Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Robustný systém pre malé projekty. Pre rybník ako pre diaľnicu
OPRH podlieha rovnakým pravidlám, popísaným v riadiacej dokumentácii, ako finančne obrovské programy typu
IROP, OP KŽP či OP integrovaná infraštruktúra. Aktuálna riadiaca dokumentácia (Tabuľka 13) má vytvárať základ
pre efektívny a overiteľný výkon jednotlivých činností. V praxi ide o niekoľko stoviek strán dlhé podrobné popisy
základných pravidiel, postupov, vzorov dokumentov a ich príloh. Platných tak pre administratívu (riadiaci orgán,
ktorý zabezpečuje implementáciu programu a pravidelnú aktualizáciu dokumentov), ako aj pre žiadateľov, ktorí
chcú realizovať svoj projekt s príspevkom štátu a EÚ. V oboch prípadoch zvyšuje chybovosť.
Riadiaca dokumentácia je zverejnená a dostupná na webovom sídle riadiaceho orgánu spôsobom, ktorý ignoruje
systémový a užívateľsky prívetivý prístup. Neprehľadne, bez zjednodušeného členenia, či akceptovania potrieb
cieľovej skupiny potenciálnych prijímateľov podpory z programu RH. Riadiaci orgán tým znásobuje záťaž pre
žiadateľov/prijímateľov, ako aj nových záujemcov o EŠIF a svoje povinnosti plní len v minimálnom rozsahu.
Riadiaci orgán navyše opakovane nestíhal zapracovávať nové právne normy a zmeny (napr. do aktualizácii piatej
verzie Príručky pre žiadateľa národných projektov a projektov TP alebo do manuálu procedúr – verzie 15), čo
odôvodnil nedostatkom administratívnych kapacít, resp. ich fluktuáciou.
Administratívne je podpora odbahňovania rybníka takmer rovnako náročná ako podpora stavby diaľnice. Žiadateľ
predkladá k svojej žiadosti 15 príloh, vrátane plnomocenstva a rôzne tabuľkové prehľady. Najväčšou záťažou pre
mikropodniky a MSP sú dokumenty k verejnému obstarávaniu, povoľovací proces z hľadiska vplyvu na životné
prostredie a stavebné povolenia, podobne ako pri veľkých stavbách diaľnic či nemocníc. V prípade diaľnice však
zhotoviteľ nemusí počítať s rizikom nulovej produkcie kvôli ochoreniu rýb, teda s nesplnením určených merateľných
cieľov.
Zložitosť dokumentácie, ktorej chýba reálna digitalizácia s intuitívnymi prvkami, je jednou z príčin nedostatočnej
kvality žiadostí. V praxi sa stalo takmer štandardom dodatočné dopĺňanie povinných príloh (napr. stavebného
povolenia, EIA, ale aj rozpočtu projektu, či dokladom k získaniu výpisu z registra trestov) žiadateľmi. Identifikované
boli prípady, kedy takýto žiadateľ žiadosť stiahol a aktualizované projekty predložil v ďalšom hodnotiacom kole
predmetnej výzvy. Ako vyplýva z prieskumu NKÚ medzi žiadateľmi, väčšina z nich pritom pripravovala žiadosť
s poradcami, či platenými externými službami.
NKÚ konštatuje, že riadiaca dokumentácia navyše umožňuje dlhotrvajúce administratívne a schvaľovacie procesy.
Mnohé z termínov na jednotlivé úkony zamestnancov RO sú definované vágne (napr. priebežne, operatívne...).
Kontrolou potvrdil, že jej rozsiahlosť a komplikovanosť je záťažou a odradzujúcim faktorom pre všetky
zainteresované strany a snaha o jej zjednodušenie bola síce deklarovaná, ale nie účinná. Identifikuje ju ako
dlhodobú prekážku výkonnosti programu. Tento záver opiera aj o výsledky svojho dotazníkového prieskumu
medzi žiadateľmi a potenciálnymi prijímateľmi NFP. 90 % označilo administratívny proces za náročný; 76 % využilo
platených poradcov a poradenské firmy; 5 % využilo IPC (regionálne centrá). Väčšina pripravila žiadosť do šiestich
mesiacov, 22 % trvala príprava viac ako rok a 11 % viac ako 6 mesiacov. Z požadovaných príloh považovali
žiadatelia za najväčšiu administratívnu záťaž dokumenty k verejnému obstarávaniu (46 %), posudzovanie vplyvov
na životné prostredie uviedlo 28 % a stavebné povolenie 17 %.
Problémy už pri plánovaní výziev a vyzvaní. Nezáujem žiadateľov?
Riadiaci orgán má postupovať systematicky počas celého programového obdobia, tak ako si stanovil
v Strategickom dokumente programu. Systém riadenia EŠIF mu jednoznačne stanovuje termíny pre plánovanie
a zverejňovanie výziev a vyzvaní, a ich aktualizácie. RO ich musí pripraviť na rok vopred (n+1) a zverejniť do konca
novembra roku n.
Indikatívne harmonogramy, resp. harmonogramy vyhlasovania výziev a vyzvaní mali dať dostatočný priestor na
prípravu administratívnym kapacitám programu a potenciálnym žiadateľom/prijímateľom podpory, pripravujúcim
svoje projekty, žiadosti o NFP (a početné doklady a potvrdenia k nim).
7