Správa o výsledku kontroly  
2023  
Využitie záverov kontroly NKÚ SR  
pre optimalizáciu činnosti  
Slovenského pozemkového fondu  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Slovenský pozemkový fond  
SPF je zriadený zákonom, je právnickou osobou a zapisuje sa do podnikového registra. Môže zriaďovať  
organizačné útvary a určovať ich sídla. SPF nie je zriadený na podnikanie a svoju činnosť vykonáva vo verejnom  
záujme. Fondu z tejto činnosti vznikajú práva a záväzky. Prioritnou oblasťou SPF je správa poľnohospodárskych  
nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a nakladanie s pozemkami, ktorých vlastník nie je známy. Činnosť  
a hospodárenie fondu kontroluje 13-členná Rada fondu. SPF hospodári podľa rozpočtu príjmov a výdavkov, ktorý  
schvaľuje vláda SR. Činnosť fondu navonok riadi generálny riaditeľ spolu s námestníkom fondu.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola realizovaná v súlade so zákonom NR SR č. 39/1993 Z. z. o NSR v znení neskorších predpisov  
a štandardami, ktoré vychádzajú zo základných princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných  
inštitúcií (ISSAI). Do kontroly bolo zapojených päť kontrolórov, ktorí preverili strategické a krízové riadenie fondu  
so zameraním na Projekt „Spisová zápcha“ a protikorupčné opatrenia.  
Prečo sme kontrolovali  
Pre získanie uistenia, či odporúčania z kontroly NKÚ SR vykonanej v roku 2021 a prijaté zmeny prispeli k zlepšeniu  
fungovania SPF z hľadiska strategického riadenia, hospodárnosti a efektívnosti a či sa identifikované riziká  
v činnosti fondu znížili.  
Čo sme zistili  
Nedostatky a riziká definované NKÚ SR v rámci kontroly, ktorú vykonal v roku 2021, naďalej pretrvávali aj  
v roku 2022 a 2023 najmä z dôvodu absencie národnej rezortnej stratégie s jasne definovanou víziou štátu pri  
spravovaní majetku štátu v správe SPF a pri nakladaní s pozemkami neznámych a nezistených vlastníkov a cieľov  
rozpracovaných v akčných plánoch na centrálnej úrovni SPF. Opatrenia, ktoré SPF prijalo na riadenie rizík,  
s cieľom zlepšenia svojho fungovania, boli plnené iba formálne – SPF plnenie týchto opatrení preukázateľne  
nemonitoroval a nevyhodnocoval. Tento nedostatok sa významne prejavil aj nedostatočnou úspešnosťou  
realizácie Projektu „Spisová zápcha“, ktorej cieľom bolo zrýchlenie vybavovania žiadostí klientov SPF, ako  
aj dezinterpretáciou opatrenia NKÚ SR prijatého SPF. Kontrolné zistenia NKÚ SR pri projekte spisová  
zápcha poukázali na manažérske zlyhania pri projektovom riadení, od prípravnej fázy cez realizačnú fázu  
až po vyhodnocovanie a komunikáciu. Zlyhal kontrolný systém na úrovni dohľadu nad spisovou zápchou  
zo strany zodpovedných zamestnancov.  
Čo odporúčame  
NKÚ SR uložil prijať kontrolovanému subjektu opatrenia na účinné fungovanie vnútorných riadiacich procesov,  
zlepšenie výkonu základnej finančnej kontroly, personálnej politiky, ako aj jednoznačného zadefinovania projektov  
v budúcnosti z hľadiska ich financovania a odmeňovania.  
NKÚ SR odporúča vláde Slovenskej republiky, aby zaviazal MPRV SR vypracovať stratégiu pri spravovaní  
majetku štátu v správe SPF a pri nakladaní s pozemkami neznámych a nezistených vlastníkov podľa časového  
horizontu.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť, či po dvoch rokoch od ukončenia kontroly NKÚ SR bola činnosť SPF  
cieľavedomejšia a nakladanie s majetkom bolo efektívnejšie a transparentnejšie.  
