Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Vykonanou kontrolou v súkromnej škole v Hnúšti boli konštatované závažné porušenia. Škola a jej zriaďovateľ boli
pri kontrole zastúpení jedinou osobou, pričom nebola predložená žiadna relevantná dokumentácia
preukazujúca nakladanie s verejnými prostriedkami. Pritom len v rokoch 2020 - 2022 bolo škole zo ŠR
poskytnutých 775 tis. eur. Kontrolou ďalej bolo zistené, že tento subjekt vykazoval výrazne vyššie prevádzkové
náklady na úkor mzdových nákladov (viac ako 60 % normatívu išlo na prevádzku) v porovnaním s tým, čo bolo
určené ministerstvom školstva. Podľa informácií poskytnutých pri výkone kontroly bolo vykonaným policajným
vyšetrovaním v tejto škole preukázané fiktívne vykazovanie počtu žiakov. Tým mohlo dôjsť k čerpaniu
normatívnych finančných prostriedkov bez toho, aby bol vykonávaný výchovno-vzdelávací proces. Uvedená škola
bola v čase výkonu kontroly vyradená zo siete škôl.
Príkladom zlej praxe pri nakladaní s verejnými prostriedkami bola škola a jej zriaďovateľ v Prešove. Keďže
zriaďovateľ bol živnostníkom, systém riadenia a zodpovednosti bol sústredený v jednej osobe, pričom bol
zriaďovateľom viacerých škôl a školských zariadení. Na ich činnosť mu v kontrolovanom období bolo z rôznych
zdrojov (napr. ministerstvo školstva, VÚC, mesto Prešov) poskytnutých viac ako 7,2 min. eur. Vykonanou
kontrolou u zriaďovateľa a v jednej z jeho škôl boli zistené závažné porušenia zákona o financovaní škôl a zákona
o účtovníctve. Zistené nedostatky mali vplyv na preukázateľnosť účelu použitia verejných prostriedkov
a výsledky hospodárenia kontrolovanej školy.
Uvedený zriaďovateľ neúčtoval o prijatých transferoch zo ŠR, zasielaných na činnosť škôl v jeho zriaďovateľskej
pôsobnosti, pričom mu bolo v rokoch 2020 – 2022 len ministerstvom školstva poskytnutých takmer 4,4 mil.
eur. Kontrolovaná škola účtovala o všetkých dotáciách a príspevkoch, ktoré zriaďovateľ poskytoval všetkým
školám a školským zariadeniam v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti, čo malo byť predmetom účtovníctva
zriaďovateľa. Navyše, škola nesprávne účtovala o finančných prostriedkoch poskytnutých zriaďovateľom tejto
škole. Uvedené nedostatky bez toho, aby bola vedená rozpočtová klasifikácia alebo detailná analytická evidencia
neumožňovali identifikovať, ktoré zdroje boli verejné a ako boli použité.
Škola navyše neviedla účtovníctvo ako celok, keď o svojej podnikateľskej činnosti účtovala samostatne. Výsledkom
bolo, že škola vytvárala dve účtovne závierky, pričom ani jedna neposkytovala verný a pravdivý obraz
o finančnej situácii účtovnej jednotky. Kontrolou boli zistené aj ďalšie porušenia zákona o účtovníctve, keď škola
účtovala nesprávne výnosy z prenájmu alebo neúčtovala účtovné prípady v období, s ktorým časove a vecne
súviseli. Kontrolou bolo zistené aj to, že údaje v účtovnej závierky nezodpovedali skutočnosti.
Uvedená škola mala uzatvorenú zmluvu o pôžičke s inou školou v zriaďovateľskej pôsobnosti svojho zriaďovateľa.
Na základe tejto zmluvy v rokoch 2020 - 2022 prijala finančné prostriedky v celkovej sume 349 tis. eur, pričom
o uvedenej sume účtovala škola ako o dotácii od zriaďovateľa, čo nebolo v súlade so zákonom o účtovníctve.
Takýto spôsob financovania školy je v rozpore so zákonom o financovaní škôl, ktorý presne definuje zdroje
financovania súkromných škôl a účel ich použitia.
Vzhľadom na zistené nedostatky a spôsob vedenia účtovníctva školy nebolo možné jednoznačne identifikovať
účel použitia verejných prostriedkov, na ktorý mali byť použité, no taktiež nebolo možné rozlíšiť výdavky, ktoré
boli hradené z verejných zdrojov. Závažné nedostatky pri vedení účtovníctva školy ešte zvýrazňuje fakt, že
škola nemala povinnosť overovať účtovnú závierku audítorom.
Nedostatky pri nakladaní s verejnými prostriedkami boli zistené aj v ostatných kontrolovaných subjektoch, keď
zriaďovateľ neposlal všetky pridelené finančné prostriedky škole do konca roka a zároveň rozpísal účelovo určené
prostriedky inej škole, ako určilo ministerstvo školstva. Taktiež bolo zistené, že nebol dodržaný zákonom
stanovený postup pri použití mzdového normatívu na úhradu prevádzkových nákladov, či nedodržanie účelu
použitia pridelených finančných prostriedkov. Zistené boli aj nedostatky vo vedení účtovníctva a vykazovaní
hospodárskeho výsledku kontrolovaných subjektov. Formálne nedostatky boli zistené aj v zriaďovacích listinách
škôl.
Kontrolou boli zistené nedostatky v účtovných závierkach v deviatich prípadoch. Školy ani ich zriaďovatelia nemali
povinnosť overovať účtovnú závierku audítorom. Audit účtovnej závierky je zameraný na identifikáciu a posúdenie
rizík významnej nesprávnosti účtovnej závierky, či už v dôsledku podvodu alebo chyby.
5