Správa o výsledku kontroly  
2023  
Operačný program  
Rybné hospodárstvo 2014 - 2020  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky  
MPRV SR plní úlohu riadiaceho orgánu (uznesenie vlády SR č. 481/2014) a od 1. 3. 2021 aj úlohu sprostredko-  
vateľského orgánu (SO) Operačného programu Rybné hospodárstvo 2014 – 2020 (OPRH). S MF SR spolupracuje  
pri vypracúvaní a realizácii postupov systému finančného riadenia týchto zdrojov z ENRF a ŠR. V spolupráci s  
ostatnými ÚOŠS tvorí jednotnú politiku v rybárstve v oblasti hospodárskeho chovu rýb.  
Jeho rozpočtová organizácia PPA, pôvodne aj SO OPRH, pôsobí od 1. 3. 2021 len ako platobná jednotka OPRH.  
OPRH bol určený na podporu trvalo udržateľného a konkurencieschopného rozvoja sektora akvakultúry a  
spracovania rýb pri využití inovácií so zreteľom na efektívne využívanie zdrojov, ochranu životného prostredia a  
dodržiavanie pravidiel SRP.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
kontroly medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií. Pri kontrole bol použitý prístup detailného  
preverovania vecnej a obsahovej správnosti v rozsahu vybratých dokladov, resp. vybratej vzorky. Riziká  
identifikované pred kontrolou boli potvrdené, najmä v oblastiach riadenia, nedočerpania OPRH, administratívnych  
kapacít, komunikácie so žiadateľmi a vnútorného kontrolného systému.  
Prečo sme kontrolovali  
OPRH je najmenší a najhoršie čerpaný operačný program na Slovensku v programovom období 2014 – 2020.  
Ročne bol kontrolovaný priemerne 3,5 auditmi. V roku 2020 spochybnili jeho funkčnosť, čo viedlo k zmene  
organizačného zabezpečenia programu a zrušeniu PPA ako sprostredkovateľského orgánu. Napriek tomu nedošlo  
k výraznejšej zmene a zastaveniu strácania finančných prostriedkov EÚ (dekomitmentov). Slovensko za 9 rokov  
vrátilo 51 % pôvodnej alokácie ENRF späť Bruselu. NKÚ SR realizovalo prvú kontrolu tohto programu s cieľom  
identifikovať možnosti zlepšenia. V okolitých krajinách tento operačný program funguje úspešne a podporuje MSP  
v akvakultúre a rybárstve.  
Čo sme zistili  
Riadenie OPRH vykazuje fatálne zlyhania, vrátane prvkov netransparentnosti, zlyhania vnútorných a externých  
kontrolných mechanizmov a nedostatočného zapracovania auditných zistení. Program potrebuje výrazné zmeny  
v organizácii, riadiacej dokumentácii, flexibilite plánovania, rozdeľovania alokácie a následnej realizácii. K strate  
polovice zdrojov a nízkemu 32,6-percentnému čerpaniu programu prispelo viacero faktorov. Napríklad  
nedostatočne nastavené rozhodovacie procesy a systém riadenia, komplikované administratívne procesy, či  
kapacitne nedostatočne pripravené prevzatie agendy SORO a zlyhania v systémovom riadení. A to vrátane  
riadenia rezortu, ktoré dostatočne nevyužilo vnútorný kontrolný systém na včasnú identifikáciu rizík. 15 miliónová  
agenda OPRH bola riešená v tieni 3 miliardových priamych podpôr (v PPA aj na MPRV). Vysoké percento  
nedostatkov, identifikovaných NKÚ, spôsobil nedostatočný počet kvalifikovaných ľudských zdrojov a ich  
nedostatočné zaškolenie. Typickým príkladom sú pochybenia v riadiacej dokumentácii, jej oneskorená aktualizácia,  
pochybenia vo zverejňovaní plánov, nezverejňovaní Záverečných správ výziev či dokumentácie v ITMS2014+.  
Rovnako tak pôsobilo nedodržanie procesov pri vyhlasovaní výziev a vyzvaní, nedodržanie lehôt a iných záväzných  
pravidiel pri výbere a implementácii projektov. Napriek tomu, že OPRH prekročil strop určený ENRF pre využitie  
technickej pomoci, táto nebola využitá účinne a ľudské zdroje neboli stabilizované. Počas deviatich rokov ostala  
problémom rozsiahla a administratívne zložitá riadiaca dokumentácia, nedostatočné opatrenia prijaté na znižovanie  
administratívnej záťaže. Nedostatok odborných hodnotiteľov a malý trh je vysokým rizikom pre zabezpečenie  
transparentnosti odborného rozhodovania o pridelení NFP.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo odporúčame  
Odporúčania kontrolovanému subjektu  
Analyzovať možnosti uplatnenia zjednodušení systému napr. paušálnych platieb, či zjednodušeného vykazovania  
výdavkov.  
Zjednodušiť riadiacu dokumentáciu, zaviesť systémové opatrenia na jej včasnú aktualizáciu a užívateľsky prívetivý  
spôsob zverejňovania.  
Zabezpečiť odčlenenie vykonávania agendy PRH 2021 – 2027 a SPP v rámci organizačnej štruktúry rezortu MPRV  
SR.  
Stabilizovať potrebné administratívne kapacity programu a zabezpečiť ich kvalitný rozvoj a vzdelávanie.  
Zefektívniť komunikáciu so žiadateľmi a prijímateľmi pomoci; využívať moderné nástroje IKT, ako aj profesijné  
zväzy.  
Zabezpečiť systém pre operatívne a flexibilné reagovanie na vývoj programu a potreby žiadateľov (sektora), t. j.  
efektívnu úpravu alokácie.  
Zaviesť zjednodušenie vypĺňania formulárov ŽoNFP a príloh i automatizáciu procesov pri hodnotení.  
Analyzovať možnosti využitia odborníkov z ČR pri hodnotení projektov a iniciovať spoluprácu v tejto oblasti.  
Odporúčania výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie  
Uložiť MPRV SR predložiť analýzu príčin zlyhania riadenia OPRH, spôsob vyvodenia osobnej zodpovednosti  
zodpovedných pracovníkov a návrh opatrení na efektívne zabezpečenie nového Programu rybné hospodárstvo  
2021-2027.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť fungovanie systému a procesov Operačného programu Rybné hospodárstvo 2014  
až 2020. Predmetnom kontroly boli riadenie a implementácia OPRH a fungovanie vnútorného kontrolného systému  
riadiaceho orgánu, ktorý určila svojim uznesením vláda SR.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrola bola realizovaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a so štandardmi, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií ISSAI. Hodnotiacimi kritériami boli  
normatívne štandardy, legislatíva platná a účinná v preverovanej oblasti a interné riadiace dokumenty, na základe  
ktorých boli posúdené predložené doklady a informácie na kontrolu.  
K metódam a technikám uplatneným kontrolnou skupinou patrili najmä štúdium legislatívy, metodiky a riadiacej  
dokumentácie, preskúmanie relevantných dokladov, analytické postupy a prepočty, pozorovanie a rozhovory.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 2022 a súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Akvakultúra, chov rýb a ich spracovanie (t. j. rybné hospodárstvo RH) patrí k najrýchlejšie rastúcim  
odvetvím potravinárskej výroby na svete. Hoci v hospodárstve Slovenska nemá RH kvantitatívne výrazné  
postavenie, má citeľný vplyv najmä na rozvoj miestnych hospodárstiev (v mieste lokálnej produkcie rýb) a je  
doménou mikropodnikov, malých a stredných podnikov.  
Prispieva k potravinovej bezpečnosti SR (vrátane znižovania importu rýb) a ochrane zdravia obyvateľstva  
prostredníctvom výživovo kvalitných potravín, kde zatiaľ nevyužilo potenciál domácich spotrebiteľov. Nemenej  
dôležité sú aj benefity pri plnení klimatických cieľov Slovenska, najmä v kontexte Európskej zelenej dohody.  
Podstatnú úlohu má v oblasti zachovávania pôvodného genofondu rýb a spoločensky prospešných mimo-  
produkčných prínosov objektov používaných na chov rýb, ako sú krajinotvorba, protipovodňová ochrana, zadržanie  
vody v krajine a rozvoj vidieka.  
Správnosť nastavenia, hospodárnosť a účelnosť OPRH nie je možné potvrdiť  
Podpora trvalo udržateľného a konkurencieschopného rozvoja RH (s ohľadom na efektívne využívanie  
inovácií, zdrojov a ochranu životného prostredia) je jedným z cieľov Operačného programu Rybné hospodárstvo  
2014 2020 (pozri Prílohu č.2). Pri schválení EK v roku 2015 predstavoval 15,8 miliónovú pomoc z Európskeho  
námorného a rybárskeho fondu. Tú doplnilo národné spolufinancovanie na úroveň 20 832 779 eur – celkovú  
alokáciu OPRH pre projekty v SR.  
Mikropodniky, malé a stredné podniky mohli získať na svoje projekty zo zdrojov ENRF 37,5 % a zo štátneho  
rozpočtu 12,5 % celkových oprávnených výdavkov. Organizácie štátnej správy získavali z ENRF 75-percentné  
pokrytie COV, zvyšných 25 % je hradených zo štátneho rozpočtu. Ostatné podniky súkromného sektora museli  
spolufinancovať svoje projekty do výšky 70 %, keďže ENRF prispievala na schválený projekt 22,5 % a štátny  
rozpočet 7,5 %.  
Strategický dokument OPRH definuje intervenčnú logiku a konkrétne priority podpory, ktoré sú rozpracované  
v cieľoch a opatreniach v rámci jednotlivých prioritných osí, podľa nazvaných priorít únie. Ich významnosť bola  
premietnutá aj v rozdelení alokácie operačného programu (pozri tabuľku č.1 a graf č.1).  
