoch služobných motorových vozidiel BMW  
a jedného služobného motorového vozidla Škoda Superb. Žiadanky na prepravu boli vystavené formálne, keďže  
deň, hodina a miesto pristavenia boli nahrádzané obdobím používania služobného motorového vozidla. Neboli  
vyhotovené s konkrétnym a vyšpecifikovaným cieľom cesty a účel jazdy bol uvedený „služobne“.  
ÚÚPV SR uzatvoril vo februári 2023 Rámcovú zmluvu o nájme motorových vozidiel. Z predloženej dokumentácie  
nebolo zrejmé, z akého dôvodu ÚÚPV SR pristúpil k prenájmu osobných motorových vozidiel, s akcentom  
na realizované verejné obstarávania a potrebu prijatia potrebných opatrení na zabezpečenie primeraného  
a včasného plnenia svojich úloh. Plán verejného obstarávania ÚÚPV SR nemal schválený.  
Podľa Odpisového plánu bolo nastavené odpisovanie služobných motorových vozidiel po dobu 4 rokov, pričom  
ÚÚPV SR nebola zohľadnená predpokladaná doba používania majetku a predpokladaný priebeh jeho morálneho  
a fyzického opotrebenia.  
Poskytovanie poradenských služieb v oblasti verejného obstarávania  
ÚÚPV SR v prípade zabezpečenia poskytovania poradenských služieb v oblasti verejného obstarávania  
nezdokumentoval celý priebeh predmetného verejného obstarávania tak, aby jeho úkony boli preskúmateľné.  
V dokumentácii k verejnému obstarávaniu absentoval spôsob výpočtu osobohodín, taktiež nebolo možné určiť  
potrebu zabezpečenia predmetných poradenských služieb vo verejnom obstarávaní (zdôvodnenie potreby pred  
stanovovaním PHZ v predloženej dokumentácii absentovalo). Taktiež nebolo možné určiť, kým a kedy bola  
vypracovaná Výzva na predkladanie ponuky na účel stanovenia PHZ a jej prílohy. Absentoval dátum a identifikácia  
osoby, ktorá vypracovala predmetné dokumenty, kým a kedy bol vypracovaný návrh Zmluvy o poskytovaní služieb.  
Stanovisko odboru právnych služieb pri výkone základnej finančnej kontroly bolo „netýka sa“, pričom výkon činností  
týkajúcich sa vypracovania návrhu Zmluvy o poskytovaní služieb, z predložených Vyhlásení týkajúcich sa konfliktu  
záujmov nevyplýval.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
ÚÚPV SR ani v prípade tejto zákazky nepreukázal splnenie povinnosti zabezpečiť, aby vo verejnom  
obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť hospodársku súťaž alebo  
porušiť princíp transparentnosti a princíp rovnakého zaobchádzania vo vzťahu k osobe/osobám, ktoré pripravovali  
návrh zmluvy.  
Základný benchmark časového rozsahu úkonov, ktorý uvádzal maximálne prípustné hodnoty z hľadiska fakturácie  
v celkovom počte 118 hodín (vrátane činností spojených s riešením revíznych postupov) nezohľadňoval  
poskytovanie odborných poradenských služieb pri zadávaní koncesií, a teda nezodpovedal požiadavkám ÚÚPV  
SR, uvedeným v Opise predmetu zákazky. Výkon základnej finančnej kontroly vykazoval významné  
nedostatky.  
ÚÚPV SR pri realizácii Zmluvy o poskytnutí služieb nepreukázal kontrolnej skupine NKÚ SR plnenie zmluvných  
podmienok tak, ako boli stanovené v Zmluve o poskytovaní služieb.  
Zabezpečenie administratívnych priestorov ÚÚPV SR  
ÚÚPV SR uzatvoril dve zmluvy týkajúce sa prenájmu kancelárskych priestorov:  
Zmluvu o nájme nebytových priestorov a parkovacích miest č.027/2022 (so spoločnosťou J&T Real Estate,  
a. s.), objekt Westend Square.  
Zmluvu o nájme nebytových priestorov č.011/2022 (so spoločnosťou LO2 s. r. o., Bratislava), objekt Lakeside  
park.  
ÚÚPV SR pri zabezpečení prenájmu kancelárskych priestorov v objekte Westend Square nepreukázal, že  
pri používaní verejných prostriedkov zachovával hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Taktiež  
nezabezpečil transparentnosť, teda predvídateľnosť, preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých úkonov.  
Predložená dokumentácia neobsahovala najmä dokumentáciu týkajúcu sa prípravy návrhu nájomnej zmluvy,  
pripomienkovania návrhu nájomnej zmluvy spoločnosťou J&T Real Estate, a. s. (išlo o e-mailové pripomienkovanie  
a zrealizovaný konferenčný hovor, pričom zápis z neho absentoval). Taktiež z predloženej dokumentácie  
nevyplývalo, na základe akých analýz stanovil ÚÚPV SR špecifikácie týkajúce sa prenájmu kancelárskych  
priestorov. Nebolo zrejmé, na základe akých skutočností boli vybrané spoločnosti (objekty), ktoré boli predmetom  
prieskumu trhu. Kontrolná skupina NKÚ SR identifikovala časový nesúlad, rozpornosť údajov, ako aj  
formálnosť a otáznu realizáciu jednotlivých vykonaných úkonov ÚÚPV SR.  
