Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Hrubý príjem zamestnancov za jún 2022 až jún 2023, ktorých pracovné úlohy nesúviseli s riešením spisovej zápchy
boli v sume 166 216,25 eur čo predstavovalo až 44,74 % hrubého príjmu všetkých zamestnancov pracujúcich
na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru financovaných z projektu. SPF v niektorých
prípadoch nepostupoval pri uzatváraní dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v súlade
so Zákonníkom práce, pretože dohody neuzatvoril výnimočne, ale dlhodobo. V niektorých prípadoch DVP
nevymedzil pracovnú úlohu výsledkom, pretože išlo o opakujúcu sa vykonávanú pracovnú činnosť vymedzenú
druhom práce.
NKÚ SR zistil porušenie Zákonníka práce aj v súvislosti s dodržiavaním dohodnutého rozsahu práce. V pracovných
výkazoch si dvaja zamestnanci vykázali viac ako 350 hodín a fond im priznal, na základe pracovných výkazov
schválených nadriadeným zamestnancom, vyššiu hrubú mzdu o 140 eur. SPF uzatvoril s tromi fyzickými osobami
DoPČ, v ktorých dohodol pracovný čas v rozsahu 10 hodín týždenne v pracovných dňoch. Zamestnanci nedodržali
uvedené ustanovenie DoPČ a v pracovných výkazoch vykázali v niektorých týždňoch viac ako 10 odpracovaných
hodín. SPF akceptoval pracovné výkazy zamestnancov, v dôsledku čoho im priznal vyššiu hrubú mzdu, ako im
patrila. V pracovných výkazoch si 11 zamestnanci vykázali v rámci odpracovaných hodín aj prestávky na obed.
SPF akceptoval pracovné výkazy, v dôsledku čoho im priznal vyššiu hrubú mzdu, ako im patrila. Na pracovných
výkazoch 19 zamestnancov neboli uvedené dátumy ich vypracovania, podpisy zamestnancov, dátumy ich
schválenia a, podpisy nadriadených zamestnancov.
Kontrolné zistenia NKÚ SR poukazujú na chýbajúce a neprehľadné interné riadiace akty týkajúce sa
projektu, nejasné zadefinovanie pravidiel, ktoré viedli k živelnému priebehu jeho realizácie. Čerpanie
finančných prostriedkov možno hodnotiť ako nehospodárne a neefektívne, pretože vybavovanie spisov
prebiehalo hlavne počas pevnej pracovnej doby zamestnancami, u ktorých bola táto činnosť bežnou
pracovnou náplňou. Za vybavovanie spisov im boli okrem riadnej mzdy vyplácané aj odmeny. Mzda
a odmeny boli vyplácané aj zamestnancom, ktorých pracovná náplň nesúvisela s projektom, tzn., možno
ho považovať za spôsob umelého navýšenia počtu zamestnancov na SPF. Nedostatočné zadefinovanie
kompetencií v projekte a ich časté zmeny spôsobili nemožnosť kontroly a vyvodenie zodpovednosti za
jednotlivé časti projektu. Zlyhal tak kontrolný systém na úrovni dohľadu nad spisovou zápchou zo strany
zodpovedných zamestnancov.
Opatrenie SPF v oblasti prevodov pozemkov
SPF prijal opatrenie na zabezpečenie transparentnosti a zrýchlenia procesov prevodu pozemkov
na základe odporúčania NKÚ SR avšak obsah tohto opatrenia významne dezinterpretoval.
Na základe výsledkov kontroly vykonanej v roku 2021, fond upravil interný riadiaci akt, ktorým zadefinoval osobitné
ustanovenia k žiadostiam za účelom zrýchlenia procesu ich vybavovania. Stanovil v nich nové zásady v oblasti
prevodu pozemkov, ktoré mali priniesť transparentnejšie rozhodovanie o doručených žiadostiach o predaj
pozemkov v správe SPF a ochranu vlastníctva pôdy v správe fondu. Stanovenie limitov výmery pozemkov 500 m2,
resp. 100 m2 a podmienok predaja, zastavenie predaja a zámeny pozemkov, nebolo v súlade so zákonom
č. 180/1995 Z. z. a NV SR č. 238/2010 Z. z., nakoľko SPF nebol oprávnený samostatne a podľa vlastnej úvahy
rozhodnúť, kedy a za akých podmienok nebude konať v rozsahu zákona, resp. nariadenia vlády SR ustanoveným
spôsobom. Vnútorným pokynom SPF zvolil reštriktívne a obmedzujúce riešenia napriek tomu, že odporúčania
NKÚ SR smerovali k nastaveniu kontrolných mechanizmov, posudzovaniu každého prípadu individuálne
a hľadaniu vhodného riešenia vzniku záväzkového vzťahu, ktoré by smerovalo k zachovaniu vlastníctva SR
a nezistených vlastníkov. Uplatňovaním týchto zásad vzniklo riziko civilnej a správnej žaloby, pretože neistá interná
úprava bola prekrytá dezinterpretáciou odporúčania NKÚ SR. Vnútorným pokynom bolo zároveň odňaté právo
žiadateľovi dané mu Ústavou SR, že žiaden orgán štátu (odlišný od zákonodarcu) nie je oprávnený samostatne
a podľa vlastnej úvahy rozhodnúť, kedy a za akých podmienok nebude konať v rozsahu zákona a zákonom
ustanoveným spôsobom.
6