Správne nastavená alokácia vytvára prvý predpoklad, aby boli zdroje EÚ a štátneho rozpočtu poskytované  
a čerpané hospodárne a účelne. Napriek príprave programu v súlade so štandardmi, vrátane zapojenia partnerov  
do SWOT analýzy a preverovania potrieb sektora prostredníctvom dotazníkov, nie je možné správnosť  
nastavenia OPRH potvrdiť.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Už ku koncu roka 2018 vykázal OPRH veľmi nízke plnenia ukazovateľov výkonnostného rámca (8,65 %), objemu  
kontrahovania (14,75 %) a objemu čerpania (8,72%). To viedlo k prvému dekomitmentu a strate 0,95 mil. eur  
z výkonnostnej rezervy. Neplnenie záväzného plánu operačného programu aspoň na 80 % primalo vládu SR  
k prijatiu uznesenia na zavedenie krízového riadenia programu Centrálnym koordinačným orgánom. Na týždennej  
báze boli prerokovávané jednotlivé projekty, ich procesný stav a kroky potrebné k urýchleniu rozhodovania či  
implementácie, a to aj v roku 2023. Hodnoty výkonnosti a čerpania rástli len mierne.  
Počas deviatich rokov implementácie bola podpora ENRF znížená celkovo o 51 % (-8,05 mil. eur), ako dôsledok  
opakovaných dekomitmentov a nepridelenia výkonnostnej rezervy (pozri Tabuľku 8 v Prílohe 1). Strategický  
dokument OPRH bol revidovaný a schvaľovaný osemkrát. V ôsmej verzii schválila EK dňa 11. 9. 2023 aktuálnu  
alokáciu vo výške 7 736 596 eur a znížené merateľné ukazovatele – ciele programu (priemerne o -57,7 %),  
vrátane počtu podporených projektov (priemerný pokles o -36,4 %). Alokácia na priority bola rozdelená nasledovne:  
Tabuľka 1 Rozdelenie alokácie OPRH 2014 až 2020 (a 2023)  
Alokácia za zdroj  
(ENRF) v r.  
2015 v €  
Alokácia za zdroj  
ENRF verzia 4 v r.  
2019-2020 v €  
Alokácia za zdroj  
(ENRF)  
v sept. 2023 v €  
OPRH – definovaná priorita únie  
PÚ 2 Podpora akvakultúry, ktorá je environmentálne  
udržateľná, efektívne využíva zdroje, je inovačná,  
konkurencieschopná a založená na znalostiach (napr.  
výstavba/modernizácia prevádzok, recirkulačné systémy)  
PÚ 3 Podpora vykonávania SRP –  
3.1 Zlepšenie a poskytovanie vedeckých znalostí, ako aj  
zlepšenie zberu a správy údajov  
3.2. Poskytovanie podpory monitorovaniu, kontrole a  
presadzovaniu, a tým zlepšeniu inštitucionálnej kapacity a  
efektívnej verejnej správy bez zvyšovania administratívnej  
záťaže  
9 406 530  
1 400 000  
7 581 269  
4 030 730  
1 057 196  
589 680  
PÚ 5 Podpora marketingu a spracovania (napr. získavanie  
nových trhov, národné informačné kampane, nové produkty,  
zlepšovanie podmienok práce, úspora energie, znižovanie  
vplyvu na životné prostredie)  
4 041 370  
937 100  
3 377 460  
937 100  
2 312 492  
803 694  
PÚ 7 Technická pomoc  
Zdroj dát: MPRV SR, Strategický dokument OPRH; spracovanie NKÚ SR  
Zdroje určené na technickú pomoc sa do septembra 2023 zvýšili o viac ako 4,5 percentuálneho bodu.  
Podobne ako alokácia na marketing a spracovanie, ktorej podiel výraznejšie vzrástol najmä za posledný rok (leto  
2022 leto 2023). Nešlo tak o reakciu na energetickú krízu alebo COVID-19, ktoré program ignoroval.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf 1 Percentuálne rozloženie alokácie podľa priorít únie (na začiatku a konci programového obdobia)  
Zdroj: NKÚ SR z dát Strategického dokumentu OPRH  
K 30. 10. 2023 dosiahla SR za všetky fondy pre programové obdobie 2014 – 2020 čerpanie 81,48 % z celkovej  
alokácie (EÚ zdroj) a kontrahovanie na úrovni 105,86 %. Z OPRH bolo vyčerpaných 2 523 949 eur (32,62 %),  
pričom tretinu z toho tvorili výdavky na technickú pomoc (najmä na administratívne kapacity). Do konca  
programového obdobia je možné v rámci OPRH ešte vyčerpať 5 212 647 € (z toho je zatiaľ zmluvne nepokrytých  
– nekontrahovaných 3,09 mil. eur).  
Napriek vyhláseným piatim otvoreným výzvam a štyrom vyzvaniam v objeme 9 300 629,28 eur1 (uzatvoreným k  
31. 3. 2023), zrušeniu maximálnych limitov pre oprávnené výdavky a zintenzívneniu nasadenia kapacít riadiaceho  
orgánu OPRH bolo kontrolou potvrdené riziko nedočerpania alokácie OPRH.  
Kontrolná skupina konštatuje, že dlhodobé problémy s implementáciou nevyriešilo ani zavedenie krízového  
riadenia zo strany CKO, či pravidelná prítomnosť predstaviteľov DG MARE na rokovaniach Monitorovacieho výboru  
OPRH. V tejto súvislosti poukazuje na prax v Českej republike, ktorá reagovala na vývoj absorpčnej kapacity  
českého trhu – čerpanie a aktuálny hospodársko-ekonomický vývoj priamo v programe Rybářství (pozri kapitolu č.  
3.13 tohto dokumentu).  
OPRH vo významnej miere slúžil na administratívne náklady spojené s implementáciou OPRH, nie na reálne  
investície v oblasti rybného hospodárstva v SR. K uvedenému stavu prispelo niekoľko faktorov popísaných  
v nasledujúcich kapitolách.  
1 Za zdroje EÚ (bez zdrojov štátneho rozpočtu)  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vysoká chybovosť a nedostatočná komunikácia  
OPRH 2014 2020 je objemovo najmenší operačný program podliehajúci Systému riadenia a Systému finančného  
riadenia EŠIF, ktoré rozpracovávajú legislatívu EÚ a SR. Z toho vyplýva aj základná organizačná štruktúra orgánov  
a subjektov zapojených do jeho riadenia a kontroly (obrázok č. 3 Príloha 1). Rovnako aj administratívne požiadavky  
EŠIF (napr. riadiaca dokumentácia, procesy a postupy). Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR je  
v tomto kontexte plne zodpovedné za efektívne riadenie a implementáciu celého operačného programu.  
Implementácia programu bola pravidelne  
preverovaná systémovými auditmi aj  
auditmi operácií ÚVA a EK, čo riadiaci  
orgán aktuálne označil za výraznú záťaž  
administratívnych kapacít OPRH. NKÚ tu  
poukazuje na nedostatočné odovzdá-  
vanie agendy medzi zamestnancami  
a otázne manažovanie registratúry  
a archívov.  
V kontrolovanom období prebehlo 9  
vládnych auditov, dve certifikačné  
overovania a dva audity EK (t. j. ročne  
viac ako 3 audity alebo certifikačné  
overovania trvajúce priemerne 3-4  
mesiace). V marci 2019 zverejnil RO  
správu súkromnej s. r. o. z hodnotenia  
procesov podľa metodiky ENRF.  
Tá tvrdila, že riadiaca štruktúra OPRH  
plní požadované úlohy riadenia  
a konštatovala, že k 31. 12. 2018 bolo  
schválených 6 dopytovo orientovaných  
projektov.  
Vládne audity však preukázali mnoho  
pochybení. Audit č. 953 viedol k deväť  
mesiacov trvajúcemu prerušeniu platieb.  
Obrázok 1 Kľúčové udalosti implementácie OPRH od roku 2014  
V praxi boli prerušené schvaľovania dvoch žiadostí o platbu (spolu za 511 845,06 eur), ktoré riadiaci orgán  
následne stiahol. Nasledujúci vládny audit A1017 však po identifikovaní viac ako 73 nedostatkov (v PPA aj na  
MPRV SR) označil systém v podstate za nefunkčný. V rámci riešenia problému, RO zrušil Delegačnú zmluvu a vzal  
si späť povinnosti sprostredkovateľského orgánu. PPA tak ostala v systéme od 1. 3. 2021 len platobnou jednotkou  
a povinne stiahla všetky vyhlásené výzvy.  
Zmena nebola sprevádzaná dostatočnou komunikáciou so žiadateľmi odkázanými na webové stránky oboch  
inštitúcií. To viedlo k narušeniu dôvery potenciálnych prijímateľov podpory, ktorí mali pripravené biznis plány  
(projekty). Popri odstraňovaní chýb v nastavení systému a riadiacej dokumentácii, riadiaci orgán údajne preveroval  
prijaté ŽoNFP, ktoré boli spolu s ostatnou dokumentáciou fyzicky prenesené na MPRV SR. Na vyhlásenie nových  
výziev, aktualizáciu výziev z roku 2018 a komunikáciu so žiadateľmi počkal až do ukončenia ďalšieho auditu na  
jeseň 2021.  
Organizačne sa 15,8 miliónovému programu venoval na ministerstve pôvodne jeden odbor, v roku 2019 rozšírený  
o dve oddelenia (Tabuľka 10). Kvôli zmene SORO v roku 2021 vzniklo tretie oddelenie – implementácie projektov  
OPRH. V roku 2022 bola agenda odboru OPRH spojená s riadením spoločnej poľnohospodárskej politiky  
(s objemom 5,3 miliardy eur, z toho 3,05 mld. pre priame podpory). Podľa zistení NKÚ nebol na PPA (SORO) od  
začiatku operačného programu vyčlenený adekvátny počet pracovníkov výhradne pre tento operačný program.  
