Správa o výsledku kontroly  
2023  
Súkromné stredné školy  
v systéme vzdelávania  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Súkromné stredné odborné školy a ich zriaďovateľov  
Kontrolovanými subjektami bolo deväť súkromných stredných odborných škôl a ich zriaďovatelia, ktorým boli  
poskytnuté finančné prostriedky zo ŠR SR. Kontrolovaní zriaďovatelia boli právnické osoby, ktoré mali rôzne právne  
formy, ako aj fyzická osoba podnikateľ. Súkromné školy, ktoré boli predmetom kontroly, boli financované  
predovšetkým normatívnymi a nenormatívnymi príspevkami poskytnutými z rozpočtu ministerstva školstva.  
Kontrola bola vykonaná podľa zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo základných princípov  
medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Do výkonu kontroly bolo zapojených 27  
kontrolórov. Pri plánovaní kontroly boli identifikované dve riziká: netransparentné nakladanie s verejnými  
prostriedkami a nedostatočné fungovanie kontrolného systému. Kontrola v kontrolovaných subjektoch riziká  
potvrdila.  
Kontrola nadväzuje na kontrolnú akciu „Financovanie vzdelávania Súkromnej spojenej školy v Kežmarku“  
vykonanú v roku 2021. Uvedená kontrola poukázala na osobitosti legislatívneho procesu pri nakladaní s verejnými  
prostriedkami v podmienkach súkromných škôl. Okrem iného bolo zistené, že v porovnaní s verejnými školami  
absentuje legislatíva, ktorá by zabezpečila transparentnosť a verejnú kontrolu pri použití verejných prostriedkov.  
Legislatívna úprava v oblasti nakladania s verejnými zdrojmi súkromnými školami a ich zriaďovateľmi nie je  
dostatočná na zabezpečenie preukázateľnosti ich použitia aj vzhľadom na viaczdrojové financovanie.  
Bolo identifikované riziko, že informačné systémy ministerstva školstva nedokážu identifikovať fiktívne  
vykazovaných žiakov v dôsledku čoho môže dochádzať k neoprávnenému čerpaniu verejných zdrojov.  
Financovanie založené na počte žiakov k 15. 9. príslušného roka nezohľadňuje reálne finančné potreby  
na zabezpečenie vzdelávania a vytvára priestor pre účelové vykazovanie údajov k termínu zberu údajov.  
Systém vykazovania použitia verejných prostriedkov neumožňuje poskytovateľovi zabezpečiť kontrolu takmer  
v žiadnom rozsahu.  
Kontrola hospodárenia s verejnými prostriedkami u zriaďovateľov ani v školách nebola zo strany orgánov  
štátnej správy vykonávaná.  
Pri nakladaní s verejnými prostriedkami v podmienkach súkromných škôl absentuje legislatíva, ktorá  
by zabezpečila transparentnosť a verejnú kontrolu nakladania s verejnými prostriedkami.  
Nedostatky zistené v správach o hospodárení poukazujú na nedostatočný kontrolný mechanizmus a z toho  
vyplývajúce riziko použitia účelovo určených finančných prostriedkov na iný účel.  
Vzhľadom na personálne prepojenie zriaďovateľov a škôl mali kontrolné mechanizmy zriaďovateľov  
k zriadeným školám formálnu povahu.  
Formálnosť úkonov vykonávaných zriaďovateľom voči škole a, naopak, v dôsledku personálneho prepojenia  
zriaďovateľa a školy, pričom legislatíva umožňuje, aby bol zriaďovateľ zároveň štatutár zriadenej školy.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo odporúčame  
Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, aby zaviazal Ministerstvo, školstva, vedy,  
výskumu a športu Slovenskej republiky pripraviť:  
legislatívnu zmenu s cieľom vytvoriť účinný kontrolný mechanizmus nakladania s verejnými prostriedkami  
v oblasti financovania škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie (zákon  
o financovaní škôl),  
takú legislatívnu zmenu, aby boli všetky školy a ich zriaďovatelia pri nakladaní s verejnými prostriedkami  
povinné viesť rozpočtovú klasifikáciu, ak sú financované z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva,  
legislatívnu zmenu v oblasti zverejňovania informácií školami, ktoré hospodária s verejnými prostriedkami,  
legislatívnu zmenu, na základe ktorej by boli súkromné školy a ich zriaďovatelia povinní overovať účtovné  
závierky audítorom v prípade, že čerpajú finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť financovanie súkromných stredných škôl a použitie verejných prostriedkov  
v nadväznosti na vytvorené podmienky pre vzdelávanie.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti. Predmetom kontroly bolo financovanie škôl zo  
strany zriaďovateľov, dodržiavanie všeobecne záväzných predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami,  
ako aj kontrolný systém.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrolná akcia bola vykonaná ako celoslovenská v 18 kontrolovaných subjektoch. Kontrolovaným obdobím boli  
roky 2020 2022 a v prípade potreby objektívneho posúdenia preverovaných oblastí aj súvisiace obdobia.  