Rámec kontrolnej akcie  
V rámci kontroly bol použitý prístup detailného preverovania dokladov a dokumentov súvisiacich s predmetom  
kontroly. K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly, patrilo najmä štúdium všeobecne  
záväzných právnych predpisov, interných predpisov, kontrola predloženej dokumentácie a dokladov k predmetu  
kontroly, rozhovory, vyjadrenia, odborné konzultácie a iné. Doklady a údaje boli preverované na vzorke  
50 pracovných zmlúv zamestnancov v trvalom pracovnom pomere a dohôd o prácach vykonávaných mimo  
pracovného pomeru, vybranej neštatistickou metódu založenou na odbornom úsudku kontrolóra. Kontrolovaným  
obdobím boli roky 2022 až 2023 a súvisiace obdobia podľa predmetu kontroly.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Stratégia nakladania s majetkom spravovaným SPF absentuje na národnej a rezortnej úrovni, preto nie je  
zrejmé, aké sú priority štátu v danej oblasti, čím dochádza k nekoncepčnému riadeniu spravovania tohto  
majetku.  
NKÚ SR zistil, že SPF neprijal dostatočne účinné opatrenia na riešenie problémov neefektívneho fungovania, na  
ktoré ho upozornila kontrola NKÚ SR vykonaná v roku 2021. V dôsledku tejto skutočnosti kontrola vykonaná  
NKÚ SR v roku 2023 zistila 32 porušení všeobecne záväzných predpisov v oblasti strategického riadenia, kvality  
vybavovaných služieb v rámci projektu „Spisová zápcha“ a zamedzenia klientelizmu a korupcie.  
Politika riadenia rizík v podmienkach SPF  
Fond dlhodobo nemal vypracovanú politiku riadenia rizík, čo bolo jedným zo zistení predchádzajúcej kontroly  
NKÚ SR. Napriek prijatiu dokumentu Politika riadenia rizík v podmienkach SPF v roku 2021, tento sa nestal  
účinným nástrojom na zlepšenie fungovania organizácie, identifikáciu rizík, ich monitorovanie a vyhodnocovanie.  
V roku 2022 a prvom polroku 2023 vznikali v činnosti fondu nové riziká, ktoré súviseli s organizačnou zmenou  
a zmenou v riadiacich pozíciách, čo spomaľovalo procesy spojené s vybavovaním žiadostí klientov. Zvýšená  
fluktuácia zamestnancov mala priamy dopad na odborný rast a stabilizáciu pracovných pozícií, čo významne  
prispelo k pretrvávajúcemu hromadeniu nevybavených žiadostí klientov. Zároveň narastal počet sťažností  
a podnetov, hlavne voči činnosti/nečinnosti odboru prevodov, na ktorý smerovalo najviac podaní.  
NKÚ SR zistil, že činnosť fondu bola formálna aj v oblasti boja proti korupcii. Protikorupčná rada fondu počas roka  
2022 a prvého polroka 2023 nezasadala ani raz. Ročnú informáciu k Akčnému plánu boja proti korupcii za rok 2022  
fond nevypracoval aj napriek tomu, že v roku 2021 prehodnotil rizikové oblasti možného výskytu korupcie  
a zapracoval ich do svojich vnútorných predpisov.  