Refundovaní pracovníci PPA riešili napríklad aj agendu priamych podpôr (SPP), ktorá bola často uprednostňovaná.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Robustný systém pre malé projekty. Pre rybník ako pre diaľnicu  
OPRH podlieha rovnakým pravidlám, popísaným v riadiacej dokumentácii, ako finančne obrovské programy typu  
IROP, OP KŽP či OP integrovaná infraštruktúra. Aktuálna riadiaca dokumentácia (Tabuľka 13) má vytvárať základ  
pre efektívny a overiteľný výkon jednotlivých činností. V praxi ide o niekoľko stoviek strán dlhé podrobné popisy  
základných pravidiel, postupov, vzorov dokumentov a ich príloh. Platných tak pre administratívu (riadiaci orgán,  
ktorý zabezpečuje implementáciu programu a pravidelnú aktualizáciu dokumentov), ako aj pre žiadateľov, ktorí  
chcú realizovať svoj projekt s príspevkom štátu a EÚ. V oboch prípadoch zvyšuje chybovosť.  
Riadiaca dokumentácia je zverejnená a dostupná na webovom sídle riadiaceho orgánu spôsobom, ktorý ignoruje  
systémový a užívateľsky prívetivý prístup. Neprehľadne, bez zjednodušeného členenia, či akceptovania potrieb  
cieľovej skupiny potenciálnych prijímateľov podpory z programu RH. Riadiaci orgán tým znásobuje záťaž pre  
žiadateľov/prijímateľov, ako aj nových záujemcov o EŠIF a svoje povinnosti plní len v minimálnom rozsahu.  
Riadiaci orgán navyše opakovane nestíhal zapracovávať nové právne normy a zmeny (napr. do aktualizácii piatej  
verzie Príručky pre žiadateľa národných projektov a projektov TP alebo do manuálu procedúr – verzie 15), čo  
odôvodnil nedostatkom administratívnych kapacít, resp. ich fluktuáciou.  
Administratívne je podpora odbahňovania rybníka takmer rovnako náročná ako podpora stavby diaľnice. Žiadateľ  
predkladá k svojej žiadosti 15 príloh, vrátane plnomocenstva a rôzne tabuľkové prehľady. Najväčšou záťažou pre  
mikropodniky a MSP sú dokumenty k verejnému obstarávaniu, povoľovací proces z hľadiska vplyvu na životné  
prostredie a stavebné povolenia, podobne ako pri veľkých stavbách diaľnic či nemocníc. V prípade diaľnice však  
zhotoviteľ nemusí počítať s rizikom nulovej produkcie kvôli ochoreniu rýb, teda s nesplnením určených merateľných  
cieľov.  
Zložitosť dokumentácie, ktorej chýba reálna digitalizácia s intuitívnymi prvkami, je jednou z príčin nedostatočnej  
kvality žiadostí. V praxi sa stalo takmer štandardom dodatočné dopĺňanie povinných príloh (napr. stavebného  
povolenia, EIA, ale aj rozpočtu projektu, či dokladom k získaniu výpisu z registra trestov) žiadateľmi. Identifikované  
boli prípady, kedy takýto žiadateľ žiadosť stiahol a aktualizované projekty predložil v ďalšom hodnotiacom kole  
predmetnej výzvy. Ako vyplýva z prieskumu NKÚ medzi žiadateľmi, väčšina z nich pritom pripravovala žiadosť  
s poradcami, či platenými externými službami.  
NKÚ konštatuje, že riadiaca dokumentácia navyše umožňuje dlhotrvajúce administratívne a schvaľovacie procesy.  
Mnohé z termínov na jednotlivé úkony zamestnancov RO sú definované vágne (napr. priebežne, operatívne...).  
Kontrolou potvrdil, že jej rozsiahlosť a komplikovanosť je záťažou a odradzujúcim faktorom pre všetky  
zainteresované strany a snaha o jej zjednodušenie bola síce deklarovaná, ale nie účinná. Identifikuje ju ako  
dlhodobú prekážku výkonnosti programu. Tento záver opiera aj o výsledky svojho dotazníkového prieskumu  
medzi žiadateľmi a potenciálnymi prijímateľmi NFP. 90 % označilo administratívny proces za náročný; 76 % využilo  
platených poradcov a poradenské firmy; 5 % využilo IPC (regionálne centrá). Väčšina pripravila žiadosť do šiestich  
mesiacov, 22 % trvala príprava viac ako rok a 11 % viac ako 6 mesiacov. Z požadovaných príloh považovali  
žiadatelia za najväčšiu administratívnu záťaž dokumenty k verejnému obstarávaniu (46 %), posudzovanie vplyvov  
na životné prostredie uviedlo 28 % a stavebné povolenie 17 %.  
Problémy už pri plánovaní výziev a vyzvaní. Nezáujem žiadateľov?  
Riadiaci orgán má postupovať systematicky počas celého programového obdobia, tak ako si stanovil  
v Strategickom dokumente programu. Systém riadenia EŠIF mu jednoznačne stanovuje termíny pre plánovanie  
a zverejňovanie výziev a vyzvaní, a ich aktualizácie. RO ich musí pripraviť na rok vopred (n+1) a zverejniť do konca  
novembra roku n.  
Indikatívne harmonogramy, resp. harmonogramy vyhlasovania výziev a vyzvaní mali dať dostatočný priestor na  
prípravu administratívnym kapacitám programu a potenciálnym žiadateľom/prijímateľom podpory, pripravujúcim  
svoje projekty, žiadosti o NFP (a početné doklady a potvrdenia k nim).  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Riadiaci orgán tieto záväzné plány vypracovával. Neboli však dodržiavaani z hľadiska časového ani finančného.  
Vyhlasovanie výziev a vyzvaní aktualizáciami odďaľoval. Napríklad v PÚ 2 o jeden rok; v PÚ 5 o osem mesiacov;  
v PÚ 7 o sedem mesiacov; v PÚ 8 (cieľ 3.1 zber údajov) takmer o štyri roky.  
Problém dodržiavať systémový prístup pri manažovaní OPRH bol preukázaný viacerými zisteniami NKÚ. Systém  
riadenia EŠIF bol porušovaný napr. nedodržaním mesačného odstupu medzi zverejnením plánu vyhlásiť  
výzvu/vyzvanie a samotným vyhlásením výzvy (napr. na projekty TP). Ďalej nezverejňovaním ostávajúceho objemu  
financií (voľnej časti indikatívnej alokácie) na svojej webovej stránke po prevzatí úloh sprostredkovateľského  
orgánu. Ako aj dlhodobým neplnením povinnosti zverejňovať dokumentáciu v ITMS2014+.  
Počas celého obdobia vyhlásili PPA ako sprostredkovateľský orgán a MPRV SR ako riadiaci orgán (a následnej aj  
SORO) celkom 34 výziev a vyzvaní, z ktorých bolo 24 v rôznych úsekoch programového obdobia stiahnutých.  
Deväť z nich (v hodnote 1,2 mil. eur) stiahli bez prijatia akejkoľvek žiadosti o NFP a/alebo vyhlásenia náhradnej  
výzvy/ vyzvania.  
Implementácia programu v praxi  
Kontrolná skupina analyzovala vyhlasovanie, sťahovanie, aktualizácie a uzatváranie výziev a reakcie na ne  
(ŽoNFP a vybrané úspešné a neúspešné projekty) so zámerom zadefinovať výkonnostné prekážky kontrahovania  
a čerpania financií z operačného programu RH. Identifikovala výzvy, na ktoré reagovalo minimum žiadateľov, ale  
aj vyzvanie, na ktoré nereagovalo samotné ministerstvo (sekcia zodpovedná za národného korešpondenta).  
Na tomto základe potvrdzuje negatívny dopad zložitého a náročného procesu od získavania podpory, relatívne  
malých finančných objemov, až po obdobie udržateľnosti projektov realizovaných z EŠIF. Navyše, nízke úrokové  
miery komerčných produktov (napr. úvery) v kontrolovanom období stierali výhodnosť eurofondových  
nenávratných finančných príspevkov. Najmä pre žiadateľov schopných zafinancovať polovicu nákladov svojich  
projektov. Pre finančne slabších žiadateľov či veľmi malé podniky bolo riziko pokuty za nesplnenie merateľných  
ukazovateľov v EŠIF projekte (napr. objem produkcie rýb) príliš veľké, až likvidačné. Ak sa rozhodli žiadať  
o podporu z kontrolovaného programu a úspešne prešli procesom, pri malej zmene často od zmluvy odstúpili.  
Mnohých odradil príliš dlhý proces rozhodovania. Vo viacerých prípadoch odborní hodnotitelia (pozri kapitolu 3.6.),  
ale aj administratívne kapacity RO prispeli svojou činnosťou k predlžovaniu schvaľovacieho procesu. To znamená  
k výraznému oddialeniu realizácie projektu žiadateľa (ktorý na 50 % spolufinancoval sám) alebo k úplnému  
stiahnutiu žiadosti žiadateľom.  
Na pochybenia hodnotiteľov a porušenia Systému riadenia EŠIF, ktorý riadiacemu orgánu určuje maximálnu dĺžku  
schvaľovacieho procesu na 70 dní, poukázalo aj viacero spomenutých vládnych auditov. NKÚ preveril viacero  
žiadostí, napríklad NFP303050CBA3, o ktorej RO rozhodol po 236 pracovných dňoch a ŽoNFP 303020AIR8, kde  
žiadateľ čakal na reakciu riadiaceho orgánu 268 pracovných dní.  
Kontrola zverejnených záverečných správ výziev preukázala viacnásobné porušenie povinnosti RO vypracovať  
záverečnú správu výzvy a zverejniť ju v ITMS2014+. Zverejňovanie dokumentácie, rozhodnutí, hodnotení, ale aj  
odborných hodnotiteľov a. v IMTS2014+ patrí k nedostatkom riadiaceho orgánu.  