Pri kontrole bol použitý prístup detailného preverenia dokladov a dokumentov, ktoré súviseli s predmetom kontroly.  
V rámci kontroly boli uplatnené viaceré metódy a techniky, najmä preskúmanie predloženej dokumentácie  
a dokladov, štúdium interných predpisov, ako aj rozhovory s riadiacimi pracovníkmi a kompetentnými  
zamestnancami.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Na Slovensku je vzdelávanie založené na princípe rovnocennosti jeho získavania v štátnych, cirkevných  
alebo súkromných školách, pričom v prípade súkromných škôl môže byť poskytované za úhradu.  
Financovanie škôl je postavené na normatívnom princípe, keď sú školy financované podľa počtu žiakov a  
podľa personálnej a ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu. Ministerstvom školstva sú takto  
financované školy zriadené obcou, VÚC, štátom uznanou cirkvou a inými právnickými alebo fyzickými osobami.  
Graf č. 1 Prehľad poskytnutých finančných prostriedkov zo ŠR školám v roku 2022  
120 638 995 €  
130 929 574 €  
2 046 129 258 €  
Verejné školy  
Cirkevné školy  
Súkromné školy  
Zdroj: Ministerstvo školstva  
Na Slovensku pôsobí 236 súkromných škôl, v ktorých sa vzdelávalo viac ako 38 tis. žiakov. V roku 2022 bolo  
súkromným školám a škôlkam pridelených zo ŠR viac ako 120 mil. eur. Kontrovaným školám bolo z tejto sumy  
poskytnutých takmer 5,7 mil. eur.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka č. 1 Prehľad finančných prostriedkov poskytnutých ministerstvom školstva kontrolovaným školám  
Ukazovateľ  
Mzdy  
Rok 2020  
4 362 407 €  
Rok 2021  
4 434 275 €  
Rok 2022  
4 648 727 €  
Prevádzka  
547 636 €  
92 286 €  
73 898 €  
579 175 €  
110 455 €  
249 759 €  
5 373 664 €  
612 381 €  
178 151 €  
267 053 €  
5 706 312 €  
Nenormatívne príspevky  
Dohodovacie konanie  
Spolu  
5 076 227 €  
Zdroj: Ministerstvo školstva  
Financovanie súkromných škôl  
Financovanie regionálneho školstva je založené na princípe rovnakého financovania každého žiaka bez ohľadu na  
zriaďovateľa školy. Pre výpočet výšky normatívneho príspevku je rozhodujúci počet žiakov školy k 15. septembru,  
ktorý nahlási zriaďovateľ do 30. septembra školskému úradu. V prípade zmeny počtu žiakov v priebehu roka už  
nedochádza k úprave normatívneho príspevku. Keďže v prípade zvýšenia alebo zníženia počtu žiakov nie je výška  
normatívu ministerstvom školstva upravovaná, uvedený spôsob financovania nezohľadňuje reálne finančné  
potreby pre zabezpečenie vzdelávania v priebehu roka.  