Zmluvu o nájme nebytových priestorov a parkovacích miest (v budove Lakeside park 2) uzatvoril ÚÚPV SR na  
dobu určitú, t. j. do 31. 12. 2032 v sume 9 779 668,88 eur. Do 9/2023 k nej boli uzatvorené tri dodatky.  
Zabezpečenie tohto nájmu nezrealizoval v súlade so zásadami ZFEÚ. Nezabezpečil transparentnosť, teda  
predvídateľnosť, preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých úkonov, ale ani hospodárnosť výdavkov.  
Z predloženej dokumentácie nevyplývalo, na základe akých analýz boli stanovené špecifikácie týkajúce sa  
prenájmu kancelárskych priestorov, neboli zrejmé ani skutočnosti, na základe ktorých spoločnosť LO2, s. r. o.,  
poznala požiadavky ÚÚPV SR týkajúce sa prenájmu priestorov. V predloženej dokumentácii nebolo preukázané,  
že išlo o cenu obvyklú na trhu, absentovala dokumentácia týkajúca sa prípravy a pripomienkovania návrhu  
nájomnej zmluvy. Otázniky vyvolávalo aj predloženie ponuky. Z predloženej dokumentácie nevyplývalo, na  
základe akých skutočností predložila spoločnosť LO2, s. r. o., ponuku, keďže neobsahovala dátum vypracovania  
ponuky a zároveň ÚÚPV SR ponuku nezaevidoval. Ceny uvedené v ponuke sa nezhodovali so zmluvnými  
cenami.  
ÚÚPV SR uzatvoril nevypovedateľnú zmluvu, jej podpisom sa dobrovoľne zaviazal na plnenie budúcich  
záväzkov vo vzťahu k indexácii nájomného, pričom takéto dojednanie bolo absolútne nevýhodné pre ÚÚPV SR  
(reflektovanie nárastu nájmu od 1. 1. 2024). Nájomná zmluva obsahovala progresívne ustanovenie v prospech  
prenajímateľa, kedy mal byť nájom indexovaný za prvých 15 mesiacov trvania Zmluvy 2-krát podľa kľúča/vzorca  
dojednaného v Zmluve.  
V prípade indexácie nájmu v prospech prenajímateľa – ak by túto svoju zmluvnú povinnosť sám nesplnil,  
prenajímateľovi v kontexte textu Zmluvy o nájme nebytových priestorov č. 011/2022 uznal, že dodatok bude použitý  
len na evidenčné účely. V uzatvorenej zmluve ÚÚPV SR vylúčil následky, ktoré spája zákon s nezverejnením  
Dodatku v crz.. Reakčný čas na vykonanie údržby, opravy, úpravy a servisu predmetu nájmu ÚÚPV SR nemal  
zmluvne upravený.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Preverenie vybraných výdavkov súvisiacich so služobnými cestami  
ÚÚPV SR nemal vypracovaný interný riadiaci akt týkajúci sa o poskytovania cestovných náhrad pri pracovných  
cestách zamestnancov ÚÚPV SR. Absencia tohto interného riadiaceho aktu spôsobovala neprehľadnosť  
a nejednotnosť podkladovej dokumentácie (napr. v prípade poskytovania vreckového). ÚÚPV SR  
pri zabezpečovaní služobných pracovných ciest nepreukázal, že zachovával hospodárnosť, efektívnosť  
a účinnosť použitia finančných prostriedkov. Taktiež nezabezpečil transparentnosť, teda predvídateľnosť,  
preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých vykonaných úkonov. Absentovali podklady k vyúčtovaniu  
zahraničnej pracovnej cesty niektorých účastníkov zahraničných pracovných ciest. Lehoty s preukazujúcimi  
dokladmi na predloženie vyúčtovania náhrad v niektorých prípadoch neboli dodržané. Výkon základnej finančnej  
kontroly nebol zrealizovaný v súlade so zákonom o finančnej kontrole a audite. ÚÚPV SR používal iba syntetický  
účet 335 Pohľadávky voči zamestnancom bez analytického členenia podľa § 5 postupov účtovania MF/14522/2022-  
36. Bolo problematické identifikovať, aké preddavky a v akom objeme ÚÚPV SR poskytoval  
zamestnancom.  
Preverenie vybraných výdavkov súvisiacich s odmeňovaním kmeňových  
a externých zamestnancov  
ÚÚPV SR nemal vydanú internú smernicu, ktorá by upravovala oblasť odmeňovania zamestnancov; činností/prác  
vykonávaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.  
ÚÚPV SR nepredkladal vyžadovanú dokumentáciu v stanovených (primeraných) lehotách, jeho konanie bolo  
netransparentné, čo sťažovalo výkon kontroly. Preverenie dodržiavania zákona o štátnej službe, zaradenie  
zamestnancov do platobných skupín a odmeňovanie robilo tak ťažšie kontrolovateľným.  