Slovenské MSP, inštitúcie a úrady aktívne v akvakultúre mali za toto obdobie ponúknutých  
prostredníctvom rôznych výziev a vyzvaní 16,65 mil. eur (z ENRF).V kontrolovanom období bolo otvorených päť  
výziev (z toho jediná vyhlásená v roku 2022), ďalej tri národné projekty a jedno vyzvanie na technickú pomoc  
(Tabuľka č. 9), na ktoré reagovalo 62 žiadateľov s požiadavkou o nenávratný finančný príspevok (v celkovej  
hodnote 13,3 mil. eur).  
Celkom bolo za 9 rokov prijatých 105 žiadostí o NFP, v ktorých autori projektov žiadali podporu v hodnote  
celkom 17,8 mil. eur, z toho polovicu v rokoch 2019 2022. Veľký počet žiadostí bol zastavený počas  
administratívnej kontroly a v procese dopĺňania dokumentov, menšia časť bola neschválená počas odborného  
hodnotenia.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vzhľadom na malý počet projektov, výrazný je aj počet mimoriadne ukončených projektov, ktoré neprispeli k cieľom  
programu a k čerpaniu napriek schváleniu nedošlo. Najčastejším problémom boli nedostatky v procese verejného  
obstarávania. Po ich identifikácii dochádzalo k zníženiu sumy oprávnených výdavkov, čo viedlo žiadateľov  
k vypovedaniu zmluvy. Ďalej šlo o nedostatky pri hodnotiacom procese (vo fáze odborného hodnotenia ŽoNFP a  
vo fáze administratívneho overenia žiadosti o NFP); ako aj nedodržiavanie lehôt určených na spracovanie, kontrolu  
a posúdenie ŽoNFP. Problematická sa v niektorých prípadoch ukázala podmienka „ukončeného jedného  
účtovného roka pre oprávnenosť žiadateľa“. Umožnila zazmluvniť spoločnosti, ktoré majú minimálne alebo žiadne  
skúsenosti v podnikaní, a teda vysoké riziko finančnej nespôsobilosti zrealizovať projekt. Nemalé boli obavy  
žiadateľov zo sankcií v prípade mimoriadnych udalostí (choroby rýb, počasie a pod.).  
K 28. 10. 2023 vykazoval informačný systém ITMS 2014+ celkovo 56 projektov, z toho 25 riadne ukončených a  
12 mimoriadne ukončených, ktoré neprispeli k cieľom programu. Riadiaci orgán tieto údaje aktualizoval  
nasledovne:  
Tabuľka 2 Prehľad zazmluvnených a implementovaných projektov OPRH  
OP RH 2014-2020  
zazmluvnené a riadne implementované projekty  
riadne ukončených  
COV  
NFP  
EU zdroj  
4 480 025,78 €  
2 825 811,17 €  
2 119 366,64 €  
(v udržateľnosti)  
uzavretá zmluva (v  
implementácii)  
24  
2 140 076,52 €  
1 495 406,87 €  
1 125 132,49 €  
13  
v príprave ( zmluva  
o NFP nenadobudla  
ešte účinnosť)  
4 009 887,01 €  
10 629 989,31 €  
2 004 943,51 €  
6 326 161,55 €  
1 503 707,64 €  
6
SPOLU  
43  
4 748 206,77 €  
Zdroj: MPRV SR  
Do konca roka sa očakáva vyplatenie NFP vo výške 3 500 350,38 eur, z toho z ENRF 2 628 840,13 eur.  
Realizované projekty by mali dosiahnuť hodnotu 6 149 963,53 eur (celkové oprávnené výdavky).  
NKÚ pri hodnotení implementácie OPRH upozorňuje na potrebu, aby zodpovední pracovníci RO a SO mali pri  
príprave výzvy (pri nastavovaní podmienok výzvy) dostatočné znalosti aj o fungovaní podnikov rybného  
hospodárstva, ako aj riadení procesov pri realizácii projektov.  
Monitorovací výbor OPRH  
Úlohou MV bolo monitorovať a podporovať efektívne vykonávanie OPRH, skúmať všetky otázky, ktoré ovplyvňujú  
výkonnosť programu. Preverením podrobných zápisov bolo možné potvrdiť snahu o plnenie týchto povinností  
a poukazovanie na prekážky a možné riešenia nízkeho čerpania. Z tejto analýzy vyplýva, že kontrolovaný subjekt  
si plnil svoje povinnosti a podrobne informoval členov MV o aktuálnom vývoji a pripravovaných opatreniach v rámci  
implementácie programu. Členovia výboru žiadali zmeniť systém posudzovania a schvaľovania žiadostí  
a nekopírovať ostatné robustné operačné programy. Upozorňovali na pomalé vyhlasovanie výziev. Informácie  
o využití návrhov členov výboru z jednotlivých rokovaní RO v zápisniciach neuvádzal.  
Výbor rokoval väčšinou dvakrát ročne, s výnimkou roku 2022, kedy zasadnutie neprebehlo vôbec. Výročná  
správa programu za rok 2021 bola schválená v priebehu 5 dní pred odovzdaním do Bruselu, a to formou per rollam.  
Riadiaci orgán nepreukázal časovú tieseň na zdôvodnenie tohto postupu, preto NKÚ definoval v protokole  
porušenie Systému riadenia EŠIF.  
Monitorovací výbor pre OPRH fungoval na princípoch partnerstva a proporcionality v pomere 10 : 11; konkrétne  
10 zástupcov štátnej správy a 11 zástupcov ostatných subjektov. MPRV nezverejňovalo aktuálny zoznam členov  
MV na svojom webovom sídle a k splneniu tejto povinnosti pristúpilo počas kontroly NKÚ. Ich hlasovanie je  
podrobne zadokumentované len v zápisniciach z per rollam hlasovaní.  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Nedostatok odborných hodnotiteľov na malom trhu  
Žiadosti o NFP, ktoré vyhoveli v administratívnej kontrole, musia získať dostatočné bodové hodnotenie dvoch  
odborných hodnotiteľov. Tí posudzujú a prideľovaním bodov hodnotia napríklad súlad so stratégiou OPRH,  
reálnosť aktivít, účelnosť a hospodárnosť výdavkov projektu, ale aj finančnú situáciu žiadateľa, či potenciál  
zvýšenia produkcie po poskytnutí príspevku. Celkový súčet bodov je porovnaný s vyžadovaným minimom  
a následne ŽoNFP schválená/neschválená. Odborné hodnotenia boli preverované ex post auditmi a vzhľadom na  
pochybenia v minulosti ich riadiaci orgán priebežne kontroluje.  
Hodnotenie zabezpečuje RO prostredníctvom externých a interných odborných hodnotiteľov, vybraných  
v špeciálnych výzvach, vedených v Zozname OH. Od augusta 2016 do februára 2021 bolo vyhlásených celkom 11  
výziev na výber odborných hodnotiteľov žiadostí o NFP. Z toho tri v kontrolovanom období, t. j. po roku 2019.  
Napriek tomu od marca 2021 v ITMS evidoval celkom 12 odborných hodnotiteľov, 9 z nich pre dopytovo orientované  
projekty. Analýza NKÚ potvrdila, že reálne boli využívaní len šiesti. To viedlo k predlžovaniu trvania odborného  
hodnotenia projektov. V jednom prípade až na 225 pracovných dní, pri štyroch žiadostiach na 144 pracovných dní,  
v ďalších 73 až 84 dní.  
Prideľovanie žiadostí (projektov) jednotlivým hodnotiteľom má prebiehať automaticky prostredníctvom  
informačného systému ITMS2014+. Ide o jeden zo základných prvkov zabezpečenia transparentného  
rozhodovania pri poskytovaní NFP v rámci EŠIF.  
Veľmi nízky počet hodnotiteľov neumožnil zabezpečiť transparentnosť prideľovania projektov cez losovanie  
v ITMS. NKÚ preukázalo nerovnomernosť v prideľovaní projektov na odborné hodnotenie, keď z 34 preverovaných  
projektov dvaja hodnotitelia hodnotili 15 a 12, tretia hodnotiteľka 7 projektov. Ostatní menej ako polovicu z toho.  
Najčastejšie využívaný hodnotiteľ bol zároveň predstaviteľom záujmového združenia chovateľov rýb.  
Nízky záujem zo strany odborných hodnotiteľov je spájaný s nedostatočnou výškou odmeny za odborné  
hodnotenia, ktorá nepokrýva ani náklady hodnotiteľov na cestovanie do Bratislavy. Situáciu nezlepšilo ani zníženie  
odborných kritérií pre potenciálnych OH v poslednej otvorenej Výzve riadiaceho orgánu.  
Na dokreslenie súvislostí NKÚ poukazuje aj na výsledok anonymného prieskumu medzi žiadateľmi o NFP. Až 39  
% uviedlo, že boli oslovení priamo odborným hodnotiteľom ich projektu. Neprípustnosť takéhoto postupu  
hodnotiteľa je nespochybniteľná. NKÚ však musí pripustiť, že mohlo dôjsť k zámene odborných hodnotiteľov so  
zamestnancami MPRV, resp. PPA, ktorí žiadosť respondenta spracovávali.  
NKÚ odporúča iniciovať spoluprácu a na ekonomické a technologické hodnotenia projektov využívať  
odborných hodnotiteľov z ČR.  
Technická pomoc prečerpaná, fluktuácia ľudí pokračuje  
Nariadenie o ENRF a všeobecné nariadenie určujú základné podmienky a maximálny strop pre využitie technickej  
pomoci na 6 % alokácie programu. Nariadenie o rozpočtových pravidlách EÚ (č. 2018/1046) definuje povinnosť  
jasného prepojenia administratívnych nákladov podporených TP, s realizáciou programu a náležite využitých v  
súlade so zásadami hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti“.  
V OPRH bola väčšina prostriedkov technickej pomoci vyčerpaná na refundáciu miezd (Tabuľka 11 Príloha 1).  