V súvislosti s krátením normatívu na žiakov vzdelávajúcich sa podľa individuálneho učebného plánu bolo zistené,  
že toto sa vypočítava len podľa počtu žiakov nahlásených školami k 15. septembru, pričom následne dochádza ku  
kráteniu normatívu o 90 %. To sa však nevzťahuje na rozhodnutia vydané po tomto dátume, kedy sa už výška  
pridelených normatívnych prostriedkov zo strany ministerstva školstva nijako neznižuje. V niektorých prípadoch  
boli identifikované pomerne vysoké rozdiely počtu žiakov vzdelávajúcich sa podľa individuálneho učebného plánu  
na začiatku a konci školského roka. Napríklad škola v Trenčíne vydala po 15. septembri v kontrolovaných rokoch  
spolu 118 takýchto rozhodnutí pri celkovom počte žiakov 577. Keďže nedošlo k zníženiu normatívu na žiaka zo  
strany ministerstva školstva, škola tak poberala 100 % normatívnych prostriedkov aj na žiakov, ktorí školu na  
základe rozhodnutia riaditeľa nenavštevovali. Nedostatky tiež boli zistené vo výrokovej časti takto vydaných  
rozhodnutí. Takáto forma štúdia bola uplatňovaná aj v škole v Giraltovciach, kde z celkového počtu 904 žiakov  
v kontrolovanom období bolo vydaných 188 rozhodnutí o individuálnom vzdelávaní.  
Údaje poskytované pre potreby rozpisu finančných prostriedkov z rozpočtu ministerstva školstva boli zadávané do  
centrálneho registra. Podľa vyjadrenia ministerstva školstva bol centrálny register napojený na príslušné  
informačné registre verejnej správy. Kontrola reálnosti nahlásených počtov fyzických osôb (žiakov a učiteľov) do  
centrálneho registra, bola podľa ministerstva školstva vo vysokej miere úspešná.  
NKÚ SR identifikoval závažné nedostatky v oblasti preukázateľnosti nakladania s verejnými prostriedkami  
v škole v Hnúšti. Podľa informácií polície bolo identifikované fiktívne vykazovanie počtu žiakov a učiteľov  
zriaďovateľom školy.  
Informácie získané na základe vykonanej kontroly v škole v Hnúšti indikujú možné riziko nedostatočného  
prepojenia informačných systémov ministerstva školstva s ostatnými informačnými systémami verejnej správy  
pri výpočte výšky normatívu. Uvedené môže viesť k neoprávnenému vyplácaniu finančných prostriedkov na  
vzdelávanie osôb, ktoré reálne neexistujú, prípadne existujú, ale v danej škole nikdy neštudovali.  
Nakladanie s verejnými prostriedkami  
Zriaďovatelia súkromných škôl a nimi zriadené školy nie sú subjektmi verejnej správy. Napriek tomu, že zákon  
ukladá súkromným školám povinnosť zostavovať rozpočet, nemajú tieto školy ani ich zriaďovatelia povinnosť  
uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu a triediť tak príjmy a výdavky podľa ich zdrojov. V spojitosti s viaczdrojovým  
financovaním škôl je tak preukázateľnosť použitia verejných prostriedkov značne obmedzená. Takúto legislatívnu  
úpravu hodnotí NKÚ SR ako nedostatočnú na zabezpečenie transparentného preukázania nakladania  
s verejnými prostriedkami. Kontrolou dodržiavania zákonov pri hospodárení s verejnými prostriedkami boli vo  
viacerých prípadoch zistené závažné nedostatky.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vykonanou kontrolou v súkromnej škole v Hnúšti boli konštatované závažné porušenia. Škola a jej zriaďovateľ boli  
pri kontrole zastúpení jedinou osobou, pričom nebola predložená žiadna relevantná dokumentácia  
preukazujúca nakladanie s verejnými prostriedkami. Pritom len v rokoch 2020 - 2022 bolo škole zo ŠR  
poskytnutých 775 tis. eur. Kontrolou ďalej bolo zistené, že tento subjekt vykazoval výrazne vyššie prevádzkové  
náklady na úkor mzdových nákladov (viac ako 60 % normatívu išlo na prevádzku) v porovnaním s tým, čo bolo  
určené ministerstvom školstva. Podľa informácií poskytnutých pri výkone kontroly bolo vykonaným policajným  
vyšetrovaním v tejto škole preukázané fiktívne vykazovanie počtu žiakov. Tým mohlo dôjsť k čerpaniu  
normatívnych finančných prostriedkov bez toho, aby bol vykonávaný výchovno-vzdelávací proces. Uvedená škola  
bola v čase výkonu kontroly vyradená zo siete škôl.  
