Správa o výsledku kontroly  
2023  
Preverenie výsledkov činností  
Slovensko IT, a. s.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Ministerstvo informatizácie a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky je  
ústredným orgánom štátnej správy pre riadenie, koordináciu a dohľad nad využívaním finančných prostriedkov z  
fondov Európskej únie, oblasť informatizácie spoločnosti, investícií a regionálneho rozvoja.  
Slovensko IT, a. s. je spoločnosť založená v roku 2020 ako akciová spoločnosť so 100 percentnou  
majetkovou účasťou štátu, t. j. jediným akcionárom bola SR, v mene ktorej konalo MIRRI SR. Poskytuje komplexné  
IT služby, inovatívne a cloudové riešenia s cieľom zvýšiť kvalitu a dostupnosť takýchto služieb pre občanov,  
podnikateľov aj inštitúcie.  
Ako sme postupovali  
NKÚ SR použil pri výkone kontroly kontrolórske postupy a techniky vychádzajúce z medzinárodných kontrolórskych  
štandardov (ISSAI), najmä preskúmanie dokladov a dokumentov, analytické metódy a rozhovory so  
zamestnancami. Výber vzorky bol realizovaný na základe odborného úsudku kontrolórov. Kontrolovaným obdobím  
boli roky 2020 až 1. polrok 2023 a v prípade potreby aj súvisiace obdobia.  
Prečo sme kontrolovali  
Digitalizácia a informatizácia spoločnosti je aktuálnou výzvou pre efektívne fungovanie verejnej správy aj preto, že  
v nej Slovensko dlhodobo zaostáva za ostatnými krajinami EÚ. Gestorom informatizácie spoločnosti je MIRRI SR,  
ktoré založilo štátnu akciovú spoločnosť, kde bolo postupne vložených 7 mil. eur. V súčasnosti pozorujeme viacero  
výziev, ktoré slovenské IT potrebuje riešiť. Kontrola mala preukázať opodstatnenosť existencie štátneho subjektu  
v dynamicky sa rozvíjajúcom IT prostredí. NKÚ SR identifikoval riziká v hospodárení spoločnosti, riadení projektov  
a nedostatočne nastavených kontrolných mechanizmov.  
Čo sme zistili  
MIRRI SR  
Spoločnosť vznikla bez vypracovania analýzy jej opodstatnenosti, t. j. neboli sledované finančné,  
hospodárske, sociálne dopady s cieľom prijatia rozhodnutia o tom, či je projekt vhodný a či sa ho oplatí  
uskutočniť. Nebolo jasne zadefinované, čo chce v IT segmente dosiahnuť.  
Založenie spoločnosti bolo realizované na základe rozhodnutia, bez uznesenia vlády o použití štátnych  
finančných aktív v sume 4 mil. eur, čo bolo porušením zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.  
MIRRI SR nedostatočne uplatňovalo výkon práv jediného akcionára, napr. podnikateľský plán  
spoločnosti nebol počas troch rokov schválený, nebola stanovená vízia spoločnosti s merateľnými  
ukazovateľmi a ich pravidelné vyhodnocovanie.  
Dozorná rada ako najvyšší kontrolný orgán nevykonávala kontrolnú činnosť v zmysle Obchodného  
zákonníka, t. j nepreverovala či účtovné záznamy sú riadne vedené v súlade so skutočnosťou a či sa  
podnikateľská činnosť uskutočňuje v súlade s právnymi predpismi, stanovami a pokynmi VZ.  
Zákazky neboli zadávané kontinuálne, čo malo výrazný dopad na hospodárenie spoločnosti.  
Neexistencia vyhodnotenia prínosov spoločnosti.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Slovensko IT, a. s.  
Spoločnosť bola v rokoch 2020 a 2021 v strate a musela byť finančne posilnená cez vytvorenie  
kapitálového fondu v sume 3 mil. eur, aby sa nedostala do krízy. Všetky tieto zdroje spoločnosť použila  
na úhradu prevádzkových nákladov. Taktiež rezervný fond v sume 390 tis. eur bol vyčerpaný na  
prevádzkové náklady spoločnosti bez uznesenia valného zhromaždenia alebo rozhodnutia  
predstavenstva.  
Prvú zákazku dostala spoločnosť až po 8 mesiacoch od jej založenia.  
V súčasnosti spoločnosť nemá nové projekty, dokončuje zazmluvnené zákazky, aby nehrozili korekcie pri  
eurofondových zákazkách.  
Neboli prijaté kroky na zníženie nákladov, aj keď spoločnosť dosahovala stratu.  
Do septembra 2022 spoločnosť neodvádzala povinné poistné z manažérskych zmlúv, čím došlo  
k porušeniu zákona o sociálnom poistení a zákona o zdravotnom poistení.  
Zlyhali interné kontrolné mechanizmy, absentovalo finančné riadenie spoločnosti v zmysle zákona  
o finančnej kontrole.  
Hodnoty fakturačnej utilizácie (využiteľnosti zamestnancov) vo väčšine kvartálnych mesiacoch  
nedosahovali úroveň 80 %. Do konca roka 2021 boli na úrovni maximálne 45 %.  
Štruktúra interných kapacít nebola optimálna, pri založení spoločnosti bolo prijatých veľa zamestnancov,  
pričom spoločnosť nemala zabezpečené zákazky.  
Zadávanie inhouse zákaziek skrátilo proces realizácie projektov, pretože sa nemuselo realizovať  
verejné obstarávanie. Presales aktivity však boli časovo náročné.  
Nastalo eliminovanie vendor lock-in, t.j. zníženie závislosti od dodávateľa.  
Podiel subdodávok v rámci zmlúv sa pohyboval do 29,94 %.  
Sadzby za človekodeň v rámci vybraných pozícií IT expertov nepredstavovali konkurenčnú výhodu  
oproti bežným cenám na trhu v porovnaní s referenčným cenníkom MIRRI SR, t. j. nenaplnili sa vízie pri  
založení spoločnosti.  