Cieľom bolo „vytvoriť výkonné a kompetentné administratívne kapacity pre účinnú realizáciu operačného  
programu“, čo sa do konca programu nepodarilo. Jediný merateľný ukazovateľ projektu bol určený ako priemerný  
počet zamestnancov podieľajúcich sa na implementácii programu v monitorovanom období projektu. Napriek tomu  
fluktuácia a nedostatok zamestnancov pokračoval (pozri nasledujúcu kapitolu).  
V TP v roku 2021 bol finančnou kontrolou projektu na mieste identifikovaný závažný nedostatok, keď bola  
schválená žiadosť o platbu ministerstva (riadiaceho orgánu), ktorá prekročila alokáciu (objem určený vyzvaním)  
a pred vyplatením musela byť znížená o 115 361,77 eur.  
Z dôvodu znižovania alokácie OPRH (dekomitmentov) podiel čerpanej technickej pomoci prekročil limity EÚ.  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka 3 Porovnanie podielu čerpania technickej pomoci na celkovom čerpaní OPRH  
Alokácia/EÚ  
Alokácia TP (PÚ 7) Čerpanie TP (PÚ 7) Podiel čerpania  
Pôvodná  
2019  
15 785 000,00  
12 953 025,00  
11 812 812,00  
9 676 595,00  
9 386 728,00  
7,736 596,00  
937 100,00  
937 100,00  
937 100,00  
803 694,00  
803 694,00  
803 694,00  
114 404,89  
261 562,83  
801 777,73  
801 777,73  
801 777,73  
0,88 %  
2,2 %  
2020  
2021  
8,3 %  
2022  
8,54 %  
10,4 %  
2023  
Zdroj: NKÚ SR  
Samotný zámer realizovať TP sa nemôže obmedziť len na väčšinové preplatenie mzdových nákladov, ale  
musí byť nevyhnutne prepojený na výsledky realizácie programu. NKÚ konštatuje, že OPRH vo významnej miere  
slúžil na administratívne náklady spojené s implementáciou (najmä na preplatenie mzdových nákladov  
administratívnych kapacít; viď. kapitola 3.9).  
Na dobrú prax možno poukázať v rámci Operačního programu Rybářství 2014 – 2020 v ČR (pozri kapitolu č. 3.13),  
ktorá z TP pripravila aj nové programové obdobie 2021 2027.  
Nedostatok administratívnych kapacít aj ich vzdelávania  
V kontraste s reálnym využitím prostriedkov na mzdové náklady administratívnych kapacít z technickej pomoci  
pretrváva dlhodobý problém nedostatku administratívnych kapacít – ľudí pracujúcich na programe (a ich  
pripravenosti).  
Z celkových 22 systemizovaných štátnozamestnaneckých miest, určených pre OPRH, bolo počas kontroly 9  
neobsadených. Činnosti spojené s riadením, implementáciou, kontrolou, overovaním, auditom, monitorovaním  
a hodnotením programu a prípravou nového programovacieho obdobia vykonávalo 13 zamestnancov MPRV SR.  
Obrázok 2 Reálne obsadenie miest pre OPRH  
11  
vytvorených  
miest  
9  
obsadených  
16  
vytvorených  
miest  
12  
obsadených  
16  
vytvorených  
miest  
12  
obsadených  
16  
vytvorených  
miest  
10  
obsadených  
september  
2022  
január 2020  
júl 2021  
marec 2022  
Zdroj: NKÚ z dát Správ vládnych auditov č. A1017, 21-007, 22-007.  
Nezabezpečenie systematického odborného vzdelávania zamestnancov RO sa prejavilo na veľkom počte  
pochybení zistených viacerými auditmi, ako aj kontrolnou NKÚ SR. V priebehu rokov 2019 až 2022 boli školenia  
v odbornej oblasti súvisiacej s implementáciou OPRH vykonávané sporadicky. RO nemal podporu od MIRRI SR.  
K významným zlyhaniam v tejto oblasti patrí aj nedostatočné zaškoľovanie novoprijatých zamestnancov skúsenými  
zamestnancami/mentormi v rámci adaptačného vzdelávania, nedostatočná kontrola vykonávaných činností zo  
strany vedúcich zamestnancov a ich nedostatočné vzdelávanie. Negatívne dopady znásobuje dlhodobá vysoká  
fluktuácia zamestnancov zodpovedného odboru a sekcie.  
NKÚ odporúča stabilizovať organizačnú štruktúru pre administratívne kapacity OPRH a vytvorenie  
samostatnej organizačnej jednotky zameranej na rybné hospodárstvo. V tomto rámci posilniť kapacity na  
spracovávanie žiadostí a komunikáciu so žiadateľmi.  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vzhľadom na malé finančné objemy programu a vysokú administratívnu náročnosť zvážiť možnosti dosiahnuť  
úspory z rozsahu a možnosť začlenia OPRH pod iný rezort s vyššou pripravenosťou administratívnych kapacít na  
jeho implementáciu alebo na rezort s výraznejším zameraním na cieľovú skupinu mikro, malých a stredných  
podnikov.  
Vnútorný kontrolný systém MPRV SR ako RO OPRH  
Funkčný, spoľahlivý, zavedený VKS je základom pre rozhodovanie štatutárneho orgánu, manažmentu a riadneho  
fungovania každej organizácie v rámci plnenia svojich zákonných povinností a úloh. Efektívny systém dokáže  
výrazne prispieť k systémovým riešeniam problémov, opakujúcich či kumulujúcich sa napríklad pri OPRH.  
NKÚ preveril najmä rozdelenie právomocí a zodpovedností a fungovanie systému MPRV SR ako riadiaceho orgánu  
programu a pri hodnotení uplatnil zásadu primeranosti. Priama zodpovednosť štatutárneho orgánu za  
nastavenie a fungovanie vnútornej kontroly tak, aby boli zverené finančné prostriedky (vrátane zdrojov OPRH)  
vynakladané hospodárne, efektívne, účinne a účelne, je definovaná zákonom, no nebola explicitne definovaná  
v žiadnom internom riadiacom akte MPRV SR.  
Predpokladom funkčného VKS je nepretržitá súčinnosť všetkých jeho zložiek (napr. vnútorného auditu, sekcií  
kontroly a priamych podpôr a rozvoja vidieka a pod.). K hlavným pilierom verejnej vnútornej kontroly patria –  
finančné riadenie a riadenie rizík. Riadenie rizík v kontexte OPRH upravoval MP RO v časti 5. Všetky procesy bolo  
potrebné v rámci stanovených časových limitoch vykonať bezodkladne alebo priebežne, resp. každoročne. Nebolo  
tak stanovené presné časové rozpätie na ich realizáciu.  
Útvar vnútorného auditu má poskytovať štatutárovi nezávislé, objektívne hodnotenie a byť nápomocný pri  
implementácii systémov vnútornej kontroly, odhaľovať riziká v jeho výkone. Počas kontroly mal dvoch  
zamestnancov, z nich jedného v pozícii riaditeľa útvaru. Napriek splneniu požiadavky zákona, NKÚ SR považuje  
za otázne, či s týmto počtom zamestnancov spĺňa svoje poslanie. Zároveň dáva do pozornosti, že vnútorný audit  
nezohľadnil na účely analýz rizík, nezahrnul do plánov svojej činnosti a teda ani nevykonal žiadne audity  
zamerané na útvary implementujúce OPRH.  
Sekcia kontroly a obchodného dozoru pracovala podľa ročných plánov, s výnimkou roku 2021, kedy napriek  
požiadavke internej smernice nebol schválený. V rokoch 2019 a 2021 vykonala kontrolu PPA ako  
sprostredkovateľského orgánu. V rokoch 2019 a 2022 splnila svoje plány na 47,8 %. Nevykonala však ani jednu  
kontrolu prijatých opatrení na odstránenie zistených nedostatkov.  
Z dôvodu ochrany verejných financií a európskych zdrojov, alokovaných v rámci OPRH, je zo strany ministerstva  
dôležité vytvoriť efektívny a účinný systém vnútornej kontroly. Bez primeraných krokov nebude možné nastaviť  
riadne fungujúci systém verejnej kontroly PRH v programovom období 2021 až 2027, v ktorom je MPRV SR  
opätovne zodpovedné za výkon funkcie RO.  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Výkonnostné zhrnutie  
Tabuľka 4 Výkonnostné zhodnotenie kľúčových otázok; zdroj NKÚ SR  
Otázky kontroly  
Kritéria kontroly  
MPRV  
Adekvátna riadiaca dokumentácia vytvorí vhodné podmienky pre výber a  
implementáciu projektov a nebude administratívnou prekážkou pre  
potencionálnych žiadateľov a prijímateľov pomoci.  
Je zabezpečená adekvátna  
riadiaca dokumentácia?  
Naplnením všetkých pracovných miest odborným personálom sa vytvoria  
predpoklady pre kvalitné a účinné riadenie procesov OPRH. Využitím  
technickej pomoci sa prispeje k budovaniu administratívnych kapacít a  
ďalším určeným činnostiam s cieľom účinnej implementácie OPRH.  
Má riadiaci orgán potrebné  
administratívne kapacity na  
riadenie OPRH?  
Sú prijímané opatrenia na  
znižovanie administratívnej  
záťaže?  
Na základe správne analyzovaných prekážok a problémov s  
implementáciou budú prijaté opatrenia, ktoré zjednodušia procesy od  
podania žiadosti o NFP až po finalizáciu projektu.  
Majú žiadatelia a prijímatelia  
podpory prístup k potrebným  
Prístup k potrebným informáciám a usmerneniam OPRH bude  
zabezpečený na základe vzájomnej informovanosti a komunikácie medzi  
informáciám a usmerneniam? RO a žiadateľmi pomoci  
Pohľad cieľovej skupiny: Systém je čiastočne účinný, potrebuje zmenu  
Spätnú väzbu na OPRH poskytli držitelia licencií na chov rýb, či ich spracovanie, ktorí aktívne odpovedali na  
anonymný dotazník NKÚ SR. Dotazník bol doručený 84 chovateľom a spracovateľom rýb, vyplnilo ho 42 z nich.  