Príkladom zlej praxe pri nakladaní s verejnými prostriedkami bola škola a jej zriaďovateľ v Prešove. Keďže  
zriaďovateľ bol živnostníkom, systém riadenia a zodpovednosti bol sústredený v jednej osobe, pričom bol  
zriaďovateľom viacerých škôl a školských zariadení. Na ich činnosť mu v kontrolovanom období bolo z rôznych  
zdrojov (napr. ministerstvo školstva, VÚC, mesto Prešov) poskytnutých viac ako 7,2 min. eur. Vykonanou  
kontrolou u zriaďovateľa a v jednej z jeho škôl boli zistené závažné porušenia zákona o financovaní škôl a zákona  
o účtovníctve. Zistené nedostatky mali vplyv na preukázateľnosť účelu použitia verejných prostriedkov  
a výsledky hospodárenia kontrolovanej školy.  
Uvedený zriaďovateľ neúčtoval o prijatých transferoch zo ŠR, zasielaných na činnosť škôl v jeho zriaďovateľskej  
pôsobnosti, pričom mu bolo v rokoch 2020 2022 len ministerstvom školstva poskytnutých takmer 4,4 mil.  
eur. Kontrolovaná škola účtovala o všetkých dotáciách a príspevkoch, ktoré zriaďovateľ poskytoval všetkým  
školám a školským zariadeniam v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti, čo malo byť predmetom účtovníctva  
zriaďovateľa. Navyše, škola nesprávne účtovala o finančných prostriedkoch poskytnutých zriaďovateľom tejto  
škole. Uvedené nedostatky bez toho, aby bola vedená rozpočtová klasifikácia alebo detailná analytická evidencia  
neumožňovali identifikovať, ktoré zdroje boli verejné a ako boli použité.  
Škola navyše neviedla účtovníctvo ako celok, keď o svojej podnikateľskej činnosti účtovala samostatne. Výsledkom  
bolo, že škola vytvárala dve účtovne závierky, pričom ani jedna neposkytovala verný a pravdivý obraz  
o finančnej situácii účtovnej jednotky. Kontrolou boli zistené aj ďalšie porušenia zákona o účtovníctve, keď škola  
účtovala nesprávne výnosy z prenájmu alebo neúčtovala účtovné prípady v období, s ktorým časove a vecne  
súviseli. Kontrolou bolo zistené aj to, že údaje v účtovnej závierky nezodpovedali skutočnosti.  
Uvedená škola mala uzatvorenú zmluvu o pôžičke s inou školou v zriaďovateľskej pôsobnosti svojho zriaďovateľa.  
Na základe tejto zmluvy v rokoch 2020 - 2022 prijala finančné prostriedky v celkovej sume 349 tis. eur, pričom  
o uvedenej sume účtovala škola ako o dotácii od zriaďovateľa, čo nebolo v súlade so zákonom o účtovníctve.  
Takýto spôsob financovania školy je v rozpore so zákonom o financovaní škôl, ktorý presne definuje zdroje  
financovania súkromných škôl a účel ich použitia.  
Vzhľadom na zistené nedostatky a spôsob vedenia účtovníctva školy nebolo možné jednoznačne identifikovať  
účel použitia verejných prostriedkov, na ktorý mali byť použité, no taktiež nebolo možné rozlíšiť výdavky, ktoré  
boli hradené z verejných zdrojov. Závažné nedostatky pri vedení účtovníctva školy ešte zvýrazňuje fakt, že  
škola nemala povinnosť overovať účtovnú závierku audítorom.  
Nedostatky pri nakladaní s verejnými prostriedkami boli zistené aj v ostatných kontrolovaných subjektoch, keď  
zriaďovateľ neposlal všetky pridelené finančné prostriedky škole do konca roka a zároveň rozpísal účelovo určené  
prostriedky inej škole, ako určilo ministerstvo školstva. Taktiež bolo zistené, že nebol dodržaný zákonom  
stanovený postup pri použití mzdového normatívu na úhradu prevádzkových nákladov, či nedodržanie účelu  
použitia pridelených finančných prostriedkov. Zistené boli aj nedostatky vo vedení účtovníctva a vykazovaní  
hospodárskeho výsledku kontrolovaných subjektov. Formálne nedostatky boli zistené aj v zriaďovacích listinách  
škôl.  