Vedenie spoločnosti sa nesprávalo ako dobrý hospodár pri čerpaní finančných prostriedkov, keď  
peňažný vklad štátu do vlastného imania spoločnosti bol stratami znehodnotený a za dva a pol roka  
existencie spoločnosti k 31.12.2022 dosiahol hodnotu 3,4 mil. eur.  
Čo odporúčame  
Najvyšší kontrolný úrad SR odporúča MIRRI SR, aby na základe závažností kontrolných zistení z kontroly  
v spoločnosti Slovensko IT, a. s. predložilo na vládu SR zámer ďalšieho pôsobenia spoločnosti, resp. ukončenia  
jej činnosti.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť hospodárenie spoločnosti Slovensko IT, a. s. vrátane projektového riadenia.  
Na MIRRI SR bolo predmetom kontroly založenie spoločnosti a overenie kontrolných mechanizmov. V spoločnosti  
Slovensko IT, a. s. sa výkon kontroly zameral na zhodnotenie finančnej situácie spoločnosti, manažment kontroly,  
preverenie riadenia a úspešnosti projektov, analýzu výnosov a nákladov.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly v zmysle medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Kontrolovanými subjektmi boli MIRRI SR a Slovensko IT, a. s. Kontrolovaným obdobím bol rok 2020 až 1. polrok  
2023, v prípade potreby aj súvisiace obdobia.  
V rámci kontroly bolo použité detailné preverenie dokladov a dokumentov týkajúcich sa predmetu kontroly. Počas  
výkonu kontroly boli uplatnené viaceré metódy a techniky, najmä preskúmanie predloženej dokumentácie, štúdium  
interných predpisov, analýza, prepočet, ako aj riadené rozhovory s kompetentnými zamestnancami.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Založenie spoločnosti  
Slovensko IT, a. s. bolo založené zakladateľskou listinou v auguste 2020 podľa Obchodného zákonníka ako  
akciová spoločnosť so 100 percentnou majetkovou účasťou štátu. Jej jediným akcionárom bola SR, v mene ktorej  
konalo MIRRI SR. Štatistickým úradom SR bola zaradená do sektora ústrednej štátnej správy.  
Kľúčovými dôvodmi, aby spoločnosť pôsobila ako akciová spoločnosť, boli vyššia zodpovednosť za hospodársky  
výsledok bez potreby príspevkov zo štátneho rozpočtu, flexibilita v odmeňovaní vo väzbe na výsledky spoločnosti  
s cieľom vytvoriť atraktívne prostredie pre prilákanie talentov v oblasti IT.  
Spoločnosť mala pôsobiť ako štátne softvérové centrum pre zabezpečenie vývoja, testovania a podpory prevádzky  
dodávaných aplikácií softvérových riešení centrálnych a nadrezortných komponentov štátneho IT primárne v  
kompetencii MIRRI SR, ako aj pre iné orgány štátnej správy, ktoré mali status verejného obstarávateľa. Prísun  
práce, resp. zabezpečenie zákaziek malo zabezpečiť MIRRI SR. Manažment mal zodpovedať za potvrdenie  
uskutočniteľnosti riešenia, t. j. za správne a načas dodané výstupy zákazky. Spoločnosť bola zriadená v Košiciach,  
prebrala IT špecialistov, ktorí pracovali v spoločnosti Wirecard Slovakia, s. r. o.  
Pri založení spoločnosti sa predpokladala úspora verejných zdrojov, ktorá mala byť v porovnaní s inými projektmi  
financovanými z EÚ fondov nižšia v priemere o viac ako 30%. Taktiež sa počítalo s úsporami času postupom  
zadávania in house zákazky alebo zákaziek horizontálnej spolupráce. Ďalším benefitom malo byť eliminovanie  
nežiadúceho sa „uzamknutia“ verejného obstarávateľa vo vzťahu s dodávateľom.  
MIRRI SR, ako zakladateľ spoločnosti, nerealizovalo žiadne analýzy preukazujúce opodstatnenosť  
a výhody založenia spoločnosti. Základné informácie sa nachádzali iba v Pláne rozvoja štátnej akciovej  
spoločnosti Slovensko IT, a. s., ktorý slúžil ako prvotný podnikateľský plán spoločnosti. Kontrole nebolo predložené  
uznesenie vlády o založení spoločnosti, čo bolo porušením zákona o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy, pretože štátne finančné aktíva možno použiť len so súhlasom vlády alebo národnej rady.  
Orgánmi spoločnosti boli VZ, predstavenstvo a dozorná rada. VZ je najvyšším orgánom spoločnosti a jeho  
pôsobnosť vykonáva zakladateľ spoločnosti, ktorý je jediným akcionárom spoločnosti, t.j. MIRRI SR. Činnosť  
spoločnosti riadi a v jej mene koná predstavenstvo. Najvyšším kontrolným orgánom je dozorná rada.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Personálne nominácie do orgánov spoločnosti  
MIRRI SR ako zakladateľ spoločnosti riešil personálne nominácie do orgánov spoločnosti v zmysle Pravidiel  
výberu, riadenia a odmeňovania zástupcov štátu. Základným atribútom výberu zástupcov štátu mala byť  
transparentnosť a odbornosť.  
Výber zástupcov štátu do predstavenstva sa mal realizovať prostredníctvom riadneho výberového konania. VZ  
mohlo dočasne na 6 mesiacov zvoliť člena predstavenstva aj bez výberového konania. Výber prvotných členov  
predstavenstva nebol zdôvodnený, výberové konanie sa uskutočnilo až po 6 mesiacoch dočasného obsadenia  
daných pozícií a na miesta boli vybratí tí istí členovia, ktorí pôsobili v spoločnosti predchádzajúce obdobie ako  
dočasne zvolení. V súčasnosti je v predstavenstve jedna osoba, ktorá je predsedom a zároveň generálnym  
riaditeľom spoločnosti.  
Podľa pravidiel nebolo do dozornej rady potrebné realizovať výberové konanie a zástupcov štátu navrhovalo  
priamo MIRRI SR. Po zmene stanov malo byť v dozornej rade 6 členov, personálne obsadenie bolo nižšie.  