Odpovede v piatich základných kategóriách a doplnkových dátach, ako napr. zapojenie sa do prípravy nového  
programového obdobia či potrebu iných foriem podpory, boli využité na celkové vyhodnotenie účinnosti systému  
žiadateľmi.  
Výsledky poukázali na pasivitu riadiaceho a sprostredkovateľského orgánov v oblasti informovania a spracovania  
kvalitných, včasných a zrozumiteľných informácií. Ďalej na absenciu bezplatného riešenia profesionálnej pomoci  
pre potenciálnych prijímateľov pri vypracovávaní žiadosti (napríklad cez Informačno-poradenské centrá pre EŠIF  
IPC, aktuálne Regionálne centrá), ktorú ponechali na komerčné firmy a poradcov.  
Tieto nedostatky spolu s nedostatočným zjednodušením riadiacej dokumentácie a nastavených podmienok  
programu (napríklad nezavedenie paušálnych platieb a pod.) negatívne ovplyvnili čerpanie OPRH. Pokrývanie  
reálnych potrieb sektora operačným programom hodnotilo pozitívne len 61 % respondentov, pričom u 30 % prispel  
NFP k zlepšeniu technologického vybavenia a v 15 % k zvýšeniu tržieb.  
Potenciálni prijímatelia podpory z EŠIF, spolu s úspešnými a neúspešnými žiadateľmi podpory za uplynulých  
deväť rokov, zhodnotili systém z OPRH 2014 2020 priemerom 46 %, teda ako čiastočne účinný systém,  
ktorý potrebuje podstatné zlepšenia.  
13  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka 5 Vyhodnotenie OPRH podľa dotazníkového prieskumu v sektore RH  
Dosiahnuté  
Oblasť hodnotenia  
skóre  
Vyhodnotenie  
čiastočne účinný systém, sú potrebné podstatné  
Dostupnosť informácií a ich hlavný zdroj  
39 %  
zlepšenia  
čiastočne účinný systém, sú potrebné podstatné  
zlepšenia  
Včasnosť/zrozumiteľnosť informácií  
Kvalita informácií  
Správnosť rozdelenia alokácie/pokrývanie  
reálnych potrieb sektora  
38 %  
66 %  
61 %  
systém je účinný, ale sú možné zlepšenia  
systém je účinný, ale sú možné zlepšenia  
Administratívna náročnosť prípravy  
kompletnej dokumentácie  
čiastočne účinný systém, sú potrebné podstatné  
28 %  
zlepšenia  
čiastočne účinný systém, sú potrebné podstatné  
Celkové hodnotenie  
46 %  
zlepšenia  
Zdroj: NKÚ, 2023  
Prevažná väčšina žiadateľov – 70 %, by odporučila zdroje z OPRH aj iným podnikateľom. Dve tretiny respondentov  
uviedlo, že nevyužilo podporu na prekonanie následkov korona krízy, tretina takúto podporu využila, najčastejšie z  
Ministerstva hospodárstva SR. Detailné informácie poskytujú grafy v Prílohe č. 3.  
V rámci prípravy nového programového obdobia 2021 – 2027 bolo ministerstvom oslovených 24 % respondentov.  
26 % žiadateľov by privítalo nahradenie OPRH priamymi platbami alebo inými platbami SPP, rovnako 26 %  
prejavilo záujem o zavedenie zjednodušeného vykazovania výdavkov.  
Z celkového počtu respondentov, ktorí reagovali na otázky NKÚ, až polovica uviedla, že nemá skúsenosti so  
zapojením sa do programu. Z toho len 5 % deklarovalo, že nemá ani záujem žiadať príspevok. Výrazná väčšina  
predstavuje potenciál pre nastavenie PRH 2021 2027.  
Porovnanie s ČR  
Slovensko aj Česko sa v akvakultúre opierajú o know-how založené na tradičnom chove rýb, existujúce rybochovné  
zariadenia, fungujúce profesijné organizácie a dobrý legislatívny základ. Spoločným cieľom je zvýšenie spotreby  
rýb na obyvateľa, v čom je SR úspešnejšia. Obe krajiny zápasia s vysokým podielom fyzickej práce a so zlým  
technickým stavom rybníkov s vysokým obsahom sedimentov. Ďalším spoločným problémom je nízka ekonomická  
návratnosť investícií do rybochovných zariadení.  
Kým ČR uvádza vo SWOT analýze operačného programu Rybářství vysokú úroveň rybárskeho výskumu a školstva  
medzi silnými stránkami, tvorcovia slovenskej verzie OPRH 2014 až 2020 zaradili neexistenciu aplikovaného  
výskumu a vývoja v oblasti akvakultúry medzi slabé stránky. Na rovnakom mieste uvádzajú nízku účasť na  
celoživotnom vzdelávaní a nízku úroveň uplatnenia absolventov škôl s rybárskymi odbormi.  
SR a ČR mali na obdobie 2014 – 2020 pridelenú z ENRF takmer rovnakú alokáciu (pozri prepočet v tabuľke  
6). Po deviatich rokoch Česká republika vykazuje takmer trojnásobne lepšie čerpanie. Detailné kroky prijaté  
v krajinách ponúka nasledovná tabuľka.  
14  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka 6 Porovnanie operačných programov RH 2021 – 2020 v SR a ČR  
SR  
ČR  
OP Rybné hospodárstvo 2014 – 2020  
Alokácia 15 785 000 eur (zdroj EÚ), t. j.  
2,90 eura na 1 obyvateľa  
Rozdiel  
OP Rybářství 2014 – 2020  
Alokácia 31 108 015 eur (zdroj EÚ), t. j.  
2,96 eur na 1 obyvateľa  
Schválený EK 15. júla 2015  
Prvý harmonogram výziev 21. januára  
2016  
Vyhlásené prvé výzvy – december 2016  
Počet schválených žiadostí o NFP 48  
(stav k septembru 2023)  
časové rozdiely Schválený EK 2. júna 2015  
Prvý harmonogram výziev 21. augusta 2015  
Vyhlásené prvé výzvy – november 2015  
Počet schválených žiadostí o NFP 888  
(stav k 31. 12. 2022)  
Technická pomoc  
Technická pomoc  
TP OP bola prevažne čerpaná na preplatenie V ČR bola TP  
V rámci TP OP boli realizované projekty v  
súvislosti s prípravou implementácie nového  
programového obdobia. Napríklad:  
mzdových nákladov administratívnych  
kapacít riadiaceho orgánu (za zdroj EÚ 584  
382,58 eur), s cieľom vytvoriť výkonné a  
kompetentné administratívne kapacity pre  
účinnú realizáciu programu a na výskum  
verejnej mienky (za zdroj EÚ 12 420 eur)  
využitá na  
prípravu  
a implemen-  
táciu OP v  
novom  
programovom  
období 2021 –  
2027  
Podpora nastavení nového IS  
(MS2021+) pro OP Rybářství 2021 –  
2027,  
Příprava OP Rybářství 2021 – 2027,  
Recirkulační zařízení a Akvaponie v  
OP Rybářství 2021 – 2027,  
Komunikační strategie OP Rybářství  
2021 2027  
Časť finančných prostriedkov z TP nebola  
použitá, bola prevedená na PÚ 2 – Investície do  
akvakultúry, ktoré vykazovalo najlepšiu  
výkonnosť a chýbali mu už finančné prostriedky.  
Išlo o prevod 0,6 mil. eur finančných  
prostriedkov.  
Podiel čerpania  
TP v SR je  
takmer 8-krát  
vyšší  
TP v SR dosahuje cca 32 percentný podiel z  
čerpania OP za zdroj EÚ  
TP má podiel na čerpaní OP za zdroj EÚ 4 %  
Česká republika  
Slovensko  
alokácia  
čerpanie  
podiel  
na  
alokácia  
podiel z  
alokácie  
4,031 52,1 %  
0,590 7,6 %  
2,312 29,9 %  
0,804 10,4 %  
7,737  
čerpanie  
Priorita únie  
podiel PÚ  
na  
čerpaní  
podiel z  
alokácie  
podiel PÚ  
na čerpaní  
podiel na  
čerpaní  
mil. eur  
mil. eur  
mil. eur  
mil. eur  
čerpaní  
2 - Podpora akvakultúry, ktorá je environmentálne  
3 - Podpora vykonávania SRP  
5 - Podpora marketingu a spracovania  
7 - Technická pomoc  
23,706 76,83% 23,583 99,5 %  
81,3 %  
4,7 %  
10,1 %  
4,0 %  
1,074 26,6 % 42,5 %  
0,041 6,9 % 1,6 %  
0,606 26,2 % 24,0 %  
0,804 100,0 % 31,8 %  
2,524 32,6 %  
2,383 7,72%  
3,492 11,32%  
1,274 4,13%  
30,855  
1,356 56,9 %  
2,917 83,5 %  
1,150 90,3 %  
29,006 94,0 %  
Spolu  
Zdroj: NKÚ SR, z oficiálnych dokumentov riadiacich orgánov v SR a ČR  
V prípade ČR bol jednoznačne najväčší objem prostriedkov alokovaný na Podporu akvakultúry, a to 76,8 %  
alokácie za zdroj EÚ. V SR to bolo 52,1 %. Celkovo český OP vyčerpal 94 % alokácie za zdroj EÚ. Slovenský  
OP vyčerpal 32,6 %, pričom tento výpočet nevychádza z pôvodných 15,8 mil. eur za zdroj EÚ, ale zo zníženej  
alokácie o 7,7 mil. eur za zdroj EÚ.  
15  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Oneskorovanie prípravy PRH2021 – 2027  
Oneskorený štart je spoločným znakom oboch programových období slovenského operačného programu  
pre rybné hospodárstvo. V programovom období PRH 2021 2027 MPRV SR aktuálne pripravuje riadiacu  
dokumentáciu, ktorá by mala byť kompletná do konca roka 2023. Prvé výzvy sa očakávajú v 1. polroku 2024, čo je  
viac ako 3 roky po spustení programového obdobia 2021 až 2027. Ostáva tak priestor na potrebné zlepšenia.  
