Správa o výsledku kontroly  
2023  
Špeciálna technika v podmienkach  
finančnej správy  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky vzniklo 1. januára 2012 zlúčením colnej správy a daňovej správy  
so sídlom v Banskej Bystrici a celoslovenskou pôsobnosťou. Je rozpočtovou organizáciou zapojenou na štátny  
rozpočet prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Ministerstva financií SR. Vzhľadom k dôležitosti ochrany územia  
prišlo v roku 2006 k podpísaniu Memoranda o spolupráci pri predchádzaní nedovoleného nakladania s jadrovým  
a iným rádioaktívnym materiálom medzi Ministerstvom energetiky USA a vtedajším CR SR. Od jeho účinnosti sme  
získali do daru viac než 140 kusov špeciálnej techniky (napr. skenery na kontrolu vozidiel a železničných vozňov,  
spektrometre a iné) v hodnote za viac než 2,4 mil. eur. Vďaka nim vieme odhaľovať rádioaktívny tovar či zbrane.  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Postupovali sme nielen podľa zákona o verejnom obstarávaní či zákona o účtovníctve v nadväznosti na zákon  
o správe majetku štátu, ale aj v zmysle zákona o radiačnej ochrane a zákona o metrológii. Kontrola potvrdila všetky  
riziká, ktoré NKÚ SR identifikoval v rámci jej prípravy. Do výkonu kontroly boli zapojení štyria kontrolóri s dlhoročnou  
praxou. Vedúca kontrolnej skupiny v ostatných siedmich rokoch gestorovala kontroly vo FS v oblasti colníctva.  
Východná hranica s Ukrajinou je vstupom do Schengenského priestoru, preto by malo byť primárnym záujmom  
finančnej správy chrániť územie EÚ prostredníctvom funkčnej špeciálnej techniky. Kontrolou špeciálnej techniky  
sa komplexne posúdilo či finančná správa postupovala v oblasti verejného obstarávania v súlade s platnou  
národnou legislatívou, či sa vykonávali servisné úkony v intervaloch určených výrobcom. V neposlednom rade sa  
preverilo či jej prideľovanie zodpovedalo reálnym potrebám výkonu služby ako aj samotné využívanie špeciálnej  
techniky pri výkone služby. Finančná správa ku dňu 31.12.2022 disponovala 198 kusmi špeciálnej techniky  
v obstarávacej cene za viac než 19,1 mil. eur.  
V Memorande sa Slovensko okrem spolupráci pri odhaľovaní nezákonného dovozu tovaru, resp. zbraní  
a ochrane obyvateľstva pred radiačnou hrozbou, zaviazalo udržiavať majetok v riadnom stave, využívať  
všetky právne prostriedky na jeho ochranu a dbať, aby nedošlo najmä k jeho poškodeniu alebo strate.  
Finančná správa však neudržiavala špeciálnu techniku v riadnom stave, pretože nezabezpečila vykonávanie  
servisných úkonov v intervaloch určených výrobcom špeciálnej techniky. Výsledkom je nevyhovujúci stav  
niektorých stacionárnych a mobilných skenerov, resp. iných zariadení ako aj ich vysoká poruchovosť.  
V období rokov od januára 2018 do januára 2021 a následne od januára 2022 nebol vykonávaný žiaden  
pravidelný servis na tejto technike. Nevykonávanie pravidelného servisu a údržby špeciálnej techniky mohlo  
mať vplyv na nesprávne fungovanie detekčných systémov a potenciálnu hrozbu bezpečnostného rizika  
neodhalenia dovozu nebezpečného tovaru vrátane zbraní. Systémy sú zastarané, neudržiavané a územie nie  
je dostatočne chránené.  
Vo viacerých prípadoch porušenie národnej legislatívy v oblasti verejného obstarávania týkajúce sa nielen  
spôsobu stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky, ale aj porušenia princípu hospodárnosti a efektívnosti.  
Výsledkom bol nákup špeciálnej techniky za neprimerané ceny, ktoré boli rádovo navýšené oproti totožnej  
technike obstaranej MV SR. Výška predražených nákupov spektrometrov PROGENY ResQ vo finančnom  
vyčíslení predstavuje viac než 300 tis. eur.  