Projekt „Spisová zápcha“  
Vzhľadom na to, že organizačné zmeny v roku 2021 nepriniesli pozitívne zmeny v oblasti vybavovania žiadostí  
klientov, generálny riaditeľ vydal rozhodnutie o spustení projektu spisová zápcha od marca 2022. Cieľom projektu  
bolo skrátenie lehoty vybavovania žiadostí klientov tak, aby spisy boli vybavené do polovice roka 2023. Predmetom  
projektu boli evidované a nevybavené žiadosti do doby spustenia projektu na odbore nájmov, prevodov, reštitúcií  
a usporiadania vlastníctva v celkovom počte 27 900 spisov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR zistil, že SPF nevydal interné predpisy alebo usmernenia GR, ktoré by bližšie upravovali  
uskutočnenie projektu. Zamestnancov fondu informoval GR o projekte iba mailmi. Systém odmeňovania nebol  
od spustenia projektu upravený v žiadnom internom riadiacom akte. Štatút projektu nadobudol účinnosť až šesť  
mesiacov po jeho spustení a definoval spisovú zápchu ako evidované a nevybavené žiadosti na organizačných  
útvaroch fondu. Do projektu boli podľa štatútu zahrnuté aj novovzniknuté spisy evidované po dátume 01.04.2022,  
čím vznikol nesúlad medzi ustanoveniami rozhodnutia GR a Štatútom projektu v časti týkajúcej sa začiatku projektu  
a v časti týkajúcej sa predmetu projektu. V nadväznosti na Štatút projektu bol zmenený aj pokyn GR upravujúci  
postup SPF pri výkone dohľadu nad projektom. NKÚ SR zistil, že fond vykonal iba mimoriadnu finančnú kontrolu  
na mieste, predmetom ktorej bolo zistiť spôsob účtovania, evidencie, čerpania a vykazovania mzdových  
prostriedkov zo spisovej zápchy. Táto vnútorná kontrola zistila značné pochybenia vo výpočte odmien  
zamestnancom.  
Vláda schválila rozpočet fondu uznesením č. 587 na roky 2022 2024 a uznesením č. 638 na roky 2023 -2025.  
Z dôvodu časového nesúladu prípravy rozpočtu na rok 2022, ktorý bol schválený už v októbri 2021, neboli do  
rozpočtu fondu zahrnuté výdavky na realizáciu spisovej zápchy. MF SR súhlasilo s presunom rozpočtových  
prostriedkov na projekt, pričom podmienkou bolo zachovanie schválenej výšky limitov rozpočtu, ak nebude  
negatívne ovplyvňovať výsledok hospodárenia rozpočtu verejnej správy v metodike ESA 2010. Navýšenie rozpočtu  
v sume 4 672 500 eur o výdavky na spisovú zápchu na rok 2023 bolo SPF oznámené rozhodnutím ministra  
financií. V nadväznosti na rozhodnutie SPF ďalej upravil rozpočet na rok 2023.  
K 31.12.2022 fond hospodáril s prebytkom v sume 18 202 924 eur a k 30.06.2023 v sume 923 545 eur (bez  
finančných operácií). V roku 2022 dosiahol výrazný prebytok oproti rozpočtovanému schodku v metodike  
ESA 2010 a rozpočtovaný prebytok na rok 2023 prekročil aj k 30.06.2023.  
Tabuľka č. 1 Rozpočet a čerpanie rozpočtu SPF k 31.12.2022 a k 30.06.2023 v eurách  
Rok 2022  
Skutočnosť  
k 31.12.2022  
40 802 919  
Rok 2023  
Ukazovateľ  
Schválený  
rozpočet  
21 342 100  
Návrh rozpočtu  
SPF  
Schválený rozpočet po  
úprave  
Skutočnosť k 30.06.2023  
20 939 940  
20 532 060  
28 545 000  
26 107 160  
Príjmy  
10 654 018  
22 599 996  
Výdavky  
Prebytok/schodok ESA 2010  
21 262 764  
- 920 664  
9 730 473  
+ 923 545  
+ 18 202 924  
+ 407 880  
+ 577 840  
Zdroj: SPF – návrhy rozpočtu na roky 2022 – 2025, 2023 2026 a finančné výkazy FIN 1-12  
SPF plnil úlohu ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a zasielal aktualizované informácie o stave  
projektu vo forme analytického reportu ako aj prognózy na mesačnej báze Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo  
a životné prostredie, Úradu vlády SR, MPRV SR a ministrovi financií SR.  
NKÚ SR zistil, že realizáciou projektu, nedošlo k 31.08.2023 k výraznému zníženiu počtu evidovaných spisov.  
Ukazovateľ celkovej dokončenosti spisov evidovaných s pritekaním nových spisov bol iba na úrovni 58 % a so  
započítaním ukazovateľa rozpracovanosti spisov na úrovni 73 %.  