Tabuľka 7 Porovnanie prípravy PRH 2021-2027 v SR a ČR  
SR  
Porovnanie  
Rozdiely  
ČR  
Program Rybné hospodárstvo 2021 – 2027  
OP Rybářství 2021 – 2027  
Alokácia 15 225 428 eur (zdroj EÚ)  
OP schválený EK 13. marca 2023 ako  
posledný z členských štátov EÚ  
Prvé výzvy za OP, plánované v 1.  
polroku 2024  
Významné  
oneskorenie  
prijatia a  
implementácie  
OP v SR  
Alokácia 30 005 249 eur (zdroj EÚ)  
OP schválený EK 20. júna 2022 ako  
prvý z členských štátov EÚ  
Prvé výzvy vyhlásené za OP – október  
2022  
Nízka aktivita zverejňovanie informácií  
pre potencionálnych prijímateľov OP zo  
strany riadiaceho orgánu  
Zverejnená povinná dokumentácia  
k Pravidlám pre žiadateľov  
ČR prezentuje  
vysokú aktivitu  
implementáciou  
a začiatkom OP  
a prijímateľov pomoci, ako aj  
zrealizované školenia pre žiadateľov  
pomoci a zverejnené inštruktážne listy  
Zdroj: NKÚ SR z oficiálnych dokumentov rezortov v SR a ČR  
OP Rybářství v ČR bol schválený EK 20. 6. 2022 ako prvý zo všetkých členských štátov EÚ.2 Rýchle prijatie OP  
Rybářství svedčí o dobrej spolupráci medzi Ministerstvom zemědělství s rybárskym sektorom v ČR. Prvé výzvy boli  
vyhlásené už v októbri 2022 a aktuálne už prebehli školenia pre žiadateľov pomoci, boli zverejnené inštruktážne  
listy, ako aj spresňujúce výklady k Pravidlám pre žiadateľov a prijímateľov pomoci.  
NKÚ upozorňuje na potrebu urýchliť štart programu RH a predovšetkým prijať dostatočné opatrenia, aby nedošlo  
k prenosu systémových nedostatkov, ktoré viedli k neúspechu OPRH 2014 až 2020.  
Záver  
NKÚ SR vykonal prvú kontrolu Operačného programu Rybné hospodárstvo 2014 2020, z ktorého bolo po  
deviatich rokoch zazmluvnených a riadne implementovaných 43 projektov a vyčerpaných len 32,6 % zníženej  
alokácie. Program trpí mnohými nedostatkami, známymi z ostatných EŠIF programov (napr. komplikovaná  
a rozsiahla administratíva, procesy povoľovania), ale aj zlyhaniami spôsobenými nestabilitou a nedostatočnou  
pripravenosťou administratívnych kapacít zodpovedných za jednotlivé procesy, vrátane manažmentu.  
Zodpovední pracovníci RO a SO potrebujú dostatočné znalosti aj o fungovaní podnikov rybného hospodárstva.  
Tak pri nastavovaní podmienok pri plánovaní alokácií a vyhlasovaní výziev, ako aj riadení procesov pri realizácii  
projektov. Kľúčom k úspechu bude pokračovanie a rozvíjanie komunikácie a spolupráce s profesijnými združeniami  
predstaviteľmi sektora, ktorú začal RO OPRH v roku 2023.  
Aktuálne je nevyhnutné urýchliť štart nového PRH 2021 až 2027 a predovšetkým prijať dostatočné opatrenia, aby  
nedošlo k prenosu systémových nedostatkov, ktoré viedli k neúspechu OPRH 2014 2020. Rovnako tak  
analyzovať reálnu absorpčnú schopnosť mikro a MSP v rybnom hospodárstve, naprieč rezortmi nastaviť vhodný  
systém podpôr (vrátane PRH 2021 až 2027) pre ich rozvoj v súlade s cieľmi SR a EÚ.  
16  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Neprijatie systémových nápravných opatrení bude viesť k prenosu problémov s čerpaním do PRH 2021 –  
2027, neplneniu záväzkov Slovenska v oblasti akvakultúry, no predovšetkým k zlyhávaniu podpory pre kapitálovo  
poddimenzované subjekty v sektore.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Dňa 13. 11. 2023 kontrolná skupina NKÚ SR predložila vypracovaný protokol o výsledku kontroly osobe poverenej  
štatutárnym orgánom kontrolovaného subjektu na oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie  
námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Kontrolovaný subjekt nevzniesol žiadne námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR  
Dobrovičova 12  
824 73 Bratislava 26  
812 66 Bratislava  
Zoznam použitých skratiek  
AFK  
AK  
Administratívna finančná kontrola  
Administratívne kapacity (ľudské zdroje riešiace agendu OPRH)  
CKO  
Centrálny koordinačný orgán  
COV  
Celkové oprávnené výdavky  
Delegačná zmluva  
Zmluva o vykonávaní časti úloh riadiaceho orgánu sprostredkovateľským  
orgánom č. 188/2016 – 630/MPRV SR z 10. 5. 2016 v znení Dodatku č. 1  
Dohoda o ukončení Zmluvy o vykonávaní časti úloh riadiaceho orgánu  
sprostredkovateľským orgánom č. 188/2016 – 630/MPRV SR v znení  
Dodatku č. 1  
Dohoda o ukončení delegačnej  
zmluvy  
DOP  
EIA  
Dopytovo orientované projekty  
Environmental Impact Assessment – posudzovanie vplyvov na životné  
prostredie  
EK, EÚ  
ENRF  
EŠIF  
NP  
Európska komisia; Európska únia  
Európsky námorný a rybársky fond  
Európske štrukturálne a investičné fondy  
Národný projekt  
MP  
Manuál procedúr OPRH (má rôzne verzie, číslované od 1 až po 16)  
MSP  
Mikro, malé a stredné podniky  
OH  
Odborní hodnotitelia  
OPRH  
PPA  
PÚ  
PRH 2021 2027  
RO  
Operačný program Rybné hospodárstvo 2014 – 2020  
Pôdohospodárska platobná agentúra  
Priorita únie resp. Prioritná os (pokračuje s číslom priority)  
Program Rybné hospodárstvo Slovenskej republiky 2021 – 2027  
Riadiaci orgán  
SO / SORO  
SRP  
Sprostredkovateľský orgán  
Spoločná rybárska politika EÚ (Prvýkrát bola sformulovaná v Rímskej  
zmluve. Spočiatku bola spojená so SPP, postupne sa osamostatnila.)  
Spoločná poľnohospodárska politika 2014 – 2020  
SPP  
TP  
Technická pomoc – jedna z prioritných osí programu OPRH  
17  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Všeobecné nariadenie  
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17.  
decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom  
fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde,  
Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom  
námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia  
o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde,  
Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa  
zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 v platnom znení  
Výkonnostná rezerva  
Finančná suma predstavujúca časť prostriedkov ENRF v rámci cieľa  
Investovanie do rastu a zamestnanosti. Tvorí 5 % až 7 % pridelených  
prostriedkov na každú prioritu Únie v rámci ENRF, s výnimkou priorít  
venovaných technickej pomoci a s výnimkou Iniciatívy na podporu  
zamestnanosti mladých ľudí. Celková výška výkonnostnej rezervy pridelenej  
na EŠIF a kategóriu regiónov je minimálne 6 %.  
Zmluva o poskytnutí nenávratného  
dvojstranný právny úkon stanovujúci zmluvné podmienky, práva a povinnosti  
finančného príspevku alebo zmluva prijímateľa a RO pre OPRH ako poskytovateľa pri poskytnutí NFP na  
o NFP / Zmluva o NFP  
ŽoNFP  
ŽoP  
realizáciu aktivít projektu, ktorý je predmetom schválenej žiadosti o NFP  
Žiadosť o nenávratný finančný príspevok  
Žiadosť o platbu  
Príloha č. 1– tabuľky, grafy a obrázky  
Tabuľka 8 Prehľad znižovania alokácie  
Zníženie výkonnostnej  
OPRH v roku  
Dekomitmenty  
SPOLU zníženie o  
1 650 132,00 €  
rezervy  
2022  
2021  
2020  
2019  
2018  
2017  
2016  
2015  
1 650 132,00 €  
289 867,00 €  
2 136 223,00 €  
1 140 207,00 €  
1 884 875,00 €  
0,00 €  
289 867,00 €  
2 136 223,00 €  
1 140 207,00 €  
2 831 975,00 €  
0,00 €  
947 100,00 €  
0,00 €  
0,00 €  
0,00 €  
0,00 €  
Obrázok 3 Systém riadenia OPRH od roku 2014 a od 1.3.2021  
Bez PPA od 1.3.2023  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka 9 Prehľad výziev, vyzvaní a žiadostí o NFP v kontrolovanom období a ich hodnoty v eurách  
Zdroj: NKU SR z dát ITM S 2014+ a webu partnerskadohoda.sk  
Tabuľka 10 Vývoj organizačnej štruktúry a počtu pracovných miest pre OPRH  
Vývoj počtu pracovníkov RO riešiacich agendu OPRH  
RO 630  
(+ odbor vedúci oddelení  
OPRH)  
sekcia  
kontroly odbor 021  
020  
GR 600  
(sekcia)  
oddelenie oddelenie oddelenie Odbor 650  
vedúci  
oddelenie oddelenie  
spolu odbor  
OPRH  
SPOLU  
sekcia  
631  
632  
633 (SPP&OPRH) oddelení  
651  
652  
2017  
2018  
2019  
2020  
2021  
2022  
2023  
1
1
1
1
1
1
1
6
7
1
1
1
0
0
0
0
0
3
3
3
0
0
0
0
2
2
2
0
0
0
0
0
0
5
0
0
0
0
0
0
0
1
1
0
0
0
0
0
2
2
0
0
0
0
0
5
5
0
0
0
0
0
7
7
6
7
8
7
8
9
0
2
2
3
0
0
1 (1+2)  
1 (1+2)  
1 (1+2)  
1 (1+2)  
8
9
14  
15  
15  
15  
16  
16  
Zdroj: NKÚ SR z Opisov Systému riadenia a kontroly OPRH  
Tabuľka 11 Projekty realizované z technickej pomoci OPRH  
Schválené projekty TP  
názov projektu  
Celková suma FP projektu TP  
Čerpanie FP projektu TP  
zdroj EÚ  
Dátum  
ukončenia  
projektu:  
zdroj EÚ  
zdroj ŠR  
prijímateľ TP  
zdroj ŠR  
Mzdové náklady  
oprávnených  
administratívnych kapacít  
OPRH; MPRV SR*  
779 190,23 eur  
584 382,67 eur  
194 797,56 eur  
779 176,77 eur  
584 382,58 eur  
13,46 eur*  
30. 11. 2021  
29. 11. 2021  
16 560,00 eur  
12 420,00 eur  
4 140,00 eur  
16 560,00 eur  
12 420,00 eur  
4 140,00 eur  
Výskum verejnej mienky;  
MPRV SR  
Zdroj: NKÚ SR z dát kontrolovaného subjektu, * ITMS 2014+ v decembri 2023 uvádza za ŠR sumu 194 794,16 eur.  