V mnohých prípadoch nedodržanie ustanovení zákona o účtovníctve, čo malo za následok neevidovanie  
majetku v účtovnej evidencii, nesprávne vykonávanie inventarizácie či účtovná závierka neposkytovala verný  
a pravdivý obraz o predmete účtovníctva.  
V neposlednom rade porušenie zákona o finančnej kontrole a audite tým, že vo viacerých prípadoch bola  
základná finančná kontrola vykonaná iba formálne bez overenia súladu s finančnou operáciou a dokladmi.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Početné porušenie zákona o metrológii či radiačnej ochrane, nakoľko nielenže nebola dodržaná  
pravidelnosť vykonávania kalibrácie vybranej špeciálnej techniky, ale finančná správa používala mobilné  
inšpekčné systémy po oprave bez platnej skúšky dlhodobej stability či bez zabezpečenia skúšky  
monitorovania pracoviska zo zdrojom ionizujúceho žiarenia, čím mohlo prísť k ohrozeniu zdravia osôb.  
V oblasti metodickej činnosti špeciálnej techniky nebol zosúladený výkon služby so skutočnosťou.  
Finančná správa nemá komplexný obraz o darovanej špeciálnej technike na základe Memoranda.  
Nielenže v niektorých prípadoch chýbali základné listinné dokumenty (odovzdávacie resp. preberacie  
doklady), ale v plnom rozsahu absentuje zastrešenie tejto agendy konkrétnym organizačným útvarom.  
Graf č. 1 Prehľad jednotkovej ceny obstarania „spektrometra PROGENY RES QMV SR a FR SR bez DPH  
v eurách za roky 2015 až 2020  
Prehľad jednotkovej ceny obstarania spektrometra PROGENY RES Q bez DPH v eurách  
66 807,00  
55 371,00  
48 920,00  
34 100,00  
27 722,00  
2015  
2016  
2017  
2018  
2020  
jednotková cena spektrometra obstaraného MV SR v eurách  
jednotková cena spektrometra obstaraného FR SR v eurách  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
Najnižšia cena za 1 ks uvedeného spektrometra bola vysúťažená MV SR v roku 2020 vo výške 27 722,00 eur bez  
DPH. FR SR v roku 2015 vysúťažilo 1 ks predmetného spektrometra za 55 371,00 eur bez DPH a v roku 2017  
za 66 807,00 eur bez DPH.  
NKÚ SR odporúča Výboru pre financie a rozpočet:  
Zaviazať finančnú správu, aby predložila informáciu o odstránení nedostatkov, ktoré identifikoval NKÚ SR  
kontrolou, a plán obnovy, prevádzky a údržby špeciálnej techniky, ktorá je používaná na odhaľovanie  
nezákonného dovozu tovaru a detekciu radiácie vo vozidlách či železničných vozňoch.  
NKÚ SR na základe výsledkov kontroly odporučil FR SR vykonať komplexný vnútorný audit v oblasti špeciálnej  
techniky, vrátane revízie všetkých interných riadiacich aktov, ktoré súvisia s výkonom a evidenciami.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť hospodárnosť vynakladania finančných prostriedkov pri obstaraní ŠT, zabezpečenie  
jej servisu vrátane opráv, využitie ŠT pri výkone colného dohľadu a daňového dozoru CÚ s dôrazom na následné  
vyradenie a likvidáciu.  
Pred kontrolou boli identifikované riziká: nákup ŠT za neprimerané ceny, potenciálne bezpečnostné riziko dovozu  
nebezpečného tovaru a neopodstatnené rozmiestnenie ŠT vo výkone služby.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti. Komplexne sme preverili spisové dokumentácie  
v oblasti verejného obstarania a darovania ŠT na základe „Memoranda“, dokumentáciu súvisiacu so zaradením  
a vyradením z majetku, ako aj dokumentáciu týkajúcu sa opráv, údržby a servisu ŠT. Následne sme zmapovali  
aj oblasť rozmiestnenia a využívania ŠT a s ňou súvisiacu dokumentáciu.  