Podľa dokumentov predložených kontrolnej skupine NKÚ SR bol stav spisovej zápchy k rozhodujúcim termínom  
stanoveným v Štatúte projektu SZ nasledovný:  
Tabuľka č. 2 Vývoj spisovej zápchy s pritekaním nových spisov podľa údajov Kancelárie GR  
Ukazovateľ  
K 31.03.2022  
27 900  
K 31.12.2022  
36 623  
K 31.03.2023  
40 068  
K 30.06.2023  
43 448  
K 31.08.2023  
45 434  
Evidencia spisov celkom z toho:  
Rozpracované spisy  
27 082  
818  
22 296  
14 327  
20 578  
19 490  
19 732  
23 716  
19 177  
26 257  
Uzatvorené spisy  
Priemerná dokončenosť spisov z aplikácie  
Celková dokončenosť spisov z aplikácie  
22 %  
3 %  
57 %  
39 %  
64 %  
49 %  
70 %  
55 %  
73 %  
58 %  
Zdroj: SPF – aplikácia, reporting – spracované NKÚ SR Pozn.: Evidencia spisov celkom – zahŕňa všetky spisy evidované v SPF, Rozpracované spisy –  
otvorené spisy v rôznom štádiu rozpracovanosti, Uzatvorené spisy – počet úplne dokončených spisov  
NKÚ SR zistil, že vykazovanie údajov bolo za jednotlivé organizačné útvary rozdielne. Až vytvorením aplikácie  
alokovanej na Sharepoint MS 365 vznikol účinný nástroj na zber všetkých údajov súvisiacich s vybavovaním spisov,  
odmeňovanie, kontrolu chybovosti a následné presné analytické hodnotenie realizácie projektu SZ aj po jeho  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
ukončení. Analytické výstupy z aplikácie dokumentovali jej opodstatnenosť a využitie v manažérskom rozhodovaní  
fondu.  
NKÚ SR na základe predložených rozdielnych údajov jednotlivými odbornými útvarmi fondu nevedel  
vyhodnotiť skutočné čerpanie finančných prostriedkov na projekt spisová zápcha ako aj celkový stav  
uzatvorených spisov k ultimu sledovaného obdobia.  
Rozdielnosť vykazovania údajov čerpania finančných prostriedkov na projekt spisová zápcha ekonomickým  
odborom a Kanceláriou GR dokumentuje tabuľka č. 3:  
Tabuľka č. 3 Čerpanie finančných prostriedkov podľa vybraných ukazovateľov rozpočtu v projekte SZ  
Ukazovateľ  
Skutočnosť k 31.12.2022  
Skutočnosť k 30.06.2023  
610 Mzdy  
848 869  
x
332 090  
16 854  
779 530,49  
331 321,68  
250,00  
620 Povinné odvody do SP a ZP  
637 027 Odmeny zamestnancov mimo PP*  
633 013 Softvér a licencie  
0,00  
635 009 Rutinná a štandardná údržba  
637 003 Propagácia, reklama a inzercia  
6 622  
0
0,00  
1 200,00  
637 005 Špeciálne služby  
Spolu za ekonomický odbor  
Spolu za Kanceláriu generálneho riaditeľa  
Zdroj: SPF – ekonomický odbor a Kancelária GR  
19 524  
1 223 958  
1 803 629  
0,00  
1 112 302,17  
1 363 634,00  
Rozdielnosť stavu uzatvorených spisov podľa jednotlivých odborov a Kanceláriou GR dokumentuje tabuľka č. 4:  
Tabuľka č. 4 Stav uzatvorených spisov:  
Odborný útvar  
Počet evidovaných spisov celkom  
Počet uzatvorených spisov  
Počet uzatvorených spisov  
k 31.03.2022  
k 31.03.2023  
k 31.08.2023  
Odbor nájmov  
5 522  
4 144  
5 897  
Odbor prevodov  
Odbor reštitúcií  
Odbor usporiadania vlastníctva  
Spolu:  
Podľa Kancelárie GR  
Rozdiel  
17 665  
4 800  
834  
28 821  
27 900  
+921  
12 066  
2 388  
37  
18 635  
19 490  
-855  
15 757  
838  
1 331  
23 823  
26 257  
-2 434  
Zdroj: SPF – vyjadrenia odborných útvarov  
Stav realizácie projektu k 31.12.2022, ako aj jeho vývoj, prezentoval SPF na MF SR. Dodatkom k Štatútu projektu  
SZ bolo 31.03.2023 manažérskym rozhodnutím GR fondu predĺžené trvanie projektu do 31.12.2023.  