Predseda úradu sa odvolával na personálnu poddimenzovanosť. Za obdobie roka 2022 boli úspešne zrealizované  
štyri výberové konania. V období od 27. 2. 2023 do 21. 9. 2023 bolo zrealizovaných 40 výberových konaní, z toho  
27 úspešných a jedno čiastočne úspešné. Dve výberové konania boli zrušené.  
Prehľad o stave zamestnancov ÚÚPV SR dokumentuje nasledovná tabuľka:  
Tabuľka č. 1  
Počet miest  
Údaje k 30. 9. 2023  
ŠS  
142  
82  
VS  
23  
15  
Spolu  
165  
97  
Počet systematizovaných miest  
Počet skutočne obsadených miest (fyzický)  
Počet skutočne obsadených miest (prepočítaný)  
Na základe podkladov od ÚÚPV SR  
82  
14,433  
96,433  
V prípade výdavkov súvisiacich s odmeňovaním kmeňových zamestnancov kontrolná skupina NKÚ SR  
konštatuje, že ÚÚPV SR nemal nastavené jasné pravidlá týkajúce sa odmeňovania a práce s ľudským potenciálom.  
Spôsob odmeňovania nebol vykonaný na základe stanovených kritérií, ale v zmysle predloženej dokumentácie  
možno konštatovať, že bol svojvoľný. V mesiaci november 2022 bola vyplatená odmena za plnenie mimoriadnych  
a významných služobných úloh aj zamestnancom, ktorých pracovný pomer sa začal v priebehu mesiacov  
september až november 2022, v predloženej dokumentácii absentovalo riadne zdôvodnenie vyplatenia  
odmien. V roku 2022 mal predseda úradu poskytnutú odmenu v sume 2 340 eur, GTSÚ v sume 6 254 eur a  
podpredsedníčka úradu v sume 1 519 eur. Odmeny štátnych zamestnancov sa v roku 2022 pohybovali v sume od  
500 eur/osoba až do 5 786 eur/osoba.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Niektoré odmeny v roku 2023 (údaje do 9/2023) dokumentuje nasledovná tabuľka:  
Tabuľka č. 2  
funkcia  
odmena  
9 000,00  
GTSÚ  
2 208,60  
22 617,00  
15 039,00  
4 500,00  
2 250  
riaditeľka kancelárie predsedu úradu  
zamestnankyňa ÚÚPV SR  
generálny riaditeľ sekcie IT  
4 400,00  
2 200  
generálny riaditeľ sekcie výstavby a vyvlastňovania  
podpredsedníčka úradu  
4 650,00  
2 113,75  
Základnú finančnú kontrolu k vyplateniu odmien zrealizoval GTSÚ ako vedúci zamestnanec sám sebe.  
V prípade zamestnanca zaradeného do platovej triedy 3 (radca), tarifa v mzdovom liste nezodpovedala platovej  
tarife v zmysle zákona o štátnej službe. Namiesto funkčného platu mu bol určený osobný plat v sume 4 000 eur.  
Aj v prípade určeného osobného platu štátnej zamestnankyni v predloženej dokumentácii absentovalo riadne  
zdôvodnenie splnenia podmienok na určenie osobného platu. Osobné platy určil generálny tajomník  
bez príslušného písomného odôvodnenia.  
Kontrolou služobných zmlúv a ich dodatkov neboli zistené nedostatky. Služobné zmluvy obsahovali všetky  
náležitosti v zmysle zákona o štátnej službe. Osobné spisy zamestnancov (ktoré boli predmetom overenia  
kontrolnou skupinou NKÚ SR) obsahovali všetky potrebné podklady, ako osobný dotazník, životopis, doklad  
o dosiahnutom vzdelaní, výpis z registra trestov.  
Kontrolou dodržiavania zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom  
záujme pracovné zmluvy v rámci vybranej vzorky obsahovali všetky podstatné náležitosti v zmysle § 43 ods.  
1 Zákonníka práce.  
ÚÚPV SR postupoval v rozpore so Zákonníkom práce, keďže neviedol evidenciu pracovného času  
zamestnancov, ktorí vykonávali činnosti na základe DoPČ.  
ÚÚPV SR nepreukázal dôvody a podmienky, na základe ktorých bol určený osobný plat zamestnankyni  
zamestnanej podľa zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov. V predloženej dokumentácii absentovalo  
riadne zdôvodnenie splnenia podmienok na určenie osobného platu. Osobný plat určil generálny tajomník  
bez príslušného písomného odôvodnenia.  
V roku 2022 uzatvoril 33 dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, v roku 2023 (do 10/2023)  
uzatvoril spolu 83 dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.  
ÚÚPV SR v predloženej dokumentácii nebola zohľadnená výnimočnosť dohôd a ich uzatváranie nebolo  
racionálne odôvodnené, teda pluralita dohôd v takom rozsahu signalizuje rezervy v nastavenej organizačnej  
štruktúre a manažérskom riadení (s akcentom na vyhodnotenie potrieb zamestnávateľa). ÚÚPV SR nahrádzal  
štátnozamestnanecký/pracovný pomer DoPČ/DoVP a týmto spôsobom zabezpečoval základné úlohy vyplývajúce  
z jeho predmetu činnosti.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Z predloženej dokumentácie týkajúcej sa osôb pracujúcich na DoPČ/DoVP nebolo zrejmé, akým spôsobom sa  
premietla odborná prax do odmeňovania (osobohodiny), keďže ÚÚPV SR nedisponoval životopismi osôb,  
pracujúcich na dohody.  