Na základe zistených skutočností sme vyhodnotili, či FS postupovala v oblasti verejného obstarávania v súlade  
s platnou národnou legislatívou, či sa vykonávali servisné úkony v intervaloch určených výrobcom ŠT a ako  
sa využívala ŠT pri výkone služby.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly, patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných  
právnych predpisov, interných predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov, analýza, prepočty  
a iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2015 až 2022 a súvisiace obdobia. Výber vzorky bol realizovaný na základe  
úsudku kontrolóra a stanovených kritérií.  
So zreteľom na výber vzorky sme stanovili kritériá:  
100 % CÚ a;  
v rámci nich bolo za účelom vyhodnotenia opodstatnenosti prideľovania preverených minimálne 60 % druhov  
ŠT jednotlivých CÚ nachádzajúcich sa v majetku FR SR (stav k 31.12.2022);  
v rámci nich bolo za účelom posúdenia servisných úkonov vrátane opráv preverených minimálne 60 % druhov  
ŠT jednotlivých CÚ nachádzajúcich sa v majetku FR SR v rokoch 2020 až 2022;  
v rámci oblasti verejného obstarávania bolo preverených 100 % obstaranej ŠT za roky 2015 až 2022;  
v rámci oblasti verejného obstarávania služieb (oprava, údržba, servis) bolo preverených minimálne 60 %  
druhov ŠT jednotlivých CÚ nachádzajúcich sa v majetku FR SR v rokoch 2020 až 2022.  
Za druh ŠT sa pre účely výkonu kontroly považoval konkrétny typ kontrolného zariadenia (napr. spektrometer  
ALFA, videoendoskop, atď.).  
Tabuľka č. 1 Prehľad počtu druhov ako aj celkového počtu ŠT nachádzajúcej sa v majetku FR SR k 31.12.2022  
vrátane percentuálneho vyčíslenia vzorky dokumentuje nasledujúca tabuľka.  
Počet ŠT nachádzajúcej sa v majetku FR SR stav k 31.12.2022  
ŠT  
CÚ BA CÚ BB CÚ KE CÚ MI CÚ NR CÚ PO CÚ TN CÚ TT CÚ ZA  
počet druhov  
celkový počet kusov  
vzorka  
9
12  
6
7
13  
5
11  
24  
7
15  
28  
8
10  
12  
6
10  
27  
6
13  
17  
8
24  
37  
16  
8
17  
5
vzorka v %  
66,67  
62,50  
66,67  
71,43  
63,64  
60,00  
60,00  
60,00  
61,54  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR z údajov poskytnutých FR SR (zostava ŠT nachádzajúcej sa na CÚ – stav k 31.12.2022)  
Celkovú reprezentatívnu vzorku tvorilo 67 kusov vybranej ŠT, čo predstavuje viac než jednu tretinu všetkej ŠT  
nachádzajúcej sa na CÚ (stav k 31.12.2022).  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Výsledky kontrolnej akcie  
Obstaranie špeciálnej techniky  
FS ku dňu 31.12.2022 disponovala 198 kusmi ŠT v obstarávacej cene za viac než 19,1 mil. eur. Jednalo  
sa o ŠT obstaranú nielen darovaním na základe Memoranda, ale aj jej nákupom.  
Kontrola zistila porušenie národnej legislatívy v oblasti verejného obstarávania v kontexte nedostatočného  
porovnania predmetu zákazky či archivácie dokumentov. V deviatich prípadoch verejného obstarávania sa  
jednalo o porušenie zákona o verejnom obstarávaní tým, že FR SR ako verejný obstarávateľ ani v jednom  
prípade nearchivoval dokumentáciu zo spôsobu stanovenia PHZ. Ďalej v troch prípadoch verejného obstarávania  
(obstaranie 19 kusov ŠT „spektrometrov“) verejný obstarávateľ nedostatočne preveril bežne dostupné informácie  
o rovnakom alebo porovnateľnom predmete zákazky. Pri stanovení PHZ nečerpal z nich, čo spôsobilo pri  
jednotlivých zákazkách verejného obstarávania nedodržanie základných povinností verejného obstarávateľa.  
Týmto bol porušený princíp hospodárnosti a efektívnosti, čo malo za následok nákup ŠT za neprimerané ceny a jej  
predraženie oproti MV SR o viac než 300 tis. eur.  
