Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
alebo nespracované, ktoré sú určené na ľudskú spotrebu alebo o ktorých sa predpokladá, že sú na ňu určené.
Potraviny znamenajú tiež vodu, nápoje, žuvačky a všetky látky vrátane vody, zámerne pridávanej do potravín počas
ich výroby, prípravy alebo úpravy. Potraviny nezahŕňajú: krmivá, živé zvieratá, ak nie sú pripravované s cieľom
umiestnenia na trh pre ľudskú spotrebu, rastliny pred zberom, liečivá, kozmetické prostriedky, tabak a tabakové
výrobky, omamné alebo psychotropné látky, rezíduá a kontaminanty.
V rámci kompetencií dozorných orgánov je diskrepancia v prípade zariadení spoločného stravovania (ďalej len
„ZSS“). V prípade kontroly ponímame ZSS ako zariadenia, ktoré poskytujú stravovacie služby spojené s výrobou,
prípravou alebo podávaním pokrmov alebo nápojov na pracoviskách, v školských zariadeniach, školách,
zariadeniach sociálnych služieb, zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zdravotníckych
zariadeniach, v prevádzkach verejného stravovania, v jedálňach so samoobsluhou a v podobných prevádzkach
verejného stravovania, cukrárňach, stánkoch a v iných prevádzkach s ambulantným predajom potravín, pokrmov
alebo nápojov a na zotavovacích podujatiach alebo iných hromadných podujatiach.
3
VÝSLEDKY KONTROLNEJ AKCIE
3.1 Roztrieštenosť kompetencií kľúčových aktérov
V súvislosti s roztrieštenosťou kompetencií v oblasti úradných kontrol potravín medzi dva rezorty a dva dozorné
orgány, NKÚ SR poukazuje na riziko chýbajúceho komplexného dohľadu nad bezpečnosťou celého
potravinového reťazca jedným orgánom. To môže mať negatívny vplyv na zacielenie a účinnosť úradnej
kontroly potravín. NKÚ SR v tejto súvislosti upozorňuje, že potravinový reťazec má byť základným
integračným bodom úradných kontrol potravín v záujme ochrany spotrebiteľov.
Problematika úradných kontrol potravín sa týka dvoch rezortov (MPRV SR a MZ SR) a dvoch dozorných orgánov.
Na dohľade nad bezpečnosťou potravín v potravinovom reťazci sa v zmysle zákona o potravinách podieľajú
rozdielnym rozsahom a podielom orgány veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS SR a 40 regionálnych
veterinárnych a potravinových správ [ďalej len „RVPS“)]) a orgány verejného zdravotníctva [ÚVZ SR a 36
regionálnych úradov verejného zdravotníctva (ďalej len „RÚVZ“)].
RVPS vykonávajú podľa zákona o potravinách kontrolu potravinového dodávateľského reťazca od prvovýroby
po maloobchod, vrátane ich vysledovateľnosti, okrem poskytovania služieb spoločného stravovania. RÚVZ sa
zameriavajú na kontrolu potravín, vrátane ich vysledovateľnosti, v ZSS pri príprave pokrmov a jedál (viď.
Príloha 2). NKÚ SR zistil, že v tomto prípade ide o zásah do vecnej pôsobnosti orgánov veterinárnej
a potravinovej správy, ktoré im vyplývajú zo zákona NR SR č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení
neskorších predpisov. Zákon o potravinách by mal ustanoviť, že RVPS vykonávajú úradné kontroly potravín
živočíšneho pôvodu v ZSS do začiatku prípravy pokrmu alebo jedla.
Vzájomná komunikácia MPRV SR a MZ SR v oblasti úradných kontrol potravín nie je na dostatočnej úrovni
a je do značnej miery zdeformovaná neštandardnou kompetenčnou extenziou ÚVZ SR. MZ SR spoluprácu
s MPRV SR v oblasti úradných kontrol potravín ponecháva na svojej podriadenej organizácii, ÚVZ SR.
V súvislosti s roztrieštenosťou kompetencií v oblasti úradných kontrol potravín medzi dva rezorty a dva dozorné
orgány, NKÚ SR poukazuje na riziko chýbajúceho komplexného dohľadu nad bezpečnosťou celého
potravinového reťazca jedným orgánom. To môže mať negatívny vplyv na zacielenie a účinnosť úradnej
kontroly potravín. NKÚ SR v tejto súvislosti upozorňuje, že potravinový reťazec má byť základným
integračným bodom úradných kontrol potravín v záujme ochrany spotrebiteľov.
Riešenia v členských štátoch EÚ
EÚ nediktovala členským štátom žiadny konkrétny model úradnej kontroly potravín, ako ani rozdelenie
kompetencií. Porovnaním systémov nastavenia úradnej kontroly potravín v SR a EÚ bolo zistené, že Slovensko
a ďalšie štyri členské štáty EÚ – Poľsko, Slovinsko, Taliansko a Cyprus, naďalej uplatňujú multi-
inštitucionálny systém.
4