Kontrolou bolo zistené, že jedna osoba, ktorá bola členom dozornej rady nemala požadované vysokoškolské  
vzdelanie 2. stupňa v zmysle pravidiel, t. j. nespĺňala všeobecné požiadavky zástupcu štátu.  
Finančná situácia spoločnosti  
Spoločnosť pri založení nadobudla finančný majetok vo výške 4 mil. eur, z čoho základné imanie bolo vo výške 3,6  
mil. eur a zvyšok tvoril rezervný fond v sume 400 tis. eur. Základné imanie spoločnosti bolo tvorené peňažným  
vkladom jediného zakladateľa spoločnosti a bolo rozdelené na 1 000 ks akcií. S akciou spoločnosti bolo spojené  
právo akcionára podieľať sa na riadení spoločnosti, na jej zisku a likvidačnom zostatku. Toto právo akcionár  
uplatňoval zásadne na VZ.  
Kontrolovaný subjekt dosiahol v prvých dvoch rokoch stratu, v treťom roku bol ziskový. Jediný akcionár bol  
priebežne informovaný o nepriaznivom finančnom stave spoločnosti z dôvodu nenaplnenia predpokladov pri  
zadávaní in house zákaziek. Opakovane bolo poukázané na potrebu zabezpečenia dodatočných finančných  
zdrojov na prevádzkový chod spoločnosti s cieľom odstránenia hrozby vstupu spoločnosti do krízy.  
Tab. č. 1 Hospodársky výsledok spoločnosti (v eurách)  
2020  
2021  
2022  
1. polrok 2023  
4 090 286,00  
Náklady  
1 320 647,00  
1 005,00  
4 708 464,00  
2 137 730,00  
-2 570 734,00  
5 803 303,00  
6 168 725,00  
365 422,00  
Výnosy  
4 300 427,00  
Hospodársky výsledok  
Zdroj: účtovné závierky, Slovensko IT, a. s.  
-1 319 642,00  
210 141,00  
Predstavenstvo spoločnosti navrhlo sedem opatrení s cieľom zmierniť negatívny vývoj hospodárenia. Išlo  
o opatrenia týkajúce sa zadávania in house zákaziek, rámcovej zmluvy s MIRRI SR a NASES, peňažného vkladu  
akcionára (zvýšenie základného imania), horizontálnej spolupráce s ostatnými orgánmi verejnej moci, prenájmu  
voľných personálnych zdrojov pre súkromnú sféru (15 %), krátenia variabilnej zložky miezd, zníženia počtu  
zamestnancov. VZ neprijalo uznesenie, ktoré by smerovalo k prijatiu opatrení na zníženie straty spoločnosti. Ani  
predstavenstvo spoločnosti nepristúpilo k realizovaniu navrhovaných opatrení, ktoré by viedli  
k znižovaniu nákladov spoločnosti, napr. nebol realizovaný prenájom voľných personálnych kapacít,  
nedochádzalo ku kráteniu variabilnej zložky mzdy ani k zníženiu počtu zamestnancov, pričom osobné náklady  
patrili k najvyšším nákladovým položkám. Kontrolou bolo zistené, že náklady spoločnosti každoročne rástli.  
Kľúčovými dôvodmi, aby spoločnosť pôsobila ako akciová spoločnosť bola vyššia zodpovednosť za hospodársky  
výsledok bez príspevkov zo štátneho rozpočtu. Uvedené sa však nenaplnilo. Spoločnosť dosiahla dva roky po sebe  
stratu a ešte musela byť finančne posilnená cez tvorbu kapitálového fondu z príspevkov.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VZ neschválilo spoločnosťou predkladané podnikateľské plány, ako mu to ukladali stanovy. Išlo  
o strategický dokument, ktorý mal definovať kroky pri rozvíjaní podnikania, ciele, ktoré mali byť napĺňané  
a nástroje na prekonanie predpokladaných prekážok. Až v septembri 2023 bol prvýkrát schválený VZ realistický  
koncept podnikateľského plánu.  
Spoločnosť pri svojom vzniku vytvorila rezervný fond vo výške 400 tis. eur. Stanovy spoločnosti nejednoznačne  
definovali rozhodovanie o jeho použití, kompetencie malo VZ a aj predstavenstvo. Kontrolou bolo zistené, že  
neexitovalo uznesenie VZ a ani rozhodnutie predstavenstva o použití fondu no aj napriek tomu bolo v roku  
2021 použitých 390 tis. eur z týchto prostriedkov na úhradu prevádzkových nákladov, predovšetkým  
osobných. Uvedené nebolo v súlade so stanovami spoločnosti. Týmto konaním bola porušená finančná disciplína  
čerpaním finančných prostriedkov nad rámec oprávnenia podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.  
Zostatok kapitálového fondu na bankovom účte bol 10 tis. eur.  
Keďže sa spoločnosť nachádzala v nepriaznivej finančnej situácií, akcionár ju finančne posilnil vytvorením  
kapitálového fondu, čo bolo flexibilnejšie ako navýšenie základného imania spoločnosti. Došlo k doplneniu stanov  
a akcionár postupne v rokoch 2022 a 2023 vložil spolu 3 mil. eur ako peňažný vklad štátu na príspevok do  
fondu.  
Akcionár zatiaľ nezaviazal spoločnosť uznesením VZ k vráteniu finančných prostriedkov v sume 1 mil. eur ako  
bolo definované v uznesení vlády do júna 2024, keďže by to mohlo ohroziť fungovanie spoločnosti.  
V kontrolovanom období boli postupne vydané štyri rozhodnutia jediného akcionára o schválení použitia  
prostriedkov kapitálového fondu z príspevkov akcionárov na účely úhrad prevádzkových nákladov  
spoločnosti. Kontrolovaný subjekt použil prostriedky z fondu v celej sume 3 mil. eur.  