Maximálny, zákonom stanovený počet odpracovaných hodín za týždeň (najviac 10 hodín týždenne v rámci DoPČ),  
bol opakovane prekračovaný. V niektorých prípadoch boli výkazy odpracovaných hodín schvaľované skôr, ako boli  
deklarované vykonané práce, resp. činnosti, z čoho vyplývalo, že proces schvaľovania prebiehal čisto formálne,  
bez preukázania odbornej starostlivosti pri jeho vykonávaní.  
Netransparentnosť konania ÚÚPV SR podčiarkuje fakt, že niektoré z predložených výkazov počtu odpracovaných  
hodín boli vybielené, niektoré boli prepisované (bez toho, aby bolo zrejmé kým, kedy a na základe akých  
skutočností bola vykonaná oprava). Na výkazoch počtu odpracovaných hodín nebolo v niektorých prípadoch  
uvedené číslo dohody, ktorej sa daný výkaz týkal, alebo bolo uvedené nesprávne číslo.  
ÚÚPV SR uzatvoril s viacerými zamestnancami najskôr DoVP a po dosiahnutí maximálneho počtu  
odpracovaných hodín za kalendárny rok (350 hodín) boli uzatvorené DoPČ. V predmetných prípadoch bola  
pracovná úloha dohodnutá v DoVP totožná s pracovnou činnosťou stanovenou v DoPČ, rozdielne však boli  
hodinové sadzby. Napr. hodinová sadzba týkajúca sa analytickej a konzultačnej činnosti bola v roku 2022 pri DoVP  
40 eur /h, pri DoPČ 70 eur/h a v roku 2023 pri DoVP eur 40 eur/h a pri DoPČ 75 eur/h.  
ÚÚPV SR uzatvoril na dobu určitú (od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023) Dohodu o pracovnej činnosti s dohodnutou  
odmenou 100 eur/brutto, pričom však nároky zamestnanca, alebo iné plnenia v jeho prospech ÚÚPV SR dohodol  
priaznivejšie, ako sú nároky a plnenia vyplývajúce z pracovného pomeru.  
ÚÚPV SR pri používaní verejných prostriedkov nezachovával hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich  
použitia.  
Postup ÚÚPV SR pri preberaní prác/činností riaditeľkou osobného úradu nebol v súlade s Protikorupčnou  
politikou Slovenskej republiky na roky 2019 2023, ktorá bola schválená Uznesením vlády Slovenskej republiky  
č. 585/2018 z 12. 12. 2018. V zmysle Výkazov počtu odpracovaných hodín preberala v niektorých mesiacoch  
prácu/vykonané činnosti a realizovala základnú finančnú kontrolu osoba v príbuzenskom vzťahu k osobe  
pracujúcej na DoPČ/DoVP. Takýto postup bol v rozpore so základnými princípmi vykonávania štátnej služby  
zo strany ÚÚPV SR.  
Osoba pracujúca na DoVP vykázala práce (v sume 1 150 eur) ako odpracované za štyri pracovné dni. V jednom  
pracovnom týždni podľa výkazu odpracovala 64 hodín, pričom za jeden pracovný deň mala odpracovať 35 hodín.  
Odmena za hodinu bola 50 eur/hod. Dva vykazované dni pripadali na víkend, pričom DoVP neumožňovala práce  
počas dní pracovného voľna. Napriek uvedenému GTSÚ odsúhlasil tejto osobe nárok na odmenu. Schválením  
Výkazu práce GTSÚ nekonal s dostatočnou odbornou starostlivosťou, pričom možno konštatovať, že konal čisto  
formálne. Poukázaná odmena bola ÚÚPV SR znížená, pričom podporná dokumentácia nebola súčasťou  
dokumentácie predloženej kontrolnej skupine NKÚ SR.  
Osoba pracujúca na DoVP sa zúčastnila na zahraničnej pracovnej ceste – Veľká Británia, Londýn, Wolfson College  
Cambridge University of Cambridge. V Dohode o vykonaní práce bola ako miesto výkonu práce však uvedená  
adresa v meste Bratislava. Táto osoba v tento deň vykazovala osem odpracovaných hodín s činnosťou príprava  
podkladov pre Národný strategický plán, vytvorenie osnovy realizácia jednotlivých položiek. Na služobnú cestu  
nebola ÚÚPV SR vyslaná. ÚÚPV SR pri používaní verejných prostriedkov nezachovával hospodárnosť,  
efektívnosť a účinnosť ich použitia. Zároveň porušil finančnú disciplínu v sume 320 eur, keďže použil verejné  
prostriedky nad rámec oprávnenia, čím došlo k ich vyššiemu čerpaniu.  