V čase výkonu kontroly NKÚ SR zverejnil Úrad vlády SR výsledky kontroly MPRV SR, vykonanej vo fonde od apríla  
2023 do septembra 2023, pod názvom „Analýza rizika a fungovania SPF“. MPRV SR predložilo materiál vláde SR,  
ktorá ho vzala na vedomie 13.09.2023. Výsledkom analýzy bolo rozhodnutie, ktorým ministerstvo nariadilo tzv.  
„Aktiváciu krízového ozdravného procesu“, ukončiť krízový stav činnosti SPF pri znižovaní počtu nevybavených  
vecí, odmeňovaní zamestnancov, evidencii, identifikácii a realizácii právnych a administratívnych úkonov SPF a  
ukončenie tzv. Projektu „Spisová zápcha“.  
V nadväznosti na závery uvedené v „Analýze rizika a fungovania SPF“, GR rozhodnutím zrušil projekt  
spisová zápcha a nariadil od 01.10.2023 pokračovať vo vybavovaní nevybavenej agendy.  
Odmeňovanie a personálne zabezpečenie projektu  
Systém odmeňovania zamestnancov na dohody mimopracovného pomeru bol diskriminačný oproti  
zamestnancom pracujúcim v TPP.  
NKÚ SR zistil, že na základe kontrolovanej vzorky 25 zamestnancov participujúcich na projekte na dohody mimo  
pracovného pomeru, fond stanovil odmenu v rozsahu od 6 eur/hod. napr. za upratovanie, po 70 eur/hod. napr.  
za činnosť súvisiacu s verejným obstarávaním. Priemerná odmena dohodárov tak predstavovala sumu 29,68  
eur/hod. Z preverenej korešpondencie medzi Závodného výboru SLOVES pri SPF a generálnym riaditeľom SPF  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
vyplýva, že hodinová mzda zamestnanca fondu v TPP za IV. štvrťrok 2022 činila sumu iba 9,114 eur a dohodári  
tak boli v priemere mesačne zvýhodnený o 2,086 násobok funkčných platov zamestnancov v TPP. Za I. štvrťrok  
2023 sa hodinová mzda zamestnancov v TPP síce zvýšila na 9,44 eur, ale vzrástlo aj priemerné zvýhodnene  
dohodárov o 2,204.  
Významná časť odmien priznaných za projekt SZ bola vyplatená v rozpore s rozhodnutím GR a Štatútom  
projektu, pretože boli vyplatené aj za prácu vykonanú v riadnom pracovnom čase. Odmeny vyplácané  
zamestnancom participujúcim na projekte neboli upravené v Kolektívnej zmluve ani v žiadnom internom  
predpise SPF.  
Rozhodnutie, ktorým prikázal generálny riaditeľ spustiť projekt od marca 2022, nadobudlo účinnosť až mesiac po  
začatí realizácie projektu. Podľa rozhodnutia sa do projektu mohli zamestnanci zapájať na báze dobrovoľnosti  
a úlohy s ním súvisiace mali vykonávať nad určený týždňový pracovný čas. Plnenie úloh malo byť zabezpečené aj  
uzatváraním dohôd o prácach vykonávaných mimopracovného pomeru. Z projektu boli vyplácané finančné  
prostriedky na odmeny kmeňovým zamestnancom SPF, t. j. zamestnancom, ktorí boli do pracovného pomeru prijatí  
bez viazanosti na projekt, funkčné platy a odmeny zamestnancom prijatým do pracovného pomeru na dobu určitú  
počas trvania projektu a dohodnuté odmeny zamestnancom pracujúcim na základe dohôd o prácach vykonávaných  
mimo pracovného pomeru (DVP, DoPČ, DoBPŠ) v sumách uvedených v nasledujúcej tabuľke:  
Tabuľka č. 5 Osobné náklady na projekt SZ podľa mzdovej evidencie za rok 2022 a prvý polrok 2023 v eurách  
03 12/2022  
01 06/2023  
Ukazovateľ  
Počet  
Odmena, resp.  