Rezerva vo forme kapitálového fondu mala byť len dočasnou možnosťou vykrytia časového nesúladu  
medzi príjmami a výdavkami nevyhnutnými na realizáciu aktivít obchodnej spoločnosti. Vo vlastnom imaní  
bol vykazovaný fond v sume 3 mil. eur, čo malo významný vplyv na posudzovanie, či sa spoločnosť nenachádza  
v kríze.  
Nastavenie kontrolných systémov  
V spoločnosti zlyhali kontrolné mechanizmy na všetkých úrovniach. Tak na strane zakladateľa cez činnosť  
dozornej rady, ako aj vnútorný kontrolný systém akciovej spoločnosti.  
Najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti bola dozorná rada, ktorá mala dohliadať na výkon pôsobnosti  
predstavenstva a uskutočňovanie podnikateľskej činnosti. Bol zistený nesúlad v počte jej členov medzi stanovami  
a štatútom dozornej rady. Počet členov mal byť 6, tento nebol dodržaný. V rokoch 2020 a 2021 neboli zvolávané  
zasadnutia na mesačnej báze v zmysle stanov, činnosť dozornej rady bola skôr informatívna.  
Kontrolná činnosť podľa Obchodného zákonníka nebola vykonávaná. Jej účelom malo byť zisťovanie, či sú  
účtovné záznamy vedené v súlade so skutočnosťou a či sa podnikateľská činnosť spoločnosti uskutočňuje v súlade  
s právnymi predpismi, stanovami a pokynmi VZ. V roku 2023 po personálnej výmene členov dozornej rady sa  
začala schádzať pravidelne mesačne a bola vykonaná aj kontrolná činnosť. Taktiež bolo zistené, že dozorná rada  
neschvaľovala nájom majetku presahujúci dobu jedného roka, aj keď takéto zmluvy mala spoločnosť uzatvorené  
a v zmysle stanov to patrilo do jej kompetencie.  
V spoločnosti mal nastavený systém vnútornej kontroly viaceré slabé miesta. Týkalo sa to nedodržiavania stanov,  
nedodržiavania vnútorných predpisov (napr. odmeňovanie), tiež všeobecne záväzných právnych predpisov.  
Spoločnosť nemala vytvorené finančné riadenie a do septembra 2022 nevykonávala základnú finančnú kontrolu  
finančných operácii alebo ich časti, čím si neplnila povinnosti uložené v zákone o finančnej kontrole ako to popisujú  
kontrolné zistenia.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zákazky spoločnosti  
Spoločnosť uzatvorila v sledovanom období september 2020 až jún 2023 spolu 18 zmlúv a 9 objednávok  
súvisiacich s výkonom IT činnosti v hodnote 19,455 mil. eur bez DPH. Odberateľmi služieb boli MIRRI SR, NASES  
a ÚVO.  
Obr.1 Časová os realizovaných zákaziek  
Spoločnosť vznikla v septembri 2020, pričom prvá zmluva na poskytovanie IT služieb bola podpísaná až  
v máji 2021, t. j. až 8 mesiacov po založení. Išlo o zmluvu s MIRRI SR, ktorej predmetom bola dodávka  
softvérového diela – Konsolidovaná analytická vrstva. Časť nákladov vo výške 157 302,00 eur bez DPH,  
súvisiacich s výkonmi zamestnancov, boli v prechodnom období premietnuté do Zmluvy na dodávku SW diela  
COVID-19 (č. zmluvy 475/2022) a boli aj preplatené.  
Ostatné výkony zamestnancov a s tým súvisiace náklady boli financované vstupným kapitálom spoločnosti.  
Spoločnosť v tomto období poskytovala podpornú projektovú činnosť pre akcionára. V čase výkonu kontroly boli  
v roku 2023 uzatvorené len štyri dodatky k existujúcim zmluvám. Dodatky nezahŕňali nové výkony ani finančné  
navýšenie existujúcich zmlúv. Do konca výkonu kontroly nedošlo k uzatvoreniu žiadnej zmluvy na poskytovanie  
nových služieb, čo môže spoločnosť opakovane priviesť do existenčných problémov ako pri vzniku.  
Zákazky boli zadávané priamo prostredníctvom MIRRI SR alebo s jeho súhlasom. Boli realizované ako in- house  
zákazky alebo reverzné in - house zákazky, t. j. nemuselo sa postupovať v zmysle pravidiel verejného  
obstarávania. Zadávanie zákaziek prostredníctvom využitia výnimiek vo verejnom obstarávaní skrátilo  
proces realizácie zákaziek zo strany MIRRI SR. Avšak pri využití subdodávateľských služieb musel subjekt  
postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní, čím sa úplne nepodarilo vylúčiť riziko časového dopadu  
procesov verejného obstarávania na samotnú realizáciu zákaziek.  
Oblasť projektového riadenia spoločnosti bola definovaná v internom postupe, ktorý sa opieral o metodiku  
PRINCE2 a agilný prístup cez rámec metodiky SAFe. Projektové tímy viedli vyškolení projektoví manažéri.  
Kontrolou bolo zistené, že obsahové alebo finančné odchýlky, ktoré vyžadovali v rámci projektov zmeny boli  
adresované predstavenstvu iba verbálne. Nebolo možné spätne verifikovať, kto a v akom rozsahu rozhodoval  
o odchýlkach v projektoch.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
O využiteľnosti výstupov zo zmlúv rozhodovali objednávatelia. Prevzatím a akceptáciou diela, služieb rozhodovali  
o ich využívaní v praxi a dĺžke využívania objednávatelia. Z vyvinutých aplikácií napr. aplikácia E – rúško (základné  
funkcionality) nebola nikdy spustená do produkcie a dokončená aplikácia Pendler Pass nebola ďalej využitá v praxi.  
Spoločnosť realizovala prevažne zákazky financované zo štrukturálnych fondov. Zdroje financovania popisuje  
nasledujúca tabuľka.  
Tabuľka č. 2 Zdroje financovania zákaziek  
Zdroj financovania zákaziek  
hodnota za september 2020 - jún  
2023, v eurách bez DPH  
14 916 228,71  
%
EŠIF  
76,67  
23,33  
0,00  
Štátny rozpočet  
Iné zdroje  
4 539 165,30  
0,00  
SPOLU:  
19 455 394,01  
100,00  
Zdroj: Slovensko IT, a. s.  