V roku 2022 uzatvoril dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, napriek zabezpečeniu  
personálnych kapacít ÚPPV SR (v zmysle Dohody č. 001/2022). Pri používaní verejných prostriedkov ÚÚPV SR  
nezachovával hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Zároveň ÚÚPV SR porušil finančnú disciplínu  
v sume 59 520,00 eur. ÚÚPV SR použil verejné prostriedky nad rámec oprávnenia, čím došlo k ich vyššiemu  
čerpaniu.  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Preverenie výdavkov súvisiacich s vývojom a výskumom skenovania územia  
dronmi  
ÚÚPV SR uzatvorili dňa 2. 10. 2023 s Úradom vlády SR, ÚPPV SR Zmluvu o úprave vzájomných práv  
a povinností. Jej predmetom bola úprava vzájomných práv a povinností zmluvných strán, ktoré im vznikli  
v súvislosti s realizáciou Dohody o spolupráci a s úkonmi vykonávanými v zmysle ustanovenia § 40m ods. 2  
Kompetenčného zákona. Zmluvné strany sa zaviazali vysporiadať finančné záväzky, ktoré im vzniknú  
v súvislosti s touto Zmluvou, ako aj finančné záväzky, ktoré im vznikli pred vznikom Dohody o spolupráci  
a počas jej platnosti, ak k ich vysporiadaniu nedošlo už skôr. Zmluvné strany sa zaviazali touto Zmluvou  
upraviť aj práva duševného vlastníctva vyplývajúce zo Zmluvy o spoločnom výskume.  
ÚÚPV SR bol povinný uhradiť ÚV SR sumu vo výške 153 522,00 EUR a sumu vo výške 40,00 EUR ako náklady  
súvisiace s realizáciou Zmluvy o spoločnom výskume (uzatvorenej medzi ÚV SR, ÚPPV SR a spoločnosťou  
Pomeroy Academy, ktorej predmetom bol výskum inteligentného (technologicky) a udržateľného rozvoja pre účely  
digitalizácie územného plánovania a rozvoja na celonárodnej úrovni).  
ÚÚPV SR pri používaní verejných prostriedkov nezachovával hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.  
Taktiež nezabezpečil transparentnosť, teda predvídateľnosť, preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých  
vykonaných úkonov. Z predloženej dokumentácie nevyplývalo, na základe akých skutočností pristúpil ÚÚPV  
SR k refundácii nákladov ÚV SR, ÚPPV SR. Z predloženej dokumentácie taktiež nevyplývalo, o aké finančné  
záväzky vzniknuté pred vznikom Dohody o spolupráci č 001/2022 malo ísť a na základe akých skutočností boli  
vypracované podmienky predmetnej Dohody o spolupráci a Zmluvy o úprave vzájomných práv a povinností. ÚÚPV  
SR zároveň nepostupoval v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách, v zmysle ktorého sú štátne rozpočtové  
organizácie povinné si navzájom poskytovať výkony vo svojej pôsobnosti bezplatne.  
Zabezpečenie diela Digitálna dvojička  
ÚÚPV SR deklaroval, že zámerom Digitálnej dvojičky bolo zabezpečenie akademického validovania inovatívneho  
technologického riešenia na Slovensku. Priamo oslovil singapurskú spoločnosť Pomeroy Academy a uzatvoril  
s ňou dňa 11. 4. 2023 Zmluvu o vykonaní diela „Knižná publikácia – Digitálna dvojička“ a dodaní kníh č. 058/2023  
(zmluvná cena 60 000 eur bez DPH) a Zmluvu o vykonaní diela „Video – Digitálna dvojička“ č. 59/2023 (90 000  
eur bez DPH). Predložené doklady neobsahovali kompletnú dokumentáciu týkajúcu sa plánovania, prípravy  
zákazky a ani dôvodu výberu dodávateľa diela (spoločnosti Pomeroy Academy). Nebolo zrejmé, kým bol  
vypracovaný dokument „Zdôvodnenie uzatvorenia Zmluvy o vykonaní diela „Knižná publikácia Digitálna dvojička“  
a Zmluvy o vykonaní diela „Video - Digitálna dvojička““ zo dňa 14. 3. 2023, keďže absentovala identifikácia osoby,  
ktorá daný dokument vypracovala. Rovnako absentovala dokumentácia týkajúca sa identifikovania potreby  
spracovať výsledky štúdie do akademicky zvalidovaného vzdelávacieho materiálu. V predloženej dokumentácii  
nebolo preukázané, akým spôsobom a na základe akých skutočností bola stanovená cena za diela,  
nenachádzalo sa v nej stanovenie PHZ a ani informácie a podklady, na základe ktorých ÚÚPV SR stanovil  
cenu. Ponuka predložená spoločnosťou Pomeroy Academy bola nedatovaná a nepodpísaná a nebola ÚÚPV SR  
zaevidovaná.  
Napriek skutočnosti, že ÚÚPV SR aj v zdôvodnení uzatvorenia zmlúv deklaruje, že išlo o autorské spracovanie  
obsahu diela, umožnil dodávateľovi disponovať výhradnými právami (licenciami) k dielu „Knižná publikácia –  
Digitálna dvojička. ÚÚPV SR pri používaní verejných prostriedkov nezachoval hospodárnosť, efektívnosť a  
účinnosť ich použitia. Zároveň porušil finančnú disciplínu v sume 60 000 eur bez DPH.  