Celkové náklady  
(vrátane odvodov)  
1 160 440,50  
139 224,27  
Počet  
Odmena, resp.  
Celkové náklady  
(vrátane odvodov)  
1 205 603,31  
148 679,30  
zamestnancov hrubý príjem  
zamestnancov hrubý príjem  
Kmeňoví zamestnanci  
Zamestnanci na SZ  
Dohodári na SZ  
Spolu  
308  
21  
843 871,07  
104 412,16  
238 127,12  
282  
14  
26  
876 056,15  
112 339,98  
133 419,32  
67  
309 919,23  
1 609 584,00  
176 970,44  
1 531 253,05  
396  
1 186 410,35  
322  
1 121 815,45  
Zdroj: SPF spracované NKÚ SR z podkladov predložených mzdovou účtovníčkou  
NKÚ SR zistil, že v roku 2022 boli za marec až december vyplatené v rámci projektu finančné prostriedky celkom  
308 zamestnancom a za január až jún 2023 celkom 282 zamestnancom fondu. Odmeny boli vyplatené  
zamestnancom priamo participujúcim na vybavovaní spisov a zamestnancom podporných útvarov na základe  
počtu kódov zadaných zamestnancami SPF do aplikácie. Zamestnanci SPF pracovali na vybavovaní spisov najmä  
v riadnom pracovnom čase, keďže počas víkendov bolo vykázaných v období od 08-12/2022 iba 11,28 %  
a v období od 01-08/2023 iba 10,57 % z celkových odpracovaných hodín.  
SPF prijal do pracovného pomeru aj zamestnancov na dobu určitú počas trvania Projektu SZ, pričom  
im neurčil pracovnú náplň, ktorá by sa jednoznačne týkala riešenia spisovej zápchy. Finančné prostriedky  
boli čerpané neoprávnene z prostriedkov určených na projekt SZ.  
SPF pri určení funkčného platu desiatich zamestnancov nepostupoval v súlade so Zásadami odmeňovania  
zamestnancov SPF, keď zamestnancom v skúšobnej dobe priznal vyšší osobný príplatok ako určoval interný  
predpis (15 %, resp. 25 % platovej tarify najvyššieho platového stupňa platovej triedy, do ktorej bol zamestnanec  
zaradený). SPF v niektorých prípadoch oznámil zamestnancom úpravu funkčného platu oneskorene a vystavil  
14 zamestnancom po ukončení pracovného pomeru potvrdenie o zamestnaní, v ktorom buď vôbec neuviedol druh  
vykonávaných prác, alebo nesprávne uviedol ich funkčné zaradenie, čo nebolo v súlade s platnou legislatívou.  
V pracovných zmluvách a dodatkom k nim neboli uvedené dátumy ich podpisu.  
V roku 2022 boli za jún až december vyplatené v rámci projektu finančné prostriedky celkom 67 zamestnancom  
na základe 72 dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (35 DVP, 12 DoPČ, 25 DoBPŠ). V roku  
2023 boli za január až jún vyplatené finančné prostriedky celkom 26 zamestnancom na základe 29 dohôd (17 DVP,  
päť DoPČ, sedem DoBPŠ).  
NKÚ SR zistil, že fond financoval zamestnancov z projektu, pričom dohodnuté pracovné úlohy a následne  
činnosti uvedené v pracovných výkazoch nesúviseli s riešením spisovej zápchy. Finančné prostriedky  
na odmeny uvedených zamestnancov tak boli čerpané neoprávnene z prostriedkov určených na projekt.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Hrubý príjem zamestnancov za jún 2022 až jún 2023, ktorých pracovné úlohy nesúviseli s riešením spisovej zápchy  
boli v sume 166 216,25 eur čo predstavovalo až 44,74 % hrubého príjmu všetkých zamestnancov pracujúcich  
na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru financovaných z projektu. SPF v niektorých  
prípadoch nepostupoval pri uzatváraní dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v súlade  
so Zákonníkom práce, pretože dohody neuzatvoril výnimočne, ale dlhodobo. V niektorých prípadoch DVP  
nevymedzil pracovnú úlohu výsledkom, pretože išlo o opakujúcu sa vykonávanú pracovnú činnosť vymedzenú  
druhom práce.  