Kontrolou boli zistené nedostatky v účtovných závierkach v deviatich prípadoch. Školy ani ich zriaďovatelia nemali  
povinnosť overovať účtovnú závierku audítorom. Audit účtovnej závierky je zameraný na identifikáciu a posúdenie  
rizík významnej nesprávnosti účtovnej závierky, či už v dôsledku podvodu alebo chyby.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vzhľadom na zistené závažne nedostatky v oblasti nakladania s verejnými prostriedkami, NKÚ SR odporúča  
zavedenie povinnosti overenia účtovných závierok súkromných škôl a ich zriaďovateľov audítorom.  
Závažné porušenia, identifikované vykonanou kontrolou poukazujú na systémové nedostatky v oblasti  
financovania súkromných škôl a preukázateľnosti použitia verejných prostriedkov.  
Špecifikom kontrolovaných subjektov bolo personálne prepojenie, kedy štatutár zriaďovateľa školy bol súčasne  
štatutárom, prípadne zamestnancom školy. Takéto personálne prepojenie nedokázalo zabezpečiť dostatočnú  
nezávislosť a objektivitu potrebnú pre nakladanie s verejnými finančnými prostriedkami. Uvedené malo vplyv na  
formálnosť úkonov vykonávaných zriaďovateľom voči škole a naopak, pričom legislatívna úprava v oblasti  
financovania škôl sa vo veľkej miere v oblasti „finančného riadenia“ a kontroly spolieha na zriaďovateľa.  
Dokumentácia súvisiaca s finančným riadením (rozpisy normatívnych prostriedkov, rozpočty škôl) mala formálny  
charakter, prípadne nebola vôbec vypracovaná.  
Personálne prepojenie zriaďovateľa so školou vytvorilo neštandardnú situácia aj pri schvaľovaní odmien.  
V niektorých prípadoch výšku odmeny zamestnancom školy (vrátane zriaďovateľa, ktorý bol v škole zamestnaný)  
navrhoval riaditeľ školy a ich výšku odsúhlasoval zriaďovateľ školy. Riaditeľovi školy odmenu navrhoval a taktiež  
schvaľoval zriaďovateľ školy. Takýto neštandardný postup mal za následok, že previazanosťou rozhodnutí  
zriaďovateľa ako zamestnanca školy a riaditeľa školy došlo v rokoch 2020 2022 k vyplateniu odmien v  
rozsahu 29 až 79 % z celkovo vyplatených odmien z normatívnych finančných prostriedkov trom, takto personálne  
prepojeným osobám.  
Školné  
Zdrojom financovania súkromných škôl na úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie bolo aj školné, ktoré majú  
školy použiť na rovnaký účel, ako finančné prostriedky pridelené zo ŠR, t. j. mzdy, prevádzku, učebné pomôcky  
a riešenie havarijných situácií. Sedem škôl vybralo v rokoch 2020 – 2022 školné v celkovej sume 631 tisíc eur,  
pričom školné sa podieľalo na celkových zdrojoch škôl v pomere od 1 do 14 %. Neštandardný spôsob vyberania  
školného bol zistený v prípade, keď „školné“ vyberal zriaďovateľ a nie škola. Takýto spôsob vyberania školného  
nebol v súlade so zákonom o financovaní škôl. Zároveň zriaďovateľ nekonal v súlade so zákonom o účtovníctve,  
keď príjmy zo školného neevidoval vo svojom účtovníctve.  
Priestorové zabezpečenie  
Kontrolou priestorového zabezpečenia bolo zistené, že okrem jednej školy boli priestory pre vzdelávanie  
zabezpečované formou prenájmu. Podiel výdavkov na nájomné na celkovom čerpaní prevádzkového normatívu sa  
v kontrolovanom období pohyboval od 2 do 78 %.  