Z predloženej dokumentácie nevyplývalo, že by sa ÚÚPV SR zaoberal existenciou prípadného konfliktu  
záujmov zainteresovaných osôb.  
Napriek účelu deklarovanému ÚÚPV SR, ktorým malo byť „výsledky tejto štúdie spracovať do formy akademicky  
zvalidovaného vzdelávacieho materiálu, ako materiálu určeného širokému spektru adresátov (štát/samospráva,  
priemysel, akademická obec, občianska spoločnosť) s cieľom zvýšiť povedomie o tejto stratégii a rozšíriť  
celospoločenský dopad tejto stratégie v prostredí Slovenskej republiky“, boli Knižná publikácia – Digitálna dvojička  
a Video – Digitálna dvojička vyhotovené len v anglickom jazyku.  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Digitálna transformácia  
Dňa 29. 9. 2022 uzatvorili ÚÚPV SR a TUKE Memorandum o spolupráci. Nadväzne na Memorandum uzatvorili  
zmluvné strany 14. 10. 2022 Zmluvu o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie.  
Celková zmluvná cena bola 8 592 000 eur (z toho mal ÚÚPV SR znášať 8 163 000 eur a TUKE 429 000 eur).  
Do 10/2023 nebol k predmetnej Zmluve uzatvorený dodatok.  
Zmluva o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie, s akcentom na použitú  
terminológiu, bola nejednoznačná v nadväznosti na termíny a rozsah plnenia a takto nezrozumiteľným  
spôsobom pripúšťala rôzny výklad pri jej plnení.  
ÚÚPV SR uplatnil výnimku z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní podľa § 1 ods. 2 písm. d) tohto zákona  
(výskumné a vývojové služby). V predloženej dokumentácii sa nevysporiadal so všetkými skutočnosťami, na  
základe ktorých bolo možné uplatniť výnimku z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní, a to aj  
v nadväznosti na ustálenú judikatúru Súdneho dvora Európskej únie, v zmysle ktorej sa každá výnimka z pravidiel  
verejného obstarávania musí vykladať reštriktívne a ten, kto ju chce použiť, má dôkazné bremeno, pokiaľ ide o  
skutočnú existenciu výnimočných okolností, ktoré použitie výnimky odôvodňujú. Nepreukázal unesenie  
dôkazného bremena umožňujúceho mu uplatniť výnimku z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní (podľa  
§ 1 ods. 2 písm. d) tohto zákona). Nepostupoval v súlade s § 1 ods. 16 zákona o verejnom obstarávaní, keďže  
zadal zákazku s cieľom vyhnúť sa použitiu postupov a pravidiel podľa tohto zákona. Zároveň nepostupoval  
v súlade s § 10 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní.  
Zabezpečenie spolupráce v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie nezrealizoval v súlade  
so zásadami Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Nezabezpečil transparentnosť, teda predvídateľnosť,  
preukázateľnosť a preskúmateľnosť všetkých úkonov, ale ani hospodárnosť výdavkov.  
Z predloženej dokumentácie k Zmluve o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie nebolo  
možné určiť spôsob stanovenia celkových nákladov, spôsob rozdelenia nákladov medzi ÚÚPV SR a TUKE, ako aj  
stanovenia ceny za človekodeň.  
TUKE mala v zmysle predmetnej Zmluvy disponovať odbornými kapacitami a znalosťami, nevyhnutnými  
pre realizovateľnosť predmetu Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie,  
prostredníctvom vlastných expertov a interných zdrojov a kapacít znášať z celkových nákladov 429 000,-  
eur bez DPH.  
Avšak z dokumentu predloženého ÚÚPV SR „Najdôležitejšie podkladové analytické dokumenty pre prípravu PoC“  
jednoznačne vyplývalo, že ani na jeden kľúčový komponent ( s výnimkou digitalizácie procesov povoľovania  
stavieb) táto suma nie je postačujúca. Zmluvné sumy za človekodeň týkajúce sa odborných kapacít TUKE  
sa pohybovali v rozpätí od 250 eur bez DPH do 500 eur bez DPH. Išlo o skutočne „vysoké“ sumy vo vzťahu  
k tomu, že ide/má ísť o zamestnancov TUKE, pričom zmluvné sumy výrazne prevyšujú priemerné mzdy  
vysokoškolských pedagogických zamestnancov v národnom hospodárstve.  
V zmysle bodu 7.3 Zmluvy mal však predmet zmluvy v sume 8 163 000 eur bez DPH realizovať ÚÚPV SR  
prostredníctvom vlastných expertov a interných zdrojov a kapacít.  