SR v rokoch 2006 až 2022 získala do daru od zahraničného partnera v USA ŠT za viac než 2,4 mil. eur.  
Predovšetkým sa jednalo o motorové vozidlá a viaceré detekčné zariadenia určené na meranie rádioaktivity či iné  
kontrolné zariadenia v celkovom počte 140 kusov. V jedenástich prípadoch kontrola zistila absenciu  
nadobúdacích dokladov v úhrnnej cene viac než 635 tis. eur. FR SR nemá komplexný obraz o darovaní ŠT  
na základe Memoranda. Nielenže chýbajú základné listinné dokumenty (odovzdávacie, resp. preberacie doklady),  
ale v plnom rozsahu absentuje zastrešenie tejto agendy konkrétnym organizačným útvarom.  
Zaradenie špeciálnej techniky do majetku FR SR a jej následné vyradenie.  
V rokoch 2015 až 2022 FS obstarala v rámci ŠT dlhodobý majetok v hodnote 7 195 665,40 eur. Na základe  
kúpnych zmlúv bola obstaraná ŠT v počte 108 ks v sume 5 758 425,29 eur a na základe darovacích zmlúv v počte  
74 ks, kde hodnota daru predstavovala sumu 1 437 240,11 eur. Darovaná ŠT bola obstaraná na základe  
Memoranda a bola odovzdaná FS prostredníctvom implementačného agenta pôsobiaceho v SR. V roku 2022 FS  
neobstarala žiadnu ŠT.  
Vo viacerých prípadoch bolo zistené porušenie niekoľkých zákonov národnej legislatívy. Porušenia sa týkali  
nielen ustanovení zákona o účtovníctve, ale aj zákona o správe majetku štátu. FR SR v deviatich prípadoch  
nezaevidovalo ŠT v hodnote viac než 27 tis. eur do svojej účtovnej evidencii. Jej nezaevidovaním nekonalo v súlade  
s národnou legislatívou a nezostavilo účtovnú závierku za roky 2016, 2018 a 2020 tak, aby poskytovala verný  
a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a nesprávnou inventarizáciou svojho majetku  
neoverilo, či stav majetku a záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.  
V neposlednom rade darovaný majetok nebol zaevidovaný v účtovnej evidencii tak ako to ukladá príslušná  
legislatíva.  
FR SR v období rokov 2015 až 2019 vyradilo zo svojej majetkovej evidencie 24 ks ŠT v zostatkovej cene 1 213,09  
eur. V rokoch 2020 až 2022 už neprišlo k vyradeniu žiadnej ŠT z majetku FS. V jednom prípade boli zistené  
viaceré porušenia zákona o účtovníctve tým, že FR SR vo svojej majetkovej evidencii nevykazovalo vyradenie  
stacionárneho inšpekčného systému NUCTECH THSCAN MB1215HS. Týmto bola porušená základná účtovná  
zásada pravdivého vykazovania skutočnosti v účtovnej závierke. Účtovná závierka v období rokov 2021 a 2022  
neposkytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva.  
Servisné úkony a pozáručné opravy  
Kontrolovaný subjekt počas výkonu kontroly predložil 17 zmlúv týkajúcich sa poskytovania služieb záručného  
a pozáručného servisu ŠT. Jednalo sa o zmluvy s viacerými dodávateľmi, ktoré obsahovali obstaranie ŠT aj jej  
servis.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Celkové čerpanie výdavkov na opravy a údržbu ŠT zaznamenalo v rokoch 2015 až 2022 klesajúci trend. Výdavky  
najvýraznejšie poklesli v posledných troch rokoch (2020 až 2022) čoho dôvodom bolo aj to, že pozáručný servis  
a údržba ŠT neboli už zabezpečované na základe zmluvných vzťahov, ale len na základe požiadaviek  
organizačných útvarov ako individuálne zákazky. Zmluvám, ktoré uzatvorilo FR SR s dodávateľmi na pravidelný  
pozáručný servis a údržbu pred rokom 2020 skončila platnosť, prípadne boli dočerpané a nové zmluvy na takéto  
služby FS neuzatvorila. Servis a opravy sa realizovali len v nevyhnutnej miere na základe požiadaviek  
z organizačných útvarov v prípade nefunkčnosti techniky alebo v prípade chybového hlásenia na zariadení.  