Graf č. 2 Podiel nájomného na celkovom čerpaní prevádzkového normatívu v rokoch 2020 2022  
1 300  
1 200  
1 100  
1 000  
900  
800  
700  
600  
500  
400  
300  
200  
100  
0
SSOŠ  
SSOŠ  
SSOŠPaS SSOŠ Pro  
SSOŠ SSOŠ ELBA SSOŠ  
Trenčín Prešov Hnúšťa  
SSOŠ  
Giraltovce Dunajská  
SSOŠ  
Gastroškola Animus Nitra Košice  
scholaris  
Bratislava  
Žilina  
Streda  
Prevádzkové náklady  
Nájomne uhradené spolu  
Nájomne uhradené z prevádzkového noramtívu  
SSOŠ ELBA Prešov sídlila vo vlastných priestoroch  
Zdroj: kontrolované subjekty  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prenájom budov vo vlastníctve zriaďovateľa bol zistený vo dvoch prípadoch. V jednom prípade bola celková suma  
nájmu za roky 2020 - 2022 viac ako 183 tis. eur, pričom z prevádzkového normatívu bol uhradený nájom v celkovej  
sume 62 tis. eur.  
Škola s najvyšším podielom nájomného na prevádzkových nákladoch uhradila v rokoch 2020 – 2022 nájomné  
v celkovej sume 951 tis. eur, pričom z verejných prostriedkov bolo uhradených 898 tis. eur. Vlastníkom nebytových  
priestorov, ktoré využívala škola na účely zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu bol zriaďovateľ školy.  
Uzatvorené nájomné zmluvy podpisovala za obidve zmluvné strany, prenajímateľa aj nájomcu, jedna a tá istá  
osoba, ktorá bola štatutárnym orgánom zriaďovateľa aj školy.  
Kontrola verejných prostriedkov  
Systémové nedostatky boli kontrolou zistené aj v súvislosti s nastavením kontrolných mechanizmov. Systém sa  
v značnej miere spolieha na kontrolnú úlohu zriaďovateľa, pričom zároveň umožňuje jeho personálne prepojenie  
so školou. Kontrola zúčtovania nakladania s verejnými prostriedkami, vykonávaná školskými úradmi, mala formálny  
charakter. Iba porovnávaním vykázaných čerpaných finančných prostriedkov s údajmi ministerstva školstva, bez  
kontroly účtovných dokladov, nebolo možné eliminovať riziko použitia účelovo určených finančných prostriedkov  
mimo stanovený účel.  
Uvedené bolo potvrdené aj zistením nedostatkov v predkladaných správach o hospodárení, resp. súhrnných  
správach predkladaných zriaďovateľom. Tie boli zo strany školského úradu akceptované napriek tomu, že kontrolou  
NKÚ SR boli zistené chyby, ktoré bolo možné identifikovať bez účtovných dokladov len, formálnym posúdením  
náležitostí predloženej správy o hospodárení.  
Zriaďovateľ napríklad v súhrnnej správe a príslušnom výkaze uvádzal aj údaje, ktoré nesúviseli so školou, napriek  
tomu boli školským úradom akceptované. Na druhej strane nepredkladal údaje za iné školy a školské zariadenia  
bez toho, aby boli tieto správy školským úradom požadované. Údaje uvedené v jednotlivých výkazoch škôl  
tohto zriaďovateľa aj bez kontroly účtovných dokladov indikovali riziko nakladania s verejnými  
prostriedkami v rozpore so zákonom o financovaní škôl.  
Taktiež bolo zistené, že údaje vykázané v správe o hospodárení školy neboli v súlade so skutočným čerpaním  
finančných prostriedkov. Predkladané správy o hospodárení javili znaky formálneho vykazovania použitia  
finančných prostriedkov podľa evidencie ministerstva školstva. Bez dôslednej kontroly účtovníctva nie je možné  
overenie vykázaného nakladania s verejnými prostriedkami. Nedostatky v správach o hospodárení boli zistené  
celkovo v siedmich školách.  