Spoločnosť pri realizácii zákaziek využívala nielen svojich zamestnancov ale aj služby subdodávateľov. V rámci  
siedmich preverovaných zmlúv bol percentuálny podiel subdodávok v rozmedzí od 3,43 % do 29,94 %.  
Kontrolou bolo zistené, že v niektorých prípadoch neboli dodržané termíny dodania predmetu zmlúv. Aj napriek  
nedodržaniu termínov neboli uplatnené možné sankcie a zmluvné pokuty.  
Personálne zabezpečenie  
Spoločnosť pri svojom založení prijala do konca roka 2020 spolu 95 IT špecialistov, ktorí predtým pracovali pre  
spoločnosť Wirecard Slovakia s.r.o., ktorá ukončila svoju činnosť. Zamestnanci, ktorí prejavili záujem, boli prijatí  
bez výberového konania. Počet zamestnancov spoločnosti sa postupne zvyšoval. K 30.06.2023 sa navýšil ich  
počet na 120, čo bol nárast o 43 zamestnancov. V spoločnosti bolo zamestnaných 103 produktívnych a 17  
administratívnych zamestnancov.  
Pri realizácii projektov, ale aj pri obslužných činnostiach boli využívaní pracovníci na základe dohôd o vykonaní  
práce. K 31. 12. 2020 ich bolo deväť, k 30. 6. 2023 ich bolo už 56.  
Obchodná spoločnosť bola budovaná ako servisne orientovaná spoločnosť, zložená z interných odborných tímov  
vývojárov, aplikačných a databázových špecialistov, ktorá poskytuje komplexné IT služby, inovácie a cloudové  
riešenia.  
Graf č. 1 Vývoj zamestnancov  
Vývoj počtu zamestnancov Slovensko IT, a.s.  
140  
120  
100  
80  
60  
40  
20  
0
rok 2020  
rok 2021  
rok 2022  
30.6.2023  
priemerný počet zamestnancov na TPP  
počet dohodárov  
Zdroj: Slovensko IT, a. s.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
V rámci projektov CAMP, ITMS, MUPVS, KSDR, SVM sa podiel personálneho zabezpečenia projektov formou  
subdodávok a dohôd o vykonaní prác pohyboval v rozmedzí od 0 do 58 % z celkového počtu expertov.  
V období od založenia spoločnosti do podpísania prvej zmluvy mala spoločnosť vysoký počet  
zamestnancov vzhľadom na to, že nemala v danom období podpísané žiadne zmluvy ani objednávky.  
Tabuľka č.3 Personálne zabezpečenie projektov  
Personálne zabezpečenie  
podiel personálnych kapacít  
interní experti externí experti  
(dohodári, experti v rámci  
subdodávok)/spolu počet  
experti: dohodári spolu počet expertov  
(TTP)  
(subdodávka)  
expertov  
27%  
58%  
18%  
18%  
projekt CAMP  
projekt ITMS  
projekt MUPVS  
projekt KSDR  
projekt SVM  
59,00  
5,00  
70,00  
32,00  
62,00  
19,00  
1,00  
4,00  
1,00  
-
3,00  
6,00  
11,00  
6,00  
-
81,00  
12,00  
85,00  
39,00  
62,00  
0%  
Zdroj Slovensko IT, a. s., údaje k 31. 8. 2023  
Spoločnosť využívala pre sledovanie/reportovanie využiteľnosti (utilizácie) svojich zamestnancov ukazovatele  
celkovej utilizácie produktívnych zamestnancov, kde porovnávala celkovú dostupnú kapacitu produktívnych  
zamestnancov s odpracovaným časom na projektoch. Hodnoty fakturačnej utilizácie vypovedali o porovnaní  
celkovej dostupnej kapacity produktívnych zamestnancov s ich odpracovaným časom na projektoch, ktorý bol  
fakturovaný v rámci rozpočtov projektov.  
Fakturačná utilizácia produktívnych zamestnancov v období september 2020 až jún 2023 (v kvartálnych  
mesiacoch) sa pohybovala v rozpätí 8 až 94 %. Nulové hodnoty fakturačnej utilizácie v kvartálnych mesiacoch  
9/2020 a 12/2020 odzrkadľovali stav, kedy výkony zamestnancov neboli pokryté žiadnou zmluvou. Nízka  
fakturačná utilizácia poukazovala na riziko nenaplnenia podnikateľského plánu najmä v oblasti generovania  
príjmov spoločnosti. Hodnoty ukazovateľa fakturačnej utilizácie vo väčšine vybraných kvartálnych  
mesiacoch nedosahovali úroveň 80 % utilizácie, pri ktorej boli stanovené sadzby za človekodeň (cenník  
spoločnosti).  
Graf č. 2 Využiteľnosť zamestnancov  
Utilizícia (využiteľnosť) produktívnych zamestnancov  
spoločnosti Slovensko IT, a.s.  
120,00%  
100,00%  
80,00%  
60,00%  
40,00%  
20,00%  
0,00%  
9.20 11.20 1.21 3.21 5.21 7.21 9.21 11.21 1.22 3.22 5.22 7.22 9.22 11.22 1.23 3.23 5.23  
Celková utilizácia produktívnych zamestnancov  
Fakturačná utilizácia produktívnych zamestnancov  
optimalny stav  
Zdroj: Slovensko IT, a. s.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Cenotvorba spoločnosti  
V kontrolovanom období spoločnosť vydala cenníky na roky 2021, 2022, 2023. Ceny za služby boli prevažne  
definované prostredníctvom počtu človekodní a sadzieb za človekodeň, ktoré boli kategorizované podľa  
jednotlivých profesií a stupňa seniority. Fakturačné sadzby boli stanovené trojzložkovo ako priame osobné,  
nepriame osobné a ostatné náklady na človekodeň pri 80 percentnej utilizácii zamestnancov.  