ÚÚPV SR formou preddavku, bez vystavenia faktúry, poukázal TUKE finančné prostriedky vo výške 8 163 000  
eur (akcentujeme nedodržanie zmluvných podmienok týkajúcich sa spôsobu realizácie platby). Nebola  
zachovaná hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť použitia finančných prostriedkov a bola porušená finančná  
disciplína, keďže ÚÚPV SR použil verejné prostriedky nad rámec oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu  
čerpaniu v sume 8 163 000 eur bez DPH. Uvedené podčiarkuje skutočnosť, že v zmysle Zmluvy mal však predmet  
zmluvy v sume 8 163 000 eur bez DPH realizovať ÚÚPV SR prostredníctvom vlastných expertov a interných  
zdrojov a kapacít.  
TUKE uzatvorila 24.4.2023 so spoločnosťou Pomeroy Academy Zmluvu o spolupráci (č. 39/190601/2023-SPOL),  
v ktorej je v preambule uvedená odvolávka na uzatvorené Memorandum o spolupráci zo dňa 29.09.2022 a Zmluvu  
o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie medzi TUKE a ÚÚPV SR. TUKE sa v uzatvorenej  
Zmluve o spolupráci (č. 39/190601/2023-SPOL) dohodla so spoločnosťou Pomeroy Academy, že sa Pomeroy  
Academy bude podieľať na zhotovení výstupov v zmysle Zmluvy o spolupráci zo dňa 14.10.2022 uzatvorenej  
medzi ÚÚPV SR a TUKE.  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
V rámci plnenia Zmluvy o spolupráci (č. 39/190601/2023-SPOL) majú byť v spolupráci s ÚÚPV SR vytvorené 3D  
modely, aplikácie a iné súčasti plnení.  
Zoznam subdodávateľov v dokumentácii predloženej kontrolnej skupine NKÚ SR absentoval. Časový  
harmonogram nebol dodržiavaný.  
Vyčísľovanie priebežného finančného prehľadu nákladov na projekt Digitálna transformácia bolo dodatočne  
opravované a netransparentné (finančný prehľad nákladov na projekt bez zaradenia PoC obsahoval rozdielne  
výšky nákladov) a neprerokovávalo sa na zasadnutiach Riadiaceho výboru projektu Digitálna transformácia.  
Plnením Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie, v zmysle predloženej  
dokumentácie, boli dva písomné výstupy priebežného plnenia, ktorými boli Správa o stave projektu k 27. 9. 2023  
a Správa o stave projektu k 11. 10. 2023. Predmetné Správy obsahovali rozporuplné informácie vo vzťahu  
k finančnému prehľadu nákladov.  
Jednotlivé úkony ÚÚPV SR vo vzťahu k činnosti Štatútu Riadiaceho výboru projektu Digitálna transformácia a k  
plneniu Zmluvy o spolupráci s TUKE (012/2022, zo dňa 14. 10. 2022) boli kontrolou veľmi ťažko skúmateľné až  
nepreskúmateľné. Z predloženej dokumentácie nevyplývalo plnenie jednej zo základných úloh Riadiaceho  
výboru projektu Digitálna transformácia, ktorou je posúdenie a vyhodnotenie účelnosti vynakladania finančných  
prostriedkov vyplývajúcich zo Zmluvy o spolupráci.  
ÚÚPV SR viedol počas účtovného obdobia dva účtovné denníky a dve hlavné knihy. Účtovníctvo ÚÚPV SR za  
kontrolované obdobie nebolo úplné a preukázateľné.  
Záver  
ÚÚPV SR významne porušoval zákon o verejnom obstarávaní, zákon o finančnej kontrole a audite, zákon  
o rozpočtových pravidlách, zákon o archívoch a registratúrach, zákon o štátnej službe, zákon o odmeňovaní  
niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, Zákonník práce. Nariadenie vlády SR o limitoch  
výdavkov nedodržal. Taktiež nepostupoval v súlade s Protikorupčnou politikou Slovenskej republiky na roky  
2019  
2023, ktorá bola schválená Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 585/2018  
z 12. 12. 2018. V kontrolovaných oblastiach ÚÚPV SR neuplatňoval princíp hodnoty za peniaze (snaha o to,  
aby sa za vynaložené náklady dosiahol čo najlepší výsledok, a to s ohľadom na kvalitu plnenia, reálne potreby  
ÚÚPV SR). Ciele vykonania finančnej kontroly neboli ÚÚPV SR naplnené. Nekonal s dostatočnou odbornou  
starostlivosťou, so zásadou riadneho finančného riadenia, ktorého cieľom je hospodárne, efektívne, účinné a  
účelné využívanie verejných financií. Výkon základnej finančnej kontroly vykazoval významné nedostatky.  
Niektoré úkony boli ÚÚPV SR vykonávané formálne.  
ÚÚPV SR nezabezpečil riadenie rizika a finančnú kontrolu tak, aby sa pri plnení jeho zámerov a cieľov  
predchádzalo porušovaniu zákona o finančnej kontrole a audite, všeobecne záväzných právnych predpisov  
vydaných na jeho vykonanie, osobitných predpisov alebo medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika  
viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia.  
