Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky vzniklo 1. januára 2012 zlúčením colnej správy a daňovej správy
so sídlom v Banskej Bystrici a celoslovenskou pôsobnosťou. Je rozpočtovou organizáciou zapojenou na štátny
rozpočet prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Ministerstva financií SR. Vzhľadom k dôležitosti ochrany územia
prišlo v roku 2006 k podpísaniu Memoranda o spolupráci pri predchádzaní nedovoleného nakladania s jadrovým
a iným rádioaktívnym materiálom medzi Ministerstvom energetiky USA a vtedajším CR SR. Od jeho účinnosti sme
získali do daru viac než 140 kusov špeciálnej techniky (napr. skenery na kontrolu vozidiel a železničných vozňov,
spektrometre a iné) v hodnote za viac než 2,4 mil. eur. Vďaka nim vieme odhaľovať rádioaktívny tovar či zbrane.
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú
zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).
Postupovali sme nielen podľa zákona o verejnom obstarávaní či zákona o účtovníctve v nadväznosti na zákon
o správe majetku štátu, ale aj v zmysle zákona o radiačnej ochrane a zákona o metrológii. Kontrola potvrdila všetky
riziká, ktoré NKÚ SR identifikoval v rámci jej prípravy. Do výkonu kontroly boli zapojení štyria kontrolóri s dlhoročnou
praxou. Vedúca kontrolnej skupiny v ostatných siedmich rokoch gestorovala kontroly vo FS v oblasti colníctva.
Východná hranica s Ukrajinou je vstupom do Schengenského priestoru, preto by malo byť primárnym záujmom
finančnej správy chrániť územie EÚ prostredníctvom funkčnej špeciálnej techniky. Kontrolou špeciálnej techniky
sa komplexne posúdilo či finančná správa postupovala v oblasti verejného obstarávania v súlade s platnou
národnou legislatívou, či sa vykonávali servisné úkony v intervaloch určených výrobcom. V neposlednom rade sa
preverilo či jej prideľovanie zodpovedalo reálnym potrebám výkonu služby ako aj samotné využívanie špeciálnej
techniky pri výkone služby. Finančná správa ku dňu 31.12.2022 disponovala 198 kusmi špeciálnej techniky
v obstarávacej cene za viac než 19,1 mil. eur.
V Memorande sa Slovensko okrem spolupráci pri odhaľovaní nezákonného dovozu tovaru, resp. zbraní
a ochrane obyvateľstva pred radiačnou hrozbou, zaviazalo udržiavať majetok v riadnom stave, využívať
všetky právne prostriedky na jeho ochranu a dbať, aby nedošlo najmä k jeho poškodeniu alebo strate.
Finančná správa však neudržiavala špeciálnu techniku v riadnom stave, pretože nezabezpečila vykonávanie
servisných úkonov v intervaloch určených výrobcom špeciálnej techniky. Výsledkom je nevyhovujúci stav
niektorých stacionárnych a mobilných skenerov, resp. iných zariadení ako aj ich vysoká poruchovosť.
V období rokov od januára 2018 do januára 2021 a následne od januára 2022 nebol vykonávaný žiaden
pravidelný servis na tejto technike. Nevykonávanie pravidelného servisu a údržby špeciálnej techniky mohlo
mať vplyv na nesprávne fungovanie detekčných systémov a potenciálnu hrozbu bezpečnostného rizika
neodhalenia dovozu nebezpečného tovaru vrátane zbraní. Systémy sú zastarané, neudržiavané a územie nie
je dostatočne chránené.
Vo viacerých prípadoch porušenie národnej legislatívy v oblasti verejného obstarávania týkajúce sa nielen
spôsobu stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky, ale aj porušenia princípu hospodárnosti a efektívnosti.
Výsledkom bol nákup špeciálnej techniky za neprimerané ceny, ktoré boli rádovo navýšené oproti totožnej
technike obstaranej MV SR. Výška predražených nákupov spektrometrov PROGENY ResQ vo finančnom
vyčíslení predstavuje viac než 300 tis. eur.
V mnohých prípadoch nedodržanie ustanovení zákona o účtovníctve, čo malo za následok neevidovanie
Početné porušenie zákona o metrológii či radiačnej ochrane, nakoľko nielenže nebola dodržaná pravidelnosť
vykonávania kalibrácie vybranej špeciálnej techniky, ale finančná správa používala mobilné inšpekčné systémy po
oprave bez platnej skúšky dlhodobej stability či bez zabezpečenia skúšky monitorovania pracoviska zo zdrojom
majetku v účtovnej evidencii, nesprávne vykonávanie inventarizácie či účtovná závierka neposkytovala verný
ionizujúceho žiarenia.
a pravdivý obraz o predmete účtovníctva.
V neposlednom rade porušenie zákona o finančnej kontrole a audite tým, že vo viacerých prípadoch bola
1
základná finančná kontrola vykonaná iba formálne bez overenia súladu s finančnou operáciou a dokladmi.