NKÚ SR zistil porušenie Zákonníka práce aj v súvislosti s dodržiavaním dohodnutého rozsahu práce. V pracovných  
výkazoch si dvaja zamestnanci vykázali viac ako 350 hodín a fond im priznal, na základe pracovných výkazov  
schválených nadriadeným zamestnancom, vyššiu hrubú mzdu o 140 eur. SPF uzatvoril s tromi fyzickými osobami  
DoPČ, v ktorých dohodol pracovný čas v rozsahu 10 hodín týždenne v pracovných dňoch. Zamestnanci nedodržali  
uvedené ustanovenie DoPČ a v pracovných výkazoch vykázali v niektorých týždňoch viac ako 10 odpracovaných  
hodín. SPF akceptoval pracovné výkazy zamestnancov, v dôsledku čoho im priznal vyššiu hrubú mzdu, ako im  
patrila. V pracovných výkazoch si 11 zamestnanci vykázali v rámci odpracovaných hodín aj prestávky na obed.  
SPF akceptoval pracovné výkazy, v dôsledku čoho im priznal vyššiu hrubú mzdu, ako im patrila. Na pracovných  
výkazoch 19 zamestnancov neboli uvedené dátumy ich vypracovania, podpisy zamestnancov, dátumy ich  
schválenia a, podpisy nadriadených zamestnancov.  
Kontrolné zistenia NKÚ SR poukazujú na chýbajúce a neprehľadné interné riadiace akty týkajúce sa  
projektu, nejasné zadefinovanie pravidiel, ktoré viedli k živelnému priebehu jeho realizácie. Čerpanie  
finančných prostriedkov možno hodnotiť ako nehospodárne a neefektívne, pretože vybavovanie spisov  
prebiehalo hlavne počas pevnej pracovnej doby zamestnancami, u ktorých bola táto činnosť bežnou  
pracovnou náplňou. Za vybavovanie spisov im boli okrem riadnej mzdy vyplácané aj odmeny. Mzda  
a odmeny boli vyplácané aj zamestnancom, ktorých pracovná náplň nesúvisela s projektom, tzn., možno  
ho považovať za spôsob umelého navýšenia počtu zamestnancov na SPF. Nedostatočné zadefinovanie  
kompetencií v projekte a ich časté zmeny spôsobili nemožnosť kontroly a vyvodenie zodpovednosti za  
jednotlivé časti projektu. Zlyhal tak kontrolný systém na úrovni dohľadu nad spisovou zápchou zo strany  
zodpovedných zamestnancov.  
Opatrenie SPF v oblasti prevodov pozemkov  
SPF prijal opatrenie na zabezpečenie transparentnosti a zrýchlenia procesov prevodu pozemkov  
na základe odporúčania NKÚ SR avšak obsah tohto opatrenia významne dezinterpretoval.  