Prierezovým kontrolným zistením vo všetkých kontrolovaných oblastiach bolo netransparentné konanie ÚÚPV  
SR. Nezabezpečil prehľadnosť, kontrolovateľnosť a preskúmateľnosť vykonaných úkonov. Archivácia a registratúra  
ÚÚPV SR vykazovala významné nedostatky. Úkony ÚÚPV SR podstatne sťažili kontrolovateľnosť jednotlivých  
oblastí predmetu kontroly, robili ich ťažko kontrolovateľnými až nekontrolovateľnými. Konanie ÚÚPV SR bolo  
nečitateľné, neprehľadné a vzbudzovalo pochybnosti o pravých dôvodoch ním vykonaných jednotlivých krokov.  
ÚÚPV SR nevenoval dostatočnú pozornosť procesom vnútornej kontroly riadenia, organizovania a vedenia  
účtovníctva. Počas účtovného obdobia viedol dva účtovné denníky a dve hlavné knihy. Účtovníctvo ÚÚPV SR  
za kontrolované obdobie nebolo úplné a preukázateľné.  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
ÚÚPV SR pri používaní verejných prostriedkov nezachoval hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.  
Zároveň:  
nedodržaním stanoveného alebo určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami ÚÚPV SR  
porušil finančnú disciplínu. Použil verejné prostriedky nad rámec oprávnenia, ktorým došlo k ich vyššiemu  
čerpaniu v sume:  
6 955,83 eur bez DPH, (nedodržanie limitov výdavkov stanovených v Nariadení vlády SR o limitoch  
výdavkov),  
59 520 eur (uzatvorenie dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, napriek  
zabezpečeniu personálnych kapacít ÚPPV SR),  
8 163 000 eur (ÚÚPV SR formou preddavku, bez vystavenia faktúry, poukázal finančné prostriedky  
TUKE).  
nedodržaním hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti porušil finančnú disciplínu v sume 60 000 eur bez  
DPH.  
(ÚÚPV SR umožnil spoločnosti Pomeroy Academy disponovať výhradnými právami (licenciami) – Knižná  
publikácia – Digitálna dvojička).aw  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
ÚÚPV SR vzniesol námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení v 24 bodoch.  
Preverením námietok sa v prípade šiestich kontrolných zistení čiastočne preukázala ich opodstatnenosť a NKÚ SR  
vyhotovil Dodatok č. 1 k protokolu o výsledku kontroly. ÚÚPV SR odmietol podpísať Zápisnicu o prerokovaní  
protokolu o výsledku kontroly a dodatku č. 1 k protokolu o výsledku kontroly.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR, Priemyselná 2, 824 73 Bratislava 26  
+421 250 114 911, info@nku.gov.sk  
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR, Lakeside park 2, Tomášikova 14366/64A, 831 04 Bratislava  
+421 2 203 230 03, podatelna@stavebnyurad.gov.sk  
13  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
Skrátený názov  
Dohoda o spolupráci  
DoVP  
Úplne znenie  
Dohoda o spolupráci č. 001/2022 zo dňa 29.06.2022  
Dohoda o vykonaní práce  
DoPČ  
Dohoda o pracovnej činnosti  
Generálny tajomník služobného úradu Úradu pre územné plánovanie  
a výstavbu Slovenskej republiky  
GTSÚ  
Nariadenie vlády SR č. 419/2014 Z. z. o limitoch výdavkov na  
Nariadenie vlády SR o limitoch výdavkov obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými  
organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami  
NKÚ SR  
NR SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
PHZ  
Predpokladaná hodnota zákazky  
predseda úradu  
Predseda Úradu pre Územné plánovanie a výstavbu Slovenskej  
republiky  
PoC/ Overenie konceptov spracovania  
3D modelov územia a stavieb na  
zefektívnenie zavádzania novej  
stavebnej legislatívy do praxe  
Pomeroy Academy  
Proof of Concept/Overenie konceptov spracovania 3D modelov  
územia a stavieb na zefektívnenie zavádzania novej stavebnej  
legislatívy do praxe  
Pomeroy  
Academy  
Pte  
Ltd  
#14-98 The Central Office 1, 8 Eu Tong Sen Street, Singapore  
059818  
Riadiaci výbor/RV  
SR  
Riadiaci výbor projektu Digitálna transformácia  
Slovenská republika  
TUKE  
Technická univerzita Košice  
Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky, ktorý neriadi  
ministerstvo  
ÚPPV SR  
ÚÚPV SR  
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky  
Zákonník práce  
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších  
predpisov  
zákon o archívoch a registratúrach  
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o finančnej kontrole a audite  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon 553/2003 o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone  
práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov  
zákon o odmeňovaní niektorých  
zamestnancov  
kompetenčný zákon  
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii  
ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov  
zákon o rozpočtových pravidlách  
zákon o štátnej službe  
zákon o verejnom obstarávaní  
ZFEÚ  
Zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zmluva o fungovaní Európskej únie  
14  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zmluva o úprave vzájomných práv  
a povinností  
Zmluva o úprave vzájomných práv a povinností (č. 199_2023) zo dňa  
2.10.2023  
Zmluva o spoločnom výskume  
Zmluva o spolupráci v oblasti výskumu  
a vývoja digitálnej transformácie  
Zmluva o spoločnom výskume (č. 644/2022) zo dňa 29.06.2022  
Zmluva o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej  
transformácie (012/2022) zo dňa 14.10.2022  
15