Referenčné sadzby pre IT služby boli stanovené v decembri 2020 špecializovanou organizačnou zložkou MIRRI  
SR. Následne bol aj určený cenník odporúčaných referenčných sadzieb na roky 2022, 2023. Referenčné cenníky  
obsahovali odporúčané sadzby, ktoré by mal verejný sektor využívať pri príprave nových IT projektov, pri  
obstarávaní IT služieb a pri prehodnocovaní platných zmlúv.  
V roku 2021 boli sadzby spoločnosti vybraných pozícii (okrem IT Analytika) spoločnosti vyššie v rozpätí od 4,75 %  
do 24,75 % oproti benchmarku (referenčným sadzbám). Neprekračovali stanovený maximálny limit. V roku 2022  
boli sadzby vybraných pozícii mierne vyššie v rozpätí od 0,01 % do 14 % oproti referenčným sadzbám stanoveným  
pre rok 2022. Porovnaním sadzieb za človekodeň u vybraných totožných rolí v roku 2023 nedošlo v stanovenom  
cenníku kontrolovaného subjektu k prekročeniu referenčných sadzieb. Sadzby za človekodeň v rámci  
vybraných pozícií IT expertov spoločnosti nepredstavovali konkurenčnú výhodu oproti bežným cenám na  
trhu IT služieb, stanoveným v referenčnom cenníku. Zo strany zakladateľa nebola realizovaná komplexná  
analýza, respektíve hodnotenie dosiahnutej úspory pri využívaní IT služieb poskytovaných kontrolovaným  
subjektom.  
Zadávanie subdodávok podliehalo zákonu o verejnom obstarávaní. Kontrolou sadzieb na dvoch projektoch bolo  
zistené, že pri prvom projekte bola priemerná sadzba za človekodeň od subdodávateľskej spoločnosti v porovnaní  
s referenčným cenníkom za vykázané pozície mierne vyššia v priemere do 4,39 %. Pri druhom projekte boli sadzby  
v subdodávateľskej zmluve vyššie v rozpätí od 11,09 % do 29,41 %, než v referenčnom cenníku.  
Náklady spoločnosti  
V prvých dvoch rokoch svojej pôsobnosti hospodárila spoločnosť so stratou, najmä preto, že nemala zabezpečené  
zákazky. Náklady spoločnosti mali každoročne rastúcu tendenciu. Medzi najvýznamnejšie nákladové položky patrili  
osobné náklady, nájomné nehnuteľností, náklady na manažérske činnosti.  
Tab. č. 4 Najvýznamnejšie nákladové položky a ich vývoj (v eurách)  
Náklady, ktoré mali výnimočný rozsah:  
v roku 2020  
1 194 151,00  
v roku 2021  
3 996 628,00  
v roku 2022  
4 752 456,00  
Osobné náklady  
Nájomné nehnuteľností  
Manažérske činnosti  
Účtovníctvo  
53 296,98  
25 045,00  
10 245,00  
7 469,33  
203 088,74  
84 000,00  
219 040,08  
62 300,00  
27 003,00  
27 000,00  
Nájomné hnuteľných vecí  
Internet, cloudové služby  
102 741,26  
62 930,62  
108 855,53  
110 176,18  
5 279 827,79  
2 106,60  
SPOLU:  
1 292 313,91  
4 476 391,62  
Zdroj: účtovné závierky Slovensko IT, a. s.  
Osobné náklady mali stúpajúci trend v priamej závislosti od zvyšovania počtu zamestnancov. Vyrovnanosť  
osobných nákladov na zamestnancov dokazujú priemerné mesačné náklady uvedené v tabuľke v prílohe. Naopak  
náklady na odmeňovanie vrcholového manažmentu rástli. Kontrolou bolo zistené, že v rokoch 2020 a 2021, kedy  
spoločnosť dosiahla záporný hospodársky výsledok boli vyplatené odmeny zamestnancom (mimo  
vrcholového manažmentu) vo výške 1 625,00 eur (rok 2020) a 85 015,35 eur (rok 2021). V roku 2022 a za prvú  
polovicu roka 2023 boli vyplatené odmeny vo výške 113 172,00 eur (rok 2022) a 144 320,42 eur (rok 2023).  
Kontrolovaný subjekt mal vypracované a schválené pravidlá odmeňovania, ale nemal ich zverejnené na  
svojom webovom sídle ako to ukladal Obchodný zákonník.  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Spoločnosť nemala v aktívach hmotný a nehmotný majetok, pretože sídlila v prenajatých priestoroch a majetok  
(výpočtová, telekomunikačná, komunikačná technika atď.) si obstarávala formou nájmu cez operatívny leasing bez  
možnosti odkúpenia predmetu nájmu za zostatkovú, resp. dohodnutú cenu.  
Druhou najvýznamnejšou nákladovou položkou bolo nájomné nehnuteľností. Spoločnosť mala od svojho založenia  
uzatvorenú zmluvu na nájom kancelárskych priestorov o celkovej výmere 1 091 m2 a 20 parkovacích miest  
v podzemnej garáži (aj keď spoločnosť autá nevlastnila). Prenajaté priestory neboli plne využívané, pretože  
spoločnosť mala schválený pracovný týždeň s režimom 3/2, tzn. tri dni práca na pracovisku a dva dni práca z domu.  
Predmetná zmluva bola uzavretá na dobu určitú (do 31. 12. 2023) s výpovednou lehotou do 30. 9. 2023. Možné  
dôvody ukončenia tejto zmluvy boli presné vymedzené, t. j. len na základe dohody, začatia konkurzného konania  
alebo reštrukturalizačného konania voči nájomcovi, resp. prenajímateľovi, vstupom nájomcu, resp. prenajímateľa  
do likvidácie alebo zrušením nájomcu, resp. prenajímateľa. Takéto striktné vymedzenie možnosti ukončenia zmluvy  
ju robili nevypovedateľnou.  