Výdavky na opravu a údržbu v roku 2020 poklesli oproti roku 2019 o 1 082 488,00 eur (o 79,86 %) a v roku 2022  
o 1 239 551,00 eur (o 91,45 %) oproti bazálnemu roku 2019. Nevykonávanie pravidelnej údržby vyústilo k tomu,  
že značná časť ŠT je nepoužiteľná alebo sa nedá používať z dôvodu chýbajúcej kalibrácie. Tým, že sa nebudú  
rozpočtovať finančné prostriedky na pravidelnú údržbu, nie je možné ŠT udržiavať v riadnom stave. Práve  
zníženým čerpania výdavkov na opravu a údržbu v rokoch 2020 až 2022 nie sú dostatočne zabezpečené hranice.  
Graf č. 2 Čerpanie výdavkov na opravy a údržbu v rokoch 2015 až 2022 vyjadrené v eurách  
Čerpanie výdavkov na opravy a údržbu v eur  
1 355 496  
1 128 153  
1 039 612  
838 083  
712 154  
122 851  
115 945  
273 008  
2015  
2016  
2017  
2018  
2019  
2020  
2021  
2022  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR z podkladov poskytnutých FR SR  
V oblasti správy majetku štátu kontrola zistila mnohé porušenia. Predovšetkým FR SR, ako správca majetku  
štátu, neudržiaval ŠT v riadnom stave z dôvodu nevykonávania pravidelného pozáručného servisu a údržby  
v intervaloch predpísaných výrobcom, čo malo za následok aj predraženie následných opráv.  
Nevykonávanie servisných úkonov v intervaloch predpísaných výrobcom ŠT mohlo mať vplyv na nesprávne  
fungovanie detekčných systémov, čo indikuje hrozbu bezpečnostného rizika neodhalenia dovozu nebezpečného  
tovaru vrátane zbraní. Práve tým, že východná hranica s Ukrajinou je vstupom do Schengenského priestoru, by  
malo byť primárnym záujmom FS - chrániť územie EÚ. Činnosti v prvom rade mali smerovať k zabezpečeniu  
správneho fungovania stacionárnych či mobilných skenerov so zreteľom na povinnosť FR SR ako správcu  
majetku štátu. Preto malo FR SR udržiavať majetok v riadnom stave, využívať všetky právne prostriedky na jeho  
ochranu a dbať, aby nedošlo najmä k jeho poškodeniu resp. strate. Kontrolovaný subjekt však neudržiaval ŠT  
v riadnom stave a nezabezpečil jej pravidelný servis v intervaloch určených výrobcom, čím nedodržal  
ustanovenia zákona o správe majetku štátu. Výsledkom je nevyhovujúci stav niektorých stacionárnych  
a mobilných inšpekčných zariadení, ale aj spektrometrov či iných zariadení a ich vysoká poruchovosť. V období  
rokov od januára 2018 do januára 2021 a následne od januára 2022 nebol vykonávaný žiaden pravidelný servis  
na mobilných inšpekčných systémoch, ručných prístrojoch na detekciu ionizujúceho žiarenia a rádioaktívneho  
žiarenia. FR SR nemalo uzatvorený zmluvný vzťah na pozáručný servis týchto zariadení. Servis sa vykonával iba  
podľa požiadaviek organizačných útvarov na základe nefunkčnosti, hlásenia chyby či poruchy, pri čom boli  
vykonávané iba nutné opravy. Obdobná situácia bola identifikovaná aj pri stacionárnych zariadeniach či inej  
ŠT. Nevykonávaním pravidelného servisu a údržby ŠT mohla byť ohrozená jej funkčnosť.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrola upozornila aj na porušenia zákona o radiačnej ochrane tým, že vo viacerých prípadoch kontrolovaný  
subjekt používal zariadenie so zdrojom ionizujúceho žiarenia (mobilné inšpekčné systémy) aj po oprave, ktorá  
mala vplyv na zmenu radiačných parametrov bez platnej a úspešnej skúšky dlhodobej stability či bez  
zabezpečenia skúšky monitorovania pracoviska so zdrojom ionizujúceho žiarenia. Prevádzkovateľ nemal istotu,  
či mobilné inšpekčné systémy po ich oprave vyhovovali technickým normám, no zároveň nemal istotu ani v tom,  
či nemohlo prísť k ohrozeniu zdravia osôb, ktoré tieto zariadenia obsluhovali, príp. iných osôb.  
