Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Prostriedky na investičnú pomoc mali byť v súlade s cieľmi národného projektu určené pre sociálne podniky na to,
aby prežili náročnú počiatočnú fázu fungovania a dosiahli úroveň stability, ktorá im následne umožní zlepšiť prístup
k zamestnaniu. Najmä z tohto pohľadu NKÚ SR hodnotí tak nízke čerpanie negatívne.
Konštatovanie, že investičnú pomoc v kontrolovanom období nemožno považovať za funkčnú, podporujú okrem
nízkeho čerpania alokovaných zdrojov na túto pomoc a jedinej využívanej formy podpory nasledovné argumenty:
napriek tomu, že zákon o sociálnej ekonomike nadobudol účinnosť v roku 2018, v rokoch 2019 a 2020 nebola
sociálnym podnikom poskytnutá žiadna priama investičná pomoc v zmysle tohto zákona,
v roku 2019, ešte pred spustením národného projektu, boli zabezpečené aj finančné zdroje potrebné
na poskytovanie investičnej pomoci vo forme finančných nástrojov, konkrétna pomoc ale poskytnutá nebola
z dôvodu, že projekt nebol zo strany ministerstva správne nastavený,
termín realizácie národného projektu bol plánovaný od januára 2020, prvé oznámenie o možnosti
predkladania žiadostí však bolo zverejnené až 05. 10. 2020 z dôvodu neschopnosti zainteresovaných
aktérov zo strany štátu zhodnúť sa na konečných podmienkach a rozsahu pomoci,
národný projekt nebol dostatočne pripravený, čo spôsobilo, že v období od januára 2020 do júla 2022 bolo
vykonaných 11 aktualizácii oznámení, aj následkom toho bol proces realizácie projektu komplikovaný,
národný projekt bol administratívne náročný aj z pohľadu zosúladenia podmienok projektu s podmienkami
týkajúcimi sa poskytovania návratnej zložky financovania investičného zámeru.
Skutočnosť, že investičná pomoc nefungovala podľa očakávaní štátu, potvrdil aj dotazníkový prieskum.
O investičnú pomoc malo záujem 58 % sociálnych podnikov. Viac ako polovica z nich však o pomoc ani
nepožiadala, pretože ich odradili podmienky poskytnutia, prípadne negatívne skúsenosti iných podnikov, ale aj
negatívne referencie samotnej Implementačnej agentúry a regionálnych centier o náročnosti poskytovanej
podpory. Z tých sociálnych podnikov, ktorým investičná pomoc bola poskytnutá, viac ako polovica uviedla, že
proces poskytnutia považovali za príliš náročný a problémový. Obmedzenú možnosť čerpať investičnú pomoc
vnímali sociálne podniky ako tretí najvýznamnejší problém.
Negatívom nastavenia investičnej pomoci bolo aj to, že projekt sa nevzťahoval napr. na sociálne podniky
pôsobiace v sektoroch prvovýroby poľnohospodárskych výrobkov. Obmedzene sa vzťahoval aj na sektor
spracovania a marketingu poľnohospodárskych výrobkov.
Problémom pre niektoré podniky bol aj limit pre schému de minimis 200 000 eur. Z tohto dôvodu napr. čerpanie
investičnej pomoci znižovalo možnosť čerpať prostriedky v rámci kompenzačnej pomoci, prípadne iných foriem
pomoci. Tento problém však vnímalo len necelých 15 % sociálnych podnikov, navyše uvedený limit sa v priebehu
kontroly navýšil na 300 000 eur.
Podľa vyjadrenia ministerstva bude v budúcom období poskytovaná investičná pomoc vzhľadom na negatívne
skúsenosti inou formou, ako „investičná a kompenzačná pomoc sociálnym podnikom kombináciou návratnej
(finančné nástroje) a nenávratnej pomoci v jednej operácii“, ktorú bude implementovať Slovak Investment
Holding, a. s.
Napriek tomu, že národný projekt pre investičnú pomoc bol realizovaný prostredníctvom Ústredia práce, hodnotí
NKÚ SR negatívne, že ministerstvo neevidovalo ako gestor sociálnej ekonomiky a zákona, na základe ktorého
sa pomoc poskytovala, údaje o poskytovaní rôznych druhov pomoci. Keďže ministerstvo údaje nemalo,
poskytovanie jednotlivých foriem neanalyzovalo a ani nevyhodnocovalo.
Rezervy v poskytovaní kompenzačnej pomoci
Cieľom kompenzačnej pomoci bola podpora zamestnávania znevýhodnených osôb, ako aj motivácia integračného
podniku zabezpečiť pre tieto osoby pomoc pri uplatnení sa na bežnom trhu práce.
Jedinou využívanou formou v rámci kompenzačnej pomoci boli podľa tabuľky č. 3 vyrovnávacie príspevky,
na ktoré boli spolu s umiestňovacími príspevkami alokované v rámci samostatného národného projektu prostriedky
vo výške viac ako 49 mil. eur. Práve táto alokácie bola dôvodom, prečo fungovala aspoň táto forma podpory.
10