Kontrolou bolo zistené, že pri úhradách na základe zmluvy na účely prenájmu mobilných telefónov vrátane softwaru  
a licencii subjekt nevykonal základnú finančnú kontrolu finančných operácii a uhradil dodávateľovi nad rámec  
zmluvne dohodnutej ceny sumu spolu 2 414,74 eur bez DPH, čím porušil zákon o finančnej kontrole, finančnú  
disciplínu podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a Obchodný zákonník. Spoločnosť realizovala  
certifikované vzdelávanie pre 28 zamestnancov, z ktorých k prvému polroku 2023 rozviazalo pracovný pomer  
celkom 15 zamestnancov, a to bez toho aby boli zaviazaní nahradiť náklady vynaložené na ich vzdelávanie  
v sume 23 765,14 eur s DPH. Spoločnosť vynaložila tieto finančné prostriedky neúčinne, čím poručila  
finančnú disciplínu v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.  
Do septembra 2022 spoločnosť neodvádzala povinné poistné z manažérskych zmlúv. Celková suma  
neodvedeného poistného do sociálnej a zdravotnej poisťovne dosiahla za uvedené obdobie sumu 80 843,72 eur,  
čím došlo k porušeniu zákona o sociálnom poistení a zákona o zdravotnom poistení.  
Náklady na reprezentáciu mali stúpajúci trend a najvyššie čerpanie nastalo v roku 2023, keď za I. polrok presiahli  
náklady celkovú sumu za predchádzajúci rok. Celkovo bolo vyčerpaných 44 319,00 eur. Najvyššie položky boli  
vyčerpané na teambuildingové aktivity. Nebola vydaná smernica, ktorá by určovala finančné limity a účel použitia  
prostriedkov.  
Predstavenstvo spoločnosti nekonalo v kontrolovanom období v súlade s princípom starostlivosti riadneho  
hospodára, pretože neprijalo dostatočné opatrenia na zníženie nákladov spoločnosti a najmä na zvýšenie jej  
výnosov, čim by zabezpečilo trend dosahovania kladného hospodárskeho výsledku.  
Informovanosť a verejné obstarávanie  
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám bol porušený tým, že spoločnosť po 19.06.2023 nezverejňovala  
údaje o objednávkach a faktúrach vôbec, ako aj tým, že 27 zmlúv uzavretých v kontrolovanom období nezverejnila  
bezodkladne po ich uzavretí. Jednu zmluvu nezverejnila ani do troch mesiacov od jej uzavretia, čím došlo až k  
naplneniu ustanovenia Občianskeho zákonníka, ktoré upravuje, že na takúto zmluvu sa pozerá ako keby k jej  
uzavretiu nikdy nedošlo. Jednu zmluvu zverejnila bez zmluvne dohodnutej ceny.  
Spoločnosť nearchivovala dokumentáciu o verejnom obstarávaní v dvoch vybraných prípadoch vôbec  
a v šiestich prípadoch neúplne, ako to ukladal zákon. Realizovala dve obstarania priamym zadaním, bez prieskumu  
trhu a vykonania kontroly hospodárnosti uvedených obstarávaní, ktoré sa v momente výberu dodávateľa stali  
finančnou operáciou, čo bolo v rozpore so zákonom o finančnej kontrole a Obchodným zákonníkom.  
Záver  
Založenie spoločnosti bolo ambicióznou myšlienkou MIRRI SR, ale bez základnej analýzy opodstatnenosti jej  
existencie v rýchlo sa rozvíjajúcom IT sektore to bolo rizikom. Forma hospodárenia v podobe akciovej spoločnosti  
bola zvolená z dôvodu vyššej zodpovednosti za hospodárske výsledky bez príspevkov zo štátneho rozpočtu.  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Uvedené sa nenaplnilo, dva roky po sebe bola spoločnosť v strate a musela byť štátom finančne posilnená sumou  
3 mil. eur, aby sa nedostala do krízy. Zároveň riešila problém aj s nedostatkom kvalitných personálnych kapacít.  
Cenotvorba spoločnosti bola nastavená na referenčné cenníky MIRRI SR a nepredstavovala konkurenčnú výhodu  
oproti bežným cenám. V poslednom čase sú jej aktivity v rozpore s pôvodným účelom založenia a začína sa  
profilovať ako manažér procesov a kontraktor subdodávateľského reťazca.  
Medzi konkurenčnými výhodami boli identifikované skrátenie času pri dodávaní zákaziek, nakoľko tieto boli  
realizované in house spôsobom, t. j. bez verejného obstarávania a otvorená spolupráca so zadávateľmi.  
Spoločnosť vedela operatívne realizovať kľúčové projekty informatizácie, ale aj reagovať na výzvy v krízových  
situáciách.  
Kontrola poukázala na nedostatočne nastavené kontrolné mechanizmy pri riadení a čerpaní finančných  
prostriedkov tak na strane zakladateľa, ako aj na strane manažmentu spoločnosti. Štát aj napriek viacerým  
problémom podporil spoločnosť, aby neohrozil dočerpanie finančných prostriedkov z eurofondových IT projektov,  
za ktoré by pri nedokončení hrozili výrazné sankcie. Teraz je pred zásadným rozhodnutím, či spoločnosť ostane  
existovať na IT trhu a má opodstatnenie, alebo ukončí jej činnosť.  
Úspešným príkladom pôsobenia štátnej IT firmy je rakúske centrum Das Bundesrechenzentrum  
Kompetenzzentrum für Digitalisierung. Ide o spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá je 100 percentne vlastnená  
federálnou vládou. Je riadená podľa princípov trhového hospodárstva a je najväčším poskytovateľom IT služieb  
pre vládnu administratívu. Firma má 1 700 zamestnancov, tržby za rok 2022 boli vo výške 447 mil. eur.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolóri v priebehu výkonu kontroly aktívne komunikovali s kontrolovanými subjektmi, ktoré poskytli NKÚ SR  
potrebnú súčinnosť. MIRRI SR vznieslo k protokolu o výsledku kontroly námietky proti pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení, ktoré boli čiastočne akceptované. Plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR  
v rámci svojej činnosti monitorovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
MIRRI SR  
Pribinova 25  
811 09 Bratislava  
Slovensko IT, a.s.  