V oblasti kalibrácie niektorej ŠT prišlo k mnohým porušeniam zákona o metrológii. V jedenástich prípadoch  
nebola dodržaná ročná pravidelnosť vykonávania kalibrácie. Ide hlavne o rok 2020. V ďalších štyroch prípadoch  
nepredložil požadované doklady o prevádzkovej stálosti.  
Prideľovanie špeciálnej techniky jednotlivým útvarom a jej využívanie vo výkone služby  
V oblasti využitia pridelenej ŠT príslušným CÚ so zreteľom či jej pridelenie zodpovedalo potrebám výkonu služby  
bolo zistené, že vo viac než polovici CÚ (5 CÚ z celkového počtu 9 CÚ) boli zaznamenané najväčšie poklesy  
vo využívaní ŠT medzi rokmi 2019 a 2020. Tieto poklesy boli spôsobené tým, že na takmer všetkých CÚ  
k 30.11.2019 (okrem CÚ MI k 30.06.2023) zaniklo oddelenie špeciálnych technológií a príslušná technika bola  
presunutá na SCÚ. Vzhľadom na rozsah činností, ktoré SCÚ zabezpečuje v rámci Organizačného poriadku CÚ,  
bolo od roku 2020 využívanie ŠT vo výkone služby minimálne.  
V neposlednom rade bolo potvrdené riziko týkajúce sa neopodstatneného rozmiestnenia ŠT vo výkone služby.  
Prideľovanie techniky niektorým CÚ nezodpovedalo reálnym potrebám výkonu služby, pretože bola nielen  
minimálne využívaná, ale v niektorých prípadoch jej pridelenie na CÚ sa javilo ako neopodstatnené. V konečnom  
dôsledku táto technika absentovala na vyťažených CÚ s prepravnými terminálmi či letiskami.  
V oblasti metodickej činnosti ŠT nebol zosúladený výkon služby so skutočnosťou. Nedostatok súvisel nielen  
s vydanými internými aktmi riadenia, ale aj tým, že v rámci kontroly pri niektorých kontrolných zariadeniach nebolo  
možné vyhodnotiť využiteľnosť pridelenej ŠT na CÚ z dôvodu absencie evidenčnej povinnosti jej nasadenia  
do výkonu služby.  
Záver  
Kontrolnou akciou chcel NKÚ SR poukázať na to, že nevykonávanie servisných úkonov v intervaloch  
predpísaných výrobcom ŠT mohlo mať vplyv na nesprávne fungovanie detekčných systémov z dôvodu hrozby  
potenciálneho bezpečnostného rizika neodhalenia dovozu nebezpečného tovaru vrátane zbraní. Zároveň  
zdôrazňujeme význam niektorých druhov ŠT, pretože majú zabrániť nielen nezákonnému dovozu, ale aj chrániť  
obyvateľstvo pred radiačnou hrozbou.  