19  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka 12 Prehľad plánovaných, zverejnených, stiahnutých a aktívnych výziev a vyzvaní  
plán podľa prvého IHVVV plán podľa aktuálneho  
skutočne vyhlásené  
Indikatívna  
stav po stiahnutiach výziev  
Indikatívna  
Indikatívna  
Indikatívna  
dátum  
výška  
dátum  
výška  
výška  
výška  
vyhásenia finančných vyhásen finančných  
výzvy  
(mesiac, určených na (mesiac, určených na  
dátum  
finančných  
dátum  
dátum  
finančných  
PO  
Konkrétny cieľ  
prostriedkov ia výzvy prostriedkov vyhásenia prostriedkov stiahnutia nahradenia prostriedkov  
výzvy  
určených na  
výzvu (zdroje  
EÚ, v EUR)  
výzvy  
výzvy  
určených na  
výzvu (zdroje  
EÚ, v EUR)  
rok)  
výzvu (zdroje  
EÚ, v EUR)  
rok) výzvu (zdroje  
EÚ, v EUR)  
2a1 Produktívne investície do akvakultúry - výstavba novej  
akvakultúrnej prevádzky  
2.2 a2 Modernizácia existujúcich akvakultúrnych prevádzok  
2.2  
máj 2016  
máj 2016  
máj 2016  
1 727 730 mar. 2017 1 727 730  
1 727 730 mar. 2017 1 727 730  
31.5.2017 1 727 730  
31.5.2017 1 727 730  
15.6.2018 21.9.2018  
15.6.2018 21.9.2018  
15.6.2018 21.9.2018  
1 010 321  
3 146 552  
115 183  
a3 Zlepšenie zdravia a dobrých životných podmienok zvierat  
2.2  
86 387 mar. 2017  
86 387  
31.5.2017  
86 387  
2.2 a4 Zvyšovanie kvality produktov alebo ich pridanej hodnoty  
2.2 a5 Obnova existujúcich produkčných zariadení  
2.2 a6 Doplnkové činnosti  
máj 2016  
máj 2016  
máj 2016  
86 387 mar. 2017  
345 546 mar. 2017  
172 773 mar. 2017  
86 387  
345 546  
172 773  
31.5.2017  
31.5.2017  
31.5.2017  
86 387  
345 546  
172 773  
15.6.2018 21.9.2018  
15.6.2018 8.10.2018  
15.6.2018 21.9.2018  
115 183  
1 586 594  
230 365  
a1 Znižovanie negatívneho vplyvu alebo zvyšovanie  
2.3 pozitívneho vplyvu na životné prostredie a zvyšovanie  
efektívnosti využívania zdrojov  
jún 2016  
jún 2016  
38 394 mar. 2017  
614 304 mar. 2017  
38 394  
31.5.2017  
31.5.2017  
38 394  
15.6.2018 21.9.2018  
15.6.2018 8.10.2018  
51 192  
2.3 a2 Recirkulačné systémy  
614 304  
614 304  
614 304  
PO 2 spolu  
4 799 251  
4 799 251  
6 869 694  
Technické zabezpečenie vysledovateľnosti produktov  
rybolovu a akvakultúry  
3 Zber, správa a využívanie údajov  
3
dec. 2016  
jan. 2018  
180 000  
6.12.2016  
3.12.2018  
180 000  
180 000  
89 610  
269 610  
89 610  
269 610  
31.12.2023  
1.3.2021  
PO 3 spolu  
180 000  
Zlepšenie organizácie trhov s produktmi rybolovu a  
5.1 akvakultúry Aktivita 1: Získanie nových trhov a zlepšenie  
marketingových podmienok  
jan. 2017  
225 000 jún 2017  
225 000,00  
8.8.2017  
88 500,00  
Zlepšenie organizácie trhov s produktmi rybolovu a  
5.1 akvakultúry: Aktivita 2 Národné informačné a propagačné  
kampane  
Podnecovanie investícií do odvetví spracovania a uvádzania  
5.2 na trh Aktivita 1: Úspora energie alebo znižovanie vplyvu na  
životné prostredie  
Podnecovanie investícií do odvetví spracovania a uvádzania  
5.2 na trh Aktivita 2: Zlepšenie bezpečnosti, hygieny, zdravia a  
pracovných podmienok  
uzavretá  
28.6.2019  
jan. 2018  
661 500  
5.9.2018 661 500,00  
7.3.2017 329 137,00  
7.3.2017 329 137,00  
661 500,00  
jún 2016  
jún 2016  
329 137 feb. 2017 329 137,00  
329 137 feb. 2017 329 137,00  
1.3.2021  
1.3.2021  
Podnecovanie investícií do odvetví spracovania a uvádzania  
na trh Aktivita 3: Zavádzanie nových alebo zlepšených  
5.2  
jún 2016  
1 316 548 feb. 2017 1 316 548,00  
7.3.2017 1 316 548,00  
1.3.2021 28.1.2022  
1 229 636,00  
produktov, procesov alebo systémov riadenia a organizácie  
PO 5 spolu  
2 861 322,00  
2 724 822,00  
1 891 136,00  
7 a1 Vykonávanie programu  
7 a3 Zlepšenie/zvyšovanie administratívnych kapacít  
7 a4 Komunikačné činnosti  
7 a5 Hodnotenie  
7 a6 Štúdie  
7 a7 Kontrola a audit  
máj 2016  
máj 2016  
máj 2016  
máj 2016  
máj 2017  
máj 2016  
máj 2016  
74 968 nov. 2016  
224 904 nov. 2016  
187 420 nov. 2016  
224 904 nov. 2016  
50 000 máj 2017  
78 968 nov. 2016  
37 484 nov. 2016  
74 968  
224 904  
187 420  
224 904  
50 000  
78 968  
37 484  
878 648  
6.12.2016  
6.12.2016  
6.12.2016  
6.12.2016  
10.7.2017  
6.12.2016  
6.12.2016  
90 000  
584 616  
50 000  
75 000  
100 000  
-
1.3.2021  
1.3.2021 15.11.2021  
1.3.2021  
1.3.2021  
1.3.2021  
584 392  
17.8.2020  
1.3.2021  
a8 Iné aktivity technickej pomoci  
7
37 484  
937 100  
PO 7 spolu  
584 392  
Vyzvanie na predkladanie ŽoNFP pre aktivitu Zber, správa a  
využívanie údajov  
8 Vyzvanie - NP Zber, správa a využívanie údajov  
8
okt. 2021  
jan. 2018  
380 000  
30.11.2021  
3.12.2018  
377 720  
377 720  
89 610  
89 610  
89 610  
PO 8 spolu  
469 610  
467 330  
467 330  
PO 2, 3, 5, 7 a 8 spolu  
9 278 440  
9 198 112  
9 992 552  
Spracovanie NKÚ SR z dát MPRV SR. Pozn. Kurzívou sú uvedené dve sumy, ktoré boli v HVVV vynechané s poznámkou „Bude  
doplnené po schválení zámeru MV pre OP RH. Tabuľka uvádza sumy tak, ako boli vyhlásené.  
Tabuľka 13 Zoznam riadiacej dokumentácie OPRH 2014 – 2020  
Riadiacou dokumentáciou na úrovni OPRH bol Manuál procedúr (v priebehu deviatich rokov bolo vypracovaných 16 verzií) a Opis  
systémov riadenia a kontroly (má 15 verzií). Riadiacu dokumentáciu pre výber a implementáciu projektov tvorili Kritéria pre výber  
dopytovo orientovaných projektov, Kritéria pre výber projektov technickej pomoci; Príručka pre žiadateľov národných projektov a projektov  
technickej pomoci; Príručka k oprávnenosti národných projektov a projektov technickej pomoci; Jednotná príručka pre  
žiadateľov/prijímateľov k procesu a kontrole verejného obstarávania; Príručka k procesom obstarávania pre projekty OPRH 2014 2020;  
Príručka pre žiadateľa dopytovo orientovaných projektov; Príručka pre prijímateľa; Príručka k oprávnenosti projektov; Vzor zmluvy o  
poskytnutí NFP; Formulár ŽoNFP, zoznam povinných príloh, Formulár projektového zámeru, Merateľné ukazovatele atď.  
20  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha č. 2 – Štruktúra Operačného programu RH 2014 – 2020  
19  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha č. 3 – Výsledky prieskumu skúseností cieľovej skupiny spracovateľov a chovateľov rýb  
20  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
21