Na základe výsledkov kontroly vykonanej v roku 2021, fond upravil interný riadiaci akt, ktorým zadefinoval osobitné  
ustanovenia k žiadostiam za účelom zrýchlenia procesu ich vybavovania. Stanovil v nich nové zásady v oblasti  
prevodu pozemkov, ktoré mali priniesť transparentnejšie rozhodovanie o doručených žiadostiach o predaj  
pozemkov v správe SPF a ochranu vlastníctva pôdy v správe fondu. Stanovenie limitov výmery pozemkov 500 m2,  
resp. 100 m2 a podmienok predaja, zastavenie predaja a zámeny pozemkov, nebolo v súlade so zákonom  
č. 180/1995 Z. z. a NV SR č. 238/2010 Z. z., nakoľko SPF nebol oprávnený samostatne a podľa vlastnej úvahy  
rozhodnúť, kedy a za akých podmienok nebude konať v rozsahu zákona, resp. nariadenia vlády SR ustanoveným  
spôsobom. Vnútorným pokynom SPF zvolil reštriktívne a obmedzujúce riešenia napriek tomu, že odporúčania  
NKÚ SR smerovali k nastaveniu kontrolných mechanizmov, posudzovaniu každého prípadu individuálne  
a hľadaniu vhodného riešenia vzniku záväzkového vzťahu, ktoré by smerovalo k zachovaniu vlastníctva SR  
a nezistených vlastníkov. Uplatňovaním týchto zásad vzniklo riziko civilnej a správnej žaloby, pretože neistá interná  
úprava bola prekrytá dezinterpretáciou odporúčania NKÚ SR. Vnútorným pokynom bolo zároveň odňaté právo  
žiadateľovi dané mu Ústavou SR, že žiaden orgán štátu (odlišný od zákonodarcu) nie je oprávnený samostatne  
a podľa vlastnej úvahy rozhodnúť, kedy a za akých podmienok nebude konať v rozsahu zákona a zákonom  
ustanoveným spôsobom.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Záver  
NKÚ SR zistil, že opatrenia prijaté na základe výsledkov kontroly vykonanej v roku 2021 SPF plnil iba  
formálne. Príkladom je systém riadenia rizík v podmienkach SPF a protikorupčná politika fondu. V riadení fondu  
vznikali nové riziká, ktoré neboli v politike riadenia rizík identifikované, čo neprispelo k optimalizácií jeho činnosti.  
Prijatými opatreniami sa za kontrolované obdobie nezvýšila transparentnosť a efektívnosť v činnosti SPF. Počas  
kontroly bolo zistené, že zásadný vplyv na fungovanie SPF mali časté zmeny na pozícií štatutárneho orgánu fondu  
a s tým spojené prerušenie kontinuity v strategickom plánovaní. Kľúčovým nedostatkom pri manažovaní fondu bola  
absencia plánovacieho procesu s prípravnou fázou pred uskutočnením zásadných realizovaných zmien  
a procesov. Vzhľadom k tomu projekty značne zaťažili rozpočet fondu a nepriniesli očakávaný prínos. Tieto  
zlyhania sa prejavili či už pri realizácii organizačného usporiadania fondu v roku 2021 ako i pri projekte spisová  
zápcha.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Námietku proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení vzniesol SPF len v jednom prípade.  
Týkala sa stanovenia limitov výmery pozemkov 500 m2, resp. 100 m2 a podmienok predaja, zastavenie predaja  
a zámeny pozemkov uvedeného vo vnútornom pokyne, ktoré neboli v súlade s § 19 zákona č. 180/1995 Z. z.  
a § 3 NV SR č. 238/2010 Z. z. Preverením vznesenej námietky nebola potvrdená jej opodstatnenosť. SPF pripravuje  
nový vnútorný predpis, v zmysle ktorého fond posúdi každú žiadosť o odpredaj pozemkov v správe fondu.  
NKÚ SR uložil kontrolovanému subjektu prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a predložiť správu  
o ich plnení. NKÚ SR bude plnenie prijatých opatrení monitorovať a vyhodnocovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Slovenský pozemkový fond  
Búdková 36  
824 73 Bratislava 26  
817 15 Bratislava  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
DoBPŠ  
dohoda o brigádnickej práci študentov  
DoPČ  
dohoda o pracovnej činnosti  
DVP  
dohoda o vykonaní práce  
GR  
Generálny riaditeľ  
MF SR  
MPRV SR  
NKÚ SR  
NR SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národná rada Slovenskej republiky  
NV SR č. 238/2010 Z. z.,  
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 238/2010 Z. z., ktorým sa  
ustanovujú podrobnosti o podmienkach prenajímania, predaja, zámeny  
a nadobúdania nehnuteľností Slovenským pozemkovým fondom v znení  
neskorších predpisov  
Projekt, projekt SZ  
SPF, fond  
Projekt „Spisová zápcha“  
Slovenský pozemkový fond  
SR  
Slovenská republika  
TPP  
trvalý pracovný pomer  
ZV ZO OZ SLOVEZ  
zákon č. 180/1995 Z. z.  
Závodný výbor základnej organizácie odborového zväzu SLOVEZ  
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých  
opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších  
predpisov  
8