Kontrolou bol zmapovaný stav ŠT na východnej hranici s Ukrajinou nielen z poskytnutých dokladov, ale aj fyzickou  
obhliadkou vybraných druhov ŠT na niektorých hraničných priechodoch. V rámci kontroly boli zistené viaceré  
skutočnosti. Predovšetkým sa jednalo o stacionárny inšpekčný systém na kontrolu železničných dopravných  
prostriedkov THSCAN RF6010 NUCHTECH nachádzajúci sa na hraničnom priechode v Maťovciach, ktorý  
je od 28.07.2023 nefunkčný a výkon colnej kontroly je zabezpečený fyzickými kontrolami prostredníctvom  
sondážnych tyčí. V súčasnej dobe je však takýto výkon colných kontrol nepostačujúci z dôvodu sofistikovanosti  
pašerákov snažiacich sa o nezákonný dovoz akéhokoľvek tovaru (cigarety, nebezpečný tovar či zbrane)  
v prepravovanej železnej rude. Ďalej mobilný inšpekčný systém NUCTECH THSCAN 1213DE pridelený CÚ KE,  
bol do 02.04.2023 nefunkčný. Po vykonaní generálnej opravy bol následne od 03.04.2023 odovzdaný do užívania  
na hraničnom priechode Vyšné Nemecké k podpore kontrol na východnej hranici EÚ, za účelom zabezpečenia  
priepustnosti východnej hranice s Ukrajinou a zníženia čakacích dôb. Avšak treba podotknúť, že zariadenie bolo aj  
objektom mechanických poškodení, ktoré v súčasnosti majú za následok nefunkčnosť mechanizmu  
rozloženia/zloženia ramena ako aj občasné systémové výpadky.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Práve tým, že východná hranica je vstupom do Schengenského priestoru, by malo byť primárnym záujmom FS  
chrániť územie EÚ a smerovať všetky činnosti tak, aby bolo v prvom rade zabezpečené správne fungovanie  
stacionárnych či mobilných skenerov so zreteľom na povinnosť Slovenska voči EÚ. Na to, aby bola  
dostatočne chránená východná hranica s Ukrajinou, by malo FR SR v spolupráci s MF SR hľadať v čo  
najkratšom čase prieniky v oblasti možného financovania nákupu či už stacionárneho inšpekčného systému  
na kontrolu železničných dopravných prostriedkov v Maťovciach, mobilného inšpekčného systému vo Vyšnom  
Nemeckom či detekčných zariadení určených pre prekladisko tovaru v Čiernej nad Tisou.  
Kontrola potvrdila v mnohých prípadoch porušenia národnej legislatívy či už v oblasti účtovníctva, správy majetku  
štátu, finančnej kontroly a auditu, ale aj v oblasti radiačnej ochrany a metrológie.  
Porušenia v oblasti verejného obstarávania mali za následok nákup ŠT za neprimerané ceny a jej predraženie  
oproti MV SR o viac než 300 tis. eur.  
S prihliadnutím na vysokú obstarávaciu cenu ŠT so zreteľom na prínos jej používania či samotné využívanie  
v praxi, kontrola poukázala na potrebu zvážiť možnosť opätovného vytvorenia oddelení ŠT na regionálnej úrovni  
(napr. stred, východ, západ či sever) a presun techniky zo SCÚ na tieto organizačné útvary.  
Výsledky kontroly poukazujú na potrebu vykonania komplexného vnútorného auditu v oblasti ŠT.  
Porušenia národnej legislatívy týkajúce sa radiačnej ochrany Úradu verejného zdravotníctva Bratislava a porušenia  
v oblasti kalibrácie Slovenskému metrologickému inštitútu Bratislava.  
Reakcia kontrolovaného subjekt  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaného  
subjektu na oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Kontrolovaný subjekt nevzniesol voči kontrolným zisteniam žiadne  
námietky.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Lazovná 63  
824 73 Bratislava 26  
974 01 Banská Bystrica  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
CR SR  
CÚ  
Colné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
colný úrad  
CÚ BB  
CÚ BA  
CÚ KE  
CÚ MI  
CÚ NR  
CÚ PO  
CÚ TN  
CÚ TT  
CÚ ZA  
EÚ  
Colný úrad Banská Bystrica  
Colný úrad Bratislava  
Colný úrad Košice  
Colný úrad Michalovce  
Colný úrad Nitra  
Colný úrad Prešov  
Colný úrad Trenčín  
Colný úrad Trnava  
Colný úrad Žilina  
Európska únia  
FR SR  
FS  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
finančná správa  
Memorandum o spolupráci pri predchádzaní nedovoleného  
nakladania s jadrovým a iným rádioaktívnym materiálom medzi  
vtedajším Colným riaditeľstvom Slovenskej republiky a Ministerstvom  
energetiky USA  
Memorandum  
MF SR  
MV SR  
NKÚ SR  
PHZ  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Predpokladaná hodnota zákazky  
SCÚ  
stanica colného úradu  
SR  
Slovenská republika  
ŠT  
špeciálna technika  
Zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších  
predpisov  
zákon o NKÚ SR  
zákon o správe majetku štátu  
zákon o účtovníctve  
zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
zákon o verejnom obstarávaní  
zákon o finančnej kontrole a audite  
zákon o radiačnej ochrane  
zákon o metrológii  
8