Podmienkou pridelenia finančných prostriedkov pre súkromné školy bolo predloženie správy o hospodárení školy  
za predchádzajúci rok prostredníctvom zriaďovateľa školy školskému úradu. Vzhľadom na personálne prepojenia  
kontrolovaných zriaďovateľov a nimi zriadených škôl nemal tento legislatívou stanovený „kontrolný mechanizmus“  
žiadny význam, čo preukázali aj nedostatky zistené v správach o hospodárení.  
Zlyhanie takto „voľne“ nastavenej kontroly potvrdil prípad školy v Hnúšti, kde boli každý rok predkladané správy  
o hospodárení. Zriaďovateľovi boli každoročne poskytnuté verejné prostriedky zo ŠR, pričom vykonaná kontrola  
preukázala závažné nedostatky, kedy nebola preukázaná existencia vedenia účtovníctva alebo akejkoľvek  
evidencie nakladania s verejnými prostriedkami zriaďovateľom ani školou. Vykonaná kontrola poukázala na riziko  
čerpania finančných prostriedkov zo ŠR, bez toho aby bol zabezpečený účel ich použitia. Uvedené potvrdzuje aj  
návrh na vyradenie školy zo siete škôl, podaný hlavnou školskou inšpektorkou, na základe ktorého bola škola  
v čase výkonu kontroly vyradená zo siete škôl.  
(Ne)transparentnosť pri nakladaní s verejnými prostriedkami  
Kontrola nakladania s verejnými prostriedkami pomáha vytvoriť vhodné podmienky a posilniť očakávania, že sa  
s verejnými prostriedkami bude nakladať hospodárne, efektívne, účinne a v súlade s legislatívou. Verejná kontrola  
nakladania s finančnými prostriedkami je dôležitá aj v tom, že poskytuje štátnym orgánom a širokej verejnosti  
informácie a nezávislé nestranné hodnotenie toho, ako sa hospodári s verejnými zdrojmi.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolnou akciou boli zistené osobitosti legislatívneho procesu pri nakladaní s verejnými prostriedkami  
v podmienkach súkromných škôl, keď absentuje legislatíva, ktorá by zabezpečila transparentnú a verejnú  
kontrolu použitia verejných finančných prostriedkov.  
Financovanie súkromných škôl je rovnaké ako pri verejných školách, napriek tomu však súkromné školy,  
financované zo ŠR, nemajú rovnaké povinnosti v oblasti zverejňovania. Kontrolované školy nezverejňovali žiadne  
objednávky ani faktúry. Zmluvy boli zverejňované len v centrálnom registri zmlúv, kde táto povinnosť vyplývala  
obidvom zmluvným stranám, pričom samotné zverejnenie bolo zabezpečené vo väčšine prípadov druhou zmluvnou  
stranou.  
Záver  
Legislatívne ukotvenie súkromných škôl a ich zriaďovateľov v systéme financovania regionálneho  
školstva vytvorilo podmienky, v ktorých nie je možné preukázať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť pri  
nakladaní s verejnými prostriedkami.  
Nastavené podmienky nakladania s verejnými prostriedkami v tejto oblasti hodnotí NKÚ SR ako  
nedostatočné a poukazuje na potrebu stanovenia jednotného a transparentného systému financovania  
škôl.  
Kontrola identifikovala potrebu zavedenia účinných kontrolných mechanizmov pri nakladaní s verejnými  
prostriedkami v oblasti financovania súkromných škôl aj vzhľadom na nevyhnutnosť konsolidácie ŠR.  
Kontrola hospodárenia s verejnými prostriedkami bola zo strany príslušných orgánov vykonáva len kontrolou  
predložených správ o hospodárení bez účtovných dokladov. Takýto spôsob vykonávania kontroly použitia  
verejných prostriedkov neumožňoval poskytovateľovi zabezpečiť kontrolu nakladania s verejnými prostriedkami  
takmer v žiadnom rozsahu.  
Deviatim kontrolovaným školám z celkového počtu 236 súkromných škôl bolo v roku 2022 poskytnutých zo ŠR  
takmer 5,7 mil. eur. Napriek tomu neboli zo strany príslušných štátnych orgánov vykonané kontroly účelu použitia  
finančných prostriedkov pridelených zo ŠR. Úzke personálne prepojenie škôl a ich zriaďovateľov v spojitosti  
s formálnou kontrolou vyúčtovania zo strany školských úradov ponechali tieto subjekty hospodáriace s verejnými  
prostriedkami de facto bez kontroly.  