Štúrova 27  
040 01 Košice  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
Skrátený názov  
Úplné znenie  
CAMP  
DPH  
IT  
projekt: Centrálna „API“ manažment platforma  
daň z pridanej hodnoty  
informačné technológie  
ITMS  
centrálny informačný systém slúžiaci na evidenciu a následné spracovávanie, export  
a monitoring dát o programovaní, projektovom a finančnom riadení, kontrole a audite  
operačných programov eurofondov  
KSDR  
projekt: Komponent sprístupňovania informačného monitorovacieho systému  
zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov  
zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov  
európske štrukturálne a investičné fondy  
Občiansky zákonník  
Obchodný zákonník  
EŠIF  
MIRRI SR  
MUPVS  
NASES  
Slovensko IT, a.s.  
SVM  
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky  
projekt: Modernizácia ústredného portálu verejnej správy  
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby  
spoločnosť, akciová spoločnosť, kontrolovaný subjekt  
projekt: Slovensko v mobile  
zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o finančnej kontrole  
zákon o slobodnom prístupe  
k informáciám  
zákon o rozpočtových  
pravidlách verejnej správy  
ÚVO  
zákon č. 211/2000 o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov  
zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Úrad pre verejné obstarávanie  
VZ  
valné zhromaždenie  
Prílohy  
Tabuľka Vývoj aktív spoločnosti (v eurách)  
Aktíva  
Spolu majetok (brutto) z toho  
A) Neobežný majetok  
riadok  
1
2
2020  
3 063 873,00  
0,00  
2021  
744 515,00  
0,00  
2022  
3 405 730,00  
880,00  
B) Obežný majetok  
B.I Zásoby  
33  
34  
41  
53  
57  
63  
65  
71  
72  
73  
74  
3 059 649,00  
0,00  
707 597,00  
603 977,00  
0,00  
87 638,00  
39 397,00  
0,00  
48 241,00  
15 982,00  
2 034,00  
13 948,00  
36 918,00  
3 375 814,00  
1 699 860,00  
0,00  
163 586,00  
97 051,00  
14 949,00  
51 586,00  
1 512 368,00  
2 358,00  
B. II Dlhodobé pohľadávky  
B. III Krátkodobé pohľadávky  
Ostatné pohľadávky z obchodného styku  
Z toho daňové pohľadávky a dotácie  
Z toho iné pohľadávky  
B.V Finančné účty  
Peniaze  
Účty v bankách  
C. Časové rozlíšenie  
0,00  
48 365,00  
0,00  
7 883,00  
40 482,00  
3 011 284,00  
1 868,00  
3 009 416,00  
4 224,00  
1 510 010,00  
29 036,00  
Zdroj: účtovné závierky spoločnosti  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka Vývoj pasív spoločnosti (v eurách)  
Pasíva  
Vlastné imanie a záväzky  
A. Vlastné imanie  
A.I Základné imanie  
riadok  
79  
80  
81  
86  
2020  
3 063 873,00  
2 680 358,00  
3 600 000,00  
0,00  
400 000,00  
-1 319 642,00  
383 515,00  
9 063,00  
0,00  
0,00  
346 354,00  
39 064,00  
28 098,00  
0,00  
2021  
744 515,00  
109 624,00  
3 600 000,00  
0,00  
400 000,00  
- 2 570 734,00  
634 882,00  
17 258,00  
0,00  
2022  
3 405 694,00  
2 475 046,00  
3 600 000,00  
2 000 000,00  
400 000,00  
365 422,00  
930 648,00  
30 712,00  
0,00  
A.III Ostatné kapitálové fondy  
A.IV Zákonné rezervné fondy  
87  
A.  
VIII Výsledok hospodárenia  
100  
101  
102  
118  
121  
122  
123  
136  
139  
B.Záväzky  
B.I. Dlhodobé záväzky  
B.II Dlhodobé rezervy  
B.III Dlhodobé bankové úvery  
B.IV Krátkodobé záväzky  
B.IV.1 Záväzky z obchodného styku  
B.V Krátkodobé rezervy  
B.VI. Bežné bankové úvery  
Zdroj: účtovné závierky spoločnosti  
0,00  
0,00  
511 558,00  
147 534,00  
106 066,00  
0,00  
710 549,00  
216 241,00  
155 825,00  
33 562,00  
Tabuľka Prehľad o osobných nákladoch (v eurách)  
rok 2020  
(od septembra)  
rok 2023  
(za I. polrok)  
rok 2021  
rok 2022  
Náklady  
Počet  
Počet  
k 31.12.  
Počet  
k 31.12.  
Počet  
k 30.6.  
3 843 711,47 119  
Náklady  
k 31.12.  
Náklady  
Náklady  
Náklady  
Zamestnanci - zmluvní  
90  
973 063,17  
96  
3 485 663,01  
117  
2 370 413,83  
Vrcholoví manažéri - štatutárne  
orgány, DR, manažéri - vedenie  
spoločnosti  
4
43 208,24  
5
173 101,23  
3
167 352,26  
699 959,79  
3
73 010,23  
Pracovníci na dohodu  
9
153 356,92  
1 169 628,33  
11 377,98  
18  
119  
270 882,46  
3 929 646,70  
32 952,15  
45  
165  
56  
769 464,52  
3 212 888,58  
17 942,16  
Spolu:  
103  
4 711 023,52 178  
Priemer na 1 zamestnanca celkom  
Priemer na 1 zamestnanca mesačne  
28 047,35  
2 337,28  
2 844,50  
2 746,01  
2 990,36  
Priemer na 1 vrcholového manažéra  
celkom  
Priemer na 1 vrcholového manažéra  
mesačne  
10 802,06  
2 700,52  
34 620,25  
2 885,02  
55 784,09  
4 648,67  
24 336,74  
4 056,12  
Poznámka: Vrcholoví manažéri = štatutárne orgány - predstavenstvo, DR, Top manažéri  
Zdroj: kontrolovaný subjekt  
13