Takáto legislatívna úprava bez dostatočných kontrolných mechanizmov vytvára riziko neoprávneného  
čerpania verejných zdrojov, čo bolo potvrdené vykonanou kontrolou, keď v jednom prípade zriaďovateľ  
a škola za obdobie niekoľkých rokov vykazovali fiktívnych žiakov, na ktorých takto poberali normatívne  
finančné prostriedky.  
Napriek tomu, že kontrola NKÚ SR nebola zameraná na kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu, zistené  
nedostatky indikujú riziko nedostatočnej úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu. Uvedené riziko podčiarkuje aj  
to, že od roku 2016 bolo z dôvodu zistených závažných nedostatkov vo výchovno-vzdelávacom procese hlavnou  
školskou inšpektorkou podaných pätnásť návrhov na vyradenie súkromných škôl a školských zariadení zo siete  
škôl.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolované subjekty nevzniesli námietky voči pravdivosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. V zápisnici  
o prerokovaní protokolu sa kontrolné subjekty zaviazali prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov  
a informovať o tom NKÚ SR v stanovených termínoch. NKÚ SR bude plnenie týchto opatrení následne  
monitorovať.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
EDUKACIA AMARO DROM  
Grösslingova 25  
Súkromná stredná odborná škola  
Francisciho 372  
811 09 Bratislava-Staré Mesto  
981 01 Hnúšťa  
Kultúrne združenie občanov rómskej  
národnosti Košického kraja, n. o.  
Jegorovovo námestie 5  
Súkromná stredná odborná škola  
pedagogická a sociálna  
Požiarnická 1  
040 22 Košice-Dargovských hrdinov  
040 01 Košice-Juh  
Centrum vzdelávania ANIMUS, s.r.o.  
Dlhá 853/28  
Súkromná stredná odborná škola ANIMUS  
Akademická 4  
949 01 Nitra  
949 01 Nitra  
K.B.REAL, s.r.o.  
Dukelská 31  
Súkromná stredná odborná škola  
Dukelská 33  
087 01 Giraltovce  
087 01 Giraltovce  
Ing. Emil Blicha - ELBA  
Palárikova 26  
Súkromná stredná odborná škola ELBA  
Smetanova 2  
080 01 Prešov  
080 01 Prešov  
Občianske združenie AMOS Trenčín  
Pod Sokolicami 14  
Súkromná stredná odborná škola  
Zlatovská cesta 35  
911 01 Trenčín  
911 05 Trenčín  
+421 918 940 698  
VOCATIO, spol. s.r.o.  
Zelená 6032  
929 01 Dunajská Streda  
Súkromná stredná odborná škola s vyučovacím jazykom  
maďarským – Magyar Tannyelvü Magán Szakközépiskola  
Neratovické námestie 1916/16  
929 01 Dunajská Streda  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Pro scholaris  
Súkromná stredná odborná škola Pro scholaris  
Matičné Námestie 2847/3A  
022 01 Čadca  
Hlavná 2  
010 09 Žilina  
Gastroškola s.r.o.  
Súkromná stredná odborná škola - Gastroškola  
Ipeľská 7  
Bieloruská 1  
821 07 Bratislava-Podunajské Biskupice 821 06 Bratislava-Podunajské Biskupice  
Zoznam použitých skratiek  
Centrálny register  
Rezortný informačný systém pre vedenie Centrálneho  
registra  
Ministerstvo školstva  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej  
republiky  
NKÚ SR  
Sieť škôl  
SSOŠ  
SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Sieť škôl a školských zariadení Slovenskej republiky  
Súkromná stredná odborná škola  
Slovenská republika  
Školský úrad  
ŠR  
Regionálny úrad školskej správy  
Štátny rozpočet  
VÚC  
Vyšší územný celok  
Zákon o financovaní škôl  
Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl,  
stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších  
predpisov  
Zákon o účtovníctve  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších  
predpisov  
Prílohy  
Obrázok 1 Zdroje financovania a ich transfer v roku 2022 v kontrolovanom subjekte  
10